Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 6 iulie 2000  de organizare si functionare a Camerei Auditorilor din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 6 iulie 2000 de organizare si functionare a Camerei Auditorilor din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 26 iulie 2000
ART. 1
În înţelesul prezentului Regulament de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor din România, denumita în continuare Camera, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) experienta deosebit de valoroasa în domeniul financiar-contabil - este consideratã de Camera ca fiind deosebit de valoroasa pentru persoanele care au calitatea de doctor în ştiinţe economice şi care deţin titluri academice şi universitare, au publicaţii în domeniu, au condus, au coordonat şi au reglementat activitatea în domeniu şi au o vechime în specialitate de minimum 15 ani;
b) experienta edificatoare în domeniul financiar-contabil - este consideratã de Camera edificatoare pentru persoanele care au desfãşurat activitate în domeniul financiar-contabil, în controlul financiar-contabil şi fiscal, în reglementarea acestor domenii şi care au o vechime în specialitate de minimum 5 ani;
c) grupul - reprezintã ansamblul format din societatea-mama şi filialele acesteia;
d) incompatibilitate - are sensul dat de Codul privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;
e) membru provizoriu - persoana care dobândeşte în mod provizoriu calitatea de auditor financiar şi care este înscrisã în Registrul provizoriu al membrilor;
f) lege - reprezintã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum şi celelalte reglementãri legale care au incidenta asupra profesiei de auditor financiar;
g) consultantul oficial al Camerei - este Institutul Experţilor Contabili din Scotia (ICAS) prin intermediul Programului de dezvoltare a sistemului contabil şi de audit din România, finanţat de British Know How Fund în baza Documentului privind strategia pentru România, elaborat de Departamentul pentru dezvoltare internationala al Guvernului Marii Britanii;
h) persoane asociate auditorului financiar - sunt asociaţii, actionarii, administratorii şi angajaţii societãţilor de audit, care nu au calitatea de auditor financiar; colaboratorii; societãţile din cadrul aceluiaşi grup;
i) regulament - se înţelege prezentul regulament de organizare şi funcţionare a Camerei, aprobat prin hotãrâre a Guvernului;
j) societate de audit - reprezintã persoana juridicã cãreia i s-a atribuit calitatea de membru al Camerei.

CAP. 1
Reguli pentru atribuirea şi retragerea calitãţii de auditor financiar

SECŢIUNEA 1
Reguli pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar

ART. 2
Pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar, potrivit legii, candidaţii persoane fizice trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa fie licentiati ai unei facultãţi cu profil economic de cel puţin 3 ani şi sa aibã experienta în domeniul contabil, consideratã de Camera ca fiind edificatoare, sau sa aibã calitatea de expert contabil de cel puţin 3 ani şi sa fi desfãşurat activitate în aceasta calitate;
b) sa fi efectuat un stagiu practic cu o durata de 3 ani în activitatea de audit financiar, sub îndrumarea unui auditor financiar, în calitate de angajat sau colaborator al acestuia;
c) sa satisfacã cerinţele Codului privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar, elaborat de Camera;
d) sa susţinã şi sa promoveze examenul de aptitudini profesionale, conform regulamentului elaborat de Camera şi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor.
ART. 3
Pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar, potrivit legii, candidaţii pesoane juridice-societãţi de audit trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) persoanele fizice care efectueazã auditul financiar al conturilor anuale în numele societãţilor de audit trebuie sa aibã calitatea de auditor financiar;
b) persoanele fizice sau juridice care au calitatea de auditor financiar şi care sunt actionare ale unei societãţi de audit trebuie sa detina majoritatea simpla a drepturilor de vot în adunarea generalã a acesteia;
c) membrii consiliului de administraţie al unei societãţi de audit trebuie sa fie, în majoritate simpla, persoane fizice sau juridice care au calitatea de auditor financiar.
ART. 4
Alte persoane cu calificarea obţinutã în strãinãtate, persoane fizice sau juridice, pot obţine atribuirea calitãţii de auditor financiar cu aprobarea Ministerului Finanţelor, la propunerea Camerei, dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) au calitatea de auditor financiar în baza reglementãrilor unui alt stat;
b) deţin o calificare profesionalã în contabilitate, recunoscuta de legea altui stat, echivalenta cu condiţiile cerute de legea romana;
c) fac dovada ca poseda cunoştinţele cerute de statul roman pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar, potrivit legii şi normelor interne elaborate de Camera.
ART. 5
Camera elaboreazã norme interne privind evaluarea experienţei în domeniul contabil, precum şi organizarea şi desfãşurarea stagiului practic.

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli pentru retragerea calitãţii de auditor financiar

ART. 6
Auditorii financiari îşi pierd calitatea în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) exercita profesia de auditor financiar fãrã a fi membru al Camerei;
b) nu solicita atribuirea calitãţii de membru al Camerei în termen de un an de la data obţinerii certificatului de auditor financiar;
c) au împlinit varsta de 65 de ani, respectiv de 70 de ani, pentru auditorii financiari care desfãşoarã activitate universitarã;
d) au sãvârşit una dintre infracţiunile prevãzute la <>art. 37 şi 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 .

CAP. 2
Statutul de membru al Camerei

SECŢIUNEA 1
Procedura de atribuire a calitãţii de membru al Camerei

Paragraful 1
Procedura de atribuire a calitãţii de membru pentru persoanele fizice

ART. 7
(1) Candidaţii admişi la examenul de aptitudini profesionale completeazã o cerere şi prezintã documentul care atesta achitarea tarifului de înscriere, al cãrui cuantum este stabilit de Consiliul Camerei.
(2) Cererile sunt analizate de Departamentul de învãţãmânt şi admitere, conform condiţiilor din lege şi din prezentul regulament.
(3) Dupã primirea cererii de atribuire a calitãţii de membru al Camerei şi înainte de a lua o decizie Departamentul de învãţãmânt şi admitere poate cere solicitantului furnizarea de informaţii suplimentare de natura profesionalã.
(4) Departamentul de învãţãmânt şi admitere poate lua în considerare orice alta informaţie de natura profesionalã pe care o considera adecvatã în legatura cu solicitantul, cu condiţia sa o facã cunoscutã acestuia.
(5) Dupã evaluarea tuturor informaţiilor de natura profesionalã primite Departamentul de învãţãmânt şi admitere propune Consiliului Camerei luarea unei decizii privind:
a) aprobarea cererii;
b) respingerea cererii.
ART. 8
(1) În cazul aprobãrii cererii Camera elibereazã un carnet de membru.
(2) În situaţia în care cererea nu este aprobatã Departamentul de învãţãmânt şi admitere comunica în scris solicitantului decizia Camerei şi îi restituie acestuia jumãtate din tariful de înscriere.
(3) În cazul retragerii cererii de cãtre solicitant Camera retine jumãtate din tariful de înscriere.
(4) Dupã aprobarea cererii solicitantul semneazã un angajament prin care se obliga ca, dupã ce este înscris ca membru al Camerei şi atâta timp cat este membru, sa respecte dispoziţiile prezentului regulament şi ale normelor interne şi sa nu uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera dupã retragerea calitãţii de membru al Camerei.

Paragraful al 2-lea
Procedura de atribuire a calitãţii de membru pentru persoane juridice

ART. 9
(1) Persoanele juridice înainteazã Departamentului de învãţãmânt şi admitere urmãtoarele documente:
a) o cerere semnatã de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada achitãrii tarifului de înscriere;
c) copii legalizate de pe documentele care atesta îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 3.
(2) Dispoziţiile de procedura aplicabile persoanelor juridice sunt cele prevãzute la art. 7 alin. (2)-(5) şi la art. 8.

