Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 4 iulie 2025  de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Desegregare Şcolară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 4 iulie 2025 de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Desegregare Şcolară

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 671 din 17 iulie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 4.482 din 4 iuLie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 17 iulie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară, denumită în continuare Comisia sau CNDS, este un organism de specialitate, consultativ, fără personalitate juridică, înfiinţat în coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare MEC.

    ART. 2
    CNDS se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, având ca atribuţie principală coordonarea implementării Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar.

    CAP. II
    Atribuţii
    ART. 3
    CNDS are următoarele atribuţii:
    a) elaborează şi coordonează implementarea Planului de acţiuni pentru desegregare şcolară la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar;
    b) coordonează realizarea raportului anual privind segregarea şcolară şi calitatea serviciilor educaţionale din România, în conformitate cu prevederile Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România; în exercitarea acestei atribuţii, Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară poate face propuneri pentru îmbunătăţirea sistemului de indicatori care sunt urmăriţi anual prin Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) şi de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) pentru monitorizarea tuturor formelor de segregare şcolară;
    c) monitorizează, la nivel naţional, implementarea măsurilor pentru prevenirea şi eliminarea tuturor formelor de segregare şcolară, cu respectarea criteriilor enunţate în Metodologia pentru monitorizarea, evaluarea, identificarea, prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 7.701/2024, în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu alte organisme aflate în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi cu alţi parteneri educaţionali;
    d) acordă asistenţă tehnică inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE), comisiilor şcolare pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii pentru îndeplinirea atribuţiilor privind prevenirea, monitorizarea, combaterea şi sancţionarea oricărei forme de segregare şcolară, după caz;
    e) stabileşte calendarul de activităţi privind etapele monitorizării, graficul şi tematica acesteia;
    f) avizează, până la începutul fiecărui an şcolar, planurile de desegregare elaborate de inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, pe baza rapoartelor comisiilor şcolare pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
    g) creează şi dezvoltă instrumente de colectare şi centralizare a datelor privind segregarea şcolară din învăţământul preuniversitar, în vederea realizării de rapoarte, analize, studii tematice;
    h) identifică noi abordări, arii şi niveluri de intervenţie în domeniul segregării şcolare, fundamentate pe date de cercetare, la nivel naţional şi internaţional.


    ART. 4
    În exercitarea atribuţiilor sale, CNDS elaborează politici, strategii şi/sau norme metodologice privind prevenirea şi combaterea tuturor formelor de segregare şcolară, în urma diagnozei realizate la nivel naţional şi pe baza datelor colectate pe care se fundamentează întocmirea raportului anual.

    ART. 5
    La propunerea CNDS, Ministerul Educaţiei şi Cercetării încheie acorduri de colaborare cu entităţi recunoscute în domeniul combaterii şi prevenirii segregării.

    ART. 6
    CNDS colaborează cu Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în domeniul monitorizării, prevenirii şi eliminării oricăror forme de segregare şcolară.

    ART. 7
    CNDS colaborează cu casele corpului didactic în vederea derulării unor programe şi tematici specifice de formare continuă privind desegregarea şcolară, pentru personalul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar, inclusiv profesori consilieri şcolari şi mediatori şcolari, precum şi tematici pentru programele de educaţie parentală sau pentru campaniile de informare şi conştientizare a părinţilor/comunităţii etc., pe baza rezultatelor monitorizării segregării şcolare la nivel judeţean.

    CAP. III
    Organizarea CNDS
    ART. 8
    (1) Comisia este formată din preşedinte, vicepreşedinte, 15 membri titulari, la care se adaugă un număr egal de membri supleanţi, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, mediului academic, federaţiilor sindicale, organizaţiilor neguvernamentale, reprezentanţilor elevilor, ai părinţilor, precum şi ai altor instituţii interesate.
    (2) Componenţa Comisiei se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, după cum urmează:
    - preşedinte - secretarul de stat/subsecretarul de stat pentru învăţământul în limbile minorităţilor din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
    – vicepreşedinte - director general al Direcţiei generale minorităţi şi desegregare;
    – membri titulari şi supleanţi:
    a) Ministerul Educaţiei şi Cercetării - 8 membri;
    b) Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare -2 membri;
    c) Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei - 2 membri;
    d) Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar - 2 membri;
    e) organizaţiile asociative ale elevilor - 2 membri;
    f) organizaţiile asociative ale părinţilor - 2 membri;
    g) organizaţiile neguvernamentale sau interguvernamentale (ONG-uri sau alte organizaţii care au ca mandat protejarea şi promovarea drepturilor minorităţii rome, protejarea şi promovarea drepturilor copiilor şi elevilor cu dizabilităţi, protejarea şi promovarea drepturilor copiilor şi elevilor din familii dezavantajate/mediul rural) - 8 membri;
    h) organizaţiile sindicale reprezentative la nivel de ramură - 4 membri.



