Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULI DE NAVIGATIE din 28 martie 2006  pe Canalul Dunare-Marea Neagra si Canalul Poarta Alba-Midia-Navodari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULI DE NAVIGATIE din 28 martie 2006 pe Canalul Dunare-Marea Neagra si Canalul Poarta Alba-Midia-Navodari

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 17 aprilie 2006
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În înţelesul prevederilor prezentelor reguli, termenilor utilizaţi li se atribuie urmãtoarele definiţii:
a) Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanţa - companie naţionalã aflatã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care îndeplineşte funcţia de autoritate portuarã şi de cãi navigabile pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi pe Canalul Poarta Albã-Midia-Nãvodari şi în porturile situate pe aceste canale, denumitã în continuare ACN;
b) conducãtor de navã - persoana care posedã aptitudinea şi calificarea necesare pentru a asigura conducerea navei pe apele interioare navigabile şi care îşi exercitã responsabilitatea la bordul navei;
c) controlori de trafic - personalul ACN care îşi desfãşoarã activitatea în dispeceratele de navigaţie şi care asigurã informarea şi asistenţa navelor care tranziteazã canalele navigabile, în vederea asigurãrii unui trafic sigur şi eficient în zona sa de responsabilitate, conform prezentelor reguli;
d) convoi împins - un ansamblu rigid compus din nave, dintre care cel puţin una este plasatã înaintea navei autopropulsate care asigurã propulsia convoiului şi care este denumitã împingãtor;
e) convoi în cuplu - un ansamblu compus din nave cuplate bord la bord, dar nici una dintre ele nu este plasatã în faţa navei autopropulsate care asigurã propulsia formaţiei;
f) convoi remorcat - orice grup compus din una sau mai multe nave, instalaţii plutitoare ori materiale plutitoare asamblate, care sunt remorcate de una sau mai multe nave autopropulsate ce fac parte din convoi şi se numesc remorchere;
g) convoi standard - tipul de convoi pentru care au fost dimensionate canalele navigabile şi ecluzele situate pe aceste canale;
h) ecluzare - trecerea unei nave/unui convoi de la un nivel (bief) la altul al canalelor navigabile prin ecluza respectivã;
i) transport special - transportul în sistem convoi remorcat;
- navigaţia ambarcaţiunilor sportive şi de agrement şi a construcţiilor sau instalaţiilor plutitoare fãrã propulsie;
- navigaţia convoaielor împinse care depãşesc gabaritele standard;
- transportul mãrfurilor periculoase de natura materialelor radioactive, explozibililor şi altele asemenea;
j) tranzitare - navigaţia unei nave/unui convoi între douã puncte situate pe canalele navigabile;
k) scule de pescuit - toate ustensilele utilizate în scopul pescuitului industrial, dar şi individual, care odatã folosite pot aduce prejudicii navigaţiei în siguranţã pe canalele navigabile, cum ar fi: traule, plase, taliene, vârşe, petactare şi în general tot ce se monteazã pentru pescuit pe o perioadã mai îndelungatã, fãrã supraveghere.
ART. 2
Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi Canalul Poarta Albã-Midia-Nãvodari, denumite în continuare canale navigabile, sunt ape naţionale navigabile ale României şi se aflã sub suveranitatea şi jurisdicţia exclusivã a statului român.
ART. 3
Prezentele reguli de navigaţie se aplicã pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi pe Canalul Poarta Albã-Midia-Nãvodari, denumite în continuare CDMN şi PAMN, precum şi în porturile situate pe aceste canale.
ART. 4
Tranzitarea canalelor navigabile este permisã tuturor navelor, indiferent de pavilionul acestora, care navigheazã independent sau în convoi, cu condiţia respectãrii regulamentelor în vigoare privind regulile de navigaţie, regulile sanitare, vamale, de prevenire şi combatere a poluãrii, de folosire a bazinelor şi instalaţiilor portuare, precum şi celelalte reguli privind exploatarea şi întreţinerea canalelor navigabile, prevãzute de legislaţia românã în vigoare.
ART. 5
Pe timpul tranzitãrii, supravegherea şi dirijarea navigaţiei pe canalele navigabile se efectueazã de ACN prin dispeceratele de navigaţie, coordonate de Dispeceratul Central de Navigaţie, ale cãror dispoziţii sunt obligatorii pentru toţi conducãtorii de nave/convoaie pe toatã durata tranzitãrii.
ART. 6
În sensul prezentelor reguli:
- pe CDMN, navigaţia în aval corespunde navigaţiei dinspre Dunãre spre Marea Neagrã, iar navigaţia în amonte, navigaţiei dinspre Marea Neagrã spre Dunãre;
- pe PAMN, navigaţia în aval corespunde navigaţiei dinspre CDMN spre Nãvodari, iar navigaţia în amonte, navigaţiei dinspre Nãvodari spre CDMN.

