Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 4 din 18 septembrie 2025  privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT nr. 4 din 18 septembrie 2025 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit

EMITENT: Banca Naţională a României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 913 din 3 octombrie 2025
    Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), art. 24, art. 25 alin. (2) şi ale art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările ulterioare, prevederile art. 46 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 73 din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 68 din Legea nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică, cu modificările ulterioare, prevederile art. 16 din Legea nr. 244/2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937, cu modificările ulterioare, prevederile art. 2 şi 3 din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 128 alin. (13) - (15) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2023, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 95^1 alin. (12) - (14) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 17 alin. (6) şi (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2024 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori,
    în temeiul art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, al art. 73 alin. (1) din Legea nr. 93/2009, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 243 alin. (1) din Legea nr. 209/2019, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 116 alin. (1) din Legea nr. 210/2019, cu modificările ulterioare, şi al art. 86 alin. (1) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare,
    Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    SECŢIUNEA 1
    Domeniul de aplicare şi definiţii
    ART. 1
    (1) Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României (BNR) a Centralei Riscului de Credit (CRC), în condiţii tehnice care să permită înregistrarea, gestionarea şi difuzarea cu operativitate, fără alterări, pe suport electronic, a informaţiei menţionate la alin. (2).
    (2) CRC gestionează informaţia de risc de credit, informaţia despre fraudele cu carduri şi informaţia despre creanţele de recuperat pentru scopurile specifice ale utilizatorilor, în condiţiile păstrării secretului profesional.

    ART. 2
    În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. Informaţia de risc de credit este informaţia raportată de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-f), care se prelucrează şi se difuzează de către CRC.
    Informaţia de risc de credit cuprinde:
    a) datele de identificare ale unui debitor, persoană fizică, persoană juridică nonbancară sau altă entitate, şi operaţiunile în lei şi în valută prin care persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e) se expun la risc faţă de acel debitor.
    Operaţiunile prin care persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e) se expun la risc sunt:
    (i) acordarea de credite;
    (ii) asumarea de angajamente de către persoana declarantă, în numele debitorului, faţă de o persoană fizică, o persoană juridică sau altă entitate, alta decât persoanele declarante, sau faţă de o instituţie de credit/instituţie financiară din străinătate;
    (iii) asumarea de angajamente de către persoana declarantă, în numele debitorului, faţă de altă persoană declarantă care funcţionează pe teritoriul României;


    b) datele de identificare ale unui debitor, persoană fizică, persoană juridică nonbancară sau altă entitate, şi operaţiunile de creditare în lei şi în valută facilitate de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. f).


    2. Informaţia despre fraudele cu carduri este informaţia raportată de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e) cu privire la încălcarea prevederilor contractuale de către posesorii de card de debit şi/sau de credit, suma respectivă nefiind înregistrată la restanţe în evidenţele persoanei declarante.
    3. Informaţia despre creanţele de recuperat este informaţia raportată de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. g) şi h) cu privire la creanţele de recuperat achiziţionate şi/sau administrate şi titularii acestora, rezultate din contracte de credit încheiate cu persoane fizice/persoane juridice nonbancare/alte entităţi de către instituţii de tipul celor prevăzute la pct. 6 lit. a)-e), indiferent dacă acestea au sau nu calitatea de persoane declarante la data raportării creanţei.
    4. Riscul individual este suma valorilor operaţiunilor prevăzute la pct. 1 lit. a) şi b) raportată la CRC de către una dintre persoanele declarante de la pct. 6 lit. a)-f) pentru un debitor, persoană fizică, persoană juridică nonbancară sau altă entitate, cu condiţia să fie egală ori mai mare decât limita de raportare, şi se determină de către persoana declarantă.
    În cazul entităţilor prevăzute la pct. 6 lit. a)-e), riscul individual reprezintă expunerea unei persoane declarante faţă de un debitor.
    Pentru calculul riscului individual se iau în considerare atât operaţiunile desfăşurate de debitor în nume propriu, cât şi cele desfăşurate împreună cu alte persoane fizice şi/sau juridice, care formează un grup de clienţi aflaţi în legătură/un singur debitor.
    Componenţa grupului de persoane fizice şi/sau juridice care formează un grup de clienţi aflaţi în legătură/un singur debitor, denumit în continuare grup, se raportează la CRC de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e). La stabilirea sferei de cuprindere a grupului, persoanele declarante au în vedere următoarele:
    a) criteriile prevăzute de lege cu privire la expunerile mari, pentru includerea persoanelor fizice şi/sau juridice în categoria grup de clienţi aflaţi în legătură/un singur debitor, după caz;
    b) persoana declarantă să înregistreze expunere faţă de cel puţin una dintre persoanele din grup.


    5. Riscul global este suma riscurilor individuale raportate de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-f) pentru acelaşi debitor, mai puţin valoarea operaţiunilor în lei şi în valută prevăzute la pct. 1 lit. a) subpct. (iii). Riscul global reprezintă expunerea persoanelor declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e) faţă de un singur debitor, împreună cu riscul individual raportat pentru acesta de către persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. f). Riscul global se determină de către CRC.
    6. Persoanele declarante la CRC sunt:
    a) instituţiile de credit prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi băncile de dezvoltare care sunt constituite şi funcţionează potrivit Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare, persoane juridice române, pentru toate informaţiile de risc de credit şi informaţiile despre fraudele cu carduri colectate din unităţile lor teritoriale din România;
    b) sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine, pentru toate informaţiile de risc de credit şi informaţiile despre fraudele cu carduri colectate din unităţile lor teritoriale din România;
    c) instituţiile financiare nebancare, persoane juridice române şi sucursalele din România ale persoanelor juridice străine, înscrise în Registrul special, pentru toate informaţiile de risc de credit colectate din unităţile lor teritoriale din România;
    d) instituţiile emitente de monedă electronică, persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor emitente de monedă electronică străine, înscrise în registrele şi listele gestionate de BNR, care desfăşoară activităţi de creditare legate de serviciile de plată prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. d) şi/sau e) din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate informaţiile de risc de credit şi informaţiile despre fraudele cu carduri colectate din unităţile lor teritoriale din România;
    e) instituţiile de plată, persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de plată străine, înscrise în registrele şi listele gestionate de BNR, care desfăşoară activităţi de creditare legate de serviciile de plată prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. d) şi/sau e) din Legea nr. 209/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate informaţiile de risc de credit şi informaţiile despre fraudele cu carduri colectate din unităţile lor teritoriale din România.
    În situaţia în care o persoană declarantă îndeplineşte mai multe dintre calităţile prevăzute la pct. 6 lit. c)-e) şi înregistrează, în respectivele calităţi, expuneri faţă de acelaşi debitor, limita menţionată la art. 3 alin. (1) se aplică nivelului agregat al expunerii pentru acel debitor;

