Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 28 din 14 decembrie 2006  privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritatile competente pentru verificarea si evaluarea acestora*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 28 din 14 decembrie 2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritatile competente pentru verificarea si evaluarea acestora*)

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.035 bis din 28 decembrie 2006
-------------
*) Aprobat de <>Ordinul nr. 117 din 14 decembrie 2006 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1035 din 28 decembrie 2006.


CAP. I
Domeniul de aplicare si definitii

ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileste criteriile tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor, precum si criteriile tehnice utilizate de autoritatile competente pentru verificarea si evaluarea acestora.
(2) Prezentul regulament se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte.
(3) Casele centrale sunt responsabile pentru reglementarea cadrului general aferent cerintelor minime de capital ale cooperativelor de credit din cadrul retelelor cooperatiste. Reglementarile emise vor avea in vedere prevederile prezentului regulament in ceea ce priveste determinarea cerintelor minime de capital ale cooperativelor de credit si nu vor putea stabili cerinte mai putin restrictive decat cele prevazute de acesta. In acest sens, reglementarile emise de casa centrala vor fi transmise spre avizare Bancii Nationale a Romaniei.
(4) Prezentul regulament se aplica in mod corespunzator societatilor de servicii de investitii financiare, precum si societatilor de administrare a investitiilor care au in obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investitii. In acest sens, orice referire la Banca Nationala a Romaniei se considera a fi facuta, dupa caz, la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(5) Prezentul regulament se aplica la nivel individual si, dupa caz, la nivel consolidat, in conformitate cu prevederile <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si a firmelor de investitii.
(6) Casele centrale sunt responsabile pentru aplicarea prezentului regulament la nivel de retea cooperatista.
ART. 2
(1) Termenii si expresiile folosite in cuprinsul prezentului regulament au semnificatia prevazuta de <>Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.
(2) Expresiile "societate de servicii de investitii financiare" si "societate de administrare a investitiilor care are in obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investitii" au intelesul prevazut de <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital.

CAP. II
Criterii tehnice referitoare la organizarea si tratamentul riscurilor

SECŢIUNEA 1
Dispozitii generale

ART. 3
Institutiile de credit trebuie sa ia masuri pe linia administrarii cel putin a urmatoarelor riscuri semnificative: riscul de credit si riscul de credit al contrapartidei, riscul rezidual, riscul de concentrare, riscul din securitizare, riscul de piata, riscul de rata a dobanzii ce apare din activitatile care sunt in afara portofoliului de tranzactionare, riscul operational si riscul de lichiditate.
ART. 4
In domeniul administrarii riscurilor semnificative, structura de conducere a institutiilor de credit prevazuta la <>art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului trebuie sa aprobe si sa revizuiasca periodic strategiile si politicile pentru asumarea, administrarea, monitorizarea si diminuarea riscurilor la care institutia de credit este sau ar putea fi expusa, inclusiv acelea care provin din mediul macroeconomic in care institutia de credit isi desfasoara activitatea si care sunt legate de stadiul ciclului economic.
ART. 5
Cadrul de administrare a riscurilor in ceea ce priveste separarea responsabilitatilor in cadrul institutiilor de credit si evitarea conflictelor de interese trebuie sa fie definit de catre structura de conducere a institutiilor de credit prevazuta la <>art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.

SECŢIUNEA a 2-a
Dispozitii privind administrarea riscului de credit si a riscurilor asociate acestuia

