Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 2 din 25 iulie 2025  pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit şi pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2023 privind cerinţe prudenţiale pentru băncile de dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT nr. 2 din 25 iulie 2025 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit şi pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2023 privind cerinţe prudenţiale pentru băncile de dezvoltare

EMITENT: Banca Naţională a României
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 726 din 4 august 2025
    Având în vedere prevederile art. 4 alin. (1), art. 24, 77, 101 şi 122 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată şi o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variaţiile potenţiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor din afara portofoliului de tranzacţionare ale unei instituţii, ale Regulamentului delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de şoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri şi ceea ce constituie o scădere semnificativă, ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/855 al Comisiei din 15 martie 2024 de modificare a standardelor tehnice de punere în aplicare stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 în ceea ce priveşte normele referitoare la raportarea în scopuri de supraveghere a riscului de rată a dobânzii în portofoliul bancar, ale Ghidului Autorităţii Bancare Europene privind gestionarea riscului de rată a dobânzii şi a riscului de marjă de credit asociat activităţilor din afara portofoliului de tranzacţionare (EBA/GL/2022/14), precum şi prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 420 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 86 alin. (1) din Legea nr. 207/2022, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 25 alin. (2) lit. a) şi art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
    Banca Naţională a României emite prezentul regulament.
    ART. I
    Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2013 privind cerinţe prudenţiale pentru instituţiile de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 841 din 30 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 127, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 127
    (1) Instituţiile de credit trebuie să implementeze sisteme, prin utilizarea unei metodologii interne sau a unei metodologii standardizate, respectiv a unei metodologii standardizate simplificate în cazul instituţiilor de credit mici şi cu un grad redus de complexitate, conform Regulamentului delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată şi o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variaţiile potenţiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor din afara portofoliului de tranzacţionare ale unei instituţii, pentru a identifica, evalua, administra şi reduce riscul care rezultă din variaţiile potenţiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalurilor proprii, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor instituţiei de credit care sunt în afara portofoliului de tranzacţionare."

    2. La articolul 127, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Instituţiile de credit trebuie să implementeze sisteme pentru a evalua şi a monitoriza riscurile care rezultă din variaţiile potenţiale ale marjelor de credit (credit spreads) care afectează atât valoarea economică a capitalurilor proprii, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor instituţiei de credit care sunt în afara portofoliului de tranzacţionare."

    3. La articolul 127, alineatul (5) se abrogă.
    4. La articolul 132, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Instituţiile de credit calculează şi raportează Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere modificarea valorii lor economice, precum şi modificarea veniturilor nete din dobânzi, ca urmare a aplicării unor schimbări bruşte şi neaşteptate ale ratelor dobânzii conform scenariilor de şoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1)-(2) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de şoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri şi ceea ce constituie o scădere semnificativă."

    5. La articolul 132, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Raportarea modificării valorii economice şi a veniturilor nete din dobânzi se efectuează cu frecvenţa prevăzută la art. 20a din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte raportarea în scopuri de supraveghere a instituţiilor şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(2^2) Calcularea modificării valorii economice şi a veniturilor nete din dobânzi se efectuează cel puţin trimestrial. Dacă în cel puţin unul dintre cele 6 scenarii scăderea valorii economice rezultate în urma calculării este mai mare decât 15% din fondurile proprii de nivel 1 sau se înregistrează o scădere mai mare de 5% din fondurile proprii de nivel 1 a veniturilor din dobânzi în unul dintre cele două scenarii aferente modificărilor veniturilor nete din dobânzi, instituţia de credit trebuie să informeze imediat Banca Naţională a României. Notificarea trebuie să conţină o evaluare internă semnată de organul de conducere care să includă motivele depăşirii pragurilor menţionate anterior, precum şi informaţii privind administrarea riscului de rată a dobânzii din afara portofoliului de tranzacţionare, pe baza cărora Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere să decidă cu privire la oportunitatea exercitării competenţelor de supraveghere prevăzute la art. 166 alin. (5^3)."

    6. La articolul 132, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru scopurile alin. (2)-(2^2), instituţiile de credit trebuie să aplice fie metodologia standardizată sau metodologia standardizată simplificată, aşa cum sunt prevăzute la capitolul II, capitolul III şi capitolul VI din Regulamentul delegat (UE) 2024/857 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care specifică o metodologie standardizată şi o metodologie standardizată simplificată pentru evaluarea riscurilor care decurg din variaţiile potenţiale ale ratelor dobânzii care afectează atât valoarea economică a capitalului propriu, cât şi veniturile nete din dobânzi aferente activităţilor din afara portofoliului de tranzacţionare ale unei instituţii, fie o metodologie internă."