    f) furnizorii de servicii de finanţare participativă, persoane juridice române, autorizaţi de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi înscrişi în Registrul ASF, în conformitate cu prevederile Legii nr. 244/2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937, cu modificările ulterioare, pentru toate informaţiile de risc de credit aferente serviciilor prestate în România.
    În situaţia în care persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-e) obţin autorizaţie eliberată de ASF pentru prestarea de servicii de finanţare participativă, acestea realizează raportarea la CRC în mod distinct pentru respectivele operaţiuni, fiind considerate persoane declarante diferite; pentru debitorii comuni, acestea aplică limita de raportare menţionată la art. 3 alin. (1) distinct, pentru operaţiunile propriului debitor;

    g) entităţile care desfăşoară activitate de recuperare creanţe, persoane juridice române, sucursalele şi reprezentanţii din România ai entităţilor de recuperare creanţe, înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) potrivit dispoziţiilor art. 95^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit prevederilor art. 128 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2023, cu modificările şi completările ulterioare (denumite în continuare recuperatori de creanţe), pentru informaţiile despre creanţele de recuperat achiziţionate, aşa cum sunt prevăzute în prezentul regulament, aferente activităţii de recuperare creanţe desfăşurate în România.
    În cazul recuperatorilor de creanţe care sunt şi reprezentanţi ai altor entităţi care desfăşoară activitate de recuperare creanţe şi înregistrează, în ambele calităţi, creanţe de recuperat faţă de acelaşi debitor, limita menţionată la art. 3 alin. (1) se aplică la nivel de debitor;

    h) administratorii de credite persoane juridice române, autorizate de ANPC potrivit dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2024 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori, pentru informaţiile despre creanţele de recuperat administrate, aşa cum sunt prevăzute în prezentul regulament, aferente activităţii desfăşurate în România. În situaţia în care un recuperator de creanţe definit la lit. g) obţine şi autorizaţie de administrator de credite eliberată de ANPC conform art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2024, acesta efectuează raportarea la CRC a informaţiilor despre creanţele de recuperat achiziţionate, precum şi a celor administrate, fără a le dubla, iar limita menţionată la art. 3 alin. (1) se aplică la nivelul fiecărui debitor. În cazul creanţelor achiziţionate de un recuperator de creanţe definit la lit. g) pentru care administrarea este realizată de un administrator de credite definit conform prezentei litere, raportarea la CRC a acestora se efectuează de către administratorul de credite respectiv, cu aplicarea limitei de raportare menţionate la art. 3 alin. (1) la nivelul fiecărui debitor.

    7. Persoana recenzată este persoana fizică, persoana juridică nonbancară sau altă entitate, înscrisă în baza de date a CRC ca urmare a raportării acesteia de către o persoană declarantă.
    8. Persoana acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante să transmită la şi să recepţioneze de la CRC informaţii de risc de credit, informaţii despre fraudele cu carduri şi informaţii despre creanţele de recuperat, după caz.
    9. Perioada de raportare este intervalul cuprins între datele de 1 şi 17 ale lunii, în care se raportează informaţia de risc de credit şi informaţia despre creanţele de recuperat, aferente lunii anterioare. Perioada de raportare se încheie în data de 17 la ora 17:00. În cazul în care data de 17 nu este o zi lucrătoare, perioada de raportare se încheie în următoarea zi lucrătoare la ora 17:00. Fiecare persoană declarantă are obligaţia să efectueze prima raportare cel târziu în penultima zi lucrătoare a perioadei de raportare.
    10. Utilizatorii sunt persoanele declarante prevăzute la pct. 6 lit. a)-f), Banca Naţională a României, precum şi creditorii din statele membre, în condiţiile art. 24 din prezentul regulament.


    ART. 3
    (1) Limita de raportare, pentru care persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) transmit la CRC riscul individual al unui debitor, este mai mare sau egală cu 20.000 (douăzecidemii) lei.
    (2) Limita de raportare prevăzută la alin. (1) se aplică şi titularilor de creanţe pentru care persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) transmit la CRC informaţia despre creanţele de recuperat, respectiv atunci când suma datorată a tuturor creanţelor de recuperat aferente unui titular de creanţe este mai mare sau egală cu 20.000 (douăzecidemii) lei, indiferent dacă acestea provin din activitatea proprie a persoanei declarante sau din activitatea desfăşurată ca reprezentant al altei entităţi de recuperare creanţe.
    (3) Limita de raportare poate fi modificată de către Banca Naţională a României.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Structura CRC şi accesarea acesteia
    ART. 4
    CRC organizează şi gestionează baza de date care cuprinde:
    a) Fişierul central al creditelor (FCC), ce conţine informaţiile de risc de credit raportate de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f), prelucrate şi difuzate de către CRC în vederea valorificării de către utilizatori, în condiţiile păstrării secretului profesional;
    b) Fişierul creditelor restante (FCR), ce este alimentat lunar de FCC cu informaţii de risc de credit referitoare la debitori şi la creditele restante ale acestora faţă de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f);
    c) Fişierul grupurilor (FG), ce este alimentat lunar de FCC cu informaţii despre grupuri, raportate de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-e);
    d) Fişierul fraudelor cu carduri (FFC), ce conţine informaţii despre fraudele cu carduri ale posesorilor de card de debit şi/sau de credit, raportate de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-e);
    e) Fişierul creanţelor de recuperat (FCRec), ce conţine informaţii raportate de către persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) cu privire la creanţele de recuperat şi titularii acestora;
    f) Fişierul creanţelor de recuperat restante (FCRecR), alimentat lunar de FCRec cu informaţii referitoare la titularii de creanţă şi la creanţele de recuperat restante ale acestora, raportate de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h).


