Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENTUL  de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENTUL de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie

EMITENT: Curtea Suprema de Justitie
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 2 noiembrie 1993


În temeiul art. 67 din Legea nr. 56 din 9 iulie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 13 iulie 1993, Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie adopta prezentul Regulament de organizare şi funcţionare a Curţii.
Dispoziţii generale
ART. 1
Curtea Suprema de Justiţie este organizatã şi funcţioneazã în baza art. 125-129 din Constituţia României, a Legii nr. 56 din 9 iulie 1993 şi a prezentului regulament.
ART. 2
Prin regulament se stabilesc reguli cu privire la organizarea şi funcţionarea Curţii Supreme de Justiţie, în limitele şi cu respectarea Legii nr. 56/1993 şi a altor dispoziţii legale.
ART. 3
Activitatea Curţii Supreme de Justiţie este organizatã şi se desfãşoarã în cadrul:
a) Secţiilor Unite şi în al celor 5 secţii - civilã, penalã, comercialã, de contencios administrativ şi militarã -, fiecare avînd competenta proprie;
b) Corpului magistraţilor-asistenţi;
c) Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã;
d) Cancelariei Curţii;
e) Biroului de relaţii externe.
ART. 4
Curtea Suprema de Justiţie este incadrata cu un preşedinte, un vicepreşedinte, 5 presedinti de secţii, judecãtori, magistraţi-asistenţi, alt personal de specialitate, auxiliar şi administrativ prevãzut în statul de funcţii, care se aproba de Colegiul permanent al Curţii.
CAP. 2
Conducerea Curţii
ART. 5
Conducerea administrativã a Curţii Supreme de Justiţie se exercita de preşedintele Curţii, ajutat de vicepreşedinte.
Preşedintele, vicepreşedintele şi preşedinţii de secţii alcãtuiesc Colegiul permanent al Curţii Supreme de Justiţie.
ART. 6
Preşedintele Curţii are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Curtea în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale;
b) conduce aparatul funcţional al Curţii şi aproba delegarile de atribuţii;
c) îndeplineşte direct oricare dintre atribuţiile ce revin preşedinţilor de secţii potrivit prezentului regulament;
d) supune spre dezbatere Secţiilor Unite problemele ce trebuie rezolvate şi mãsurile necesare bunei activitãţi a Curţii;
e) acorda gradele, gradatiile, salariile de merit şi alte drepturi în cazurile prevãzute de lege;
f) aproba propunerile de repartizare a judecãtorilor, a magistraţilor-asistenţi şi a celorlalte categorii de personal la secţii şi la celelalte compartimente ale Curţii;
g) conduce nemijlocit activitatea Secţiilor Unite, fixeazã termenele de judecata şi dispune efectuarea lucrãrilor necesare în cauzele de competenta acestora, prezideazã şedinţele şi urmãreşte îndeplinirea actelor procesuale, conform legii;
h) desemneazã, împreunã cu preşedinţii de secţii, judecãtorii din fiecare secţie pentru asigurarea activitãţii completelor de judecata în perioada vacantei judecãtoreşti;
i) stabileşte direct sau la propunerea preşedintelui de secţie magistratul care întocmeşte, conform legii, raportul asupra cauzei a carei judecata în recurs este de competenta Curţii;
j) exercita autoritatea disciplinarã în condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul regulament;
k) aproba numirea, promovarea şi eliberarea din funcţie a personalului Sectiei militare, cu excepţia judecãtorilor, în condiţiile legii;
l) autorizeaza urmãrirea penalã sau contravenţionalã ori trimiterea în judecata a magistraţilor-asistenţi;
m) numeşte, în fiecare caz, judecãtorii completului de 7 judecãtori în materie disciplinarã, prevãzut de Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã şi Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993;
n) prezideazã Consiliul Superior al Magistraturii cu rol de consiliu de disciplina;
o) desemneazã judecãtorii Curţii care vor face parte din comisia pentru examenul de capacitate al magistraţilor, conform art. 62 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 92/1992;
p) aproba programele de efectuare a concediilor anuale de odihna;
r) aproba efectuarea concediului de odihna de cãtre personalul Curţii în alte perioade decît aceea a vacantei judecãtoreşti;
s) este ordonator principal de credite;
s,) stabileşte numãrul necesar al autoturismelor din parcul auto al Curţii;
t) stabileşte numãrul personalului de poliţie necesar pentru menţinerea ordinii în sãlile de şedinţa şi în spaţiile de acces pentru public.
Dispoziţiile preşedintelui se dau prin ordin.
ART. 7
Vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie are urmãtoarele atribuţii:
a) exercita atribuţiile ce revin preşedintelui, cînd acesta lipseşte sau în baza unei dispoziţii;
b) conduce direct Cancelaria Curţii şi Compartimentul economic, financiar şi administrativ;
c) organizeazã şi coordoneazã concursurile pentru angajarea personalului;
d) controleazã şi indruma direct activitatea secţiilor;
e) stabileşte procedura audientelor la Curtea Suprema de Justiţie;
f) exercita acţiunea disciplinarã impotriva judecãtorilor şi magistraţilor-asistenţi, pentru cei din urma cu acordul Colegiului permanent al Curţii.
ART. 8
Colegiul permanent al Curţii Supreme de Justiţie are urmãtoarele atribuţii:
a) numeşte, promoveazã, transfera, sancţioneazã, suspenda şi dispune eliberarea din funcţie a magistraţilor-asistenţi;
b) prezintã Consiliului Superior al Magistraturii lista persoanelor ce se propun a fi numite judecãtori ai Curţii Supreme de Justiţie;
c) aproba statul de funcţii al Curţii Supreme de Justiţie;
d) indruma şi supravegheazã activitatea de propuneri privind legislaţia, de studii de documentare, precum şi de publicare a practicii judiciare a Curţii Supreme de Justiţie.