CAP. II
Nave şi formaţiuni de convoaie pentru navigaţia pe canalele navigabile

ART. 7
(1) Navigaţia pe canalele navigabile se efectueazã cu nave fluviale şi maritime care navigheazã independent sau în formaţie de convoi împins, remorcat ori în cuplu şi care nu pot depãşi gabaritele standard, dupã cum urmeazã:
A. pe CDMN:
a) convoi de nave:
- lungimea maximã = 296 m;
- lãţimea maximã = 23,5 m;
- pescajul maxim = 5,5 m;
b) nave fluviale şi maritime care navigheazã independent:
- lungimea maximã = 138,3 m;
- lãţimea maximã = 16,8 m;
- pescajul maxim = 5,5 m;
c) înãlţimea maximã de la linia de plutire pânã la cel mai înalt punct al navei va fi de 16,5 m atât pentru situaţia prevãzutã la lit. a), cât şi pentru cea prevãzutã la lit. b);
B. pe PAMN:
a) convoi de nave:
- lungimea maximã = 120 m;
- lãţimea maximã = 11,5 m;
- pescajul maxim = 3,8 m;
b) nave fluviale şi maritime care navigheazã independent:
- lungimea maximã = 110 m;
- lãţimea maximã = 11,5 m;
- pescajul maxim = 3,8 m;
c) înãlţimea maximã de la linia de plutire pânã la cel mai înalt punct al navei va fi de 12,5 m atât pentru situaţia prevãzutã la lit. a), cât şi pentru cea prevãzutã la lit. b).
ART. 8
(1) Transporturile speciale se pot efectua numai cu acordul expres şi în condiţiile stabilite de ACN.
(2) Este interzis oricãrei nave autopropulsate care împinge, remorcheazã sau duce în cuplu alte nave sã le pãrãseascã pe canal înainte de a ajunge în portul de destinaţie. În situaţia în care este necesarã lãsarea unei/unor nave înainte de portul de destinaţie, conducãtorul de navã va informa dispeceratul de navigaţie despre acest lucru. Dispeceratul de navigaţie îi va indica conducãtorului de navã locul unde aceste nave pot fi lãsate. Pe toatã perioada staţionãrii în aceste locuri armatorul va asigura legarea şi paza navei pe cheltuiala sa.
(3) În cazul în care nava propulsoare se defecteazã, armatorul/operatorul înlocuieşte nava defectã cu o navã similarã sau solicitã ACN sã efectueze respectivul transport contra cost.
(4) Navigaţia navelor cu vele şi a plutelor este interzisã pe canalele navigabile.
ART. 9
(1) Pentru navigaţia în condiţii de siguranţã, în cazul convoaielor împinse sau remorcate, împingãtoarele/remorcherele vor avea o putere suficientã care sã asigure minimum 6,7 tm/CP pe CDMN, respectiv 6 tm/CP pe PAMN.
(2) În cazul în care convoaiele nu respectã raportul prevãzut la alin. (1), respectivul transport va fi considerat transport special.

CAP. III
Reguli de navigaţie privind intrarea şi ieşirea navelor şi convoaielor pe canalele navigabile

