Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 9 martie 2023  privind procedura de înregistrare, investigare şi soluţionare a sesizărilor referitoare la practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 9 martie 2023 privind procedura de înregistrare, investigare şi soluţionare a sesizărilor referitoare la practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 209 din 14 martie 2023
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 198 din 9 martie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 14 martie 2023.
──────────
    CAP. I
    Consideraţii generale
    ART. 1
    Domeniul de aplicare
    (1) Prezentul regulament stabileşte procedura de înregistrare, investigare şi soluţionare a sesizărilor referitoare la practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, reglementate prin Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar.
    (2) În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 81/2022, Consiliul Concurenţei, în calitate de autoritate administrativă autonomă în domeniul concurenţei, asigură protecţia, menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor întreprinderilor situate pe lanţul de aprovizionare cu produse agricole şi alimentare.

    ART. 2
    Definiţii
    În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) cercetare aprofundată - procedura administrativă constând în examinarea posibilelor practici comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, declanşată de către autoritatea de concurenţă, prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, din oficiu sau ca urmare a sesizării formulate de către persoane fizice sau juridice care au un interes legitim, potrivit formularului prevăzut în anexă, care prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru o analiză;
    b) în mod repetat - constatarea, prin decizie, de către Consiliul Concurenţei a unei practici comerciale neloiale într-un interval de 2 ani de la emiterea unei decizii prin care a fost constatată şi, după caz, sancţionată o contravenţie săvârşită de aceeaşi întreprindere implicată, indiferent de natura noii încălcări. În cazul lanţurilor de magazine se va constata existenţa unei singure practici comerciale neloiale în cazul aceleiaşi încălcări a prevederilor Legii nr. 81/2022, săvârşită de către aceeaşi întreprindere, în mai multe magazine ale reţelei.
    O prevedere a unui contract standard, respectiv o practică standard, care încalcă prevederile Legii nr. 81/2022 va reprezenta o singură practică comercială neloială, chiar dacă aceasta se regăseşte în multiple contracte încheiate între cumpărător şi furnizori sau este practicată de cumpărător în relaţiile cu mai mulţi furnizori;

    c) marcă privată - marca aflată în proprietatea producătorului sau cu privire la care producătorul are dreptul de folosinţă pe teritoriul României, produsă şi comercializată de acesta sau de un distribuitor către un comerciant şi revândută de comerciant sub aceeaşi marcă;
    d) marcă proprie - marca de produse care se află în proprietatea comerciantului sau cu privire la care comerciantul are dreptul de folosinţă pe teritoriul României şi este utilizată pentru etichetarea produselor realizate de către producători pentru comerciant. Produsele realizate sub marca unui comerciant sunt vândute în reţeaua acelui comerciant;
    e) părţi implicate - persoane fizice şi/sau juridice împotriva cărora este formulată o sesizare în condiţiile art. 7 din Legea nr. 81/2022;
    f) rabat comercial - definit conform pct. 76 alin. (7) lit. a) din Reglementări contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    g) remiză - definită conform pct. 76 alin. (7) lit. b) din Reglementări contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) risturnă - definită conform pct. 76 alin. (7) lit. c) din Reglementări contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) reduceri financiare - definite conform pct. 77 alin. (1) din Reglementări contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) secret comercial - definit conform art. 1^1 lit. e) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) statistici oficiale la nivelul Uniunii Europene - în sensul prevederilor art. 3 pct. 16 din Legea nr. 81/2022 - statistici elaborate la nivelul Uniunii Europene disponibile pe paginile oficiale ale Comisiei Europene;
    l) trasabilitatea produselor alimentare - posibilitate de identificare şi urmărire a unui produs alimentar sau a unor substanţe încorporate într-un produs alimentar pe parcursul tuturor etapelor, respectiv producţie, prelucrare şi distribuţie, în scopul prevenirii, eliminării sau reducerii riscului pentru sănătatea umană, cât mai rapid şi mai eficient posibil;
    m) vicii ascunse pentru produse agricole şi alimentare - deficienţe calitative sau cauze care au determinat apariţia deficienţelor calitative ale bunului vândut sau ale produselor livrate, care, existând în momentul predării bunului, nu au fost cunoscute cumpărătorului şi nici nu puteau fi descoperite de el prin mijloace obişnuite de verificare sau recepţie şi care fac ca bunul să nu poată fi întrebuinţat conform destinaţiei sale ori ca întrebuinţarea sa să fie într-atât micşorată încât se poate presupune că respectivul cumpărător nu ar fi contractat sau nu ar fi achitat acelaşi preţ dacă le-ar fi cunoscut.


    ART. 3
    Aspecte generale privind sesizările referitoare la practicile comerciale neloiale
    (1) Cu referire la calculul cifrelor de afaceri prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 81/2022, Consiliul Concurenţei va avea în vedere cifra de afaceri anuală a întreprinderilor implicate. În cazul în care o întreprindere implicată aparţine unui grup, cifra de afaceri va fi calculată prin cumularea cifrelor de afaceri aparţinând membrilor grupului, conform prevederilor anexei la Recomandarea Comisiei 2003/361/CE. Scopul este identificarea volumului total de resurse economice care sunt combinate, indiferent dacă activităţile economice sunt realizate direct de întreprinderea implicată sau dacă sunt realizate indirect prin intermediul întreprinderilor cu care întreprinderea implicată se află în legătură. Astfel, vor fi avute în vedere prevederile Instrucţiunilor din 5 august 2010 privind conceptele de concentrare economică, întreprindere implicată, funcţionare deplină şi cifră de afaceri şi ale Instrucţiunilor din 29 aprilie 2004 cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în cazurile de concentrare economică. În vederea stabilirii domeniului de aplicare al Legii nr. 81/2022, cumpărătorul va putea solicita, la momentul începerii negocierilor, o declaraţie pe propria răspundere de la furnizor, ce va constitui anexă la contract, pentru a verifica încadrarea/ neîncadrarea în pragurile de cifră de afaceri prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 81/2022. Furnizorul are obligaţia de a notifica cumpărătorului orice modificare privind cifra de afaceri, ce impactează încadrarea în pragurile prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 81/2022, survenită după data încheierii contractului.
    (2) Cu privire la interzicerea practicilor comerciale neloiale prevăzute la art. 3 pct. 2, 21 şi 22 din Legea nr. 81/2022, în analiza sa, Consiliul Concurenţei va avea în vedere produsele agricole şi alimentare definite la art. 2 lit. l) şi m) din această lege.
    (3) În conformitate cu dispoziţiile art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022, cumpărătorului îi este interzis să aplice reduceri financiare şi comerciale sub formă de rabaturi comerciale. Sunt permise reducerile sub formă de remize şi risturne, în condiţiile în care valoarea acestor reduceri nu depăşeşte un plafon de 20% din valoarea produselor agricole şi/sau alimentare facturată între cumpărător şi furnizor. În realizarea evaluării, Consiliul Concurenţei ia în considerare prevederile contractului în temeiul căruia furnizorul acordă reducerea în cauză, dar şi nivelul preţului de vânzare negociat individual între furnizor şi fiecare cumpărător. Totodată, Consiliul Concurenţei va considera că, în cadrul celor două categorii de mai sus, sunt incluse orice alte reduceri sau discounturi acordate de furnizor cumpărătorilor, indiferent dacă acestea sunt evidenţiate la momentul emiterii facturii ori ulterior acestui moment. Valoarea facturată prevăzută la art. 3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 trebuie să se raporteze la fiecare factură individuală, ce cuprinde anumite produse agricole şi/sau alimentare, pentru o anumită perioadă de referinţă la care se raportează factura, conform termenilor şi condiţiilor incluse în contractul dintre furnizor şi cumpărător, în acord cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care pe factură există atât produse agricole şi/sau alimentare, cât şi produse nealimentare, se vor avea în vedere doar produsele agricole şi/sau alimentare.
    (4) În conformitate cu dispoziţiile art. 3 pct. 15 din Legea nr. 81/2022, în situaţia în care furnizorul solicită prestarea serviciilor prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. a), b), e) şi f) din Legea nr. 81/2022, valoarea tuturor serviciilor prestate nu poate depăşi 5% din valoarea încasată de furnizor în baza contractului încheiat între părţi.
    (5) Raportat la prevederile art. 3 pct. 18 din Legea nr. 81/2022, interdicţia prevăzută nu se aplică situaţiilor în care cumpărătorul solicită certificări obligatorii pentru comercializarea produselor agricole şi/sau alimentare şi certificărilor voluntare utilizate în practică pentru produse marcă proprie.
    (6) Interdicţia prevăzută la art. 3 pct. 19 din Legea nr. 81/2022 necesită îndeplinirea, în mod cumulativ, a două condiţii:
    a) existenţa unei taxe solicitate de cumpărător, indiferent de denumirea acesteia;
    b) creşterea artificială a preţului furnizorului, ca urmare a taxei solicitate.

