Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULI DE ELIGIBILITATE din 20 iulie 2023  aplicabile cheltuielilor în cadrul programelor naţionale Afaceri interne, precum şi pentru finanţarea operaţiunilor prin utilizarea opţiunilor de costuri simplificate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULI DE ELIGIBILITATE din 20 iulie 2023 aplicabile cheltuielilor în cadrul programelor naţionale Afaceri interne, precum şi pentru finanţarea operaţiunilor prin utilizarea opţiunilor de costuri simplificate

EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 698 din 31 iulie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 107 din 20 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 31 iulie 2023.
──────────
    CAP. I
    Principii şi reguli comune
    ART. 1
    Beneficiari eligibili
    (1) Sunt beneficiari eligibili pentru finanţare din programele naţionale Afaceri interne entităţile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) sunt instituţii publice din România, asociaţii/fundaţii cu personalitate juridică constituite în România, instituţii de învăţământ/cercetare autorizate în România sau organizaţii internaţionale;
    b) au competenţe şi atribuţii legale sau obiective şi scopuri statutare relevante pentru obiectivele fondurilor europene dedicate;
    c) au capacitatea operaţională şi financiară necesară pentru implementarea proiectului;
    d) în cazul beneficiarilor privaţi, nu au obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat şi nu fac obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare ori nu se află deja în stare de dizolvare sau de lichidare, conform legislaţiei aplicabile.

    (2) Prin excepţie de la alin. (1), sunt eligibile pentru finanţare din programele naţionale Afaceri interne entităţile relevante pentru obiectivele fondurilor, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat terţ, numai în calitate de cobeneficiar, în parteneriat cu o entitate care este beneficiar eligibil conform alin. (1).

    ART. 2
    Proiecte eligibile
    Sunt eligibile pentru finanţare din unul dintre programele naţionale Afaceri interne proiectele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) contribuie la realizarea obiectivului de politică al fondului, se încadrează în domeniul de aplicare al fondului şi în unul dintre tipurile de intervenţie aferente fondului;
    b) au o contribuţie efectivă la îndeplinirea unui singur obiectiv specific al programului naţional;
    c) asigură implementarea unei măsuri de punere în aplicare, acţiuni eligibile sau domeniu de intervenţie aferente programului naţional;
    d) sunt compatibile cu acţiunile, politicile şi priorităţile relevante ale UE şi cu sprijinul acordat în cadrul altor instrumente ale UE;
    e) respectă limitele/plafoanele stabilite în ghidul specific apelului;
    f) obţin un punctaj în etapa de evaluare cel puţin egal cu punctajul aferent pragului de calitate menţionat în ghidul specific apelului;
    g) includ costuri rezonabile, respectiv prezintă cel mai bun raport între cuantumul sprijinului, activităţile desfăşurate şi îndeplinirea obiectivelor;
    h) nu au fost finalizate fizic sau implementate integral înainte de depunerea cererii de finanţare în cadrul programului, indiferent dacă au fost efectuate sau nu toate plăţile aferente;
    i) nu fac în mod direct obiectul unui aviz motivat al Comisiei Europene cu privire la o procedură de infringement care pune în pericol legalitatea şi regularitatea cheltuielilor sau desfăşurarea proiectului propus;
    j) în cazul proiectelor care intră în domeniul de aplicare a unei condiţii favorizante, sunt compatibile cu strategiile şi documentele de planificare relevante stabilite pentru îndeplinirea respectivei condiţii favorizante.


    ART. 3
    Costuri eligibile
    (1) Costurile eligibile pentru finanţare din proiect pot fi directe sau indirecte:
    a) costurile eligibile directe reprezintă cheltuielile efectuate pentru obţinerea rezultatelor proiectului, care contribuie direct şi concret la îndeplinirea indicatorilor de realizare sau a indicatorilor de rezultat ai proiectului, după caz;
    b) costurile eligibile indirecte reprezintă cheltuielile administrative efectuate pentru funcţionarea de ansamblu a proiectului, care contribuie indirect/tangenţial la realizarea indicatorilor proiectului.

    (2) Costurile eligibile pentru finanţare dintr-un proiect pot fi rambursate prin finanţare pe baza costului real sau prin finanţarea pe baza costului simplificat.
    (3) Sunt eligibile pentru finanţare din programele naţionale Afaceri interne, pe baza costului real, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:
    a) sunt necesare şi sunt utilizate pentru implementarea proiectului, respectiv contribuie clar şi direct la atingerea obiectivelor şi scopului proiectului, la obţinerea rezultatelor şi indicatorilor aferenţi proiectului;
    b) sunt efectuate în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în special privind achiziţiile, obligaţiile fiscale şi sociale aplicabile, protecţia mediului, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, evitarea conflictului de interese, egalitatea de şanse şi prevenirea discriminării, protecţia datelor cu caracter personal;
    c) sunt rezonabile, respectiv respectă cel mai bun raport cost-beneficiu şi principiul bunei gestiuni financiare, în special în ceea ce priveşte economicitatea şi eficienţa, în funcţie de rezultatele obţinute şi obiectivele îndeplinite;
    d) sunt suportate (efectuate) şi plătite de către beneficiar şi cobeneficiar, după caz, în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanţare;
    e) sunt identificabile şi verificabile, respectiv sunt înregistrate în contabilitatea beneficiarului sau cobeneficiarului, după caz, în conformitate cu practicile şi normele contabile aplicabile;
    f) sunt fundamentate prin documentele justificative tehnice şi financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit;
    g) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanţare, precum şi instrucţiunile AM;
    h) sunt efectuate cu respectarea cerinţelor, obligaţiilor, termenelor şi condiţiilor stabilite prin ghidul general şi ghidul specific aferente apelului;
    i) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat şi respectă regulile de eligibilitate specifice fiecărei categorii de costuri, prevăzute în cap. II.

