Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 5 august 2019  privind organizarea şi executarea controalelor în Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi în unităţile subordonate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 5 august 2019 privind organizarea şi executarea controalelor în Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi în unităţile subordonate

EMITENT: Administraţia Naţională a Penitenciarelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 676 din 14 august 2019
──────────
    Aprobat prin DECIZIA nr. 492 din 5 august 2019, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 676 din 14 august 2019.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Regulamentul privind organizarea şi executarea controalelor în Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi în unităţile subordonate, denumit în continuare regulament, stabileşte modul de organizare şi executare a controalelor de către Direcţia inspecţie penitenciară, prin Serviciul control.

    ART. 2
    Dispoziţiile prezentului regulament se aplică tuturor categoriilor de personal din sistemul administraţiei penitenciare.

    ART. 3
    În sensul prezentului regulament, sintagmele utilizate au următorul înţeles:
    a) entitatea controlată - direcţia, serviciul, biroul, compartimentul din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau unităţile subordonate acesteia care fac obiectul controlului;
    b) echipa de control - persoanele anume desemnate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unităţilor subordonate acesteia să execute o misiune de control;
    c) coordonatorul misiunii - persoana stabilită prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor să organizeze şi să coordoneze misiunea de control.


    CAP. II
    Tipurile de control, scopul, funcţiile şi principiile care stau la baza controlului
    ART. 4
    (1) Controlul este activitatea desfăşurată de Direcţia inspecţie penitenciară, prin Serviciul control, dispusă prin decizie de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, care se realizează în scopul îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale.
    (2) În cadrul sistemului administraţiei penitenciare se organizează şi se execută următoarele tipuri de control: inspecţie generală, control tematic şi control inopinat.

    ART. 5
    Inspecţia generală este un control planificat, prevăzut în Planul anual de control, care se notifică în prealabil entităţii controlate şi care constă în verificarea activităţii acesteia din perspectivă multidisciplinară.

    ART. 6
    Controlul tematic este un control planificat, prevăzut în Planul anual de control, care se notifică în prealabil entităţii controlate şi care constă în verificarea anumitor activităţi specifice acesteia.

    ART. 7
    Controlul inopinat este un control neplanificat, care nu se notifică în prealabil entităţii controlate şi care constă în verificarea anumitor aspecte punctuale rezultate din activitatea specifică acesteia.

    ART. 8
    (1) Funcţiile activităţii de control sunt:
    a) funcţia preventivă, care se realizează prin îndrumările metodologice oferite entităţilor controlate, în scopul conştientizării necesităţii respectării prevederilor legale în desfăşurarea activităţii;
    b) funcţia corectivă, care are în vedere corijarea conduitei organizaţionale, profesionale sau, după caz, comportamentale a entităţilor şi persoanelor ce fac obiectul controlului, în scopul armonizării acesteia cu dispoziţiile legale.

    (2) Principiile care stau la baza executării controalelor sunt:
    a) principiul legalităţii - activităţile specifice controlului se desfăşoară cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
    b) principiul obiectivităţii - activităţile realizate în cadrul misiunilor de control sunt guvernate de imparţialitate, evitarea conflictelor de interese sau a altor influenţe care să afecteze judecata profesională sau să denatureze concluziile misiunii de control;
    c) principiul responsabilităţii - personalul care execută activităţi de control răspunde pentru corectitudinea constatărilor, precum şi pentru acţiunile derulate în procesul de control;
    d) principiul libertăţii şi respectării demnităţii umane - în exercitarea activităţii de control trebuie respectate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
    e) principiul transparenţei - activităţile de control se realizează într-o manieră deschisă, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public constituie regula, iar limitarea accesului constituie excepţia, în condiţiile legii.

    (3) În vederea asigurării caracterului imparţial şi independent al activităţii, membrii echipei de control pot efectua misiuni care privesc entităţile în cadrul cărora au fost încadraţi anterior, după trecerea unui termen de 3 ani de la data încetării raporturilor de serviciu în cadrul acelor entităţi.