    ART. 5
    (1) Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) au obligaţia să desemneze persoane acreditate care vor accesa aplicaţia informatică a CRC. Numărul acestora poate fi de minimum 2 şi maximum 5.
    (2) Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) desemnează 2 persoane acreditate pentru a accesa interfaţa de raportare pusă la dispoziţia acestora.
    (3) În aplicarea alin. (1) şi (2), persoanele declarante completează şi actualizează formularul „Fişă de acreditare la Centrala Riscului de Credit“ (F1), conform anexei nr. 1.
    (4) Fişa prevăzută la alin. (3) se transmite fie în format electronic, cu semnătura electronică calificată a conducătorului persoanei declarante, fie în format letric, cu semnătura olografă a conducătorului persoanei declarante. Varianta în format letric se întocmeşte în două exemplare având acelaşi conţinut. Astfel:
    a) exemplarul 1 se transmite în regim confidenţial direcţiei din Banca Naţională a României care coordonează activitatea CRC;
    b) exemplarul 2 se păstrează pentru evidenţele proprii.

    (5) Accesarea sistemului informatic al CRC de către persoanele acreditate la CRC se face pe bază de nume utilizator, atribuit de Banca Naţională a României.

    CAP. II
    Regimul informaţiilor din baza de date a CRC
    SECŢIUNEA 1
    Transmiterea şi înregistrarea informaţiilor în baza de date a CRC
    ART. 6
    Persoanele declarante raportează la CRC, la termenele şi în condiţiile prevăzute în prezentul regulament:
    a) informaţia de risc de credit pentru fiecare debitor care îndeplineşte condiţia de a fi raportat şi faţă de care a înregistrat un risc individual;
    b) informaţii despre fraudele cu carduri ale posesorilor de card de debit şi/sau de credit;
    c) informaţii despre creanţele de recuperat pentru titularii acestora care îndeplinesc condiţia privind limita de raportare.


    ART. 7
    Persoanele declarante definite la art. 2 pct. 6 lit. c)-h) raportează la CRC în termen de cel mult 6 luni de la data înscrierii acestora în registrele specifice corespunzătoare activităţii lor, gestionate de autorităţile competente.

    ART. 8
    (1) Persoanele declarante definite la art. 2 pct. 6 lit. a) şi b) care, în prima lună în care au obligaţia de raportare, sunt în imposibilitatea de a respecta termenele de raportare prevăzute de prezentul regulament, din cauza unor circumstanţe obiective care nu au putut fi înlăturate de către persoana declarantă, notifică şi justifică direcţiei de specialitate din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CRC aceste circumstanţe şi demersurile întreprinse, anterior expirării termenului de raportare respectiv.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplică, după caz, în mod corespunzător, persoanelor prevăzute la art. 7, în luna imediat următoare împlinirii termenului de 6 luni.

    ART. 9
    Instituţiile financiare nebancare radiate din Registrul special, instituţiile emitente de monedă electronică şi instituţiile de plată care nu mai desfăşoară activităţi de creditare legate de serviciile de plată prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. d) şi/sau e) din Legea nr. 209/2019, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit registrelor şi listelor BNR, furnizorii de servicii de finanţare participativă radiaţi din Registrul ASF, precum şi recuperatorii de creanţe şi administratorii de credite care nu mai sunt înregistraţi în evidenţa ANPC pierd calitatea de persoane declarante la CRC începând cu luna în care s-a efectuat radierea sau menţiunea corespunzătoare în registrele specifice activităţii lor, gestionate de autorităţile competente.

    ART. 10
    În scopul îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 6, persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) transmit la CRC informaţia de risc de credit, lunar, în perioada de raportare, în format electronic prin Reţeaua de comunicaţii interbancară, astfel:
    a) raportarea debitorilor - se realizează în cazul transmiterii pentru prima dată la CRC a datelor de identificare ale unui debitor de către respectiva persoană declarantă sau în cazul în care datele de identificare ale unor debitori raportaţi anterior de către aceeaşi persoană declarantă au suferit modificări. Transmiterea informaţiilor se realizează prin utilizarea „Formularului de raportare a debitorilor“ (F2 A) şi a „Formularului de raportare a fuziunilor/divizărilor“ (F2 C). Conţinutul acestor formulare şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 2;
    b) raportarea grupurilor - se realizează în cazul transmiterii pentru prima dată la CRC a informaţiilor aferente unui grup de către persoana declarantă sau în cazul în care datele despre grupul raportat anterior de către aceeaşi persoană declarantă au suferit modificări. Transmiterea informaţiilor se realizează prin utilizarea „Formularului de raportare a grupurilor“ (F2 B). Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. f) nu transmit formularul F2 B. Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 2;
    c) raportarea riscului individual - se realizează în cazul în care debitorul îndeplineşte condiţia de a fi raportat. Transmiterea informaţiilor se face prin utilizarea „Formularului de raportare a riscurilor individuale“ (F3 A). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3;
    d) eliminarea din raportare a creditului/angajamentului - se realizează prin intermediul formularului F3 A, în cazul în care un credit/angajament raportat anterior nu mai este înregistrat în evidenţele persoanei declarante, precum şi în cazul informaţiilor raportate anterior care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3^1) din Legea nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) eliminarea din raportare a unui grup - se realizează prin intermediul formularului F2 B, în cazul în care grupul nu mai există în evidenţele persoanei declarante.


