Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 14 decembrie 2017  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 14 decembrie 2017 "Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunităţile marginalizate din zona rurală şi/sau în oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori", aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 5 "Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii", obiectivul specific 5.2

EMITENT: Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1029 din 27 decembrie 2017
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 7.211 din 14 decembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1029 din 27 decembrie 2017.
──────────
    I. Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezenta anexă instituie o schemă de ajutor de minimis denumită „Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunităţile marginalizate din zona rurală şi/sau în oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori“, aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii“, obiectivul specific 5.2 „Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunităţile marginalizate din zona rurală şi oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operaţiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC“.
    (2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352/1 din 24 decembrie 2013.
    (3) Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
    (4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.


    II. Baza legală
    ART. 2
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Programul operaţional Capital uman 2014-2020;
    b) legislaţia comunitară şi naţională aplicabilă.



    III. Definiţii
    ART. 3
    În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:
    1. administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management (AM) pentru Programul operaţional Capital uman (POCU) sau prin organismele intermediare (OI) pentru POCU;
    2. furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru POCU;
    3. întreprinderea, în contextul prezentei scheme, reprezintă orice entitate implicată într-o activitate economică şi care e constituită conform Legii nr. 31/1990^1, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, sau conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;──────────
    ^1 Legea societăţilor nr. 31 din 16 noiembrie 1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
──────────

    4. întreprinderea unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire la pct. (4) lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice;

    5. rata de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;
    6. produse agricole - înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratat, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013^2;──────────
    ^2 Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.
──────────

    7. prelucrarea produselor agricole - înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    8. comercializarea produselor agricole - înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
    9. angajator - întreprindere/persoană juridică cu scop lucrativ/patrimonial care acţionează în calitate de beneficiar al schemei de ajutor de minimis;
    10. IMM - întreprindere care îndeplineşte criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014^3;──────────
    ^3 Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratat.
──────────

    11. beneficiar al finanţării nerambursabile - entitate publică sau privată, aşa cum este definit în cadrul Ghidului solicitantului condiţii specifice „Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunităţile marginalizate din zona rurală şi/sau în oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori“, care implementează un proiect integrat finanţat prin axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii“, obiectivul specific 5.2 al POCU, proiect în cadrul căruia se atribuie ajutoare de minimis către întreprinderi sau pentru înfiinţarea de start-up-uri. În conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului condiţii specifice „Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunităţile marginalizate din zona rurală şi/sau în oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori“, beneficiarii finanţării nerambursabile pot fi:
    • autorităţile publice locale cu responsabilităţi în domeniu, în parteneriat cu actorii sociali relevanţi/furnizori de servicii sociale acreditaţi în condiţiile legii;
    • entităţi relevante pentru implementarea proiectelor aferente strategiilor de dezvoltare locală selectate;

    12. beneficiar de ajutor de minimis - întreprindere care beneficiază, în cadrul unui proiect finanţat prin axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii“, obiectivul specific 5.2 al POCU, de ajutor de minimis, fie pentru angajare de persoane şi/sau pentru susţinerea de programe de ucenicie şi stagii, fie pentru înfiinţarea de start-up-uri în cadrul unor măsuri de antreprenoriat;
    13. contract de finanţare - actul juridic semnat între AM/OI POCU, pe de o parte, şi beneficiarul finanţării nerambursabile, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor în cadrul POCU;
    14. contractul de subvenţie - actul juridic semnat între beneficiarul finanţării nerambursabile şi beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă de ajutor de minimis.



    IV. Obiectivul schemei
    ART. 4
    Obiectivul prezentei scheme îl constituie sprijinul pentru accesul şi/sau menţinerea pe piaţa muncii, precum şi pentru participarea la programe de ucenicie şi stagii a persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, prin subvenţionarea locurilor de muncă/de ucenicie/de stagiu, şi sprijinul pentru susţinerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi.