Paragraful al 3-lea
Procedura de atribuire a calitãţii de membru pentru alte persoane cu calificarea obţinutã în strãinãtate

ART. 10
Persoanele cu calificarea obţinutã în strãinãtate înainteazã Departamentului de învãţãmânt şi admitere formularul de solicitare a calitãţii de membru şi actele doveditoare adecvate ca au fost satisfacute condiţiile legale.
ART. 11
(1) Se considera acte doveditoare adecvate, pentru persoanele fizice, urmãtoarele:
a) copie legalizatã de pe certificatul/diploma sau de pe alte acte oficiale care atesta calificarea contabila obţinutã în strãinãtate;
b) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea expresã a calitãţii de membru pe care o are la data emiterii scrisorii;
c) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta este recunoscuta de Federaţia Internationala a Contabililor şi ca a asimilat Codul de etica emis de Federaţia Internationala a Contabililor.
(2) Se considera acte doveditoare adecvate pentru persoanele juridice urmãtoarele:
a) copie legalizatã de pe autorizaţia eliberata de un organism profesional competent din ţara respectiva, care atesta ca societatea de audit solicitanta este membra a acestuia;
b) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional ca aceasta este recunoscuta de Federaţia Internationala a Contabililor şi ca a asimilat Codul de etica emis de Federaţia Internationala a Contabililor.
(3) Documentele prevãzute la art. 9 alin. (1) trebuie sa fie însoţite de traducerea în limba romana, legalizatã la un notar public din România.
ART. 12
Pe baza dovezilor depuse Departamentul de învãţãmânt şi admitere trebuie sa notifice solicitantului, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor, dacã documentele prezentate nu sunt corespunzãtoare.
ART. 13
Departamentul de învãţãmânt şi admitere prezintã o lista cuprinzând toţi solicitantii care au înaintat documentele necesare Consiliului Camerei, la urmãtoarea intalnire a acestuia.
ART. 14
(1) Consiliul Camerei analizeazã cererile la intalnirea respectiva şi propune Ministerului Finanţelor aprobarea cererilor de atribuire a calitãţii de auditor financiar. Pe baza propunerii Ministerul Finanţelor urmeazã sa se pronunţe în termen de pana la 30 de zile de la data primirii propunerii Consiliului.
(2) Solicitantii trebuie sa fie informati despre rezultatul cererii lor privind rãspunsul Ministerului Finanţelor sau despre hotãrârea Consiliului referitoare la neinaintarea propunerii cãtre Ministerul Finanţelor, în termen de pana la 5 zile de la data rãspunsului Ministerului Finanţelor sau a hotãrârii Consiliului, dupã caz.
(3) Solicitantii pot cere Consiliului explicaţii privind neinaintarea propunerii cãtre Ministerul Finanţelor.
(4) Solicitantii avizaţi pentru atribuirea calitãţii de membru semneazã un angajament ce prevede ca, dupã ce sunt înscrişi ca membri ai Camerei şi atâta timp cat sunt membri, vor respecta dispoziţiile prezentului regulament şi ale normelor interne ale Camerei şi ca nu vor uza de titlul profesional de auditor financiar sau de alta titulatura care ar putea sugera vreo asociere cu Camera dupã retragerea calitãţii de membru al Camerei.

SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile şi obligaţiile membrilor Camerei

Paragraful 1
Drepturile membrilor, persoane fizice

ART. 15
(1) Membrii, persoane fizice, au dreptul conferit de lege de a desfasura activitãţi de audit financiar.
(2) Membrii, persoane fizice, pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) Membrii, persoane fizice, au dreptul sa aleagã şi sa fie aleşi în cadrul organelor de conducere ale Camerei.
(4) Membrii, persoane fizice, au dreptul la un vot în şedinţele organelor de conducere ale Camerei.

Paragraful al 2-lea
Obligaţiile membrilor, persoane fizice

ART. 16
(1) Membrii, persoane fizice, acţioneazã în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Membrii, persoane fizice, se supun în permanenta Codului privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar, precum şi regulilor privind pregãtirea profesionalã continua, emise potrivit legii.
(3) Membrii, persoane fizice, se supun procedurilor de control al calitãţii auditului financiar, emise potrivit legii.
(4) Membrii, persoane fizice, au obligaţia achitãrii cotizatiei anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliul Camerei.
(5) Membrii, persoane fizice, transmit notificãri Camerei, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, în legatura cu:
a) schimbarea numelui; notificarea modificãrii numelui membrului trebuie sa fie însoţitã de cererea de solicitare a unui nou carnet;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, acţionar sau de administrator al unei societãţi de audit ori de liber-profesionist al membrului;
d) orice alte date care se referã la calitatea de membru al Camerei.
(6) Membrii, persoane fizice, transmit notificãri Camerei, în termen de pana la 5 zile de la producerea evenimentului, menţionând, pe lângã cele prevãzute mai jos, şi informaţiile necesare descrierii acestuia:
a) luarea de mãsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare asupra membrului persoana fizica de cãtre o autoritate legalã sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;
b) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din strãinãtate;
c) existenta unei hotãrâri judecãtoreşti prin care i se interzice membrului exercitarea funcţiei de administrator al unei societãţi comerciale sau în general exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi comerciale;
d) orice modificãri survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;
e) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale a membrului.

Paragraful al 3-lea
Drepturile membrilor persoane juridice

ART. 17
(1) Societãţile de audit au dreptul conferit de lege de a desfasura activitãţi de audit financiar.
(2) Societãţile de audit pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) Interesele societãţilor de audit sunt promovate în cadrul organelor de conducere ale Camerei prin intermediul asociaţilor, actionarilor sau administratorilor acestor societãţi, care sunt membri ai Camerei şi care beneficiazã de drepturile prevãzute în prezentul regulament.

Paragraful al 4-lea
Obligaţiile membrilor persoane juridice

ART. 18
(1) Societãţile de audit acţioneazã în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Societãţile de audit se supun procedurilor de control al calitãţii auditului financiar, emise potrivit legii.
(3) Societãţile de audit au obligaţia achitãrii cotizatiei anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliul Camerei.
(4) Toţi asociaţii, actionarii şi administratorii societãţilor de audit au obligaţia sa respecte cerinţele Codului privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar şi normele elaborate de Camera, potrivit legii.
(5) Societãţile de audit trimit notificãri Camerei, în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului, în ceea ce priveşte:
a) schimbarea denumirii sub care este înregistratã persoana juridicã; notificarea modificãrii denumirii trebuie sa fie însoţitã de cererea de solicitare a unui nou carnet;
b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenta;
c) deschiderea sau închiderea unei filiale;
d) orice modificare privind statutul angajaţilor, asociaţilor, actionarilor sau administratorilor societãţii de audit;
e) orice alte date care se referã la calitatea de membru al Camerei.
(6) Societãţile de audit transmit notificãri Camerei, în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, cuprinzând şi informaţiile necesare pentru descrierea acestuia:
a) demiterea sau demisia unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui acţionar ori asociat al societãţii de audit;
b) numirea unui lichidator;
c) luarea de mãsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare membrului persoana juridicã de cãtre o autoritate legalã sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;
d) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din strãinãtate reprezentantului legal al societãţii de audit;
e) existenta unei hotãrâri judecãtoreşti prin care se interzice reprezentantului legal al societãţii de audit exercitarea funcţiei de administrator sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi;
f) orice modificãri survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;
g) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale a membrului.