Colegiul permanent al Curţii Supreme de Justiţie se întruneşte ori de ori este necesar. Hotãrîrile acestuia se iau cu majoritate de voturi, iar lucrãrile se consemneazã în procese-verbale ce se semneazã de preşedintele Curţii şi de secretarul Colegiului permanent.
Secretarul Colegiului permanent este prim-magistratul-asistent al Curţii Supreme de Justiţie.
CAP. 3
Secţiile Unite
ART. 9
Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie au competenta de judecata prevãzutã de lege, precum şi urmãtoarele atribuţii:
a) soluţioneazã, în condiţiile legii, sesizãrile privind schimbarea jurisprudenţei Curţii;
b) sesizeazã, cînd considera necesar, Curtea Constituţionalã pentru controlul constituţionalitãţii legii, înainte de promulgare;
c) desemneazã, prin vot secret, judecãtorii Curţii care vor candida, potrivit legii, la alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii;
d) completeazã şi modifica prezentul Regulament de organizare şi funcţionare a Curţii Supreme de Justiţie;
e) dezbate problemele puse în discuţie de preşedintele Curţii şi ia sau propune, dupã caz, orice mãsuri necesare pentru buna desfãşurare a activitãţii Curţii;
f) aproba bugetul Curţii Supreme de Justiţie;
g) aproba regulamentul privind efectuarea concediilor de odihna şi a altor concedii;
h) stabileşte cazurile în care se prezintã, anual, ministrului justiţiei propuneri de imbunatatire a legislaţiei;
i) alege judecãtorii care compun comisia disciplinarã a magistraţilor-asistenţi.
Secţiile Unite îşi îndeplinesc atribuţiile cu votul majoritãţii judecãtorilor prezenţi, pentru activitatea de judecata cvorumul fiind, potrivit legii, de cel puţin 3/4 din numãrul judecãtorilor numiţi.
Şedinţele Secţiilor Unite se programeaza ori se convoacã de preşedintele Curţii din proprie initiativa, la cererea a cel puţin 1/4 din numãrul judecãtorilor în funcţie sau la cererea uneia dintre secţii. Convocarea se face cu anunţarea ordinii de zi, care se adopta la începutul şedinţei.
La şedinţele Secţiile Unite, altele decît cele de judecata, pot fi invitaţi magistraţii-asistenţi şi alţi salariaţi ai Curţii, precum şi persoane din afarã instituţiei.
CAP. 4
Secţiile Curţii
ART. 10
Secţiile Curţii Supreme de Justiţie sînt încadrate cu judecãtori, magistraţi-asistenţi, grefieri, arhivari, dactilografi şi aprozi, repartizaţi de preşedintele Curţii.
Secţia militarã este incadrata cu judecãtori şi personal anume destinat acestei secţii, în condiţiile legii.
ART. 11
Fiecare secţie este condusã de un preşedinte, care are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã, controleazã şi indruma activitatea sectiei în limitele prevãzute de lege şi de prezentul regulament, ţinînd seama şi de dispoziţiile preşedintelui Curţii ori, dupã caz, ale vicepreşedintelui;
b) stabileşte atribuţiile personalului din cadrul sectiei, conform fisei fiecãrui post; efectueazã, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea personalului pe locurile de munca şi a atribuţiilor acestora;
c) fixeazã termenele de judecata în cauzele de competenta sectiei, cu asigurarea unei repartiţii echilibrate a dosarelor pe judecãtori, şi dispune citarea pãrţilor, comunicarea recursurilor, precum şi îndeplinirea oricãror alte acte procesuale, conform legii;
d) stabileşte judecãtorii ce compun completele de judecata şi programeaza şedinţele acestora;
e) semnaleaza preşedintelui Curţii cauzele mai deosebite, cu recursuri de competenta sectiei, în care, potrivit legii, se întocmesc rapoarte de cãtre judecãtori sau magistraţi-asistenţi;
f) prezideazã completul de judecata cînd participa la activitatea de judecata;
g) rezolva corespondenta adresatã sectiei;
h) convoacã judecãtorii sectiei şi supune dezbaterii acestora jurisprudenta Curţii şi alte probleme de interes general, în vederea luãrii de mãsuri pentru desfãşurarea unei activitãţi corespunzãtoare. La dezbateri pot participa magistraţii-asistenţi din cadrul sectiei, precum şi invitaţi din alte compartimente ale Curţii. Mãsurile se adopta cu votul majoritãţii judecãtorilor prezenţi, inclusiv al preşedintelui, magistraţii-asistenţi avînd vot consultativ;
i) aproba programul de participare a magistraţilor-asistenţi la şedinţele de judecata;
j) informeazã preşedintele Curţii cu privire la evenimentele şi aspectele din activitatea sectiei, în vederea cunoaşterii lor şi, cînd este cazul, pentru luarea mãsurilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament;
k) aduce la îndeplinire orice mãsura dispusã de Secţiile Unite, de cãtre preşedinte, vicepreşedinte şi Colegiul permanent, potrivit legii şi prezentului regulament.
ART. 12
La sesizarea completelor de judecata, judecãtorii secţiilor dezbat fiecare caz privind schimbarea jurisprudenţei şi hotãrãsc, cu votul majoritãţii, sesizarea Secţiilor Unite, pentru ca acestea sa decidã, conform art. 25 lit. d) din Legea Curţii Supreme de Justiţie. La dezbateri pot participa, cu vot consultativ, magistraţii-asistenţi şi, fãrã drept de vot, persoane din alte compartimente ale Curţii.
Judecata va continua dupã ce Secţiile Unite s-au pronunţat asupra sesizãrii.