ART. 10
(1) Intrarea/ieşirea navelor sau a convoaielor în/din canalele navigabile este permisã numai cu aprobarea ACN şi în conformitate cu programul de ecluzãri stabilit de aceasta, care va fi comunicat navelor de cãtre controlorii de trafic.
(2) Pentru programarea tranzitãrii canalelor navigabile de cãtre nave/convoaie, armatorul, operatorul sau agentul trebuie sã transmitã ACN avizarea pentru tranzitarea canalelor navigabile cu cel puţin 6 ore înainte de sosirea navelor/convoaielor în radã.
(3) Avizarea pentru tranzitarea canalelor navigabile va avea forma şi conţinutul prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 11
(1) La sosirea în radã a navelor/convoaielor, conducãtorii acestora vor confirma prin radiotelefon dacã navele/convoaiele sunt apte din punct de vedere tehnic pentru tranzitare.
(2) Totodatã conducãtorii de nave/convoaie vor confirma cã datele prevãzute în avizarea pentru tranzitarea canalelor navigabile, menţionatã la art. 10, au rãmas neschimbate sau vor comunica modificãrile care au apãrut în perioada cuprinsã între transmiterea avizãrii pentru tranzitare şi sosirea navei în radã.
(3) ACN are drept de control pentru verificarea datelor transmise de conducãtorul de navã/convoi.
ART. 12
(1) Navele/convoaiele vor avea la bord toate documentele necesare şi valabile, în conformitate cu legislaţia în vigoare, fiind obligate sã le punã la dispoziţie ACN.
(2) Conducãtorii de nave/convoaie sunt obligaţi sã depunã la ACN câte o copie de pe documentele de marfã pentru fiecare unitate de transport.
(3) Navele, pe timpul cât navigheazã pe canalele navigabile sau opereazã în porturile situate pe acestea, sunt obligate sã aibã la bord echipajul minim de siguranţã, conform reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 13
La solicitarea controlorilor de trafic, conducãtorii de nave/convoaie au obligaţia de a transmite prin radiotelefon informaţiile privind gabaritele navei/ convoiului, marfa de la bord, cantitatea de balast sau orice alte informaţii privind nava ori marfa încãrcatã în aceasta.
ART. 14
În caz de necesitate, cum ar fi eficientizarea ecluzãrilor, condiţii meteorologice nefavorabile, la solicitatea ACN, conducãtorii convoaielor vor modifica configuraţia convoiului.
ART. 15
Este interzisã intrarea pe canalele navigabile a navelor sau a convoaielor atunci când:
a) navele sunt încãrcate peste marca de încãrcare;
b) navele nu au la bord toate actele şi certificatele prevãzute de legislaţia în vigoare sau aceste acte şi certificate nu sunt valabile;
c) navele pot afecta condiţiile de siguranţã a navigaţiei prin canalele navigabile;
d) navele transportã mãrfuri periculoase, iar aceste mãrfuri:
- nu sunt menţionate în documentele de marfã aflate la bordul navei sau nu sunt însoţite de toate autorizaţiile prevãzute de legislaţia în vigoare pentru transportul acestora;
- sunt interzise la transportul pe apã;
e) navele au o înclinaţie mai mare de 4 grade.
ART. 16
(1) Zona de staţionare şi formare a convoaielor la intrarea în canal este situatã la malul drept al Dunãrii între km 297,3 şi km 298,3, pe o lãţime de 150 m, denumitã rada Cernavodã, de la limita dreaptã a şenalului, în condiţii de pânã la +100 cm faţã de mira Cernavodã sau conform semnalizãrilor din zonã când apele coboarã sub aceastã cotã.
(2) Zona de staţionare şi formare a convoaielor în portul Constanţa sau Midia pentru intrarea în canal este situatã în bazinul fluvio-maritim, denumitã rada fluvialã Constanţa, respectiv rada fluvialã Midia.
(3) Zonele de staţionare şi reformare a convoaielor pentru intrarea pe PAMN sunt fronturile de aşteptare ale porturilor Medgidia şi Basarabi.
ART. 17
(1) Înainte de intrarea în canalele navigabile şi pe toatã durata tranzitãrii acestora este interzis navelor/convoaielor sã aibã în afara bordului obiecte care ar putea periclita siguranţa celorlalte nave, a instalaţiilor plutitoare sau fixe aflate pe canale, iar ancorele vor fi la post.
(2) ACN poate hotãrî închiderea temporarã a navigaţiei pe canalele navigabile în caz de condiţii hidrometeorologice nefavorabile sau de apariţie a gheţii, precum şi în cazul executãrii lucrãrilor de dragaj, a lucrãrilor hidrotehnice sau atunci când din alte cauze navigaţia pe canale este periclitatã.
ART. 18
(1) Intrarea navelor/convoaielor în canalele navigabile se face de regulã în ordinea sosirii în radã.
(2) Conducãtorii de nave/convoaie au obligaţia de a anunţa sosirea la radã, prin radiotelefon, cu cel puţin douã ore înainte.
(3) Navele de control, navele ACN şi navele cu misiune specialã au prioritate la intrarea/ieşirea în/din canalele navigabile.
ART. 19
La intrarea/ieşirea în/din canalele navigabile navele vor naviga cu viteza de siguranţã şi cu atenţie deosebitã, cu obligaţia de a emite semnale fonice de atenţie.
ART. 20
La ieşirea din CDMN în Dunãre sau din PAMN în CDMN navele/convoaiele nu se vor angaja în calea principalã şi nu o vor traversa dacã prin aceasta obligã navele/convoaiele care navigheazã în calea principalã sã îşi modifice drumul sau viteza.
ART. 21
Nava sau convoiul care urmeazã sã intre pe canalul navigabil trebuie sã aştepte navele sau convoaiele angajate în manevra de ieşire din acesta. Este interzisã întâlnirea la gurile canalelor navigabile.
ART. 22
Navele şi convoaiele care ancoreazã în rada Cernavodã sau în bazinele fluviale din portul Constanţa-Sud sau Midia vor ancora în aşa fel încât sã nu stânjeneascã intrarea/ieşirea în/din canalele navigabile, respectând indicaţiile cãpitãniilor de port.
ART. 23
Dupã ancorare navele/convoaiele vor comunica la dispeceratul zonal de navigaţie ora şi poziţia în care au ancorat, solicitând instrucţiuni privitoare la tranzitare.

