Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 5 noiembrie 2014  privind organizarea şi certificarea corpurilor de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, NTLH-014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 5 noiembrie 2014 privind organizarea şi certificarea corpurilor de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, NTLH-014

EMITENT: Departamentul pentru Ape, Păduri şi Piscicultură
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 835 din 17 noiembrie 2014
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 917 din 5 noiembrie 2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 17 noiembrie 2014.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    În sensul prezentului regulament, următoarele sintagme au semnificaţiile detaliate mai jos:
    a) experţi certificaţi - experţi tehnici şi verificatori de proiecte atestaţi de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice pentru construcţii hidrotehnice în domeniile de exigenţă A7 (rezistenţă şi stabilitate la solicitări statice, dinamice, inclusiv la cele seismice pentru construcţii şi amenajări hidrotehnice) şi B5 (siguranţa în exploatare pentru construcţii şi amenajări hidrotehnice) şi certificaţi de autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B;
    b) evaluarea siguranţei barajelor - evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, în conformitate cu prevederile normativelor tehnice specifice în vigoare;
    c) comisie de certificare - comisie organizată pe lângă autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru certificarea experţilor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B.


    ART. 2
    Evaluarea siguranţei barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranţă/acordului de funcţionare în siguranţă, se realizează în conformitate cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi lacurilor de acumulare - NTLH-022 sau, după caz, cu Metodologia privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor care realizează depozite de deşeuri industriale - NTLH-023, aprobate prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 116/289/2002, de către experţi certificaţi, denumiţi în continuare experţi. În cazul evaluării siguranţei lucrărilor hidrotehnice speciale, experţii vor adapta în mod corespunzător metodologiile mai sus amintite.

    ART. 3
    Membrii corpurilor de experţi certificaţi pot evalua starea de siguranţă în exploatare şi a barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D, în limitele domeniului pentru care sunt certificaţi.

    CAP. II
    Corpurile de experţi
    ART. 4
    Se constituie corpurile de experţi certificate să realizeze evaluarea stării de siguranţă în exploatare pentru barajele încadrate în categoriile de importanţă A şi B, după cum urmează:
    a) corpul de experţi pentru domeniul baraje, diguri şi cuvetele lacurilor de acumulare, inclusiv pentru construcţiile şi instalaţiile-anexă aferente acestora;
    b) corpul de experţi pentru domeniul baraje şi diguri care realizează depozite de deşeuri industriale;
    c) corpul de experţi pentru domeniul lucrări hidrotehnice speciale.


    CAP. III
    Certificarea şi structura corpurilor de experţi
    ART. 5
    (1) Certificarea experţilor este realizată de către o comisie de certificare a cărei componenţă nominală este aprobată prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, conform prevederilor prezentului regulament.
    (2) Certificarea experţilor se face pe bază de analiză de dosar de activitate şi calificare profesională şi prin susţinerea unui concurs de către candidaţi.
    (3) Comisia de certificare are următoarea structură organizatorică: un preşedinte, un vicepreşedinte, 5 membri, 2 membri supleanţi şi un secretariat tehnic.

    ART. 6
    (1) Componenţa comisiei de certificare este următoarea:
    a) preşedinte - reprezentantul conducerii autorităţii publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea din acest domeniu;
    b) vicepreşedinte - directorul cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul direcţiei tehnice de specialitate a autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
    c) membri:
    - un reprezentant al autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
    – 2 reprezentanţi din învăţământul tehnic superior de specialitate;
    – 2 reprezentanţi ai Comitetului Naţional Român al Marilor Baraje - CROMB;

    d) 2 membri supleanţi, asigurând aceeaşi reprezentare cu cea menţionată la lit. c), care îi înlocuiesc pe membrii comisiei care nu pot participa la şedinţele de certificare;
    e) un secretariat tehnic, asigurat de personalul direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.