SECŢIUNEA a 3-a
Renunţarea la calitatea de membru al Camerei

ART. 19
(1) Persoanele care doresc sa renunţe la calitatea de membru al Camerei notifica acest lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris şi se transmite cu un preaviz de 15 zile lucrãtoare.
(2) Consiliul Camerei poate hotãrî amânarea încetãrii calitãţii de membru şi, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul membrilor Camerei, în urmãtoarele situaţii:
a) existenta unor debite ale membrului cãtre Camera;
b) existenta unei mãsuri de sancţionare disciplinarã pornite impotriva membrului.

SECŢIUNEA a 4-a
Retragerea calitãţii de membru al Camerei

ART. 20
Calitatea de membru al Camerei se retrage în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) pierderea calitãţii de auditor financiar;
b) neachitarea cotizatiei anuale în termenul stabilit de Consiliul Camerei, cu excepţia situaţiilor în care s-a produs ca urmare a unui caz fortuit sau de forta majorã;
c) dictarea sancţiunii de excludere din Camera prin hotãrâre rãmasã definitiva;
d) reorganizarea persoanei juridice, în condiţiile prevederilor legale.

SECŢIUNEA a 5-a
Redobandirea calitãţii de membru al Camerei

ART. 21
(1) Orice membru care a renunţat sau cãruia i s-a retras calitatea poate solicita redobandirea acesteia, respectând condiţiile prezentului regulament referitoare la procedura de atribuire a calitãţii de membru.
(2) Membrii cãrora în urma unei sancţiuni disciplinare li s-a interzis dreptul de a solicita, pentru o anumitã perioada, redobandirea calitãţii de membru al Camerei nu au dreptul sa facã o astfel de cerere anterior expirãrii termenului respectiv.

SECŢIUNEA a 6-a
Persoanele nonactive ale Camerei

ART. 22
(1) Persoanele fizice care sunt considerate incompatibile pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar, în sensul prevederilor prezentului regulament, devin persoane nonactive ale Camerei.
(2) Persoanele nonactive figureazã într-o secţiune separatã a Registrului membrilor Camerei şi nu pot desfasura activitãţi de audit financiar pe perioada incompatibilitatii.
(3) La încetarea incompatibilitatii persoanele nonactive sunt radiate din secţiunea respectiva a Registrului membrilor Camerei şi, la cerere, sunt înscrise în Registrul membrilor Camerei la secţiunea "Membrii Camerei".

CAP. 3
Exercitarea mandatului de auditor financiar

ART. 23
Auditorul financiar poate îndeplini mandatul numai în urmãtoarele condiţii:
a) are calitatea de auditor financiar;
b) este membru al Camerei;
c) îndeplineşte condiţiile stabilite prin prezentul regulament.
ART. 24
Mandatul de auditor financiar se exercita prin:
a) încheierea unui contract de audit financiar cu clientul;
b) întocmirea rapoartelor de audit financiar.

SECŢIUNEA 1
Condiţii de îndeplinit în exercitarea mandatului de auditor financiar

Paragraful 1
Asigurarea pentru riscul profesional

ART. 25
Asigurarea pentru riscul profesional trebuie sa întruneascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie încheiatã cu societãţi de asigurãri;
b) sa satisfacã limitele minime de asigurare specificate în normele interne ale Camerei.

Paragraful al 2-lea
Respectarea cerinţelor privind eliminarea situaţiilor de incompatibilitate şi conflict de interese

ART. 26
Prin incompatibilitate se înţelege toate situaţiile care conduc la stirbirea cerintei fundamentale de independenta în exercitarea mandatului de auditor financiar, potrivit prezentului regulament.

Paragraful al 3-lea
Renunţarea la mandatul de auditor financiar

ART. 27
Dacã pe durata mandatului auditorul financiar nu mai îndeplineşte condiţiile pentru exercitarea acestuia, acesta are obligaţia sa renunţe imediat la mandatul sau şi sa notifice clientului încetarea mandatului şi motivul renunţãrii.

Paragraful al 4-lea
Conformitate şi monitorizare

ART. 28
Membrii Camerei trebuie sa se asigure ca toate persoanele asociate lor coopereazã cu Camera pentru monitorizarea aplicãrii prezentului regulament şi a normelor Camerei.
ART. 29
Membrii Camerei au obligaţia sa ţinã o evidenta corecta a activitãţii lor şi sa ofere Camerei toate informaţiile necesare pentru a permite acesteia sa desfãşoare procesul de monitorizare în mod eficient.

SECŢIUNEA a 2-a
Rãspunderea în exercitarea mandatului de auditor financiar

ART. 30
Auditorul financiar care continua sa îndeplineascã mandatul fãrã sa mai satisfacã condiţiile de exercitare a acestuia rãspunde, conform legii, fata de clientul prejudiciat.
ART. 31
Auditorii financiari persoane juridice rãspund, potrivit legii, în calitatea lor de membri ai Camerei, dacã unul dintre asociaţi, administratori sau angajaţi care nu are calitatea de auditor financiar intervine în exercitarea mandatului de auditor financiar, astfel încât sa prejudicieze independenta persoanelor fizice care desfãşoarã aceasta activitate în numele persoanei juridice.

CAP. 4
Reguli pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar

SECŢIUNEA 1
Principii fundamentale

ART. 32
(1) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de integritate în toate relaţiile profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implica onestitate, justete şi corectitudine şi nu trebuie sa fie afectatã de interese de natura familialã.
(2) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de obiectivitate în exercitarea profesiei. Obiectivitatea este actul de constiinta ce se referã la toate considerentele relevante pentru fiecare angajament.
(3) Auditorii financiari trebuie sa dea dovada de independenta în exercitarea mandatului. Prin independenta se înţelege exercitarea mandatului de cãtre auditorii financiari care nu au raporturi juridice de munca sau civile cu clienţii şi nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã în calitate de auditor financiar. Independenta nu trebuie sa fie afectatã în nici un caz de interese de natura familialã.
(4) Auditorii financiari trebuie sa accepte sau sa desfãşoare o activitate pentru care au competenta. În cazurile în care este necesar auditorii financiari pot colabora cu specialişti şi din alte domenii, astfel încât sa li se permitã desfãşurarea activitãţii în mod competent.
(5) Auditorii financiari trebuie sa îşi desfãşoare activitatea profesionalã cu respectarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor cu care opereazã. Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de organele publice abilitate potrivit legii. În condiţiile pãstrãrii confidenţialitãţii informaţiilor asupra clienţilor Camera are acces la acestea ca urmare a atributiei sale privind controlul calitãţii auditului financiar.