    (7) În conformitate cu dispoziţiile art. 3 pct. 21 din Legea nr. 81/8022, cumpărătorului îi este interzis ca, pe o anumită categorie de produse alimentare precum cele exemplificate în formularul prevăzut în anexă, să ofere spre vânzare doar marca sa proprie. Obligaţia cumpărătorului este aceea de a oferi consumatorilor cel puţin o marcă privată a unui producător, produs care se află în concurenţă cu marca proprie a cumpărătorului.
    (8) În conformitate cu dispoziţiile art. 3 pct. 22 din Legea nr. 81/2022, cumpărătorul are obligaţia ca, pentru listarea/afişarea la raft a unei mărci private de producător/ furnizor, să aplice condiţii similare cu cele aplicate unei mărci aparţinând magazinului, pe o anumită categorie. Condiţiile de listare atât pentru marca proprie, cât şi pentru marca privată trebuie să fie echitabile.
    (9) În situaţia în care prevederile menţionate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 81/2022 au fost convenite anterior prin clauze clare şi lipsite de ambiguitate în cadrul contractului comercial sau printr-un act adiţional încheiat ulterior, aceste practici sunt permise dacă sunt realizate la solicitarea furnizorului.

    CAP. II
    Înregistrarea sesizărilor privind posibile practici comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar
    ART. 4
    Înregistrarea sesizărilor
    (1) Sesizările ce au ca obiect o posibilă încălcare a prevederilor Legii nr. 81/2022 se pot transmite, de către persoanele fizice sau juridice care au un interes legitim şi care deţin calitatea de furnizori sau de cumpărători în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi/sau Consiliului Concurenţei, conform formularului prevăzut în anexă. Data înregistrării sesizării reprezintă data la care sesizarea a fost înregistrată în registrul general de intrare şi de ieşire a corespondenţei al autorităţii de concurenţă.
    (2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are obligaţia de a transmite sesizarea către Consiliul Concurenţei în termen de 5 zile de la primirea acesteia.

    ART. 5
    Informaţiile şi documentele care trebuie furnizate potrivit formularului prevăzut în anexă
    (1) Sesizările trebuie să conţină toate informaţiile, inclusiv documentele solicitate în formularul prevăzut în anexă.
    (2) Sesizarea trebuie să cuprindă:
    a) informaţii privind reclamantul, respectiv datele de identificare complete;
    b) elementele de probă ce indică calitatea de cumpărător/furnizor a reclamantului;
    c) informaţii şi elemente de probă care indică interesul legitim al reclamantului;
    d) informaţii privind cumpărătorul/furnizorul al cărui comportament constituie obiectul sesizării, respectiv datele de identificare complete;
    e) indicarea categoriei în care se încadrează practica comercială neloială conform criteriilor prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 81/2022;
    f) indicarea, descrierea şi furnizarea elementelor de probă referitoare la presupuse practici comerciale neloiale;
    g) produsul agricol/alimentar la care se referă sesizarea, precum şi indicarea faptului că acesta este sau nu un produs perisabil;
    h) elemente cu privire la perioada derulării presupusei practici comerciale neloiale;
    i) informaţiile furnizate de către reclamant considerate ca fiind confidenţiale.

    (3) Reclamanţii trebuie să furnizeze copii certificate pentru conformitate ale documentelor relevante în măsură să susţină sesizarea depusă.

    ART. 6
    Analiza preliminară a sesizărilor
    (1) Sesizările referitoare la existenţa unei posibile practici comerciale neloiale prevăzute de Legea nr. 81/2022 sunt analizate după ce au fost înregistrate la Consiliul Concurenţei, în cadrul direcţiei de resort.
    (2) Analiza la prima vedere a sesizării presupune verificarea tuturor informaţiilor şi documentelor care trebuie furnizate potrivit formularului de sesizare din anexă.
    (3) Pe baza informaţiilor furnizate de către reclamant se verifică îndeplinirea condiţiilor de admisibilitate a sesizării, respectiv existenţa obiectului acesteia, existenţa unui interes legitim, existenţa documentelor probatoare.
    (4) În cazul în care, în cadrul analizei, Consiliul Concurenţei constată că informaţiile, inclusiv documentele prevăzute în formularul de sesizare, sunt incomplete, va informa de îndată, în scris, reclamantul despre acest fapt, stabilind un termen de 3 zile în cadrul căruia să completeze sesizarea.
    (5) Dacă reclamantul nu furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de sesizare în termenul indicat, aceasta va fi respinsă în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) lit. c).

    CAP. III
    Condiţii de admisibilitate a unei sesizări
    ART. 7
    Obiectul sesizării
    În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o sesizare poate avea ca obiect doar o pretinsă încălcare a prevederilor art. 3 şi 4 din Legea nr. 81/2022.

    ART. 8
    Condiţia demonstrării unui interes legitim
    (1) În conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 81/2022, furnizorii şi cumpărătorii pot adresa sesizări Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi/sau Consiliului Concurenţei.
    (2) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu condiţia privind existenţa interesului legitim.

    ART. 9
    Rezultatul analizei preliminare
    (1) După analiza prima facie a sesizării şi a elementelor cuprinse în formularul din anexă, autoritatea de concurenţă poate decide, după caz:
    a) respingerea sesizării;
    b) declanşarea unei cercetări aprofundate, în cazul în care analiza preliminară a datelor şi informaţiilor a condus la concluzia că sesizarea este întemeiată, pe baza elementelor cuprinse în formularul din anexă.

    (2) Consiliul Concurenţei va respinge sesizarea, comunicându-se reclamantului un răspuns motivat, semnat de către preşedintele Consiliului Concurenţei, dacă:
    a) practicile comerciale neloiale nu intră sub incidenţa legii;
    b) sesizarea este neîntemeiată;
    c) sesizarea nu conţine toate elementele prevăzute în formularul din anexă.

    (3) Răspunsul motivat de respingere a sesizării, semnat de către preşedintele Consiliului Concurenţei, se comunică reclamantului în termen de 30 de zile de la înregistrarea sesizării.