ART. 6
(1) Institutiile de credit trebuie sa desfasoare activitatea de creditare in baza unor criterii sanatoase si bine definite de acordare a creditelor.
(2) Institutiile de credit trebuie sa dispuna de procese clar stabilite pentru aprobarea noilor credite, modificarea clauzelor, reinnoirea si refinantarea celor existente.
(3) Administrarea si monitorizarea continua a diferitelor portofolii si expuneri afectate de riscul de credit ale institutiilor de credit, inclusiv pentru identificarea si administrarea creditelor neperformante si pentru realizarea unor ajustari de valoare si constituirea unor provizioane adecvate, trebuie sa fie realizata prin intermediul unor sisteme care sa functioneze efectiv.
(4) Diversificarea portofoliilor de credit trebuie sa fie adecvata in raport cu pietele pe care institutia de credit doreste sa actioneze si cu strategia generala privind creditarea.
ART. 7
Institutiile de credit trebuie sa monitorizeze si sa controleze pe baza de politici si proceduri scrise riscul rezidual, respectiv riscul ca tehnicile recunoscute de diminuare a riscului de credit utilizate de catre institutia de credit sa fie mai putin eficiente decat se asteapta.
ART. 8
Institutiile de credit trebuie sa monitorizeze si sa controleze pe baza de politici si proceduri scrise riscul de concentrare, respectiv riscul care apare din expuneri fata de contrapartide, grupuri de contrapartide aflate in legatura si contrapartide din acelasi sector economic, regiune geografica sau din aceeasi activitate sau marfa sau din aplicarea tehnicilor de diminuare a riscului de credit si include in special riscurile asociate cu expunerile mari indirecte la riscul de credit (de ex. fata de un singur emitent de garantie reala).
ART. 9
(1) Institutiile de credit trebuie sa evalueze si sa monitorizeze pe baza de politici si proceduri scrise riscul din securitizare, respectiv riscul care apare din operatiuni de securitizare in legatura cu care institutiile de credit sunt initiator sau sponsor, pentru a se asigura in special ca substanta economica a tranzactiei se reflecta in totalitate in evaluarea si luarea deciziilor privind administrarea riscului.
(2) Institutiile de credit care sunt initiatoare ale unor operatiuni de securitizare a unor expuneri reinnoibile care contin o clauza de rambursare anticipata trebuie sa dispuna de planuri de lichiditate pentru a solutiona implicatiile aferente atat in cazul unei rambursari programate cat si al uneia anticipate.

SECŢIUNEA a 3-a
Dispozitii privind administrarea riscului de piata si administrarea riscului de rata a dobanzii din activitati in afara portofoliului de tranzactionare

ART. 10
Institutiile de credit trebuie sa implementeze politici si procese pentru masurarea si administrarea tuturor cauzelor si efectelor semnificative ale riscurilor de piata.
ART. 11
Institutiile de credit trebuie sa implementeze sisteme de evaluare si administrare a riscului de rata a dobanzii care apare din eventuale modificari ale ratelor de dobanda ce ar putea afecta activitatile unei institutii de credit care sunt in afara portofoliului de tranzactionare.

SECŢIUNEA a 4-a
Dispozitii privind administrarea riscului operational

ART. 12
(1) Institutiile de credit trebuie sa implementeze politici si procese pentru evaluarea si administrarea expunerii la riscul operational, inclusiv la evenimente cu frecventa redusa si impact negativ major.
(2) - Fara a aduce atingere definitiei riscului operational in sensul <>art. 2 alin. 2 lit. c din Regulamentul BNR-CNVM nr. 13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii pentru riscul operational, institutiile de credit trebuie sa defineasca riscul operational pentru scopurile politicilor si procedurilor prevazute la alin. 1.
ART. 13
Institutiile de credit trebuie sa stabileasca planuri de reincepere a activitatii si pentru situatii neprevazute, care sa ia in considerare diferite tipuri de scenarii, sa asigure capacitatea acestora de a functiona in mod continuu si sa limiteze pierderile in cazul unei crize severe.

SECŢIUNEA a 5-a
Dispozitii privind administrarea riscului de lichiditate

ART. 14
(1) Institutiile de credit trebuie sa dispuna de politici si procese de evaluare si administrare a pozitiei lor nete de finantare si a necesitatilor lor nete de finantare, stabilite pe o baza continua si in perspectiva.
(2) Institutiile de credit trebuie sa ia in considerare scenarii alternative, iar ipotezele care stau la baza deciziilor privind pozitia lor neta de finantare trebuie sa fie revizuite periodic.
ART. 15
Institutiile de credit trebuie sa dispuna de planuri alternative pentru a face fata crizelor de lichiditate.

