Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 15 din 6 octombrie 2006  privind prezentarea recomandarilor pentru investitii in instrumente financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 15 din 6 octombrie 2006 privind prezentarea recomandarilor pentru investitii in instrumente financiare

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 943 din 22 noiembrie 2006
REGULAMENT nr. 15 din 6 octombrie 2006
privind prezentarea recomandãrilor pentru investiţii în instrumente financiare
EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 943 din 22 noiembrie 2006

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte norme cu privire la prezentarea cãtre public a recomandãrilor pentru investiţii în instrumente financiare ale pieţei de capital şi la prezentarea publica a conflictelor de interese în care se pot afla persoanele care produc sau distribuie informaţii referitoare la strategii de investiţii.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificatia prevãzutã în <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) recomandare - cercetare sau informaţie care recomanda ori sugereaza, implicit sau explicit, o strategie de investiţii cu privire la unul ori mai multe instrumente financiare sau la emitenti de instrumente financiare - de a cumpara, a vinde, a menţine, a subscrie sau de a exercita un drept conferit de un asemenea instrument -, inclusiv orice opinie emisã privind preţul sau valoarea prezenta ori viitoare a acestor instrumente, destinatã unor canale de distribuţie sau publicului ori susceptibilã sa ajungã la cunostinta publicului sub orice forma scrisã sau nescrisa. Recomandare nescrisa înseamnã orice recomandare verbalã transmisã direct sau prin intermediul unor mijloace audiovizuale ori o recomandare publicatã pe o pagina de internet sau prin intermediul oricãrui alt sistem electronic;
b) cercetare sau alta informaţie care recomanda ori sugereaza o strategie de investiţii:
1. o informaţie produsã de cãtre un consultant de investiţii, o societate de servicii de investiţii financiare, o instituţie de credit, orice alta persoana al carei principal obiect de activitate consta în realizarea de recomandãri sau de cãtre o persoana fizica ce desfãşoarã activitate pentru aceştia în baza unui contract de munca ori altfel şi care, în mod direct sau indirect, exprima o anumitã recomandare de investiţii referitoare la un instrument financiar sau un emitent de instrumente financiare;
2. o informaţie realizatã de cãtre o alta persoana decât cele menţionate la pct. 1, în special de cãtre un ziarist profesionist definit conform Codului deontololgic al ziaristului, adoptat de Clubul Roman de Presa, şi care recomanda în mod direct investirea într-un anumit instrument financiar;
c) persoana relevanta - o persoana fizica sau juridicã ce produce ori difuzeazã recomandãri în exerciţiul profesiei, al administrãrii propriei afaceri sau în nume personal;
d) emitent - emitentul unui instrument financiar la care se referã, direct sau indirect, o anumitã recomandare pentru investiţii;
e) canal de distribuţie - modalitatea prin care informaţia este sau ar putea fi facuta publica, iar prin informaţie care ar putea fi facuta publica se înţelege orice informaţie la care are ori poate avea acces un numãr mare de persoane;
f) reglementãri adecvate - orice norme în vigoare, inclusiv cele de autoreglementare, cu privire la prezentarea corecta a cercetãrilor sau a altor informaţii menite sa recomande ori sa sugereze o strategie de investiţii, asa cum sunt definite la lit. b), precum şi la informarea publicului în legatura cu eventualele conflicte de interese;
g) editori - editorii de presa care isi desfãşoarã activitatea în presa scrisã, radio, televiziune sau în cadrul serviciilor de comunicaţie prin internet;
h) difuzori de presa - agenţiile de presa, precum şi oricare alte servicii de difuzare a stirilor.
ART. 3
(1) Orice recomandare trebuie sa menţioneze în mod clar şi vizibil identitatea persoanei care a produs-o şi, în special, numele şi funcţia persoanei care a realizat recomandarea, precum şi denumirea persoanei juridice responsabile pentru producerea ei.
(2) În cazul în care persoana relevanta este o societate de servicii de investiţii financiare (S.S.I.F.) sau o instituţie de credit, recomandarea trebuie sa cuprindã informaţii cu privire la autoritatea de reglementare insarcinata cu supravegherea respectivei persoane.