    CAP. IV
    Analiza şi soluţionarea sesizărilor privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar
    ART. 10
    Iniţierea cercetării aprofundate
    (1) Plenul Consiliului Concurenţei decide cu privire la propunerea de declanşare a cercetării aprofundate înaintate de către direcţia de resort, în cazurile referitoare la practicile comerciale neloiale, la sesizare sau din oficiu.
    (2) Cercetarea aprofundată este dispusă prin ordin al preşedintelui Consiliul Concurenţei, care va cuprinde temeiul legal, datele de identificare ale părţilor implicate, obiectul cercetării, componenţa echipei de cercetare, inspectorul de concurenţă responsabil de caz şi atribuţiile acestora. Ordinul se comunică părţilor implicate şi poate fi contestat numai odată cu decizia prin care se finalizează cercetarea aprofundată.
    (3) În situaţia în care propunerea de declanşare a cercetării aprofundate este respinsă de către Plenul Consiliului Concurenţei, se comunică reclamantului un răspuns motivat de respingere, semnat de Preşedintele Consiliului Concurenţei.
    (4) În situaţia în care reclamantul solicită ca identitatea sa sau, după caz, a membrilor săi să fie protejată, ordinul de declanşare a cercetării aprofundate, precum şi celelalte documente procedurale emise în cadrul cercetării aprofundate nu vor conţine elemente în măsură să conducă la identificarea persoanelor fizice sau juridice în cauză.

    ART. 11
    Solicitări de informaţii
    (1) În vederea investigării şi soluţionării cazurilor referitoare la practicile comerciale neloiale, atât înainte, cât şi ulterior declanşării cercetării aprofundate, Consiliul Concurenţei, prin inspectorii de concurenţă, poate solicita persoanelor fizice şi juridice care au calitatea de reclamanţi, părţi implicate sau terţi informaţiile şi documentele care le sunt necesare, indicând temeiul legal, scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevăzute de Legea nr. 81/2022 pentru furnizarea de informaţii/documente inexacte, incomplete sau care induc în eroare sau nefurnizarea informaţiilor/documentelor solicitate.
    (2) La cererea Consiliului Concurenţei, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale poate solicita informaţiile şi documentele necesare completării formularului de sesizare. În situaţia în care, în cadrul cercetărilor aprofundate, autoritatea de concurenţă constată că Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale poate să obţină date/informaţii relevante, îi solicită să sprijine analiza derulată.

    ART. 12
    Efectuarea inspecţiilor
    În cadrul cercetării aprofundate, pentru investigarea cazurilor referitoare la practici comerciale neloiale, inspectorii de concurenţă pot proceda la efectuarea inspecţiilor numai dacă există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor legale. Inspecţiile se desfăşoară în temeiul ordinului de inspecţie emis de către preşedintele Consiliului Concurenţei, pe baza unei note fundamentate cu privire la oportunitatea efectuării sale, cu autorizare judiciară. Inspectorii de concurenţă sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie, în conformitate cu prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 13
    Termenul de soluţionare a cercetărilor aprofundate
    Termenul de soluţionare a cercetărilor aprofundate referitoare la practicile comerciale neloiale pentru care autoritatea de concurenţă a decis declanşarea unei cercetări aprofundate se consideră a fi împlinit la data la care Plenul Consiliului Concurenţei decide cu privire la practica comercială neloială supusă atenţiei sale şi nu poate depăşi 90 de zile de la data înregistrării sesizării.

    ART. 14
    Măsuri interimare
    (1) În cazul constatării existenţei, la o primă evaluare, a unor practici comerciale neloiale interzise expres de prevederile art. 3 şi 4 din Legea nr. 81/2022, ce trebuie eliminate fără întârziere, Plenul Consiliului Concurenţei, pe baza unei note înaintate de către direcţia de resort, pe tot parcursul investigării şi soluţionării sesizării, poate decide adoptarea unor măsuri interimare.
    (2) Măsurile interimare se adoptă şi se impun prin decizie a Consiliului Concurenţei şi se referă la situaţii excepţionale, de urgenţă, determinate de riscul producerii unui prejudiciu grav cumpărătorilor sau furnizorilor, astfel cum sunt definiţi potrivit prevederilor art. 2 lit. d) şi g) din Legea nr. 81/2022.

    ART. 15
    Solicitarea unui punct de vedere părţilor implicate
    (1) Înainte de adoptarea unei decizii de constatare şi sancţionare sau de constatare, sancţionare şi încetare a unei practici comerciale neloiale de către Plenul Consiliului Concurenţei, părţile implicate vor fi informate cu privire la concluziile analizei şi li se va acorda posibilitatea de a-şi exprima un punct de vedere cu privire la cazul analizat.
    (2) Termenul în care părţile implicate pot comunica, inclusiv electronic, punctul lor de vedere cu privire la practica comercială neloială analizată este de 5 zile, fără posibilitatea prelungirii termenului. Netransmiterea acestuia în termenul stabilit nu afectează etapele procedurale ulterioare ale cercetării aprofundate.
    (3) Punctul de vedere solicitat părţii implicate va însoţi nota de concluzii prezentată spre aprobare Plenului Consiliului Concurenţei.

    ART. 16
    Nota de concluzii
    (1) Cercetarea aprofundată poate conduce la concluzia că sunt întrunite elementele constitutive ale unei contravenţii prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 81/2022 sau că nu se poate reţine încălcarea, întrucât aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente în acest sens.
    (2) Rezultatul cercetării aprofundate va fi consemnat într-o notă de concluzii, supusă aprobării Plenului Consiliului Concurenţei, care va cuprinde analiza aspectelor cercetate, evidenţierea probelor, punctul de vedere formulat de către părţile implicate, concluziile, precum şi propunerile referitoare la constatarea încălcării, aplicarea amenzii contravenţionale, a măsurii de interzicere a practicilor comerciale neloiale sau, după caz, faptul că nu se poate reţine încălcarea pentru motivul prevăzut la alin. (1).
    (3) În cazul în care cercetarea aprofundată a condus la concluzia că sunt întrunite elementele constitutive ale unei contravenţii prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 81/2022, Plenul Consiliului Concurenţei va emite o decizie de constatare şi, după caz, de sancţionare şi de încetare a practicii comerciale interzise în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 81/2022.
    (4) În cazul în care rezultatul cercetării nu a evidenţiat existenţa unei încălcări a legii, preşedintele Consiliului Concurenţei va emite un ordin de închidere a cercetării aprofundate, ce va fi comunicat părţilor implicate.

    CAP. V
    Deciziile în domeniul practicilor comerciale neloiale
    ART. 17
    Adoptarea deciziilor
    (1) Constatarea practicilor de concurenţă neloială, aplicarea amenzilor contravenţionale, precum şi, după caz, a măsurilor interimare sau de încetare se realizează prin decizie a Plenului Consiliului Concurenţei.
    (2) Plenul Consiliului Concurenţei poate adopta o decizie de constatare şi, după caz, de sancţionare a practicilor comerciale neloiale şi poate solicita cumpărătorului să înceteze practica comercială interzisă. Decizia de încetare a practicii comerciale interzise se aplică tuturor contractelor comerciale similare încheiate de către respectivul cumpărător cu toţi furnizorii săi, care conţin clauze cu acelaşi conţinut.
    (3) Decizia motivată va cuprinde datele de identificare ale părţilor implicate, descrierea practicii comerciale neloiale, indicarea dispoziţiei legale încălcate, punctul de vedere al părţilor implicate, criteriile de individualizare a sancţiunii, amenda aplicată, termenul şi modalitatea de plată şi termenul de contestare şi instanţa competentă să soluţioneze contestaţia.
    (4) În situaţiile în care, după sesizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi/sau a Consiliului Concurenţei şi până la adoptarea unei decizii, conflictul dintre furnizor şi cumpărător se soluţionează pe calea medierii, reclamantul trebuie să informeze de îndată autoritatea în faţa căreia a adresat sesizarea cu privire la acest fapt, atât în ceea ce priveşte momentul iniţial al procedurii de mediere, caz în care procedura în faţa autorităţii de concurenţă se suspendă, cât şi în ceea ce priveşte soluţia finală a medierii. Informarea poate fi făcută şi de către partea reclamată.
    (5) În cazul soluţionării amiabile a diferendului dintre părţi, procedura încetează, prin emiterea unei decizii de închidere a cercetării aprofundate, dacă aceasta a fost declanşată.
    (6) Termenul în care reclamantul este obligat, respectiv partea reclamată poate să informeze cu privire la procedura derulată în temeiul prevederilor Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare, este de 5 zile de la semnarea contractului de mediere.

