Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REPERE METODOLOGICE din 24 decembrie 2002  privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului la scoala de maistri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REPERE METODOLOGICE din 24 decembrie 2002 privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului la scoala de maistri

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 1 aprilie 2003
Şcoala de maiştri, conform <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este o şcoala postliceala care dezvolta, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregãtite prin profilurile liceului filiera tehnologicã: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare.
La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului de pregãtire profesionalã şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul programului PHARE - VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învãţãmântului preuniversitar.

I. Standardul de pregãtire profesionalã
Standardul de pregãtire profesionalã este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupationale.
Standardul de pregãtire profesionalã se afla la baza elaborãrii curriculumului scris (plan de învãţãmânt, programe şcolare). Standardele de pregãtire profesionalã se elaboreazã în baza standardelor ocupationale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu exista standard ocupational elaborat pentru o anumitã calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unitãţi de competenta, care se vor include în standardul de pregãtire profesionalã.

Structura standardului de pregãtire profesionalã
1. Introducere
2. Definirea specializãrii
3. Lista unitãţilor de competenta ale specializãrii
4. Prezentarea competentelor necesare pentru practicarea specializãrii, grupate pentru fiecare unitate de competenta pe:
A. competente de cunoaştere;
B. competente de execuţie;
C. competente sociale.
5. Recomandãri pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare:
a) unitãţi de conţinut (disciplinare şi modulare), corelate pe orizontala şi pe verticala;
b) tipuri de continuturi.
6. Recomandãri privind formele de evaluare şi examinare specifice specializãrii.
Se prezintã, cu titlu de exemplu, schema unei unitãţi de competenta şi a competentelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregãtire profesionalã.

Unitatea de competenta I (din standardul ocupational)
(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate


┌────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐
│Nr. │ │Pregãtire de specialitate │
│crt.│ A. Competente de cunoaştere ├───────────┬──────────────┤
│ │ │Anul I │ Anul II │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│1. │Identifica standardele şi normele de calitate│ x │ │
│ │specifice materiilor prime şi produselor │ │ │
│ │finite │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┤
│ │
├────┬─────────────────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┘

┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │ │ Pregãtire de specialitate │
│crt.│ B. Competente de execuţie ├────────────┬──────────────┤
│ │ │ Anul I │ Anul II │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│1. │Interpreteazã rezultatele determinarilor, │ │ │
│ │identificand deficientele │ x │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤
│ │
├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘

┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │ │ Pregãtire de specialitate │
│crt.│ C. Competente sociale ├────────────┬──────────────┤
│ │ │ Anul I │ Anul II │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│1. │Apreciazã corect timpul de lucru necesar │ x │ │
│ │realizãrii sarcinilor de lucru │ │ │
├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤
│2. │ │ │ x │
├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤
│ │
├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤
│n. │ │ │ x │
└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘

Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ......
┌─────┬─────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────┐
│Nr. │ │ Tipul │
│crt. │ Denumirea ├─────────┬───────────┤
│ │ │ Modulul │ Disciplina│
├─────┼─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│1. │ │ │ │
├─────┼─────────────────────────────────────────────────┼─────────┼───────────┤
│2. │ │ │ │
├─────┴─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴───────────┤
│ │
├─────┬─────────────────────────────────────────────────┬─────────┬───────────┤
│n. │ │ │ │
└─────┴─────────────────────────────────────────────────┴─────────┴───────────┘



II. Curriculum pentru şcoala de maiştri
Şcoala de maiştri prezintã un curriculum de specializare tehnologicã, teoreticã şi practica, prin care se asigura competente tehnice specializate, aplicate unor tehnologii prioritare, precum şi competente de organizare şi conducere a unei echipe de lucru. Curriculumul se poate dezvolta pe module, determinate de specializarea de baza, la care se adauga discipline aplicate, precum: "Informatica aplicatã", "Limbi moderne aplicate". Conţinuturile organizate pe module se alcãtuiesc pe baza unor structuri de competente din standardele de pregãtire profesionalã, în conformitate cu modelul de mai sus. În baza unitãţilor de competenta şi a competentelor specifice se vor elabora, pentru fiecare modul, criterii de performanta. În anul I se pot pãstra şi discipline, în cazul unor specializãri care au nevoie de o pregãtire de baza în domeniu. Se pot structura pe discipline, în anul I, obiecte de studiu precum: informatica aplicatã, limba strãinã aplicatã, desen tehnic, contabilitate, psihologia muncii etc.

Format pentru elaborarea curriculumului
organizat pe module, pentru anii I şi II,
şcoala de maiştri

1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalitãţile şi nivelul de specializare pregãtit prin curriculum)
2. Planul de învãţãmânt
3. Modul 1 ... n
3.1. Structura competentelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale)
3.2. Structura şi organizarea conţinutului modulului......


┌────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────┬──────────────┐
│Nr. │ │ Metodologie │ Criterii │
│crt.│ Conţinut tematic │ Forme de activitate*)/│ de │
│ │ │ Metode │performanta**)│
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
│ 1. │ │ │ │
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤
│ n. │ │ │ │
└────┴─────────────────────────────────┴────────────────────────┴──────────────┘


------------
*) Exemple de forme de activitate de instruire: teoreticã, practica, laborator, proiect etc.;
**) Definirea criteriilor de performanta: criteriile de performanta se referã la condiţiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de conţinut.