    (2) Comisia de certificare este valabil constituită prin prezenţa obligatorie a preşedintelui sau a vicepreşedintelui şi a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor (minimum 3 membri).
    (3) Deciziile comisiei de certificare se iau cu majoritatea simplă a membrilor prezenţi la şedinţa de certificare.
    (4) Membrii comisiei de certificare beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă stabilită prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (5) Comisia de certificare are un casier numit prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale "Apele Române".

    ART. 7
    (1) Corpul de experţi pentru baraje, diguri şi cuvetele lacurilor de acumulare, inclusiv pentru construcţiile şi instalaţiile-anexă aferente acestora, este constituit din maximum 25 de experţi.
    (2) Corpul de experţi pentru baraje şi diguri care realizează depozite de deşeuri industriale este constituit din maximum 15 experţi.
    (3) Corpul de experţi pentru lucrări hidrotehnice speciale este constituit din maximum 10 experţi.

    ART. 8
    Un expert poate face parte din unul sau mai multe corpuri de experţi, în limita numărului maxim de experţi ai fiecărui corp.

    CAP. IV
    Selecţia, certificarea şi revocarea experţilor certificaţi
    ART. 9
    Pentru obţinerea certificatului de expert se pot înscrie persoanele fizice, absolvenţi de învăţământ superior tehnic de specialitate, care au atestate de expert tehnic şi, respectiv, verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigenţă A7 (rezistenţă şi stabilitate la solicitări statice, dinamice, inclusiv la cele seismice pentru construcţii şi amenajări hidrotehnice) şi B5 (siguranţa în exploatare pentru construcţii şi amenajări hidrotehnice), şi cel puţin 10 ani de activitate în domeniul proiectării, exploatării sau execuţiei barajelor ori, după caz, a depozitelor de deşeuri industriale, respectiv a lucrărilor hidrotehnice speciale.

    ART. 10
    (1) În vederea înscrierii la concursul pentru obţinerea certificatelor de expert, candidaţii vor depune un dosar de activitate şi calificare profesională cuprinzând următoarele documente:
    a) cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
    b) copie de pe atestatele de expert tehnic şi verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigenţă prevăzute la art. 9;
    c) copie legalizată de pe diploma de studii;
    d) cel puţin o recomandare, semnată de reprezentanţii legali ai unor unităţi din domeniul proiectării, construirii sau exploatării barajelor ori, după caz, a depozitelor de deşeuri industriale, respectiv a lucrărilor hidrotehnice speciale, în care candidatul şi-a desfăşurat activitatea profesională, sau din partea unei/unor asociaţii profesionale reprezentative pentru domeniu, care să confirme experienţa de 10 ani a solicitantului; activitatea didactică în domeniul construcţiilor hidrotehnice se asimilează cu cea de proiectare în domeniu;
    e) curriculum vitae;
    f) memoriu de activitate în domeniul de certificare;
    g) cazier judiciar la zi;
    h) dovada achitării tarifului de verificare a dosarului.

    (2) Candidaţii care solicită obţinerea certificatului de expert pentru evaluarea siguranţei barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B trebuie să aibă cel puţin un ciclu de 5 ani de experienţă activă ca expert avizat pentru evaluarea siguranţei barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D, în domeniul respectiv.
    (3) Certificatele de expert obţinute în baza prevederilor Ordinului ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 114/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi certificarea corpului de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B - NTLH-014 şi a Procedurii de avizare a specialiştilor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D - NTLH-015, cu modificările ulterioare, îşi păstrează valabilitatea, inclusiv pentru prelungirea acestora.
    (4) În cazul în care unul dintre membrii titulari ai comisiei de certificare solicită dobândirea calităţii de expert, pentru analiza dosarului de activitate şi calificare profesională, precum şi pentru concurs, acesta va fi înlocuit, în cadrul comisiei, cu un membru supleant.

    ART. 11
    (1) Anunţul privind organizarea certificării experţilor se publică şi se actualizează pe site-ul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
    (2) Dosarele de activitate şi calificare profesională în vederea certificării se depun şi se ţin în evidenţă la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, prin grija secretariatului comisiei de certificare.

