Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULI METODOLOGIE din 19 decembrie 2012  specifice pentru stabilirea venitului reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice aferent anului 2013    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULI METODOLOGIE din 19 decembrie 2012 specifice pentru stabilirea venitului reglementat pentru serviciul de transport al energiei electrice aferent anului 2013

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL I nr. 889 din 27 decembrie 2012

    ART. 1
    (1) La proiectarea venitului reglementat aferent serviciului de transport al energiei electrice pentru anul 2013 se aplică prevederile Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 60/2007, denumită în continuare Metodologie, cu particularităţile stabilite prin prezenta anexă.
    (2) Anul 2013 reprezintă an de trecere de la perioada a doua de reglementare la perioada a treia de reglementare.
    (3) Începutul celei de-a treia perioade de reglementare se decalează cu un an.
    (4) Perioada a treia de reglementare este perioada cuprinsă între anii 2014-2018.
    ART. 2
    Termenii utilizaţi în prezenta procedură au semnificaţia de la capitolul 3 "Definiţii şi abrevieri" din Metodologie.
    ART. 3
    Prin excepţie de la prevederile art. 28 alin. (1) din Metodologie, venitul-ţintă al serviciului de transport al energiei electrice pentru anul 2013 se determină ca suma dintre:
    a) costurile de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic;
    b) costurile de operare şi mentenanţă controlabile ale reţelei electrice de transport;
    c) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile ale reţelei electrice de transport;
    d) costurile necesare eliminării congestiilor;
    e) costurile datorate transportului de energie electrică între OTS-uri;
    f) amortizarea reglementată;
    g) rentabilitatea bazei reglementate a activelor, din care se scad veniturile obţinute din alte activităţi ce utilizează resursele recunoscute pentru desfăşurarea activităţii de transport al energiei electrice, prognozate pentru anul 2013.
    ART. 4
    Venitul reglementat al serviciului de transport al energiei electrice pentru anul 2013 se determină ca suma dintre venitul-ţintă aferent anului 2013, în termeni nominali ai anului 2013, şi rezultatul corecţiilor ca urmare a erorilor de estimare/prognoză în perioada tarifară t-2/t-1 faţă de valorile realizate/estimate a fi realizate în perioada tarifară t-2/t-1, determinat în conformitate cu prevederile art. 19 din Metodologie.
    ART. 5
    Energia extrasă din reţele, energia transportată, energia importată şi energia exportată se prognozează considerând o creştere în anul 2013 de 1,5% faţă de cantităţile estimate a fi realizate în anul 2012.
    ART. 6
    (1) Costurile de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic aprobate de autoritatea competentă pentru anul 2013 reprezintă produsul dintre cantitatea de energie electrică aferentă CPT reglementat şi preţul mediu realizat de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT.
    (2) Autoritatea competentă recunoaşte, la stabilirea venitului-ţintă iniţial pentru anul 2013, o cantitate de energie electrică pentru CPT reglementat, reprezentând 2% din energia intrată în conturul RET.
    (3) Preţul mediu de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT recunoscut de autoritatea competentă este cel realizat, fără a depăşi preţul mediu ponderat calculat cu luarea în considerare a preţului mediu stabilit pe piaţa centralizată a contractelor bilaterale în proporţie de 80% şi a celui stabilit pe piaţa pentru ziua următoare în proporţie de 20%, realizate în anul 2013.
    (4) Dacă preţul mediu de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT realizat în anul 2013 este mai mic decât preţul mediu ponderat calculat conform alin. (3), câştigul valoric de eficienţă rezultat din diferenţa de preţ se va împărţi în mod egal între operatorul de transport şi utilizatorii finali ai reţelei de transport.
    (5) Preţul mediu de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT reglementat prognozat pentru anul 2013 se stabileşte în baza preţului mediu realizat pe piaţa pentru ziua următoare în anul 2012.
    ART. 7
    Costurile de operare şi mentenanţă controlabile ale reţelei electrice de transport pentru anul 2013 se determină, în termeni reali ai anului 2012, prin diminuarea cu factorul de eficienţă X(iniţial, eficienţă) = 1,5% a costurilor de operare şi mentenanţă controlabile aprobate pentru anul 2012.
    ART. 8
    Costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile ale reţelei electrice de transport, costurile necesare eliminării congestiilor şi costurile datorate transportului de energie electrică între OTS-uri prognozate pentru 2013 se stabilesc în baza costurilor realizate de operatorul de transport al energiei electrice recunoscute de autoritatea competentă pentru anul 2012.
    ART. 9
    Costurile aferente amortizării reglementate se determină ca suma dintre:
    a) costul aferent amortizării reglementate a activelor existente, recunoscute de autoritatea competentă la 31 decembrie 2012; şi
    b) costul recunoscut de autoritatea competentă, aferent amortizării noilor investiţii realizate şi puse în funcţiune în cursul anului 2013, calculat în funcţie de luna punerii în funcţiune a mijloacelor fixe ce constituie noile investiţii.
    ART. 10
    (1) Rentabilitatea bazei reglementate a activelor pentru anul 2013 se stabileşte în conformitate cu art. 55 din Metodologie, având în vedere:
    a) valoarea estimată de către operatorul de transport şi de sistem a BAR la data de 31 decembrie 2012;
    b) valorile intrărilor şi ale ieşirilor de active prognozate a fi realizate în anul 2013, precum şi ale amortizărilor aferente acestora, stabilite pe baza planului de investiţii pentru anul 2013 al OTS.
    (2) Rata reglementată a rentabilităţii (RRR) în anul 2013 pentru activitatea de transport al energiei electrice este de 8,52%.
    (3) Prin excepţie de la prevederile art. 44 din Metodologie, la determinarea valorii BAR la 31 decembrie 2013 se au în vedere toate activele ieşite din BAR, indiferent de data punerii în funcţiune a acestora.
    ART. 11
    (1) Prevederile art. 28 alin. (2) din Metodologie nu se aplică pentru anul 2013.
    (2) Corecţia datorată diferenţei dintre valoarea mijloacelor fixe intrate/ieşite în/din BAR prognozată şi valoarea mijloacelor fixe intrate/ieşite în/din BAR estimată a fi realizată, respectiv cea realizată în anul 2013, se va aplica la determinarea venitului reglementat aferent perioadelor tarifare ale celei de-a treia perioade de reglementare, împreună cu corecţiile anuale.
    ART. 12
    Veniturile obţinute din alte activităţi ce utilizează resursele recunoscute pentru desfăşurarea activităţii de transport al energiei electrice prognozate pentru anul 2013 se stabilesc pe baza veniturilor recunoscute de autoritatea competentă pentru anul 2012.
    ART. 13
    Operatorul de transport al energiei electrice utilizează în anul 2013 veniturile obţinute din alocarea capacităţii de transport pe liniile de interconexiune pentru:
    a) garantarea disponibilităţii reale a capacităţii alocate; şi/sau
    b) menţinerea ori creşterea capacităţilor de interconexiune prin investiţii în reţea, în special investiţii în noi interconexiuni.
    ART. 14
    Alocarea pe nodurile RET a costului serviciului de transport şi calcularea tarifelor zonale sunt responsabilitatea operatorului de transport, în conformitate cu prevederile art. 91 din Metodologie.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016