    V. Domeniul de aplicare
    ART. 5
    (1) Prezenta schemă de minimis se aplică întreprinderilor care beneficiază de măsurile de ocupare finanţate în cadrul obiectivului specific 5.2. „Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunităţile marginalizate din zona rurală şi oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operaţiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC“ al POCU. Măsurile de ocupare menţionate presupun:
    - acordarea de sprijin financiar angajatorilor pentru susţinerea accesului şi/sau menţinerii pe piaţa muncii a persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, prin: participarea la programe de ucenicie^4 la locul de muncă, participarea la programe de stagii^5 pentru absolvenţii de învăţământ superior, subvenţionarea angajatorilor^6 pentru angajarea persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori;
──────────
    ^4 Conform Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată, cu modificările ulterioare.
    ^5 Conform Legii nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior, cu modificările ulterioare.
    ^6 Conform art. 77 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.
──────────

    – susţinerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu prin acordarea de subvenţii (micro-granturi) persoanelor din grupul-ţintă pentru înfiinţarea de afaceri.

    (2) Prezenta schemă de minimis nu se aplică pentru:
    a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
    b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul CE;
    c) ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.

    (3) În cazul în care o întreprindere, în calitatea sa de beneficiar de ajutor de minimis, îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la alin. (2) lit. a) şi b), cât şi în unul sau mai multe sectoare ale economiei sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al schemei şi Regulamentului nr. 1.407/2013, schema se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare ale economiei sau activităţi, în condiţiile în care aceste ultime activităţi şi costurile aferente acestora sunt realizate distinct de activităţile desfăşurate în sectoarele excluse menţionate la alin. (1), iar activităţile desfăşurate în sectoarele excluse menţionate la alin. (2) nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.
    (4) Întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole pot beneficia de ajutor de minimis, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
    (i) valoarea ajutoarelor să nu fie stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) ajutoarele să nu fie condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari.



    VI. Condiţii de eligibilitate pentru activităţi
    ART. 6
    Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt definite în Ghidul solicitantului Condiţii specifice „Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunităţile marginalizate din zona rurală şi/sau în oraşe cu o populaţie de până la 20.000 locuitori“, aferentă Programului operaţional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii“, obiectivul specific 5.2, respectiv:
    a) acordarea de sprijin financiar angajatorilor pentru susţinerea accesului şi/sau menţinerii pe piaţa muncii a persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, prin: participarea la programe de ucenicie la locul de muncă, participarea la programe de stagii pentru absolvenţii de învăţământ superior, subvenţionarea angajatorilor pentru angajarea persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori;
    b) susţinerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, prin acordarea de subvenţii (micro-granturi) persoanelor din grupul-ţintă pentru înfiinţarea de afaceri.
    Beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a monitoriza respectarea regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: menţinerea locului de muncă minimum 6 luni de la finalizarea perioadei pentru care s-a primit subvenţia de angajare sau continuarea funcţionării afacerii, inclusiv menţinerea locului de muncă creat, pe o perioadă de minimum 6 luni de zile de la finalizarea perioadei obligatorii de funcţionare a afacerii de 12 luni.



    VII. Condiţii de eligibilitate pentru beneficiari
    ART. 7
    (1) Pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile constituite conform Legii nr. 31/1990^7, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, sau conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, care îndeplinesc următoarele condiţii:
    a) sunt legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
    b) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin lege;
    c) nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute de legislaţia în vigoare;
    d) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;
    e) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
    f) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
    g) este direct responsabilă de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
    h) nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis declarat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună, ca urmare a unei decizii a Comisiei Europene, a Consiliului Concurenţei sau a unui alt furnizor de ajutor de stat; în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa a fost recuperată integral, inclusiv dobânzile aferente;
    i) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau comunitare.
    j) în cazul în care, prin acordarea de ajutoare de minimis în temeiul prezentei scheme s-ar depăşi plafonul relevant prevăzut la lit. i), nicio parte a respectivului ajutor de minimis nu poate fi acordat.
──────────
──────────
    ^7 Legea societăţilor nr. 31 din 16 noiembrie 1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Dacă o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât şi în sectoare/domenii neeligibile, aşa cum sunt definite conform prezentei scheme, poate beneficia de finanţare pentru sectoarele eligibile, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi.
    (3) Întreprinderile menţionate la alin. (1) sunt cele care beneficiază de măsurile prevăzute la art. (6).


