Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 29 din 14 decembrie 2006  privind determinarea cerintelor minime de capital ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii pentru riscul operational*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 29 din 14 decembrie 2006 privind determinarea cerintelor minime de capital ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii pentru riscul operational*)

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.035 bis din 28 decembrie 2006
----
*) Aprobat de <>Ordinul nr. 118 din 14 decembrie 2006 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1035, din 28 decembrie 2006.

CAP. I
Dispozitii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileste abordarile aplicabile in vederea determinarii cerintelor minime de capital pentru riscul operational.
(2) Prezentul regulament se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, precum si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte.
(3) Casele centrale sunt responsabile pentru reglementarea cadrului general aferent cerintelor minime de capital pentru riscul operational ale cooperativelor de credit din cadrul retelelor cooperatiste. Reglementarile emise vor avea in vedere prevederile prezentului regulament in ceea ce priveste abordarile aplicabile in vederea determinarii cerintelor minime de capital pentru riscul operational ale cooperativelor de credit si nu vor putea stabili cerinte mai putin restrictive decat cele prevazute de acesta. In acest sens, reglementarile emise de casa centrala vor fi transmise spre avizare Bancii Nationale a Romaniei.
(4) Prezentul regulament se aplica in mod corespunzator societatilor de servicii de investitii financiare autorizate sa desfasoare activitati de tranzactionare cu instrumente financiare in cont propriu si subscriere de instrumente financiare si/sau plasamentul de instrumente financiare in baza unui angajament ferm. In acest sens, orice referire la Banca Nationala a Romaniei se considera a fi facuta, dupa caz, la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(5) Prezentul regulament se aplica la nivel individual si, dupa caz, la nivel consolidat, in conformitate cu <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si a firmelor de investitii.
(6) Casele centrale sunt responsabile pentru aplicarea prezentului regulament la nivel de retea cooperatista.
ART. 2
(1) Termenii si expresiile utilizate in prezentul regulament au semnificatiile prevazute in <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.
(2) In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) formalizare - descrierea si, dupa caz, fundamentarea unui proces, sistem, a unei metodologii sau decizii, regasite la nivelul institutiei de credit sub forma unei prezentari scrise cu un grad adecvat de complexitate si detaliere;
b) risc legal - risc de pierdere ca urmare atat a amenzilor, penalitatilor si sanctiunilor de care institutia de credit este pasibila in caz de neaplicare sau aplicare defectuoasa a dispozitiilor legale sau contractuale, cat si a faptului ca drepturile si obligatiile contractuale ale institutiei de credit si/sau ale contrapartidei sale nu sunt stabilite in mod corespunzator;
c) risc operational - risc de pierdere determinat fie de utilizarea unor procese, sisteme si resurse umane inadecvate sau care nu si-au indeplinit functia in mod corespunzator, fie de evenimente si actiuni externe. Riscul operational include si riscul legal.
(3) Semnificatia notiunii de institutie externa de evaluare a creditului eligibila este cea din <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard.
ART. 3
(1) In vederea limitarii riscului operational, institutiile de credit trebuie sa indeplineasca, corespunzator naturii, dimensiunii si complexitatii activitatilor desfasurate, cerintele prevazute la <>art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.
(2) In plus fata de cerintele generale la care se face referire la alin. (1), institutiile de credit vor respecta si prevederile specifice administrarii riscului operational din cadrul <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritatile competente pentru verificarea si evaluarea acestora.

CAP. II
Determinarea cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational

ART. 4
(1) Institutiile de credit trebuie sa dispuna in permanenta de fonduri proprii pentru acoperirea riscului operational la care sunt expuse.
(2) Determinarea cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational se face in conformitate cu abordarile prevazute in cadrul Sectiunilor 1-5.

