Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 6 din 30 octombrie 2025  pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018 privind locurile de tranzacţionare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT nr. 6 din 30 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018 privind locurile de tranzacţionare

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1054 din 17 noiembrie 2025
    În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) şi ale art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în baza prevederilor art. 66 alin. (2) şi (4), art. 129 alin. (3) şi (7), art. 130, 131, 133, art. 137 alin. (1) lit. g), art. 147 alin. (4), precum şi ale art. 280 alin. (1) din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare,
    potrivit deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 29.10.2025,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament.
    ART. I
    Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018 privind locurile de tranzacţionare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1040 din 7 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 6, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Operatorul de piaţă are obligaţia de a supune aprobării A.S.F. reglementările proprii şi de a notifica A.S.F., în prealabil, procedurile/precizările tehnice care detaliază prevederile din reglementările proprii cu privire la reglementarea accesului sau aderarea membrilor sau participanţilor la piaţa reglementată şi obligaţiile care revin membrilor sau participanţilor, conform cerinţelor prevăzute la art. 151 din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi în prezentul regulament."

    2. La articolul 6, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Reglementările menţionate la alin. (1) vor fi aplicabile de la data stabilită de organul statutar al operatorului de piaţă, ulterior aprobării de către A.S.F., dar nu mai târziu de 90 de zile de la data aprobării acestora de către A.S.F."

    3. La articolul 38 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) emiterea, modificarea şi completarea reglementărilor pieţei/pieţelor reglementate administrate de operatorul de piaţă şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia;"

    4. La articolul 38, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În sensul alin. (1), în cazul în care operatorul de piaţă are calitatea de emitent ale cărui acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau, cu acordul său, în cadrul unui SMT, modificarea capitalului social este supusă autorizării/aprobării A.S.F. anterior intrării în vigoare a acesteia, respectiv anterior procesării acesteia de către depozitarul central."

    5. La articolul 39, partea introductivă a alineatului (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Societatea rezultată în urma unei fuziuni prin contopire sau societăţile rezultate ca urmare a divizării vor solicita A.S.F., după caz:"

    6. La articolul 42 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) dovada publicării anunţului operatorului de piaţă cu privire la intenţia de a înceta activitatea sa sau a pieţei/pieţelor reglementate administrate, în 3 cotidiene de circulaţie naţională, tipărite sau online, în termen de maximum 5 zile de la data hotărârii organului statutar;"

    7. La articolul 53, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 53
    Condiţiile minime pentru admiterea la tranzacţionare pe o piaţă reglementată a instrumentelor financiare derivate trebuie să includă cel puţin următoarele:"

    8. La articolul 66, alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Operatorul de piaţă are obligaţia să testeze echipamentele informatice şi programul electronic de tranzacţionare, în special cu privire la măsurile de securitate ale sistemului informatic, precum şi la procedurile de recuperare, în conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. b) şi ale art. 138 alin. (1) din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 4/2018.
(6) Comitetul de audit al operatorului de piaţă întocmeşte un raport anual privind activitatea desfăşurată potrivit atribuţiilor sale şi îl transmite A.S.F., cu respectarea prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfăşurare a auditului statutar la entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare. Raportul anual va cuprinde şi recomandările formulate şi adresate consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere cu privire la controlul intern, auditul intern şi auditul financiar."

    9. La articolul 68, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Raportările trimestriale se transmit A.S.F. în cel mult 60 de zile de la sfârşitul fiecărui trimestru."

    10. La articolul 73 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) societăţile de servicii de investiţii financiare care au un capital iniţial reprezentând echivalentul în lei a cel puţin 150.000 euro."

    11. La articolul 73, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Prevederile art. 5, 6, 7 şi ale art. 8 alin. (3) se aplică în mod corespunzător şi S.S.I.F. care administrează un SMT/SOT."

