Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULI METODOLOGICE din 4 iulie 2023  pentru stabilirea venitului-ţintă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice aferent anului 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULI METODOLOGICE din 4 iulie 2023 pentru stabilirea venitului-ţintă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice aferent anului 2024

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 618 din 6 iulie 2023
──────────
    Conţinute de ORDINUL nr. 79 din 4 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 6 iulie 2023.
──────────
    ART. 1
    Venitul-ţintă al serviciului de distribuţie a energiei electrice pentru anul 2024 se determină în termeni reali ai anului 2023, cu formula:
    V_ţintă,iniţial,2024 = CC_2024 + C_PERS,2024 + C_SSM,2024 + CNC_2024 + CPT_2024 + AM_r2024 + RBAR_2024 – V_2024 (ER),
    unde:
    a) CC_2024 = CC_2023 x (1–X_iniţial) - costurile de operare şi mentenanţă controlabile, altele decât cele legate de personal şi cele aferente securităţii muncii, stabilite conform prevederilor art. 3;
    b) C_PERS,2024 - costurile cu personalul, stabilite conform prevederilor art. 4;
    c) C_SSM,2024 - costurile aferente securităţii muncii, stabilite conform prevederilor art. 5;
    d) CNC_2024 - costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile, stabilite conform prevederilor art. 6;
    e) CPT_2024 - costul cu energia electrică pentru acoperirea consumului propriu tehnologic, stabilit conform prevederilor art. 8;
    f) AM_r2024 - costurile cu amortizarea reglementată aferentă activelor existente şi noilor investiţii prudente, stabilite conform prevederilor art. 9;
    g) RBAR_2024 - rentabilitatea activelor existente şi a noilor investiţii prudente, stabilită conform prevederilor art. 10;
    h) V_2024 (ER) - veniturile din aplicarea tarifului reglementat de energie reactivă, stabilite conform prevederilor art. 11.



    ART. 2
    (1) În cazul OD care au fuzionat în perioada a patra de reglementare se calculează venitul-ţintă aferent anului 2024 conform art. 1, pentru fiecare zonă de reţea existentă în timpul perioadei a patra de reglementare.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), venitul-ţintă aferent anului 2024 pentru OD rezultat în urma fuziunii, pe baza căruia se stabilesc tarifele de distribuţie pentru anul 2024, se calculează prin însumarea veniturilor-ţintă calculate conform alin. (1).

    ART. 3
    (1) OD fundamentează costurile de operare şi mentenanţă controlabile, altele decât cele legate de personal şi cele aferente securităţii muncii pentru anul 2024, pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli.
    (2) Valoarea costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, altele decât cele legate de personal şi cele aferente securităţii muncii, prognozată pentru anul 2024, se stabileşte pe baza propunerii OD conform alin. (1) şi nu poate depăşi valoarea prognozată aprobată pentru această categorie de costuri pentru anul 2023, diminuată cu factorul de eficienţă X_iniţial aplicat în perioada a patra de reglementare.

    ART. 4
    (1) Valoarea costurilor cu personalul prognozată pentru anul 2024 se fundamentează de către OD în funcţie de numărul de personal şi cheltuielile de personal stabilite prin bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat pentru anul 2023, precum şi prin înţelegerile cu sindicatele.
    (2) Valoarea prognozată aprobată a costurilor cu personalul pentru anul 2024 se stabileşte pe baza propunerii OD conform alin. (1) şi nu poate depăşi valoarea prognozată pentru anul 2023, la care se adaugă creşterea procentuală a costurilor cu personalul prognozate pentru anul 2023 faţă de anul 2022.

    ART. 5
    (1) OD fundamentează costurile cu securitatea muncii pentru anul 2024 pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli în perioada a patra de reglementare.
    (2) Valoarea prognozată aprobată a costurilor cu securitatea muncii pentru anul 2024 se stabileşte pe baza propunerii OD conform alin. (1) şi nu poate depăşi valoarea prognozată pentru anul 2023.

    ART. 6
    (1) OD fundamentează costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile pentru anul 2024 pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli în perioada a patra de reglementare.
    (2) Valoarea prognozată aprobată a costurilor de operare şi mentenanţă necontrolabile pentru anul 2024 se stabileşte pe baza propunerii OD conform alin. (1) şi nu poate depăşi valoarea prognozată pentru anul 2023, ajustată prin diminuarea contribuţiei către ANRE.

    ART. 7
    Valorile costurilor prognozate pentru anul 2023 prevăzute la art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) şi art. 6 alin. (2) se calculează prin actualizarea valorilor prognozate pentru anul 2023 la începutul celei de a patra perioade de reglementare cu ratele inflaţiilor realizate pentru anii 2019-2022 şi cu rata de inflaţie prognozată pentru anul 2023 de către Comisia Naţională de Prognoză.