    ART. 12
    (1) Înainte de data concursului, comisia de certificare se întruneşte într-o şedinţă de lucru, iar, în urma verificării dosarelor de activitate şi calificare profesională ale candidaţilor, poate decide:
    a) admiterea pentru susţinerea concursului în vederea obţinerii certificatului de expert;
    b) solicitarea de completări sau clarificări la dosar;
    c) respingerea dosarului.

    (2) Deciziile comisiei de certificare se consemnează într-un proces-verbal al şedinţei, întocmit de secretariatul comisiei de certificare, care se va transmite candidaţilor de către direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la data şedinţei de lucru pentru verificarea şi analiza dosarelor de activitate şi calificare profesională.
    (3) În cazul în care comisia de certificare solicită completări sau clarificări, candidatului i se vor comunica termenul de depunere şi documentele solicitate. Nedepunerea în termen a documentelor solicitate conduce automat la respingerea dosarului.
    (4) În cazul în care comisia de certificare decide respingerea dosarului de activitate şi calificare profesională, candidatului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie. Dosarele respinse se restituie candidatului, pe bază de semnătură.
    (5) Decizia de respingere a dosarului de activitate şi calificare profesională poate fi contestată în scris la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.
    (6) Contestaţiile vor fi analizate şi soluţionate, în termen de 30 de zile de la data depunerii, de către o comisie de analiză şi soluţionare a contestaţiilor, formată din 3 reprezentanţi ai învăţământului superior tehnic de specialitate şi/sau ai unor asociaţii profesionale reprezentative pentru domeniu, la propunerea direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi cu aprobarea conducerii acesteia. Deciziile comisiei de analiză şi soluţionare a contestaţiilor vor fi comunicate candidaţilor în termen de 5 zile de la emitere, prin grija direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, fiind definitive şi obligatorii pentru contestatari.
    (7) Candidaţii care, conform conţinutului dosarului de activitate şi calificare profesională, îndeplinesc condiţiile pentru participarea la concurs vor fi convocaţi, prin grija secretariatului comisiei de certificare, cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită pentru desfăşurarea şedinţei de certificare.

    ART. 13
    (1) Concursul constă în examinarea orală a candidaţilor, efectuată de comisia de certificare, având la bază normativele tehnice specifice în vigoare şi experienţa corespunzătoare domeniului respectiv, precum şi analiza uneia dintre lucrările reprezentative din activitatea solicitanţilor.
    (2) În urma examinării, fiecare membru al comisiei de certificare acordă calificativul "admis" sau "respins" pentru evaluarea cunoştinţelor fiecărui candidat. Un candidat poate fi "admis" sau "respins" în funcţie de numărul cel mai mare de calificative de acelaşi tip date de membrii comisiei, respectiv majoritatea simplă a voturilor celor prezenţi.
    (3) Candidaţii care nu se prezintă la examinare la data stabilită vor fi consideraţi respinşi. Aceştia se pot înscrie la un alt concurs care se va organiza ulterior.
    (4) Rezultatul concursului se afişează la sediul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, precum şi pe site-ul acesteia, în termen de 5 zile de la data desfăşurării şedinţei de certificare.
    (5) Contestaţiile privind rezultatul concursului se depun la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 5 zile de la data afişării rezultatelor.
    (6) Contestaţiile vor fi analizate şi soluţionate, în termen de 30 de zile de la data depunerii, de către o comisie de analiză şi soluţionare a contestaţiilor, formată din 3 reprezentanţi ai învăţământului superior tehnic de specialitate şi/sau ai unor asociaţii profesionale reprezentative pentru domeniu, la propunerea direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi cu aprobarea conducerii acesteia. Deciziile comisiei de analiză şi soluţionare a contestaţiilor vor fi comunicate candidaţilor în termen de 5 zile de la emitere, prin grija direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, fiind definitive şi obligatorii pentru contestatari.