    (4) Sunt eligibile pentru finanţare din programele naţionale Afaceri interne, pe baza costului simplificat, cheltuielile care îndeplinesc cumulativ următoarele reguli generale:
    a) sunt prevăzute în bugetul estimat al proiectului, se încadrează în linia de cost estimat şi în una dintre categoriile de costuri eligibile, prevăzute în cap. II;
    b) sunt conforme cu cerinţele menţionate la art. 54, 55, 56, 94 sau art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 sau stabilite prin instrucţiunile AM, elaborate în baza art. 53 alin. (3) din acest regulament european;
    c) respectă cerinţele aplicabile finanţării pe baza costului simplificat stabilite prin ghidul general şi ghidul specific aferente apelului, după caz;
    d) respectă toate prevederile contractului/deciziei de finanţare, precum şi instrucţiunile AM;
    e) pentru finanţare pe baza costului unitar:
    (i) unităţile aferente trebuie să fie efectiv utilizate sau obţinute de beneficiar/cobeneficiar în perioada de eligibilitate a proiectului şi să fie necesare pentru punerea în aplicare a proiectului;
    (ii) numărul de unităţi trebuie să fie identificabil şi verificabil, în special pe bază de înregistrări şi documente justificative relevante;

    f) pentru finanţare pe baza ratei forfetare:
    (i) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie eligibile;
    (ii) costurile la care se aplică rata forfetară trebuie să fie aferente perioadei de eligibilitate a proiectului;

    g) pentru finanţare pe baza sumei forfetare:
    (i) activitatea trebuie să fie pusă în aplicare în mod corespunzător de către beneficiar, conform cererii de finanţare;
    (ii) rezultatele/indicatorii trebuie să fie obţinute/realizaţi în perioada de eligibilitate a proiectului.


    (5) În cazul transferului dreptului de proprietate a activelor achiziţionate/construite/modernizate în cadrul proiectului, cheltuielile efectuate pentru activele respective sunt eligibile numai dacă acestea sunt în continuare utilizate în scopul proiectului, astfel încât perioada totală de utilizare efectivă în scopul proiectului să fie cel puţin egală cu duratele minime menţionate în cap. II.
    (6) Regulile privind finanţarea pe baza costului simplificat prevăzute la alin. (4) nu aduc atingere obligaţiilor şi prevederilor stabilite prin legislaţia aplicabilă, cum ar fi cele din domeniul execuţiei cheltuielilor publice, achiziţiilor publice, contabilităţii, fiscalităţii, protecţiei mediului, respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale, evitării conflictului de interese, egalităţii de şanse, prevenirii discriminării şi protecţiei datelor cu caracter personal.

    ART. 4
    Modalităţi de finanţare, forme de granturi
    (1) Contribuţia financiară nerambursabilă poate fi acordată beneficiarilor prin următoarele modalităţi:
    a) finanţarea costului real, respectiv rambursarea costurilor eligibile suportate efectiv de un beneficiar şi plătite pentru implementarea proiectului, a contribuţiilor în natură şi a amortizării;
    b) finanţarea simplificată, respectiv:
    (i) costuri unitare;
    (ii) sume forfetare;
    (iii) rate forfetare;
    (iv) o combinaţie între pct. (i)-(iii), cu condiţia ca fiecare formă să acopere categorii diferite de costuri;
    (v) finanţare nelegată de costuri, cu condiţia ca astfel de granturi să fie acoperite printr-o rambursare a contribuţiei UE în temeiul art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060.


    (2) Pentru proiectele care au un cost total eligibil mai mic de 200.000 EUR, contribuţia financiară nerambursabilă va fi acordată beneficiarului sub forma costurilor unitare, a sumelor forfetare sau a ratelor forfetare. Atunci când se utilizează finanţarea la rate forfetare, numai categoriile de costuri cărora li se aplică rata forfetară pot fi rambursate pe baza costului real.
    (3) Proiectele din domeniul cercetării şi inovării aprobate în prealabil de Comitetul de monitorizare pot fi exceptate de la obligaţia prevăzută la alin. (2), iar indemnizaţiile şi salariile plătite participanţilor pot fi rambursate pe baza costului real.
    (4) Opţiunile de finanţare simplificată stabilite prin Regulamentul (UE) 2021/1.060 sunt aplicabile în conformitate cu prezentele reguli de eligibilitate, respectiv:
    a) prin art. 12, finanţarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal;
    b) prin art. 13, finanţarea simplificată a costurilor directe de personal;
    c) prin art. 18, finanţarea simplificată a costurilor aferente asistenţei directe;
    d) prin art. 19, finanţarea simplificată a costurilor indirecte.

    (5) Opţiunile de finanţare simplificată, altele decât cele prevăzute la alin. (4), se aprobă prin instrucţiuni AM care se publică pe site-ul AM, având în vedere modurile menţionate la art. 53 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.060.

    ART. 5
    Perioada de eligibilitate
    (1) Perioada de eligibilitate este perioada în care proiectul trebuie implementat integral, respectiv toate activităţile trebuie finalizate, toate acţiunile trebuie realizate, toate cheltuielile trebuie efectuate (suportate) şi plătite de către beneficiar/ cobeneficiar pentru a fi eligibile pentru o contribuţie din fonduri.
    (2) Perioada de eligibilitate se stabileşte prin contractele/deciziile de finanţare şi este între 1 ianuarie 2021 şi 31 decembrie 2029.
    (3) Cheltuielile sunt eligibile pentru o contribuţie din fonduri dacă au fost suportate şi plătite de un beneficiar/cobeneficiar pentru implementarea proiectului în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanţare a proiectului.
    (4) Cheltuielile efectuate în temeiul opţiunilor de costuri simplificate sunt eligibile pentru o contribuţie din fonduri dacă acţiunile care constituie baza rambursării şi atingerea rezultatelor preconizate prin proiect se realizează în perioada de eligibilitate stabilită prin contractul/decizia de finanţare a proiectului.

