Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL din 1 octombrie 2015  privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENTUL din 1 octombrie 2015 privind soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 774 din 16 octombrie 2015
──────────
    Aprobat de ORDINUL nr. 150 din 1 octombrie 2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 774 din 16 octombrie 2015.
──────────
    CAP. I
    Scop
    ART. 1
    Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), denumită în continuare Autoritate competentă, soluţionează plângerile împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei.

    ART. 2
    Prezentul regulament este elaborat în scopul creării unui mecanism de soluţionare a plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei.

    CAP. II
    Dispoziţii generale
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu de aplicare
    ART. 3
    Prezentul regulament se aplică solicitanţilor în relaţia cu operatorii de reţea/sistem din domeniul energiei, în vederea soluţionării plângerilor acestora.

    ART. 4
    Nu intră sub incidenţa prevederilor prezentului regulament:
    a) soluţionarea neînţelegerilor precontractuale în sectorul energiei electrice şi medierea neînţelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale;
    b) soluţionarea disputelor contractuale pe piaţa angro şi cu amănuntul apărute între participanţii la piaţa de energie;
    c) soluţionarea disputelor/divergenţelor privind accesul la reţelele/sistemele din domeniul energiei;
    d) soluţionarea unor probleme ce nu fac obiectul reglementărilor în vigoare din domeniul energiei;
    e) soluţionarea unor aspecte a căror rezolvare nu intră în competenţa autorităţii de reglementare, inclusiv aspecte legate de proprietate, dezmembrăminte ale dreptului de proprietate sau alte drepturi reale/de folosinţă.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 5
    (1) Termenii utilizaţi sunt definiţi în anexa nr. 1.
    (2) Definiţiile din anexa nr. 1 se completează cu definiţiile prevăzute în Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

    CAP. III
    Soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem
    ART. 6
    Limba oficială utilizată pe parcursul desfăşurării acestei proceduri este limba română, iar documentele redactate într-o limbă străină vor fi însoţite de traducerea legalizată; în caz contrar, acestea nu vor fi luate în considerare.

    ART. 7
    (1) Soluţionarea plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei, care fac obiectul prezentului regulament, se realizează prin decizie a autorităţii competente, sub coordonarea direcţiei generale de resort, în termen de 60 de zile de la data înregistrării acesteia, cu posibilitatea de prelungire cu încă 60 de zile, cu înştiinţarea solicitantului cu privire la această prelungire. Cu acordul solicitantului, termenul de soluţionare a plângerii de 120 de zile poate fi prelungit cu încă 60 de zile.
    (2) În situaţia în care pe parcursul procesului de soluţionare a plângerilor apar şi alte neînţelegeri, între aceleaşi părţi şi cu privire la acelaşi obiect, în măsura în care autoritatea competentă hotărăşte că este posibil, acestea se includ în procedura aflată deja în derulare. În caz contrar, acestea vor face obiectul unei soluţionări ulterioare, reluându-se paşii procedurali.

    ART. 8
    (1) Procedura de soluţionare a plângerilor împotriva operatorilor de reţea/sistem din domeniul energiei se consideră declanşată odată cu înregistrarea la autoritatea competentă a plângerii transmise de solicitant, conform anexei nr. 2, împreună cu documentaţia aferentă.
    (2) Documentele care însoţesc plângerea trebuie să cuprindă cel puţin:
    a) indicarea temeiului legal în baza căruia îşi fundamentează pretenţiile;
    b) prezentarea situaţiei de fapt la care se referă plângerea;
    c) corespondenţa dintre părţi pe această temă;
    d) alte documente cuprinzând informaţii sau date necesare soluţionării plângerii.

    (3) Plângerea şi documentaţia anexată se depun în două exemplare, unul pentru autoritatea competentă şi altul pentru operatorul licenţiat. Certificarea copiilor documentelor se realizează, de asemenea, în două exemplare. Aceasta va conţine precizarea "conform cu originalul", data, numele în clar al celui care face certificarea, semnătura acestuia şi ştampila entităţii respective, după caz.
    (4) Solicitantul anexează la cerere copia actului pe care îl contestă sau, după caz, răspunsul operatorului licenţiat prin care i se comunică refuzul rezolvării cererii sale. În situaţia în care reclamantul nu a primit niciun răspuns la cererea sa, va depune la dosar copia cererii, certificată prin numărul şi data înregistrării la operatorul licenţiat sau orice înscris prin care face dovada înregistrării. În situaţia în care reclamantul introduce plângere împotriva operatorului licenţiat, care refuză să pună în executare actul emis în urma soluţionării favorabile a cererii sale, va depune la dosar şi copia certificată după acest act.