    CAP. III
    Etapele activităţii de control
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 9
    Activitatea de control desfăşurată de către Direcţia inspecţie penitenciară, prin Serviciul control, la nivelul entităţilor controlate implică parcurgerea următoarelor etape:
    a) organizarea misiunii de control;
    b) desfăşurarea controlului;
    c) valorificarea controlului.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Organizarea misiunii de control
    ART. 10
    (1) Inspecţiile generale şi controalele tematice se realizează în baza Planului anual de control, care se aprobă de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
    (2) Planul anual de control este întocmit pe baza unei analize efectuate la nivelul Direcţiei inspecţie penitenciară, avându-se în vedere următoarele:
    a) rezultatele obţinute în activitate de către entităţile sistemului administraţiei penitenciare;
    b) dificultăţile întâmpinate de entităţile sistemului administraţiei penitenciare în activitatea lor curentă;
    c) rezultatele consemnate cu ocazia controalelor anterioare;
    d) disfuncţionalităţile constatate cu ocazia cercetării aspectelor semnalate în sesizările soluţionate la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
    e) rezultatele controalelor efectuate de Corpul de control al ministrului justiţiei în entităţile sistemului administraţiei penitenciare;
    f) rezultatele controalelor efectuate de alte instituţii cu atribuţii de control la entităţile sistemului administraţiei penitenciare;
    g) rapoartele întocmite în urma vizitelor efectuate de către organizaţiile interne şi internaţionale care monitorizează respectarea drepturilor deţinuţilor, în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
    h) perioada de timp scursă de la ultima misiune de control;
    i) dispoziţiile directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

    (3) Planul anual de control prevăzut la alin. (2) poate fi revizuit în cursul anului de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea directorului Direcţiei inspecţie penitenciară, dacă situaţia operativă sau volumul de activitate o impune.
    (4) Controlul inopinat se realizează în baza deciziei directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi este dispus când există date şi/sau informaţii cu privire la producerea de ilegalităţi, abuzuri şi situaţii de risc.

    ART. 11
    (1) Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor privind realizarea misiunilor de inspecţie generală şi control tematic cuprinde, fără a se limita la acestea, următoarele elemente:
    a) tipul controlului;
    b) entitatea controlată;
    c) perioada de activitate supusă controlului;
    d) obiectivele de control;
    e) data începerii controlului;
    f) componenţa echipei de control.

    (2) Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor privind realizarea misiunilor de control inopinat cuprinde, fără a se limita la acestea, următoarele elemente:
    a) entitatea controlată;
    b) data începerii controlului;
    c) obiectivele de control;
    d) componenţa echipei de control.

    (3) În situaţii excepţionale, misiunile de control inopinat se pot iniţia, din dispoziţia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, fără a se emite în prealabil o decizie în acest sens, misiunea desfăşurându-se în baza ordinelor şi legitimaţiilor de serviciu; ulterior, prin grija directorului Direcţiei inspecţie penitenciară, urmează a fi emisă decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform alin. (2), misiunea de control fiind consemnată la capitolul corespunzător din cadrul aplicaţiei informatice „Decizia zilnică pe unitate“.
    (4) În situaţii justificate, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor poate emite o nouă decizie cu privire la:
    a) completarea sau modificarea componenţei echipei de control;
    b) extinderea obiectivelor de control;
    c) suspendarea controlului sau extinderea timpului afectat acţiunii de control.


    ART. 12
    Pe durata desfăşurării controlului, membrii echipei de control au obligaţia de a respecta prevederile prezentului regulament, subordonându-se direct coordonatorului misiunii de control.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Desfăşurarea controlului
    ART. 13
    Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor privind misiunea de control se aduce la cunoştinţa conducătorului entităţii controlate şi se înregistrează la sediul acesteia.

    ART. 14
    (1) Controlul debutează prin prezentarea echipei de control la sediul entităţii controlate sau în orice alt loc în care aceasta îşi desfăşoară activitatea, în scopul efectuării verificărilor specifice.
    (2) Controlul se execută fără a afecta desfăşurarea activităţilor curente ale entităţii supuse controlului.
    (3) În cazul controalelor inopinate, când echipa de control se află la sediul entităţii controlate, dar din motive independente de aceasta este în imposibilitate de a efectua misiunea, se întocmeşte un proces-verbal, asumat prin semnătură de către membrii echipei de control şi reprezentanţii entităţii controlate, în care se cuprind motivele ce au împiedicat efectuarea misiunii.
    (4) Dacă persoanele sau entităţile refuză să se supună controlului ori să permită accesul membrilor echipei de control în spaţiile pe care le deţin sau manifestă orice formă de opoziţie, inclusiv prin refuzul de a furniza informaţii, documente sau alte date solicitate, membrii echipei de control încheie o notă de informare prin care vor aduce la cunoştinţă aceste incidente, de îndată, directorului Direcţiei inspecţie penitenciară.
    (5) Situaţiile prevăzute la alin. (3) şi (4) sunt aduse, de îndată, la cunoştinţa directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor de către directorul Direcţiei inspecţie penitenciară, cu propuneri de măsuri.

