Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT Nr. 7 din 7 august 1996  privind autorizarea si functionarea organismelor de autoreglementare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT Nr. 7 din 7 august 1996 privind autorizarea si functionarea organismelor de autoreglementare

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 15 august 1996
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte reguli privind autorizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare, supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), în conformitate cu Legea nr. 52/1994.
ART. 2
Organismul de autoreglementare (OAR) este acea organizaţie autorizata de C.N.V.M. sa reglementeze activitatea membrilor sãi şi sa asigure respectarea de cãtre aceştia a regulilor C.N.V.M. şi a regulilor proprii. OAR include, fãrã a se limita la, orice bursa de valori, asociaţie profesionalã a societãţilor de valori mobiliare, societate de compensare şi/sau de depozitare colectivã, asociaţie a organismelor colective de plasament sau asociaţie a registrelor independente autorizate.

CAP. 2
Condiţii de autorizare şi funcţionare a organismelor de autoreglementare

ART. 1
Pentru a fi autorizat ca organism de autoreglementare, solicitantul va depune o cerere de autorizare, însoţitã de anexele corespunzãtoare (Formularul OAR).
Formularul OAR va conţine informaţii care sa demonstreze urmãtoarele:
a) solicitantul dispune de mijloacele necesare pentru a asigura respectarea de cãtre membrii sãi şi de persoanele asociate a regulilor şi procedurilor proprii, precum şi a regulilor C.N.V.M.;
b) regulile interne ale solicitantului asigura o reprezentare corecta a membrilor sãi în organismul de conducere şi elimina posibilitatea ca doi membri ai acestuia sa fie angajaţi sau sa se afle sub controlul aceleiaşi persoane/organizaţii, sau ca nominalizarea pentru alegerea lor sa fi fost facuta de aceeaşi instituţie. În plus, regulile interne ale solicitantului vor prevedea ca unul sau 10% dintre membrii organismului de conducere, oricare cifra este mai mare, sa nu fie asociat cu un membru sau cu o alta entitate autorizata de C.N.V.M.;
c) regulile interne ale solicitantului sunt concepute astfel încât sa previnã practicile frauduloase şi de manipulare, sa promoveze principii juste de tranzactionare şi de echitate în relaţiile dintre participanţii pe piata;
d) regulile interne ale solicitantului prevãd mãsuri disciplinare corespunzãtoare aplicabile membrilor sãi şi persoanelor asociate acestora, pentru încãlcãri ale reglementãrilor proprii şi/sau ale C.N.V.M., precum şi sancţiuni pentru încãlcarea regulamentelor OAR sau ale C.N.V.M.;
e) regulile solicitantului prevãd proceduri echitabile în ceea ce priveşte:
(1) examinarea cererilor de acceptare ca membru;
(2) aplicarea mãsurilor disciplinare fata de membri şi persoanele asociate; şi
(3) contestaţiile privind mãsurile disciplinare sau eventualele refuzuri ale acordãrii calitãţii de membru;
f) regulile interne ale solicitantului asigura o repartizare echitabila a taxelor, comisioanelor şi a altor sume percepute membrilor sãi, emitentilor sau altor persoane care beneficiazã de facilitãţile puse la dispoziţie de solicitant.
Organismelor autorizate ca OAR în baza acestui regulament le sunt acordate prerogative de adoptare a unor reguli privind activitatea membrilor, supravegherea, anchetarea şi sancţionarea acestora în cazul în care aceştia incalca regulile OAR, ale C.N.V.M. sau alte dispoziţii legale aplicabile.
C.N.V.M. va lua decizia de aprobare sau de respingere a cererii de autorizare în cel mult 30 de zile de la înregistrarea acesteia sau într-o alta perioada de timp stabilitã prin decizie a C.N.V.M.
ART. 2
C.N.V.M. poate retrage autorizaţia de autoreglementare unui OAR care înceteazã sa mai desfãşoare activitãţi în calitatea specificatã în cererea sa de autorizare.
ART. 3
Dacã C.N.V.M. constata ca, fãrã o justificare rezonabila, un OAR nu a respectat regulile C.N.V.M. sau pe cele proprii, C.N.V.M. va trimite o nota scrisã acelei OAR, menţionând deficientele constatate şi cerând respectivului organism sa ia mãsuri corective pana la o anumitã data.