    ART. 6
    Evidenţa cheltuielilor, controale de gestiune şi pista de audit
    (1) Beneficiarul şi cobeneficiarii, după caz, sunt obligaţi să menţină o evidenţă contabilă analitică separată sau să utilizeze coduri contabile adecvate pentru reflectarea tuturor tranzacţiilor referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu legislaţia aplicabilă.
    (2) Pentru asigurarea pistei de audit sunt obligatorii deţinerea, păstrarea şi arhivarea documentelor pentru o perioadă de cel puţin cinci ani, calculaţi de la data de 31 decembrie a anului în care a fost efectuată plata finală către beneficiar. Perioada de 5 ani se întrerupe în cazul unor proceduri judiciare sau la cererea Autorităţii de management sau a Comisiei Europene.
    (3) Elemente obligatorii ale pistei de audit, respectiv tipurile de documente justificative care trebuie deţinute şi păstrate de beneficiar şi cobeneficiar, după caz, se stabilesc pentru fiecare categorie de cheltuieli printr-o instrucţiune AM.
    (4) Echivalentul în lei aferent sumelor/plafoanelor în euro menţionate în prezentele reguli de eligibilitate se calculează la cursul InforEuro valabil în luna lansării apelului de proiecte.
    (5) Autoritatea de management şi organismele intermediare desfăşoară controale de gestiune administrative şi la faţa locului pentru a verifica dacă proiectul, produsele, lucrările şi serviciile cofinanţate respectă prezentele reguli de eligibilitate.
    (6) Prin excepţie de la alin. (5), în cadrul proiectelor implementate de organizaţii internaţionale în calitate de beneficiar/cobeneficiar, Autoritatea de management şi organismele intermediare nu efectuează controalele de gestiune, cu condiţia ca organizaţia internaţională să prezinte AM documentele stabilite prin instrucţiunea AM, în conformitate cu prevederile art. 155 alin. (1) lit. a)-c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 şi precizările transmise de Comisia Europeană.

    ART. 7
    Venituri şi principiul nonprofitului
    (1) Proiectele finanţate din fond trebuie să aibă un caracter nonprofit, respectiv scopul sau efectul proiectului nu trebuie să fie obţinerea de profit pentru beneficiar/cobeneficiar („principiul nonprofitului“).
    (2) Veniturile generate direct în cadrul implementării proiectului se deduc din cheltuielile eligibile ale proiectului.
    (3) Nu sunt considerate venituri generate direct sumele încasate de beneficiar/cobeneficiar reprezentând dobânzi, penalităţi contractuale, executarea garanţiilor contractuale şi sume rezultate din valorificarea activelor provenite din infracţiuni.

    ART. 8
    Contribuţia în natură
    (1) În aplicarea art. 67 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, contribuţiile în natură sub forma furnizării de lucrări, bunuri, servicii, terenuri sau proprietăţi imobiliare pentru care nu au fost efectuate plăţi justificate de facturi sau alte documente justificative echivalente pot fi eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) sprijinul public (contribuţia financiară nerambursabilă) plătit unui proiect care include contribuţii în natură, la finalizarea proiectului, nu depăşeşte valoarea totală a cheltuielilor eligibile, exclusiv contribuţiile în natură;
    b) valoarea atribuită contribuţiilor în natură nu depăşeşte costurile în general acceptate pe piaţa în cauză;
    c) valoarea şi furnizarea contribuţiei în natură pot face obiectul unei evaluări şi al unei verificări independente;
    d) în cazul furnizării de terenuri sau proprietăţi imobiliare se poate face o plată în vederea unui contract de închiriere la o valoare nominală pe an de un leu. Valoarea terenului sau a proprietăţii imobiliare trebuie certificată de un expert independent calificat sau de un organism oficial autorizat şi valoarea finanţată aferentă, respectiv valoarea contribuţiei în natură furnizate, nu depăşeşte limita de 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului în cauză, limită prevăzută la art. 64 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
    e) în cazul contribuţiilor în natură sub formă de muncă neremunerată, valoarea muncii este determinată luând în considerare timpul efectiv lucrat verificabil şi remuneraţia pe oră pentru o muncă echivalentă.

    (2) Modul de respectare a cerinţelor de la alin. (1) se justifică în cererea de finanţare.
    (3) Contribuţia financiară nerambursabilă solicitată nu poate depăşi valoarea totală a costurilor eligibile preconizate, fără contribuţiile în natură. În cazul proiectului cu o rată de finanţare de 100%, contribuţia în natură nu este eligibilă.

    ART. 9
    Rezonabilitatea costurilor
    (1) Autoritatea de management şi organismele intermediare au obligaţia să se asigure de rezonabilitatea valorilor cuprinse în bugetele orientative din contractele/deciziile de finanţare, de realitatea şi regularitatea ofertelor prezentate în cadrul procedurilor de achiziţie utilizate şi de rezonabilitatea preţurilor cuprinse în contractele de achiziţii de lucrări, bunuri şi servicii, conform art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 3 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Analiza rezonabilităţii prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul în care proiectul respectiv a făcut anterior obiectul unei aprobări financiare explicite din partea Guvernului, conform art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau din partea Comisiei Europene.
    (3) Pentru analiza rezonabilităţii prevăzută la alin. (1), beneficiarul are obligaţia să anexeze la cererea de finanţare următoarele documente:
    a) rapoarte privind consultarea bazelor de date existente pe internet şi/sau oferte de preţ de la furnizori/prestatori de specialitate, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mică de 10 milioane lei,
    b) analiza cost-beneficiu sau analiza cost-eficienţă, pentru proiectele care au o valoare totală eligibilă mai mare de 10 milioane lei.