    ART. 14
    (1) Listele corpurilor de experţi constituite în baza prevederilor prezentului regulament se avizează de către Biroul operativ al Comisiei naţionale pentru siguranţa barajelor şi a altor lucrări hidrotehnice, denumit în continuare B.O. CONSIB, se actualizează periodic şi se publică pe site-ul autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi în publicaţiile de specialitate din domeniu.
    (2) Experţii vor răspunde solicitărilor direcţiei tehnice de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, la propunerea B.O. CONSIB, în cazul necesităţii efectuării în regim de urgenţă a evaluării siguranţei barajelor în situaţii excepţionale (după viituri sau cutremure importante, incidente, avarii, accidente, ruperi/cedări), în cazul contraexpertizelor solicitate de beneficiarii expertizelor şi/sau de organele abilitate conform legii să controleze starea de siguranţă a barajelor, precum şi în cazul solicitărilor făcute de autorităţi similare din alte ţări sau de organisme internaţionale de profil.

    ART. 15
    (1) În termen de 30 de zile de la data şedinţei de certificare sau a soluţionării unor eventuale contestaţii, autoritatea publică centrală din domeniul apelor emite Certificatul de expert pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
    (2) Certificatul se înmânează personal fiecărui expert după achitarea tarifului de eliberare a acestuia.
    (3) Certificatul de expert este valabil pe o perioadă de 5 ani de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii valabilităţii acestuia pentru perioade succesive de câte 5 ani.

    ART. 16
    (1) Prelungirea valabilităţii certificatului de expert se face la solicitarea expertului, în baza analizării de către comisia de certificare a unui nou dosar de activitate şi calificare profesională, pe care expertul îl depune la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării termenului de valabilitate.
    (2) Dosarul de activitate şi calificare profesională pentru prelungirea valabilităţii certificatului de expert va conţine următoarele documente:
    a) cerere de prelungire;
    b) memoriu de activitate în domeniul de certificare pentru perioada de valabilitate a certificatului sau, în cazul neefectuării de expertize, memoriu care să justifice lipsa activităţii;
    c) cel puţin două recomandări de la beneficiarii expertizelor efectuate de solicitant;
    d) copie de pe atestatele de expert tehnic şi verificator de proiecte, eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, în domeniile de exigenţă prevăzute la art. 9, din care să rezulte valabilitatea acestora;
    e) dovada de achitare a tarifului de prelungire a valabilităţii certificatului de expert;
    f) cazier judiciar la zi sau declaraţie pe propria răspundere a solicitantului că nu se află înscris în cazierul judiciar.


    ART. 17
    (1) Tariful pentru verificarea dosarului de activitate şi calificare profesională este de 200 lei.
    (2) Tariful pentru eliberarea certificatului de expert este de 400 lei.
    (3) Tariful pentru prelungirea valabilităţii certificatului de expert este de 300 lei.
    (4) Tarifele prevăzute la alin. (1)-(3) vor fi actualizate periodic, în raport cu rata inflaţiei, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
    (5) Sumele prevăzute la alin. (1)-(3) încasate de la persoanele fizice care solicită certificarea se depun în contul pentru siguranţa barajelor deschis de Administraţia Naţională "Apele Române" la Trezoreria Municipiului Bucureşti. Numărul de cont va fi comunicat candidaţilor prin grija secretariatului comisiei de certificare. Copiile dovezilor de plată a tarifelor se depun la dosarele de activitate şi calificare profesională ale candidaţilor.
    (6) Pentru fiecare membru sau, după caz, membru supleant al comisiei de certificare, indemnizaţia de şedinţă este de până la 75% din nivelul salariului minim brut pe ţară; pentru membrii secretariatului comisiei de certificare, indemnizaţia de şedinţă este de până la 50% din nivelul salariului minim brut pe ţară; pentru casierul comisiei de certificare, indemnizaţia de şedinţă este de până la 25% din nivelul salariului minim brut pe ţară.
    (7) Sumele depuse în contul precizat la alin. (5) au următoarele destinaţii:
    a) plata indemnizaţiilor cuvenite membrilor comisiei de certificare şi persoanelor menţionate la alin. (6);
    b) plata unor studii de fundamentare a unor acte normative, de reglementare sau norme tehnice din domeniul siguranţei barajelor;
    c) plata pentru efectuarea de contraexpertize dispuse de Comisia naţională pentru siguranţa barajelor şi a altor lucrări hidrotehnice, denumită în continuare CONSIB, în situaţia unor contestaţii ale beneficiarului, sau de organele abilitate cu controlul în domeniul siguranţei barajelor;
    d) plata unor expertize pentru evaluarea siguranţei barajelor, determinate de situaţii speciale;
    e) cheltuieli de dotare cu aparatură de secretariat şi birotică pentru desfăşurarea activităţii comisiei de certificare;
    f) cheltuieli pentru organizarea şedinţelor comisiei de certificare;
    g) cheltuieli de documentare, achiziţionarea de publicaţii de specialitate (periodice, manuale, cărţi de specialitate, volume ale unor conferinţe etc.);
    h) cheltuieli de participare la manifestări interne sau internaţionale pe probleme din domeniul siguranţei barajelor.