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli generale

ART. 33
Pentru asigurarea respectãrii principiilor fundamentale de desfãşurare a activitãţii de audit financiar auditorii financiari trebuie sa se conformeze urmãtoarelor reguli generale:
a) sa nu accepte mandatul dacã în ultimii 2 ani anteriori acceptãrii mandatului au fost administratori sau angajaţi ai clientului ori ai unei entitãţi din cadrul aceluiaşi grup;
b) sa nu accepte mandatul dacã în conducerea sau în actionariatul semnificativ al clientului ori al unei entitãţi din cadrul aceluiaşi grup se regãsesc rude sau afini pana la gradul al patrulea ai auditorului financiar;
c) sa nu se implice direct sau indirect în desfãşurarea activitãţii financiare a clientului, neavând posibilitatea sa detina acţiuni sau pãrţi sociale, sa încheie contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, sa încheie acte de comerţ sau sa beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia onorariilor;
d) pe parcursul desfãşurãrii activitãţii de audit financiar nu pot efectua operaţiuni contabile pentru clientul respectiv, însã pot face recomandãri privind înregistrãrile contabile;
e) dacã desfãşoarã activitãţi de contabilitate, consultanţa, fiscalitate sau alte activitãţi profesionale conexe, sa nu accepte mandat de auditor financiar pentru acelaşi client;
f) contractul de audit financiar încheiat cu clientul trebuie sa cuprindã clauza de confidenţialitate şi eventualele condiţii speciale, adaptate de la caz la caz;
g) sa se supunã hotãrârilor Camerei referitoare la eventualele limitãri ale numãrului mandatelor care pot fi desfãşurate la acelaşi client;
h) sa îşi organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura acceptarea sau continuarea în mod corespunzãtor a fiecãrui angajament.

CAP. 5
Abateri, sancţiuni şi proceduri disciplinare

SECŢIUNEA 1
Abateri disciplinare

ART. 34
Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei, se pot situa în unul dintre urmãtoarele cazuri de abatere disciplinarã:
a) nerespectarea Codului de conduita etica şi profesionalã al Camerei;
b) desfãşurarea activitãţii profesionale în condiţii nesatisfacatoare, ineficiente sau cu incompetenta, într-o asemenea mãsura sau de atâtea ori încât s-a discreditat pe sine, Camera sau profesia în general;
c) încãlcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi ale celorlalte hotãrâri, norme sau acte emise de Camera;
d) încãlcarea dispoziţiilor prezentului regulament şi ale celorlalte hotãrâri, norme sau acte emise de Camera de cãtre un angajat, asociat, acţionar sau administrator al unei societãţi de audit membra a Camerei;
e) încãlcarea altor reglementãri legale în vigoare, incidente, din domeniul propriu de activitate;
f) existenta unei hotãrâri a unei instanţe de judecata din România sau din alta ţara privind comiterea unei fapte ce aduce atingere Camerei sau profesiei.

SECŢIUNEA a 2-a
Sancţiuni disciplinare

ART. 35
(1) Auditorii financiari, persoane fizice sau juridice, membri ai Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) limitarea anumitor drepturi;
d) suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o anumitã perioada;
e) excluderea din Camera.
(2) Sancţiunile disciplinare se comunica în termen de 30 de zile de la data hotãrârii de sancţionare.

SECŢIUNEA a 3-a
Proceduri disciplinare

ART. 36
Abaterile disciplinare se constata, iar sancţiunile disciplinare se aplica prin procedurile disciplinare care se desfãşoarã potrivit competentelor urmãtoarelor organe ale Camerei:
a) Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã;
b) Consiliul;
c) Comisia de apel.
ART. 37
Toate problemele, faptele sau circumstanţele care sunt de natura sa atragã rãspunderea disciplinarã a unui membru se aduc la cunostinta Secretariatului general. Dupã analiza Secretariatul general transmite documentaţia Departamentului de conduita şi disciplina profesionalã.

Paragraful 1
Competentele Departamentului de conduita şi disciplina profesionalã

ART. 38
Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã efectueazã cercetãri asupra documentaţiei primite.
ART. 39
Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã poate solicita, iar membrul oferã informaţiile cerute, inclusiv registre, documente, dosare sau evidente. Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã se pronunţa asupra initierii sau neinitierii unei acţiuni disciplinare în ceea ce priveşte membrul respectiv. Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã stabileşte termene pentru furnizarea unor astfel de informaţii de cãtre membri, oferind posibilitatea acestora de a face declaraţii scrise sau verbale înainte de a lua o decizie.
ART. 40
(1) În situaţia în care Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã considera ca nu exista un caz aparent - prima facie (nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea rãspunderii disciplinare, dupã aceasta prima analiza), persoana reclamata şi reclamantul primesc o notificare corespunzãtoare.
(2) În situaţia în care Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã considera ca exista un caz aparent - prima facie, hotãrãşte:
a) fie în sensul emiterii unui ordin, cu consimţãmântul persoanei reclamate ("ordin cu consimţãmânt");
b) fie în sensul sesizãrii Consiliului Camerei.
(3) În cazul în care Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã hotãrãşte sa emita un ordin cu consimţãmânt, pot fi aplicate una sau mai multe dintre urmãtoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) mustrare.
(4) În cazul în care Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã hotãrãşte sa sesizeze Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzând acuzatiile aduse persoanei reclamate şi o sinteza a probelor care vin în sprijinul acuzatiilor, precum şi orice alte informaţii pe care s-a bazat opinia sa, în sensul initierii unei acţiuni disciplinare. Decizia Departamentului de conduita şi disciplina profesionalã se comunica persoanei reclamate, însoţitã de o copie de pe raport.
(5) Dupã sesizarea Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia, Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã poate continua investigarea cazului.

Paragraful al 2-lea
Competentele Consiliului

ART. 41
În vederea soluţionãrii sesizarilor primite, Consiliul Camerei respecta procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare şi comunicare a hotãrârii.
ART. 42
Consiliul Camerei comunica în scris persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizãrii, urmãtoarele:
a) acuzatiile aduse, locul şi data la care are loc audierea cazului;
b) probele pe care se bazeazã prezentarea cazului;
c) o sinteza a procedurilor Consiliului Camerei, în forma aprobatã de acesta;
d) solicitarea adresatã persoanei reclamate de a confirma în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii acceptarea totalã sau parţialã a acuzatiilor aduse, intenţia de a participa la audiere şi de a fi reprezentatã sau asistatã de avocat ori de un alt specialist. Pentru acuzatiile neacceptate persoana reclamata poate prezenta probe în apãrarea sa.
ART. 43
(1) Audierea se stabileşte în termen de pana la 60 de zile de la data primirii sesizãrii. În acest scop persoanele sunt citate.
(2) Persoana reclamata sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisã adresatã Consiliului, amânarea audierii pentru o data ulterioara, în vederea formularii apãrãrii, în cazuri de boala şi în alte cazuri de forta majorã.
(3) În absenta persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia audierea nu are loc şi se trece la procedura urmãtoare.
ART. 44
(1) Dupã procedura audierii sau, dupã caz, fãrã îndeplinirea acestei proceduri Consiliul se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul delibereaza în raport cu fiecare acuzaţie adusã persoanei reclamate şi emite o hotãrâre impotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile prevãzute în prezentul regulament.
(3) În cazul în care Consiliul Camerei a constatat ca acuzatiile aduse au fost neintemeiate emite o hotãrâre de respingere.
(4) Consiliul Camerei anunta hotãrârea sa în şedinţa şi informeazã pãrţile implicate despre dreptul de a ataca hotãrârea în fata Comisiei de apel. Hotãrârea se comunica în scris pãrţilor implicate, în termen de 5 zile de la adoptare, şi poate fi atacatã.
(5) Hotãrârea Consiliului Camerei devine executorie de la data implinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte de împlinirea termenului, pãrţile ataca hotãrârea Consiliului Camerei (înainteazã cererea de apel).
(6) Şedinţele Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii.
(7) Hotãrârile Consiliului Camerei privind suspendarea sau excluderea unui membru se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

