Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 4 aprilie 2022  de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Alimente Noi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 4 aprilie 2022 de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Alimente Noi

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 625 din 27 iunie 2022
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.000/98/70/265/2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 625 din 27 iunie 2022.
──────────
    ART. 1
    Comisia Naţională pentru Alimente Noi, denumită în continuare Comisia, se constituie în conformitate cu dispoziţiile art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 590/2018 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/2.283 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind alimentele noi, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 258/97 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.852/2001 al Comisiei, precum şi a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/456 al Comisiei privind etapele procedurale ale procesului de consultare pentru stabilirea statutului de aliment nou în conformitate cu Regulamentul (UE) 2015/2.283 al Parlamentului European şi al Consiliului privind alimentele noi, denumită în continuare hotărâre.

    ART. 2
    (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe organizate ori de câte ori este necesar, în urma convocării de către secretarul Comisiei, la solicitarea preşedintelui Comisiei sau a unuia dintre vicepreşedinţi, în cazul absenţei preşedintelui.
    (2) În situaţia în care, din motive obiective, preşedintele nu poate participa la lucrările Comisiei, acesta notifică secretarul Comisiei cu cel puţin 48 de ore înainte de şedinţă, iar atribuţiile sale sunt preluate de unul dintre vicepreşedinţi.
    (3) Cvorumul necesar pentru a formula propuneri valide este de cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor Comisiei cu drept de vot, inclusiv preşedintele şi vicepreşedinţii, iar propunerea se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor.
    (4) La şedinţele Comisiei, cu ocazia evaluării cererilor de consultare a operatorilor economici din sectorul alimentar, pot fi invitate persoane cu expertiză în domeniul vizat, specialişti/experţi din cadrul unor instituţii, altele decât cele din care fac parte membrii Comisiei, precum: universităţi, institute de cercetare, autorităţi cu experienţă în domeniul igienei alimentaţiei, nutriţiei, farmacologiei, toxicologiei, toxicologiei alimentare, chimiei alimentului, botanicii, biochimiei, sănătăţii publice, siguranţei alimentelor şi alte domenii conexe referitoare la produsele alimentare, în vederea analizei/interpretării ştiinţifice a unor date prezentate în cererile de consultare ale operatorilor din sectorul alimentar.
    (5) Secretarul Comisiei şi invitaţii nu au drept de vot.
    (6) La fiecare şedinţă a Comisiei se întocmeşte un proces-verbal care este semnat de toţi participanţii.

    ART. 3
    Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:
    a) dispune convocarea Comisiei, prin intermediul secretarului, după ce este depusă o cerere de consultare a unui operator economic din sectorul alimentar, pentru a stabili dacă un aliment este sau nu cuprins în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2015/2.283 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind alimentele noi, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 258/97 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.852/2001 al Comisiei, denumit în continuare Regulament;
    b) prezidează şedinţele Comisiei, iar în cazul în care, în urma votului Comisiei, se înregistrează o situaţie de paritate, votul preşedintelui este decisiv;
    c) avizează, prin semnătură, documentele emise de către Comisie.


    ART. 4
    Atribuţiile Comisiei sunt următoarele:
    a) verifică valabilitatea cererii de consultare a unui operator economic din sectorul alimentar, pentru a stabili dacă un aliment este sau nu cuprins în domeniul de aplicare al Regulamentului;
    b) evaluează cererea de consultare valabilă a unui operator economic din sectorul alimentar, pentru a stabili dacă un aliment este sau nu cuprins în domeniul de aplicare al Regulamentului;
    c) solicită operatorului economic din sectorul alimentar, dacă este cazul, documente suplimentare pentru clarificarea aspectelor aflate în discuţie;
    d) concluzionează cu privire la statutul de aliment nou al unui aliment.