    ART. 18
    Comunicarea deciziilor
    (1) Decizia prin care se constată şi, după caz, se aplică sancţiuni va fi comunicată părţilor implicate în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, acestea având obligaţia de a se conforma imediat măsurilor dispuse.
    (2) Comunicarea deciziilor se face electronic sau prin intermediul serviciilor de trimiteri poştale cu confirmare de primire. În cazul în care acest lucru nu este posibil, comunicarea se realizează prin afişare la sediul/domiciliul contravenientului.
    (3) În cazul în care comunicarea deciziei se realizează prin afişare, se întocmeşte un proces-verbal de afişare semnat de cel puţin un martor.

    ART. 19
    Publicarea deciziilor
    Deciziile adoptate de Consiliul Concurenţei se publică pe pagina de internet a autorităţii, cu respectarea datelor confidenţiale şi a secretelor comerciale, pentru protejarea operatorilor din lanţul de aprovizionare, precum şi pe pagina de internet a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

    ART. 20
    Căi de atac
    Deciziile de constatare şi de sancţionare a practicilor comerciale neloiale, precum şi cele prin care se adoptă şi se impun măsurile interimare pot fi atacate la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la comunicare.

    ART. 21
    Monitorizarea deciziilor prin care s-au dispus măsuri
    (1) Deciziile emise de către autoritatea de concurenţă prin care sunt dispuse măsuri de încetare a practicilor comerciale neloiale sunt monitorizate de către direcţia de resort, partea împotriva căreia a fost dispusă măsura fiind obligată să răspundă solicitărilor autorităţii de concurenţă în acest sens.
    (2) Modalitatea şi perioada de monitorizare vor fi stabilite în funcţie de circumstanţele fiecărui caz şi sunt prevăzute în decizia emisă de către Plenul Consiliului Concurenţei prin care s-a constatat încălcarea prevederilor art. 3 şi 4 din Legea nr. 81/2022.
    (3) În cazul în care se constată că măsurile impuse de către Consiliul Concurenţei nu au fost respectate, Plenul Consiliului Concurenţei aplică prin decizie sancţiunile prevăzute pentru fapta de la art. 10 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 81/2022, în baza unei note de informare transmise de către direcţia de resort.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 22
    Confidenţialitate
    (1) Informaţiile, datele şi documentele ce constituie dosarul cauzei cu privire la practicile comerciale neloiale nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei până la finalizarea cercetării aprofundate.
    (2) Informaţiile colectate în cadrul procedurii de cercetare aprofundată pot fi folosite doar pentru scopul aplicării legislaţiei în domeniul concurenţei.
    (3) Orice persoană fizică sau juridică ce furnizează Consiliului Concurenţei informaţii privind practicile comerciale neloiale în realizarea procedurilor prevăzute de prezentul regulament trebuie să indice în mod clar orice element pe care îl consideră confidenţial, inclusiv secretele comerciale, motivând acest lucru.
    (4) Deciziile referitoare la constatarea şi sancţionarea practicilor comerciale neloiale, publicate potrivit legii de către Consiliul Concurenţei şi Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, nu vor conţine secrete comerciale sau alte informaţii confidenţiale a căror dezvăluire ar putea să prejudicieze interesele părţilor implicate.

    ART. 23
    Raportare
    (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Consiliul Concurenţei publică anual rapoarte privind activităţile lor cuprinse în domeniul de aplicare al Legii nr. 81/2022.
    (2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite Comisiei Europene, până la data de 15 martie a fiecărui an, un raport privind practicile comerciale neloiale apărute în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, conţinând toate datele relevante referitoare la aplicarea şi asigurarea punerii în aplicare a normelor prevăzute de Legea nr. 81/2022 pe parcursul anului anterior.
    (3) Consiliul Concurenţei transmite anual Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, până la data de 15 februarie, informări cu privire la stadiul dosarelor/investigaţiilor de practici comerciale neloiale, inclusiv al celor efectuate din oficiu, pentru anul anterior.

    ART. 24
    Anexe
    Anexa face parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament

┌─────────────────────────────────────┬─────────┐
│ │Documente│
│Formular de sesizare privind │în │
│practicile comerciale neloiale dintre│susţinere│
│întreprinderi în cadrul lanţului de │(nr. │
│aprovizionare agricol şi alimentar │document,│
│ │nr. pag.)│
│ │^1 │
├────┬───────────────────────┬────────┼─────────┤
│Nr. │ │Răspuns │ │
│crt.│Item │Autor │ │
│ │ │sesizare│ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Informaţii despre │ │ │
│ │reclamant - se vor │ │ │
│ │furniza date complete │ │ │
│ │de identificare, atât │ │ │
│ │în cazul persoanelor │ │ │
│ │fizice, cât şi în cazul│ │ │
│1. │persoanelor juridice^2.│ │ │
│ │Indicaţi calitatea de │ │ │
│ │cumpărător^3/furnizor^4│ │ │
│ │- furnizaţi elemente de│ │ │
│ │probă din care să │ │ │
│ │reiasă calitatea │ │ │
│ │deţinută. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi adresa │ │ │
│2. │electronică de │ │ │
│ │corespondenţă │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi interesul │ │ │
│3. │legitim în formularea │ │ │
│ │sesizării^5 │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Informaţii despre pârât│ │ │
│ │- se vor furniza date │ │ │
│ │complete de │ │ │
│ │identificare, atât în │ │ │
│ │cazul persoanelor │ │ │
│ │fizice, cât şi în cazul│ │ │
│4. │persoanelor juridice. │ │ │
│ │Indicaţi calitatea de │ │ │
│ │cumpărător^6/furnizor^7│ │ │
│ │- furnizaţi elemente de│ │ │
│ │probă din care să │ │ │
│ │reiasă calitatea │ │ │
│ │deţinută. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi şi detaliaţi │ │ │
│ │dacă sesizarea se │ │ │
│ │referă la o practică │ │ │
│ │comercială neloială din│ │ │
│ │cele prevăzute de Legea│ │ │
│ │nr. 81/2022 privind │ │ │
│ │practicile comerciale │ │ │
│ │neloiale dintre │ │ │
│ │întreprinderi în cadrul│ │ │
│ │lanţului de │ │ │
│ │aprovizionare agricol │ │ │
│ │şi alimentar, │ │ │
│ │referitoare la: │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- vânzări realizate pe │ │ │
│5. │teritoriul României; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- vânzări realizate în │ │ │
│ │afara teritoriului │ │ │
│ │României, dacă efectele│ │ │
│ │se produc pe teritoriul│ │ │
│ │României; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- servicii prestate de │ │ │
│ │cumpărător │ │ │
│ │vânzătorului, dacă │ │ │
│ │acestea vizează │ │ │
│ │practicile comerciale │ │ │
│ │neloiale prevăzute la │ │ │
│ │art. 3 şi 4 din Legea │ │ │
│ │nr. 81/2022. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Încadraţi cifra de │ │ │
│ │afaceri anuală a │ │ │
│ │furnizorului şi a │ │ │
│ │cumpărătorului, prin │ │ │
│ │raportare la │ │ │
│ │următoarele praguri: │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │CIFRA DE AFACERI ANUALĂ│ │ │
│ │PRAGURI FURNIZOR │ │ │
│ │CUMPĂRĂTOR │ │ │
│ │Pragul I ≤ 2.000.000 │ │ │
│ │euro > 2.000.000 euro │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Pragul II │ │ │
│ │2.000.000-10.000.000 │ │ │
│6. │euro > 10.000.000 euro │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Pragul III │ │ │
│ │10.000.000-50.000.000 │ │ │
│ │euro > 50.000.000 euro │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Pragul IV │ │ │
│ │50.000.000-150.000.000 │ │ │
│ │euro > 150.000.000 euro│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Pragul V │ │ │
│ │150.000.000-350.000.000│ │ │
│ │euro > 350.000.000 euro│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Pragul VI Max. │ │ │
│ │350.000.000 euro │ │ │
│ │Autorităţi publice │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi produsul │ │ │
│ │agricol/alimentar sau │ │ │
│ │produsul procesat în │ │ │
│ │scopul utilizării ca │ │ │
│ │alimente, la care se │ │ │
│ │referă sesizarea │ │ │
│ │dumneavoastră, prin │ │ │
│ │încadrarea în │ │ │
│ │categoriile enumerate │ │ │
│ │în anexa nr. I la │ │ │
│ │Tratatul privind │ │ │
│ │funcţionarea Uniunii │ │ │
│ │Europene, precum şi │ │ │
│ │produsele care nu sunt │ │ │
│ │enumerate în anexa nr. │ │ │
│ │I, dar care sunt │ │ │
│ │procesate în scopul │ │ │
│ │utilizării ca alimente.│ │ │
│ │Cu titlu de exemplu, │ │ │
│ │regăsiţi mai jos o │ │ │
│ │listă a categoriilor şi│ │ │
│ │subcategoriilor de │ │ │
│ │produse, aplicabile │ │ │
│ │sesizării transmise: │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Carne: │ │ │
│ │Carne şi subproduse din│ │ │
│7. │carne │ │ │
│ │Mezeluri şi cârnaţi │ │ │
│ │Peşte şi fructe de mare│ │ │
│ │Ouă │ │ │
│ │Produse lactate: │ │ │
│ │Iaurt │ │ │
│ │Lapte │ │ │
│ │Brânză │ │ │
│ │Unt │ │ │
│ │Pâine proaspătă şi │ │ │
│ │ambalată │ │ │
│ │Conserve │ │ │
│ │Fructe │ │ │
│ │Legume │ │ │
│ │Băuturi alcoolice │ │ │
│ │Sucuri acidulate şi │ │ │
│ │neacidulate │ │ │
│ │Dulciuri │ │ │
│ │Snacksuri │ │ │
│ │Produse de bază: │ │ │
│ │Făină │ │ │
│ │Mălai │ │ │
│ │Zahăr │ │ │
│ │Ulei │ │ │
│ │Orez │ │ │
│ │Condimente │ │ │
│ │Produse alimentare │ │ │
│ │congelate, altele decât│ │ │
│ │carne │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă sunt │ │ │
│ │vizate produse agricole│ │ │
│8. │şi alimentare │ │ │
│ │perisabile^8. În caz │ │ │
│ │afirmativ, precizaţi │ │ │
│ │care sunt acestea. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă sunt │ │ │
│ │vizate produse agricole│ │ │
│ │şi alimentare atestate/│ │ │
│9. │certificate conform │ │ │
│ │schemelor de calitate │ │ │
│ │prevăzute în cuprinsul │ │ │
│ │art. 2 lit. q) din │ │ │
│ │Legea nr. 81/2022. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă practica │ │ │
│ │comercială neloială a │ │ │
│ │fost săvârşită într-un │ │ │
│ │interval de 2 ani de la│ │ │
│ │emiterea unei decizii │ │ │
│ │prin care a fost │ │ │
│10. │constatată şi, după │ │ │
│ │caz, sancţionată o │ │ │
│ │contravenţie săvârşită │ │ │
│ │de aceeaşi │ │ │
│ │întreprindere │ │ │
│ │implicată, indiferent │ │ │
│ │de natura noii │ │ │
│ │încălcări. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă practica │ │ │
│ │comercială neloială ce │ │ │
│ │face obiectul │ │ │
│ │interesului │ │ │
│11. │dumneavoastră se referă│ │ │
│ │inclusiv la represalii │ │ │
│ │comerciale^9. În cazul │ │ │
│ │unui răspuns afirmativ,│ │ │
│ │indicaţi şi probaţi │ │ │
│ │natura acestora. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Obiectul sesizării - │ │ │
│ │Indicaţi, descrieţi şi │ │ │
│ │probaţi care din │ │ │
│ │practicile comerciale │ │ │
│ │neloiale menţionate în │ │ │
│ │continuare fac obiectul│ │ │
│ │sesizării │ │ │
│ │dumneavoastră, │ │ │
│ │detaliind următoarele: │ │ │
│ │modul şi mijloacele de │ │ │
│ │săvârşire a faptei, │ │ │
│ │scopul urmărit, │ │ │
│ │împrejurările în care a│ │ │
│ │fost săvârşită practica│ │ │
│ │comercială neloială, │ │ │
│ │urmarea produsă. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a depăşit │ │ │
│ │termenul de plată cu │ │ │
│ │mai mult de 14 zile │ │ │
│ │calendaristice de la │ │ │
│ │scadenţa stabilită prin│ │ │
│ │contract în cazul │ │ │
│ │produselor agricole şi │ │ │
│ │alimentare perisabile. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a depăşit │ │ │
│ │termenul de plată cu │ │ │
│ │mai mult de 30 de zile │ │ │
│ │calendaristice de la │ │ │
│ │scadenţa stabilită prin│ │ │
│ │contract în cazul │ │ │
│ │produselor agricole şi │ │ │
│ │alimentare. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a stabilit│ │ │
│ │un preaviz mai mic de │ │ │
│ │30 de zile lucrătoare │ │ │
│ │pentru anularea │ │ │
│ │comenzilor de produse │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare perisabile │ │ │
│ │sau neperisabile, fapt │ │ │
│ │ce pune furnizorul în │ │ │
│ │imposibilitatea de a │ │ │
│ │comercializa sau de a │ │ │
│ │utiliza produsele │ │ │
│ │respective. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a stabilit│ │ │
│ │un preaviz mai mic de │ │ │
│ │60 de zile pentru │ │ │
│ │delistarea unui produs │ │ │
│ │marcă privată a unui │ │ │
│ │producător, într-o │ │ │
│ │categorie de produs ce │ │ │
│ │include şi │ │ │
│ │comercializarea unei │ │ │
│ │mărci proprii a │ │ │
│ │magazinului. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │modificat în mod │ │ │
│ │unilateral clauzele │ │ │
│ │unui contract comercial│ │ │
│ │pentru produse agricole│ │ │
│ │şi/sau alimentare care │ │ │
│ │se referă la frecvenţa,│ │ │
│ │metoda, locul, │ │ │