    ART. 9
    Calitatea de membru al Comisiei se dobândeşte în baza numirii prin ordin al ministrului educaţiei naţionale pentru un mandat de 4 ani. Mandatul unui membru CNDS poate fi reînnoit la expirarea mandatului, fără a exista vreo limită în privinţa numărului de mandate exercitate, având în vedere natura tehnică a mandatului exercitat în cadrul CNDS. Calitatea de membru al Comisiei dă dreptul fiecărui membru la un vot.

    ART. 10
    (1) Pierderea calităţii de membru în cadrul CNDS are loc în următoarele situaţii:
    a) înregistrarea a 4 absenţe nemotivate la şedinţele CNDS;
    b) săvârşirea unei/unor fapte care dăunează interesului şi prestigiului instituţiei potrivit prevederilor legale în vigoare;
    c) neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a atribuţiilor ce îi revin în cadrul CNDS;
    d) înlocuirea, în scris, de către autoritatea/structura care a desemnat persoana respectivă;
    e) ca urmare a renunţării, în scris;
    f) ca urmare a primirii unei sancţiuni disciplinare pe perioada exercitării calităţii de membru al CNDS;
    g) ca urmare a condamnării pentru o faptă penală;
    h) prin deces.

    (2) Ministrul educaţiei şi cercetării emite ordinul prin care se constată pierderea, de drept sau prin revocare, a calităţii de membru în CNDS. Ordinul se comunică persoanei şi, după caz, autorităţii/structurii care a desemnat-o.

    ART. 11
    Membrii CNDS, în exercitarea mandatului lor, au următoarele obligaţii:
    a) de a participa la şedinţele de lucru şi activităţile CNDS;
    b) de a respecta normele etice şi deontologice;
    c) de a îndeplini sarcinile care le revin ca urmare a calităţii deţinute.


    ART. 12
    În cazul în care unul dintre membrii Comisiei pierde această calitate, în locul acestuia va fi numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării un nou membru, potrivit aceleiaşi proceduri prin care a fost desemnat anterior.

    CAP. IV
    Structurile CNDS
    SECŢIUNEA 1
    Componenţa
    ART. 13
    CNDS este format din două structuri:
    a) secretariatul tehnic;
    b) subcomisiile tematice.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Secretariatul tehnic
    ART. 14
    În activitatea sa, CNDS este sprijinită de secretariatul tehnic, asigurat de către Serviciul desegregare din cadrul Direcţiei generale minorităţi şi desegregare.

    ART. 15
    Secretariatul tehnic este responsabil cu convocarea membrilor CNDS, pregătirea din punct de vedere logistic a şedinţelor CNDS şi a şedinţelor subcomisiilor tematice, înregistrarea şi arhivarea documentelor acestora.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Subcomisiile tematice
    ART. 16
    În subordinea CNDS pot funcţiona subcomisii tematice, constituite, de regulă, pentru fiecare criteriu de segregare şcolară, în coordonarea membrilor CNDS cu competenţe recunoscute în problematica specifică pentru care a fost înfiinţată subcomisia.

    ART. 17
    Preşedintele CNDS poate înfiinţa una sau mai multe subcomisii tematice, formate din 3-5 membri, în funcţie de complexitatea problemei identificate, la propunerea membrilor CNDS.

    ART. 18
    Membrii subcomisiilor tematice pot fi selectaţi din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, al autorităţilor şi instituţiilor publice, organizaţiilor aparţinând minorităţilor naţionale, cu care CNDS are obligaţia de a colabora, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.

    ART. 19
    Membrii subcomisiilor vor fi convocaţi, de către coordonatorul subcomisiei, ori de câte ori este nevoie. Membrii subcomisiilor tematice sunt aleşi pe baza unor criterii stabilite de către CNDS.