CAP. IV
Transportul mãrfurilor periculoase

ART. 24
Transportul mãrfurilor periculoase pe canalele navigabile se face în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi convenţiile internaţionale privind aceste transporturi, la care România este parte.
ART. 25
(1) Navele/convoaiele ce transportã mãrfuri periculoase au permisiunea de ecluzare şi tranzitare a canalelor navigabile numai pe timpul zilei, o orã înainte de rãsãritul soarelui, respectiv o orã dupã apusul acestuia.
(2) Navele/convoaiele ce transportã mãrfuri periculoase vor transmite solicitarea de avizare pentru tranzitare cãtre ACN cu 12 ore şi apoi cu 6 ore înainte de sosirea în radã.
(3) Informaţiile despre marfã vor cuprinde denumirea tehnicã corectã, descrierea distinctã şi precizarea dacã sunt ambalate şi dacã au aplicate etichetele, conform cerinţelor internaţionale privitoare la transportul pe apã al mãrfurilor periculoase.
ART. 26
(1) Numãrul maxim de unitãţi într-un convoi împins ce transportã mãrfuri periculoase este de 4, câte douã în danã; în cazul formaţiunilor în cuplu sunt permise douã unitãţi, nefiind admis tranzitul de mãrfuri periculoase în formaţie de convoi remorcat.
(2) În caz de condiţii meteorologice nefavorabile, ACN poate interzice intrarea pe canalele navigabile a navelor/convoaielor care transportã mãrfuri periculoase sau poate dispune reducerea numãrului de unitãţi aflate în convoi.
ART. 27
Tranzitarea navelor/convoaielor ce transportã mãrfuri periculoase va fi programatã în aşa fel încât sã se evite pe cât posibil aşteptãrile la ecluzare dupã ce nava/convoiul a fost introdusã/introdus pe canalul navigabil.
ART. 28
Se interzice ecluzarea navelor/convoaielor ce transportã mãrfuri periculoase concomitent cu navele de pasageri.
ART. 29
Se interzic staţionarea şi întâlnirea navelor/convoaielor ce transportã mãrfuri periculoase din clasa 1 - explozivi, mãrfuri nucleare şi altele asemenea - între km 64+400 şi km 58+000.
ART. 30
Se permite tranzitarea canalelor navigabile de cãtre navele-tanc goale numai dacã sunt degazate şi posedã certificat de degazare.