│ │calendarul sau volumul │ │ │
│ │furnizării sau livrării│ │ │
│ │produselor agricole şi │ │ │
│ │alimentare, standardele│ │ │
│ │de calitate, condiţiile│ │ │
│ │de plată, preţurile sau│ │ │
│ │în ceea ce priveşte │ │ │
│ │furnizarea de servicii.│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat facturarea şi│ │ │
│ │/sau refacturarea şi a │ │ │
│ │încasat de la furnizor │ │ │
│ │orice alte costuri │ │ │
│ │decât cele convenite în│ │ │
│ │contractul comercial, │ │ │
│ │precum costurile │ │ │
│ │aferente extinderii │ │ │
│ │reţelei de distribuţie │ │ │
│ │a cumpărătorului, │ │ │
│ │amenajării spaţiilor de│ │ │
│ │vânzare ale │ │ │
│ │comerciantului şi │ │ │
│ │evenimentelor de │ │ │
│ │promovare a activităţii│ │ │
│ │şi imaginii │ │ │
│ │cumpărătorului, costuri│ │ │
│ │ce nu pot fi puse în │ │ │
│ │sarcina furnizorului. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a utilizat│ │ │
│ │autofacturarea pentru │ │ │
│ │produsele agricole şi/ │ │ │
│ │sau alimentare, cu │ │ │
│ │excepţia cazurilor │ │ │
│ │prevăzute la art. 320 │ │ │
│ │în Legea nr. 227/2015 │ │ │
│ │privind Codul fiscal, │ │ │
│ │cu modificările şi │ │ │
│ │completările │ │ │
│ │ulterioare. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a aplicat │ │ │
│ │reduceri financiare şi │ │ │
│ │comerciale sub formă de│ │ │
│ │rabaturi comerciale, cu│ │ │
│ │excepţia remizelor şi │ │ │
│ │risturnelor, ale căror │ │ │
│ │reduceri cumulate să nu│ │ │
│ │fie mai mari de 20%, │ │ │
│ │aplicate în funcţie de │ │ │
│ │valoarea facturată │ │ │
│ │între cumpărător şi │ │ │
│ │furnizor, pentru │ │ │
│ │produse agricole şi/sau│ │ │
│ │alimentare, prin │ │ │
│ │derogare de la │ │ │
│ │prevederile Legii nr. │ │ │
│ │227/2015, cu │ │ │
│ │modificările şi │ │ │
│ │completările │ │ │
│ │ulterioare. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │plăţi pentru │ │ │
│ │deteriorarea sau │ │ │
│ │pierderea de produse │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare, survenite │ │ │
│ │în spaţiile │ │ │
│ │cumpărătorului după │ │ │
│ │recepţie, atunci când o│ │ │
│ │astfel de deteriorare │ │ │
│ │sau pierdere nu a avut │ │ │
│ │loc din neglijenţa sau │ │ │
│ │culpa furnizorului; fac│ │ │
│ │excepţie viciile │ │ │
│ │ascunse pentru │ │ │
│ │produsele agricole şi │ │ │
│ │alimentare, pentru care│ │ │
│ │furnizorul va trebui să│ │ │
│ │suporte contravaloarea │ │ │
│ │sau înlocuirea. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a refuzat │ │ │
│ │să confirme în scris │ │ │
│ │clauzele unui contract │ │ │
│ │între cumpărător şi │ │ │
│ │furnizor în legătură cu│ │ │
│ │care furnizorul a │ │ │
│ │solicitat o confirmare │ │ │
│ │scrisă, cu excepţia │ │ │
│ │situaţiei în care │ │ │
│ │contractul se referă la│ │ │
│ │produse care urmează să│ │ │
│ │fie livrate de un │ │ │
│ │membru al unei │ │ │
│ │organizaţii de │ │ │
│ │producători, inclusiv o│ │ │
│ │cooperativă, │ │ │
│ │organizaţiei de │ │ │
│ │producători al cărei │ │ │
│ │membru este furnizorul,│ │ │
│ │dacă statutul │ │ │
│ │respectivei organizaţii│ │ │
│ │de producători sau dacă│ │ │
│ │normele şi deciziile │ │ │
│ │prevăzute în │ │ │
│ │respectivul statut ori │ │ │
│ │derivate din acesta │ │ │
│ │conţin dispoziţii cu │ │ │
│ │efecte similare │ │ │
│ │clauzelor contractului.│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │dobândit, utilizat sau │ │ │
│ │divulgat în mod ilegal │ │ │
│ │secrete comerciale ale │ │ │
│ │furnizorului, conform │ │ │
│ │prevederilor Ordonanţei│ │ │
│ │de urgenţă a Guvernului│ │ │
│ │nr. 25/2019 privind │ │ │
│ │protecţia know-how-ului│ │ │
│ │şi a informaţiilor de │ │ │
│ │afaceri nedivulgate │ │ │
│ │care constituie secrete│ │ │
│ │comerciale împotriva │ │ │
│ │dobândirii, utilizării │ │ │
│ │şi divulgării ilegale, │ │ │
│ │precum şi pentru │ │ │
│ │modificarea şi │ │ │
│ │completarea unor acte │ │ │
│ │normative^10. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul sau │ │ │
│ │furnizorul a divulgat │ │ │
│ │termenii şi condiţiile │ │ │
│ │contractului comercial │ │ │
│ │pentru achiziţia de │ │ │
│ │produse agricole şi/sau│ │ │
│ │alimentare, cu excepţia│ │ │
│ │cazului în care aceasta│ │ │
│ │este necesară pentru │ │ │
│ │îndeplinirea │ │ │
│ │obligaţiilor asumate │ │ │
│ │faţă de respectivul │ │ │
│ │furnizor/cumpărător sau│ │ │
│ │respectarea unor │ │ │
│ │prevederi legale. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │ameninţat cu efectuarea│ │ │
│ │sau a efectuat │ │ │
│ │represalii comerciale │ │ │
│ │împotriva furnizorului,│ │ │
│ │în cazul în care │ │ │
│ │furnizorul şi-a │ │ │
│ │exercitat drepturile │ │ │
│ │legale sau │ │ │
│ │contractuale, inclusiv │ │ │
│ │prin depunerea unei │ │ │
│ │sesizări la Ministerul │ │ │
│ │Agriculturii şi │ │ │
│ │Dezvoltării Rurale sau │ │ │
│12. │prin cooperarea cu │ │ │
│ │Consiliul Concurenţei │ │ │
│ │în timpul unei │ │ │
│ │cercetări aprofundate. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │compensarea costurilor │ │ │
│ │aferente examinării │ │ │
│ │plângerilor clienţilor │ │ │
│ │referitoare la vânzarea│ │ │
│ │produselor │ │ │
│ │furnizorului, în │ │ │
│ │absenţa unei conduite │ │ │
│ │neglijente sau a unei │ │ │
│ │culpe din partea │ │ │
│ │furnizorului. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a returnat│ │ │
│ │furnizorului produsele │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare nevândute. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │întârziat recepţionarea│ │ │
│ │şi întocmirea │ │ │
│ │documentelor de │ │ │
│ │recepţie a produselor │ │ │
│ │agricole şi alimentare.│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a facturat│ │ │
│ │valoarea serviciilor │ │ │
│ │prestate, referitoare │ │ │
│ │la publicitate, │ │ │
│ │marketing, plasare │ │ │
│ │secundară a produselor │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare sau costul │ │ │
│ │reducerilor pentru │ │ │
│ │produsele agricole şi/ │ │ │
│ │sau alimentare vândute │ │ │
│ │cu titlu promoţional, │ │ │
│ │peste cuantumul de │ │ │
│ │maximum 5% din valoarea│ │ │
│ │încasată de furnizor în│ │ │
│ │baza contractului │ │ │
│ │încheiat între părţi. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │achiziţionat şi a │ │ │
│ │comercializat produse │ │ │
│ │alimentare fără │ │ │
│ │verificarea │ │ │
│ │trasabilităţii │ │ │
│ │acestora, în cazul în │ │ │
│ │care preţul de │ │ │
│ │achiziţie a fost mai │ │ │
│ │mic decât costul de │ │ │
│ │producţie mediu │ │ │
│ │practicat pe piaţa │ │ │
│ │relevantă în perioada │ │ │
│ │achiziţiei, conform │ │ │
│ │statisticilor oficiale │ │ │
│ │la nivelul Uniunii │ │ │
│ │Europene^11. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a impus │ │ │
│ │furnizorului o plată │ │ │
│ │pentru listarea │ │ │
│ │produselor sale │ │ │
│ │agricole şi alimentare,│ │ │
│ │precum şi pentru │ │ │
│ │expunerea spre vânzare │ │ │
│ │a acestora. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a impus │ │ │
│ │furnizorului direct sau│ │ │
│ │indirect să cumpere sau│ │ │
│ │să vândă de la un terţ │ │ │
│ │produse şi servicii. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │taxe, indiferent de │ │ │
│ │forma şi denumirea │ │ │
│ │acestora, care îl │ │ │
│ │obligă pe furnizor să │ │ │
│ │mărească artificial │ │ │
│ │preţul de facturare al │ │ │
│ │produsului. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │delistat, a ameninţat │ │ │
│ │cu delistarea sau a │ │ │
│ │retras de la expunere │ │ │
│ │unul sau mai multe │ │ │
│ │produse agricole şi/sau│ │ │
│ │alimentare, în scopul │ │ │
│ │de a pune presiune sau │ │ │
│ │de a exercita │ │ │
│ │represalii comerciale │ │ │
│ │împotriva furnizorului,│ │ │
│ │pentru acceptarea unor │ │ │
│ │clauze contractuale │ │ │
│ │defavorabile acestuia. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a listat │ │ │
│ │şi a afişat la raft │ │ │
│ │doar marca proprie a │ │ │
│ │cumpărătorului, în │ │ │
│ │condiţiile în care era │ │ │
│ │necesar ca oferta să │ │ │
│ │includă cel puţin o │ │ │
│ │marcă privată a unui │ │ │
│ │producător concurent, │ │ │
│ │pe categoria de produse│ │ │
│ │respectivă. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a aplicat │ │ │
│ │condiţii comerciale │ │ │
│ │diferite pentru │ │ │