    ART. 15
    (1) Constatările, abaterile identificate, persoanele responsabile de acestea, precum şi măsurile de punere în legalitate a situaţiilor constatate ce sunt stabilite în timpul misiunilor de inspecţii generale şi controale tematice sunt consemnate în procese-verbale de control întocmite la sediul entităţii controlate; acestea sunt asumate de către membrii echipei de control care au realizat verificările şi sunt semnate de luare la cunoştinţă de reprezentanţii entităţii controlate.
    (2) Entitatea controlată poate să formuleze puncte de vedere referitoare la aspectele consemnate în procesele-verbale prevăzute la alin. (1), care se transmit pe adresa de e-mail a secretariatului Direcţiei inspecţie penitenciară, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării procesului-verbal în cauză.
    (3) Punctele de vedere formulate de entităţile controlate cuprind temeiul legal, sunt susţinute de documente justificative şi sunt avute în vedere la redactarea raportului de control prevăzut la art. 16 alin. (1) şi (2).
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul misiunilor de control inopinat, constatările, abaterile identificate, persoanele responsabile de acestea, precum şi măsurile care se impun sunt stabilite la sediul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi sunt consemnate într-un proiect de raport de control.
    (5) Prin grija directorului Direcţiei inspecţie penitenciară, proiectul raportului de control prevăzut la alin. (4) este înaintat, de îndată, entităţii controlate, care are la dispoziţie 3 zile lucrătoare de la data înregistrării acestuia în evidenţele unităţii pentru formularea unui punct de vedere, conform prevederilor alin. (2) şi (3).

    SECŢIUNEA a 4-a
    Valorificarea controlului
    ART. 16
    (1) Rezultatele inspecţiei generale şi controlului tematic se materializează într-un raport de control, întocmit la sediul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pe baza documentelor prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2), în termen de 20 de zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut de art. 15 alin. (2); în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, termenul poate fi prelungit.
    (2) Rezultatele controlului inopinat se materializează într-un raport de control întocmit la sediul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pe baza documentelor prevăzute la art. 15 alin. (4) şi (5), în termen de 20 de zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut de art. 15 alin. (5); în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, termenul poate fi prelungit.
    (3) Măsurile de sesizare a organelor de cercetare penală, a comisiilor de disciplină sau a altor instituţii ale statului se stabilesc în cuprinsul rapoartelor de control, la sediul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
    (4) Rapoartele de control sunt avizate de către directorul Direcţiei inspecţie penitenciară şi sunt înaintate directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în vederea aprobării; rapoartele de control aprobate se transmit de îndată entităţii controlate, pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
    (5) Extrase din documentele prevăzute la alin. (4) sunt transmise şi structurilor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor în sarcina cărora s-au stabilit măsuri, pentru ducerea la îndeplinire a acestora.
    (6) Actele, documentele sau orice informaţii, indiferent de suport, referitoare la activitatea de control, aflate în evidenţa Direcţiei inspecţie penitenciară, au caracter confidenţial, cu excepţia celor care constituie, potrivit legii, informaţii de interes public. Caracterul confidenţial nu poate fi opus organelor de urmărire penală ori instanţelor de judecată şi nici altor instituţii prevăzute de lege.

    ART. 17
    (1) Măsurile stabilite în documentele prevăzute la art. 16 alin. (4) devin obligatorii pentru persoanele desemnate, entitatea controlată şi celelalte structuri din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, după caz, care au obligaţia punerii în aplicare a acestora în termenele stabilite.
    (2) Trimestrial, entitatea controlată informează Direcţia inspecţie penitenciară despre ducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite, anexând documentele justificative corespunzătoare; structurile din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în sarcina cărora s-au stabilit măsuri informează Direcţia inspecţie penitenciară despre ducerea la îndeplinire a acestora, în termen de 10 zile lucrătoare de la data realizării măsurii, prin transmiterea de fotocopii a documentelor justificative corespunzătoare.
    (3) Direcţia inspecţie penitenciară, prin Serviciul control, monitorizează gradul de îndeplinire a măsurilor stabilite în documentele prevăzute la art. 16 alin. (4) şi informează directorul general în legătură cu acestea.
    (4) Serviciul control răspunde de monitorizarea măsurilor cuprinse în documentele prevăzute la art. 16 alin. (4), până la îndeplinirea acestora.

    CAP. IV
    Drepturile şi obligaţiile echipei de control
    ART. 18
    În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, pe durata efectuării controlului la sediul entităţii controlate, echipa de control, prin orice membru al său, are următoarele drepturi:
    a) să utilizeze oricare dintre tehnicile şi instrumentele de control consacrate, fără a se limita la acestea, precum chestionarul, sondajul, interviul, observarea, controlul încrucişat;
    b) să aibă acces în toate locurile unde entitatea controlată îşi desfăşoară activitatea, să solicite şi să verifice în totalitate sau prin sondaj orice tip de documente, de orice natură, pe orice suport, care au sau pot avea legătură cu activitatea vizată de acţiunea de control, precum şi sistemele informatice de evidenţă, stocare şi prelucrare a datelor, în prezenţa unui reprezentant al entităţii controlate;
    c) să ridice copii ale documentelor, situaţii centralizatoare, în orice format, pe orice suport, şi să solicite note explicative scrise conducerii entităţii controlate şi oricărui angajat al acesteia;
    d) să audieze personalul din cadrul entităţii controlate şi, după caz, persoanele private de libertate, în vederea atingerii obiectivelor controlului;
    e) să solicite declanşarea imediată a demersurilor de remediere a anumitor deficienţe în situaţii de risc major sau care impun măsuri urgente.


