Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 7 iunie 2007  privind criteriile minime de pregatire, perfectionare si certificare a pilotilor maritimi, altii decat pilotii de mare larga    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 7 iunie 2007 privind criteriile minime de pregatire, perfectionare si certificare a pilotilor maritimi, altii decat pilotii de mare larga

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 419 din 22 iunie 2007

Definiţii
ART. 1
Termenii folosiţi în prezentul regulament şi în anexele la acesta au urmãtoarele înţelesuri:
a) aprobat - aprobat de Autoritatea Navalã Românã în conformitate cu prevederile legale;
b) autoritate competentã - Autoritatea Navalã Românã, organ tehnic de specialitate în subordinea Ministerului Transporturilor, cãreia i s-au delegat competenţele privind ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin, denumitã în continuare ANR;
c) brevet de pilot maritim - un document emis de ANR în conformitate cu prevederile prezentului ordin şi care dã dreptul titularului sã piloteze navele maritime şi sã îndeplineascã atribuţiile pe care le implicã nivelul de responsabilitate specificat în acesta;
d) formã de pregãtire aprobatã - totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesionalã sau de perfecţionare, aprobate de ANR, şi care dã dreptul absolvenţilor acestora sã participe la examenul pentru obţinerea brevetelor;
e) minister - Ministerul Transporturilor, organ al administraţiei publice centrale, autoritate de stat în domeniul transportului maritim şi pe cãile navigabile interioare care exercitã controlul de stat pentru serviciile de siguranţã de interes naţional;
f) navã maritimã - o navã, alta decât cea care navigheazã exclusiv în ape interioare navigabile sau în interiorul ori în imediata vecinãtate a apelor adãpostite sau în zone unde se aplicã reglementãri portuare.
Autoritatea competentã în domeniul pilotajului
ART. 2
(1) ANR, în calitatea sa de autoritate competentã, trebuie sã urmãreascã ca piloţii maritimi sã fie pregãtiţi cel puţin în conformitate cu prevederile Rezoluţiei A.960(23) şi sã deţinã brevete valabile pentru zona în care efectueazã pilotajul.
(2) Pregãtirea prevãzutã la alin. (1) trebuie sã se desfãşoare numai printr-o formã de pregãtire aprobatã, corespunzãtoare dobândirii cunoştinţelor teoretice şi formãrii deprinderilor practice.
(3) În procesul de evaluare a pregãtirii, experienţei şi a calificãrii unui candidat pentru certificare ca pilot maritim ANR trebuie:
a) sã stabileascã cerinţele minime privind vârsta, starea de sãnãtate şi modul de pregãtire, experienţa şi modul de examinare pentru a se asigura cã toţi candidaţii pentru brevetare ca piloţi maritimi sunt pregãtiţi corespunzãtor şi calificaţi pentru efectuarea în siguranţã a serviciului de pilotaj pentru fiecare zonã în parte;
b) sã se asigure cã în cadrul programelor de pregãtire profesionalã a piloţilor maritimi este inclusã şi analiza rapoartelor privind investigaţiile accidentelor în care este implicat pilotajul.
Brevetul de pilot maritim
ART. 3
(1) Fiecare pilot trebuie sã deţinã un brevet corespunzãtor pentru zona de pilotaj unde îşi desfãşoarã activitatea, emis de ANR, în care se vor preciza în mod obligatoriu şi dimensiunile maxime ale navelor pe care posesorul brevetului este calificat sã le piloteze.
(2) Candidaţii pentru obţinerea unui brevet de pilot maritim trebuie sã fie în mãsurã sã dovedeascã:
a) identitatea lor;
b) îndeplinirea standardelor de competenţã prevãzute în anexa nr. 1, pentru brevetul pe care doreşte sã-l obţinã;
c) îndeplinirea standardelor privind starea de sãnãtate prevãzute la art. 5;
d) absolvirea cursurilor obligatorii prevãzute în anexa nr. 2.
(3) Brevetul de pilot maritim se emite cu o perioadã de valabilitate de 5 ani.