SECŢIUNEA 1
Abordarea de baza

ART. 5
Calculul cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational potrivit abordarii de baza se face prin aplicarea unei cote de 15% asupra bazei de calcul determinate conform metodologiei prevazute la art. 6-9.
ART. 6
(1) Baza de calcul se determina ca medie aritmetica a indicatorilor relevanti inregistrati de institutia de credit in ultimele trei exercitii financiare, indicatori relevanti ce se calculeaza potrivit art. 8 alin. (1) si cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2) si ale art. 9.
(2) Media pe trei ani prevazuta la alin. (1) se calculeaza pe baza ultimelor trei observari anuale efectuate la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar.
(3) Valorile negative sau egale cu zero ale indicatorului relevant, in cazul in care astfel de situatii apar in cadrul ultimelor trei exercitii financiare, nu sunt luate in considerare la determinarea bazei de calcul. In aceste cazuri, baza de calcul se determina prin raportarea sumei valorilor pozitive ale indicatorului relevant la numarul anilor in care s-au inregistrat respectivele valori pozitive.
ART. 7
In situatia in care institutia de credit nu dispune de date auditate pentru determinarea bazei de calcul prevazute la art. 6 alin. (1), se pot utiliza estimari ale acestora.
ART. 8
(1) Indicatorul relevant este egal cu suma urmatoarelor elemente, extrase din lista posturilor din contul de profit si pierdere:
a) Venituri din dobanzi si venituri asimilate, inclusiv cele aferente titlurilor cu venit fix;
b) Cheltuieli cu dobanzile si cheltuieli asimilate;
c) Venituri din actiuni si alte titluri cu venit variabil;
d) Venituri din comisioane;
e) Cheltuieli cu comisioane;
f) Profitul sau pierderea neta din operatiuni financiare;
g) Alte venituri din exploatare.
(2) La determinarea indicatorului relevant, elementele componente de natura veniturilor sau profiturilor se iau in considerare cu semnul plus, iar cele de natura cheltuielilor sau pierderilor, cu semnul minus.
ART. 9
La determinarea indicatorului relevant se vor avea in vedere urmatoarele conditii:
a) Indicatorul relevant se calculeaza inainte de deducerea provizioanelor si a altor cheltuieli de exploatare decat cele prevazute la art. 8 alin. (1). In cadrul cheltuielilor de exploatare, altele decat cele prevazute la art. 8 alin. (1), vor fi incluse si drepturile platite pentru serviciile externalizate furnizate de terte parti, in cazurile in care terta parte nu este societatea-mama sau filiala a institutiei de credit sau filiala a societatii-mama a institutiei de credit. Cheltuielile pentru serviciile externalizate furnizate de terti pot diminua indicatorul relevant daca prestarea serviciilor este efectuata de catre o entitate supusa supravegherii prudentiale de catre o autoritate competenta sau unei supravegheri echivalente celei reglementate prin <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital pentru institutiile de credit si firmele de investitii.
b) Nu se includ in calculul indicatorului relevant profiturile sau pierderile rezultate din vanzarea elementelor neincluse in portofoliul de tranzactionare, veniturile extraordinare si veniturile din asigurari.
c) In cazul in care diferentele din reevaluarea elementelor incluse in portofoliul de tranzactionare sunt inregistrate in contul de profit si pierdere, acestea pot fi luate in calculul indicatorului relevant. Ajustarile asupra valorii titlurilor de tranzactie, ajustari care se regasesc in contul de profit si pierdere, trebuie incluse in calculul indicatorului relevant.
d) In cazul sucursalelor institutiilor de credit din state terte, precum si in cazul calcularii indicatorului relevant la nivel consolidat, determinarea acestuia din urma se va face pe baza datelor care reflecta cel mai fidel prevederile art. 6-8 si ale art. 9 lit. a)-c).
e) In cazul societatilor de servicii de investitii financiare autorizate sa desfasoare activitati de tranzactionare cu instrumente financiare in cont propriu si subscriere de instrumente financiare si/sau plasamentul de instrumente financiare in baza unui angajament ferm, determinarea indicatorului relevant se va face pe baza datelor care reflecta cel mai fidel prevederile art. 6-8 si ale art. 9 lit. a)-c).

SECŢIUNEA a 2-a
Abordarea standard

ART. 10
(1) Institutiile de credit pot calcula cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii standard numai cu aprobarea prealabila a Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este conditionata de respectarea cerintelor prevazute la art. 11-12.
ART. 11
(1) Institutiile de credit care aplica abordarea standard in scopul determinarii cerintelor de capital aferente riscului operational, trebuie sa indeplineasca, atat la momentul implementarii abordarii, cat si ulterior acestuia, pe baze continue, in plus fata de cerintele ce vizeaza riscul operational prevazute la art. 3, urmatoarele cerinte specifice:
a) institutiile de credit dispun de un sistem bine formalizat de evaluare si administrare a riscului operational, cu responsabilitati clare si bine definite. Acest sistem trebuie sa faca obiectul unui proces de validare interna si al unei examinari independente, realizate de catre auditori interni sau externi, in mod regulat, dar cel putin anual, precum si, ori de cate ori conditii obiective o impun;
b) institutiile de credit asigura identificarea expunerilor la riscul operational si monitorizarea informatiilor si datelor relevante referitoare la riscul operational, inclusiv a celor privind pierderile semnificative;
c) institutiile de credit asigura integrarea sistemului de evaluare a riscului operational in procesele de administrare a riscurilor existente la nivelul institutiei de credit. Rezultatele evaluarii riscului operational trebuie sa constituie o parte integranta a procesului de monitorizare si control al profilului de risc operational al institutiei de credit; si
d) institutiile de credit implementeaza un sistem de raportare interna care asigura, in mod periodic, dar cel putin de doua ori pe an, furnizarea de rapoarte privind riscul operational structurilor si persoanelor relevante din cadrul institutiilor de credit. Institutiile de credit dispun de proceduri pentru adoptarea de masuri adecvate, pe care informatiile incluse in aceste rapoarte le impun.
(2) Indeplinirea cerintelor prevazute la alin. (1) se va face cu respectarea principiului proportionalitatii, prin luarea in considerare a dimensiunii si complexitatii activitatilor desfasurate de institutia de credit.
ART. 12
Pentru scopul determinarii cerintei de capital pentru riscul operational prin aplicarea abordarii standard, institutiile de credit vor parcurge urmatoarele etape:
a) incadrarea activitatilor pe liniile de activitate prevazute in Anexa nr. 1, cu respectarea principiilor din cadrul Anexei nr. 2;
b) determinarea, pentru fiecare linie de activitate, a indicatorilor relevanti calculati pentru fiecare dintre ultimele 3 exercitii financiare incheiate, potrivit prevederilor art. 8 si art. 9, cu aplicarea corespunzatoare a dispozitiilor art. 7 si cu respectarea principiilor prevazute in Anexa nr. 2;
c) determinarea cerintei de capital aferente fiecarei linii de activitate, pentru fiecare dintre cele trei exercitii financiare, prin aplicarea asupra indicatorului relevant calculat potrivit prevederilor lit. b), a cotei de risc corespunzatoare, conform prevederilor Anexei nr. 1;
d) determinarea cerintei de capital aferente fiecaruia dintre cele trei exercitii financiare prin insumarea cerintelor de capital aferente fiecarei linii de activitate in respectivul exercitiu financiar. In situatia in care, intr-unul dintre cele trei exercitii financiare, pentru o linie de activitate se determina o cerinta de capital negativa, ca urmare a inregistrarii unui indicator relevant negativ, atunci aceasta cerinta de capital poate fi dedusa din cerinta de capital aferenta respectivului exercitiu financiar;
e) determinarea cerintei totale de capital ca medie aritmetica a cerintelor de capital aferente fiecaruia dintre cele trei exercitii financiare. In situatia in care cerinta de capital determinata pentru un exercitiu financiar, este negativa, aceasta va fi inlocuita cu valoarea zero la calculul mediei aritmetice.