    12. La articolul 75 alineatul (1), literele e) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) contractul cu un depozitar central/o contraparte centrală autorizată în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii, în funcţie de tipul de instrument financiar ce urmează a fi tranzacţionat în cadrul locului de tranzacţionare;
    .....................
i) dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului prevăzut pentru aprobarea constituirii şi administrării SMT/SOT şi pentru înscrierea în Registrul A.S.F.;"

    13. La articolul 75 alineatul (2), litera b) se abrogă.
    14. La articolul 75, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Orice modificări ale regulilor de funcţionare ale SMT/SOT trebuie să fie supuse în prealabil aprobării A.S.F., anterior comunicării lor către participanţii sau membrii şi emitenţii ale căror instrumentele financiare se tranzacţionează în cadrul sistemelor respective, împreună cu următoarele documente:
    1. hotărârea organului statutar al administratorului SMT/SOT privind aprobarea modificărilor supuse aprobării;
    2. dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului de autorizare a modificării regulilor de funcţionare a SMT/SOT;
    3. fundamentarea elaborării, modificării şi completării regulamentelor şi procedurilor SMT/SOT, precum şi proiectele reglementărilor supuse aprobării, cu evidenţierea modificărilor/ completărilor efectuate."

    15. La articolul 78, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Operatorul de piaţă/S.S.I.F. are obligaţia să notifice A.S.F. data stabilită pentru începerea tranzacţionării în cadrul SMT/SOT, cu minimum zece zile lucrătoare înainte de eveniment."

    16. La articolul 79 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) să efectueze teste pentru a verifica posibilitatea sistemului de a procesa ordinele în timp real şi în mod echitabil şi de a administra variaţiile substanţiale ale volumului tranzacţionat, în conformitate cu prevederile art. 138 alin. (1) din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Normei A.S.F. nr. 4/2018; testele trebuie realizate atât anterior lansării în producţie a sistemului, cât şi ulterior, în perioada de funcţionare a acestuia;"

    17. După articolul 79 se introduce un nou articol, articolul 79^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 79^1
    Prevederile art. 53 se aplică în mod corespunzător şi SMT/SOT."

    18. La anexa nr. 1, punctele 9 şi 15 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "9. Copia contractului cu depozitarul central care administrează sistemul de compensare-decontare şi, după caz, copia contractului cu contrapartea centrală
    .....................
15. Declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din partea reprezentantului legal al operatorului de piaţă, din care să rezulte faptul că societatea respectivă respectă condiţiile prevăzute de Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, de reglementările emise de A.S.F. în aplicarea acesteia şi de reglementările europene emise în aplicarea Directivei 2014/65/UE."

    19. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    ANEXA 2

    Opis documente pentru autorizarea modificărilor în
    modul de organizare şi funcţionare a operatorului de
    piaţă ...................*1) *1) Se va completa denumirea solicitantului.