(3) În cazul în care persoana relevanta nu este nici o S.S.I.F. şi nici o instituţie de credit, dar este subiect al unor reglementãri proprii, recomandarea trebuie sa facã referire şi la acestea.
(4) În cazul recomandãrilor nescrise, cerinţele prevãzute la alin. (1) şi (2) se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(5) Alin. (1) şi (2) nu se vor aplica ziaristilor, editorilor şi difuzorilor de presa care sunt subiect al unor reglementãri adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia ca acestea sa aibã efecte similare cu cele prevãzute la respectivele alineate.
(6) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.) se va pronunţa asupra caracterului echivalent al oricãrei reglementãri menţionate la alin. (5), precum şi asupra naturii similare a efectelor produse de aceasta.
ART. 4
(1) Persoanele relevante se vor asigura, pe cat posibil, de faptul ca producerea şi/sau distribuţia de recomandãri se fac cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) separarea clara a faptelor de interpretãri, aprecieri sau opinii proprii;
b) utilizarea unor surse credibile sau, în cazul în care exista suspiciuni cu privire la credibilitatea acestor surse, indicarea acestora;
c) prezentarea explicita a tuturor previziunilor şi nivelurilor de preţ, precum şi a principalelor ipoteze avute în vedere.
(2) În cazul recomandãrilor nescrise, cerinţele prevãzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(3) Persoana relevanta trebuie sa ia toate mãsurile astfel încât recomandãrile sale sa poatã fi justificate în cazul unei solicitãri în acest sens din partea C.N.V.M.
(4) Alin. (1) şi (3) nu se vor aplica ziaristilor, editorilor şi difuzorilor de presa care sunt subiect al unor reglementãri adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia ca acestea sa aibã efecte similare cu cele prevãzute la respectivele alineate.
(5) C.N.V.M. se va pronunţa asupra caracterului echivalent al oricãrei reglementãri menţionate la alin. (4), precum şi asupra naturii similare a efectelor produse de aceasta.
ART. 5
(1) În cazul în care persoana relevanta este un consultant de investiţii, o S.S.I.F., o instituţie de credit, o persoana juridicã implicata cu aceştia, o persoana relevanta al carei obiect de activitate este producerea de recomandãri sau o persoana fizica ce desfãşoarã activitate pentru aceştia în baza unui contract de munca ori altfel, aceasta trebuie sa se asigure ca sunt îndeplinite obligaţiile prevãzute la art. 4, precum şi, cel puţin, urmãtoarele condiţii:
a) toate sursele importante sunt indicate în mod adecvat, inclusiv emitentul, precum şi faptul ca recomandarea a fost comunicatã emitentului şi modificatã ulterior acestei dezvaluiri, dar înainte de difuzare, dacã este cazul;
b) orice baza de evaluare sau metodologie utilizata pentru evaluarea unui instrument financiar sau a unui emitent de instrumente financiare ori pentru stabilirea unui nivel de preţ al unui instrument financiar este rezumata în mod adecvat;
c) semnificatia oricãrei recomandãri fãcute, de tipul "cumpara", "vinde" sau "pãstreazã", care poate include intervalul de timp al investiţiei la care se raporteazã recomandarea, este explicata în mod adecvat, iar orice avertisment vizând un anumit risc, inclusiv o analiza a ipotezelor relevante, este indicat;
d) se face referire la modalitatea de actualizare a recomandãrilor, dacã aceasta exista, şi la orice schimbare semnificativã a modalitãţilor de realizare a recomandarii, dacã este cazul;
e) data la care recomandarea a fost distribuita/publicatã pentru prima oara, precum şi data şi ora aferente preţului de pe piata al oricãrui instrument financiar menţionat sunt indicate în mod clar;
f) în cazul în care o recomandare diferã de o alta recomandare referitoare la acelaşi instrument financiar sau acelaşi emitent, emisã în decursul unei perioade anterioare de 12 luni, se vor indica în mod clar şi vizibil modificarea facuta, precum şi data exactã la care a fost publicatã prima recomandare.