    ART. 10
    Cheltuieli neeligibile
    (1) În aplicarea art. 64 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, următoarele costuri nu sunt eligibile pentru o contribuţie din fonduri:
    a) dobânzi pentru împrumuturi;
    b) achiziţionarea de terenuri cu o valoare mai mare de 10% din costurile totale eligibile ale proiectului în cauză;
    c) taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă achiziţiilor în cadrul proiectelor al căror cost total este mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, în cazul în care TVA se recuperează în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA;
    d) costurile care sunt în legătură cu nerespectarea de către beneficiar/cobeneficiar a condiţiilor contractuale sau legale;
    e) cheltuielile excesive sau care nu sunt rezonabile;
    f) cheltuielile generate de pierderi din schimburi valutare;
    g) costurile care nu sunt conforme cu regulile de eligibilitate;
    h) cheltuielile aferente activităţilor subcontractate, întrucât beneficiarul/cobeneficiarii trebuie să aibă capacitatea operaţională şi financiară necesară pentru implementarea proiectului;
    i) cheltuielile plătite în numerar, cu excepţia drepturilor/decontărilor plătite angajaţilor beneficiarului/ cobeneficiarului şi situaţiilor specifice justificate în cererea de finanţare.

    (2) Subcontractarea prevăzută la alin. (1) lit. h) se referă la delegarea implementării unei activităţi a proiectului, obţinerii unui rezultat al proiectului, către o entitate terţă, care nu este beneficiar/cobeneficiar. În sensul prezentelor reguli de eligibilitate, subcontractarea nu reprezintă efectuarea achiziţiilor de produse, servicii sau lucrări necesare beneficiarului/ cobeneficiarilor pentru implementarea proiectului şi nu se referă la noţiunea de subcontractant/subantreprenor care execută anumite părţi/elemente în cadrul unui contract de achiziţie publică conform legislaţiei aplicabile.
    (3) În aplicarea pct. 4 lit. (h) din anexa III la Regulamentul (UE) 2021/1.147, nu sunt eligibile pentru contribuţii din FAMI costurile privind achiziţia de echipament coercitiv pentru efectuarea operaţiunilor de returnare şi măsurile aferente.
    (4) În aplicarea art. 5 alin. (4) şi art. 13 alin. (14) din Regulamentul (UE) 2021/1.148, nu sunt eligibile pentru contribuţii din IMFV următoarele:
    a) costurile privind infrastructura, clădiri, sisteme şi servicii necesare la punctele de trecere a frontierei şi pentru supravegherea frontierelor între punctele de trecere a frontierei, executate la frontierele interne la care nu au fost încă eliminate controalele, cu excepţia celor care privesc gestionarea unor situaţii de urgenţă;
    b) acţiunile legate de reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne, în înţelesul art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen);
    c) acţiunile al căror scop principal este controlul vamal;
    d) costurile privind echipamentele, inclusiv mijloacele de transport, precum şi sistemele TIC necesare pentru asigurarea unui control eficace şi în condiţii de siguranţă la frontieră, inclusiv pentru operaţiunile de căutare şi salvare, în cazul în care la lansarea procedurilor de achiziţie nu au fost respectate standardele stabilite în conformitate cu art. 16 şi 64 din Regulamentul (UE) 2019/1.896.

    (5) În aplicarea art. 5 alin. (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.149, nu sunt eligibile pentru contribuţii din FSI următoarele:
    a) acţiunile care se limitează la menţinerea ordinii publice la nivel naţional, cu excepţia celor care privesc gestionarea unor situaţii de urgenţă;
    b) acţiunile cu un scop militar sau de apărare;
    c) echipamentele care au ca scop principal controlul vamal;
    d) echipamentele coercitive, inclusiv arme, muniţii, explozivi şi bastoane de poliţie, cu excepţia celor utilizate în scopuri de formare;
    e) recompensele acordate informatorilor şi banii „flash“ în afara cadrului unei acţiuni operaţionale EMPACT din cadrul ciclului de politici ale UE.


    ART. 11
    Taxa pe valoarea adăugată
    (1) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor al căror cost total eligibil este mai mic de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă, indiferent de statutul juridic al beneficiarului/cobeneficiarului.
    (2) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) aferentă proiectelor implementate de autorităţi publice prevăzute la art. 4 şi 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2022 al căror cost total eligibil este egal sau mai mare de 5.000.000 EUR, inclusiv TVA, este eligibilă limitat. Contribuţia financiară nerambursabilă din fonduri europene dedicate aferentă acestor proiecte nu poate depăşi costul eligibil total, fără TVA, suportat pentru implementarea proiectului.

    CAP. II
    Costuri eligibile
    ART. 12
    Finanţarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât cele de personal
    (1) În aplicarea art. 56 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, beneficiarul poate opta pentru finanţarea simplificată a costurilor eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, la o rată forfetară de 40% din costurile directe eligibile cu personalul.
    (2) Restul costurilor eligibile ale unui proiect, respectiv costurile eligibile, altele decât costurile directe cu personalul, se finanţează din suma aferentă ratei forfetare de 40%, se încadrează în bugetul proiectului la categoria Costuri-eligibile-forfetar (cod CEF), care include toate celelalte costuri directe eligibile, cu excepţia costurilor directe cu personalul, şi costurile indirecte.
    (3) Rata forfetară de 40% nu poate fi utilizată atunci când costurile directe totale cu personalul sunt calculate pe baza unei rate forfetare.