    ART. 20
    Documentele elaborate la nivelul subcomisiilor tematice vor fi analizate şi supuse validării în plenul CNDS.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Preşedintele
    ART. 21
    Preşedintele CNDS este secretarul de stat/subsecretarul de stat pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) convoacă şi conduce şedinţele CNDS;
    b) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNDS; ordinea de zi poate fi suplimentată la propunerea membrilor Comisiei;
    c) poate invita, motivat, la lucrările plenului Comisiei şi alţi experţi externi;
    d) reprezintă CNDS în relaţia cu ministrul educaţiei şi cercetării cu terţii;
    e) are drept de vot, la fel ca orice membru al CNDS;
    f) coordonează secretariatul tehnic şi stabileşte înfiinţarea subcomisiilor tematice.


    ART. 22
    Recomandările formulate de către subcomisiile tematice sau de către experţii externi invitaţi sunt analizate şi, după caz, adoptate în plenul CNDS.

    ART. 23
    În situaţia în care, din motive întemeiate, preşedintele nu poate participa la lucrările CNDS, atribuţiile sale vor fi preluate de drept de către vicepreşedinte, până la reluarea activităţii.

    CAP. V
    Funcţionarea CNDS
    ART. 24
    În activitatea sa, CNDS formulează recomandări de politică educaţională, pe care le propune spre adoptare ministrului educaţiei şi cercetării, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

    ART. 25
    Cvorumul şedinţelor CNDS se asigură cu prezenţa celor 17 membri ai comisiei.

    ART. 26
    Hotărârile CNDS se adoptă prin vot deschis, cu 2/3 din numărul membrilor. Hotărârile CNDS pot fi contestate pe calea contenciosului administrativ, conform legii.

    ART. 27
    Comisia şi subcomisiile tematice lucrează în şedinţe ordinare şi extraordinare. Plenul CNDS se întruneşte în şedinţe ordinare, câte o şedinţă în fiecare trimestru. În situaţii excepţionale, preşedintele CNDS poate convoca, în şedinţă extraordinară, plenul Comisiei sau al subcomisiilor tematice.

    ART. 28
    Convocarea membrilor CNDS, precum şi a experţilor externi, cu statut de invitaţi, la şedinţele CNDS/subcomisiilor tematice se face de către secretariatul tehnic al CNDS, la solicitarea preşedintelui, cu 72 de ore înainte.

    ART. 29
    Odată cu convocarea membrilor CNDS se vor comunica următoarele: ordinea de zi a şedinţei, procesul-verbal al şedinţei anterioare, precum şi orice material relevant pentru şedinţa pentru care a fost făcută convocarea.

    ART. 30
    (1) Şedinţele CNDS se pot desfăşura fizic, la sediul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, hibrid sau online, prin mijloace electronice de comunicare, în sistem de videoconferinţă.
    (2) Preşedintele CNDS hotărăşte modalitatea de desfăşurare a şedinţelor, precum şi aspectele referitoare la semnarea procesului-verbal de şedinţă organizate online sau hibrid.

    ART. 31
    Experţii externi invitaţi la şedinţele CNDS sau ale subcomisiilor tematice nu au drept de vot în cadrul şedinţelor.

    ART. 32
    (1) Documentele CNDS sunt:
    a) graficul şi tematica şedinţelor CNDS;
    b) convocatoarele şi dovezi ale convocării prin mijloace electronice;
    c) registrul de procese-verbale şi, după caz, procesele-verbale semnate electronic ale CNDS;
    d) anexele proceselor-verbale (rapoarte, programe, informări, tabele, liste, solicitări, memorii, sesizări etc.);
    e) registrul de evidenţă a hotărârilor CNDS.

    (2) În procesele-verbale ale şedinţelor CNDS, secretariatul tehnic consemnează:
    a) prezenţa nominală a membrilor CNDS la şedinţe;
    b) ordinea de zi a şedinţelor prezentată de către preşedinte, respectiv hotărârea de aprobare a ordinii de zi de către membrii CNDS;


    ART. 33
    (1) Intervenţiile membrilor şi invitaţilor din timpul şedinţelor, numele şi semnăturile olografe sau, după caz, digitale ale participanţilor sunt consemnate la sfârşitul procesului-verbal al fiecărei şedinţe. Preşedintele CNDS semnează, la final, pentru certificarea consemnărilor din procesul-verbal.
    (2) Secretariatul tehnic este responsabil cu păstrarea şi arhivarea tuturor documentelor CNDS, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 34
    Prezentul regulament se completează, de drept, cu actele normative în vigoare.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016