(4) Zonele pentru care se elibereazã brevetele de pilot maritim sunt:
a) porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia;
b) sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector;
c) Canalul Dunãre-Marea Neagrã.
(5) Brevetele de pilot maritim emise de ANR sunt:
a) pilot maritim aspirant - persoanã aflatã în perioada de stagiu în vederea însuşirii abilitãţilor practice şi teoretice necesare pilotului maritim;
b) pilot maritim II - persoanã specializatã în pilotarea navelor maritime cu o lungime de pânã la 200 m;
c) pilot maritim I - persoanã specializatã în pilotarea navelor maritime, indiferent de lungimea acestora.
Starea de sãnãtate
ART. 4
(1) Standardele medicale pe care trebuie sã le îndeplineascã piloţii maritimi şi în special cele privind starea de sãnãtate, acuitatea vizualã şi auditivã sunt stabilite prin reglementãrile specifice referitoare la baremele psihologice şi medicale pentru personalul de siguranţã în transporturile navale, aprobate de minister.
(2) Dacã un pilot maritim a suferit o vãtãmare sau o boalã gravã, atunci acesta trebuie supus unei reevaluãri medicale şi psihologice înaintea acceptãrii sale pentru executarea activitãţii de pilotaj.
(3) Pe perioada în care pilotul este vãtãmat sau suferã o boalã gravã brevetul acestuia este suspendat, iar mãsura suspendãrii poate înceta numai dacã în urma reevaluãrii stãrii de sãnãtate acesta este declarat apt de a mai exercita funcţia de pilot maritim. Aducerea la cunoştinţã a incapacitãţii pilotului maritim de a mai exercita funcţia şi depunerea brevetului de pilot al persoanei în cauzã la ANR revin societãţii de pilotaj unde este angajat pilotul.
(4) ANR va emite brevetul de pilot maritim numai candidaţilor care îndeplinesc condiţiile cerute de prezentul articol.
Standarde privind pregãtirea profesionalã şi brevetarea piloţilor maritimi
ART. 5
(1) ANR stabileşte standardele de pregãtire profesionalã necesare brevetãrii piloţilor maritimi. Standardele trebuie sã fie stabilite astfel încât sã dea posibilitatea piloţilor sã-şi îndeplineascã sarcinile eficient şi în siguranţã.
(2) În comisiile de evaluare stabilite de ANR pentru examinarea cunoştinţelor teoretice şi deprinderilor practice, necesare dobândirii competenţei pentru piloţii maritimi, trebuie sã fie inclus cel puţin un evaluator care sã fie la curent cu problematica specificã şi sã aibã o experienţã de minimum 10 ani în activitatea de pilotaj şi sã deţinã brevetul de pilot maritim care sã îl autorizeze sã presteze serviciul pentru toate categoriile de nave care pot naviga în respectiva zonã de pilotaj.
(3) Standardele pentru perioada iniţialã de pregãtire profesionalã trebuie sã fie stabilite astfel încât candidatul pentru brevetul de pilot maritim sã dobândeascã aptitudinile şi cunoştinţele pe care ANR le considerã a fi necesare pentru obţinerea brevetului. Perioada de pregãtire trebuie sã cuprindã o parte practicã desfãşuratã sub supravegherea atentã a unor piloţi experimentaţi.
(4) Fiecare candidat trebuie sã fie instruit în comanda navei împreunã cu echipa de cart, punându-se accent pe schimbul de informaţii necesar unei manevre sigure.
(5) Aceastã instruire trebuie sã includã cerinţa ca pilotul sã evalueze situaţii particulare şi sã realizeze un schimb de informaţii cu comandantul şi/sau ofiţerii de punte.
(6) Menţinerea unei relaţii lucrative efective între pilot şi echipa de cart de la punte atât în condiţii normale, cât şi în situaţii de urgenţã trebuie sã facã parte din perioada de instruire.
(7) Situaţiile de urgenţã trebuie sã includã defectarea sistemului de guvernare, defectarea sistemului de propulsie, defectarea radarului, sisteme vitale şi automatizate, în canale înguste sau în şenalul navigabil, şi altele asemenea prevãzute în convenţiile internaţionale şi în regulamentele de navigaţie.
