Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 3 din 11 iulie 2025  privind supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale  de către entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT nr. 3 din 11 iulie 2025 privind supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de către entităţile reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 689 din 23 iulie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 2, art. 3 alin. (1) lit. b) şi ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere prevederile:
    - Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiţii alternative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare;
    – Legii nr. 236/2022 privind supravegherea prudenţială a societăţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
    – Legii nr. 244/2022 privind stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.503 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanţare participativă pentru afaceri şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.129 şi a Directivei (UE) 2019/1.937;
    – Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare,

    în baza prevederilor art. II alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale,
    având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) lit. p), art. 12 alin. (1) lit. n), art. 18 alin. (1)-(4) şi (6) şi ale art. 26^1 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din data de 9.07.2025,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentul regulament reglementează modalitatea de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale de îngheţare a fondurilor, a restricţiilor privind transferul de fonduri adoptate în scopul prevenirii proliferării nucleare, precum şi a sancţiunilor internaţionale sectoriale specifice sectorului instrumente şi investiţii financiare, sectorului asigurări şi reasigurări şi sectorului sistemului pensiilor private, denumite în continuare sancţiuni internaţionale sau SI, conform dispoziţiilor instituite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 202/2008.
    (2) Prevederile prezentului regulament se aplică entităţilor şi sucursalelor supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare entităţi reglementate.

    ART. 2
    Termenii, abrevierile şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute în O.U.G. nr. 202/2008 sau, după caz, de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 129/2019, precum şi în actele normative de instituire a sancţiunii internaţionale şi în legislaţia specifică sectoarelor de supraveghere financiară.

    CAP. II
    Supravegherea implementării sancţiunilor internaţionale
    ART. 3
    A.S.F. asigură cu celeritate publicarea actelor normative naţionale, a normelor Uniunii Europene cu aplicare directă şi a rezoluţiilor adoptate de Consiliul de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, denumit în continuare CSONU, prin care se instituie, se modifică sau se abrogă sancţiunile internaţionale obligatorii în România, prin afişarea pe pagina proprie de internet, în cadrul unui spaţiu special dedicat în acest sens, a referinţelor şi trimiterilor la paginile de internet ale autorităţilor, instituţiilor sau organizaţiilor emitente.

    ART. 4
    (1) A.S.F. exercită activitatea de supraveghere şi control asupra modului în care entităţile menţionate la art. 1 alin. (2) aplică sancţiunile internaţionale stabilite prin actele normative prevăzute la art. 1 din O.U.G. nr. 202/2008, precum şi a modului în care sunt respectate prevederile prezentului regulament.
    (2) În activitatea de supraveghere prevăzută la alin. (1), A.S.F. realizează, fără a se limita la, verificări care se bazează pe:
    a) raportările, notificările, înştiinţările şi datele statistice furnizate de entităţile reglementate;
    b) datele obţinute din acţiunile de control efectuate la entităţile reglementate;
    c) informaţiile şi datele obţinute de la entităţile către care au fost externalizate activităţi, servicii, funcţii sau obligaţii specifice acestui domeniu;
    d) datele şi informaţiile solicitate de către A.S.F. în procesul de supraveghere, precum şi în analizele de profil şi în evaluările de risc efectuate în acest domeniu;
    e) datele şi informaţiile obţinute prin intermediul schimbului de informaţii cu alte autorităţi competente şi organisme internaţionale de profil, precum şi în cadrul colegiilor de supraveghere.