4. Recomandãri pentru activitãţile de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc.
5. Bibliografie.

Format pentru elaborarea curriculumului
organizat pe discipline de studiu pentru anul I şi II,
şcoala de maiştri

1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalitãţile şi nivelul de specializare pregãtit prin curriculum)
2. Planul de învãţãmânt
3. Structura şi organizarea continuturilor la disciplina .......


┌────┬───────────────────┬─────────┬────────────────────┬────────┬─────────────┐
│ │ │ │ Metodologie │ │ Criterii │
│ │ │ Conţinut├───────────┬────────┤Resurse │de evaluare*)│
│Nr. │ │ tematic │ Forme │ │ │ │
│crt.│ Obiective │ │ de │ Metode │ │ │
│ │ │ │activitate │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────┼───────────┼────────┼────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴─────────┴───────────┴────────┴────────┴─────────────┘


-----------
*) Criteriile de evaluare se definesc în relatie cu obiectivele.

4. Recomandãri pentru activitãţi de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare
5. Bibliografie.

Lista disciplinelor sau modulelor necesare pentru pregãtirea maiştrilor

La şcoala de maiştri numãrul total de ore pe saptamana variaza între 17-20 de ore, în funcţie de complexitatea standardelor ocupationale şi de cerinţele beneficiarilor. Planul de învãţãmânt va avea o structura flexibila, adaptatã cerinţelor agenţilor economici, dar va respecta urmãtorul cadru (lista modulelor/disciplinelor prezentate este ilustrativa):


┌─────────────┬─────────────────────────────────┬─────────┬─────────┬─────────┐
│ │ │Nr. minim│Nr. maxim│ Obliga- │
│ Tipul de │ │ de ore │ de ore │ toriu │
│pregãtire │ Modulul/Disciplina ├────┬────┼────┬────┼────┬────┤
│ │ │Anul│Anul│Anul│Anul│Anul│Anul│
│ │ │ I │ II │ I │ II │ I │ II │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│I. Pregãtire │Tehnologii asistate de calculator│ 1 │ 1 │ 3 │ 3 │ x │ x │
│ generalã ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Legislaţia muncii, contracte │ 1 │ - │ 1 │ 1 │ x │ - │
│ │colective de munca, relaţia cu │ │ │ │ │ │ │
│ │sindicatele etc │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Economia şi organizarea │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ x │ x │
│ │întreprinderii într-o unitate, │ │ │ │ │ │ │
│ │secţie specifica specializãrii │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Evidenta contabila primara │ 1 │ - │ 1 │ - │ x │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Discipline tehnice aplicate (una,│ 2 │ - │ 4 │ 1 │ │ │
│ │doua ştiinţe aplicate esenţiale │ │ │ │ │ │ │
│ │pentru pregãtirea de specialitate│ │ │ │ │ │ │
│ │de exemplu: mecanicã, electronica│ │ │ │ │ │ │
│ │chimie etc.) │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤
│ │ Total I: │ 6 │ 2 │ 10 │ 6 │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┬────┤
│II. Pregãtire│Instalaţii, echipamente, utilaje │ 3 │ 4 │ 5 │ 5 │ x │ x │
│ în │etc. şi tehnologii în domeniu │ │ │ │ │ │ │
│ specialitate│ │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Echipamente, tehnologii etc. │ 3 │ 5 │ 4 │ 5 │ x │ x │
│ │ specifice agentului economic │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Protecţia muncii, PSI - │ 1 │ 1 │ 2 │ 1 │ x │ │
│ │legislaţie în domeniu, │ │ │ │ │ │ │
│ │exemplificãri locale │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤
│ │ Total II: │ 7 │ 10 │ 11 │ 11 │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┬────┤
│III. Prega- │Limba strãinã aplicatã │ 1 │ 1 │ 3 │ 1 │ │ │
│ tire ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ opţionalã │Psihologia muncii │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Educaţie antreprenoriala │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │1-2 discipline de specialitate │ 1 │ 2 │ 2 │ 3 │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Managementul calitãţii │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Control nedistructiv │ 1 │ - │ 1 │ 2 │ │ │
│ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│ │Limbaje de programare │ │ │ │ │ │ │
│ │specializate │ 2 │ 2 │ 2 │ 3 │ │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤
│ │ Total III: │ 8 │ 8 │ 11 │ 13 │ │
├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼─────────┤
│ │ Total propus: │ 17 │ 17 │ 20 │ 20 │ │
└─────────────┴─────────────────────────────────┴────┴────┴────┴────┴─────────┘


NOTA:
1. Pentru pregãtirea opţionalã se pot propune şi alte discipline/module, în funcţie de cerinţele specializãrii.
2. Anual se va proiecta un stagiu de pregãtire practica în sãptãmâni comasate, cu durata de 3 sãptãmâni (120 de ore), care se recomanda sa fie structurat astfel:


┌─────────────────┬──────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ Numãr de ore│ │ │
│Anul │ 60 de ore │ 60 de ore │
├─────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Anul I │Stagiu de specialitate│Tehnologii asistate de calculator │
├─────────────────┼──────────────────────┼────────────────────────────────────┤
│Anul II │Stagiu de specialitate│Stagiu pentru pregãtirea proiectului│
│ │ │de absolvire │
└─────────────────┴──────────────────────┴────────────────────────────────────┘


-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016