CAP. V
Navigaţia în zona porturilor de pe canalele navigabile

ART. 31
Navele/convoaiele care au ca destinaţie porturile de pe canalele navigabile vor respecta dispoziţiile date de ACN. În acest scop conducãtorii de navã vor fi în legãturã permanentã cu dispeceratul de navigaţie pentru stabilirea locului de aşteptare şi pentru a primi instrucţiuni privitoare la accesul în port.
ART. 32
(1) Locurile de aşteptare pentru nave/convoaie sunt situate în vecinãtatea porturilor. Pentru a nu stânjeni navigaţia, staţionarea în aceste locuri se va face în formaţii de cel mult douã unitãţi în danã. În aceste locuri se desfac sau se formeazã convoaiele ce urmeazã sã fie introduse sau scoase în/din bazinul portuar.
(2) În locurile de aşteptare se interzice lãsarea navelor nepropulsate fãrã supravegherea corespunzãtoare.
ART. 33
Manevra de intrare/ieşire în/din port, precum şi plecarea de la locul de aşteptare se vor face numai cu aprobarea controlorului de trafic. Conducãtorii de navã se vor asigura în mod deosebit la angajarea manevrei de intrare/ieşire în/din bazinul portuar pentru a nu periclita sau întrerupe navigaţia navelor/convoaielor pe canalele navigabile sau aflate în manevre în danele portului.
ART. 34
(1) Este interzisã încrucişarea navelor/ convoaielor la intrarea/ieşirea în/din port.
(2) Nu este permisã staţionarea în dana porturilor a mai mult de douã nave în filã dublã.
ART. 35
Navele/convoaiele ce navigheazã prin zona locurilor de aşteptare vor lua mãsuri de reducere a vitezei de marş, astfel încât sã nu punã în pericol navele staţionate în aceste locuri.
ART. 36
(1) Pe canalele navigabile şi în porturile situate pe acestea, serviciile de siguranţã, respectiv pilotajul navelor maritime la intrarea şi la ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe cãile navigabile, legarea, dezlegarea navelor maritime, remorcajul de manevrã al navelor maritime în porturi, vor fi asigurate de ACN sau de societãţi comerciale autorizate de aceasta.
(2) Navele fluviale care tranziteazã canalele navigabile vor avea obligatoriu la bord o persoanã care sã posede brevet de cãpitan fluvial categoria A sau B, brevete eliberate în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte sau recunoscute de Autoritatea Navalã Românã.
(3) În cazul în care o navã fluvialã care tranziteazã canalele navigabile solicitã asistenţã din partea unei persoane care posedã un brevet conform alin. (2), persoana respectivã va fi pusã la dispoziţia navei numai de cãtre societãţi comerciale autorizate de ACN.