Dacã respectivul OAR nu remediaza deficientele conform solicitãrii C.N.V.M., aceasta poate lua mãsuri de schimbare din funcţie a persoanelor responsabile, în cazul în care nu este prevãzut altfel prin lege. Înainte ca schimbarea din funcţie sa devinã efectivã, respectivele persoane au dreptul la o audiere de cãtre C.N.V.M.
ART. 4
Difuzarea continua şi transparenta a cotatiilor de vânzare şi cumpãrare a valorilor mobiliare, asigurarea facilitãţilor pentru executarea tranzacţiilor, precum şi pentru executarea operaţiunilor care urmeazã realizãrii tranzacţiilor pot fi asigurate numai de cãtre OAR autorizate de C.N.V.M. sau de cãtre alte organizaţii autorizate de C.N.V.M. în acest scop, dupã data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
ART. 5
Asociaţiile societãţilor de valori mobiliare şi bursele de valori autorizate de C.N.V.M. trebuie sa înainteze la C.N.V.M. un plan de raportare a tranzacţiilor, care sa specifice modalitatea în care solicitantul pune la dispoziţia publicului sau difuzeazã rapoartele de tranzactionare şi cotatiile pentru valorile mobiliare care fac obiectul tranzacţiilor prin intermediul sistemului de tranzactionare propriu şi care sa cuprindã cel puţin urmãtoarele:
(1) datele care fac obiectul raportarii;
(2) modul de colectare, prelucrare şi difuzare a informaţiilor privind tranzacţiile şi cotatiile;
(3) metodele folosite pentru a asigura ca datele sunt exacte şi complete.
Acest plan trebuie aprobat de cãtre C.N.V.M. anterior începerii tranzactionarii în sistemul solicitantului sau în cel mult 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestui regulament.
ART. 6
Asociaţiile societãţilor de valori mobiliare sau bursele de valori trebuie sa obţinã acordul C.N.V.M. pentru tranzacţionarea în sistemul lor a unei valori mobiliare. Prevederile acestui articol nu se vor aplica valorilor mobiliare rezultate din Programul de privatizare în masa.
ART. 7
C.N.V.M. poate suspenda temporar toate tranzacţiile pe orice piata reglementatã, în conformitate cu prevederile Legii nr. 52/1994, dacã considera ca este necesar pentru protecţia investitorilor sau din motive de securitate nationala. Anterior unei asemenea suspendãri, C.N.V.M. va notifica Parlamentului României aceasta decizie. Pãrţile interesate au posibilitatea de a obţine, la cerere, o audiere în fata C.N.V.M., pentru a contesta decizia de suspendare a tranzactionarii, în termen de 10 zile de la respectiva suspendare. În urma audierii, C.N.V.M. poate decide perioada şi condiţiile suspendãrii şi/sau ale ridicãrii suspendãrii.
ART. 8
OAR vor depune la C.N.V.M. un dosar care sa cuprindã copii de pe orice propunere de modificare a regulilor OAR. Acest dosar trebuie sa conţinã, de asemenea, o declaraţie cu privire la motivele care au stat la baza modificãrilor propuse. C.N.V.M. poate publica textul modificãrilor propuse şi motivele care le-au determinat, însoţite de o nota.
Modificãrile propuse la regulile OAR vor intra în vigoare la 30 de zile de la depunere sau într-un alt termen stabilit de C.N.V.M. prin ordin. În cazul în care considera ca este în interesul public, C.N.V.M. poate sa nu aprobe aceste propuneri sau poate sa sugereze OAR sa modifice textul propunerii.
Pe durata celor 30 de zile, pãrţile interesate pot adresa comentarii scrise la C.N.V.M. C.N.V.M. va pune la dispoziţia publicului aceste comentarii, pentru a da pãrţilor interesate posibilitatea de a le analiza. Modificarea propusã poate intra în vigoare înainte de expirarea celor 30 de zile, dacã C.N.V.M. considera ca este în interesul public.
C.N.V.M. poate, de asemenea, sa ceara OAR sa modifice, sa adauge sau sa stearga reguli ale OAR, dacã hotãrãşte ca este corespunzãtor sau în interesul public, exceptând cazul în care Legea nr. 52/1994 nu prevede altfel.
ART. 9
OAR vor întocmi şi vor pãstra pentru o perioada de 2 ani toate documentele trimise sau primite de acestea în cursul desfãşurãrii activitãţii lor, inclusiv corespondenta, rapoartele, registrele, notificãrile, situaţiile conturilor şi alte asemenea înregistrãri, şi, la cererea C.N.V.M., i le vor pune la dispoziţie în cel mult 4 zile lucrãtoare.