SECŢIUNEA a 3-a
Abordarea standard alternativa

ART. 13
(1) Institutiile de credit pot calcula cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii standard alternative, conform prevederilor art. 14-16, numai dupa ce a fost obtinuta aprobarea prealabila din partea Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este conditionata de urmatoarele:
a) institutia de credit indeplineste cerintele prevazute la art. 11;
b) institutia de credit desfasoara in principal activitati bancare de retail si/sau comerciale, veniturile obtinute din acestea reprezentand cel putin 90% din veniturile sale; si
c) o parte importanta a activitatilor prevazute la lit. b) este reprezentata de acordarea de credite cu probabilitate ridicata de nerambursare, iar utilizarea abordarii standard alternative conduce la o evaluare mai justa a riscului operational.
ART. 14
(1) Metodologia de determinare a cerintei de capital necesare acoperirii riscului operational prin aplicarea abordarii standard alternativa este aceeasi cu cea prevazuta la art. 12 pentru abordarea standard, cu exceptia faptului ca in cazul liniilor Activitate bancara comerciala si Activitate bancara de retail, indicatorul relevant este inlocuit cu un indicator alternativ de venit normalizat, egal cu 0,035 din valoarea nominala totala anuala a creditelor si avansurilor aferente acestor linii de activitate.
(2) In situatia in care institutia de credit nu dispune de date auditate pentru calculul indicatorului alternativ de venit normalizat prevazut la alin. (1), se pot utiliza estimari ale acestora.
ART. 15
(1) Creditele si avansurile prevazute la art. 14 alin. (1) se refera la sumele trase aferente portofoliilor corespunzatoare.
(2) In cazul liniei Activitate bancara comerciala, pentru scopurile art. 14 alin. (1) se are in vedere si valoarea de inregistrare in contabilitate (costul de achizitie) a titlurilor neincluse in portofoliul de tranzactionare al institutiei de credit.
ART. 16
Institutiile de credit care au obtinut aprobarea de a utiliza abordarea standard alternativa trebuie sa indeplineasca in permanenta cerintele prevazute la art. 13 alin. (2).

SECŢIUNEA a 4-a
Abordarea avansata de evaluare

Subsecţiunea 1
Cererea de aprobare

ART. 17
(1) Institutiile de credit pot determina cerinta de capital pentru acoperirea riscului operational prin aplicarea abordarii avansate de evaluare numai dupa ce a fost obtinuta aprobarea Bancii Nationale a Romaniei pentru utilizarea modelului intern.
(2) Aprobarea la care se face referire la alin. (1) este conditionata de indeplinirea, in plus fata de cerintele ce vizeaza riscul operational prevazute la art. 3, a standardelor calitative si cantitative prevazute la art. 19-24.
(3) Institutiile de credit care aplica abordarea avansata de evaluare in scopul determinarii cerintelor de capital aferente riscului operational, trebuie sa indeplineasca cerintele si standardele mentionate la alin. (2) atat la momentul implementarii abordarii, cat si ulterior acestuia, pe baze continue.
ART. 18
(1) Daca o institutie de credit, persoana juridica romana, este institutie de credit-mama la nivelul Uniunii Europene sau este filiala a unei societati financiare holding-mama la nivelul Uniunii Europene si daca se intentioneaza utilizarea la nivel de grup a abordarii avansate de evaluare, orice cerere de aprobare adresata Bancii Nationale a Romaniei, in calitate de autoritate responsabila cu supravegherea pe baza consolidata, trebuie insotita si de o descriere a metodologiei folosite pentru alocarea capitalului aferent riscului operational intre entitatile din cadrul grupului.
(2) Cererea va indica daca si in ce maniera se intentioneaza sa se includa efectele diversificarii in sistemul de cuantificare a riscului operational.

Subsecţiunea a 2-a
Standarde calitative

ART. 19
(1) Institutia de credit trebuie sa dispuna de o functie independenta de administrare a riscului operational.
(2) Sistemul intern de cuantificare a riscului operational al institutiei de credit trebuie sa faca parte integranta din procesele curente de administrare a riscului.
(3) Institutia de credit trebuie sa dispuna de un sistem de administrare a riscurilor bine formalizat. Institutia de credit trebuie sa aiba implementate proceduri menite sa asigure controlul periodic al conformitatii cu politicile, sistemele de control si procedurile interne aferente sistemului de administrare a riscului, precum si cu reglementarile, actele si recomandarile emise de Banca Nationala a Romaniei; institutia de credit trebuie sa aiba, de asemenea, implementate si politici de gestionare a cazurilor de neconformitate.
(4) Procesele de administrare si sistemul de cuantificare ale riscului operational trebuie supuse unor examinari periodice realizate de catre auditori interni si/sau externi.
(5) Raportarile privind expunerile la riscul operational si pierderile inregistrate efectiv trebuie sa aiba loc cu regularitate. Institutia de credit trebuie sa dispuna de proceduri de implementare a masurilor de remediere care se impun.
(6) Validarea de catre Banca Nationala a Romaniei a sistemului de cuantificare a riscului operational implica in special verificarea urmatoarelor aspecte:
a) procesele de validare interna opereaza intr-o maniera satisfacatoare;
b) fluxurile de date si procesele asociate sistemelor de cuantificare a riscului sunt transparente si accesibile.