    ART. 13
    Personal
    (1) Categoria de costuri eligibile Personal (cod PER) este formată din 2 subcategorii:
    a) PER1 - experţi interni;
    b) PER2 - experţi externi.

    (2) Cheltuielile eligibile directe de personal reprezintă costurile brute salariale aferente personalului care este direct implicat în activităţi generatoare de rezultate/indicatori ai proiectului, inclusiv activităţi în beneficiul grupului-ţintă, care derivă din:
    a) contracte de muncă sau raporturi de serviciu (experţi interni), inclusiv impozitele, contribuţiile aferente şi alte costuri statutare datorate. Sunt excluse orice bonusuri şi plăţi stimulative/compensatorii. Aceste costuri se includ în subcategoria PER1;
    b) contracte încheiate cu experţi externi, personal din afara organigramei beneficiarului, precum: onorarii, prestaţii de natură intelectuală, translaţie/interpretare, cedarea drepturilor de autor, formare şi instruire, mediere, cu condiţia ca astfel de costuri să fie identificabile. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2. Costurile care derivă din contracte încheiate cu experţi externi pentru servicii de interpretariat/formare trebuie detaliate în contract şi/sau factură pe cost de personal şi pe alte costuri conexe, cum ar fi transport, diurnă, cazare, materiale de curs. Aceste costuri se includ în subcategoria PER2.

    (3) Sunt costuri eligibile directe de personal, în funcţie de natura intervenţiei finanţate prin proiect, cheltuielile aferente personalului, indiferent de statutul acestuia, personal bugetar, angajat civil, voluntar care este direct implicat în obţinerea rezultatelor/indicatorilor proiectului, cum ar fi:
    - managerul de proiect şi, dacă este cazul, coordonatorul de proiect al cobeneficiarului;
    – expert de consiliere, de orientare, de ocupare;
    – asistent social, mediator social/sanitar, expert servicii sociale/medicale;
    – instructor/lector/expert de formare, personalul didactic;
    – responsabil de acordarea de asistenţă specifică şi servicii grupului-ţintă;
    – expert/consilier integrare, responsabil translaţie-interpretariat;
    – jurist care acordă asistenţă grupului-ţintă;
    – psiholog, psihopedagog, responsabil activităţi culturale-educative-integrare;
    – ofiţer returnare/în materie de imigraţie;
    – expert dezvoltare/implementare/mentenanţă sisteme/ aplicaţii informatice/de comunicaţii;
    – expert instalare/mentenanţă echipamente;
    – diriginte de şantier.

    (4) În aplicarea regulilor de mai sus, reprezintă cost direct de personal costul pentru un expert IT care este formator sau care instalează/configurează/repară echipamentele achiziţionate din categoria costuri directe şi este cost indirect eligibil de personal costul pentru un expert IT care participă la elaborarea documentaţiei de atribuire, la procedura de achiziţie sau la recepţie.
    (5) În aplicarea prevederilor art. 55 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, costurile directe cu personalul pot fi acoperite prin rambursarea pe baza costului real sau pe baza finanţării simplificate la o rată forfetară sau la un cost unitar.
    (6) Beneficiarul va opta prin cererea de finanţare cu privire la modalitatea de finanţare a costurilor eligibile directe cu personalul, respectiv între:
    a) finanţarea pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate şi plătite efectiv, proporţional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; sau
    b) finanţarea simplificată la rată forfetară de 20% din costurile eligibile directe, altele decât costurile directe cu personalul, care nu fac obiectul achiziţiilor publice; sau
    c) finanţarea simplificată la un cost unitar, respectiv remuneraţia pe oră.

    (7) Nu fac obiectul achiziţiilor publice în sensul alin. (6) lit. b) achiziţiile efectuate de o entitate care nu este autoritate contractantă, conform legislaţiei aplicabile privind achiziţiile publice, sau de către un beneficiar privat căruia nu îi sunt aplicabile prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
    (8) În aplicarea art. 55 alin. (2), (3) şi (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, pentru finanţarea simplificată la un cost unitar, remuneraţia pe oră se determină astfel:
    a) pe baza costurilor brute anuale sau a costurilor brute lunare, în unul dintre următoarele moduri:
    (i) prin împărţirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză la 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu normă întreagă, sau la o valoare proporţională cu cele 1.720 de ore, pentru persoanele care lucrează cu fracţiune de normă.
    Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depăşească numărul de ore utilizat pentru calculul remuneraţiei pe oră.
    În cazul în care nu sunt disponibile, costurile salariale brute anuale pot fi calculate având în vedere costurile salariale brute documentate disponibile sau rezultate din contractul/documentul de angajare, operându-se ajustările corespunzătoare pentru o perioadă de 12 luni.

    (ii) prin împărţirea celei mai recente valori documentate a costurilor salariale brute lunare la media timpului de lucru lunar al persoanei în cauză, conform contractului/documentului de angajare. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună dată nu trebuie să depăşească numărul de ore utilizat pentru calculul remuneraţiei pe oră.

    b) pentru persoanele care lucrează cu fracţiune de normă în cadrul proiectului, angajatorul va emite un document individual în care se indică procentul fix aferent timpului lucrat pe lună în cadrul proiectului din timpul total lucrat pe lună. Costurile de personal aferente se vor calcula pe baza procentului fix respectiv din costurile salariale brute, fără obligaţia de a institui un sistem separat de înregistrare a timpului de lucru pentru respectivele persoane.