ART. 13
La sfîrşitul fiecãrui an, judecãtorii secţiilor dezbat cazurile în care se impune îmbunãtãţirea legislaţiei, iar propunerile se supun Secţiilor Unite pentru a hotãrî cu privire la sesizarea ministrului justiţiei, conform art. 56 din Legea Curţii Supreme de Justiţie.
CAP. 5
Judecãtorii Curţii
ART. 14
Judecãtorii Curţii Supreme de Justiţie participa la şedinţele de judecata ale Secţiilor Unite şi ale secţiilor la care au fost repartizaţi, avînd obligaţia sa fie prezenţi la sediul Curţii la datele stabilite pentru aceste şedinţe.
Participarea la activitatea de judecata are loc conform programelor întocmite de preşedintele Curţii sau, dupã caz, de preşedintele de secţie.
În şedinţele de judecata, judecãtorii poarta roba de culoare neagra la secţii şi de culoare mov la Secţiile Unite.
În şedinţele de judecata ale Sectiei militare, judecãtorii au ţinuta militarã.
ART. 15
Abţinerea judecãtorilor de la activitatea de judecata este admisã numai în cazurile prevãzute de lege.
ART. 16
În cazurile în care preşedintele de secţie nu face parte din completul de judecata, judecãtorii prezideazã şedinţele prin rotaţie.
ART. 17
În activitatea de judecata, judecãtorii se conformeazã legii şi prezentului regulament referitor la pregãtirea şedinţelor, întocmirea rapoartelor, deliberarea, pronunţarea şi redactarea hotãrîrilor, precum şi la efectuarea celorlalte activitãţi adiacente.
ART. 18
În afarã de activitatea de judecata, judecãtorii aduc la îndeplinire orice alte atribuţii stabilite de Secţiile unite, preşedintele Curţii, vicepreşedinte şi preşedinţii de secţii, dupã caz, în concordanta cu legea şi cu prezentul regulament.
ART. 19
Preşedintele completului de judecata are urmãtoarele atribuţii:
a) premergãtor şedinţelor de judecata, urmãreşte întocmirea de cãtre judecãtorul sau magistratul-asistent desemnat a raportului în cauzele prevãzute de lege şi ia mãsuri, personal sau prin magistratul-asistent, pentru aducerea la îndeplinire de cãtre arhiva şi grefa a tuturor lucrãrilor necesare bunei desfasurari a şedinţei de judecata;
b) în cursul dezbaterilor:
- asigura ordinea şi solemnitatea dezbaterilor, dispunind, atunci cînd este cazul, înlãturarea din sala de şedinţa a celor care tulbura ordinea, dacã se impune, cu ajutorul organelor de poliţie, precum şi interzicerea sau limitarea folosirii aparatelor de înregistrare a cuvintului sau imaginii atunci cînd considera ca aceasta stinghereste normalã desfãşurare ori cînd ar fi de natura sa încalce drepturile persoanelor în cauza sau sa împiedice soluţionarea impartiala a cauzelor;
- asigura secretul deliberãrii, consemneazã soluţiile în minute şi în condica de şedinţa, precum şi pronunţarea acestora în şedinţa publica la orele stabilite din timp, fiind interzisã transmiterea sub orice forma a rezultatului deliberãrii mai înainte de pronunţare;
c) dupã pronunţarea hotãrîrilor, repartizeazã judecãtorilor şi magistraţilor-asistenţi spre redactare hotãrîrile pronunţate şi urmãreşte ca acestea sa fie motivate în bune condiţii şi în termenele legale; o data cu pronunţarea soluţiilor, de comun acord cu ceilalţi magistraţi, poate stabili considerentele principale ale hotãrîrilor adoptate;
- noteaza într-o evidenta comuna a sectiei soluţiile mai importante sau de principiu şi considerentele acestora pe scurt, spre a fi cunoscute de toţi membrii sectiei, în scopul asigurãrii unei practici unitare în aceeaşi problema de drept;
- informeazã preşedintele sectiei asupra aspectelor mai importante din activitatea de judecata, în scopul luãrii mãsurilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament.
ART. 20
Compunerea completelor de judecata va fi schimbatã în fiecare an.
CAP. 6
Magistraţii-asistenţi
ART. 21
În cadrul Curţii Supreme de Justiţie funcţioneazã un corp de magistraţi-asistenţi, numiţi de Colegiul permanent, în numãrul şi cu structura prevãzute în statul de funcţii aprobat de colegiu.
ART. 22
Repartizarea magistraţilor-asistenţi pe secţii şi alte compartimente de activitate se face de preşedintele Curţii.
ART. 23
Prim-magistratul-asistent este subordonat direct preşedintelui Curţii şi are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã activitatea magistraţilor-asistenţi din secţii, activitatea personalului repartizat Secţiilor Unite, Cancelariei Curţii şi Biroului de relaţii externe, potrivit sarcinilor menţionate în fişa fiecãrui post;
b) ia parte la şedinţele Secţiilor Unite şi întocmeşte direct şi prin personalul desemnat toate actele şi lucrãrile pregãtitoare, de desfãşurare şi cele ulterioare, şi redacteazã hotãrîrile repartizate lui de preşedintele instanţei;
c) asigura centralizarea, cînd este necesar, a datelor statistice şi a altor informaţii pe care le primeşte de la secţii, referitoare la activitatea Curţii, şi întocmeşte lucrãrile de sinteza dispuse de preşedintele Curţii;
d) executa şi întocmeşte lucrãrile dispuse de preşedinte în legatura cu activitatea Curţii;
e) îndeplineşte atribuţiile de secretar al Colegiului permanent.