Subsecţiunea a 3-a
Standarde cantitative

Procesul de cuantificare a riscului operational

ART. 20
(1) La determinarea cerintei de capital, institutiile de credit trebuie sa includa atat pierderile asteptate, cat si pierderile neasteptate, cu exceptia cazului in care pot demonstra ca pierderile asteptate sunt reflectate in mod adecvat in practicile interne.
(2) Cuantificarea riscului operational trebuie sa surprinda si evenimentele de risc cu frecventa redusa si impact negativ potential major, situate la extremitatea curbei de distributie statistica, astfel incat sa se asigure atingerea unui standard de rigurozitate comparabil cu un interval de incredere de 99,9% pentru un orizont de timp de un an.
(3) In vederea atingerii standardului de rigurozitate mentionat la alin. (2), sistemul de cuantificare a riscului operational al unei institutii de credit trebuie sa includa o serie de elemente esentiale, intre care cel putin: utilizarea datelor interne, a datelor externe, a analizelor de scenarii si a factorilor ce reflecta mediul de afaceri si sistemele de control intern. Utilizarea acestor patru elemente se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 21-24. Institutia de credit trebuie sa dispuna de o abordare formalizata cu privire la ponderarea utilizarii fiecaruia dintre cele patru elemente in sistemul global de cuantificare a riscului operational.
(4) Sistemul de cuantificare a riscului operational trebuie sa surprinda cei mai importanti factori de risc ce influenteaza forma extremitatii curbei de distributie statistica a pierderilor (estimarea de risc operational).
(5) Corelatiile intre estimarile individuale de risc operational pot fi recunoscute numai daca institutia de credit poate demonstra spre convingerea Bancii Nationale a Romaniei ca sistemele de cuantificare a corelatiilor sunt riguroase, sunt implementate in mod corect si iau in considerare nivelul de incertitudine aferent oricaror astfel de estimari de corelatii, in special in perioadele de criza. Institutia de credit trebuie sa valideze ipotezele aferente corelatiilor, prin intermediul unor tehnici cantitative si calitative corespunzatoare.
(6) Sistemul de cuantificare a riscului operational trebuie sa fie consecvent pe plan intern si trebuie sa evite luarea in considerare de mai multe ori a rezultatelor pozitive ale evaluarilor calitative sau a tehnicilor de diminuare a riscului, care au fost deja recunoscute in alte segmente ale cadrului de adecvare a capitalului.
Datele interne
ART. 21
(1) Cuantificarile de risc operational generate de institutia de credit trebuie sa se bazeze pe o perioada de observare istorica de cel putin cinci ani. In cazul in care o institutie de credit aplica pentru prima data abordarea avansata de evaluare a riscului operational se poate accepta o perioada de observare istorica de minim trei ani.
(2) Institutia de credit trebuie sa aiba capacitatea sa repartizeze datele istorice interne privind pierderile din riscul operational pe liniile de activitate prevazute in cadrul Anexei nr. 1 si pe categoriile de evenimente de pierdere prevazute in cadrul Anexei nr. 3 si sa poata furniza aceste date Bancii Nationale a Romaniei, la solicitarea adresata de aceasta.
(3) Criteriile de alocare a pierderilor pe linii de activitate si pe categorii de evenimente de pierdere trebuie sa fie obiective si formalizate.
(4) Pierderile din riscul operational care sunt legate de riscul de credit si care se regasesc in bazele de date interne istorice pentru riscul de credit trebuie inregistrate in bazele de date privind riscul operational si identificate distinct. Aceste pierderi nu vor face obiectul unei cerinte de capital pentru acoperirea riscului operational pe parcursul perioadei in care continua sa fie tratate, pentru scopul stabilirii cerintei minime de capital, in contextul riscului de credit.
(5) Pierderile din riscul operational care sunt legate de riscul de piata vor fi luate in considerare la determinarea cerintei de capital aferente riscului operational.
(6) Datele interne ale institutiei de credit privind pierderile trebuie sa fie complete, in sensul acoperirii tuturor activitatilor si expunerilor semnificative asociate tuturor subsistemelor si subdiviziunilor geografice. Institutiile de credit trebuie sa poata demonstra ca orice excluderi ale unor activitati sau expuneri, luate atat individual, cat si in combinatie, nu au impact semnificativ asupra estimarilor de risc globale.
(7) Institutia de credit trebuie sa stabileasca praguri de pierdere minima fundamentate pentru scopul colectarii datelor interne privind pierderile.
(8) Institutia de credit trebuie sa colecteze informatii/date referitoare la valorile brute ale pierderilor inregistrate, data evenimentului si eventualele sume recuperate din valoarea bruta a pierderii si sa asigure o descriere succinta a cauzelor sau factorilor care au condus la producerea evenimentului de pierdere.
(9) Institutia de credit trebuie sa stabileasca criterii specifice pentru repartizarea informatiilor cu privire la pierderea provocata de un eveniment asociat unei functii centralizate sau de o activitate comuna mai multor linii de activitate, precum si la pierderea cumulata rezultata din evenimente legate in timp.
(10) Institutia de credit trebuie sa aplice proceduri formalizate pentru evaluarea relevantei in timp a datelor istorice privind pierderile. Aceste proceduri se vor referi inclusiv la situatiile in care sunt utilizate reparametrizari in baza unei judecati profesionale, scalari/redimensionari sau alte ajustari, masura in care acestea pot fi utilizate si persoanele abilitate sa decida in acest sens.
Datele externe
ART. 22
(1) Sistemul de cuantificare a riscului operational al institutiei de credit trebuie sa utilizeze date externe relevante, in special in situatia in care exista motive care sa indice ca institutia de credit este expusa la pierderi cu frecventa redusa, dar cu impact negativ potential major.
(2) Institutia de credit trebuie sa implementeze un proces sistematic pentru stabilirea situatiilor pentru care se impune utilizarea de date externe si a metodologiilor de includere a acestor date in sistemul sau de cuantificare a riscului operational.
(3) Conditiile si practicile cu privire la utilizarea de date externe trebuie formalizate, revizuite cu regularitate, si supuse periodic unei examinari independente.
Analizele de scenarii
ART. 23
(1) In vederea evaluarii expunerii la evenimente cu impact negativ major, institutia de credit trebuie sa utilizeze, in combinatie cu date externe, analize de scenarii construite pe baza opiniilor exprimate de experti.
(2) Evaluarile astfel realizate trebuie validate si revizuite in timp, prin compararea cu pierderile inregistrate efectiv, pentru a asigura verosimilitatea acestora.
Factorii legati de mediul de afaceri si controlul intern
ART. 24
(1) Metodologia de evaluare a riscului operational la nivelul intregii institutii de credit trebuie sa ia in considerare factorii importanti legati de mediul de afaceri si de controlul intern, care pot conduce la modificarea profilului sau de risc operational.
(2) Alegerea fiecarui factor trebuie sa fie justificata prin potentialul de actiune al acestuia ca sursa de risc, pe baza experientei si considerand opiniile profesionale emise din domeniile de activitate vizate.
(3) Senzitivitatea estimarilor de risc la modificarile intervenite in factorii considerati, precum si ponderarea relativa a factorilor trebuie sa fie bine justificata.
(4) Cadrul de cuantificare a riscului trebuie sa ia in considerare atat modificarile la nivelul riscului datorate imbunatatirii procedurilor de control, cat si potentialele cresteri ale nivelului riscului induse de cresterea complexitatii si/sau a volumului activitatii.
(5) Cadrul de cuantificare a riscului trebuie sa fie formalizat si supus examinarii din partea Bancii Nationale a Romaniei, precum si ori de cate ori conditii obiective o impun, dar cel putin anual, unei revizuiri independente la nivelul institutiei de credit.
(6) Procesul de cuantificare si rezultatele acestuia trebuie validate si revizuite in timp, prin compararea lor cu pierderile interne efectiv inregistrate, precum si cu datele externe relevante.