    (9) Finanţarea costurilor aferente personalului bugetar, care includ drepturile/normele/indemnizaţiile/majorările salariale cuvenite personalului, impozitele şi contribuţiile datorate, se efectuează în unul dintre următoarele moduri:
    a) pe baza costului real, respectiv rambursarea costurilor suportate şi plătite efectiv aferente persoanei în cauză, proporţional cu timpul efectiv de muncă pentru proiect; sau
    b) finanţarea simplificată la cost unitar, respectiv remuneraţia pe oră, care se determină în unul dintre următoarele moduri:
    (i) prin împărţirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute anuale aferente persoanei în cauză, documentate şi/sau stabilite conform legislaţiei specifice fiecărei categorii de personal, la 1.720 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru un an nu trebuie să depăşească 1.720 de ore;
    (ii) prin împărţirea celei mai recente valori a costurilor salariale brute lunare aferente persoanei în cauză, documentate şi/sau stabilite conform legislaţiei specifice fiecărei categorii de personal, la 165 de ore. Numărul total de ore declarat pentru o persoană pentru o lună nu trebuie să depăşească 165 de ore.



    ART. 14
    Reuniuni-cursuri
    (1) Categoria de costuri eligibile Reuniuni-cursuri (cod REC) este formată din 2 subcategorii:
    a) REC1 - Indemnizaţii-decontări;
    b) REC2 - Formare-organizare.

    (2) În cadrul acestei categorii de costuri directe sunt eligibile costurile efectuate pentru derularea în ţară sau străinătate a activităţilor necesare pentru realizarea obiectivelor specifice şi rezultatelor proiectului, cum ar fi:
    a) reuniuni de cooperare, schimb de experienţă, coordonare şi/sau monitorizare;
    b) cursuri, seminare, programe de formare, instruiri, vizite de studiu;
    c) misiuni operative;
    d) conferinţe/evenimente de informare, comunicare şi/sau vizibilitate;
    e) alte activităţi de comunicare/conştientizare;
    f) reuniuni ale experţilor/ateliere/vizite de studiu/exerciţii comune/programe de schimb.

    (3) În subcategoria REC1 Indemnizaţii-decontări se includ costurile aferente activităţilor realizate în scopul proiectului de tipul celor menţionate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiţii:
    a) sunt aferente grupului-ţintă sau experţilor interni/externi pentru care costul de personal este sau s-ar încadra la cost direct;
    b) sunt cuvenite şi acordate în limitele şi conform legislaţiei aplicabile sau documentelor de angajare;
    c) pentru personalul entităţilor private, organizaţiilor internaţionale şi instituţiilor externe, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE;
    d) pentru experţii externi, sunt în limitele baremelor stabilite la nivelul UE şi sunt identificabile în factura aferentă activităţii prestate sau în contract, după caz;
    e) cheltuielile de transport, inclusiv în regim taxi/alternativ, sunt decontate în baza costului real şi sunt conforme cu legislaţia aplicabilă personalului bugetar sau cu documentele de angajare, după caz.

    (4) În subcategoria REC2 Formare-organizare se includ costurile aferente activităţilor realizate în scopul proiectului de tipul celor menţionate la alin. (2), care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
    a) nu sunt decontate direct personalului participant de către beneficiar sau cobeneficiar;
    b) sunt efectuate şi plătite în baza unor contracte/comenzi de furnizare şi/sau de prestări servicii, cum ar fi servicii de formare, pregătire, instruire, servicii pentru evenimente, de organizare evenimente, servicii de închiriere săli/spaţii şi restaurant/catering.

    (5) Costurile diverse aferente unor reuniuni, şedinţe, cursuri sau misiuni, inclusiv primirea de delegaţii externe, cum ar fi cheltuielile pentru pauzele de cafea/prânz, sunt eligibile pentru finanţare, după cum urmează:
    a) prin decontarea normativelor/costurilor unitare stabilite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aferente numărului verificabil de participanţi, în situaţia în care la activitate participă maximum 30 de persoane. Aceste costuri se încadrează la subcategoria REC1;
    b) pe baza costului real, aferent numărului verificabil de participanţi, în situaţia în care costurile sunt efectuate în baza unor contracte/comenzi atribuite conform legislaţiei aplicabile în domeniul achiziţiilor. Aceste costuri se includ la subcategoria REC2.


    ART. 15
    Produse
    (1) Categoria de costuri directe eligibile Produse (cod PRO) este formată din 4 subcategorii:
    a) PRO1 Echipamente-mijloace fixe;
    b) PRO2 Mijloace-mobilitate;
    c) PRO3 Alte echipamente;
    d) PRO4 Consumabile-bunuri.