CAP. VI
Reguli privind navigaţia pe canalele navigabile şi trecerea prin ecluze

ART. 37
Pe timpul tranzitãrii canalelor navigabile navele şi convoaiele vor ţine legãtura radio cu dispeceratul de navigaţie şi vor face ascultare permanentã în canalele radio telefonice corespunzãtoare frecvenţelor alocate dupã zona de navigaţie, astfel:
a) canalul de lucru VHF 74 - frecvenţa 156,725 MHz pentru zona Agigea între km 0+000 şi km 15+000;
b) canalul de lucru VHF 71 - frecvenţa 156,575 MHz pentru zonele Basarabi, Medgidia între km 15+000 şi km 49+000 şi pe întreg canalul PAMN;
c) canalul de lucru VHF 14 - frecvenţa 156,700 MHz pentru zona Cernavodã între km 49+000 şi km 64+410.
ART. 38
(1) Pe CDMN viteza maximã de navigaţie este de 12 km/h, iar viteza minimã este de 6,5 km/h. Pe PAMN viteza maximã de navigaţie este de 10 km/h, iar viteza minimã este de 6,5 km/h.
(2) Conducãtorul de navã/convoi este obligat sã respecte dispoziţiile controlorilor de trafic privind viteza de navigaţie pentru a nu periclita siguranţa construcţiilor hidrotehnice, securitatea celorlalte nave şi convoaie aflate în marş, staţionate în ancorã sau acostate la chei pe canalele navigabile.
(3) ACN poate autoriza, pentru motive temeinic justificate, navigaţia navelor/convoaielor cu viteze mai mari sau mai mici decât limitele admise.
ART. 39
(1) Navele/convoaiele care navigheazã în amonte trebuie sã acorde prioritate celor care navigheazã în aval.
(2) În condiţii hidrometeorologice nefavorabile navele/convoaiele cu încãrcãturã cedeazã drumul navelor/convoaielor fãrã încãrcãturã, indiferent de sensul de navigaţie.
(3) În cazul în care ACN închide temporar navigaţia pe canalele navigabile din cauza condiţiilor hidrometeorologice, navele/convoaiele sunt obligate sã se retragã la mal pânã la limita posibilã şi sã se asigure în ancorã sau la cheiul amenajat.
ART. 40
(1) Întâlnirea navelor/convoaielor pe canalele navigabile se face, de regulã, prin babord. În acest scop navele/convoaiele se vor abate spre tribord pânã la limita posibilã, lãsând loc între ele pentru menţinerea pe drum fãrã pericol de abordaj.
(2) Pe PAMN este interzisã întâlnirea convoaielor ce depãşesc gabaritele standard cu alte nave sau convoaie, cu excepţia locurilor de aşteptare la ecluze.
ART. 41
(1) Depãşirea este permisã numai în locurile care oferã condiţii de siguranţã pentru navele fluviale care navigheazã independent atât în amonte, cât şi în aval şi numai cu aprobarea prealabilã a controlorului de trafic din zonã.
(2) Pe canalele navigabile este interzisã efectuarea depãşirilor de cãtre navele maritime şi navele fluviale care navigheazã în formaţie de convoi, cu excepţia situaţiilor în care nava/convoiul ce urmeazã sã fie depãşitã/depãşit poate sã se retragã într-o zonã sigurã aleasã de controlorul de trafic şi confirmatã de conducãtorul navei/convoiului, fãrã a afecta traficul de pe celãlalt sens de navigaţie.
(3) Este interzisã efectuarea depãşirii pentru toate categoriile de nave pe timp de noapte, în curbe, în zona semafoarelor, la trecerile pe sub poduri şi în zona vãilor afluente atunci când acestea sunt active.
(4) Este interzis tuturor categoriilor de nave sã navigheze în paralel în acelaşi sens de navigaţie, cu excepţia cazurilor în care se efectueazã depãşiri.
ART. 42
Navele ACN, navele de control şi de intervenţie fac excepţie de la prevederile art. 39 alin. (3), art. 40 şi 41.
ART. 43
(1) Este interzisã apropierea unei nave/unui convoi de altã navã/alt convoi la mai puţin de 1.500 m în marş în aval şi de 1.000 m în marş în amonte, cu excepţia cazurilor de depãşire între nave fluviale izolate.
(2) În condiţii de vizibilitate redusã sau în alte situaţii meteorologice nefavorabile distanţa dintre nave/convoaie va fi de cel puţin 2.000 m în marş în aval şi de 1.500 m în marş în amonte.
ART. 44
Nici o navã nu va traversa canalele navigabile prin prova navelor aflate în marş, la o distanţã mai micã de 1.500 m între ele.
ART. 45
(1) În condiţii de vizibilitate redusã este interzisã efectuarea ecluzãrilor.
(2) În condiţii de vizibilitate redusã este permisã navigaţia navelor care dispun de instalaţie radar în stare de funcţionare numai cu aprobarea controlorilor de trafic. Navele care nu au instalaţie radar sunt obligate sã opreascã şi sã urmeze instrucţiunile controlorilor de trafic.
ART. 46
(1) Staţionarea navelor/convoaielor pe canalele navigabile este permisã, cu aprobarea ACN, numai în locurile special amenajate.
(2) Pe durata staţionãrii este interzisã lansarea la apã a bãrcilor sau a altor mijloace plutitoare.
ART. 47
(1) Ancorarea pe canalele navigabile este permisã numai în cazurile de forţã majorã, cu informarea ACN, şi se face numai pe porţiunea orizontalã a fundului acestora.
(2) Este interzisã în orice situaţie ancorarea în zonele de subtraversare a conductelor şi cablurilor.
(3) Dacã ACN constatã cã nava/convoiul se aflã într-o zonã de subtraversare a conductelor şi/sau a cablurilor, va solicita conducãtorilor de navã/convoi deplasarea într-o zonã sigurã.
ART. 48
În cazul producerii unor evenimente de navigaţie, navele/convoaiele vor fi oprite pânã la întocmirea documentelor de constatare şi semnarea acestora de cãtre comandant, reprezentanţii ACN şi de organele de cãpitãnie.
ART. 49
(1) Este interzisã aruncarea de obiecte sau materiale în apele canalelor sau pe mal.
(2) Sunt interzise pomparea în canale a balastului, a apelor menajere, a apelor provenite din santinã sau din spãlarea tancurilor de la bord, precum şi deversarea hidrocarburilor ori a amestecurilor de hidrocarburi, a produselor chimice sau radioactive în canale.
ART. 50