ART. 24
Magistraţii-asistenţi şefi din cadrul secţiilor Curţii sînt subordonaţi ierarhic preşedinţilor secţiilor şi au urmãtoarele atribuţii:
a) participa la şedinţele de judecata ale sectiei;
b) programeaza participarea magistraţilor-asistenţi ai sectiei la şedinţele de judecata, controleazã şi indruma activitatea acestora;
c) controleazã şi indruma activitatea grefierilor, arhivarilor, dactilografilor şi a celorlalţi funcţionari din cadrul sectiei;
d) se ingrijesc de ţinerea în bune condiţii a evidentelor şi de realizarea la timp a tuturor lucrãrilor;
e) coordoneazã activitatea de culegere a datelor statistice referitoare la activitatea sectiei şi de întocmire a lucrãrilor solicitate cu privire la aceste date;
f) pãstreazã fondul juridic documentar pus la dispoziţia sectiei.
ART. 25
Magistraţii-asistenţi din cadrul secţiilor Curţii participa la şedinţele de judecata şi îndeplinesc orice alte atribuţii ce le sînt stabilite pe linie ierarhica.
ART. 26
Magistraţii-asistenţi care participa la şedinţele de judecata mai au urmãtoarele atribuţii:
a) întocmesc, cînd se dispune de cãtre preşedintele Curţii, raportul prevãzut la art. 6 lit. i) din prezentul regulament şi îl prezintã în şedinţa înainte de a se da cuvintul pãrţilor;
b) pregãtesc şedinţele de judecata, ingrijindu-se de întocmirea şi afişarea de cãtre arhiva şi grefa a listei proceselor ; la întocmirea listelor, în ordinea vechimii dosarelor, se va urmãri gruparea cauzelor în raport cu natura cãilor de atac şi pe materii, dîndu-se prioritate cauzelor cu arestaţi şi celor la judecarea cãrora participa procurorul;
c) urmãresc atasarea la dosar de cãtre arhiva a dovezilor de citare a pãrţilor, de comunicare a actelor, a corespondentei, memoriilor, notelor scrise şi oricãror alte înscrisuri;
d) verifica regularitatea citarii şi a comunicãrilor şi asigura aducerea la îndeplinire a tuturor lucrãrilor dispuse de preşedinte;
e) înaintea intrãrii în sala de şedinţa a completului de judecata, asigura prezenta la usa a aprodului şi anunţarea, de cãtre acesta, a intrãrii instanţei; dupã deschiderea dezbaterilor de cãtre preşedinte, anunta cauzele în ordinea stabilitã potrivit listei proceselor, face apelul pãrţilor şi al celorlalte persoane citate, dupã care referã asupra modului în care s-a efectuat procedura de citare şi dacã s-au îndeplinit celelalte mãsuri dispuse de Curte; referã, pe scurt, asupra obiectului cauzei şi a stadiului în care se afla judecata şi, cînd este cazul, asupra numelui judecãtorului sau magistratului-asistent desemnat ca raportor;
f) consemneazã în caietul de note, numerotat şi parafat, numãrul dosarului, susţinerile orale ale pãrţilor şi ale procurorului, mãsurile dispuse de Curte, precum şi toate celelalte aspecte rezultind din desfãşurarea şedinţei;
g) întocmesc încheierile de dezbateri, în concordanta cu cele consemnate în caietul de note;
h) sub îndrumarea preşedintelui completului de judecata, asigura, pentru deliberare, consultarea actelor normative necesare şi dau informaţii privitoare la jurisprudenta şi doctrina;
i) participa cu vot consultativ la deliberãri;
j) redacteazã hotãrîrile ce le sînt repartizate de preşedintele completului de judecata.
ART. 27
Dosarele se prezintã magistratului-asistent cu cel puţin 10 zile înainte de ziua fixatã pentru termenul de judecata, în vederea întocmirii listei proceselor din şedinţa la care este programat sa participe.
Prin grija şi sub supravegherea magistratului-asistent se vor asigura: transmiterea listei proceselor cãtre judecãtorii din completul de judecata şi cãtre procuror, îndatã ce a fost întocmitã; afişarea listei proceselor în arhiva cu cel puţin 5 zile înainte de termenul de judecata şi la usa sãlii de şedinţa cu cel puţin o ora înainte de începerea şedinţei; completarea condicii de şedinţa cu cel puţin 24 de ore înainte de ziua şedinţei de judecata.
ART. 28
Magistratul-asistent care a preluat din arhiva dosarele pentru şedinţa de judecata restituie arhivei dosarelor aminate, sub semnatura.
ART. 29
În şedinţele de judecata, magistraţii-asistenţi poarta roba de culoare neagra.
CAP. 7
Cancelaria Curţii
ART. 30
Cancelaria Curţii Supreme de Justiţie se compune din prim-grefieri, grefieri, grefieri-registratori, grefieri-arhivari, grefieri-dactilografi, secretari-dactilografi, curieri şi aprozi, prevãzuţi în statul de funcţii aprobat de Colegiul permanent.
Personalul Cancelariei este repartizat pe secţii şi alte compartimente de activitate de cãtre preşedintele Curţii, potrivit nevoilor acestora, iar în cadrul sectiei, de cãtre preşedintele sectiei.
ART. 31
Personalul repartizat la Registratura generalã a Curţii Supreme de Justiţie are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte, înregistreazã şi repartizeazã la Secţiile Unite, la secţii şi la celelalte compartimente dosarele, scrisorile şi restul corespondentei;
b) expediazã dosarele soluţionate şi corespondenta şi tine gestiunea timbrelor.
În cadrul acestei activitãţi se întocmesc şi se pãstreazã:
1. registre generale, separate pentru înregistrarea dosarelor, scrisorilor şi a corespondentei;
2. borderouri pentru expedieri prin posta şi condici de predare prin curier a dosarelor, scrisorilor şi corespondentei.