CAP. III
Criterii tehnice referitoare la evaluarea efectuata de autoritatile competente cu privire la riscuri

ART. 16
(1) In afara de riscurile de credit, de piata si operational, verificarea si evaluarea efectuate de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prevederilor <>art. 166 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, va include cel putin urmatoarele:
a) rezultatele simularilor in conditii de criza efectuate de institutiile de credit care aplica abordarea bazata pe modele interne de rating;
b) expunerea la riscul de concentrare si administrarea acestui risc de catre institutiile de credit, inclusiv conformarea acestora cu cerintele <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 16/21/2006 privind expunerile mari ale institutiilor de credit si firmelor de investitii;
c) soliditatea, caracterul adecvat si modalitatile de aplicare ale politicilor si procedurilor implementate de institutiile de credit pentru administrarea riscului rezidual asociat utilizarii tehnicilor de diminuare a riscului de credit recunoscute;
d) adecvarea fondurilor proprii detinute de o institutie de credit in legatura cu activele securitizate avand in vedere substanta economica a tranzactiei, inclusiv nivelul de transfer al riscului realizat;
e) expunerea la riscul de lichiditate si administrarea acestui risc de catre institutiile de credit;
f) impactul efectelor de diversificare si modalitatea in care aceste efecte sunt luate in considerare in sistemul de evaluare a riscurilor; si
g) rezultatele simularilor in conditii de criza efectuate de catre institutiile care utilizeaza un model intern pentru a calcula cerintele de capital la riscul de piata potrivit Anexei V la <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii.
(2) Verificarea si evaluarea efectuate de catre Banca Nationala a Romaniei in aplicarea prevederilor <>art. 166 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului trebuie sa includa si expunerea institutiilor de credit la riscul de rata a dobanzii ce apare din activitatile care sunt in afara portofoliului de tranzactionare.
(3) In sensul alin. 2, in cazul institutiilor a caror valoare economica scade cu mai mult de 20% din fondurile lor proprii ca urmare a unei schimbari bruste si neasteptate a ratelor de dobanda, Banca Nationala a Romaniei ia masuri a caror dimensiune o stabileste si care nu difera de la o institutie de credit la alta.
ART. 17
(1) Banca Nationala a Romaniei monitorizeaza daca o institutie de credit a sustinut implicit o securitizare.
(2) Daca se stabileste ca o institutie de credit a sustinut implicit in mai multe randuri o operatiune de securitizare, Banca Nationala a Romaniei ia masurile care se impun, astfel incat sa fie reflectata expectatia crescuta ca institutia de credit sa sustina si pe viitor operatiunile de securitizare, impiedicand astfel realizarea unui transfer semnificativ al riscului.
ART. 18
Pentru scopurile determinarii ce trebuie efectuata potrivit prevederilor <>art. 166 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, Banca Nationala a Romaniei examineaza daca ajustarile de valoare efectuate si provizioanele constituite pentru pozitiile/portofoliile din cadrul portofoliului de tranzactionare, potrivit prevederilor partii B din Anexa VI la <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului institutiilor de credit si al firmelor de investitii, permit institutiei de credit sa vanda sau sa-si acopere rapid pozitiile fara a se expune unor pierderi semnificative in conditii normale de piata.

CAP. IV
Sanctiuni si dispozitii finale

ART. 19
Nerespectarea dispozitiilor prezentului regulament atrage aplicarea masurilor si/sau a sanctiunilor prevazute la art. 226, art. 227, art. 229, precum si la <>art. 284 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului.
ART. 20
Prezentul regulament intra in vigoare la 1 ianuarie 2007.

*

Prezentul regulament transpune prevederile art. 124(5), Anexei V si Anexei XI din Directiva nr. 2006/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 iunie 2006, privind accesul la activitate si desfasurarea activitatii de catre institutiile de credit, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006.
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016