    ART. 9
    După înregistrarea plângerii la autoritatea competentă se parcurg următoarele etape, după caz:
    a) analiza preliminară a documentaţiei transmise şi solicitarea completării acesteia;
    b) solicitarea de puncte de vedere de la operatorii licenţiaţi;
    c) solicitarea de date şi informaţii suplimentare;
    d) convocarea şi audierea părţilor, după caz;
    e) solicitarea de date şi informaţii suplimentare de la alte instituţii publice şi/sau operatori economici;
    f) solicitarea de acţiuni de control de tip verificare, inclusiv la faţa locului;
    g) pronunţarea deciziei şi comunicarea acesteia părţilor.


    ART. 10
    (1) În vederea soluţionării plângerii, autoritatea competentă poate solicita părţilor, în scris, date şi informaţii suplimentare sau completarea documentaţiei depuse. Părţile au obligaţia depunerii acestora în termen de cel mult 12 zile de la data primirii solicitării, în două exemplare.
    (2) În cazul în care una dintre părţi sau părţile, după caz, nu dau curs solicitării de transmitere a documentelor sau transmit parţial documentele solicitate în termenul prevăzut la alin. (1), autoritatea competentă va analiza şi va soluţiona plângerea pe baza documentelor deţinute.

    ART. 11
    (1) Convocarea părţilor în vederea audierii are loc cu cel puţin 5 zile înainte de termenul stabilit pentru audiere.
    (2) Comunicarea convocării se realizează prin scrisoare, cu confirmare de primire, prin fax sau prin e-mail, dacă este posibil.
    (3) Comunicările se transmit la adresele indicate de părţi în cerere sau la adresele aduse la cunoştinţa autorităţii competente, pe parcursul derulării procedurii, ori la adresele din baza de date a ANRE.

    ART. 12
    (1) Audierea are loc la sediul autorităţii competente.
    (2) Părţile vor participa la audiere prin reprezentanţi legali sau prin persoane împuternicite. Persoanele care nu pot proba cu înscrisuri această calitate nu vor fi acceptate la audiere. Documentul care atestă calitatea de împuternicit va fi păstrat la dosarul cauzei.
    (3) Oricare dintre părţi poate cere ca audierea să se realizeze în lipsa ei, pe baza cererii şi a actelor depuse. Solicitarea se va face în scris, cu cel puţin 2 zile înainte de data stabilită pentru audiere.
    (4) Lipsa uneia dintre părţi de la audiere nu afectează derularea procedurii sau luarea unei decizii.
    (5) Dacă ambele părţi, deşi înştiinţate, nu se prezintă la audiere şi nici nu au solicitat soluţionarea în lipsă, autoritatea competentă suspendă procedura de soluţionare, printr-o încheiere de suspendare, care va cuprinde menţiunea referitoare la obligaţia părţii în cauză de a face demersurile solicitate de autoritatea competentă. Încheierea de suspendare se comunică părţilor în termen de 7 zile. Perioada de soluţionare a plângerii se prelungeşte corespunzător cu durata de suspendare.
    (6) Dacă în termen de 30 de zile de la data suspendării oricare dintre părţi nu efectuează demersurile prevăzute la alin. (3), autoritatea competentă respinge solicitarea de soluţionare a plângerii.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), dacă părţile solicită în prealabil, cu cel puţin 3 zile, reprogramarea audierii, autoritatea competentă poate amâna o singură dată audierea, cu respectarea termenului prevăzut la art. 7 alin. (1).
    (8) Audierea reprogramată va avea loc în termen de maximum 10 zile de la data fixată iniţial şi va fi comunicată părţilor, în conformitate cu prevederile art. 11.

    ART. 13
    (1) În cadrul audierii, părţile îşi exprimă punctele de vedere argumentate cu probe pertinente, concludente şi utile soluţionării plângerii.
    (2) Expunerea părţilor va fi clară şi concisă, cu argumente de drept şi de fapt.
    (3) După ce fiecare parte îşi prezintă poziţia, se pot adresa întrebări pentru clarificarea aspectelor supuse soluţionării.
    (4) În situaţia în care se consideră necesar, se poate stabili o nouă audiere, în termen de maximum 10 zile de la data primei audieri. Cu această ocazie se pot solicita părţilor şi alte documente relevante pentru soluţionarea cererii, situaţie în care părţile au obligaţia de a transmite documentele, în termen de maximum 7 zile de la solicitare, atât către autoritatea competentă, cât şi către cealaltă parte.

    ART. 14
    (1) După analizarea situaţiei se emite o decizie.
    (2) Decizia trebuie să conţină următoarele:
    a) calitatea şi datele de identificare a părţilor;
    b) obiectul plângerii, soluţia pronunţată, motivele de fapt şi de drept care stau la baza deciziei;
    c) precizarea căii de atac şi a termenului de exercitare a acesteia, precum şi a instanţei competente să soluţioneze cererea de chemare în judecată;
    d) semnătura preşedintelui autorităţii competente.