ART. 32
Personalul repartizat la Secţiile Unite şi la fiecare secţie a Curţii Supreme de Justiţie are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistreazã dosarele intrate, tine evidenta acestora, precum şi a circulaţiei lor;
b) întocmeşte conceptele pentru citarea pãrţilor din procese, întocmeşte citaţiile şi urmãreşte expedierea acestora;
c) pune dosarele la dispoziţia pãrţilor şi a avocaţilor pentru studiu;
d) pregãteşte dosarele pentru şedinţele de judecata şi asigura circulaţia acestora în cadrul sectiei, precum şi trimiterea lor la instanţe;
e) întocmeşte statisticile privind activitatea de judecata;
f) efectueazã comunicãrile necesare punerii în executare a hotãrîrilor;
g) întocmeşte şi elibereazã, la solicitarea pãrţilor, copii legalizate ale hotãrîrilor şi certificate;
h) întocmeşte corespondenta în legatura cu dosarele secţiilor;
i) informeazã persoanele venite la arhive asupra datelor solicitate din dosarele în care acestea sînt direct interesate.
În cadrul acestei activitãţi se întocmesc şi se pãstreazã:
1. registrul în care se trec, în ordinea intrãrii, toate dosarele primite de secţie, cu rubricile stabilite în acest scop; sub acelaşi numãr se vor inregistra toate cererile depuse ulterior sau corespondenta în legatura cu cauza respectiva;
2. opisul alfabetic în care se trec pãrţile din dosar;
3. registrul informativ, în care se menţioneazã, pentru fiecare dosar - trecut în ordine numericã -, primul termen de judecata şi termenele ulterioare, data iesirii dosarului din arhiva şi persoana cãreia i s-a predat; data reintrarii dosarului în arhiva; numãrul şi data sentinţei, deciziei sau încheierii, dupã caz, şi soluţia pe scurt;
4. registrul de termene al arhivei în care se trec toate dosarele pe termenele de judecata fixate;
5. condica şedinţei de judecata, în care se trec toate dosarele din şedinţa respectiva, în ordinea înscrisã în lista cauzelor, noul termen de judecata în caz de amînare a judecaţii, hotãrîrea pronunţatã şi numãrul acesteia, precum şi numele celui care a redactat-o;
6. registrul de evidenta a redactarii hotãrîrilor, în care se trec, în ordine numericã, dupã caz, toate sentinţele, deciziile sau încheierile pronunţate şi se noteaza circuitul dosarului în vederea redactarii, dactilografierii, semnãrii hotãrîrii şi data predãrii dosarului la arhiva;
7. condica de evidenta a predãrii-primirii sub semnatura a dosarelor, în circuitul acestora.
ART. 33
Toate registrele şi condicile vor fi numerotate şi parafate, iar la sfîrşitul fiecãrui an se vor întocmi procese-verbale de închidere, semnate de preşedintele Curţii şi prim-magistratul-asistent, în cazul registrelor Secţiilor Unite şi Registraturii generale şi de preşedintele de secţie şi magistratul-asistent şef, în cazul registrelor secţiilor.
În funcţie de necesitaţi, la propunerea prim-magistratului-asistent, preşedintele Curţii poate aproba ţinerea şi a altor registre decît cele prevãzute în prezentul capitol.
ART. 34
Personalul Registraturii generale şi al arhivelor vor inregistra dosarele şi cererile în ziua depunerii lor şi vor ataşa la cereri plicurile în care au fost primite.
Corespondenta adresatã personal sau confidenţial preşedintelui Curţii, vicepreşedintelui, preşedinţilor de secţii, judecãtorilor şi altor persoane cu funcţii de conducere va fi predatã acestora cu plicul nedeschis.
ART. 35
Dosarele predate arhivei Secţiilor Unite şi arhivelor secţiilor Curţii se prezintã, fãrã intirziere, preşedintelui Curţii sau preşedinţilor secţiilor, dupã caz, pentru fixarea termenilor de judecata şi luarea altor mãsuri, potrivit legii şi prezentului regulament.
Mãsurile dispuse se aduc la îndeplinire fãrã intirziere, prin întocmirea şi expedierea citaţiilor pe baza unei prealabile conceptari, prin comunicarea de acte, redactarea şi expedierea corespondentei şi întocmirea altor lucrãri indicate prin rezoluţie ori stabilite dinainte, cum sînt cele referitoare la înregistrarea statistica a datelor cauzei.
ART. 36
Pe coperta fiecãrui dosar se vor mentiona denumirea Curţii (Secţiile Unite sau secţia competenta), numãrul dat dosarului de cãtre Curte şi alte date de identificare a cauzei şi a dosarelor altor instanţe, pe care le cuprinde.
ART. 37
Toate filele dosarului vor fi cusute şi numerotate; dupã soluţionarea definitiva se va proceda la snuruire şi aplicarea sigiliului, iar pa fata interioarã a ultimei coperte se va certifica numãrul filelor, în cifre şi litere.
ART. 38
Scoaterea dosarelor din incinta Curţii Supreme de Justiţie este interzisã.
ART. 39
Dosarele vor fi puse la dispoziţia pãrţilor şi a ziaristilor acreditaţi pe lîngã Curtea Suprema de Justiţie, pentru studiu, numai în arhiva, dupã identificarea şi notarea numelui şi prenumelui solicitantului, verificindu-se actele de identitate, procurile sau delegatiile, precum şi integritatea dosarului la restituire.
Programul de acces la arhive pentru pãrţi, mandatarii şi avocaţii acestora se aproba de preşedintele Curţii şi se afişeazã în loc vizibil.
Dosarele se pãstreazã în arhiva în ordine numericã sau pe termene de judecata.