CAP. 3
Acţiuni disciplinare

ART. 1
OAR trebuie sa notifice C.N.V.M.:
a) deciziile disciplinare rãmase definitive, pentru care membrul sau persoana asociata sancţionatã a epuizat toate cãile de atac la nivelul OAR;
b) deciziile adoptate în procedura de urgenta, care au ca rezultat fie suspendarea unui membru sau a unei persoane asociate, fie limitarea sau interzicerea accesului unui membru, a unei persoane asociate sau a altui participant la serviciile oferite de OAR.
Cerinţele de notificare prevãzute în acest articol vor fi satisfacute, în cazul prevederilor lit. a), prin înaintarea unui raport lunar la C.N.V.M., care sa conţinã:
(1) numele membrului sau al persoanei asociate acestuia care a fost sancţionatã disciplinar, adresa ultimului domiciliu sau a ultimului loc de munca cunoscut al acestora, asa cum reies din registrele OAR;
(2) actul sau faptul comis de membrul sau de persoana asociata, sau omisiunea de a acţiona;
(3) dispoziţiile specifice ale legii sau ale regulamentelor OAR care au fost incalcate prin actul sau faptul respectiv, sau prin omisiunea de a acţiona;
(4) o nota prezentând sancţiunea aplicatã, motivele pe care s-a întemeiat şi data de la care sancţiunea a intrat sau va intra în vigoare;
(5) orice alte informaţii pe care OAR le considera relevante.
Cerinţele de notificare prevãzute în acest articol pot fi satisfacute, în cazul prevederilor lit. b), prin înaintarea unei note scrise la C.N.V.M. în 24 de ore de la intrarea în vigoare a unei asemenea decizii de suspendare, de limitare sau de interdicţie. Nota va conţine motivele care au determinat sancţiunea.
ART. 2
Dupã o analiza completa a documentelor prezentate de OAR în legatura cu o mãsura disciplinarã definitiva adoptatã de acesta, C.N.V.M. poate sa o modifice, sa o revoce sau sa o confirme.
ART. 3
Toate acţiunile disciplinare prevãzute la art. 1 lit. a) din acest capitol vor deveni parte a dosarului disciplinar al membrului sau al persoanei asociate, care poate fi fãcut public de cãtre C.N.V.M. sau OAR.
ART. 4
Dacã un OAR impune o sancţiune disciplinarã menţionatã la art. 1 lit. a) şi b) din acest capitol, partea vãtãmatã poate inainta la C.N.V.M. o contestaţie în forma scrisã, în scopul amânãrii şi/sau revizuirii ulterioare a unor asemenea sancţiuni. Contestaţia trebuie sa prezinte motivele pentru care se solicita amânarea aplicãrii sau revizuirea sancţiunii.
ART. 5
Examinarea contestaţiilor menţionate la art. 4 al acestui capitol implica urmãtoarea procedura:
a) contestaţia se înainteazã la C.N.V.M. în termen de 30 de zile de la primirea notificãrii asupra deciziei finale adoptate de OAR. C.N.V.M. trimite o copie de pe contestaţie la OAR. În termen de 10 zile de la primirea copiei de pe contestaţie, OAR va inainta la C.N.V.M. doua copii de pe dosarul care a stat la baza deciziei respective;
b) OAR poate depune la C.N.V.M. un rãspuns justificativ în termen de 10 zile de la primirea copiei de pe contestaţia solicitantului.
Documentele care au fost depuse dupã termenul prevãzut nu vor mai fi luate în considerare decât cu permisiunea specialã a C.N.V.M.;
c) C.N.V.M. poate solicita completarea dosarului înaintat spre analiza cu probe suplimentare pe care le considera relevante;
d) oricare dintre pãrţi poate cere audierea la C.N.V.M., care are libertatea de a accepta sau de a respinge orice solicitare de acest fel.

CAP. 4
Reguli de supraveghere

ART. 1
OAR vor cere societãţilor membre urmãtoarele:
(1) sa numeascã o persoana responsabilã de asigurarea aplicãrii şi respectãrii legilor, a regulamentelor C.N.V.M. şi a regulilor proprii. Potentialele încãlcãri ale regulilor de cãtre angajaţii societãţii de valori mobiliare trebuie aduse la cunostinta persoanei responsabile de aplicarea şi respectarea regulilor, imediat ce au fost descoperite. Aceasta notifica la C.N.V.M. sau la OAR, în cazul în care constata încãlcarea unei reguli;
(2) sa stabileascã, în scris, proceduri de prevenire şi de descoperire a eventualelor încãlcãri ale legii, ale regulamentelor C.N.V.M. sau ale regulilor proprii, prin care:
a) vor identifica persoanele care au responsabilitãţi de supraveghere;
b) vor detalia metodele de supraveghere, pentru domeniile în care un angajat îşi exercita responsabilitãţile de supraveghere.
Responsabilitãţile de supraveghere includ obligaţia de a analiza:
- operaţiunile înregistrate în conturile clienţilor;
- primirea şi plata sumelor în numerar;
- vânzãrile şi cumpãrãrile de valori mobiliare;
- activitatea agenţilor de valori mobiliare şi a altor angajaţi;
- situaţia financiarã, în corelatie cu prevederile regulamentelor corespunzãtoare.