    ART. 11
    Informaţia de risc de credit raportată la CRC este cea înscrisă în evidenţele persoanei declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea, cu excepţia informaţiilor de risc de credit care intră sub incidenţa prevederilor art. 5 alin. (3^1) din Legea nr. 77/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 12
    Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-e) raportează, la momentul constatării acestora, informaţii aferente fraudelor cu carduri, astfel:
    a) prin utilizarea „Formularului de raportare a fraudelor cu carduri“ (F3 B), pentru informaţia de la art. 2 pct. 2. Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3;
    b) prin utilizarea formularului „Sesizare de corecţie“ (F8), pentru eliminarea din raportare a unei fraude cu card în situaţia în care persoana declarantă constată că informaţia transmisă este eronată. Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 8.


    ART. 13
    În scopul îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 6, persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) transmit la CRC informaţia despre creanţele de recuperat, lunar, în perioada de raportare, în format electronic, prin internet, prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente, în conformitate cu specificaţiile tehnice comunicate acestora de către direcţia din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CRC, astfel:
    a) raportarea informaţiei despre creanţele de recuperat de la art. 2 pct. 3 rezultată din activitatea proprie a persoanei declarante, precum şi a informaţiei despre creanţele de recuperat rezultată din activitatea desfăşurată ca reprezentant al altei entităţi de recuperare creanţe, după caz, se efectuează prin utilizarea „Formularului de raportare a creanţelor de recuperat“ (F3 C). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3;
    b) eliminarea din raportare a informaţiei despre creanţele de recuperat se realizează prin intermediul formularului F3 C, în cazul în care o astfel de informaţie raportată anterior nu mai este în evidenţele/administrarea persoanei declarante;
    c) informaţia despre creanţele de recuperat raportată la CRC conform lit. a) şi b) este cea înscrisă în evidenţele respectivei persoane declarante/cea care figurează în administrarea acesteia în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.


    ART. 14
    Persoanele declarante informează debitorii/titularii de creanţe de recuperat asupra posibilităţii de a fi raportaţi la CRC în situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile de raportare, conform prevederilor prezentului regulament.

    ART. 15
    (1) Înregistrarea în FCC/FG/FCRec se efectuează numai dacă informaţia de risc de credit/informaţia despre creanţele de recuperat transmisă de către o persoană declarantă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii de validare:
    a) respectă standardele de conţinut şi modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament;
    b) este în concordanţă cu informaţia de risc de credit/ informaţia despre creanţele de recuperat cuprinsă în raportările anterioare, conform criteriilor stabilite în acest sens.

    (2) Înregistrarea în FFC se efectuează dacă informaţia privind fraudele cu carduri transmisă de către o persoană declarantă respectă standardele de conţinut şi modul de completare a formularului prevăzut în prezentul regulament.

    ART. 16
    CRC nu poate modifica din proprie iniţiativă informaţia de risc de credit şi/sau informaţia despre fraudele cu carduri şi/sau informaţia despre creanţele de recuperat, transmisă de către persoanele declarante.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Organizarea şi gestionarea informaţiilor din baza de date a CRC
    ART. 17
    (1) CRC asigură înregistrarea informaţiilor raportate de către persoanele declarante şi prelucrarea acestor informaţii în scopul obţinerii de date agregate necesare utilizatorilor.
    (2) Fişierele FCC, FCR, FG, FFC, FCRec, FCRecR sunt gestionate conform necesităţilor proprii ale CRC, astfel încât să poată evidenţia operativ informaţiile privind:
    a) identificarea debitorilor, riscurile individuale şi caracteristicile acestora, precum şi riscurile globale şi caracteristicile acestora. Informaţiile de risc de credit înscrise în FCC vor fi actualizate lunar;
    b) nerespectarea termenelor şi condiţiilor prevăzute în graficele de rambursare a creditelor, înregistrată de debitori faţă de persoanele declarante din România prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f);
    c) grupurile de persoane fizice şi/sau juridice nonbancare şi/sau alte entităţi;
    d) fraudele cu carduri ale posesorilor acestora;
    e) creanţele de recuperat şi titularii acestora, rezultate din contracte de credit încheiate cu persoane fizice/persoane juridice nonbancare/alte entităţi de către instituţii de tipul celor prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-e), indiferent dacă acestea au sau nu calitatea de persoane declarante la data raportării creanţei. Informaţiile cu privire la creanţele de recuperat înscrise în FCRec vor fi actualizate lunar;
    f) nerespectarea termenelor şi condiţiilor prevăzute în graficele de rambursare a creanţelor de recuperat, înregistrată de titularii acestora şi raportată de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h).


    ART. 18
    Informaţiile de risc de credit, informaţiile despre fraudele cu carduri şi informaţiile despre creanţele de recuperat sunt menţinute în FCC, FCR, FFC, FCRec şi FCRecR pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Difuzarea informaţiilor din baza de date a CRC
    ART. 19
    (1) CRC transmite lunar fiecărei persoane declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f), din proprie iniţiativă, informaţia referitoare la riscul global pentru debitorii raportaţi de aceasta în luna respectivă, informaţia referitoare la fraudele cu carduri, precum şi informaţii despre incidentele de plăţi ale persoanelor recenzate, utilizând formularul „Situaţia riscului global privind persoanele recenzate“ (F4 A), informaţia referitoare la grupurile raportate de persoana declarantă în luna respectivă, utilizând formularul „Situaţia grupurilor“ (F4 C), şi informaţii despre creanţele de recuperat, utilizând formularul „Situaţia creanţelor de recuperat“ (F4 E).
    (2) Pentru persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. f) nu se transmit informaţii prin formularul F4 C.
    (3) Conţinutul formularelor de la alin. (1) şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
    (4) Informaţia despre incidentele de plăţi este preluată din baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi.
    (5) CRC nu transmite persoanelor declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) informaţii prin formularele F4 A, F4 C, F4 E.
    (6) CRC pune la dispoziţia fiecărei persoane declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h), lunar, informaţiile despre creanţele de recuperat pentru titularii de creanţe raportaţi de aceasta în luna respectivă prin „Formularul de raportare a creanţelor de recuperat“ F3 C.