    (3) Profilul de risc SI al entităţilor reglementate se stabileşte în funcţie de expunerea sectorului financiar la riscurile de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor internaţionale, precum şi de categoriile de clienţi, activităţi, servicii şi produse financiare ale acestora raportat la reglementările care instituie SI.
    (4) Profilul de risc SI menţionat la alin. (3) se actualizează periodic, cel puţin o dată la patru ani, sau ori de câte ori apar modificări care să determine această decizie.
    (5) În cazul în care în cadrul activităţii de supraveghere şi de control sunt constatate încălcări ale obligaţiilor privind sancţiunile internaţionale stabilite prin prezentul regulament sau prin O.U.G. nr. 202/2008, A.S.F. poate aplica sancţiuni administrative, măsuri sancţionatoare şi poate dispune măsuri de supraveghere ori recomandări, după caz, în conformitate cu prevederile art. 26^1 alin. (2)-(5) şi (11)-(13) din O.U.G. nr. 202/2008 şi cu legislaţia specifică aplicabilă entităţii reglementate. A.S.F. poate sesiza organele de drept sau instituţii abilitate ale statului.
    (6) În activitatea de supraveghere şi de control, precum şi în cadrul analizelor de profil şi al evaluărilor de risc efectuate în domeniul SI, A.S.F. poate solicita entităţilor reglementate orice informaţii sau documente pe care le consideră relevante.
    (7) Entităţile reglementate furnizează A.S.F. orice informaţii, documente şi date solicitate de aceasta în vederea realizării atribuţiilor specifice, în termenele şi forma indicată.

    CAP. III
    Mecanisme interne ale entităţilor financiare
    ART. 5
    (1) Entitatea reglementată instituie şi menţine un cadru de guvernanţă adecvat şi eficient pentru a se asigura că sunt respectate reglementările privind sancţiunile internaţionale, inclusiv cu privire la îngheţarea fondurilor şi a resurselor economice.
    (2) În aplicarea alin. (1) şi a art. 18 alin. (1) din O.U.G. nr. 202/2008, entităţile reglementate realizează, revizuiesc şi documentează evaluări proprii de risc prin care identifică, evaluează şi gestionează riscul de neaplicare a sancţiunilor internaţionale sau cel de eludare a sancţiunilor internaţionale, atât la nivelul întregii activităţi, cât şi la nivel individual, cu luarea în considerare a tuturor factorilor de risc, astfel încât să poată demonstra A.S.F. că administrează adecvat aceste riscuri la care sunt sau ar putea fi expuse.
    (3) Factorii de risc care stau la baza evaluării prevăzute la alin. (2) se regăsesc la nivelul reglementărilor UE privind regimul de sancţiuni internaţionale, respectiv în ghidurile, orientările sau instrucţiunile emise în aplicarea SI, fără ca enumerarea lor să fie limitativă.