CAP. 5
Sancţiuni

ART. 1
Dacã o societate de valori mobiliare sau un salariat al sau nu exercita supravegherea asa cum este prevãzut în cap. IV al acestui regulament, C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment, cu suspendarea sau retragerea autorizaţiei societãţii şi/sau a salariatului responsabil sau poate aplica o amenda de maximum 30.000.000 lei.
ART. 2
Dacã un OAR, prin angajaţii sau membrii organismelor de conducere, nu respecta prevederile acestui regulament, C.N.V.M. poate sanctiona OAR sau pe directori cu avertisment, suspendare, cu retragerea autorizaţiei sau poate aplica o amenda de maximum 30.000.000 lei.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 1
Prezentul regulament va intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României.

Formular OAR

FORMULAR STANDARD
pentru autorizarea ca organism de autoreglementare

INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului OAR şi a documentelor insotitoare
1. Solicitantul va inainta la C.N.V.M. formularul OAR, care cuprinde cererea de autorizare, declaraţia şi anexele, în doua exemplare, semnate de cãtre reprezentantul legal.
2. Dacã un punct din declaraţie sau din anexe nu este aplicabil, se va preciza acest lucru imediat dupã punctul respectiv.


CERERE
pentru autorizarea ca organism de autoreglementare

În baza declaraţiei şi a documentelor anexate, solicitam prin prezenta autorizarea ca organism de autoreglementare, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organismelor de autoreglementare, a:

....................................................................
(denumirea organizaţiei)

Reprezentantul legal:

................. ......................... ..................
(numele) (funcţia) (semnatura)


Data ......................


Ştampila OAR


DECLARAŢIE
în sprijinul cererii de autorizare ca organism de autoreglementare

1. Denumirea completa a solicitantului: ...................................
2. Adresa .......................... ....................................
(strada şi numãrul) (localitatea)

.......................... .................................
(judeţul) (codul poştal)

3. Telefon: .................... 4. Fax: .........................
5. Forma de organizare: ..................................................
(societate pe acţiuni, asociaţie profesionalã etc.)
6. Pentru fiecare sucursala sau filiala a OAR, prezentam urmãtoarele informaţii:
a) denumirea şi adresa: ..................................................
b) forma de organizare: ...................................................
(societate pe acţiuni, asociaţie profesionalã etc.)
c) scurta descriere a activitãţii acesteia: ...............................
..............................................................................
7. Precizam categoriile de membri (membru deplin, asociat etc.) şi numãrul de membri din fiecare categorie:
..............................................................................
..............................................................................

LISTA ANEXELOR
care însoţesc cererea de autorizare ca organism de autoreglementare

Anexa A(1)
Copia de pe contractul de societate şi de pe statut, cu toate amendamentele aduse la acestea.

Anexa A(2)
Un exemplar al regulilor şi regulamentelor interne privind activitatea, drepturile şi responsabilitãţile membrilor solicitantului, care sa conţinã informaţii privind: practicile de tranzactionare, procedurile disciplinare, codul de conduita, procedurile de soluţionare a disputelor dintre membri, care nu au fost incluse în materialele cuprinse în anexa A(1).

Anexa B
Cererea de acceptare ca membru deplin al organizaţiei solicitante.

Anexa C
Set de documente, cuprinzând rapoartele financiar-contabile sau formularele privind responsabilitãţile financiare sau cerinţele de capital ale societãţilor membre.

Anexa D
Set de documente, care sa cuprindã formularul de cerere pentru înscriere la cota şi un plan al comisioanelor percepute.

Anexa E
Lista membrilor organismului de conducere sau a persoanelor care îndeplinesc funcţii similare, precizând, pentru fiecare:
(1) numele;
(2) funcţia;
(3) data numirii în funcţie şi durata mandatului;
(4) perioada de timp în care persoana a deţinut aceeaşi funcţie;
(5) denumirea firmei la care persoana este angajata.

Anexa F
Pentru fiecare filiala sau sucursala menţionatã în rãspunsul la pct. 6 din declaraţie, se precizeazã numele şi funcţiile deţinute de membrii organismului de conducere sau de alte persoane cu funcţii similare.

Anexa G
Lista, în ordine alfabetica, a tuturor societãţilor membre ale solicitantului, precizându-se pentru fiecare:
(1) denumirea;
(2) tipul societãţii (societate de valori mobiliare, societate de administrare, banca etc.);
(3) forma de organizare (societate pe acţiuni, asociaţie profesionalã etc.);
(4) adresa sediului principal, numãrul de telefon şi de fax.

Anexa H
Lista valorilor mobiliare cotate de solicitant, precizându-se, pentru fiecare:
(1) numele emitentului;
(2) descrierea valorii mobiliare.

Anexa I
Descrierea sistemelor de tranzactionare utilizate de solicitant.

Anexa J
Descrierea procedurilor de supraveghere, anchetare şi sancţionare utilizate de solicitant pentru a asigura respectarea regulilor proprii şi ale C.N.V.M.

-----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016