    ART. 20
    (1) CRC transmite, la cerere, persoanelor declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) informaţii referitoare la creditele restante şi creanţele de recuperat restante pe ultimii 7 ani, evidenţiate în FCR şi FCRecR, pentru oricare debitor raportat de către aceasta în luna respectivă, utilizând formularul „Situaţia creditelor restante“ (F4 B) şi „Situaţia creanţelor de recuperat restante“ (F4 F). Conţinutul acestor formulare şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
    (2) Situaţia creditelor restante include şi informaţii referitoare la riscul global şi la fraudele cu carduri, precum şi informaţii despre incidentele de plăţi ale debitorilor.
    (3) CRC nu transmite persoanelor declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) informaţii prin formularele F4 B, F4 F.

    ART. 21
    (1) CRC transmite, la cerere, oricărei persoane declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) informaţii referitoare la fraudele cu carduri, evidenţiate în FFC, utilizând formularul „Situaţia fraudelor cu carduri“ (F4 D). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
    (2) CRC nu transmite persoanelor declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) informaţii prin formularul F4 D.

    ART. 22
    (1) Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) pot solicita CRC acordarea dreptului de consultare a bazei de date. Pentru propriile sucursale, unde este cazul, conectarea acestora se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume atribuit de Banca Naţională a României.
    (2) În situaţia în care respectivele persoane declarante nu au sucursale, acestea pot solicita acordarea dreptului de consultare a bazei de date a CRC pentru o unitate teritorială din fiecare judeţ. Conectarea unităţilor teritoriale se realizează prin intermediul sediului lor central, pe bază de nume atribuit de Banca Naţională a României.
    (3) În situaţia în care se desfiinţează o sucursală a persoanei declarante sau o unitate teritorială, persoana declarantă trebuie să solicite CRC retragerea dreptului de consultare a bazei de date pentru aceste entităţi.
    (4) Persoanele declarante implementează toate măsurile de securizare a credenţialelor conturilor utilizatorilor, prin proceduri de control şi diminuare a riscurilor legate de folosirea acestora.

    ART. 23
    (1) Persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) pot consulta baza de date a CRC, în vederea obţinerii informaţiei de risc de credit şi a informaţiei despre creanţele de recuperat referitoare la orice persoană fizică/persoană juridică nonbancară/altă entitate, numai cu acordul persoanei respective, exprimat prin oricare dintre următoarele mijloace: semnătură electronică simplă sau calificată, semnătură olografă sau, după caz, prin utilizarea mijloacelor de identificare la distanţă, cu respectarea condiţiilor legale aplicabile.
    (2) În cazul în care informaţia de risc de credit/informaţia despre creanţele de recuperat pentru care persoana declarantă prevăzută la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) consultă baza de date se referă la un debitor raportat de aceasta în ultima perioadă de raportare încheiată şi/sau în cazul în care aceasta se referă la fraude cu carduri, nu este necesar acordul persoanei recenzate.
    (3) Persoanele declarante de la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) pot consulta următoarele date pentru o persoană recenzată:
    a) datele referitoare la riscul global înregistrat în FCC în ultima lună;
    b) datele referitoare la riscul global şi creditele restante înregistrate faţă de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) pe o perioadă care nu poate depăşi ultimii 7 ani; acestea includ şi informaţii despre fraudele cu carduri şi despre incidentele de plăţi;
    c) datele referitoare la fraudele cu carduri pe o perioadă care nu poate depăşi ultimii 7 ani;
    d) datele referitoare la apartenenţa la un grup de debitori pentru ultima lună încheiată;
    e) datele referitoare la creanţele de recuperat şi restanţele aferente acestora, raportate de persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) pe o perioadă care nu poate depăşi ultimii 7 ani.

    (4) Pentru consultarea bazei de date a CRC, persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) utilizează următoarele formulare:
    a) „Acord de consultare a bazei de date a Centralei Riscului de Credit“ (F5), care conţine acordul persoanei respective exprimat cu respectarea prevederilor alin. (1); conţinutul şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5;
    b) „Cerere de consultare a bazei de date a Centralei Riscului de Credit“ (F6), ale cărei conţinut şi mod de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.

    (5) Formularul F5, prevăzut la alin. (4) lit. a), se întocmeşte în format electronic sau în format letric, semnat olograf. Formularul letric se întocmeşte în 3 exemplare, având acelaşi conţinut, astfel:
    a) exemplarul 1: rămâne în posesia persoanei care şi-a exprimat acordul;
    b) exemplarul 2: se depune la unitatea teritorială a persoanei declarante care a primit acordul şi se arhivează de către aceasta;
    c) exemplarul 3: se transmite la sediul social al persoanei declarante (sau sucursalei/unităţii teritoriale a persoanei declarante care are drept de acces la baza de date - în cazul în care aceasta face consultarea) în ziua emiterii acordului.

    (6) Acordul persoanei recenzate pentru consultarea bazei de date CRC, obţinut de către persoanele declarante prin utilizarea mijloacelor de identificare la distanţă, este expres şi neechivoc şi conţine acceptul persoanei recenzate pentru informaţiile de risc de credit şi/sau informaţiile despre creanţele de recuperat vizate, identitatea persoanei declarante autorizate să consulte baza de date a CRC, cu menţionarea perioadei de valabilitate a acordului de consultare, aşa cum sunt prevăzute aceste informaţii în formularul F5 de la alin. (4) lit. a).
    (7) Difuzarea de către CRC a informaţiei de risc de credit, a informaţiei despre fraudele cu carduri şi a informaţiei despre creanţele de recuperat se face în termen de cel mult o zi lucrătoare de la data primirii cererii de consultare a bazei de date a CRC.