    ART. 6
    (1) În scopul asigurării desfăşurării activităţii în conformitate cu cerinţele O.U.G. nr. 202/2008 şi ale prezentului regulament, entităţile reglementate adoptă politici, proceduri şi implementează mecanisme interne şi sisteme de monitorizare adecvate, pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, care includ cel puţin următoarele elemente:
    a) sisteme adecvate pentru cunoaşterea clientului şi identificarea beneficiarului real al tranzacţiei sau al clientului (screening), după caz, în scopul depistării persoanelor sau entităţilor desemnate şi a operaţiunilor în care sunt implicate bunuri şi servicii, în sensul actelor normative prin care se instituie sancţiunile internaţionale, aplicabile potenţialilor clienţi, solicitanţilor de tranzacţii ocazionale şi clienţilor existenţi;
    b) acceptarea în calitate de client pentru persoanele sau entităţile desemnate ori pentru persoanele sau entităţile care solicită efectuarea de operaţiuni care implică bunuri şi servicii, în sensul actelor normative prin care se instituie sancţiunile internaţionale, inclusiv în cazul tranzacţiilor ocazionale;
    c) evaluarea riscului de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor internaţionale asociat clientului, produsului financiar, tranzacţiei, canalului de distribuţie şi al activităţii entităţii;
    d) regimul aplicabil pentru clienţii care au fost depistaţi ca persoane sau entităţi desemnate, inclusiv măsurile aplicabile începând cu data la care aceştia nu mai intră sub incidenţa sancţiunilor internaţionale;
    e) regimul aplicabil persoanelor sau entităţilor care au solicitat efectuarea de operaţiuni în care sunt implicate bunuri şi servicii, în sensul actelor normative prin care se instituie sancţiunile internaţionale;
    f) regimul aplicabil fondurilor şi resurselor economice îngheţate, autorizarea accesului la fondurile şi resursele economice îngheţate în cazul obţinerii derogării de la regimul de sancţiuni internaţionale şi modalitatea de predare spre administrare către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului;
    g) întocmirea, actualizarea şi păstrarea evidenţelor privind persoanele sau entităţile desemnate, precum şi a evidenţelor privind persoanele ori entităţile care au solicitat efectuarea de operaţiuni în care sunt implicate bunuri şi servicii, în sensul actelor normative prin care se instituie sancţiunile internaţionale;
    h) accesul direct şi în timp util al persoanelor cu atribuţii în domeniul SI la evidenţele entităţii reglementate, pentru îndeplinirea responsabilităţilor şi a obligaţiilor prevăzute de legislaţia din domeniu SI;
    i) standardele de angajare şi verificările efectuate în cadrul procesului de angajare pentru candidaţi care urmează să deţină responsabilităţi în domeniul SI, inclusiv privind buna reputaţie şi cunoaşterea obligaţiilor de profil SI;
    j) verificările efectuate faţă de terţii care urmează să deţină responsabilităţi în domeniul SI, care să vizeze cel puţin buna reputaţie şi cunoaşterea obligaţiilor de profil SI;
    k) periodicitatea monitorizării îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 11 alin. (1) de către personalul entităţii reglementate şi de către terţii cu atribuţii SI;
    l) competenţele persoanelor cu responsabilităţi în implementarea normelor interne pentru punerea în aplicare a SI;
    m) programele de instruire ale ofiţerului de conformitate sancţiuni internaţionale (OCSI) şi ale persoanelor cu responsabilităţi în domeniul SI, stabilirea periodicităţii programelor de formare profesională, precum şi a evaluărilor acestor persoane;
    n) măsurile aplicabile în materie de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor internaţionale;
    o) măsurile de control intern privind respectarea politicilor şi procedurilor interne şi măsurile de remediere a eventualelor deficienţe identificate, după caz;
    p) notificarea bunurilor, serviciilor şi tranzacţiilor incidente domeniului SI, precum şi sesizarea erorilor de identificare comunicate către autorităţile competente, potrivit art. 10 şi 12 din O.U.G. nr. 202/2008;
    q) procedurile de raportare, internă şi către A.S.F. şi, după caz, către autorităţile competente desemnate potrivit art. 12 din O.U.G. nr. 202/2008;
    r) obligaţiile entităţii reglementate în cazul externalizării activităţilor şi diligenţele necesare pentru cunoaşterea clientului şi identificarea sau, după caz, verificarea beneficiarului real, în condiţiile stabilite de art. 18 alin. (8) din Legea nr. 129/2019.

    (2) Politicile, procedurile şi mecanismele interne prevăzute la alin. (1) au următoarele caracteristici:
    a) proporţionale cu natura, volumul şi complexitatea activităţii, inclusiv cu riscurile acesteia, precum şi cu structura organizatorică a entităţii reglementate;
    b) aprobate la nivelul conducerii executive/conducerii superioare şi supuse revizuirii cel puţin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar;
    c) avizate de persoana prevăzută la art. 12;
    d) cunoscute de întreg personalul entităţii reglementate cu responsabilităţi în domeniul SI;
    e) disponibile pentru verificare, la solicitarea A.S.F., ori de câte ori este necesar.


    ART. 7
    (1) Entitatea reglementată evaluează şi actualizează riscul de neaplicare şi de eludare a SI la nivelul clientului, al tranzacţiei, al produsului financiar, inclusiv din perspectiva beneficiarului real al acestora, şi al canalului de distribuţie, respectiv la nivelul întregii activităţi.
    (2) În baza evaluărilor de risc prevăzute la alin. (1), entitatea reglementată clasifică pe clase de risc SI clienţii, produsele financiare şi canalele de distribuţie utilizate.
    (3) Evaluările de la alin. (1) se actualizează cel puţin anual sau ori de câte ori este necesar, precum şi în cazul în care intervin modificări în cadrul:
    a) evaluărilor de risc naţionale şi sectoriale SI;
    b) standardelor tehnice, ale reglementărilor şi ghidajelor în domeniu adoptate de Uniunea Europeană sau organismele internaţionale din domeniu SI;
    c) factorilor de risc aplicabili SI;
    d) legislaţiei naţionale aplicabile în domeniul SI;
    e) evaluărilor realizate la nivelul grupului din care fac parte entităţile reglementate, după caz;
    f) altor situaţii care impun actualizarea.