    (3) Decizia are caracter obligatoriu şi se comunică părţilor implicate în soluţionare. O nouă solicitare adresată autorităţii competente, având acelaşi obiect, urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
    (4) Decizia este redactată în atâtea exemplare originale câte părţi sunt şi unul în plus pentru ANRE.
    (5) În termen de maximum 5 zile de la data emiterii acesteia, decizia se comunică părţilor implicate, prin scrisoare, cu confirmare de primire sau, după caz, prin fax.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    (1) Pe toată durata desfăşurării procedurii, dar nu mai târziu de data la care se emite decizia autorităţii competente cu privire la plângerea respectivă, solicitantul îşi poate retrage plângerea sau părţile se pot înţelege pe cale amiabilă.
    (2) Părţile sunt obligate să comunice autorităţii competente înţelegerea la care au ajuns, în termen de 3 zile de la data soluţionării, fără a se depăşi termenul prevăzut la alin. (1). În acest caz, înţelegerea părţilor trebuie să fie redactată în scris, însuşită prin semnătură de fiecare parte şi să aibă dată certă. Prin înţelegere părţile nu pot deroga de la prevederile legale în vigoare.
    (3) În cazul în care solicitantul şi-a retras plângerea sau părţile au încheiat o înţelegere conform alin. (2), acesta/acestea nu mai are/au dreptul să revină ulterior la autoritatea competentă cu o nouă cerere, având acelaşi obiect.
    (4) Luând act de retragerea plângerii sau de înţelegerea părţilor, autoritatea competentă emite o încheiere, fără a mai emite o decizie în acest sens.

    ART. 16
    Autoritatea competentă poate îndrepta erorile materiale din conţinutul deciziei, din oficiu ori la solicitarea părţii interesate, situaţie în care aceasta va comunica părţilor decizia modificată în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. ( 5).

    ART. 17
    (1) Dosarul este confidenţial. Nicio altă persoană în afara părţilor, a celor care au soluţionat plângerea, a reprezentanţilor Direcţiei juridice, a preşedintelui autorităţii competente sau a înlocuitorului de drept al acestuia nu are acces la dosar fără acordul scris al părţilor, cu excepţia situaţiei în care aceste informaţii, date şi documente sunt solicitate de către o autoritate a statului, în condiţiile legii.
    (2) În vederea apărării intereselor legitime ale părţilor, datele şi informaţiile de care s-a luat cunoştinţă cu ocazia soluţionării plângerii nu sunt publice şi nu vor fi divulgate fără a avea acordul scris al părţilor implicate.
    (3) Dosarul se păstrează la sediul autorităţii competente timp de 3 ani de la data emiterii deciziei prin care este soluţionată plângerea, după care se arhivează pentru încă o perioadă de 2 ani.
    (4) Evidenţa dosarelor privind soluţionarea plângerii se va ţine în registre speciale.

    ART. 18
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament
    DEFINIŢII

┌────────┬─────────────────────────────┐
│ │Etapă a procesului de │
│ │soluţionare a plângerii în │
│Audiere │cadrul căreia părţile îşi │
│ │expun punctele de vedere şi │
│ │argumentele pe care acestea │
│ │se întemeiază │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Titular al unei licenţe de │
│ │transport/sistem/distribuţie │
│ │în sectorul energiei │
│Operator│electrice, respectiv │
│de │titularul unei licenţe de │
│reţea/ │operare a sistemului de │
│sistem │transport/distribuţie/ │
│ │înmagazinare subterană a │
│ │gazelor naturale sau a unui │
│ │terminal GNL │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │Solicitantul/Solicitanţii şi │
│Părţi │operatorul licenţiat │
│ │împotriva căruia este │
│ │formulată plângerea │
└────────┴─────────────────────────────┘


    ANEXA 2

    la regulament
    PLÂNGERE
    Subsemnatul/Subscrisa: ......(nume/denumire, date de identificare)......., prin reprezentant legal (după caz) ................................, solicit/solicităm soluţionarea plângerii împotriva ...(denumire, date de identificare)...... intervenite cu ocazia ..........................., prin reprezentant legal (după caz) ........... .
    (Continuarea expunerii, pe scurt, a obiectului plângerii, cu datele aferente:
    [] indicarea speţei;
    [] indicarea temeiului juridic.)
    Solicit soluţionarea prezentei plângeri, pe baza documentelor depuse la dosar, prin declanşarea procesului de soluţionare a plângerii împotriva operatorului de reţea/sistem din domeniul energiei, la nivelul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.
    Data ............... Semnătura .............

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016