    ART. 5
    Atribuţiile secretarului Comisiei sunt următoarele:
    a) transmite, în vederea postării pe site-ul Institutului Naţional de Sănătate Publică, lista documentelor pe care trebuie să le conţină cererea de consultare prevăzută la art. 6 alin. (2);
    b) primeşte cererile de consultare ale operatorilor din sectorul alimentar, transmise în format electronic de către Ministerul Sănătăţii - prin structura de specialitate din cadrul instituţiei, în vederea stabilirii statutului de aliment nou care se intenţionează a fi introdus pe piaţă pe teritoriul României şi care se înscrie în domeniul de aplicare al Regulamentului şi confirmă preşedintelui Comisiei primirea acestor cereri;
    c) transmite membrilor Comisiei, spre analiză, cererile de consultare pentru stabilirea statutului de aliment nou;
    d) organizează întâlnirea Comisiei, la solicitarea preşedintelui sau vicepreşedintelui în cazul absenţei preşedintelui, prin convocarea membrilor şi, după caz, prin invitarea altor persoane prevăzute la art. 2 alin. (4);
    e) se asigură asupra completării, semnării şi depunerii de către persoanele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii, al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 1.000/98/70/265/2022 pentru aprobarea componenţei Comisiei Naţionale pentru Alimente Noi şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, a Declaraţiei de confidenţialitate şi a Declaraţiei de interese, ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 la ordinul anterior menţionat, precum şi de către persoanele invitate prevăzute la art. 2 alin. ();
    f) participă la întrunirile Comisiei şi asigură redactarea proceselor-verbale, înregistrarea şi evidenţa corespondenţei, a documentelor care fundamentează punctele de vedere ale Comisiei;
    g) înaintează structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, cu avizul preşedintelui, documentele şi deciziile ce fundamentează concluziile Comisiei;
    h) postează pe site-ul Institutului Naţional de Sănătate Publică Procedura de lucru a Comisiei, realizată de către aceasta.


    ART. 6
    (1) Cererea de consultare este transmisă de către operatorul economic din sectorul alimentar în format electronic structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, care o va transmite ulterior Comisiei, în format electronic, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primire.
    (2) Cererea de consultare constă în următoarele:
    a) o scrisoare de însoţire;
    b) un dosar tehnic;
    c) documentaţie justificativă;
    d) o notă explicativă care clarifică scopul şi relevanţa documentaţiei transmise.

    (3) Scrisoarea de însoţire menţionată la alin. (2) lit. a) este redactată în conformitate cu modelul prevăzut în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/456 al Comisiei privind etapele procedurale ale procesului de consultare pentru stabilirea statutului de aliment nou în conformitate cu Regulamentul (UE) 2015/2.283 al Parlamentului European şi al Consiliului privind alimentele noi, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare.
    (4) Dosarul tehnic menţionat la alin. (2) lit. b) conţine informaţiile necesare care permit Comisiei să concluzioneze cu privire la statutul de aliment nou şi se întocmeşte în conformitate cu modelul prevăzut în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare.
    (5) Prin derogare de la alin. (4), un solicitant nu este obligat să furnizeze toate elementele menţionate în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare, cu condiţia ca solicitantul să prezinte justificări ale absenţei fiecărui element care lipseşte.

    ART. 7
    (1) Comisia verifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la primire, dacă cererea de consultare respectă prevederile art. 6.
    (2) În cazul în care operatorul economic din sectorul alimentar transmite informaţii insuficiente în cererea de consultare, Comisia solicită acestuia să furnizeze informaţii suplimentare sau să efectueze actualizări ale cererii de consultare, în termenul propus de Comisie.
    (3) Cererea de consultare nu este considerată valabilă dacă:
    a) operatorul economic din sectorul alimentar nu furnizează informaţiile suplimentare solicitate sau o actualizare a cererii de consultare, în perioada specificată de către Comisie;
    b) informaţiile suplimentare transmise nu sunt suficiente pentru a concluziona dacă cererea de consultare este valabilă.

    (4) În situaţia în care cererea de consultare este considerată valabilă, Comisia transmite motivaţia acestei concluzii structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
    (5) În situaţia în care cererea de consultare este considerată nevalabilă, Comisia transmite motivaţia acestei concluzii structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
    (6) În termen de 5 zile lucrătoare de la transmiterea motivaţiei referitoare la concluzia prevăzută la alin. (4) sau (5), Ministerul Sănătăţii informează operatorul economic din sectorul alimentar, celelalte state membre şi Comisia Europeană cu privire la concluzia respectivă.