(2) În cazul în care cerinţele prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) sunt disproportionate în raport cu durata de valabilitate a recomandarii publicate, acestea se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o referire clara la locul în care informaţia solicitatã poate fi uşor şi direct accesata de cãtre public, de exemplu o legatura directa de internet cãtre acea informaţie publicatã pe adresa de internet a persoanei relevante, cu condiţia sa nu fi existat modificãri ale metodologiei sau bazei de evaluare utilizate.
(3) În cazul recomandãrilor nescrise, cerinţele prevãzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
ART. 6
(1) Persoanele relevante sunt obligate sa dezvaluie toate legãturile şi circumstanţele care sunt în mod rezonabil de natura sa aducã atingere obiectivitatii recomandarii fãcute, în special dacã persoanele relevante au un interes financiar semnificativ în legatura cu unul sau cu mai multe instrumente financiare care fac obiectul recomandarii sau dacã exista un conflict de interese semnificativ cu privire la emitentul la care se referã recomandarea.
(2) În cazul în care persoana relevanta este o persoana juridicã, cerinta prevãzutã la alin. (1) se va aplica, de asemenea, oricãrei persoane fizice sau juridice care desfãşoarã activitate pentru aceasta în baza unui contract de munca ori altfel şi care a participat la elaborarea recomandarii.
(3) În cazul în care persoana relevanta este o persoana juridicã, informaţiile care trebuie dezvãluite în conformitate cu alin. (1) se vor referi cel puţin la:
a) orice interese sau conflicte de interese ale persoanei relevante ori ale persoanelor juridice implicate cu aceasta, care sunt cunoscute sau se asteapta în mod rezonabil sa fie cunoscute persoanelor implicate în elaborarea recomandarii;
b) interese sau conflicte de interese ale persoanei relevante ori ale persoanelor juridice implicate cu aceasta, cunoscute persoanelor care, deşi nu sunt implicate în pregãtirea recomandãrilor, au avut sau sunt susceptibile sa aibã acces la recomandãri înaintea distribuirii acestora cãtre clienţi ori public.
(4) Informaţiile prevãzute la alin. (1)-(3) trebuie prezentate în cuprinsul recomandarii. Atunci când asemenea informaţii sunt disproportionate comparativ cu durata recomandarii distribuite, este suficienta o trimitere clara, în cuprinsul recomandarii, la locul în care asemenea informaţii pot fi în mod direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu o legatura directa de internet cãtre informaţiile publicate la adresa de internet a persoanei relevante.
(5) În cazul recomandãrilor nescrise, cerinţele prevãzute la alin. (1) şi (2) se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
(6) Alin. (1)-(4) nu se vor aplica ziaristilor, editorilor şi difuzorilor de presa care sunt subiect al unor reglementãri adecvate echivalente, inclusiv cele profesionale, cu condiţia ca acestea sa aibã efecte similare cu cele prevãzute la respectivele alineate.
(7) C.N.V.M. se va pronunţa asupra caracterului echivalent al oricãrei reglementãri menţionate la alin. (6), precum şi asupra naturii similare a efectelor produse de aceasta.