    ART. 24
    CRC furnizează creditorilor din statele membre informaţii de risc de credit, respectiv informaţii despre creanţele de recuperat referitoare la o persoană fizică, în baza transmiterii de către aceştia a unei solicitări de consultare cu privire la persoana respectivă, împreună cu acordul acesteia, exprimat în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (1).

    ART. 25
    Persoana declarantă prevăzută la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) remite, la cerere, oricărei persoane pe care a raportat-o la CRC sau despre care a primit informaţii de la CRC informaţiile de risc de credit, informaţiile despre fraudele cu carduri şi cele despre creanţele de recuperat referitoare la persoana respectivă.

    ART. 26
    (1) CRC furnizează oricărei persoane recenzate situaţia informaţiilor proprii înregistrate în baza de date, ca răspuns la cererea acesteia, formulată cu respectarea prevederilor legale şi adresată Băncii Naţionale a României. Pentru identificarea certă a persoanei recenzate care solicită furnizarea informaţiilor existente în baza de date, cererea va fi însoţită de o copie a unui document sau a unor documente care să permită verificarea informaţiilor referitoare la solicitant, din categoria celor mai greu de falsificat sau de obţinut pe cale ilicită, cum sunt documentele de identitate care includ fotografia titularului sau, după caz, de o copie a documentelor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei juridice.
    (2) Prin excepţie de la alin. (1), nu este necesară transmiterea copiei documentului/elor care să permită verificarea identităţii persoanei fizice recenzate, în cazul în care cererea acesteia este semnată cu semnătură electronică calificată.

    CAP. III
    Corectarea erorilor
    SECŢIUNEA 1
    Corectarea informaţiei transmise eronat la CRC în perioada de raportare
    ART. 27
    (1) Corectarea informaţiei de risc de credit sau a informaţiei despre creanţele de recuperat transmise, care nu a îndeplinit cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1), şi completarea respectivelor informaţii transmise se pot face în perioada de raportare (prin retransmisie) prin utilizarea formularelor F2 A, F2 B, F3 A sau F3 C, astfel:
    a) ca urmare a sesizării de către CRC a erorilor, va transmite persoanei declarante, în cel mult o zi lucrătoare de la data primirii oricărei raportări, formularul „Lista erorilor privind informaţia raportată la Centrala Riscului de Credit“ (F7). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 7;
    b) ca urmare a sesizării de către persoana declarantă a erorilor şi omisiunilor proprii.

    (2) Persoana declarantă care sesizează erori în informaţia de risc de credit sau în informaţia despre creanţele de recuperat transmisă în cadrul perioadei de raportare transmite la CRC, în această perioadă, informaţia respectivă corectată. Corectarea acestor erori se poate efectua şi prin utilizarea formularului F8.
    (3) În cazul în care persoana declarantă nu efectuează corecţiile în perioada de raportare, CRC va înscrie în FCC/FCRec numai informaţia de risc de credit/informaţia despre creanţele de recuperat care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1) şi va menţine informaţia raportată anterior.
    (4) În cazul în care persoana declarantă nu transmite datele lunare în perioada de raportare, CRC va completa informaţia omisă pe baza datelor raportate anterior.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Corectarea informaţiei înregistrate în baza de date a CRC
    ART. 28
    Corectarea erorilor transmise prin formularele F2 A, F2 B, F2 C, F3 A, F3 B sau F3 C care constituie o raportare anterioară se poate face de către persoana declarantă prin utilizarea formularului F8, astfel:
    a) la sesizarea unei persoane recenzate, atunci când aceasta constată existenţa unor date eronate care au fost înregistrate pe numele său ca urmare a raportării lor de către persoana declarantă pe care persoana recenzată a identificat-o ca fiind sursa erorii;
    b) din iniţiativa persoanei declarante, atunci când aceasta constată existenţa unor date eronate înregistrate în baza de date a CRC, ca urmare a raportării pe care a efectuat-o.


    ART. 29
    (1) BNR poate proceda, în situaţia în care se impune, la transferarea informaţiilor de pe un cod numeric personal pe altul, cu condiţia ca eroarea să provină de la autorităţile competente pentru atribuirea codurilor numerice personale.
    (2) Modificarea prevăzută la alin. (1) se efectuează pe baza unei „Sesizări de corecţie“ transmise de o persoană declarantă pe suport hârtie, însoţită de documente doveditoare.
    (3) BNR poate corecta, la cerere, informaţiile înregistrate în mod eronat în baza de date, raportate de către o entitate care nu mai are calitatea de persoană declarantă la momentul solicitării corecţiei.
    (4) Corectarea informaţiilor de la alin. (3) se efectuează la solicitarea scrisă a entităţii care nu mai are calitatea de persoană declarantă sau la solicitarea persoanei recenzate, în situaţia în care aceasta nu se mai poate adresa entităţii care a raportat eronat. Modificarea se efectuează pe baza formularului F8, însoţit de documente doveditoare, transmise către Banca Naţională a României, semnat cu semnătură electronică calificată sau semnătură olografă, respectând condiţiile legale.

    ART. 30
    (1) În situaţia prevăzută la art. 28, dacă informaţia de risc de credit sau informaţia despre creanţele de recuperat conţinută în formularul F8 îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1), CRC efectuează înregistrarea acesteia în cel mult o zi lucrătoare de la data primirii sesizării.
    (2) În cazul în care informaţia conţinută în formularul F8 nu îndeplineşte cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (1), CRC nu efectuează înregistrarea acesteia.

    ART. 31
    Informaţia de risc de credit/Informaţia despre creanţele de recuperat corectă, transmisă la CRC prin formularul F8, este cea înscrisă în evidenţele persoanei declarante/cea care figurează în administrarea acesteia în ultima zi a lunii la care se referă.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Procedura de conciliere
    ART. 32
    (1) Persoana recenzată care contestă corectitudinea unor informaţii înregistrate în baza de date a CRC pe numele său, fără a cunoaşte persoana declarantă care a efectuat înscrierea, poate solicita declanşarea procedurii de conciliere persoanei declarante care i-a remis informaţia de risc de credit şi/sau informaţia despre fraudele cu carduri şi/sau informaţia despre creanţele de recuperat, în cel mult o zi lucrătoare de la consultarea bazei de date a CRC.
    (2) O informaţie poate fi supusă procedurii de conciliere o singură dată de către persoana recenzată.