    VIII. Calcularea plafonului de minimis şi întreprinderea unică
    ART. 8
    (1) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanţare există cel puţin una dintre relaţiile menţionate la art. 3pct. (4), respectivele structuri vor fi tratate ca o singură întreprindere unică.
    (2) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
    (3) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
    (4) Plafonul stabilit va fi exprimat sub formă financiară, ca valoare brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.


    IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
    ART. 9
    (1) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare şi naţionale.
    (2) Furnizorul schemei de ajutor de minimis lansează cererea de propuneri de proiecte, stabileşte condiţiile de eligibilitate şi de selecţie şi semnează contracte de finanţare cu beneficiarii de finanţare nerambursabilă.
    (3) În cadrul implementării proiectelor finanţate prin mecanismul prevăzut la alin. (2), beneficiarii de finanţare nerambursabilă vor acorda întreprinderilor menţionate la art. 7 ajutoare de minimis în baza unor contracte de subvenţie.
    (4) Pentru măsurile menţionate la art. 6 lit. a) din prezenta schemă, beneficiarii de finanţare nerambursabilă vor identifica potenţialii beneficiari de ajutor de minimis prin acţiuni de tipul: burse ale locurilor de muncă, campanii de identificare a angajatorilor, publicitate pe site-ul propriu sau pe site-uri relevante, job-club-uri etc. Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăşi echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost). În cadrul analizei eligibilităţii solicitanţilor de ajutor de minimis, beneficiarii de finanţare nerambursabilă vor avea în vedere ca, în cazul depăşirii plafoanelor menţionate mai sus prin acordarea ajutoarelor de minimis prevăzute de Legea nr. 279/2005, republicată, cu modificările ulterioare, de Legea nr. 335/2013, cu modificările ulterioare, sau de art. 77 din Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nicio parte a respectivului ajutor de minimis nu poate fi acordat în temeiul prezentei scheme.
    (5) Pentru măsurile menţionate la art. 6 lit. b) din prezenta schemă, beneficiarii de finanţare nerambursabilă vor identifica potenţialii beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea de concursuri de planuri de afaceri, care vor fi supuse aprobării unei comisii de selecţie, pe baza unor criterii stabilite de beneficiarul finanţării nerambursabile, în cadrul unui proces transparent şi nediscriminatoriu. Comisia de selecţie a ideilor de afaceri va include obligatoriu un număr impar de membri din care se recomandă să facă parte reprezentanţi ai mediului de afaceri şi patronatelor din aria de implementare a proiectului. Acordarea de subvenţii (microgranturi) pentru înfiinţarea de noi afaceri va fi condiţionată de înfiinţarea firmei. Valoarea maximă a subvenţiei acordate unei firme nou-înfiinţate în baza planului de afaceri aprobat este de 25.000 euro.
    (6) Contractul de subvenţie se încheie între beneficiarul finanţării nerambursabile şi fiecare beneficiar de ajutor de minimis şi trebuie să cuprindă următoarele prevederi minime:
    • beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a selecta beneficiarul ajutorului de minimis cu îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, în conformitate cu regulile stabilite în prezenta schemă;
    • beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;
    • beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a monitoriza respectarea regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: menţinerea locului de muncă minimum 6 luni de la finalizarea perioadei pentru care s-a primit subvenţia de angajare sau continuarea funcţionării afacerii, inclusiv menţinerea locului de muncă creat, pe o perioadă de minimum 6 luni de zile de la finalizarea perioadei obligatorii de funcţionare a afacerii de 12 luni;
    • beneficiarul finanţării nerambursabile şi beneficiarul ajutorului de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutorului de minimis acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis;
    • beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a raporta beneficiarului finanţării nerambursabile toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziţie de către furnizorul schemei;
    • beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a restitui întreaga valoarea a ajutorului de minimis primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă. Beneficiarul finanţării nerambursabile are obligaţia de a notifica furnizorul/administratorul schemei cu privire la necesitatea recuperării ajutorului de minimis;
    • furnizorul are obligaţia de a recupera valoarea ajutorului de minimis acordat cu nerespectarea dispoziţiilor schemei sau utilizat necorespunzător.