┌─────────────────────────────────────────────┐
│Documente generale │
├───────────────────────────────────────────┬─┤
│1. hotărârea organului statutar al │[│
│operatorului de piaţă*2) │]│
├───────────────────────────────────────────┼─┤
│2. actul adiţional la actul constitutiv al │ │
│operatorului de piaţă │ │
├───────────────────────────────────────────┼─┤
│- original │[│
│ │]│
├───────────────────────────────────────────┼─┤
│- copie purtând încheiere de dată certă, în│[│
│original │]│
├───────────────────────────────────────────┼─┤
│3. dovada achitării în contul A.S.F., după │ │
│caz, a tarifului pentru: │ │
├───────────────────────────────────────────┼─┤
│a) autorizare modificări în modul de │[│
│organizare şi funcţionare; │]│
│b) autorizare/aprobare membru consiliu de │[│
│administraţie/consiliu de supraveghere/ │]│
│director/membru al directoratului; │[│
│c) aprobare reglementări. │]│
├───────────────────────────────────────────┴─┤
│ │
├───────────────────────────────────────────┬─┤
│Documente specifice pentru: │ │
│(Se bifează documentele anexate, în funcţie│ │
│de modificarea solicitată a fi autorizată.)│ │
├──────────────────┬────────────────────────┼─┤
│4. Emiterea, │4.1. fundamentarea │ │
│modificarea şi │elaborării, modificării │ │
│completarea │şi completării │ │
│reglementărilor │regulamentelor şi │ │
│pieţei/pieţelor │procedurilor pieţei │ │
│reglementate │reglementate, precum şi │[│
│administrate de │proiectele │]│
│operatorul de │reglementărilor supuse │ │
│piaţă şi a │aprobării, cu │ │
│regulamentului de │evidenţierea │ │
│organizare şi │modificărilor/ │ │
│funcţionare a │completărilor efectuate │ │
│acestuia │ │ │
├──────────────────┼────────────────────────┼─┤
│ │5.1. dovada vărsării │ │
│ │integrale a capitalului │ │
│ │social într-un cont │[│
│ │deschis special în acest│]│
│ │scop la o instituţie de │ │
│ │credit │ │
│ ├────────────────────────┼─┤
│ │5.2. raportul de │ │
│5. Majorarea/ │evaluare efectuat │ │
│Reducerea │conform legii, în cazul │[│
│capitalului social│aportului în natură, şi │]│
│ │actele care atestă │ │
│ │proprietatea │ │
│ ├────────────────────────┼─┤
│ │5.3. raportul │ │
│ │auditorului financiar cu│[│
│ │privire la legalitatea │]│
│ │majorării/reducerii │ │
│ │capitalului social │ │
├──────────────────┼────────────────────────┼─┤
│ │6.1. documentaţia │ │
│ │prevăzută la cap. III │ │
│6. Numirea noilor │din Regulamentul │ │
│membri ai │Autorităţii de │ │
│consiliului de │Supraveghere Financiară │ │
│administraţie/ │nr. 1/2019, cu │ │
│consiliului de │modificările şi │ │
│supraveghere, │completările ulterioare,│ │
│directorilor sau │pentru membrii │ │
│membrilor │consiliului de │ │
│directoratului │administraţie/ │ │
│ │consiliului de │ │
│ │supraveghere, directori/│ │
│ │membrii directoratului │ │
├──────────────────┼────────────────────────┴─┤
│ │7.1. copia actului care │
│ │atestă deţinerea cu titlu │
│ │legal a spaţiului destinat│
│ │sediului social/sediului │
│7. Schimbarea │central necesar │
│sediului social/ │funcţionării, materializat│
│sediului central │prin una dintre │
│ │următoarele forme:*3) │
│ ├───────────┬─┬──────────┬─┤
│ │act de │[│contract │[│
│ │proprietate│]│de │]│
│ │ │ │închiriere│ │
├──────────────────┼───────────┴─┴──────────┴─┤
│ │8.1. copia actului care │
│ │atestă deţinerea cu titlu │
│ │legal a spaţiului destinat│
│ │funcţionării sediului │
│ │secundar, materializat │
│ │prin una dintre │
│ │următoarele forme:*3) │
│ ├───────────┬─┬──────────┬─┤
│ │act de │[│contract │[│
│ │proprietate│]│de │]│
│8. Înfiinţarea/ │ │ │închiriere│ │
│Desfiinţarea de ├───────────┴─┴──────────┼─┤
│sedii secundare │8.2. documente care să │ │
│ │ateste îndeplinirea │ │
│ │condiţiilor de la art. │ │
│ │40 alin. (1) din │ │
│ │Regulamentul Autorităţii│[│
│ │de Supraveghere │]│
│ │Financiară nr. 13/2018 │ │
│ │privind locurile de │ │
│ │tranzacţionare, cu │ │
│ │modificările şi │ │
│ │completările ulterioare │ │
├──────────────────┼────────────────────────┼─┤
│9. Modificarea │9.1. Documentele │ │
│obiectului de │menţionate la pct. 1, 2 │ │
│activitate │şi 3 │ │