Conducãtorii de navã/convoi au obligaţia sã anunţe imediat dispeceratelor de navigaţie prezenţa petelor de hidrocarburi sau a oricãror alte semne de poluare în bazinele portuare şi/sau pe canalele navigabile, precum şi a altor obiecte care pot constitui obstacole de navigaţie.
ART. 51
(1) În perioada de iarnã cu gheaţã la maluri şi/sau sloiuri mici se va naviga pe canalele navigabile numai în condiţiile stabilite de ACN.
(2) Navigaţia pe canalele navigabile este interzisã când se formeazã pod de gheaţã.
ART. 52
Se interzic tuturor navelor/convoaielor sã navigheze în derivã, precum şi sã tragã pe fundul canalelor navigabile ancore, lanţuri, cabluri sau parâme.
ART. 53
Sunt interzise folosirea şi instalarea plaselor şi a altor scule de pescuit în apele canalelor navigabile.
ART. 54
În cazul în care o navã pierde în timpul navigaţiei pe canalele navigabile un obiect care poate crea un obstacol sau pericol pentru navigaţie, conducãtorul de navã va marca locul cu un reper şi va anunţa fãrã întârziere ACN şi cãpitãnia de port. Recuperarea obiectului se va efectua sau va fi suportatã de cãtre armatorul/ operatorul navei.
ART. 55
Conducãtorii de navã/convoi sunt obligaţi sã execute toate dispoziţiile date de controlorul de trafic şi de operatorul de ecluzã privind ordinea şi modul de intrare în ecluzã.
ART. 56
(1) Înainte de intrare în ecluzã conform programului, conducãtorul de navã/convoi este obligat sã comunice prin radio cã nava/convoiul este aptã/apt pentru ecluzare.
(2) În momentul intrãrii în ecluzã conducãtorul de navã/convoi va prezenta, pe lângã documentele navei şi ale mãrfii, şi declaraţia privind starea tehnicã a navei/convoiului, prevãzutã în anexa nr. 2.
ART. 57
Conducãtorul de navã/convoi este direct rãspunzãtor de toate înscrisurile pe care le semneazã în nume propriu sau în numele armatorului, precum şi de documentele sau echipamentele ce i se încredinţeazã pe timpul tranzitãrii canalelor navigabile.
ART. 58
(1) La intrarea în ecluzã navele/convoaiele vor avea în prova cel puţin 2 membri de echipaj dotaţi cu trancheţi pentru protejarea navei şi a instalaţiilor ecluzei.
(2) În scopul utilizãrii raţionale a ecluzelor, ACN poate decide ordinea de intrare în ecluze.
(3) Pe timpul intrãrii în camera ecluzei nava este obligatã sã foloseascã un canal radio pentru derularea manevrei, altul decât cel prevãzut la art. 37. Conducãtorul de navã este obligat sã anunţe momentul trecerii în canalul de manevrã şi canalul utilizat.
(4) La intrarea în ecluze au prioritate navele de pasageri, navele portcontainer de linie, navele/convoaiele speciale, convoaiele şi navele cu mãrfuri perisabile şi speciale, navele organelor de control şi navele ACN.
ART. 59
(1) În cazul în care ecluza este ocupatã cu o altã navã/un alt convoi sau din anumite cauze trecerea prin ecluzã este opritã, navele/convoaiele ce sosesc în radã vor acosta la cheiul de aşteptare în amonte sau în aval numai cu aprobarea controlorului de trafic, respectând instrucţiunile date de acesta.
(2) Pe timpul staţionãrii la cheiul de aşteptare, navele/convoaiele vor sta pe ascultare în canalul de lucru VHF al ecluzei, prevãzut la art. 37, raportând orice eveniment produs la bord care ar influenţa intrarea în ecluzã, siguranţa navei, încãrcãturii, a echipajului şi a mediului, sau vor rãspunde solicitãrilor fãcute de dispeceratul de navigaţie.
ART. 60
În cazul în care la primirea aprobãrii de intrare în ecluzã nava/convoiul nu este pregãtitã/pregãtit pentru ecluzare, conducãtorul de navã/convoi este obligat sã anunţe din timp ACN, fiind rãspunzãtor de toate consecinţele ce decurg din modificarea programului de ecluzare.
ART. 61
(1) Pe timpul golirii sau umplerii sasului ecluzei conducãtorul de navã va sta pe puntea de comandã. Din momentul legãrii şi pânã în momentul primirii autorizaţiei de ieşire mijloacele mecanice de propulsie a navelor nu pot fi folosite decât în cazuri excepţionale, pentru siguranţa ecluzãrii.
(2) La fiecare legãturã de la navã la bolarzii ecluzei se va afla permanent câte un membru al echipajului, care în cazul blocãrii bolardului va da drumul la legãturã. Conducãtorul de navã va anunţa imediat incidentul operatorului de ecluzã prin radiotelefon sau prin semnale fonice repetate, singurele permise pe timpul ecluzãrii.
ART. 62
Este interzisã lãsarea la apã a lanţurilor, ancorelor sau parâmelor pe timpul staţionãrii în ecluzã.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 63
Prejudiciile aduse construcţiilor şi instalaţiilor canalelor navigabile sunt considerate prejudicii aduse ACN, care le administreazã, iar toate pagubele rezultate sunt suportate de armatorul navei/convoiului care le-a cauzat, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 64
Încãlcarea prevederilor art. 49 atrage rãspunderea juridicã în condiţiile legii, ACN având dreptul de a-şi recupera daunele produse de la armatorul navei/convoiului.
ART. 65
Conducãtorii navelor/convoaielor care navigheazã pe canalele navigabile au obligaţia de a comunica ACN prin radiotelefon orice eveniment care poate aduce prejudicii navigaţiei sau poate periclita siguranţa navelor, construcţiilor hidrotehnice, instalaţiilor canalelor şi mediul.
ART. 66
Semnalele utilizate pentru semnalizarea de navigaţie pe canalele navigabile sunt prezentate în anexa nr. 3 la prezentele reguli.
ART. 67
În mãsura în care prin prezentele reguli nu se dispune altfel, pe canalele navigabile se aplicã prevederile Regulamentului de navigaţie pe sectorul românesc al Dunãrii şi legislaţia românã în vigoare.
ART. 68
Încãlcarea prevederilor prezentelor reguli atrage pentru cei vinovaţi rãspunderea juridicã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 69
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele reguli.