Subsecţiunea a 4-a
Impactul asigurarilor la riscul operational si al altor mecanisme de transfer al acestui risc

ART. 25
Institutiile de credit pot recunoaste impactul unei asigurari la riscul operational, in conditiile respectarii cerintelor prevazute la art. 26-28, precum si al altor mecanisme de transfer al riscului in masura in care pot demonstra spre convingerea Bancii Nationale a Romaniei, ca prin utilizarea acestora se realizeaza o reducere semnificativa a riscului operational.
ART. 26
Furnizorul de protectie trebuie sa fie o entitate autorizata sa ofere servicii de asigurare sau reasigurare, pentru care este disponibil un rating cu privire la capacitatea de plata a despagubirilor, furnizat de catre o institutie externa de evaluare a creditului eligibila, rating ce corespunde cel putin nivelului 3 al scalei de evaluare a calitatii creditului conform regulilor de ponderare la risc a expunerilor fata de institutii de credit, prevazute de <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii standard.
ART. 27
Polita de asigurare si politica institutiei de credit privind asigurarile si recunoasterea efectului acestora trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) polita de asigurare prevede un interval de cel putin un an intre momentul inceperii si cel al incetarii raspunderii asiguratorului; in cazul politelor pentru care intervalul pana la momentul incetarii raspunderii asiguratorului este mai mic de un an, institutia de credit trebuie sa faca ajustari corespunzatoare, care sa reflecte riscul apropierii de momentul incetarii raspunderii asiguratorului, moment prevazut in polita; ajustarea va fi de 100% in cazul in care intervalul precizat anterior este de 90 de zile sau mai putin;
b) polita de asigurare prevede un termen minim de notificare pentru incetarea relatiei contractuale de 90 de zile;
c) polita de asigurare nu prevede clauze de anulare sau limitare a protectiei, activate de actiuni ale autoritatii de supraveghere, sau care, in cazul unei institutii de credit fata de care s-a deschis o procedura de administrare speciala sau de insolventa, sa impiedice institutia de credit, administratorul special/judiciar sau lichidatorul de la recuperarea daunelor suferite sau a cheltuielilor suportate de catre institutia de credit, cu exceptia acelor evenimente care au loc dupa initierea respectivei proceduri, sub rezerva ca polita de asigurare poate sa prevada clauze de anulare a protectiei pentru amenzi, penalitati sau daune punitive rezultate din actiuni ale autoritatilor competente;
d) calculele privind diminuarea riscului trebuie sa reflecte protectia oferita de polita de asigurare de o maniera care sa fie transparenta si coerenta cu probabilitatea efectiva de inregistrare a pierderilor si impactul acestora, utilizate in stabilirea cerintei de capital pentru riscul operational;
e) furnizorul asigurarii este o terta entitate; in cazul in care asigurarea este oferita de entitati afiliate sau captive, expunerea trebuie transferata, de exemplu prin reasigurare, unei entitati terte independente care indeplineste criteriile de eligibilitate;
f) politica institutiei de credit referitoare la recunoasterea asigurarii este fundamentata in mod corespunzator si formalizata.
ART. 28
(1) Metodologia pentru recunoasterea efectului asigurarii ia in considerare, prin intermediul unor discounturi sau ajustari ale sumei asigurate recunoscute, urmatoarele elemente:
a) intervalul ramas pana la momentul incetarii raspunderii asiguratorului conform politei de asigurare, in cazul in care acesta este mai mic de un an, in maniera prezentata la art. 27;
b) termenele de notificare pentru incetarea relatiilor contractuale, in cazul in care aceste termene sunt mai mici de 1 an; si
c) orice incertitudine legata de plata despagubirilor, precum si orice neconcordante in protectia oferita de politele de asigurare.
(2) Reducerea cerintei de capital pentru riscul operational rezultata ca urmare a recunoasterii efectului tuturor tehnicilor de diminuare a riscului operational nu poate depasi 20% din cerinta de capital pentru riscul operational determinata anterior recunoasterii tehnicilor de diminuare a riscului.