    ART. 8
    (1) Valoarea costurilor de achiziţie a energiei electrice aferente CPT, prognozată pentru anul 2024, se determină ca produs între cantitatea de energie electrică aferentă CPT reglementat şi preţul mediu prognozat de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT.
    (2) Ţintele de CPT reglementat pentru anul 2024 se stabilesc utilizând procentul de reducere anuală a ţintelor de CPT reglementat considerat pentru anul 2023 faţă de anul 2022, aplicat la ţintele reglementate aferente anului 2023.
    (3) Prin derogare de la alin. (2), în situaţia în care ţinta de CPT reglementat pentru un nivel de tensiune, pentru anul 2023, a fost atinsă în anul 2022, ţinta de CPT reglementat pentru anul 2024 se stabileşte prin aplicarea procentului de reducere anuală a ţintei de CPT reglementat considerat pentru anul 2023 faţă de anul 2022 la procentul de CPT realizat în anul 2022.
    (4) În cazul OD rezultat în urma fuziunii în perioada a patra de reglementare se stabileşte pentru anul 2024 o ţintă unică de CPT reglementat pentru fiecare nivel de tensiune, cu luarea în considerare a prevederilor alin. (2) şi (3).
    (5) În situaţia prevăzută la alin. (4), pentru stabilirea procentului de reducere anuală a ţintelor de CPT reglementat prevăzut la alin. (2) se determină ţinte unice de CPT pentru anii 2022 şi 2023 ca raport între:
    a) suma cantităţilor de energie electrică aferentă CPT reglementat pentru fiecare zonă de reţea existentă în a patra perioadă de reglementare;
    b) suma cantităţilor de energie electrică intrată aferente zonelor de reţea existente în perioada a patra de reglementare.

    (6) Preţul mediu prognozat de achiziţie a energiei electrice pentru asigurarea CPT reglementat pentru anul 2024 este egal cu preţul de referinţă, la care se adaugă o componentă specifică fiecărui OD aferentă costului cu serviciul de transport, serviciile de sistem şi administrare piaţă (OPCOM), în vigoare la data transmiterii solicitării de tarife pentru anul 2024.
    (7) Preţul de referinţă prevăzut la alin. (5) este acelaşi pentru toţi OD şi se calculează ca medie ponderată, considerând 75% preţul aprobat prin Mecanismul de achiziţie centralizată de energie electrică, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, şi 25% preţul mediu ponderat înregistrat pe PZU pentru luna mai 2023.
    (8) Pentru fiecare OD care a fuzionat în perioada a patra de reglementare, valoarea prognozată pentru anul 2024 a costurilor de achiziţie a energiei electrice aferente CPT se calculează cu luarea în considerare a ţintei unice de CPT stabilite conform alin. (4), a cantităţii de energie electrică intrată corespunzătoare tuturor zonelor operatorilor care au fuzionat, precum şi a preţului mediu prognozat de achiziţie stabilit conform alin. (5).

    ART. 9
    Costurile cu amortizarea activelor prognozate pentru anul 2024 se stabilesc conform prevederilor pct. 5.6 din metodologie.

    ART. 10
    (1) Rentabilitatea bazei reglementate a activelor se stabileşte în conformitate cu prevederile pct. 5.7 din metodologie, având în vedere:
    a) valoarea BAR prognozat la 31 decembrie 2023, calculat conform prevederilor art. 58 alin. (1) din metodologie;
    b) valoarea BAR prognozat la 31 decembrie 2024, calculat conform prevederilor art. 58 alin. (1) din metodologie, cu luarea în considerare a investiţiilor prognozate a fi realizate de OD în anul 2024, precum şi a amortizării aferente acestora, stabilite pe baza planului de investiţii al OD aprobat de ANRE.

    (2) Pentru anul 2024, RRR se menţine la valoarea aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 75/2020 privind stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului investit aplicate la stabilirea tarifelor pentru serviciile de distribuţie, de transport şi de sistem a energiei electrice şi gazelor naturale până la sfârşitul perioadei a patra de reglementare şi de modificare a unor acte normative emise de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.

    ART. 11
    Valoarea veniturilor din aplicarea tarifului reglementat pentru energie reactivă prognozată pentru anul 2024 se stabileşte pe baza valorii fundamentate de OD.

    ART. 12
    Pentru anul 2024, în calculul venitului-ţintă se consideră că profitul brut din alte activităţi îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 107 din metodologie.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016