Paragraful al 3-lea
Apelul

ART. 45
Comisia de apel este compusa din 5 membri: 2 membri ai Camerei, aleşi de Conferinţa şi care nu fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, 2 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte.
ART. 46
Hotãrârea Consiliului Camerei poate fi atacatã, în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii scrise, atât de persoana reclamata, cat şi de reclamant. Cererea de apel trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie formulatã în scris şi sa fie adresatã Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) sa prezinte justificat motivele atacarii hotãrârii Consiliului Camerei.
ART. 47
(1) Comisia de apel notifica ambelor pãrţi data şi locul judecãrii apelului. La judecarea apelului apelantul are dreptul sa fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat în absenta apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea comunicãrii scrise. Prezenta celeilalte pãrţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amana judecarea apelului pentru o data ulterioara, în vederea formularii apãrãrii, în caz de boala şi în alte cazuri de forta majorã.
(4) Procedura de judecare a apelului este similarã cu cea din faza audierii în fata Consiliului Camerei.
ART. 48
(1) La încheierea judecãrii apelului Comisia de apel poate hotãrî confirmarea, modificarea sau anularea hotãrârii Consiliului Camerei.
(2) Comisia de apel anunta hotãrârea sa în şedinţa. În termen de 15 zile de la judecarea apelului hotãrârea Comisiei de apel se va comunica în scris pãrţilor. Hotãrârea Comisiei de apel are efect de la data comunicãrii scrise sau de la data publicãrii, dupã caz.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii.
(4) Hotãrârile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate prin grija Consiliului Camerei.
(5) Hotãrârile Comisiei de apel sunt de natura disciplinarã şi pot fi atacate în condiţiile legii.

CAP. 6
Organizarea şi funcţionarea Camerei

ART. 49
Organele de conducere, administrare şi control ale Camerei sunt:
a) Conferinţa Camerei;
b) Consiliul Camerei;
c) Biroul permanent al Consiliului Camerei;
d) Comisia de auditori statutari.

SECŢIUNEA 1
Conferinţa Camerei

ART. 50
Conferinţa Camerei, denumita în continuare Conferinţa, este organul superior de conducere al Camerei şi poate fi ordinarã şi extraordinarã.

Paragraful 1
Conferinţa ordinarã a Camerei

ART. 51
Conferinţa ordinarã a Camerei se întruneşte o data pe an, la convocarea Consiliului, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
ART. 52
Conferinţa ordinarã a Camerei are ca principale atribuţii:
a) dezbaterea raportului anual de activitate al Consiliului Camerei;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea bilanţului contabil al Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra gestiunii financiare a Consiliului Camerei;
d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) aprobarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli aferent exerciţiului financiar urmãtor;
f) alegerea şi revocarea membrilor Consiliului;
g) aprobarea normelor de reprezentare la Conferinţa;
h) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) stabilirea obiectivelor şi direcţiilor strategice ale Camerei;
j) aprobarea programului de activitãţi al Consiliului Camerei pe anul în curs;
k) aprobarea constituirii, reorganizãrii sau desfiinţãrii filialelor Camerei;
l) aprobarea amendamentelor la Regulamentul de organizare şi funcţionare al Camerei;
m) alte atribuţii ale Camerei, în afarã celor prevãzute, în principal, de lege.
ART. 53
(1) Pentru validitatea deliberãrilor Conferintei ordinare este necesarã prezenta majoritãţii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotãrârile trebuie sa fie adoptate cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor de la alineatul precedent Conferinţa întrunitã dupã a doua convocare poate sa hotãrascã asupra problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar fi numãrul membrilor prezenţi, cu majoritate simpla de voturi.

Paragraful al 2-lea
Conferinţa extraordinarã a Camerei

ART. 54
Conferinţa extraordinarã poate fi convocatã de Biroul permanent sau la cererea a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor Consiliului ori a unei cincimi din numãrul membrilor Camerei, cu drept de vot, care adreseazã cererea Secretariatului general, specificand în aceasta problemele ce doresc sa fie dezbãtute în cadrul Conferintei extraordinare.
ART. 55
Pentru validitatea deliberãrilor Conferintei extraordinare este necesarã:
a) la prima convocare, prezenta membrilor reprezentând doua treimi din numãrul de voturi, iar hotãrârile trebuie sa fie luate cu votul unui numãr de membri, care sa reprezinte cel puţin jumãtate din numãrul de voturi;
b) la convocãrile urmãtoare, prezenta membrilor reprezentând jumãtate din numãrul de voturi, iar hotãrârile trebuie sa fie luate cu votul unui numãr de membri, care sa reprezinte cel puţin jumãtate din numãrul de voturi.
ART. 56
Conferinţa extraordinarã poate adopta hotãrâri în ceea ce priveşte:
a) modificarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei;
b) schimbarea sediului social;
c) orice alta hotãrâre pentru care este necesarã aprobarea Conferintei extraordinare.

Paragraful al 3-lea
Procedura de convocare şi de desfãşurare a Conferintei

ART. 57
(1) Termenul de întrunire a Conferintei nu poate fi mai mic de 15 zile de la data publicãrii convocãrii.
(2) Convocarea se publica în cel puţin doua cotidiane de circulaţie nationala şi cuprinde locul şi data Conferintei, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea tuturor problemelor care fac obiectul dezbaterilor.
(3) În convocarea pentru prima Conferinţa se fixeazã ziua şi ora pentru cea de-a doua, în cazul în care nu sunt întrunite condiţiile de desfãşurare a celei dintâi.
(4) Fiecare membru persoana fizica al Camerei are dreptul la un singur vot.
(5) Membrii Camerei pot fi reprezentaţi în Conferinţa de alţi membri, în baza unei procuri speciale autentificate de un notar public. Procurile se depun în original la Secretariatul general înainte de data la care are loc Conferinţa, fãcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal. Un membru nu poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau angajaţii Camerei nu pot reprezenta alţi membri.
(6) Conferinţa se deschide de preşedintele Consiliului sau de inlocuitorul desemnat de acesta. Dupã constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfãşurarea Conferintei, de cãtre preşedinte şi secretarii desemnaţi de acesta, începe dezbaterea problemelor înscrise pe ordinea de zi.
(7) Hotãrârile Conferintei se adopta prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea şi revocarea membrilor Consiliului şi ai Comisiei de auditori statutari.
(8) Procesul-verbal, semnat de preşedinte şi de secretari, constata îndeplinirea formalitãţilor referitoare la convocare, data şi locul Conferintei, membrii prezenţi, numãrul de voturi ale acestora, dezbaterile în rezumat, hotãrârile luate, iar la cererea membrilor, declaraţiile fãcute de ei în şedinţa. Pentru a fi opozabile terţilor hotãrârile Conferintei sau sintezele acestora, dupã caz, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul Camerei