ART. 40
Dactilografierea încheierilor de amînare a judecaţii, precum şi a corespondentei se va face în termen de cel mult 3 zile de la data şedinţei, iar dactilografierea sentinţelor sau a deciziilor, dupã caz, în termen de cel mult 10 zile de la redactare.
ART. 41
Dosarele se restituie arhivelor dupã redactarea şi semnarea încheierilor, sentinţelor sau deciziilor, dupã caz, ori dupã întocmirea altor lucrãri specifice.
ART. 42
Dosarele soluţionate, parafate, sigilate şi cu filele numerotate se restituie Registraturii generale, de cãtre arhive, în termen de cel mult 3 zile, iar registratura expediazã dosarele cãtre instanta cãreia îi revin sau, dupã caz, parchetului, în termen de cel mult 48 de ore.
ART. 43
La arhive se pãstreazã, în original, cîte un exemplar din hotãrîrile pronunţate la fiecare secţie, în mape speciale, în ordine numericã, pe ani. În cazurile în care s-a aminat pronunţarea, încheierea în care s-au consemnat dezbaterile va fi alãturatã hotãrîrii.
ART. 44
Lucrãrile şi celelalte atribuţii prevãzute în prezentul capitol, ce nu revin magistratului-asistent, se aduc la îndeplinire de personalul sectiei, conform fisei postului.
CAP. 8
Direcţia de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã
ART. 45
Direcţia de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã are în structura sa mai multe compartimente, este incadrata cu personal de specialitate şi auxiliar prevãzut în statul de funcţii aprobat de Colegiul permanent şi este condusã de director.
ART. 46
În cadrul Compartimentului de studii, documentare şi informatica, condus de un magistrat-asistent şef, se asigura:
a) evidenta legislaţiei, a juriprudentei şi a doctrinei;
b) selectarea şi rezumarea deciziilor Curţii în vederea publicãrii în Buletinul Curţii Supreme de Justiţie;
c) efectuarea de studii şi întocmirea de informãri;
d) examinarea, anterior promulgãrii, a legilor adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului în vederea sesizãrii, de cãtre Secţiile Unite, a Curţii Constituţionale în cazul existenţei unor prevederi neconstituţionale;
e) elaborarea proiectelor de acte cu caracter normativ privitoare la activitatea Curţii;
f) examinarea şi formularea de observaţii şi propuneri la proiectele de legi iniţiate de alte autoritãţi publice şi trimise Curţii în acest scop;
g) efectuarea altor lucrãri dispuse de preşedintele Curţii;
h) funcţionarea bibliotecii Curţii, al carei fond este înscris în evidentele specifice şi se aduce la cunostinta judecãtorilor şi a celuilalt personal de specialitate, pe mãsura achiziţionãrii lui.
ART. 47
În cadrul Compartimentului economic, financiar şi administrativ, a cãrui activitate este coordonata de un director adjunct, se asigura:
a) elaborarea proiectului statului de funcţii al Curţii Supreme de Justiţie;
b) elaborarea, fundamentarea şi executarea proiectului bugetului Curţii;
c) întocmirea lucrãrilor financiar-contabile prevãzute de lege;
d) realizarea lucrãrilor de personal şi salarizare;
e) administrarea bunurilor din patrimoniul Curţii;
f) activitatea de aprovizionare şi transport şi realizarea altor prestaţii administrative necesare functionarii adecvate a Curţii: reparaţii curente, curãţenie, paza şi altele.
ART. 48
Atribuţiile personalului direcţiei se stabilesc prin fişa fiecãrui post.
CAP. 9
Biroul de relaţii externe
ART. 49
Biroul de relaţii externe, încadrat cu personalul prevãzut în statul de funcţii al Curţii, este condus de un magistrat-asistent şef şi asigura:
a) îndeplinirea lucrãrilor ce revin Curţii în cadrul relaţiilor internaţionale;
b) traducerea, întocmirea şi expedierea corespondentei cu strainatatea;
c) obţinerea paşapoartelor şi vizelor pentru deplasãri în strãinãtate;
d) organizarea acţiunilor de protocol ale Curţii;
e) primirea şi insotirea delegatiilor strãine şi din ţara în cadrul programului aprobat de preşedintele Curţii;
f) organizarea şi buna desfãşurare a relaţiilor cu publicul, presa, radioul, televiziunea şi organizaţiile sociale;
g) examinarea scrisorilor adresate Curţii, întocmirea şi expedierea raspunsurilor în concordanta cu constatãrile fãcute şi cu mãsurile stabilite de conducãtorii compartimentelor de activitate vizate.
ART. 50
Atribuţiile personalului Biroului de relaţii externe se stabilesc prin fişele posturilor.
CAP. 10
Rãspunderea disciplinarã
Secţiunea I
Rãspunderea disciplinarã a judecãtorilor şi magistraţilor-asistenţi
ART. 51
Judecãtorii şi magistraţii-asistenţi ai Curţii Supreme de Justiţie rãspund disciplinar în conformitate cu dispoziţiile Legii pentru organizarea judecãtoreascã şi cu prevederile prezentului regulament.
ART. 52
Acţiunea disciplinarã impotriva judecãtorilor se exercita de vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie, soluţionarea acesteia revenind Consiliului Superior al Magistraturii, prezidat de preşedintele Curţii.
Cercetarea prealabilã se efectueazã de preşedinţii de secţii desemnaţi în acest scop.
ART. 53
Impotriva magistraţilor-asistenţi, acţiunea disciplinarã se exercita de vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie cu acordul preşedintelui Curţii, iar cercetarea prealabilã se efectueazã de judecãtorii desemnaţi pentru fiecare caz în parte.
Acţiunea disciplinarã se soluţioneazã de o comisie disciplinarã formatã din 5 judecãtori aleşi pe 4 ani de Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie.