    (8) Plata indemnizaţiilor de şedinţă către membrii comisiei de certificare, achiziţiile, precum şi cheltuielile de organizare în vederea bunei desfăşurări a şedinţelor de certificare se efectuează pe bază de referat de necesitate aprobat de B.O. CONSIB; decontările se fac prin grija casierului, pe bază de documente justificative şi cu respectarea prevederile legale în vigoare.

    ART. 18
    (1) Membrii corpurilor de experţi vor deţine şi utiliza ştampile individuale de experţi certificaţi.
    (2) Ştampila experţilor are formă rotundă, cu două cercuri concentrice, unul exterior, cu diametrul de 40 mm, şi altul interior, cu diametrul de 25 mm. În partea superioară se înscriu numele, prenumele şi iniţiala tatălui expertului, iar în partea inferioară se va înscrie "Expert evaluarea siguranţei barajelor". În interior se înscrie în partea superioară "ROMÂNIA", iar în partea inferioară, denumirea actualizată a autorităţii publice centrale din domeniul apelor. În partea centrală se va înscrie numărul certificatului emis de autoritatea publică centrală din domeniul apelor pentru expert, domeniul/domeniile de certificare, şi categoriile de importanţă.
    (3) Ştampilele se confecţionează pe cheltuială proprie de către experţi; în momentul schimbării denumirii autorităţii publice centrale din domeniul apelor, ştampilele rămân valabile conform certificatelor emise.
    (4) Ştampilele se aplică de experţi pe documentaţiile de evaluare a siguranţei barajelor, precum şi pe alte documente întocmite în activităţi desfăşurate în domeniul siguranţei barajelor şi sunt valabile împreună cu semnătura olografă a acestora.

    ART. 19
    Experţii încetează să mai facă parte din corpurile de experţi certificaţi în următoarele cazuri:
    a) la expirarea termenului pentru care s-a eliberat certificatul de expert, dacă prelungirea acestuia nu a fost solicitată de expert;
    b) prin decesul titularului;
    c) la cererea titularului, înregistrată la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.


    ART. 20
    (1) Certificatul de expert se revocă în următoarele condiţii:
    a) dacă persoana fizică certificată a fost condamnată prin sentinţă definitivă pentru fapte comise care au legătură cu exercitarea calităţii de expert;
    b) în caz de inactivitate a titularului pe o perioadă mai mare de 5 ani, fără a exista motive obiective, semnalate de expert, care să justifice lipsa de activitate;
    c) dacă pentru persoana fizică certificată a fost efectuată o sesizare a organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranţei barajelor sau lucrărilor publice, în legătură cu abateri grave în exercitarea calităţii de expert, sesizare analizată şi validată de comisia de certificare şi B.O. CONSIB.

    (2) Revocarea se va face de către comisia de certificare în baza unui referat întocmit de secretariatul comisiei, în care vor fi prezentate argumentele care susţin necesitatea revocării certificatului de expert.
    (3) Decizia de revocare va fi consemnată într-un proces-verbal al şedinţei comisiei de certificare şi va fi comunicată expertului în termen de 10 zile de la data şedinţei.
    (4) Decizia de revocare a certificatului de expert poate fi contestată în scris la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.
    (5) Contestaţiile vor fi analizate şi soluţionate de B.O. CONSIB în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă şi obligatorie pentru contestatar.