    ART. 8
    (1) Comisia evaluează şi concluzionează cu privire la statutul de aliment nou al unui aliment, în termen de patru luni de la data la care a decis cu privire la valabilitatea cererii de consultare.
    (2) În cazul în care Comisia identifică faptul că nu dispune de dovezi suficiente pentru a decide cu privire la statutul de aliment nou al unui aliment, poate solicita operatorului economic din sectorul alimentar să furnizeze informaţii suplimentare. Termenul de răspuns la această solicitare se stabileşte împreună cu operatorul economic din sectorul alimentar.
    (3) Comisia poate consulta celelalte state membre şi Comisia Europeană cu privire la cererea de consultare depusă de către operatorul economic din sectorul alimentar.
    (4) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (5), solicitarea de informaţii suplimentare reglementată la alin. (2) nu extinde perioada de timp menţionată la alin. (1).
    (5) În cazuri temeinic justificate, Comisia poate extinde perioada de timp menţionată la alin. (1) cu maximum patru luni. Comisia informează operatorul economic din sectorul alimentar, celelalte state membre şi Comisia Europeană cu privire la concluzia sa şi pune la dispoziţie justificarea aferentă.
    (6) După stabilirea concluziei cu privire la statutul de aliment nou al unui aliment, Comisia transmite această concluzie structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, care, la rândul său, informează în termen de maximum 5 zile operatorul economic din sectorul alimentar, celelalte state membre şi Comisia Europeană cu privire la această concluzie şi pune la dispoziţie justificarea aferentă, în conformitate cu art. 9 din prezentul ordin.

    ART. 9
    Concluzia menţionată la art. 8 alin. (6) conţine următoarele date:
    a) denumirea şi descrierea alimentului în cauză;
    b) o declaraţie care să indice dacă alimentul în cauză este nou, aşa cum este definit în Regulament, dacă nu este nou sau dacă nu este nou doar în suplimentele alimentare;
    c) motivele care justifică declaraţia menţionată la lit. b);
    d) în cazul în care alimentul este un aliment nou, se indică cea mai adecvată categorie de alimente în care el se încadrează în conformitate cu art. 3 alin. (2) din Regulament.


    ART. 10
    (1) Operatorii economici din sectorul alimentar pot solicita structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii acordul cu privire la confidenţialitatea anumitor informaţii transmise, ca făcând parte din cererea de consultare.
    (2) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se transmite în format electronic Comisiei de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
    (3) În sensul prevederilor alin. (1), operatorii economici din sectorul alimentar indică informaţiile care sunt confidenţiale şi furnizează toate detaliile necesare pentru a susţine cererea privind confidenţialitatea informaţiilor.
    (4) Comisia comunică opinia sa referitoare la solicitarea privind confidenţialitatea informaţiilor către structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, care, la rândul său, o transmite operatorului economic din sectorul alimentar.
    (5) Confidenţialitatea nu se aplică următoarelor informaţii:
    a) denumirea şi adresa solicitantului;
    b) denumirea şi descrierea alimentului;
    c) un rezumat al studiilor efectuate, transmis de către solicitant;
    d) metoda sau metodele de analiză, dacă este cazul.

    (6) În cazul consultării altor state membre şi/sau a Comisiei Europene, conform prevederilor art. 8 alin. (3), structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii informează Comisia Europeană şi statele membre despre opiniile sale referitoare la confidenţialitatea cererii de consultare.
    (7) Ulterior informării, în conformitate cu prevederile alin. (4), operatorul economic din sectorul alimentar îşi poate retrage cererea de consultare în termen de 21 de zile, timp în care confidenţialitatea informaţiilor furnizate trebuie să fie respectată.

    ART. 11
    Cheltuielile privind deplasarea membrilor la întâlnirile Comisiei, care au loc la Institutul Naţional de Sănătate Publică, sunt suportate de instituţiile din care fac parte membrii desemnaţi.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016