│ │produsele marcă privată│ │ │
│ │ale producătorilor faţă│ │ │
│ │de produsele marcă │ │ │
│ │proprie ale │ │ │
│ │comerciantului, pentru │ │ │
│ │listarea/afişarea la │ │ │
│ │raft. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a refuzat │ │ │
│ │listarea unui produs │ │ │
│ │agricol şi/sau │ │ │
│ │alimentar înregistrat │ │ │
│ │pe scheme de calitate │ │ │
│ │naţionale şi/sau │ │ │
│ │europene, ofertat de │ │ │
│ │către un furnizor, pe │ │ │
│ │motivul lipsei │ │ │
│ │volumelor şi a │ │ │
│ │sezonalităţii acestuia.│ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a oferit │ │ │
│ │sau a vândut produse │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare în pierdere,│ │ │
│ │cu excepţia cazurilor │ │ │
│ │prevăzute de legislaţia│ │ │
│ │în vigoare. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a preluat │ │ │
│ │condiţiile comerciale │ │ │
│ │agreate cu furnizorul │ │ │
│ │pentru achiziţia de │ │ │
│ │produse aferente │ │ │
│ │canalului de vânzare cu│ │ │
│ │amănuntul şi le-a │ │ │
│ │aplicat cu privire la │ │ │
│ │achiziţiile de produse │ │ │
│ │de la furnizor aferente│ │ │
│ │canalului de vânzare │ │ │
│ │angro. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Reprezentantul │ │ │
│ │furnizorului sau │ │ │
│ │cumpărătorului a avut │ │ │
│ │un comportament care se│ │ │
│ │abate de la │ │ │
│ │buna-credinţă în │ │ │
│ │procesul de negociere │ │ │
│ │între părţi. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │plata pentru │ │ │
│ │publicitatea produselor│ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare făcută de │ │ │
│ │către cumpărător^12. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │plata pentru serviciile│ │ │
│ │de marketing prestate │ │ │
│ │de către cumpărător │ │ │
│ │privind produsele │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare^12. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a refuzat │ │ │
│ │furnizorului o │ │ │
│ │renegociere de preţ, │ │ │
│ │într-un termen mai mare│ │ │
│ │de 10 zile de la data │ │ │
│ │solicitării; condiţiile│ │ │
│ │renegocierii preţului │ │ │
│ │produc efecte în │ │ │
│ │termenul prevăzut în │ │ │
│ │contract^12. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │plata pentru personalul│ │ │
│ │care se ocupă de │ │ │
│ │amenajarea spaţiilor de│ │ │
│ │vânzare utilizate │ │ │
│ │pentru vânzarea │ │ │
│ │produselor furnizorului│ │ │
│ │sau a obligat │ │ │
│ │furnizorul să pună la │ │ │
│ │dispoziţie personal │ │ │
│ │pentru vânzarea │ │ │
│ │produselor sau orice │ │ │
│ │altă activitate legată │ │ │
│ │de procesul de │ │ │
│ │vânzare-promovare^12. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a impus │ │ │
│ │furnizorului o plată │ │ │
│ │pentru plasarea │ │ │
│ │secundară a produselor │ │ │
│ │sale agricole şi │ │ │
│ │alimentare spre vânzare│ │ │
│ │^12. │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Cumpărătorul a │ │ │
│ │solicitat furnizorului │ │ │
│ │suportarea integrală │ │ │
│ │sau parţială a costului│ │ │
│ │oricăror reduceri │ │ │
│ │pentru produsele │ │ │
│ │agricole şi/sau │ │ │
│ │alimentare vândute de │ │ │
│ │cumpărător cu titlu │ │ │
│ │promoţional^12. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă practica │ │ │
│ │comercială neloială ce │ │ │
│ │face obiectul sesizării│ │ │
│ │dumneavoastră │ │ │
│ │constituie: │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- consecinţă a │ │ │
│ │întârzierilor în │ │ │
│ │efectuarea plăţilor şi │ │ │
│ │căilor de atac │ │ │
│ │prevăzute în Legea nr. │ │ │
│ │72/2013 privind │ │ │
│ │măsurile pentru │ │ │
│ │combaterea întârzierii │ │ │
│ │în executarea │ │ │
│ │obligaţiilor de plată a│ │ │
│ │unor sume de bani │ │ │
│ │rezultând din contracte│ │ │
│ │încheiate între │ │ │
│ │profesionişti şi între │ │ │
│ │aceştia şi autorităţi │ │ │
│ │contractante, prin │ │ │
│ │derogare de la │ │ │
│ │termenele de plată │ │ │
│ │stabilite în lege; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- opţiunea unui │ │ │
│ │cumpărător şi a unui │ │ │
│ │furnizor de a conveni │ │ │
│ │asupra unei clauze de │ │ │
│ │repartizare a valorii │ │ │
│ │în înţelesul │ │ │
│ │articolului 172a din │ │ │
│ │Regulamentul (UE) nr. │ │ │
│13. │1.308/2013 al │ │ │
│ │Parlamentului European │ │ │
│ │şi al Consiliului din │ │ │
│ │17 decembrie 2013 de │ │ │
│ │instituire a unei │ │ │
│ │organizări comune a │ │ │
│ │pieţelor produselor │ │ │
│ │agricole şi de abrogare│ │ │
│ │a Regulamentelor (CEE) │ │ │
│ │nr. 922/72,(CEE) nr. │ │ │
│ │234/79, (CE) nr. 1.037/│ │ │
│ │2001 şi (CE) nr. 1.234/│ │ │
│ │2007 ale Consiliului; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- plăţi efectuate de │ │ │
│ │către un cumpărător │ │ │
│ │unui furnizor atunci │ │ │
│ │când acestea sunt │ │ │
│ │realizate în cadrul │ │ │
│ │programului pentru │ │ │
│ │şcoli în temeiul │ │ │
│ │prevederilor │ │ │
│ │articolului 23 din │ │ │
│ │Regulamentul (UE) nr. │ │ │
│ │1.308/2013; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │sau vizează instituţii │ │ │
│ │publice din domeniul │ │ │
│ │sănătăţii şi │ │ │
│ │entităţilor publice │ │ │
│ │care furnizează │ │ │
│ │servicii medicale de │ │ │
│ │sănătate conform │ │ │
│ │prevederilor art. 6 │ │ │
│ │alin. (4) din Legea nr.│ │ │
│ │72/2013. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă practica │ │ │
│ │comercială neloială ce │ │ │
│ │face obiectul sesizării│ │ │
│ │dumneavoastră vizează │ │ │
│ │acorduri de furnizare │ │ │
│ │încheiate între │ │ │
│ │furnizorii de struguri │ │ │
│ │sau must pentru │ │ │
│ │producţia de vin şi │ │ │
│ │cumpărătorii lor │ │ │
│ │direcţi, în situaţia în│ │ │
│ │care: │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- condiţiile concrete │ │ │
│ │de plată pentru │ │ │
│ │tranzacţiile de vânzare│ │ │
│ │sunt prevăzute în │ │ │
│ │contractele standard │ │ │
│ │cărora statul membru │ │ │
│ │le-a conferit, înainte │ │ │
│ │de data de 1 ianuarie │ │ │
│ │2019, caracter │ │ │
│14. │obligatoriu în temeiul │ │ │
│ │articolului 164 din │ │ │
│ │Regulamentul (UE) nr. │ │ │
│ │1.308/2013. Această │ │ │
│ │extindere a aplicării │ │ │
│ │contractelor standard │ │ │
│ │este reînnoită de │ │ │
│ │statele membre cu │ │ │
│ │începere de la data │ │ │
│ │respectivă, fără nicio │ │ │
│ │modificare │ │ │
│ │semnificativă a │ │ │
│ │condiţiilor de plată în│ │ │
│ │dezavantajul │ │ │
│ │furnizorilor de │ │ │
│ │struguri sau must; │ │ │
│ ├───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │- contractele încheiate│ │ │
│ │între furnizorii de │ │ │
│ │struguri sau must │ │ │
│ │pentru producţia de vin│ │ │
│ │şi cumpărătorii lor │ │ │
│ │direcţi sunt sau devin │ │ │
│ │multianuale. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi dacă apreciaţi│ │ │
│ │ca fiind necesară, în │ │ │
│ │cadrul procedurilor de │ │ │
│ │instrumentare şi │ │ │
│ │soluţionare a prezentei│ │ │
│ │sesizări, protejarea │ │ │
│ │identităţii │ │ │
│ │dumneavoastră, a │ │ │
│ │membrilor organizaţiei │ │ │
│ │dumneavoastră, a │ │ │
│ │furnizorilor şi │ │ │
│ │cumpărătorilor^13, │ │ │
│ │precum şi a altor │ │ │
│ │informaţii a căror │ │ │
│ │divulgare este │ │ │
│ │considerată ca fiind │ │ │
│15. │susceptibilă să aducă │ │ │
│ │atingere intereselor │ │ │
│ │dumneavoastră sau │ │ │
│ │celorlalte categorii │ │ │
│ │enumerate. În cazul │ │ │
│ │unui răspuns afirmativ,│ │ │
│ │este necesar să │ │ │
│ │indicaţi informaţiile │ │ │
│ │pentru care solicitaţi │ │ │
│ │asigurarea │ │ │
│ │confidenţialităţii, │ │ │
│ │oferind în acelaşi timp│ │ │
│ │şi varianta │ │ │
│ │neconfidenţială a │ │ │
│ │respectivelor │ │ │
│ │informaţii, pentru │ │ │
│ │fiecare document/ │ │ │
│ │informaţie în parte. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi persoanele │ │ │
│ │fizice sau juridice de │ │ │
│ │la care apreciaţi că, │ │ │
│ │în baza instrumentelor │ │ │
│16. │procedurale oferite de │ │ │
│ │prevederile Legii nr. │ │ │
│ │81/2022, pot fi │ │ │
│ │obţinute informaţii │ │ │
│ │utile în soluţionarea │ │ │
│ │sesizării. │ │ │
├────┼───────────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi durata │ │ │
│17. │practicii comerciale │ │ │
│ │neloiale. │ │ │
└────┴───────────────────────┴────────┴─────────┘