    (2) În subcategoria PRO1 Echipamente-mijloace fixe se includ costurile aferente achiziţionării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an şi care au o valoare de intrare mai mare decât limita stabilită prin acte normative în vigoare.
    (3) În subcategoria PRO2 Mijloace-mobilitate se includ costurile aferente achiziţionării de mijloace de mobilitate terestră, navală, aeriană, respectiv mijloace de transport persoane/bunuri/echipamente, inclusiv utilaje.
    (4) În subcategoria PRO3 Alte echipamente se includ costurile aferente achiziţionării activelor fixe corporale, respectiv active care au o durată normală de utilizare mai mare de un an şi care au o valoare de intrare mai mică decât limita stabilită prin acte normative în vigoare.
    (5) În subcategoria PRO4 Consumabile-bunuri se includ costurile aferente achiziţionării de materiale şi bunuri consumabile şi obiecte/bunuri care au o durată normală de utilizare mai mică de un an. În această subcategorie se includ şi piesele de schimb şi materialele de vizibilitate distribuite.
    (6) Costurile pentru achiziţionarea de produse sunt eligibile pentru finanţare din proiect numai dacă necesitatea şi oportunitatea achiziţiei sunt justificate corespunzător şi, după caz, sunt aprobate de către structurile/comisiile abilitate conform legislaţiei aplicabile.
    (7) Costurile pentru achiziţionarea de echipamente şi mijloace de mobilitate, din subcategoriile PRO1 şi PRO2, sunt eligibile pe baza costului integral numai dacă durata de folosinţă efectivă în scopul proiectului, inclusiv după finalizarea perioadei de eligibilitate a proiectului, este cel puţin egală cu valoarea minimă aferentă duratei normale de funcţionare a mijloacelor fixe, stabilită prin hotărâre a Guvernului. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporţională cu perioada de neconformitate.
    (8) Dacă nu se respectă regula privind durata minimă de folosinţă menţionată la alin. (7), costurile sunt eligibile pe baza amortizării aferente duratei de folosinţă efectivă în scopul proiectului în perioada de eligibilitate a proiectului, calculată conform legislaţiei aplicabile.
    (9) Costurile pentru produsele cu funcţiuni multiple sunt eligibile pentru finanţare din proiect proporţional cu procentul de utilizare efectivă în scopul proiectului respectiv.
    (10) Pentru produsele achiziţionate înainte de perioada de implementare a proiectului sunt eligibile costurile cu amortizarea, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) sunt costuri din subcategoriile PRO1 sau PRO2;
    b) cheltuielile aferente sunt verificabile şi fundamentate corespunzător prin documente justificative tehnice şi financiare obligatorii pentru asigurarea pistei de audit;
    c) sunt aferente exclusiv lunilor din cadrul perioadei de implementare a proiectului;
    d) nu au fost achiziţionate cu finanţare din fonduri publice nerambursabile.

    (11) Pentru echipamentele şi consumabile din subcategoriile PRO3 şi PRO4 este eligibil costul integral, indiferent de momentul achiziţionării acestora, cu condiţia ca acestea să fie utilizate şi să contribuie în mod direct la realizarea rezultatelor şi indicatorilor proiectului.
    (12) Serviciile conexe, cum ar fi cele legate de instalare, instruire, garanţie, transport, software, aferente produselor achiziţionate se includ în subcategoriile aferente produselor respective dacă sunt achiziţionate împreună cu acestea şi dacă intră în valoarea de intrare/achiziţie a produsului respectiv, conform legislaţiei aplicabile. Costul de achiziţie al unui echipament care nu poate funcţiona fără un sistem de operare/echivalent include şi costul aferent acestui sistem de operare.

    ART. 16
    Servicii
    (1) Categoria de costuri directe eligibile Servicii (cod SRV) este formată din 3 subcategorii:
    a) SRV1 - Servicii-TIC;
    b) SRV2 - Închiriere-leasing;
    c) SRV3 - Alte servicii.

    (2) În subcategoria SRV1 Servicii-TIC se includ costurile aferente achiziţionării de servicii în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, cum ar fi servicii de telecomunicaţii voce/date, servicii de internet mobil, servicii de configurare şi instalare echipamente TIC, servicii de implementare/modernizare/analiză/ proiectare/dezvoltare/configurare/instalare/testare/integrare/ operaţionalizare/produse software/sisteme/aplicaţii/programe informatice, servicii de mentenanţă, suport tehnic, licenţe perpetue/abonament pentru programe informatice, servicii de reparaţii/întreţinere/ instalare/dezvoltare/modernizare reţele TIC.
    (3) În subcategoria SRV2 Închiriere-leasing se includ costurile aferente serviciilor de închiriere şi leasing pentru echipamente, inclusiv TIC, mijloace de transport şi spaţii/imobile, altele decât cele care se încadrează în categoria de costuri REC Reuniuni-cursuri.
    (4) În subcategoria SRV3 Alte servicii se includ costurile aferente prestărilor de servicii, altele decât cele care se încadrează în subcategoriile SRV1, SRV2 sau REC2, cum ar fi:
    a) servicii medicale, sociale, asistenţă juridică, asistenţă psihologică;
    b) servicii de consiliere, de mediere socială, de translaţie/traducere/interpretariat;
    c) servicii/tarife pentru activităţi socioculturale, recreative, şcolare/extraşcolare;
    d) servicii de transport persoane/bunuri pentru realizarea activităţilor menţionate mai sus;
    e) servicii de publicitate, editare publicaţii, servicii de reparaţii/întreţinere/instalare/mentenanţă pentru echipamente, altele decât cele din domeniul TIC, cum ar fi mijloace de mobilitate, utilaje, echipamente tehnologice sau sisteme/ echipamente de supraveghere;
    f) servicii bancare şi de asigurare a bunurilor/persoanelor.


    ART. 17
    Imobile
    (1) Categoria de costuri directe eligibile Imobile (cod IMO) este formată din 2 subcategorii:
    a) IMO1 - Lucrări-investiţii;
    b) IMO2 - Cheltuieli-imobile.

    (2) În subcategoria IMO1 - Lucrări-investiţii se includ toate costurile aferente achiziţiei/construirii/modernizării unor clădiri noi/existente (lucrări care necesită autorizaţie de construcţie). În această subcategorie se includ toate costurile aferente investiţiei, cum ar fi cele pentru proiectare, dotări, servicii tehnice, de inginerie, de elaborare studii, inclusiv taxele/tarifele pentru acorduri, avize, autorizări sau certificate, în situaţia în care sunt aferente unui contract de lucrări.
    (3) În subcategoria IMO2 - Cheltuieli-imobile se includ costurile aferente reparaţiilor curente, renovări aferente unor clădiri/spaţii, precum şi costurile conexe privind construirea/modernizarea unor clădiri, dacă nu sunt aferente unui contract de lucrări.
    (4) În considerarea art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 privind caracterul durabil al proiectelor, nu sunt eligibile pentru finanţare din proiect costurile aferente investiţiilor în infrastructură, în cazul în care, în termen de până la zece ani de la efectuarea plăţii finale aferente investiţiei, respectiva investiţie sau proiectul face obiectul unei modificări substanţiale care afectează destinaţia, scopul, natura, obiectivele sau condiţiile de implementare a proiectului şi care ar conduce la subminarea obiectivelor iniţiale ale acestuia. Suma devenită neeligibilă pe motivul nerespectării acestei reguli este proporţională cu perioada de neconformitate.