ART. 7
(1) Pe lângã obligaţiile prevãzute la art. 6, orice recomandare realizatã de un consultant de investiţii, o S.S.I.F., o instituţie de credit, orice persoana juridicã implicata cu aceştia sau alta persoana relevanta al carei obiect principal de activitate este producerea de recomandãri trebuie sa facã publice în mod clar şi explicit urmãtoarele informaţii cu privire la propriile interese şi la conflictele de interese:
a) detineri majore care exista între persoanele relevante sau orice persoana juridicã implicata, pe de o parte, şi emitent, pe de alta parte. Aceste detineri includ cel puţin urmãtoarele situaţii:
- persoana relevanta sau orice persoana juridicã implicata cu aceasta deţine mai mult de 5% din capitalul social al emitentului; sau
- emitentul deţine mai mult de 5% din capitalul social al persoanei relevante sau al oricãrei persoane juridice implicate;
b) interesele financiare semnificative ale persoanei relevante sau ale oricãrei persoane juridice implicate cu aceasta cu privire la emitent;
c) declaraţie cu privire la faptul ca persoana relevanta sau orice persoana juridicã implicata este formator de piata pentru instrumente financiare emise de emitent, dacã este cazul;
d) declaraţie cu privire la faptul ca persoana relevanta sau orice persoana juridicã implicata cu aceasta a fost în ultimele 12 luni manager principal ori asociat al sindicatului de intermediere sau a participat la intermedierea oricãrei oferte publice de instrumente financiare emise de emitent, dacã este cazul;
e) dacã este cazul, o declaraţie cu privire la faptul ca persoana relevanta sau orice persoana juridicã implicata cu aceasta este parte în orice alt contract încheiat cu emitentul, având ca obiect furnizarea de servicii de investiţii financiare, cu condiţia ca aceasta sa nu implice dezvaluirea oricãrei informaţii comerciale confidenţiale, iar respectivul contract sa fi fost în vigoare în ultimele 12 luni sau sa fi determinat, în aceeaşi perioada, efectuarea unei plati compensatorii ori o promisiune de efectuare a unei plati compensatorii;
f) declaraţie cu privire la faptul ca persoana relevanta sau orice persoana juridicã implicata cu aceasta este parte a unui contract încheiat cu emitentul, având ca obiect producerea de recomandãri, dacã este cazul.
(2) O instituţie de credit sau o S.S.I.F. trebuie sa facã publice mãsurile de ordin organizatoric şi administrativ adoptate în scopul prevenirii şi evitãrii conflictelor de interese, în ceea ce priveşte recomandãrile, inclusiv modalitãţile de protecţie a informaţiilor.
(3) În cazul persoanelor fizice sau juridice care desfãşoarã activitate pentru o S.S.I.F. sau pentru o instituţie de credit în baza unui contract de munca ori altfel şi care au fost implicate în pregãtirea recomandarii, cerinta prevãzutã la art. 6 alin. (2) va include, dacã este cazul, dezvaluirea faptului ca remunerarea acestor persoane are legatura cu tranzacţii de investiţii financiare efectuate de S.S.I.F., de instituţia de credit sau de orice persoana juridicã implicata cu acestea.
(4) În cazul în care persoanele fizice prevãzute la alin. (3) primesc sau cumpara acţiuni ale unui emitent, anterior unei oferte publice de acţiuni, vor fi fãcute publice preţul la care acţiunile au fost achiziţionate, precum şi data achiziţiei.
(5) O instituţie de credit sau o S.S.I.F. va publica trimestrial proporţia, din totalul recomandãrilor produse, a celor de tipul "a cumpara", "a vinde", "a pãstra" sau altele echivalente, precum şi proporţia emitentilor ce corespunde fiecãreia dintre aceste categorii şi cãrora S.S.I.F. sau instituţia de credit le-a furnizat, în decursul ultimelor 12 luni, servicii de investiţii financiare.
(6) Informaţiile prevãzute la alin. (1)-(5) trebuie prezentate în cuprinsul recomandarii. Atunci când asemenea informaţii sunt disproportionate în raport cu mãrimea recomandarii, este suficienta o trimitere clara, în cuprinsul recomandarii, la locul în care asemenea informaţii pot fi în mod direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu o legatura directa de internet cãtre informaţiile publicate la adresa de internet a S.S.I.F. sau a instituţiei de credit.
(7) În cazul recomandãrilor nescrise, cerinţele prevãzute la alin. (1) se vor considera îndeplinite dacã recomandarea include o trimitere la locul în care aceste informaţii pot fi direct şi uşor accesate de cãtre public, de exemplu adresa de internet a persoanei relevante.
ART. 8
În cazul în care o persoana relevanta distribuie pe propria rãspundere o recomandare produsã de cãtre o terta parte, acea recomandare va indica în mod clar şi vizibil identitatea respectivei persoane relevante.
ART. 9
(1) În cazul în care o recomandare produsã de cãtre o terta parte este modificatã substanţial în cuprinsul unei informaţii distribuite, acea informaţie va indica în mod clar şi în detaliu în ce anume consta modificarea. Ori de câte ori modificarea substantiala a recomandarii consta în schimbarea sensului recomandarii (precum schimbarea unei recomandãri de a cumpara într-o recomandare de a pãstra sau a vinde ori viceversa), cerinţele prevãzute la art. 3-6 cu privire la producãtorii de recomandãri vor fi îndeplinite de cãtre persoana care distribuie informaţia, în concordanta cu modificarea substantiala.