    ART. 19
    (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin pe durata efectuării controlului la sediul entităţii controlate, echipa de control, prin orice membru al său, are următoarele obligaţii:
    a) să prezinte ordinul de misiune şi să se identifice prin prezentarea legitimaţiei de serviciu;
    b) să cunoască specificul misiunilor pe care le îndeplineşte entitatea controlată;
    c) să cunoască legislaţia şi instrucţiunile incidente domeniului controlat pentru o evaluare justă a activităţilor derulate de către entitatea controlată;
    d) să argumenteze toate abaterile constatate, precizând instrucţiunile sau dispoziţiile legale încălcate;
    e) să propună măsuri proporţionale cu faptele, fezabile şi oportune, în vederea punerii în legalitate a situaţiilor constatate;
    f) să aibă o conduită demnă şi o atitudine ireproşabilă, să nu lezeze în niciun fel personalitatea şi demnitatea celor cu care vine în contact pe timpul controlului;
    g) să dovedească obiectivitate şi corectitudine în aprecierea activităţii celor controlaţi, stabilind persoanele responsabile prin raportare la reglementările legale încălcate de acestea şi atribuţiile din fişele posturilor;
    h) să îşi organizeze în bune condiţii munca, astfel încât să se încadreze în timpul afectat pentru verificarea activităţii domeniului controlat;
    i) să nu omită şi să nu ascundă documente care prin natura datelor şi informaţiilor pe care le conţin ar putea împiedica stabilirea situaţiei reale a entităţii controlate;
    j) să păstreze confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor obţinute şi a dispoziţiilor referitoare la informaţiile clasificate, cu respectarea prevederilor legale.

    (2) Echipa de control manifestă pe întreaga durată a acţiunii de control o atitudine neutră şi asigură rolul preventiv şi corectiv al controlului.
    (3) În cazul în care membrii echipei de control, în exercitarea atribuţiilor, iau cunoştinţă de săvârşirea unor fapte susceptibile de a fi infracţiuni, sunt obligaţi să sesizeze de îndată organul de urmărire penală şi să ia măsuri pentru conservarea mijloacelor de probă; actul de sesizare, împreună cu mijloacele de probă, se înaintează organului competent, sub semnătura directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
    (4) În cazul în care membrii echipei de control, în exercitarea atribuţiilor, iau cunoştinţă de producerea unor pagube, au obligaţia să sesizeze conducătorul instituţiei sau, după caz, conducătorul eşalonului superior, în vederea declanşării cercetării administrative.

    CAP. V
    Drepturile şi obligaţiile entităţii controlate
    ART. 20
    Pe durata efectuării controlului, entitatea controlată, prin orice reprezentant sau angajat al său, are următoarele drepturi:
    a) să beneficieze din partea echipei de control de un tratament just şi echitabil, bazat pe un dialog instituţional constructiv;
    b) să furnizeze echipei de control orice explicaţii pe care le consideră necesare în vederea clarificării unor situaţii identificate în timpul controlului;
    c) să formuleze, după caz, puncte de vedere, în concordanţă cu prevederile art. 15.


    ART. 21
    Pe durata efectuării controlului, entitatea controlată, prin orice reprezentant sau angajat al său, are următoarele obligaţii:
    a) să permită accesul echipei de control în toate locurile unde îşi desfăşoară activitatea, inclusiv la toate documentele şi aplicaţiile informatice utilizate la nivelul entităţii controlate;
    b) să asigure desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de control şi să acorde sprijinul necesar, fără a obstrucţiona desfăşurarea acesteia;
    c) să pună la dispoziţia echipei de control, la termenele şi în forma solicitată, orice document solicitat, de orice natură, pe orice suport indicat de către echipa de control, în original sau copii certificate pentru conformitate cu originalul, după caz, inclusiv note explicative;
    d) să colaboreze, în vederea determinării situaţiilor de fapt, prin prezentarea în întregime a faptelor cunoscute şi a tuturor documentelor justificative, şi să implementeze măsurile urgente dispuse de către echipa de control prin procesele-verbale întocmite.


    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 22
    Încălcarea prevederilor prezentului regulament reprezintă o nerespectare a dispoziţiilor legale în vigoare şi poate constitui abatere disciplinară, conform prevederilor legale în vigoare.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016