Comisia disciplinarã este prezidata de judecãtorul cel mai înalt în funcţie, iar în caz de funcţii egale, de judecãtorul cu cea mai mare vechime la Curte sau în caz de vechime egala la Curte, de judecãtorul cu cea mai mare vechime în magistratura.
Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie vor alege 3 membri supleanţi ai comisiei de disciplina, care înlocuiesc pe membrii titulari în cazul în care aceştia sînt împiedicaţi sa participe la lucrãrile comisiei.
Comisia disciplinarã are ca secretar pe prim-magistratul-asistent.
Impotriva deciziilor pronunţate de comisia disciplinarã, preşedintele Curţii şi magistratul-asistent sancţionat pot face contestaţii în termen de 30 de zile de la comunicarea hotãrîrii.
Contestaţia se depune la comisia disciplinarã şi se judeca de Curtea Suprema de Justiţie în complet format din 7 judecãtori.
Hotãrîrea prin care se soluţioneazã contestaţia este definitiva şi irevocabilã.
ART. 54
Abaterile disciplinare, sancţiunile ce se pot aplica, procedura cercetãrii prealabile şi a dezbaterilor sînt cele prevãzute în Legea pentru organizarea judecãtoreascã.
Secţiunea a II-a
Rãspunderea disciplinarã a personalului Cancelariei şi funcţionarilor Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã şi ai Biroului de relaţii externe
ART. 55
Personalul Cancelariei şi functionarii Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã şi ai Biroului de relaţii externe rãspund disciplinar în cazurile cînd nu executa îndatoririle de serviciu prevãzute de lege şi de prezentul regulament sau cînd se abat de la vreuna din obligaţiile ce le revin.
ART. 56
Stabilirea şi sancţionarea abaterilor disciplinare sãvîrşite de salariaţii prevãzuţi în articolul precedent sînt de competenta preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie.
Funcţionarul sancţionat se poate plînge, în termen de 10 zile de la comunicarea ordinului preşedintelui Curţii, unei comisii de contestaţii formate dintr-un preşedinte de secţie şi doi magistraţi-asistenţi şefi, desemnaţi prin tragere la sorţi. Comisia are ca secretar un magistrat-asistent.
Comisia de contestaţii se constituie pentru fiecare caz în parte, iar dupã pronunţare îşi înceteazã activitatea.
Pentru abaterile stabilite se pot aplica urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment;
b) reducerea salariului şi a indemnizaţiei de conducere cu 10-15% pe o durata de cel puţin 3 luni;
c) retrogradarea din funcţie sau categorie, din cadrul aceleaşi profesii, pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din funcţie.
CAP. 11
Dispoziţii finale
ART. 57
Membrilor Curţii, magistraţilor-asistenţi şi celorlalte persoane încadrate la Curtea Suprema de Justiţie li se interzice divulgarea datelor considerate prin lege secret de stat sau secret de serviciu.
ART. 58
Condiţiile privind angajarea şi avansarea personalului Curţii Supreme de Justiţie sînt prevãzute în anexa la prezentul regulament.
ART. 59
Salariul de merit se acorda salariaţilor Curţii Supreme de Justiţie care s-au remarcat în mod deosebit în activitatea depusa şi au avut o conduita exemplara în cadrul instituţiei.
ART. 60
Atribuţiile personalului Cancelariei Curţii şi ale celorlalţi funcţionari şi muncitori se stabilesc, în detaliu, prin fişa fiecãrui post care se întocmeşte de conducãtorul compartimentului, se aproba de vicepreşedintele Curţii şi se aduce la cunostinta funcţionarului, sub semnatura.
Fişele posturilor se actualizeazã ori de cîte ori intervin modificãri de atribuţii.
ART. 61
Concediile anuale de odihna se efectueazã în perioada vacantei judecãtoreşti, respectiv între 1 iulie - 31 august, în condiţiile stabilite prin regulamentul elaborat în baza legii şi aprobat de Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie.
ART. 62
La programarea concediilor de odihna, în perioada prevãzutã în art. 61, se va urmãri asigurarea prezentei judecãtorilor, magistraţilor-asistenţi şi a celuilalt personal, necesar activitãţii de judecata privind judecarea cauzelor cu arestaţi în materie penalã şi, în toate materiile, a cauzelor considerate urgente potrivit legii sau apreciate astfel de Curtea Suprema de Justiţie.
Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie împreunã cu preşedinţii secţiilor stabilesc, în prealabil, numãrul de judecãtori şi magistraţi-asistenţi din fiecare secţie, necesari formãrii completelor de judecata în perioada vacantei, iar desemnarea nominalã a acestora se face, în caz de divergenta, prin tragere la sorţi.
Personalul necesar activitãţii curente în perioada vacantei judecãtoreşti, altul decît judecãtorii şi magistraţii-asistenţi, se desemneazã de preşedintele fiecãrei secţii şi de conducãtorul celorlalte compartimente de munca ale Curţii
ART. 63
În cursul lunii ianuarie a fiecãrui an se face aprecierea şi notarea activitãţii din anul precedent a magistraţilor-asistenţi, personalului Cancelariei şi a celorlalţi funcţionari şi muncitori.
Aprecierea consta în completarea rubricilor din chestionarul aprobat de preşedintele Curţii, dupã care se face notarea cu unul din calificativele "foarte bine", "bine", "satisfãcãtor" sau "slab" şi se finalizeazã de:
a) preşedintele Curţii Supreme de Justiţie pentru prim-magistratul-asistent şi pentru directorul Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã, la propunerea vicepreşedintelui Curţii;
b) vicepreşedintele Curţii pentru : magistraţii-asistenţi şefi ai secţiilor şi ai celorlalte compartimente, la propunerea preşedintelui fiecãrei secţii şi, dupã caz, a conducatorului celorlalte compartimente; conducãtorul compartimentului financiar-contabil şi administrativ, la propunerea directorului Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã; personalul Secţiilor Unite, Biroului de relaţii externe, al Registraturii generale şi al cabinetelor, la propunerea prim-magistratului-asistent;
c) preşedintele fiecãrei secţii pentru celelalte funcţii ale personalului sectiei, la propunerea magistratului-asistent şef;
d) directorul Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã pentru personalul acestei direcţii, la propunerea conducatorului fiecãrui compartiment.