(2) Persoanele juridice relevante care, direct sau prin intermediul unor persoane fizice, distribuie recomandãri modificate substanţial vor elabora proceduri formale scrise care sa permitã accesul persoanelor care primesc respectivele informaţii la datele privind identitatea producãtorului acestora, la recomandarea însãşi şi la informaţia privind interesele producãtorului sau conflictele de interese în care se gãseşte, cu condiţia ca aceste informaţii sa poatã fi dezvãluite în mod public.
(3) Alin. (1) şi (2) nu se vor aplica în cazul informaţiilor de presa cu privire la recomandãri produse de cãtre o terta persoana, atunci când recomandarea nu a fost modificatã în mod substanţial.
(4) În cazul distribuirii unui rezumat al unei recomandãri produse de cãtre o terta parte, persoana relevanta care distribuie un astfel de rezumat se va asigura ca acesta este clar şi corect întocmit, menţionând documentul sursa, precum şi locul în care publicul poate avea acces direct şi uşor la menţiunile referitoare la documentul sursa, cu condiţia ca aceste informaţii sa poatã fi dezvãluite în mod public.
ART. 10
În cazul în care persoana relevanta este o S.S.I.F., o instituţie de credit sau o persoana fizica ce lucreazã pentru aceste persoane în baza unui contract de munca ori altfel şi distribuie recomandãri produse de cãtre o terta parte, aceasta trebuie sa se asigure ca sunt îndeplinite obligaţiile prevãzute la art. 8 şi 9, precum şi urmãtoarele:
a) indicarea în mod clar şi vizibil a denumirii autoritãţii cu atribuţii de supraveghere a S.S.I.F. sau a instituţiei de credit;
b) persoana care face publica recomandarea va îndeplini cerinţele prevãzute la art. 7 privind producãtorii de recomandãri, dacã producãtorul ei nu a difuzat-o deja printr-un canal de distribuţie;
c) dacã S.S.I.F. sau instituţia de credit a modificat în mod substanţial recomandarea, se vor îndeplini cerinţele prevãzute la art. 4-8 cu privire la producãtorii de recomandãri.
ART. 11
(1) Încãlcarea de cãtre persoanele relevante a prevederilor prezentului regulament se sancţioneazã, în funcţie de gravitatea abaterii, dupã cum urmeazã:
a) avertisment;
b) amenda;
c) sancţiuni contravenţionale complementare, aplicate dupã caz:
1. suspendarea autorizaţiei;
2. retragerea autorizaţiei;
3. interzicerea temporarã sau definitiva a desfãşurãrii unor activitãţi şi servicii ce cad sub incidenta prezentului regulament;
d) sesizarea autoritãţii sau organismului abilitat cu supravegherea bunei conduite a persoanei relevante, dacã supravegherea acesteia nu intra în atribuţiile C.N.V.M.
(2) În cazul în care persoana relevanta este ziarist, editor sau difuzor de presa, C.N.V.M. poate solicita difuzarea, în cadrul publicatiei, postului sau serviciului electronic respectiv, a unui comunicat privind sancţiunea aplicatã conform alin. (1).
(3) Sancţiunile prevãzute la alin. (2) nu se vor aplica în cazul în care persoanele relevante respective sunt membre ale unei organizaţii profesionale care dispune de reglementãri adecvate echivalente ce asigura sancţiuni similare cu cele prevãzute la respectivul alineat.
ART. 12
Prezentul regulament transpune Directiva nr. 125/2003/CE de implementare a Directivei nr. 6/2003/CE privind corecta prezentare a recomandãrilor pentru investiţii şi dezvaluirea conflictelor de interese, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 184 din 24 decembrie 2003.
ART. 13
Prezentul regulament intra în vigoare la data publicãrii sale şi a ordinului de aprobare a acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat şi în Buletinul C.N.V.M. şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016