Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ART. 1
Centrele de îngrijire şi asistenta sunt instituţii de interes public cu personalitate juridicã, care au rolul de a asigura la nivel judeţean sau local aplicarea politicilor şi strategiilor de asistenta specialã a persoanelor cu handicap, prin creşterea sanselor recuperãrii şi integrãrii acestora în familie ori în comunitate, şi de a acorda sprijin şi asistenta pentru prevenirea situaţiilor ce pun în pericol securitatea persoanelor cu handicap.
ART. 2
(1) Centrele de îngrijire şi asistenta pot fi înfiinţate prin:
a) hotãrâre a Guvernului;
b) hotãrâre a consiliului judeţean sau a consiliului local, dupã caz;
c) hotãrâre a unor organizaţii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrâre a cultelor recunoscute, potrivit legii, în România.
(2) Centrele de îngrijire şi asistenta pot fi înfiinţate şi în comun de mai multe instituţii şi persoane juridice dintre cele prevãzute la alin. (1).
ART. 3
În vederea realizãrii atribuţiilor ce le revin, centrele de îngrijire şi asistenta îndeplinesc exclusiv funcţia de execuţie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale şi financiare necesare implementarii politicilor şi strategiilor privind protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale a acestora.
ART. 4
Principiile care stau la baza activitãţii centrelor de îngrijire şi asistenta sunt:
a) principiul respectãrii drepturilor omului;
b) principiul respectãrii demnitãţii;
c) principiul asigurãrii autonomiei;
d) principiul asigurãrii intimitatii;
e) principiul asigurãrii dreptului de a alege;
f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
g) principiul implicarii active şi depline a beneficiarilor;
h) principiul cooperãrii şi parteneriatului;
i) principiul recunoaşterii valorii fiecãrei fiinţe umane şi valorizarii ei, indiferent de tipul de handicap.
ART. 5
(1) Structura organizatoricã a centrelor de îngrijire şi asistenta, numãrul de personal, precum şi bugetul se aproba, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, hotãrâre a consiliului judeţean sau local, dupã caz, hotãrâre a organelor de conducere ale organizaţiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate şi protecţia specialã a persoanelor cu handicap, precum şi ale cultelor recunoscute, potrivit legii, în România, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ şi de îngrijire, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap.
ART. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenta se stabileşte potrivit legislaţiei aplicabile salariaţilor din sistemul bugetar, pe baza statului de funcţii aprobat de comitetul director în funcţie de numãrul de personal aprobat şi de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de îngrijire şi asistenta care sunt înfiinţate de instituţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) şi d) se face în condiţiile legii.
ART. 7
Finanţarea cheltuielilor centrelor de îngrijire şi asistenta se asigura din:
a) contribuţiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi vãrsate în contul centrelor de îngrijire şi asistenta;
b) bugetele locale ale autoritãţilor administraţiei publice locale care au aprobat înfiinţarea centrelor de îngrijire şi asistenta;
c) alte venituri realizate în condiţiile legii.
ART. 8
Conducerea centrelor de îngrijire şi asistenta este asigurata de un director şi de comitetul director, în condiţiile prezentului regulament-cadru.
ART. 9
(1) Postul de director al centrului de îngrijire şi asistenta se ocupa prin concurs sau, dupã caz, prin examen, în condiţiile legii.
(2) Candidaţii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolvenţi cu diploma de licenta ai învãţãmântului superior de lungã durata în domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupã caz, de examinare se stabileşte prin:
a) ordin al preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
b) dispoziţie a preşedintelui consiliului judeţean;
c) dispoziţie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
(4) Concursul sau, dupã caz, examenul consta în mod obligatoriu şi în prezentarea şi susţinerea unui referat cuprinzând analiza sistemului de protecţie specialã a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, însoţitã de propuneri de restructurare sau, dupã caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitãţile prevãzute la alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica în mod corespunzãtor şi pentru ocuparea celorlalte funcţii de conducere din cadrul centrului de îngrijire şi asistenta.
ART. 10
(1) Directorul centrului de îngrijire şi asistenta asigura conducerea executivã a acestuia şi rãspunde de buna lui funcţionare în îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin directorul centrului de îngrijire şi asistenta emite dispoziţii.