Paragraful 1
Alegerea Consiliului Camerei

ART. 58
(1) Membrii Consiliului Camerei sunt aleşi în cadrul Conferintei ordinare pentru o perioada de 5 ani, conform procedurilor prevãzute în prezentul regulament. Consiliul are în componenta sa 15 membri ai Camerei.
(2) Primul Consiliu al Camerei include membrii Comitetului provizoriu, ca membri de drept, urmând ca diferenţa de 6 membri sa fie complinita prin alegeri în cadrul Conferintei.
(3) Orice membru al Camerei, cu excepţia persoanelor juridice, poate fi ales ca membru al Consiliului Camerei, cu condiţia ca:
a) la data la care au loc alegerile, varsta sa sa nu depãşeascã 60 de ani, respectiv 65 de ani, dacã desfãşoarã activitate universitarã;
b) la data depunerii candidaturii sale sa aibã capacitate deplina de exerciţiu;
c) impotriva sa sa nu se fi dictat anterior sancţiunea excluderii din Camera;
d) în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii sale sa nu se fi dictat de cãtre Camera vreo sancţiune disciplinarã impotriva sa;
e) sa fi respectat procedura de depunere a candidaturii prevãzutã de prezentul regulament;
f) sa nu detina o funcţie eligibilã într-un alt organism profesional.
(4) Candidaturile se depun la Secretariatul general în termenul şi conform modelului publicat în cel puţin doua cotidiane de larga circulaţie.
(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat sa dea declaraţii pe care le considera adecvate privind respectarea condiţiilor de eligibilitate de mai sus. Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricãrei persoane care refuza sa facã asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsa ori incorectã. În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei şi una sau mai multe dintre declaraţiile sale au fost false sau incorecte şi candidatul respectiv nu ar fi fost ales în cazul în care declaraţiile respective ar fi fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei declara alegerea acelui membru ca fiind nulã. Orice asemenea declaraţie nu trebuie sa afecteze validitatea alegerii oricãrui alt candidat ca membru al Consiliului Camerei.
(6) Orice membru al Consiliului Camerei poate îndeplini cel mult doua mandate de câte 5 ani.
ART. 59
(1) Candidaţii trebuie sa respecte condiţiile de eligibilitate prevãzute în prezentul regulament.
(2) Alegerea se face prin vot secret, iar rezultatul se anunta în Conferinţa.
(3) Votarea se efectueazã pe baza unui buletin de vot, în forma aprobatã de Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie sa conţinã numele fiecãrui candidat.
(4) Fiecare membru al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un numãr care sa nu depãşeascã numãrul locurilor eligibile.
(5) Conferinţa alege Comisia de votare care sa îndeplineascã urmãtoarele atribuţii:
a) primirea buletinelor de vot şi stabilirea buletinelor nule;
b) numãrarea voturilor valabile;
c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris cãtre Conferinţa cu privire la rezultatele votarii;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general, în vederea sigilarii şi pãstrãrii pe o perioada de 30 de zile;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţa.
(6) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit numãrul cel mai mare de voturi, iar în caz de paritate, în plenul Conferintei, se efectueazã o tragere la sorţi de cãtre Comisia de votare, pentru candidaţii care au obţinut acelaşi numãr de voturi.
ART. 60
(1) La prima şedinţa membrii Consiliului Camerei aleg din rândul lor, prin vot secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale cãror mandate se încheie cu ocazia urmãtoarelor alegeri din cadrul Conferintei, dacã între timp nu le înceteazã calitatea de membru al Consiliului Camerei. Orice loc vacant de preşedinte, prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în aceeaşi maniera la urmãtoarea şedinţa a Consiliului Camerei. Şedinţa, precum şi apariţia unui loc vacant trebuie anunţate tuturor membrilor Consiliului Camerei.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei poate fi ocupat prin numirea interimara de cãtre Consiliul Camerei a urmãtorilor candidaţi în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi întrunit conform raportului Comisiei de votare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevãzute în prezentul capitol.
(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunica în scris Secretariatului general intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliul Camerei, iar la data demisiei locul sau devine vacant.
(4) Consiliul Camerei nu poate funcţiona în condiţiile în care s-a vacantat o treime din numãrul locurilor prevãzute în prezentul regulament.
ART. 61
Calitatea de membru al Consiliului Camerei înceteazã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) pierderea calitãţii de membru al Camerei;
b) pierderea capacitãţii de exerciţiu al unor drepturi civile, aceasta fiind incompatibilã cu exercitarea mandatului de membru al Consiliului Camerei;
c) emiterea de cãtre Camera a unei sancţiuni disciplinare, rãmasã definitiva, impotriva sa;
d) neparticiparea la 4 şedinţe consecutive ale Consiliului Camerei, fãrã o aprobare în acest sens;
e) demisia din funcţie.

Paragraful al 2-lea
Şedinţele Consiliului Camerei

ART. 62
Consiliul Camerei se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori considera necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor sãi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
ART. 63
(1) La prima şedinţa a Consiliului Camerei, care se desfãşoarã dupã Conferinţa în care au avut loc alegerile, acesta trebuie sa adopte regulamentul intern privind organizarea şi funcţionarea proprie, elaborat de Comitetul provizoriu al Camerei.
(2) În absenta preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte al Consiliului Camerei, desemnat de preşedinte sau de Biroul permanent.
(3) Şedinţele Consiliului Camerei nu pot avea loc decât în prezenta majoritãţii simple a membrilor sãi.
ART. 64
(1) Hotãrârile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simpla a voturilor membrilor prezenţi, cu excepţia cazurilor prevãzute expres de prezentul regulament.
(2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalitãţii voturilor votul preşedintelui de şedinţa determina rezultatul votului final.
(3) Secretariatul general pãstreazã evidenta proceselor-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii Consiliului Camerei în şedinţa imediat urmãtoare celei la care se referã.

Paragraful al 3-lea
Competentele şi atribuţiile Consiliului Camerei

ART. 65
Consiliul Camerei coordoneazã, conduce şi controleazã activitatea Camerei, putând sa exercite în acest scop toate prerogativele Camerei, în afarã celor care constituie atributul exclusiv al Conferintei.
ART. 66
(1) Consiliul Camerei poate delega oricare dintre prerogativele sale unor comisii conduse de membri ai Consiliului. Consiliul Camerei stabileşte componenta, cvorumul fiecãrei comisii şi procedurile care trebuie urmate de cãtre acestea sau poate da dreptul comisiilor sa decidã singure asupra acestor proceduri.
(2) Consiliul Camerei poate revoca, în tot sau în parte, prerogativele delegate oricãrei comisii şi poate dizolva oricare dintre comisii.
ART. 67
Consiliul Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) asigura aducerea la îndeplinire a hotãrârilor Conferinţelor Camerei;
b) asigura condiţiile pentru administrarea şi gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintã spre aprobare Conferintei raportul de activitate pe perioada anterioarã, bilanţul contabil şi proiectul programului de activitate al Camerei;
e) aproba Regulamentul intern de organizare şi funcţionare a Biroului permanent;
f) aproba organigrama şi politica de personal ale Camerei;
g) aproba normele privind desfãşurarea activitãţii curente a departamentelor Camerei;
h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Consiliului Camerei şi ai Biroului permanent al Consiliului Camerei;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de regulament şi de hotãrârile Conferintei.

Paragraful al 4-lea
Preşedintele Consiliului Camerei

ART. 68
(1) Preşedintele Consiliului Camerei este şi preşedintele Biroului permanent al Consiliului Camerei.
(2) Preşedintele sau inlocuitorul de drept al acestuia reprezintã Camera în raporturile cu terţe persoane, cu autoritãţile publice şi cu organizaţiile naţionale şi internaţionale, aparand prestigiul şi independenta profesionalã a membrilor Camerei, şi semneazã hotãrârile Conferintei, Consiliului şi ale Biroului permanent al Consiliului Camerei.
(3) Preşedintele Consiliului, în exercitarea atribuţiilor sale, emite ordine.