    7. La articolul 132, alineatele (1) şi (6) se abrogă.
    8. La articolul 133, alineatul (1) se abrogă.
    9. La articolul 133, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Sistemele interne deţinute de către instituţiile de credit trebuie să fie suficient de flexibile pentru calcularea senzitivităţii la oricare dintre scenariile de şoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1)-(2) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de şoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri şi ceea ce constituie o scădere semnificativă."

    10. La articolul 134, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Instituţiile de credit trebuie să examineze dacă analiza bazată pe o modelare necondiţionată a fluxurilor de numerar (momentul sau valoarea fluxurilor de numerar sunt independente de scenariul specific al ratei dobânzii) a impactului asupra portofoliului curent al unui şoc sau al mai multor şocuri considerate ar trebui completată de o abordare bazată pe o modelare condiţionată a fluxurilor de numerar (momentul sau valoarea fluxurilor de numerar depind de scenariul specific al ratei dobânzii). Instituţiile de credit de dimensiune mai mare şi/sau cu activitate mai complexă trebuie să ia în considerare scenarii în care sunt calculate traiectorii diferite ale ratei dobânzii - interest rate paths - şi în care unele ipoteze, cum ar fi despre comportament, contribuţia la risc, dimensiunea şi componenţa bilanţului, sunt ele însele funcţii de nivelele/nivelul ratei dobânzii."

    11. La articolul 136, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) utilizarea metodelor de modelare a fluxurilor de trezorerie condiţionate sau necondiţionate;"

    12. La articolul 166, alineatul (5^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5^1) În scopul aplicării alin. (5), Banca Naţională a României exercită competenţele de supraveghere prevăzute la alin. (5^3), cel puţin în următoarele cazuri:
    a) valoarea economică a capitalurilor proprii ale unei instituţii de credit, astfel cum este menţionată la art. 127 alin. (1), scade cu mai mult de 15% din fondurile sale proprii de nivel 1, ca urmare a unei variaţii bruşte şi neaşteptate a ratelor dobânzii, astfel cum se prevede în oricare dintre cele şase scenarii de şoc în materie de supraveghere prevăzute la art. 1 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de şoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri şi ceea ce constituie o scădere semnificativă;
    b) veniturile nete din dobânzi ale unei instituţii de credit, astfel cum sunt prevăzute la art. 127 alin. (1), înregistrează o scădere semnificativă, în sensul definit la art. 5 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2024/856 de completare a Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează scenariile de şoc în materie de supraveghere, ipotezele comune în materie de modelare şi de parametri şi ceea ce constituie o scădere semnificativă, ca urmare a unei variaţii bruşte şi neaşteptate a ratelor dobânzii, astfel cum este prevăzută în oricare dintre cele două scenarii de şoc aplicate ratelor dobânzii în materie de supraveghere."

    13. La articolul 230^11, partea introductivă a alineatului (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(6) În cazul prevăzut la alin. (5) lit. a), notificarea se efectuează cu două luni anterior datei la care se preconizează încheierea noului acord de externalizare, astfel încât Banca Naţională a României să poată efectua evaluarea noilor circumstanţe şi, dacă este cazul, să poată dispune măsurile necesare. Notificarea trebuie însoţită de următoarele documente şi informaţii:"

    14. La articolul 230^11, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) În termenele menţionate la alin. (2) şi (6), respectiv în termen de două luni de la data notificării prevăzute la alin. (3), Banca Naţională a României poate impune instituţiei de credit anumite condiţii în legătură cu operaţiunea de externalizare sau de schimbare a furnizorului extern sau se poate opune motivat ţinând seama de factori, cum ar fi: mărimea instituţiei de credit, natura activităţii care se intenţionează a fi externalizată, caracteristicile şi poziţia de piaţă ale furnizorului de servicii propus, durata contractului, conflictele de interese ce ar putea fi generate de externalizare. În lipsa unui răspuns din partea Băncii Naţionale a României, instituţiile de credit pot implementa externalizarea în condiţiile notificate."

    15. Anexa nr. 1 se abrogă.


    ART. II
    Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 4/2023 privind cerinţe prudenţiale pentru băncile de dezvoltare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 18 mai 2023, se modifică după cum urmează:
    - La articolul 126, alineatul (2) se abrogă.


    ART. III
    Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
                    Mugur Constantin Isărescu

    Bucureşti, 25 iulie 2025.
    Nr. 2.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016