    (7) Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de subvenţie.
    (8) Pentru a beneficia de finanţare nerambursabilă în cadrul acestei scheme, beneficiarul de ajutor de minimis va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în acel an fiscal şi în ultimii 2 ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare).
    (9) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost), echivalent în lei, întreprinderea nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea fracţiune din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
    (10) Beneficiarul finanţării nerambursabile va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de 3 ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali şi anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost), echivalent în lei.
    (11) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 (1) din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
    (12) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
    (13) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012^8 al Comisiei, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.──────────
    ^8 Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art. 2 alin. 2 - „Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depăşeşte 500 000 euro pentru o perioadă de trei ani fiscali“).
──────────


    ART. 10
    Activităţile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după semnarea contractului de subvenţie încheiat între beneficiarul finanţării nerambursabile şi beneficiarul ajutorului de minimis.


    X. Cheltuieli eligibile
    ART. 11
    Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt următoarele:

┌─────────────┬────────────────┬─────────────────┐
│ │ │• Subvenţii │
│ │ │(ajutoare, │
│ │ │premii) acordate │
│ │ │angajatorilor │
│ │ │pentru stagiari, │
│ │ │ucenici; │
│Cheltuieli cu│Subvenţii │• Subvenţii │
│subvenţii/ │acordate │(ajutoare, │
│burse/premii/│angajatorilor │premii) acordate │
│ajutoare │ │angajatorilor │
│ │ │(inclusiv pentru │
│ │ │întreprinderilor │
│ │ │sociale de │
│ │ │inserţie) pentru │
│ │ │încadrarea în │
│ │ │muncă │
├─────────────┼────────────────┼─────────────────┤
│ │ │• Subvenţii │
│ │ │(microgranturi) │
│ │ │pentru │
│ │ │înfiinţarea unei │
│ │ │afaceri │
│ │Subvenţii pentru│(antreprenoriat),│
│Microgranturi│înfiinţarea unei│pentru realizarea│
│ │afaceri │activităţilor │
│ │(antreprenoriat)│prevăzute în │
│ │ │planul de afaceri│
│ │ │pentru care sa │
│ │ │decis acordarea │
│ │ │ajutorului de │
│ │ │minimis │
└─────────────┴────────────────┴─────────────────┘




    XI. Durata schemei
    ART. 12
    Prezenta schemă se aplică de la data semnării contractelor de subvenţie până la 31.12.2020, în limita fondurilor alocate pentru această schemă, urmând ca plăţile să fie efectuate până la 31.12.2023.


    XII. Bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari
    ART. 13
    (1) Sursa de finanţare pentru prezenta schemă este Programul operaţional Capital uman, axa prioritară „Incluziunea socială şi combaterea sărăciei“, obiectivul specific 5.2.
    (2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 53.000.000 euro.

    ART. 14
    Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 550 de întreprinderi.


    XIII. Efecte şi beneficii
    ART. 15
    Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obţinerea următoarelor efecte şi beneficii:
    1. sprijin pentru accesul şi/sau menţinerea pe piaţa muncii, precum şi pentru participarea la programe de ucenicie şi stagii a persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, inclusiv prin măsuri de acompaniere şi alte tipuri de intervenţii identificate ca fiind necesare;
    2. susţinerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală şi/sau din oraşe cu o populaţie de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi (înfiinţarea de start-up-uri).



    XIV. Reguli privind transparenţa
    ART. 16
    (1) Beneficiarul finanţării nerambursabile va informa în scris beneficiarii ajutorului de minimis cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de minimis al acestuia.
    (2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene - Autoritatea de management pentru Programul operaţional Capital uman, la adresa http://www.fonduri-ue.ro.


    XV. Reguli privind raportarea, recuperarea şi monitorizarea ajutorului de minimis, precum şi sustenabilitatea măsurilor
    ART. 17
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

    ART. 18
    Furnizorul şi administratorii schemei de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de minimis.

    ART. 19
    (1) Furnizorul/Administratorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare. Furnizorul va dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
    (2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat^9, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
──────────
    ^9 Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
──────────

    (3) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
    (4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
    (5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

    ART. 20
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.

    ART. 21
    Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului/administratorului de ajutor de minimis şi beneficiarului finanţării nerambursabile, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.

    ART. 22
    În conformitate cu art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.

    ART. 23
    Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizor, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
    Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.

    ART. 24
    Furnizorul/Administratorul are obligaţia ca în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, să încarce în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) prezenta schema de ajutor de minimis în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acestuia. Actele de acordare, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016