    ^1 Indicaţi punctual elementele de probă pe baza cărora vă fundamentaţi sesizarea, furnizând în aceste sens informaţii şi documente care probează existenţa practicii comerciale neloiale.
    ^2 Organizaţiile de producători, alte organizaţii de furnizori şi formele asociative ale producătorilor şi procesatorilor din sectorul agricol şi alimentar au dreptul de a depune o plângere la cererea unuia sau a mai multor membri ai lor sau, după caz, la cererea unuia sau a mai multor membri ai organizaţiilor lor membre, în cazul în care respectivii membri consideră că au fost afectaţi de o practică comercială neloială. Alte organizaţii care au un interes legitim în reprezentarea furnizorilor şi cumpărătorilor au dreptul de a depune plângeri la cererea unui furnizor şi în interesul respectivului furnizor, cu condiţia ca astfel de organizaţii să fie persoane juridice independente fără scop lucrativ.
    ^3 Se va indica calitatea de persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică sau grup de astfel de persoane fizice şi juridice, ce cumpără produse agricole şi/sau alimentare.
    ^4 Se va indica calitatea de producător agricol sau orice persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică care vinde produse agricole şi/sau alimentare, grup de astfel de producători agricoli sau grup de astfel de persoane fizice sau juridice, organizaţii de producători, furnizori sau asociaţii ale unor astfel de organizaţii.
    ^5 Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor legitim direct sau indirect. Existenţa interesului legitim nu poate fi prezumată. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o cercetare aprofundată din oficiu, să nu dea curs unei sesizări depuse de către o persoană fizică sau juridică care nu poate demonstra un interes legitim. Îndeplinirea acestei condiţii poate fi verificată în orice etapă a procedurii.
    ^6 Se va indica calitatea de persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică sau grup de astfel de persoane fizice şi juridice, ce cumpără produse agricole şi/sau alimentare.
    ^7 Se va indica calitatea de producător agricol sau orice persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică care vinde produse agricole şi/sau alimentare, grup de astfel de producători agricoli sau grup de astfel de persoane fizice sau juridice, organizaţii de producători, furnizori sau asociaţii ale unor astfel de organizaţii.
    ^8 Produse agricole şi alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile să devină improprii pentru vânzare în termen de 30 de zile după recoltare, producere sau procesare.
    ^9 Acţiuni înfăptuite de către un cumpărător asupra furnizorului sau ale furnizorului asupra cumpărătorului, cu scop de intimidare pentru a influenţa comportamentul acestuia în sensul acceptării condiţiilor contractuale ale cumpărătorului sau furnizorului sau a unor condiţii comerciale defavorabile furnizorului, respectiv cumpărătorului.
    ^10 Este necesară probarea îndeplinirii prevederilor art. 1^1 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare.
    ^11 Reclamantul va indica şi va proba costul de producţie mediu practicat pe piaţa relevantă în perioada achiziţiei, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene, raportat la produsul agricol şi/sau alimentar ce face obiectul interesului său.
    ^12 Cu excepţia cazului în care la solicitarea furnizorului acestea au fost convenite anterior prin clauze clare şi lipsite de ambiguitate în contractul comercial sau printr-un act adiţional încheiat ulterior.
    ^12 Cu excepţia cazului în care la solicitarea furnizorului acestea au fost convenite anterior prin clauze clare şi lipsite de ambiguitate în contractul comercial sau printr-un act adiţional încheiat ulterior.
    ^13 Astfel cum sunt aceştia definiţi în cuprinsul prevederilor art. 2 lit. d) şi g) din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016