    (4) Evaluările prevăzute de alin. (1) sunt realizate şi documentate de către persoanele cu responsabilităţi pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale.
    (5) În determinarea nivelului de expunere a entităţii reglementate la riscul de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor internaţionale se iau în considerare evaluările prevăzute la alin. (2).
    (6) Documentarea riscului SI la nivelul entităţii reglementate este parte integrantă din raportul anual al ofiţerului de conformitate sancţiuni internaţionale. Raportul anual se transmite A.S.F. la cererea acesteia.

    ART. 8
    (1) Entităţile reglementate respectă condiţiile prevăzute la capitolul II secţiunea a 5-a din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019, cu ocazia aplicării măsurilor de cunoaştere a clientelei, pentru a stabili dacă sunt incidente restricţiile referitoare la persoane sau entităţi desemnate SI ori dacă tranzacţiile derulate implică bunuri şi servicii, în sensul actelor normative prin care se instituie SI.
    (2) Entităţile reglementate monitorizează periodic relaţia de afaceri cu clientul în funcţie de categoriile de risc SI stabilite la art. 7 alin. (2) şi de măsurile adoptate în aplicarea cadrului intern prevăzut la art. 6 alin. (1).
    (3) Activitatea de monitorizare a relaţiilor de afaceri şi a tranzacţiilor este adecvată şi proporţională la nivelul de risc identificat şi vizează toate serviciile, produsele oferite clienţilor, precum şi toate tranzacţiile efectuate în numele clientului sau oferite clientului de către entitatea reglementată.
    (4) Identificarea beneficiarului real se realizează în conformitate cu reglementarea prin care este instituită sancţiunea internaţională aplicabilă, cu ghidajele emise în aplicarea acesteia şi cu bunele practici ale UE pentru punerea în aplicare eficientă a măsurilor restrictive.

    ART. 9
    (1) Entităţile reglementate creează, administrează şi actualizează periodic o evidenţă proprie privind modul de aplicare a sancţiunilor internaţionale. Informaţiile sunt păstrate pentru o perioadă de cinci ani de la data încetării relaţiei de afaceri, de la data efectuării tranzacţiei ocazionale, de la data refuzului de a stabili o relaţie de afaceri sau de a efectua o tranzacţie ocazională, după caz.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), entităţile reglementate prelungesc perioada de păstrare a evidenţelor, la solicitarea A.S.F. sau a autorităţilor publice competente, conform solicitării, dacă păstrarea acestora este necesară pentru prevenirea, depistarea, investigarea sau urmărirea penală a eludării sau a neaplicării sancţiunilor internaţionale, a finanţării terorismului sau a finanţării proliferării nucleare.
    (3) Entităţile reglementate instituie sisteme care să le permită să răspundă în mod complet, de îndată şi direct, cu garantarea confidenţialităţii depline a informaţiilor prin transmiterea acestora prin canale securizate puse la dispoziţie de A.S.F.
    (4) Contractele de confidenţialitate şi prevederile privind secretul profesional din legislaţia specifică entităţilor reglementate nu pot fi invocate pentru a restricţiona capacitatea de raportare a acestora sau pentru a răspunde cererilor de date şi informaţii solicitate de A.S.F., celor stabilite prin O.U.G. nr. 202/2008 şi celor stabilite prin prezentul regulament. Aceste prevederi se aplică şi informaţiilor transmise prin intermediul instrumentului U.E. de notificare a neregulilor în materie de măsuri restrictive.