(8) În ceea ce priveşte schimbul de informaţii dintre pilot şi comandant instruirea iniţialã şi cea periodicã trebuie sã cuprindã:
a) cerinţe obligatorii privind furnizarea informaţiilor;
b) recunoaşterea limbii utilizate de echipajul navei, a impedimentelor culturale, psihologice şi fiziologice pentru interacţiune şi comunicare efectivã, precum şi tehnicile pentru depãşirea acestor impedimente;
c) cele mai bune practici pentru zona respectivã de pilotaj.
(9) Cursurile obligatorii prevãzute în anexa nr. 2 se desfãşoarã numai în cadrul unei forme de pregãtire aprobatã. Valabilitatea acestor cursuri este de 5 ani de la data absolvirii. Dovada efectuãrii cursurilor obligatorii se face prin adeverinţe de absolvire.
Competenţã continuã
ART. 6
(1) Prelungirea valabilitãţii brevetului de pilot maritim se face pe perioade de 5 ani, cu îndeplinirea urmãtoarelor cerinţe:
a) posedã cunoştinţe de actualitate privind navigaţia în zona pentru care i s-a eliberat brevetul;
b) îndeplineşte cerinţele privind standardele medicale prevãzute la art. 4;
c) cunoaşte legislaţia în vigoare privind activitatea de pilotaj şi zona unde se desfãşoarã aceastã activitate;
d) dovedeşte menţinerea competenţei profesionale cu o adeverinţã eliberatã de societatea de pilotaj, prin care se atestã cã a activat în funcţia de pilot maritim cel puţin 24 de luni în ultimii 3 ani;
e) prezintã adeverinţe valabile de absolvire a cursurilor obligatorii prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Cunoştinţele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi c) se dovedesc prin adeverinţe privind activitatea profesionalã emise de societatea de pilotaj, absolvirea unor cursuri de pregãtire profesionalã continuã sau pe bazã de examen.
(3) Pentru a continua sã fie recunoscuţi apţi de serviciu în funcţia de pilot maritim, deţinãtorii de brevete de pilot maritim, care nu îndeplinesc prevederile alin. (1), trebuie sã facã dovada îndeplinirii standardelor de competenţã pentru brevetul respectiv, prin examen sau prin absolvirea unui curs aprobat de reconfirmare specific funcţiei înscrise în certificat.
(4) Atunci când un pilot maritim absenteazã de la serviciu pe o perioadã mai mare de 3 luni, datoritã oricãror motive, ANR trebuie sã se asigure cã acel pilot va fi refamiliarizat cu zona de pilotaj înaintea reîntoarcerii la serviciu prin efectuarea unui numãr de 3 manevre sub supravegherea unui pilot maritim cu brevet valabil.
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 7
(1) Metodele de verificare şi criteriile de evaluare a competenţei pentru fiecare certificat emis vor fi aprobate de ANR prin Metodologia de organizare şi desfãşurare a examenelor de evaluare a competenţei în vederea emiterii brevetelor/certificatelor de capacitate personalului navigant maritim, maritim portuar şi de cãi navigabile interioare.
(2) Brevetele de pilot maritim emise anterior intrãrii în vigoare a prezentului ordin se vor preschimba în brevete de pilot maritim I sau pilot maritim II în baza recomandãrii societãţii de pilotaj în care pilotul maritim îşi desfãşoarã activitatea.
(3) Posesorii de brevete de pilot maritim pentru o anumitã zonã pot obţine din oficiu, la solicitare, brevetul de pilot maritim aspirant pentru o altã zonã. În baza unui stagiu de pilot maritim aspirant de minimum 6 luni, aceştia pot accede la examenul de brevet de pilot maritim II, pentru zona solicitatã, cu excepţia brevetelor de pilot maritim pentru zona Canalul Dunãre-Marea Neagrã.
(4) Posesorii brevetelor de cãpitan fluvial pentru canale navigabile categoria D cu un stagiu de 24 de luni pe funcţie pot primi din oficiu brevetul de pilot maritim II pentru zona Canalul Dunãre-Marea Neagrã.
ART. 8
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXA 1
-------
la regulament
-------------