ANEXA 1
-------
la reguli
---------

Nr. avizare ......./Data ...../Ora .......

AVIZARE
pentru tranzitarea canalelor navigabile

1. Numele navei/convoiului ..........................................
2. Pavilionul .......................................................
3. Lungimea convoiului ........, lãţimea convoiului ......., pescajul maxim ......
4. Armatorul ........................................................
5. Agentul navei ....................................................
6. Caracteristicile tehnice ale împingãtorului:
- puterea motorului ...................
- lungimea maximã .....................
- lãţimea maximã ......................
- pescajul maxim ......................
- TRN (tonaj registru net) ............ TRB ........ DWT .........
- Gabaritul aerian (m) ................
7. Componenţa convoiului:


┌───────────────────────┬─────┬───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬──────┐
│ Indicativul barjei: │ANR │ │ │ │ │ │ │
│ ├─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ │vechi│ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Lungimea maximã (m) │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Lãţimea maximã (m) │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Pescajul maxim (m) │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Capacitatea maximã │ │ │ │ │ │ │ │
│ pe fiecare unitate (t)│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Tipul mãrfii │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Cantitatea maximã │ │ │ │ │ │ │ │
│ pe fiecare unitate (t)│ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Portul de încãrcare │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Portul de descãrcare │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Armatorul barjei │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Operatorul de marfã │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────────────┼─────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼──────┤
│ Manevrantul barjei │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────────────┴─────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴──────┘



8. Data sosirii la radã ................
9. Portul de plecare ...................
10. Portul de destinaţie ...................
11. Acceptul administraţiei portului în care nava/convoiul urmeazã sã opereze:
a) Taxele de tranzitare au fost achitate cu Dispoziţia de platã nr. ...... din data de ......... în contul nostru nr. ......, deschis la Banca ......, conform contractului ..........
b) Eventualele diferenţe în plus sau în minus urmeazã a fi regularizate în termen de 48 de ore de la efectuarea prestaţiei.
12. Asigurã asistenţã: - conducãtorul (numele şi prenumele) ........
- societatea ................................


Director,
.................


ANEXA 2
-------
la reguli
---------

Data ............ Ecluza ...........

DECLARAŢIE
privind starea tehnicã a navei/convoiului

Tipul navei ........................................................
Numele navei .......................................................
Starea tehnicã a navei:
- motorul principal .............................................
- motoarele auxiliare ...........................................
- instalaţia de guvernare .......................................
- aparatura de navigaţie ........................................
- starea corpului .............................................
- instalaţia de ancorare ........................................
- remorcile şi legãturile convoiului ............................
- instalaţia de semnalizare .....................................
- radiotelefonul ...........................................
- instalaţia de detectare şi stingere a incendiilor .............
- instalaţia de salvare .........................................
- cantitatea de balast la bord ..................................
- cantitatea de reziduuri în santinã ............................
- cantitatea de reziduuri menajere ..............................
Comandantul navei sau al împingãtorului îşi asumã rãspunderea asupra tuturor daunelor şi avariilor provocate de starea tehnicã necorespunzãtoare a navei sau convoiului.


Comandantul navei,
...................
L.S.

Vizat
Dispecerat zonal


ANEXA 3
-------
la reguli
---------

NOTA(CTCE)
----------
Semnalele utilizate pentru semnalizarea de navigaţie pe canalele navigabile, se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 346 din 17 aprilie 2006, la paginile 14-16. (a se vedea imaginea asociata)
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016