SECŢIUNEA a 3-a
Biroul permanent al Consiliului Camerei

ART. 69
(1) Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit în continuare Biroul permanent, are în componenta sa: preşedintele Consiliului, prim-vicepreşedintele Consiliului şi cei 5 vicepreşedinţi ai Consiliului.
(2) Biroul permanent se întruneşte o data pe luna şi ori de câte ori este necesar.
ART. 70
Biroul permanent are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã bugetul de venituri şi cheltuieli anual, pe care trebuie sa îl finalizeze şi sa îl înainteze spre avizare Consiliului Camerei nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecãrui an anterior anului la care se referã bugetul respectiv;
b) supravegheazã lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
c) elaboreazã programul de activitãţi al Camerei;
d) aproba programele de activitãţi ale departamentelor;
e) aproba programul deplasarilor în strãinãtate;
f) numeşte, recompenseazã, sancţioneazã şi revoca şefii departamentelor Camerei, inclusiv secretarul general, şi stabileşte salarizarea acestora;
g) avizeazã angajarea personalului cu funcţii de conducere, conform organigramei Camerei;
h) monitorizeazã Registrul membrilor Camerei;
i) aproba documentele emise de Camera, supuse publicãrii;
j) alte atribuţii stabilite de Consiliu.

SECŢIUNEA a 4-a
Comisia de auditori statutari

ART. 71
Comisia de auditori statutari este organul de control executiv al Camerei şi are urmãtoarele competente:
a) efectueazã auditul financiar al Camerei;
b) întocmeşte rapoarte şi le prezintã Conferintei;
c) poate participa la şedinţele Consiliului Camerei fãrã drept de vot;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţa.
ART. 72
Comisia de auditori statutari poate fi alcãtuitã din 3 persoane din categoria membrilor Camerei, persoane fizice sau o societate de audit membra a Camerei, care are cel puţin 3 auditori financiari.
ART. 73
Mandatul Comisiei de auditori statutari este de 3 ani şi poate fi reînnoit o singura data. Onorariile auditorilor statutari aleşi de Conferinţa sunt stabilite anual de Consiliul Camerei.
ART. 74
Urmãtoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului sau angajaţii Camerei;
b) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii pana la gradul al IV-lea ai persoanelor prevãzute la lit. a).

SECŢIUNEA a 5-a
Organizarea Camerei

ART. 75
(1) În cadrul Camerei funcţioneazã:
a) Secretariatul general;
b) Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã;
c) Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã;
d) Departamentul de învãţãmânt şi admitere;
e) Departamentul de servicii generale;
f) Departamentul de servicii pentru membri.
(2) Departamentele sunt coordonate de vicepreşedinţii Consiliului.
(3) Şefii de departamente, inclusiv secretarul general, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, emit dispoziţii.

Paragraful 1
Secretariatul general

ART. 76
Secretariatul general este coordonat de prim-vicepreşedintele Consiliului şi este condus de secretarul general, numit de Biroul permanent.
ART. 77
Secretariatul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) asigurarea serviciilor de secretariat pentru Conferinţa, Consiliu şi Biroul permanent;
b) asigurarea serviciilor juridice pentru activitãţile proprii ale Camerei;
c) asigurarea serviciilor de relaţii publice şi protocol;
d) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.

Paragraful al 2-lea
Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã

ART. 78
(1) Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã are, în principal, atribuţii privind respectarea de cãtre membri a normelor Camerei. Acestea cuprind:
a) Codul privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar;
b) pregãtirea profesionalã continua a auditorilor financiari;
c) normele privind pregãtirea profesionalã a auditorilor stagiari;
d) standardele de audit;
e) procedurile minimale de audit financiar;
f) procedurile de control al calitãţii auditului financiar;
g) alte norme de reglementare a profesiei.
(2) Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã asigura implementarea sistemului de control al calitãţii activitãţii desfãşurate de membrii Camerei, precum şi investigarea aspectelor referitoare la conduita profesionalã a membrilor.
(3) În cazul unor constatãri privind încãlcarea normelor Camerei, Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã sesizeazã Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã.
(4) Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de monitorizare şi competenta profesionalã.

Paragraful al 3-lea
Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã

ART. 79
Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã analizeazã cazurile de abatere disciplinarã, la sesizarea Departamentului de monitorizare şi competenta profesionalã.
ART. 80
Competentele şi activitatea Departamentului de conduita şi disciplina profesionalã sunt cele prevãzute la cap. V.
ART. 81
Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de conduita şi disciplina profesionalã.

Paragraful al 4-lea
Departamentul de învãţãmânt şi admitere

ART. 82
Departamentul de învãţãmânt şi admitere are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) organizarea şi desfãşurarea examenului de aptitudini profesionale pentru înscrierea în cadrul Camerei;
b) actualizarea programei analitice a examenului de aptitudini profesionale;
c) desemnarea în fiecare an a auditorilor financiari care pot indruma desfãşurarea stagiului de pregãtire practica a stagiarilor prin relaţii contractuale;
d) întocmirea documentaţiei privind atribuirea calitãţii de auditor financiar şi de membru al Camerei;
e) stabilirea cerinţelor de pregãtire profesionalã continua;
f) asigurarea conformitatii cu normele Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi cu alte norme internaţionale în materie de învãţãmânt;
g) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.

Paragraful al 5-lea
Departamentul de servicii generale

ART. 83
Departamentul de servicii generale are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) întocmirea, actualizarea şi publicarea Registrului membrilor Camerei;
b) conducerea şi organizarea activitãţii financiar-contabile şi de execuţie bugetarã proprie;
c) urmãrirea încasãrii tarifelor, cotizaţiilor şi a altor venituri;
d) asigurarea serviciilor administrative şi de supraveghere a patrimoniului Camerei;
e) asigurarea serviciilor de tehnologie informatica;
f) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.

Paragraful al 6-lea
Departamentul de servicii pentru membri

ART. 84
Departamentul de servicii pentru membri are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) organizarea centrelor de documentare proprii;
b) transmiterea anuala a editiei revizuite şi adaugite a Manualului auditorului financiar, în mod gratuit, cãtre membrii Camerei;
c) asigurarea asistenţei profesionale pentru membrii Camerei;
d) implementarea strategiei Camerei privind reglementãrile cerinţelor de asigurare pentru riscul profesional al membrilor Camerei;
e) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.

CAP. 7
Veniturile Camerei

ART. 85
Veniturile Camerei provin din:
a) cotizaţiile membrilor;
b) tarife;
c) plasamentele disponibilitãţilor proprii, efectuate în condiţiile legii;
d) alte venituri stabilite prin prezentul regulament.
ART. 86
Cotizaţiile şi tarifele se clasifica în:
a) cotizatii ale membrilor, care pot fi în cuantum fix sau variabil;
b) tarife de examinare;
c) tarife de înscriere;
d) tarife pentru serviciile oferite de Camera.
ART. 87
Nivelul cotizaţiilor şi al tarifelor se stabileşte anual, potrivit prezentului regulament.