STANDARDE DE COMPETENŢĂ PENTRU BREVETAREA PILOŢILOR MARITIMI


CAP. I
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor maritimi pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia

A. Pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
ART. 1
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate obţine din oficiu de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare aprobat ca ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, de 24 de luni, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de cãpitan maritim portuar în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare aprobat pe remorcher maritim de 60 de luni, din care cel puţin 36 de luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.
B. Pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
ART. 2
Brevetul de pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate obţine prin examen de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare confirmat de societatea de pilotaj, de 12 luni pe funcţia de pilot maritim aspirant pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia.
C. Pilot maritim I pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia
ART. 3
Brevetul de pilot maritim I pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia se poate obţine prin examen de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare confirmat de societatea de pilotaj, de minimum 24 de luni pe funcţia de pilot maritim II pentru porturile maritime Constanţa, Mangalia şi Midia.

CAP. II
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor maritimi pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector

D. Pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
ART. 4
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine din oficiu de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate, sau un brevet ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte pentru nave cu un tonaj brut de 500 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 48 de luni pe funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de cãpitan fluvial categoria A sau B, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 24 de luni pe nave de navigaţie interioarã, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.
E. Pilot maritim II pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
ART. 5
Brevetul de pilot maritim II pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine prin examen de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 12 luni ca pilot maritim aspirant pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector şi minimum 20 de voiaje pe zona de navigaţie pentru care se solicitã brevetarea, confirmate de societatea de pilotaj.

F. Pilot maritim I pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector
ART. 6
Brevetul de pilot maritim I pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector se poate obţine prin examen de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot maritim II pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 24 de luni pe funcţia de pilot maritim II pentru sectorul de Dunãre cuprins între rada portului Sulina şi km 175, precum şi în porturile situate pe acest sector şi minimum 20 de voiaje pe Dunãre, confirmate de societatea de pilotaj.

CAP. III
Cerinţe obligatorii pentru brevetarea piloţilor maritimi pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã

G. Pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã
ART. 7
Brevetul de pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã se poate obţine din oficiu de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de comandant pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate, sau un brevet de ofiţer punte secund pentru nave cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de ofiţer punte pentru nave cu un tonaj brut de 500 sau mai mare, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 48 de luni pe funcţie, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat;
sau
a) deţine un brevet de cãpitan fluvial categoria A sau B, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 24 de luni pe nave de navigaţie interioarã, din care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;
c) a urmat un curs de specializare aprobat.

H. Pilot maritim II pentru zona Canalul Dunãre-Marea Neagrã
ART. 8
Brevetul de pilot maritim II pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã se poate obţine prin examen de cãtre orice candidat care îndeplineşte urmãtoarele cerinţe:
a) deţine un brevet de pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã, în termen de valabilitate;
b) are un stagiu de îmbarcare de 12 luni ca pilot maritim aspirant pentru Canalul Dunãre-Marea Neagrã şi minimum 20 de voiaje pe Canalul Dunãre-Marea Neagrã, confirmate de societatea de pilotaj.


ANEXA 2
-------
la regulament
--------------

LISTA
cursurilor obligatorii necesare eliberãrii şi
prelungirii valabilitãţii brevetelor de pilot maritim


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea
crt. cursului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Navigaţie radar, radar plotting şi folosirea ARPA - nivel operaţional
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Limba englezã maritimã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Certificat de operator GMDSS-ROC
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Tehnici individuale de supravieţuire pe mare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Competenţã în utilizarea mijloacelor de salvare şi supravieţuire,
cu excepţia bãrcilor rapide de salvare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Primul ajutor medical
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Coordonarea echipei de cart în comanda de navigaţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Manevra navei - proceduri de manevrã de urgenţã - exerciţii pe
simulator de navigaţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016