    ART. 18
    Asistenţa directă
    (1) Categoria de costuri directe eligibile Asistenţa directă (cod ASD) include costurile aferente ajutoarelor materiale (în natură) şi financiare (nerambursabile) acordate direct resortisanţilor ţărilor terţe (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147, sub formă de:
    a) costuri aferente achiziţiilor efectuate de beneficiar/ cobeneficiar în beneficiul direct al RTT sau costuri suportate de RTT care sunt rambursate ulterior de către beneficiar/cobeneficiar, conform condiţiilor şi limitelor stabilite prin ghidul specific apelului;
    b) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT cu nevoi speciale de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin legislaţia naţională relevantă;
    c) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unei sume forfetare, reprezentând susţinerea financiară a nevoilor imediate postreturnare, în limita plafoanelor stabilite prin ghidul specific, dar nu mai mult de 2.000 EUR pe persoană, echivalent în alte valute;
    d) ajutoare financiare nerambursabile acordate direct RTT de către beneficiar/cobeneficiar, sub forma unor sume forfetare, în limitele stabilite prin instrucţiuni emise de AM.

    (2) Costurile aferente asistenţei directe sunt eligibile numai dacă beneficiarul/cobeneficiarul păstrează informaţiile şi documentele justificative necesare care dovedesc următoarele:
    a) persoanele care au primit asistenţă pot fi identificate corespunzător şi fac parte din grupul-ţintă (RTT), conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.147;
    b) în cazul returnării, data returnării acestor persoane în ţara de origine/ţara de destinaţie;
    c) persoanele în cauză au primit efectiv acest sprijin, respectiv pot prezenta chitanţe/declaraţii.

    (3) Costurile aferente asistenţei directe trebuie să fie rezonabile, proporţionale şi necesare în raport cu natura activităţilor derulate prin proiect şi situaţia categoriei de persoane vizate.

    ART. 19
    Costurile indirecte
    (1) Costurile indirecte se referă la costurile care nu pot fi atribuite în mod direct îndeplinirii indicatorilor de realizare şi, după caz, indicatorilor de rezultat, asumaţi prin contractul/decizia de finanţare de către beneficiarul finanţării.
    (2) Costurile indirecte sunt cheltuieli administrative asociate cu operarea proiectului, care pot include următoarele categorii:
    a) costuri indirecte de personal, care reprezintă cheltuieli cu salarii/indemnizaţii/sporuri/majorări salariale, impozitele şi contribuţiile aferente, cu personalul responsabil de operarea/administrarea proiectului, cum ar fi: experţi suport pentru managerul/responsabilul/coordonatorul de proiect: asistent manager, manager adjunct, responsabilul financiar, contabil, personalul implicat în procedura de achiziţii (logistic, tehnic, IT, financiar, juridic), consilier juridic, controlor financiar, responsabil tehnic, membru comisie de recepţie, expert implementare/raportare, expert informare/vizibilitate, responsabil de elaborare/avizare/aprobare documente/ formalităţi pentru ALOP/plăţi, după caz, personal administrativ şi auxiliar: secretariat, magazioner, casier, arhivar, şofer, personal de curăţenie, administrator de clădire, paznic, responsabil de medicina muncii/resurse umane/protecţia datelor;
    b) cheltuielile de deplasare şi şedere pentru personalul prevăzut la lit. a) , care se încadrează la cheltuieli indirecte de personal;
    c) costurile cu servicii externalizate de contabilitate, juridice, administrare IT etc. legate de gestionarea administrativă a proiectului;
    d) costurile de menţinere a spaţiilor de birouri, cum ar fi cele pentru chirie, leasing, taxe administrative, legate de gestionarea administrativă a proiectului;
    e) comisioane bancare, cheltuielile legate de efectuarea de plăţi/transferuri bancare, de deschiderea sau gestionarea conturilor sau subconturilor de proiect;
    f) amortizarea, închirierea sau cumpărarea de active corporale şi necorporale utilizate pentru gestionarea sau implementarea proiectului, pentru activităţile curente ale beneficiarului, cum ar fi costurile pentru echipamentul administrativ de uz curent, de tipul: imprimantă, laptop, fax, copiator, telefon, cabluri etc.;
    g) cheltuieli cu utilităţi, electricitate, căldură, gaze şi apă- canalizare ca servicii administrative conexe proiectului;
    h) costurile poştale, de telefon, internet, curierat, cheltuielile cu papetărie, rechizite de birou şi consumabile, legate de funcţionarea administrativă a proiectului;
    i) costurile de asigurare a bunurilor, costul de pază şi protecţie, de curăţenie a spaţiilor utilizate pentru gestionarea administrativă a proiectului.

    (3) Costurile indirecte vor fi sprijinite din fond prin finanţare simplificată la rate forfetare, stabilită pe baza art. 54 din Regulamentul (UE) 2021/1.060. Beneficiarul va opta în cererea de finanţare pentru aplicarea unei opţiuni de finanţare simplificată pentru costurile indirecte, dintre următoarele:
    a) rata forfetară de 7% din costurile directe eligibile, în limita sumei de 1.000.000 lei;
    b) rata forfetară de 15% din costurile eligibile directe cu personalul, în limita sumei de 1.000.000 lei.

    (4) Cheltuielile indirecte nu fac obiectul controalelor de gestiune, nu se raportează şi nu se transmit documente justificative privind efectuarea acestor costuri.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016