    ART. 21
    (1) Certificatul de expert este suspendat în următoarele condiţii:
    a) pe perioada în care titularul certificatului ocupă o funcţie prin care, în conformitate cu prevederile legale, intră în situaţie de incompatibilitate cu exercitarea calităţii de expert; declaraţia expertului prin care se precizează situaţia de incompatibilitate se depune la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor;
    b) pentru o perioadă determinată, dacă pentru persoana fizică certificată a fost emisă o decizie a comisiei de certificare privind suspendarea, ca urmare a unei sesizări privind exercitarea necorespunzătoare a calităţii de expert din partea organelor abilitate cu controlul în domeniul siguranţei barajelor şi/sau lucrărilor publice ori din partea altor autorităţi din domenii de specialitate conexe. Sesizarea se depune la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor şi va fi analizată de comisia de certificare, care va decide, după caz, suspendarea sau menţinerea calităţii de expert.

    (2) Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) lit. b) decisă de comisia de certificare va fi de maximum 2 ani.
    (3) Suspendarea se va face de către comisia de certificare în baza unui referat întocmit de secretariatul comisiei, în care vor fi precizate argumentele care susţin necesitatea suspendării certificatului de expert.
    (4) Decizia de suspendare va fi consemnată într-un proces-verbal al şedinţei comisiei de certificare şi va fi comunicată expertului în termen de 10 zile de la data şedinţei.
    (5) Decizia de suspendare a certificatului de expert poate fi contestată în scris la direcţia tehnică de specialitate cu atribuţii în domeniul siguranţei construcţiilor hidrotehnice din cadrul autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în termen de 10 zile de la comunicare.
    (6) Contestaţiile vor fi analizate şi soluţionate de B.O. CONSIB în termen de 30 de zile de la data depunerii, iar decizia luată este definitivă şi obligatorie pentru contestatar.

    ART. 22
    Experţii revocaţi pentru motivele prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. a) nu se mai pot înscrie la concursul pentru redobândirea calităţii de expert.

    ART. 23
    Locurile de experţi devenite vacante în unul dintre cazurile prevăzute la art. 19 şi 20 vor fi scoase la concurs.

    ART. 24
    Şedinţele de certificare şi/sau de prelungire a valabilităţii certificatului de expert se vor organiza dacă există un număr de minimum 5 dosare care îndeplinesc condiţiile specificate în prezentul regulament, depuse la secretariatul comisiei de certificare.

    CAP. V
    Condiţiile de exercitare a calităţii de expert
    ART. 25
    (1) Evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B se realizează, pentru fiecare obiectiv, de către un expert certificat în domeniul respectiv.
    (2) Contractarea serviciilor expertului se face de către deţinătorul cu orice titlu sau titularul de investiţie, în condiţiile legii.
    (3) Nu este permisă contractarea serviciilor experţilor care sunt angajaţi ai deţinătorilor cu orice titlu sau titularilor de investiţie ai barajelor care se expertizează.
    (4) În exercitarea activităţii de evaluare a siguranţei barajelor, experţii vor respecta condiţiile de evitare a situaţiilor de conflict de interese. În acest sens vor depune o declaraţie pe propria răspundere că nu au fost sau nu sunt implicaţi în diferite etape de proiectare, execuţie sau urmărire a comportării în timp a barajului respectiv.
    (5) Pentru realizarea unor expertize, expertul poate angaja, în nume propriu, şi alţi specialişti.

    ART. 26
    (1) Expertul este direct răspunzător, în condiţiile legii, pentru soluţiile, concluziile şi recomandările formulate în documentaţiile pentru evaluarea siguranţei barajelor, inclusiv pentru consecinţele acestora.
    (2) Aplicarea soluţiilor şi/sau a recomandărilor expertului reprezintă responsabilitatea deţinătorului cu orice titlu sau titularului de investiţie, care răspunde, în conformitate cu prevederile legale, de siguranţa barajelor din patrimoniul propriu.