SECŢIUNEA a 5-a
Utilizarea combinata a abordarilor

ART. 29
(1) La utilizarea combinata a abordarilor la nivel de grup se vor avea in vedere prevederile Anexei nr. 4.
(2) La utilizarea combinata a abordarilor la nivel individual se vor avea in vedere prevederile Anexei nr. 5.
Utilizarea abordarii avansate de evaluare in combinatie cu celelalte abordari
ART. 30
(1) O institutie de credit poate utiliza, cu acordul Bancii Nationale a Romaniei, abordarea avansata de evaluare in combinatie fie cu abordarea de baza, fie cu abordarea standard sau, dupa caz, abordarea standard alternativa, numai daca sunt respectate urmatoarele conditii:
a) se asigura acoperirea tuturor riscurilor operationale la care este expusa institutia de credit; metodologia folosita pentru acoperirea diferitelor activitati, locatii geografice, structuri juridice sau a altor diviziuni pertinente stabilite pe plan intern, este considerata ca adecvata de catre Banca Nationala a Romaniei;
b) sunt indeplinite cerintele si standardele prevazute in sectiunile 2, 3 si 4 pentru acele segmente de activitate pentru care se utilizeaza, abordarea standard sau, dupa caz, abordarea standard alternativa, si, respectiv, abordarea avansata de evaluare;
c) la data implementarii abordarii avansate de evaluare, o parte semnificativa a riscurilor operationale ale institutiei de credit este acoperita prin aceasta abordare; si
d) institutia de credit se angajeaza sa realizeze implementarea graduala a abordarii avansate de evaluare, astfel incat o parte substantiala a operatiunilor sale sa fie acoperita de aceasta abordare intr-o perioada de timp agreata de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate excepta institutiile de credit, de la caz la caz, de la indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1), lit. c) si d).
Utilizarea combinata a abordarii de baza si a abordarii standard
ART. 31
(1) O institutie de credit poate utiliza, cu acordul Bancii Nationale a Romaniei, o combinatie intre abordarea de baza si abordarea standard, sau, dupa caz, abordarea standard alternativa, numai in cazuri exceptionale, precum achizitia recenta de activitati noi, cazuri in care ar putea fi necesara o perioada tranzitorie pentru implementarea graduala a abordarii standard, respectiv, a abordarii standard alternative.
(2) Utilizarea combinata a abordarii de baza si a abordarii standard, sau, dupa caz, a abordarii standard alternative, este conditionata de asumarea de catre institutia de credit a angajamentului de implementare graduala a abordarii standard, sau, dupa caz, a celei standard alternative, intr-o perioada de timp agreata de Banca Nationala a Romaniei.

CAP. III
Sanctiuni, dispozitii tranzitorii si finale

ART. 32
Nerespectarea dispozitiilor prezentului regulament atrage aplicarea masurilor si/sau a sanctiunilor prevazute la art. 226-227, art. 229, precum si la <>art. 284 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.
ART. 33
Pana la data de 31.12.2012, societatile de servicii de investitii financiare autorizate sa desfasoare activitati de tranzactionare cu instrumente financiare in cont propriu si subscriere de instrumente financiare si/sau plasamentul de instrumente financiare in baza unui angajament ferm al caror indicator relevant pentru linia de activitate Tranzactionare si vanzari reprezinta cel putin 50% din totalul indicatorilor relevanti pentru toate liniile de activitate, calculati in conformitate cu prevederile <>art. 20 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii si ale Sectiunii a 2-a din Capitolul II al prezentului regulament, pot aplica in cazul liniei de activitate Tranzactionare si vanzari o cota redusa de risc de 15%.
ART. 34
(1) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 31, institutiile de credit care aplica abordarea standard sau abordarea standard alternativa pentru determinarea nivelului cerintelor de capital necesare acoperirii riscului operational nu pot trece la aplicarea abordarii de baza decat pentru cauze bine fundamentate si cu aprobarea Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 30, institutiile de credit care aplica abordarea avansata de evaluare pentru determinarea nivelului cerintelor de capital necesare acoperirii riscului operational nu pot trece la aplicarea abordarii de baza, a abordarii standard sau a abordarii standard alternative decat pentru cauze bine fundamentate si cu aprobarea Bancii Nationale a Romaniei.
ART. 35
Banca Nationala a Romaniei poate solicita unei institutii de credit care nu mai indeplineste cerintele si, respectiv, standardele pentru aplicarea abordarii standard, a abordarii standard alternative sau a abordarii avansate de evaluare, dupa caz, sa treaca la utilizarea unei abordari mai putin avansate pentru intreaga sa activitate sau o parte a acesteia, pana la indeplinirea conditiilor specificate de Banca Nationala a Romaniei pentru revenirea la una dintre abordarile mai avansate.
ART. 36
Institutiile de credit pot utiliza abordarea avansata de evaluare in vederea determinarii cerintei de capital pentru acoperirea riscului operational in conditiile prezentului regulament incepand cu 1 ianuarie 2008.
ART. 37
Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul regulament.
ART. 38
Fara a aduce atingere prevederilor <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital pentru institutiile de credit si firmele de investitii, prezentul regulament intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.

*
Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 paragraful 22, art. 102-105, art. 157 paragraful 3 si Anexei X din Directiva nr. 2006/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006, privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de catre institutiile de credit, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006, precum si prevederile art. 44 din Directiva nr. 2006/49/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006, privind adecvarea capitalului firmelor de investitii si al institutiilor de credit, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006.