    ART. 33
    (1) Pentru derularea procedurii de conciliere se parcurg următoarele etape:
    a) etapa 1: emiterea de către persoana recenzată a formularului „Cerere de conciliere“ (F9), ale cărui conţinut şi mod de completare sunt prezentate în anexa nr. 9, şi acceptarea cererii de către persoana declarantă menţionată la art. 32 alin. (1);
    b) etapa a 2-a: transmiterea la CRC de către persoana declarantă menţionată la art. 32 alin. (1) a conţinutului formularului F9 în cel mult o zi lucrătoare de la data acceptării cererii de conciliere;
    c) etapa a 3-a: transmiterea de către CRC a informaţiei de risc de credit şi/sau a informaţiei despre fraudele cu carduri sau a informaţiei despre creanţele de recuperat, conţinută în formularul F9, către persoana declarantă care a raportat-o;
    d) etapa a 4-a: verificarea de către persoana declarantă prevăzută la art. 2 pct. 6 lit. a)-h) a informaţiei de risc de credit şi/sau a informaţiei despre fraudele cu carduri sau a informaţiei despre creanţele de recuperat supuse concilierii;
    e) etapa a 5-a: transmiterea rezultatului verificării de către persoana declarantă menţionată la etapa a 4-a în termen de maximum două zile lucrătoare de la primirea de la CRC a informaţiei de risc de credit şi/sau a informaţiei despre fraudele cu carduri sau a informaţiei despre creanţele de recuperat supuse concilierii;
    f) etapa a 6-a: transmiterea de către CRC persoanei declarante menţionate la art. 32 alin. (1) care a iniţiat concilierea a rezultatului verificării efectuate în etapa a 4-a, prevăzută la alin. (1) lit. d). Persoana declarantă pune la dispoziţia persoanei recenzate rezultatul în maximum o zi lucrătoare de la data primirii acestuia de la CRC.

    (2) Formularul F9, prevăzut la alin. (1) lit. a), se întocmeşte în format electronic, utilizând oricare dintre următoarele mijloace: semnătură electronică simplă sau calificată sau, după caz, prin utilizarea mijloacelor de identificare la distanţă, cu respectarea condiţiilor legale aplicabile, sau în format letric, cu semnătură olografă. Formularul letric se întocmeşte în 3 exemplare, având acelaşi conţinut, astfel:
    a) exemplarul 1 rămâne în posesia persoanei care a emis cererea;
    b) exemplarul 2 se depune la unitatea teritorială a persoanei declarante care iniţiază procedura de conciliere şi se arhivează de către aceasta;
    c) exemplarul 3 se transmite la sediul central al persoanei declarante.

    (3) Cererea de conciliere a persoanei recenzate, obţinută de către persoanele declarante menţionate la art. 32 alin. (1) prin utilizarea mijloacelor de identificare la distanţă, trebuie să conţină solicitarea expresă şi neechivocă a persoanei recenzate. În acest scop, persoana respectivă precizează informaţiile vizate şi identitatea persoanei declarante autorizate să iniţieze procedura de conciliere, aşa cum sunt prevăzute aceste informaţii în formularul F9 de la alin. (1) lit. a).
    (4) În cazul în care verificarea efectuată în etapa a 4-a, prevăzută la alin. (1) lit. d), a evidenţiat existenţa unei informaţii eronate raportate anterior, persoana declarantă transmite rezultatul verificării şi corectează erorile prin completarea formularului F8.

    CAP. IV
    Răspundere şi sancţiuni
    ART. 34
    Persoanele declarante răspund pentru veridicitatea şi integritatea informaţiilor transmise la CRC, precum şi de utilizarea ulterioară, în condiţiile legii, a informaţiei accesate în CRC.

    ART. 35
    (1) Nerespectarea prezentului regulament se sancţionează potrivit prevederilor art. 57 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, astfel:
    a) neraportarea lunară de către persoanele declarante la CRC a informaţiei de risc de credit sau a informaţiei despre creanţele de recuperat, cu amendă de 5.000 lei; acelaşi cuantum al amenzii se aplică, după caz, pentru omisiunea notificării prevăzute de art. 8;
    b) netransmiterea de către persoanele declarante a rezultatului verificării informaţiei de risc de credit şi/sau a informaţiei despre fraudele cu carduri sau a informaţiei despre creanţele de recuperat conţinute în formularul F9, în cadrul termenului prevăzut la art. 33 alin. (1) lit. e), cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei;
    c) netransmiterea la CRC de către persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) a informaţiei de risc de credit referitoare la debitorii care îndeplinesc condiţia de a fi raportaţi şi netransmiterea informaţiilor referitoare la grupuri, precum şi transmiterea informaţiei de risc de credit eronate, existentă în baza de date a CRC, cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei;
    d) netransmiterea la CRC de către persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. g)-h) a informaţiei despre creanţele de recuperat referitoare la titularii acestora care îndeplinesc condiţia de a fi raportaţi, precum şi transmiterea informaţiei despre creanţele de recuperat eronate, existentă în baza de date a CRC, cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei;
    e) consultarea de către persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) a informaţiilor de risc de credit şi a informaţiilor despre creanţele de recuperat fără acordul persoanei la care se referă informaţiile respective, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei.

    (2) Constatarea săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) se face de către direcţia din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CRC, pe baza informaţiilor înregistrate în CRC sau solicitate expres de către Banca Naţională a României ori în cursul verificărilor desfăşurate la sediile persoanelor declarante.

    CAP. V
    Alte dispoziţii
    ART. 36
    Documentele care conţin informaţia de risc de credit, informaţia despre fraudele cu carduri şi informaţia despre creanţele de recuperat raportată la şi primită de la CRC se arhivează pe o perioadă de 7 ani la persoanele declarante.