    ART. 27
    (1) Contestarea soluţiilor, concluziilor şi recomandărilor formulate în documentaţiile pentru evaluarea siguranţei barajelor se poate face, în conformitate cu prevederile legale, de deţinătorul cu orice titlu sau titularul de investiţie, precum şi de organele abilitate să controleze siguranţa barajelor.
    (2) Contestaţia se soluţionează prin reanalizarea documentaţiei de evaluare a siguranţei barajului sau printr-o contraexpertiză realizată de experţi nominalizaţi de B.O. CONSIB, care se analizează şi se avizează în cadrul B.O. CONSIB, concluziile şi recomandările acesteia devenind definitive şi obligatorii pentru contestatar.

    ART. 28
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament
    (Model)
    CERERE-TIP
    în vederea obţinerii Certificatului de expert pentru evaluarea stării
    de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile
    de importanţă A şi B
    Subsemnatul/Subsemnata, ......, domiciliat/domiciliată în ........, str. ...... nr. ..., judeţul/sectorul ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., codul numeric personal ......, buletin/carte de identitate seria ...... nr. ...., eliberat/eliberată de ....... la data de ......., solicit obţinerea/prelungirea valabilităţii Certificatului de expert pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, pentru domeniul ....., eliberat de autoritatea publică centrală din domeniul apelor.
    Anexez toate documentele precizate la art. 10 şi 16 din Regulamentul privind organizarea şi certificarea corpurilor de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, NTLH-014, aprobat prin Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri şi piscicultură nr. 917/2014.

┌─────────────────────┬───────────────────────────┐
│ │Numele şi prenumele │
│Data │.......................... │
│.....................│Semnătura │
│ │...........................│
└─────────────────────┴───────────────────────────┘


    ANEXA 2

    la regulament
    (Model)
    (Autoritatea publică centrală din domeniul apelor)
    CERTIFICAT
    de expert pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor
    încadrate în categoriile de importanţă A şi B
    nr. ........ din ..............
    În baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 244/2000 privind siguranţa barajelor, republicată, cu modificările ulterioare, ale Ordinului ministrului delegat pentru ape, păduri şi piscicultură nr. 917/2014 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi certificarea corpurilor de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, NTLH-014, şi a Procedurii de avizare a experţilor pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă C şi D, NTLH-015, ale Ordinului*) nr. ......../............ pentru aprobarea componenţei nominale a Comisiei de certificare a corpurilor de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B şi ale Procesului-verbal nr. ..... din data de ...... al comisiei de certificare,
    *) Se precizează denumirea conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor

    (Autoritatea publică centrală din domeniul apelor) emite următorul
    CERTIFICAT
    Domnul/Doamna ........, domiciliat/domiciliată în ........, str. ...... nr. ...., judeţul/sectorul ....., bl. ...., sc. ...., ap. ...., codul numeric personal ......., buletin/carte de identitate seria .... nr. ...., eliberat/eliberată de ....... la data de ......., având atestatul de expert tehnic nr. ....... şi de verificator de proiect nr. ....., eliberate de autoritatea publică centrală din domeniul lucrărilor publice, este certificat/certificată ca expert pentru evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor încadrate în categoriile de importanţă A şi B, în domeniul ......., pentru o perioadă de 5 (cinci) ani.
    Prezentul certificat a fost emis la data de ...... şi este valabil până la data de ......... .
                         Preşedintele comisiei de certificare,
                     .................................................
                        (numele, prenumele, funcţia, semnătura
                    şi parafa reprezentantului conducerii autorităţii
                        publice centrale din domeniul apelor)
                       Expert certificat,
               ....................................
                (ştampila şi semnătura expertului)
    Prezentul certificat a fost emis în două exemplare, egal valabile.
    Exemplarul nr. 1 din 2
    NOTĂ:
    Exemplarul nr. 2 din 2 al certificatului se contrasemnează de vicepreşedintele şi secretarul comisiei de certificare.

    ---

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016