ANEXA 1
-------
la regulament
-------------





Detalierea liniilor de activitate
┌──────────────────────────┬───────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Linia de activitate │ Cota │ Exemple de activitati incluse │
│ │de risc│ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Finante corporatiste │ 18% │- Subscrierea de instrumente financiare si/sau plasamentul│
│ │ │ de instrumente financiare in baza unui angajament ferm │
│ │ │- Servicii legate de operatiunile de subscriere │
│ │ │- Acordarea de consultanta in domeniul investitiilor │
│ │ │- Acordarea de consultanta cu privire la structura │
│ │ │ capitalului, strategia de afaceri si aspectele conexe, │
│ │ │ precum si acordarea de consultanta si prestarea de │
│ │ │ servicii cu privire la fuziunile si achizitiile de │
│ │ │ societati │
│ │ │- Servicii de cercetare privind investitiile, analize │
│ │ │ financiare si alte forme de consiliere generala │
│ │ │ referitoare la tranzactiile cu instrumente financiare │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tranzactionare si vanzari │ 18% │- Tranzactionare pe cont propriu │
│ │ │- Intermediere pe pietele interbancare │
│ │ │- Preluare si transmitere de ordine privind unul sau mai │
│ │ │ multe instrumente financiare │
│ │ │- Executare de ordine pentru contul clientilor │
│ │ │- Plasament de instrumente financiare fara angajament ferm│
│ │ │- Administrare a unui sistem multilateral de │
│ │ │ tranzactionare │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Brokeraj de retail │ 12% │- Preluare si transmitere de ordine privind unul sau mai │
│(Activitati cu persoane │ │ multe instrumente financiare │
│fizice sau entitati mici │ │- Executare de ordine pentru contul clientilor │
│sau mijlocii, fata de care│ │- Plasament de instrumente financiare fara angajament ferm│
│expunerile indeplinesc │ │ │
│conditiile pentru a fi │ │ │
│incadrate in clasa │ │ │
│expunerilor de tip retail,│ │ │
│stabilite la art. 4 alin. │ │ │
│(2) din Regulamentul │ │ │
│BNR-CNVM nr. 14/19/2006 │ │ │
│privind tratamentul │ │ │
│riscului de credit pentru │ │ │
│institutiile de credit si │ │ │
│firmele de investitii │ │ │
│potrivit abordarii │ │ │
│standard) │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Activitate bancara │ 15% │- Atragere de depozite si alte fonduri rambursabile │
│comerciala │ │- Acordare de credite │
│ │ │- Leasing financiar │
│ │ │- Emitere de garantii si asumare de angajamente │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Activitate bancara de │ 12% │- Atragere de depozite si alte fonduri rambursabile │
│retail │ │- Acordare de credite │
│(Activitati cu persoane │ │- Leasing financiar │
│fizice sau entitati mici │ │- Emitere de garantii si asumare de angajamente │
│sau mijlocii, fata de care│ │ │
│expunerile indeplinesc │ │ │
│conditiile pentru a fi │ │ │
│incadrate in clasa de │ │ │
│expunerilor tip retail, │ │ │
│stabilite la art. 4 alin. │ │ │
│(2) din Regulamentul │ │ │
│BNR-CNVM nr. 14/19/2006 │ │ │
│privind tratamentul │ │ │
│riscului de credit pentru │ │ │
│institutiile de credit si │ │ │
│firmele de investitii │ │ │
│potrivit abordarii │ │ │
│standard) │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Plati si decontari │ 18% │- Servicii de transfer de fonduri/Operatiuni de plati │
│ │ │- Emitere si administrare de mijloace de plata │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Servicii de agent │ 15% │- Pastrarea si administrarea de instrumente financiare │
│ │ │ pentru contul clientilor, inclusiv custodia si servicii │
│ │ │ conexe cum ar fi administrarea numerarului sau a │
│ │ │ garantiilor reale │
├──────────────────────────┼───────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Administrarea activelor │ 12% │- Administrare de portofolii │
│ │ │- Administrare a organismelor de plasament colectiv in │
│ │ │ valori mobiliare │
│ │ │- Alte forme de administrare a activelor │
└──────────────────────────┴───────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 2
-------
la regulament
-------------

Principii de incadrare pe linii de activitate

1. Institutiile de credit, altele decat cele care aplica abordarea de baza in scopul determinarii cerintei de capital aferente riscului operational, au obligatia sa stabileasca politici si criterii adecvate de incadrare a diferitelor activitati pe cele opt linii prevazute in Anexa nr. 1 si sa le transpuna in mod clar si transparent in normele interne.
2. Criteriile de incadrare pe linii de activitate trebuie analizate periodic si ajustate in mod adecvat in cazul activitatilor si riscurilor noi sau al celor care au suferit modificari.
3. Incadrarea activitatilor institutiei de credit pe linii trebuie sa respecte urmatoarele principii:
a) Toate activitatile desfasurate trebuie incadrate pe cele opt linii, respectandu-se criteriul de apartenenta exclusiva a unei activitati la o singura linie;
b) Orice activitate care nu poate fi incadrata cu usurinta pe o anumita linie, dar care reprezinta in fapt o operatiune conexa a unei activitati deja incadrate, trebuie alocata liniei de activitate in care se regaseste activitatea pe care o sprijina. Daca aceasta activitate conexa sustine mai multe linii de activitate, institutia de credit trebuie sa stabileasca si sa utilizeze un criteriu obiectiv de incadrare;
c) Daca o activitate nu poate fi incadrata pe o anumita linie, activitatea va fi inclusa in linia careia ii este atribuita cea mai mare cota de risc operational. Pe aceeasi linie de activitate vor fi incadrate si operatiunile conexe asociate activitatii in cauza;
d) Incadrarea activitatilor pe linii, pentru scopul determinarii cerintei de capital aferente riscului operational, trebuie sa fie in concordanta cu categoriile utilizate pentru riscul de credit si riscul de piata;
e) Conducerea superioara, sub supravegherea Consiliului de administratie, poarta raspunderea pentru politica de incadrare a activitatilor pe linii. Aceasta politica este supusa aprobarii Consiliului de administratie al institutiei de credit;
f) Procesul de incadrare pe linii de activitate trebuie sa faca periodic obiectul unei examinari independente.
4. Institutiile de credit vor aplica principiile enuntate in cadrul acestei anexe, in mod corespunzator, si in cazul alocarii indicatorului relevant pe linii de activitate. Institutiile de credit pot utiliza metode interne de tarifare pentru a repartiza indicatorul relevant intre liniile de activitate. Costurile care sunt generate in cadrul unei linii de activitate dar care sunt imputabile unei alte linii de activitate pot fi afectate acesteia din urma, de exemplu, utilizand un tratament bazat pe costurile interne de transfer intre cele doua linii de activitate.