├──────────────────┼────────────────────────┼─┤
│ │10.1. Studiu de │ │
│ │fezabilitate cuprinzând │ │
│ │cel puţin informaţii │ │
│ │privind necesitatea │ │
│ │înlocuirii sistemului/ │ │
│ │sistemelor de │ │
│ │tranzacţionare, perioada│ │
│ │de timp necesară punerii│ │
│ │în funcţiune a │ │
│ │sistemului/sistemelor de│ │
│ │tranzacţionare, │ │
│ │estimarea volumului │ │
│ │operaţiunilor pentru cel│ │
│ │puţin un an de │ │
│ │activitate şi │ │
│ │caracteristicile │ │
│ │sistemului proiectat/ │ │
│ │existent │ │
│ ├────────────────────────┼─┤
│ │10.2. Lista şi dovada │ │
│ │deţinerii cu titlu legal│ │
│ │a echipamentelor │ │
│ │tehnice, în copie, │ │
│ │respectiv dovada │ │
│ │dreptului de utilizare │ │
│ │şi acces la acestea, │ │
│ │care vor fi folosite în │ │
│ │scop unic pentru │ │
│ │realizarea obiectului de│ │
│ │activitate supus │ │
│ │autorizării │ │
│ ├────────────────────────┼─┤
│ │10.3. Copia deţinerii cu│ │
│ │titlu legal a dreptului │ │
│ │de proprietate sau, după│ │
│ │caz, de utilizare a │ │
│10. Înlocuirea │programului electronic │ │
│sistemului │de tranzacţionare, care │ │
│tehnico-informatic│va fi folosit numai │ │
│folosit de │pentru activitatea │ │
│operatorul de │supusă autorizării, sau │ │
│piaţă │declaraţia pe propria │ │
│ │răspundere, în original,│ │
│ │a reprezentantului legal│ │
│ │al operatorului de │ │
│ │piaţă, din care să │ │
│ │rezulte că programul │ │
│ │electronic de │ │
│ │tranzacţionare, care va │ │
│ │fi folosit numai pentru │ │
│ │activitatea supusă │ │
│ │autorizării, sau │ │
│ │declaraţia pe propria │ │
│ │răspundere, în original,│ │
│ │a reprezentantului legal│ │
│ │al operatorului de │ │
│ │piaţă, din care să │ │
│ │rezulte că programul │ │
│ │electronic de │ │
│ │tranzacţionare este │ │
│ │produs de către │ │
│ │departamentul informatic│ │
│ │al acestuia, precum şi │ │
│ │manualul de operare, │ │
│ │specific fiecărui tip de│ │
│ │piaţă reglementată │ │
│ │organizată şi │ │
│ │administrată │ │
│ ├────────────────────────┼─┤
│ │10.4. Raportul de audit │ │
│ │realizat de un auditor │ │
│ │de sisteme informatice, │ │
│ │independent faţă de │ │
│ │operatorul de piaţă, │ │
│ │care să certifice gradul│ │
│ │de siguranţă al │ │
│ │sistemului utilizat de │ │
│ │operatorul de piaţă │ │
├──────────────────┴────────────────────────┴─┤
│Numele şi prenumele directorilor/membrilor │
│directoratului: │
│....................... │
│Semnăturile directorilor/membrilor │
│directoratului: │
│....................... │
│Data: │
└─────────────────────────────────────────────┘

    *2) În cazul majorării capitalului social, hotărârea va preciza suma cu care urmează să se majoreze capitalul social şi sursa/sursele ce se va/vor utiliza pentru majorarea solicitată. În cazul reducerii capitalului social, hotărârea trebuie să respecte nivelul minim al capitalului prevăzut la art. 9 din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018 privind locurile de tranzacţionare, cu modificările şi completările ulterioare, să arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de efectuare.
    În cazul schimbării sistemului de administrare prin trecerea de la sistemul unitar de administrare la cel dualist de administrare, conform secţiunii a 5-a a cap. I din titlul II al Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018, cu modificările şi completările ulterioare, pentru autorizarea membrilor directoratului, documentaţia nu va conţine hotărârea consiliului de supraveghere.
    *3) Documentele care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului vor fi întocmite cu respectarea menţiunilor prevăzute la pct. 8 din anexa nr. 1 la Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
    NOTĂ:
    Dacă spaţiul din formular nu este suficient pentru detalierea răspunsurilor, completările se vor face pe o pagină separată, cu semnătura reprezentantului legal."



    ART. II
    Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    p. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Sorin Cristinel Mititelu

    Bucureşti, 30 octombrie 2025.
    Nr. 6.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016