    ART. 37
    (1) Pentru serviciile de informare prestate de CRC se percepe fiecărei persoane declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) un comision lunar calculat în funcţie de numărul de debitori şi numărul de consultări efectuate, după cum urmează:
    a) comision calculat în funcţie de numărul de debitori din baza de date a CRC în luna curentă:
    (i) 1.800 (o mie opt sute) lei pentru persoanele declarante care au mai puţin de 500 debitori intraţi în baza de date a CRC în luna curentă şi pentru care aceasta pune la dispoziţie formularul F4 A;
    (ii) 2.300 (două mii trei sute) lei pentru persoanele declarante care au între 500 şi 1.000 debitori intraţi în baza de date a CRC în luna curentă şi pentru care aceasta pune la dispoziţie formularul F4 A;
    (iii) 2.500 (două mii cinci sute) lei pentru persoanele declarante care au peste 1.000 debitori intraţi în baza de date a CRC în luna curentă şi pentru care aceasta pune la dispoziţie formularul F4 A;

    b) comision calculat în funcţie de numărul de consultări efectuate cu acordul debitorilor potenţiali:
    (i) 100 (o sută) lei pentru persoanele declarante care au efectuat consultări pentru toţi debitorii noi cărora li s-au acordat credite în luna curentă;
    (ii) 200 (două sute) lei pentru persoanele declarante care au efectuat consultări pentru cel puţin 50% din debitorii noi cărora li s-au acordat credite în luna curentă;
    (iii) 300 (trei sute) lei pentru persoanele declarante care au efectuat consultări pentru mai puţin de 50% din debitorii noi cărora li s-au acordat credite în luna curentă.


    (2) Comisionul de la alin. (1) este stabilit de Banca Naţională a României, iar sumele provenite din comisioane sunt folosite pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare şi dezvoltare a CRC.

    ART. 38
    (1) Pentru persoanele declarante prevăzute la art. 2 pct. 6 lit. c)-f), comisionul lunar se reţine din contul instituţiei de credit/băncii de dezvoltare ce funcţionează pe teritoriul României, la care instituţiile nominalizate au contul deschis, al cărei nume va fi comunicat direcţiei din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CRC.
    (2) Persoanele declarante de la art. 2 pct. 6 lit. c)-f) care nu au acordul unei instituţii de credit/bănci de dezvoltare pentru reţinerea comisionului aferent serviciilor prestate de CRC, din cauza unor circumstanţe obiective care nu au putut fi înlăturate de către persoana declarantă, notifică şi justifică direcţiei din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CRC aceste circumstanţe şi demersurile întreprinse. În acest caz, până la remedierea situaţiei, încasarea comisionului lunar se face printr-o operaţiune de transfer credit către BNR, iniţiată de respectiva persoană declarantă prin intermediul unei instituţii de credit, conform instrucţiunilor primite în acest sens de la direcţia care coordonează activitatea CRC.

    ART. 39
    (1) Persoanele declarante furnizează CRC orice informaţie solicitată de aceasta în scopul desfăşurării propriei activităţi.
    (2) Pentru scopurile de analiză ale Băncii Naţionale a României, persoanele declarante de la art. 2 pct. 6 lit. a)-f) raportează lunar şi, după caz, trimestrial informaţiile cantitative şi calitative conţinute în formularul F3 A, secţiunea 2, secţiunea 3 şi secţiunea 4, în condiţiile prezentului regulament. Informaţiile care se raportează trimestrial sunt: valoarea activului ponderat la risc, factorul de conversie asociat părţii extrabilanţiere şi expunerea la riscul de credit.
    (3) Persoanele declarante vor transmite informaţiile care se raportează trimestrial în perioada de raportare din luna februarie pentru luna decembrie, în perioada de raportare din luna mai pentru luna martie, în perioada de raportare din luna august pentru luna iunie şi în perioada de raportare din luna noiembrie pentru luna septembrie.

    ART. 40
    (1) Informaţiile de risc de credit şi informaţiile despre creanţele de recuperat transmise la şi primite de la CRC au caracter confidenţial.
    (2) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, transmise la CRC de către persoanele declarante, sunt prelucrate şi stocate de Banca Naţională a României în calitate de operator de date cu caracter personal, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

    ART. 41
    (1) Lichidatorul desemnat de judecătorul-sindic pentru gestionarea instituţiei de credit/băncii de dezvoltare aflate în proces de lichidare judiciară este obligat să transmită lunar la CRC, în format electronic sau pe suport hârtie, informaţiile de risc de credit referitoare la debitorii care îndeplinesc condiţia de raportare, cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
    (2) CRC nu are obligaţia de a transmite lichidatorului desemnat informaţiile din formularul F4 A.

    CAP. VI
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 42
    (1) Instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul special, care au calitatea de persoane declarante la CRC la data intrării în vigoare a prezentului regulament şi ca urmare a autorizării ca instituţii emitente de monedă electronică/instituţii de plată sunt radiate din Registrul special, îşi menţin calitatea de persoane declarante la CRC în temeiul art. 2 pct. 6 lit. d) şi e) până în luna în care se efectuează radierea din registrele specifice corespunzătoare activităţii lor, gestionate de BNR.
    (2) În termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, furnizorii de servicii de finanţare participativă, recuperatorii de creanţe şi administratorii de credite definiţi la art. 2 pct. 6 lit. f)-h) înregistraţi în Registrul ASF/ în evidenţa ANPC la data intrării în vigoare a prezentului regulament au obligaţia de raportare la CRC.

    ART. 43
    Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantă din prezentul regulament.
    *) Anexele nr. 1-9 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 913 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.


    ART. 44
    (1) Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 decembrie 2025.
    (2) La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 18 iulie 2022.



                    Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
                    Mugur Constantin Isărescu

    Bucureşti, 18 septembrie 2025.
    Nr. 4.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016