    ART. 10
    (1) Entităţile reglementate se asigură că toate documentele, informaţiile şi evidenţele păstrate de acestea nu sunt alterate sau inaccesibile. Evidenţele pot fi originale sau copii admise în procedurile judiciare.
    (2) Evidenţe în sensul prezentului regulament reprezintă:
    a) date de identificare şi informaţii despre clienţi şi beneficiarii reali şi tranzacţiile efectuate de aceştia, inclusiv informaţiile obţinute prin mijloace de identificare electronică, înregistrate în aplicarea art. 8 alin. (1);
    b) date de identificare şi informaţii despre clienţii şi beneficiarii reali, persoane desemnate sau care pot face obiectul sancţiunilor internaţionale sau faţă de care sunt solicitate raportări specifice, precum şi tranzacţiile efectuate de acestea, inclusiv informaţiile obţinute prin mijloace de identificare electronică;
    c) sistemele adecvate pentru cunoaşterea clientului şi identificarea beneficiarului real al tranzacţiei sau al clientului (de screening) sau, după caz, bazele de date deţinute de către entitatea reglementată pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
    d) informaţii privind tranzacţiile sau tentativele de tranzacţii care vizează produse financiare prohibite în baza unor regimuri de sancţiuni sau care vizează asistenţă financiară cu privire la produsele şi serviciile pentru care există sancţiuni economice, precum documente privind originea şi destinaţia produselor şi serviciilor;
    e) modalităţile de soluţionare a alertelor privind detectarea unor nume de clienţi persoane fizice ori juridice ca fiind persoane desemnate conform listelor emise de către Comisia Europeană sau rezoluţiile CSONU;
    f) evaluările periodice prevăzute la art. 7 alin. (1);
    g) rapoartele transmise de către entitatea reglementată în baza obligaţiei de identificare şi de raportare a fondurilor şi a resurselor economice supuse sancţiunilor internaţionale, astfel cum sunt prevăzute de art. 18 şi art. 20 alin. (1) din O.U.G. 202/2008, coroborate cu prevederile art. 16 şi 17 din prezentul regulament;
    h) documentaţia privind efectuarea programelor de instruire a ofiţerului de conformitate sancţiuni internaţionale şi a celorlalte persoane cu responsabilităţi în domeniul SI, inclusiv rezultatele evaluării acestora;
    i) documentele şi informaţiile obţinute de la terţi în aplicarea obligaţiilor din domeniul SI.


    ART. 11
    (1) Entităţile reglementate, în cadrul proceselor de recrutare şi angajare a persoanelor care vor avea responsabilităţi în domeniul SI, au în vedere cel puţin următoarele principii prevăzute de Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019 privind evaluarea şi aprobarea membrilor structurii de conducere şi a persoanelor care deţin funcţii-cheie în cadrul entităţilor reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul ASF nr. 1/2019:
    a) cunoaşterea obligaţiilor legale ce le revin în conformitate cu actele normative privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
    b) competenţa şi experienţa profesională adecvată pentru a îndeplini independent atribuţiile ce le revin;
    c) buna reputaţie, onestitatea şi integritatea;
    d) existenţa unor posibile conflicte de interese într-o măsură care ar afecta capacitatea de a-şi îndeplini atribuţiile în mod independent şi obiectiv.

    (2) Entităţile reglementate asigură instruirea şi pregătirea continuă a propriilor angajaţi în domeniul aplicării SI cel puţin la un interval de 2 ani sau ori de câte ori este necesar.
    (3) Programele de instruire sunt relevante pentru activitatea entităţii reglementate, adaptate la necesităţile angajaţilor cu responsabilităţi în domeniul SI şi actualizate periodic în raport cu noile riscuri în domeniul SI.
    (4) Programele de instruire asigură faptul că angajaţii entităţii reglementate:
    a) cunosc obligaţiile ce le revin în conformitate cu legile, regulamentele, politicile şi procedurile privind punerea în aplicare a SI;
    b) înţeleg evaluarea riscurilor de neaplicare şi eludare a SI la nivelul întregii activităţi a entităţii reglementate şi modul în care aceasta afectează activitatea lor;
    c) cunosc cerinţele de raportare, precum şi datele şi informaţiile necesare a se comunica autorităţilor prevăzute la art. 12 din O.U.G. nr. 202/2008;
    d) cunosc responsabilităţile ce le revin potrivit normelor interne de cunoaştere a clientelei şi riscurile la care este expusă entitatea reglementată potrivit evaluării proprii de risc;
    e) conştientizează consecinţele neîndeplinirii adecvate a responsabilităţilor ce le revin în acest domeniu şi implicaţiile pentru entitatea reglementată şi angajaţii acesteia în cazul producerii riscurilor.

    (5) Entităţile reglementate, prin structura de conducere, verifică documentat, anual, dacă persoanele cu responsabilităţi în aplicarea SI sunt pregătite adecvat şi cunosc atribuţiile ce le revin.