CAP. 8
Dispoziţii tranzitorii

SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru dobândirea calitãţii de membru provizoriu

ART. 88
Pentru dobândirea calitãţii de membru provizoriu solicitantii trebuie sa îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sa detina calitatea de expert contabil de cel puţin 4 ani şi sa aibã studii superioare economice;
b) sa fie cenzori la societãţile comerciale în condiţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, la bãnci, la societãţi de asigurare şi reasigurare, precum şi în baza unor reglementãri speciale, dacã au exercitat aceasta calitate timp de 3 ani din ultimii 5 ani;
c) sa se bucure de reputaţie profesionalã nestirbita;
d) sa facã dovada efectuãrii plãţii aferente tarifului de înscriere, în contul Camerei.
ART. 89
(1) Comitetul provizoriu poate aproba, în condiţiile legii, dobândirea calitãţii de membru provizoriu persoanelor cu studii economice superioare în specialitate care au exercitat o perioada de 15 ani activitãţi profesionale şi ştiinţifice ce le-au permis acumularea unei experienţe deosebit de valoroase în domeniu.
(2) Ori de câte ori considera necesar Comitetul provizoriu poate organiza interviuri cu solicitantii.
(3) Cererile solicitanţilor se întocmesc conform modelului elaborat de Comitetul provizoriu. Modelul cererii, conţinutul dosarului, procedura de înscriere şi cuantumul tarifului de înscriere în Registrul provizoriu al membrilor sunt publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe baza hotãrârii Comitetului provizoriu, în termen de 5 zile de la data publicãrii prezentului regulament.

SECŢIUNEA a 2-a
Registrul provizoriu al membrilor

ART. 90
Registrul provizoriu al membrilor reprezintã documentul de evidenta a persoanelor înscrise în Camera, care au calitatea de membru provizoriu, şi cuprinde: numele şi prenumele, codul numeric personal, adresa şi numãrul de telefon ale acestora.
ART. 91
(1) Comitetul provizoriu al Camerei asigura deschiderea Registrului provizoriu al membrilor şi organizeazã activitatea de primire, înregistrare şi procesare a cererilor de solicitare a calitãţii de membru provizoriu.
(2) Registrul provizoriu al membrilor se deschide în termen de 10 zile de la data publicãrii prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se închide în termen de 45 de zile de la aceeaşi data.
(3) Registrul provizoriu al membrilor se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la data închiderii.
ART. 92
În condiţiile legii, calitatea de membru provizoriu poate fi exercitatã pana la data de 4 iunie 2001.

SECŢIUNEA a 3-a
Examenele de aptitudini profesionale

ART. 93
Pana la data de 4 iunie 2001 examenele de aptitudini profesionale se organizeazã numai pentru membrii înscrişi în Registrul provizoriu al membrilor.
ART. 94
Hotãrârea Comitetului provizoriu privind regulile de organizare şi desfãşurare a examenelor pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar, programa analitica şi cuantumul tarifului de examinare se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în termen de 15 zile de la data închiderii Registrului provizoriu al membrilor.
ART. 95
Pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar membrii provizorii trebuie sa susţinã şi sa promoveze examenul de aptitudini profesionale organizat de Camera. Nesustinerea sau nepromovarea examenului pana la data de 4 iunie 2001 conduce la pierderea calitãţii de membru provizoriu.
ART. 96
(1) Examinarea membrilor provizorii se efectueazã de Comisia centrala de examinare alcãtuitã din 10 membri, astfel: membrii Comitetului provizoriu şi reprezentantul consultantului oficial al Camerei.
(2) În funcţie de numãrul candidaţilor înscrişi la examenele de aptitudini profesionale, Comitetul provizoriu poate infiinta comisii teritoriale de examinare cu o componenta desemnatã şi poate stabili centre teritoriale de examinare.
(3) Consultantul oficial al Camerei organizeazã, în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentului regulament în Monitorul Oficial al României, examenul de aptitudini profesionale pentru membrii Comitetului provizoriu.
(4) Comitetul provizoriu, în colaborare cu consultantul oficial al Camerei, organizeazã în termen de pana la 60 de zile de la data publicãrii prezentului regulament examenul de aptitudini profesionale pentru membrii comisiilor de examinare.

SECŢIUNEA a 4-a
Primele alegeri ale Camerei

ART. 97
În termen de 3 luni de la data publicãrii prezentului regulament se organizeazã primele alegeri ale Camerei. Comitetul provizoriu îndeplineşte atribuţiile prevãzute în prezentul regulament pentru Consiliu şi Secretariatul general.
ART. 98
La primele alegeri participa cu drept de vot numai auditorii financiari înscrişi în Registrul membrilor Camerei, cãrora li s-a atribuit aceasta calitate pe baza examenului de aptitudini profesionale pana la data respectiva.

SECŢIUNEA a 5-a
Drepturile şi obligaţiile membrilor provizorii

Paragraful 1
Drepturi

ART. 99
(1) Membrii provizorii au dreptul sa desfãşoare activitãţi de audit financiar pana la data de 4 iunie 2001.
(2) Membrii provizorii au dreptul sa participe pana la aceeaşi data la examenele de aptitudini profesionale organizate de Camera pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar şi de membru al Camerei.

Paragraful al 2-lea
Obligaţii

ART. 100
(1) Membrii provizorii acţioneazã în conformitate cu standardele de audit, precum şi cu procedurile minimale de audit emise potrivit legii.
(2) Membrii provizorii se supun Codului privind conduita etica şi profesionalã în domeniul auditului financiar, precum şi regulilor privind pregãtirea profesionalã continua, emise potrivit legii.
(3) Membrii provizorii se supun procedurilor de control al calitãţii auditului financiar, emise potrivit legii.
(4) Membrii provizorii au obligaţia sa achite cotizatia anuale. Cuantumul şi termenele de achitare a cotizatiei anuale se stabilesc de Consiliu.
(5) În termen de 30 de zile membrii provizorii transmit notificãri Camerei asupra urmãtoarelor:
a) schimbarea numelui;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenta;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat, acţionar sau de administrator al unei societãţi de audit ori de liber-profesionist;
d) orice alte date care se referã la calitatea de membru provizoriu al Camerei.
(6) Membrii provizorii transmit notificãri Camerei în termen de pana la 5 zile de la producerea evenimentului, menţionând pe lângã cele prevãzute mai jos şi informaţiile necesare pentru descrierea acestuia:
a) impunerea de mãsuri sau aplicarea unor sancţiuni disciplinare asupra sa de cãtre o autoritate legalã sau organism profesional la care o astfel de persoana mai este membra;
b) orice condamnare data de instanţele penale din ţara şi din strãinãtate;
c) existenta unei hotãrâri judecãtoreşti prin care i se interzice exercitarea funcţiei de administrator al unei societãţi comerciale sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi comerciale;
d) orice modificãri survenite în oricare dintre informaţiile furnizate anterior Camerei;
e) orice alte informaţii relevante pentru evaluarea reputaţiei profesionale.
(7) Membrii provizorii care nu au promovat examenul de aptitudini profesionale pana la data de 4 iunie 2001 şi au contracte de audit financiar în derulare au obligaţia sa notifice Camerei şi clienţilor situaţia de decãdere din drepturi, începând cu aceasta data.
ART. 101
Camera va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, modificãrile intervenite în Registrul membrilor Camerei şi va lua mãsuri pentru preluarea de cãtre alţi auditori financiari a contractelor existente în derulare.

SECŢIUNEA a 6-a
Competentele şi atribuţiile Comitetului provizoriu

ART. 102
Între data publicãrii prezentului regulament şi data constituirii primelor organe alese ale Camerei Comitetul provizoriu îndeplineşte competentele şi atribuţiile prevãzute de prezentul regulament pentru Consiliu şi Biroul permanent.
ART. 103
Comitetul provizoriu deleagã dintre membrii sãi, prin hotãrâre, persoanele împuternicite sa reprezinte şi sa angajeze patrimonial Camera.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016