ANEXA 3
-------
la regulament
-------------





Clasificarea evenimentelor de pierdere
┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Categoria de │ Definitie │
│ evenimente │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Frauda interna │Pierderi rezultate din actiuni de genul celor comise cu intentia de │
│ │fraudare, de insusire frauduloasa de bunuri (in sens juridic) sau de │
│ │incalcare/eludare a reglementarilor, legislatiei sau politicii │
│ │institutiei de credit, in care este implicata cel putin o persoana din │
│ │interiorul acesteia; sunt excluse evenimentele de tipul discriminarii │
│ │sau incalcarii principiilor diversitatii. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Frauda externa │Pierderi rezultate din actiuni de genul celor comise cu intentia de │
│ │fraudare, de insusire frauduloasa de bunuri sau de incalcare/eludare a │
│ │legislatiei, comise de un tert. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Practici de angajare│Pierderi rezultate din actiuni contrare prevederilor legislatiei si │
│si siguranta la │conventiilor in materie de angajare, sanatate si siguranta la locul de │
│locul de munca │munca, din plata de daune pentru vatamari corporale sau din │
│ │practici/evenimente de discriminare sau de incalcare a principiilor │
│ │diversitatii. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Clienti, produse si │Pierderi rezultate din incalcarea neintentionata sau din neglijenta a │
│practici comerciale │obligatiilor profesionale fata de clienti (inclusiv cele privind │
│ │increderea/siguranta si cele privind adecvarea serviciilor) sau din │
│ │natura sau caracteristicile unui produs. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Pagube asupra │Pierderile rezultate din distrugerea sau deteriorarea activelor │
│activelor corporale │corporale in urma catastrofelor naturale sau a altor evenimente. │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Intreruperea │Pierderi rezultate din intreruperi ale activitatii sau functionarea │
│activitatii si │neadecvata a sistemelor. │
│functionarea │ │
├────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Executarea, livrarea│Pierderi datorate procesarii neadecvate a tranzactiilor sau gestiunii │
│si gestiunea │necorespunzatoare a proceselor; pierderi din relatiile cu partenerii de │
│proceselor │afaceri/comerciali si cu furnizorii. │
┴────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 4
-------
la regulament
-------------

Utilizarea combinata a abordarilor pentru scopul
determinarii cerintei de capital la nivel de grup




┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Abordarea utilizata la nivel de grup │
┌──────────────────────────────────┼──────────────────┬────────────────────┬──────────────────┤
│Abordarea utilizata la nivelul │ │ Abordarea standard │Abordarea avansata│
│filialei sau al liniei de │Abordarea de baza │ sau abordarea │ de evaluare*1) │
│activitate │ │standard alternativa│ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei se utilizeaza │ │ Utilizare partiala │Utilizare partiala│
│abordarea de baza │ - │ acceptabila*2) │ acceptabila │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei/liniei de │ │ │ │
│activitate se utilizeaza abordarea│ Nu se accepta │ │Utilizare partiala│
│standard sau abordarea standard │utilizare partiala│ - │ acceptabila │
│alternativa │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul filialei/liniei de │Utilizare partiala│ Utilizare partiala │ │
│activitate se utilizeaza abordarea│ acceptabila │ acceptabila │ - │
│avansata de evaluare*3) │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴──────────────────┘


-----
*1) In conformitate cu prevederile art. 30.
*2) In conformitate cu prevederile art. 31.
*3) In conformitate cu prevederile art. 30.

ANEXA 5
-------
la regulament
-------------

Utilizarea combinata a abordarilor pentru scopul
determinarii cerintei de capital la nivel individual





┌──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Abordarea utilizata la nivelul entitatii juridice │
┌──────────────────────────────────┼──────────────────┬────────────────────┬──────────────────┤
│Abordarea utilizata la │ Abordarea de │ Abordarea standard │Abordarea avansata│
│nivelul liniei de │ baza │ sau abordarea │ de evaluare*4) │
│activitate/sucursalei │ │standard alternativa│ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul sucursalei se │ - │ Nu se accepta │Utilizare partiala│
│utilizeaza abordarea de baza │ │ utilizare partiala │ acceptabila │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul liniei de activitate/ │ │ │ │
│sucursalei se utilizeaza abordarea│ Nu se accepta │ - │Utilizare partiala│
│standard sau abordarea standard │utilizare partiala│ │ acceptabila │
│alternativa │ │ │ │
├──────────────────────────────────┼──────────────────┼────────────────────┼──────────────────┤
│La nivelul liniei de activitate/ │ Nu se accepta │ Nu se accepta │ │
│sucursalei se utilizeaza abordarea│utilizare partiala│ utilizare partiala │ - │
│avansata de evaluare │ │ │ │
└──────────────────────────────────┴──────────────────┴────────────────────┴──────────────────┘


*4) In conformitate cu art. 30.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016