    ART. 12
    (1) Corespunzător naturii şi dimensiunii activităţii desfăşurate, consiliul entităţii reglementate, definit conform prevederilor art. 2 alin. (2) lit. f) din Regulamentul ASF nr. 1/2019, desemnează o persoană din cadrul personalului propriu, denumită în continuare ofiţer de conformitate sancţiuni internaţionale sau OCSI, care are următoarele responsabilităţi:
    a) coordonarea implementării procedurilor interne pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
    b) actualizarea permanentă a informaţiilor deţinute de entitate referitoare la regimurile sancţionatorii internaţionale în vigoare;
    c) administrarea alertelor primite de la A.S.F. sau cu privire la actualizarea informaţiilor făcute publice pe pagina de internet a A.S.F., Ministerului Afacerilor Externe, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi îndeplinirea obligaţiilor de raportare;
    d) raportarea fondurilor şi resurselor economice îngheţate şi înştiinţarea către A.S.F.;
    e) transmiterea datelor solicitate către autorităţile naţionale competente potrivit art. 12 din O.U.G. nr. 202/2008;
    f) întocmirea unui raport anual privind implementarea SI la nivelul entităţii reglementate, supus aprobării consiliului şi avizat de conducerea executivă/conducerea superioară, definită potrivit art. 2 alin. (2) lit. g) din Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019, şi care include expunerea la riscurile SI şi managementul acestor riscuri;
    g) informarea periodică a consiliului privind activităţile care expun entitatea reglementată la risc sporit de SI şi cu privire la rezultatele evaluării riscului de SI la nivelul întregii activităţi.

    (2) Persoana desemnată ca ofiţer de conformitate SB/FT potrivit art. 2 alin. (2) lit. m) şi art. 8 din Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019 poate să îndeplinească activităţile prevăzute la alin. (1) în calitate de OCSI.
    (3) În funcţie de tipul de entitate reglementată, de tipul de activităţi sau, după caz, de cumulul de responsabilităţi interne ale persoanei de la alin. (2), poate fi desemnat OCSI orice persoană care îndeplineşte condiţiile de competenţă, experienţă profesională, instruire adecvată, gândire independentă, bună reputaţie şi evitarea conflictului de interese, stabilite de Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019, şi care îndeplineşte una din următoarele funcţii:
    a) funcţia-cheie corespunzătoare ofiţerului de conformitate/ controlului intern, definită conform art. 2 alin. (2) lit. p) pct. (ii) din Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019, dacă este exercitată de o persoană cu funcţie de conducere;
    b) o funcţie de conducere cu atribuţii specifice, subordonată direct consiliului entităţii reglementate.

    (4) Numele, funcţia şi responsabilităţile stabilite pentru persoana prevăzută la alin. (1) şi datele de contact ale acesteia sunt notificate A.S.F. cu cel puţin 15 zile înainte de începerea exercitării atribuţiilor, în formatul cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
    (5) Entităţile reglementate notifică A.S.F. cu privire la înlocuirea persoanei prevăzute la alin. (1), cu respectarea prevederilor alin. (4).
    (6) Entitatea reglementată, prin structura de conducere, se asigură că persoana nominalizată conform alin. (1) are cunoştinţe şi competenţe pentru îndeplinirea responsabilităţilor prevăzute de O.U.G. nr. 202/2008 şi de prezentul regulament şi îndeplineşte condiţiile de adecvare pentru această funcţie.
    (7) Dovada evaluării interne menţionate la alin. (6), efectuată în vederea nominalizării ofiţerului de conformitate SI, se transmite A.S.F. la momentul comunicării prevăzute la alin. (4).
    (8) Conducerea executivă/Conducerea superioară evaluează necesitatea înfiinţării unei structuri SI care să îl asiste pe OCSI şi informează consiliul cu privire la rezultatul evaluării.
    (9) Consiliul evaluează anual funcţionarea eficientă a activităţii de conformitate SI, luând în considerare concluziile rapoartelor de audit intern şi/sau de audit independent, inclusiv privind evaluarea adecvării resurselor umane şi tehnice alocate funcţiei de conformitate SI.

    ART. 13
    În procesul de aplicare a SI, entităţile reglementate pot apela la sisteme automatizate de monitorizare şi verificare (screening), asumându-şi responsabilitatea deplină pentru exactitatea rezultatelor acestora, precum şi pentru confidenţialitatea, integritatea şi disponibilitatea la cerere a datelor procesate.

    ART. 14
    (1) În aplicarea art. 7 alin. (1), (1^1) şi (3) din O.U.G. nr. 202/2008, orice persoană care deţine date şi informaţii despre persoane ori entităţi desemnate, despre bunuri şi servicii, despre tranzacţii sau operaţiuni supuse sancţiunilor internaţionale aflate în supravegherea A.S.F. înştiinţează A.S.F. de îndată, din momentul în care ia cunoştinţă despre existenţa situaţiei care impune înştiinţarea.
    (2) Înştiinţarea prevăzută la alin. (1) include date şi informaţii care să permită identificarea şi contactarea autorului înştiinţării, identificarea persoanei/persoanelor subiect al informării şi/sau a fondurilor, resurselor economice sau serviciilor care fac obiectul acesteia şi utilizează formatul electronic de înştiinţare a bunurilor sau a tranzacţiilor despre care au cunoştinţă ce se regăseşte pe site-ul A.S.F. în secţiunea Sancţiuni internaţionale.

    ART. 15
    (1) Persoana care realizează raportarea, notificarea sau informarea, persoana/persoanele subiect al informării sau raportării, precum şi informaţiile primite prin mecanismul de informare sau de raportare SI beneficiază de un regim strict de confidenţialitate.
    (2) Informaţiile deţinute în legătură cu persoanele sau entităţile desemnate, precum şi identitatea persoanei care a realizat raportarea, notificarea sau informarea se transmit în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2) din O.U.G. nr. 202/2008.

    ART. 16
    (1) În aplicarea art. 18 alin. (1) şi a art. 24 alin. (1) din O.U.G. nr. 202/2008, entitatea reglementată îngheaţă fără întârziere toate fondurile şi resursele economice ale persoanelor şi entităţilor desemnate de sancţiunea internaţională şi îi este interzis să pună la dispoziţia persoanelor şi entităţilor desemnate aceste active.
    (2) În situaţia în care entitatea reglementată intră într-un raport juridic sau se află într-o stare de fapt faţă de bunuri sau servicii care fac obiectul unei sancţiuni internaţionale are obligaţia de a nu realiza tranzacţia care vizează aceste bunuri sau servicii sau care implică o asistenţă financiară pentru bunuri sau servicii faţă de care este stabilită interdicţia asistenţei financiare.
    (3) În aplicarea art. 18 alin. (2) şi (3) şi a art. 24 alin. (1) din O.U.G. nr. 202/2008, entitatea reglementată, prin OCSI, raportează de îndată A.S.F. fondurile şi resursele economice îngheţate în care sunt implicate persoane sau entităţi desemnate.
    (4) Entitatea reglementată include în raportarea prevăzută la alin. (3) date şi informaţii care să permită identificarea persoanei/persoanelor subiect al raportării sau a fondurilor, resurselor economice sau serviciilor care fac obiectul acesteia şi utilizează formatul electronic care se regăseşte pe site-ul A.S.F. în secţiunea Sancţiuni internaţionale.
    (5) În aplicarea art. 18 alin. (6) din O.U.G. nr. 202/2008, entitatea reglementată raportează A.S.F., cu privire la toate transferurile în afara Uniunii Europene de fonduri pe care le-a iniţiat, în mod direct sau indirect, pentru persoanele juridice sau entităţile vizate de prevederile art. 18 alin. (5) din acelaşi act normativ, în formatul electronic care se regăseşte pe site-ul A.S.F. în secţiunea Sancţiuni internaţionale.

    ART. 17
    Entităţile reglementate raportează Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (O.N.P.C.S.B.) şi comunică A.S.F. în cazul prevăzut de art. 12 alin. (1) lit. l) teza a II-a din O.U.G. nr. 202/2008, de îndată ce iau cunoştinţă despre fondurile şi resursele economice care fac obiectul sancţiunilor internaţionale.

    ART. 18
    (1) În aplicarea prevederilor art. 10 alin. (1) şi a art. 12 alin. (1) lit. l) teza a II-a din O.U.G. nr. 202/2008, entităţile reglementate pot sesiza în scris A.S.F. sau, după caz, O.N.P.C.S.B., pentru a semnala orice eroare de identificare privind persoane sau entităţi desemnate, precum şi bunuri sau servicii implicate.
    (2) Sesizarea conţine toate informaţiile referitoare la persoanele sau entităţile desemnate, precum şi bunurile şi/sau serviciile implicate.

    ART. 19
    Entitatea reglementată informează A.S.F. privind depunerea cererii de aprobare a derogării de la aplicarea sancţiunii internaţionale la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F., potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) lit. p) din O.U.G. nr. 202/2008, şi transmite o copie a acesteia, împreună cu documentele relevante.

    ART. 20
    (1) În aplicarea art. 12 alin. (2) din O.U.G. nr. 202/2008, entităţile reglementate transmit către A.S.F. înştiinţările, notificările, raportările şi sesizările prevăzute de O.U.G. nr. 202/2008, dacă acestea vizează alte tipuri de SI care se află în domeniul de competenţă al A.S.F., cu excepţia celor stabilite în competenţa A.N.A.F. conform art. 12 alin. (1) lit. p) din O.U.G. nr. 202/2008.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1), (3) şi (5) şi ale art. 12 alin. (2) din O.U.G. nr. 202/2008, orice persoană poate adresa A.S.F., în scris, o cerere pentru obţinerea unei derogări de la aplicarea sancţiunilor internaţionale specifice domeniului A.S.F., cu excepţia celor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. p) din O.U.G. nr. 202/2008. Cererea este însoţită de toate documentele necesare unei decizii documentate. În procesul de analiză a cererii, A.S.F. poate solicita documente şi informaţii suplimentare.

    ART. 21
    Încălcarea prevederilor prezentului regulament se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 26^1 din O.U.G. nr. 202/2008.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 22
    În scopul asigurării canalului de comunicare direct, A.S.F. publică pe site-ul propriu, în secţiunea Sancţiuni internaţionale, formatul şi modalitatea de comunicare a informaţiilor sau documentelor prevăzute de prezentul regulament.

    ART. 23
    Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în 60 de zile de la publicare.

    ART. 24
    Entităţile prevăzute la art. 1 alin. (2) au obligaţia să se conformeze la prevederile prezentului regulament în termenul de la art. 23.

    ART. 25
    La data intrării în vigoare a prezentului regulament, Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 25/2020 privind supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de către Autoritatea de Supraveghere Financiară şi entităţile reglementate de aceasta, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1169 din 3 decembrie 2020, se abrogă.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Alexandru Petrescu

    Bucureşti, 11 iulie 2025.
    Nr. 3.
    ANEXA 1

    Notificarea ofiţerului de conformitate sancţiuni internaţionale (OCSI) (format electronic)
    Notificarea ofiţerului de conformitate sancţiuni internaţionale va cuprinde următoarele informaţii:
    1. Numele entităţii financiare
    2. CUI/CIF/LEI
    3. Adresa entităţii care face raportarea
    4. Sectorul în care compania activează conform obiectului de activitate - Se va selecta dintr-o listă de opţiuni.
    5. Numele, prenumele şi funcţia reprezentatului care notifică în numele entităţii
    6. Numele, prenumele (OCSI)
    7. CNP (OCSI)
    8. Cetăţenia
    9. Domiciliul şi/sau reşedinţa (OCSI)
    10. Funcţia deţinută de OCSI în entitatea financiară
    11. Adresa de e-mail la care poate fi contactat OCSI
    12. Numărul de telefon la care poate fi contactat OCSI
    13. Documentul intern prin care a fost desemnat OCSI (Se transmite A.S.F.)
    14. Data de la care OCSI exercită atribuţiile cu care a fost învestit
    15. OCSI are experienţă relevantă în domeniul SI/SB/FT? Da/Nu
    16. OCSI are acces direct la baze de date şi sisteme informatice în vederea exercitării atribuţiilor cu care a fost învestit? Da/Nu
    17. OCSI a beneficiat anterior numirii de instruire specifică aplicării sancţiunilor internaţionale? Da/Nu

    NOTĂ:
    DATA NOTIFICĂRII ESTE PRELUATĂ AUTOMAT DIN APLICAŢIA DE RAPORTARE AFLATĂ PE WEBSITE-UL A.S.F.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016