Fişa cuprinzînd aprecierea şi notarea se prezintã, confidenţial sub semnatura, persoanei în cauza, pentru a lua cunostinta şi a formula contestaţie, dacã este cazul, în termen de 10 zile.
Contestaţiile se soluţioneazã de Colegiul permanent, iar hotãrîrile se iau cu majoritate de voturi.
Fişele cu aprecierea şi notarea definitiva se pãstreazã în dosarele persoanelor la care se referã.
ART. 64
Prezentul regulament a fost aprobat de Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie în şedinţa din 11 octombrie 1993.
PREŞEDINTELE

CURŢII SUPREME DE JUSTIŢIE

VALERIU BOGDANESCU



ANEXA 1
CONDIŢII

privind angajarea şi avansarea persoanelor în funcţii la Curtea Suprema de Justiţie
1. Personalul Curţii Supreme de Justiţie se încadreazã în posturi vacante prin concurs.
2. La concurs poate participa persoana care îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege pentru anumite funcţii, cumulativ cu urmãtoarele condiţii:
- sa fie cetãţean roman;
- sa nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte ce o fac incompatibilã cu funcţia pentru care candideazã;
- sa prezinte o recomandare de la ultimul loc de munca în care se vor mentiona în mod obligatoriu aprecieri privind activitatea profesionalã şi moralitatea persoanei;
- sa prezinte curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata.
3. Pentru fiecare concurs, vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie constituie o comisie de examinare a carei componenta se stabileşte în raport cu funcţia pentru care se organizeazã concursul.
Comisia este conducã de un preşedinte desemnat de membrii acesteia şi are un secretar numit de vicepreşedintele Curţii.
Secretarul comisiei întocmeşte şi completeazã dosarul fiecãrui candidat pe baza cererii acestuia şi rãspunde de buna organizare şi desfãşurare a concursului, de respectarea de cãtre fiecare candidat a condiţiilor de studii şi a altor condiţii prevãzute de lege pentru personalul Curţii Supreme de Justiţie.
4. Data şi locul concursului se afişeazã la sediul Curţii cu cel puţin 15 zile înainte de ţinerea concursului, cu menţiunea modalitãţilor de informare privind condiţiile de participare şi tematica pentru concurs.
Tematica pentru concurs se fixeazã de comisia de examinare înainte de afişarea prevãzutã în alineatul precedent, cu precizarea surselor de documentare ce pot fi folosite de candidaţi, inclusiv la sediul Curţii Supreme de Justiţie.
5. Concursul consta într-o proba scrisã şi o proba orala.
Proba scrisã şi cea orala vor fi notate cu note de la 1 la 10 de cãtre fiecare membru al comisiei de examinare.
Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie sa obţinã la fiecare proba cel puţin nota 7.
Rezultatele concursului se consemneazã într-un proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei de examinare. Pe baza notelor obţinute, comisia de examinare stabileşte ordinea reusitei la concurs.
La medii egale obţinute la probele scrise şi orale, comisia stabileşte candidatul admis în raport cu datele personale cuprinse în recomandãri sau cu cele referitoare la nivelul studiilor de baza sau suplimentare.
6. Angajarea candidaţilor se aproba în ordinea clasificarii lor şi numai dupã o reverificare a dosarului fiecãrui candidat, pentru a se stabili dacã sînt îndeplinite toate condiţiile prevãzute de lege şi regulament.
7. Candidaţii cãrora li s-a aprobat angajarea sînt obligaţi sa se prezinte la post în termen de cel mult 15 zile de la data luãrii la cunostinta. În cazul neprezentarii la post la termenul stabilit, acesta este declarat vacant, urmînd sa se comunice urmãtoarei persoane, declarata reusita la concurs, posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
8. Pentru funcţiile de dactilografi, muncitori, de paza şi întreţinere a curãţeniei, examenul va consta într-o proba practica.
9. Persoanele angajate pe oricare funcţie vor fi supuse unei perioade de proba. Dacã la sfîrşitul perioadei de proba, stabilitã în fiecare caz de vicepreşedintele Curţii Supreme de Justiţie, persoana angajata s-a dovedit corespunzãtoare, angajarea va fi definitiva de la începutul perioadei de proba. Definitivarea se acorda pe baza notarilor şefului ierarhic. Dupã expirarea acestei perioade, dacã persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin, va fi trecutã pe un post vacant potrivit pregãtirii şi competentei sau, dupã caz, îi înceteazã contractul de munca.
10. Personalul Curţii Supreme de Justiţie poate fi avansat în grade şi trepte profesionale, precum şi în funcţii superioare vacante pe baza bunelor rezultate ale activitãţii depuse şi aptitudinilor dovedite, confirmate de şefii ierarhici.
Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie poate dispune, de la caz la caz, avansarea într-un anume post prin concurs.
11. Dispoziţiile prezente nu se aplica:
- judecãtorilor, a cãror numire se face de Preşedintele României la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, conform legii;
- magistraţilor-asistenţi, care sînt numiţi pe baza unor interviuri şi a recomandãrilor conducãtorilor instanţelor judecãtoreşti sau ai parchetelor şi avansati pe baza notarilor anuale şi aprecierilor sefilor ierarhici.
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016