ART. 11
Directorul centrului de îngrijire şi asistenta îndeplineşte, în condiţiile legii, urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã centrul de îngrijire şi asistenta în relaţiile cu autoritãţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate, precum şi în justiţie;
b) exercita atribuţiile ce revin centrului de îngrijire şi asistenta în calitate de persoana juridicã;
c) exercita funcţia de ordonator de credite;
d) întocmeşte proiectul bugetului propriu al centrului de îngrijire şi asistenta şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar, pe care le supune avizãrii comitetului director;
e) numeşte şi elibereazã din funcţie personalul din cadrul centrului de îngrijire şi asistenta, în condiţiile legii;
f) controleazã activitatea personalului şi aplica sancţiunile disciplinare sau recompensele corespunzãtoare, în condiţiile legii;
g) elaboreazã proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de îngrijire şi asistenta, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezintã spre avizare comitetului director;
h) prezintã informãri la cererea autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta;
i) realizeazã şi propune proiecte Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop îmbunãtãţirea activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea şi perfecţionarea personalului de specialitate;
k) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum şi cu alte organizaţii neguvernamentale, în acţiuni comune care vizeazã protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii pregazute de lege.
ART. 12
(1) Comitetul director este alcãtuit din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) directorul centrului de îngrijire şi asistenta, care este şi preşedintele comitetului;
b) contabilul-şef sau, dupã caz, asistentul medical şef;
c) un reprezentant al autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta;
d) un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protecţia specialã a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiazã de indemnizaţie.
(3) Comitetul director se întruneşte în şedinţa ordinarã trimestrial, la convocarea directorului, precum şi în şedinţa extraordinarã ori de câte ori este necesar.
ART. 13
Comitetul director îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
a) avizeazã proiectul bugetului propriu şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
b) propune autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta aprobarea structurii organizatorice şi a numãrului de personal;
c) analizeazã activitatea centrului de îngrijire şi asistenta şi propune mãsuri şi programe de imbunatatire a activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap;
d) hotãrãşte asupra înstrãinãrii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de îngrijire şi asistenta, altele decât bunurile imobile, în condiţiile legii;
e) aproba statul de funcţii;
f) aproba programele de activitate;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege sau prin hotãrâre a autoritãţilor ori persoanelor juridice care au înfiinţat sau, dupã caz, care finanţeazã centrul de îngrijire şi asistenta.
ART. 14
Sancţionarea disciplinarã sau eliberarea din funcţie a directorului centrului de îngrijire şi asistenta, precum şi a celorlalte persoane cu funcţii de conducere se face de cãtre:
a) preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap sau împuternicitul legal al acestuia;
b) preşedintele consiliului judeţean;
c) primar;
d) conducãtorul cultului sau al organizaţiei neguvernamentale, dupã caz.
ART. 15
Centrele de îngrijire şi asistenta funcţioneazã în coordonarea Autoritãţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare şi de control se exercita în condiţiile legii.
ART. 16
Centrele de îngrijire şi asistenta au urmãtoarele atribuţii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul şi condiţiile igienico-sanitare corespunzãtoare persoanelor cu handicap asistate, precum şi întreţinerea şi folosirea eficienta a bazei materiale şi a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicalã curenta şi de specialitate, recuperare, îngrijire şi supraveghere permanenta persoanelor cu handicap asistate;
c) întocmesc proiecte şi programe proprii care sa asigure creşterea calitãţii activitãţii de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, în concordanta cu specificul centrului de îngrijire şi asistenta, potrivit politicilor şi strategiilor naţionale, judeţene şi locale;
d) organizeazã activitãţi cultural-educative şi de socializare atât în interiorul centrelor de îngrijire şi asistenta, cat şi în afarã acestora;
e) organizeazã activitãţi de ergoterapie în raport cu restantul funcţional al persoanelor internate;
f) acorda sprijin şi asistenta de specialitate în vederea prevenirii situaţiilor care pun în pericol siguranta persoanelor cu handicap;
g) dezvolta parteneriate şi colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societãţii civile, în vederea diversificãrii serviciilor de asistenta specialã, în funcţie de realitati şi de specificul local;
h) asigura consiliere şi informare atât familiilor, cat şi asistatilor, privind problematica socialã (probleme familiale, psihologice etc.);
i) intervin în combaterea şi prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
j) intervin în sensibilizarea comunitãţii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap;
k) asigura respectarea standardelor şi indicatorilor stabiliţi de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
l) promoveazã dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
ART. 17
(1) În centrele de îngrijire şi asistenta pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Condiţiile de internare şi asistare în centrele de îngrijire şi asistenta se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare şi funcţionare aprobate în condiţiile prevãzute de prezentul regulament-cadru.
ART. 18
Instituţiile publice, alte persoane juridice, precum şi persoanele fizice sunt obligate sa punã la dispoziţie centrelor de îngrijire şi asistenta toate actele, datele şi informaţiile pe care le deţin şi care sunt necesare în vederea îndeplinirii de cãtre acestea a atribuţiilor ce le revin şi sa permitã accesul personalului de specialitate în sediile sau domiciliile lor numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite potrivit legii.
ART. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de îngrijire şi asistenta sprijinul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.
ART. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborãrii regulamentelor de organizare şi funcţionare pentru fiecare unitate care se încadreazã în categoria centrelor de îngrijire şi asistenta.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: