Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 3 octombrie 2025  privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 3 octombrie 2025 privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare

EMITENT: Ministerul Justiţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 933 din 9 octombrie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 2.059/C din 3 octombrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 9 octombrie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) În conformitate cu prevederile art. 8, 9, 12 şi 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 592/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările ulterioare, Ministerul Justiţiei atribuie calitatea de expert tehnic judiciar şi de specialist pe bază de examen sau interviu, după caz.
    (2) Examenul pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar este organizat de Ministerul Justiţiei şi se desfăşoară în Bucureşti, în limba română.
    (3) Interviul pentru dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar şi de specialist, după caz, este organizat de Ministerul Justiţiei şi se desfăşoară în Bucureşti, în limba română.

    ART. 2
    Ministrul justiţiei, la propunerea compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, stabileşte specializările pentru care se organizează examenul sau interviul în vederea atribuirii calităţii de expert tehnic judiciar.

    CAP. II
    Organizarea examenului
    ART. 3
    Se poate prezenta la examen persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), a^1), b), c), d), e) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:
    a) este cetăţean român, cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene (UE), aparţinând Spaţiului Economic European (SEE) ori cetăţean al Confederaţiei Elveţiene (CH);
    b) cunoaşte limba română;
    c) are capacitate de exerciţiu deplină;
    d) a absolvit studii superioare în specialitatea pentru care se prezintă la examenul de expert tehnic judiciar, dovedite cu diplomă;
    e) are un stagiu de cel puţin 3 ani în specialitatea în care a obţinut diploma;
    f) este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea activităţii de expert;
    g) nu are antecedente penale şi se bucură de o bună reputaţie profesională şi socială.


    ART. 4
    (1) Pentru înscrierea la examen, candidatul depune următoarele documente:
    a) cerere de înscriere, care se va redacta în limba română şi cuprinde date privind solicitantul: nume şi prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresă de domiciliu în statul membru al UE ori aparţinând SEE sau în CH şi, dacă există, adresă de reşedinţă, telefon, fax, e-mail. În cerere se va face menţiune despre sesiunea de examen şi specializarea pentru care candidează;
    b) copia actului de identitate şi, dacă este necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele membre ale UE ori aparţinând SEE sau a CH;
    c) copia atestatului de cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului membru al UE ori aparţinând SEE sau al CH, altul decât România. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    d) declaraţie pe propria răspundere că are capacitate de exerciţiu deplină, în original sau în copie, redactată în limba română;
    e) copia diplomei de absolvire a instituţiei de învăţământ superior. Dacă diploma a fost obţinută într-un stat membru al UE ori aparţinând SEE, altul decât România, se va depune şi dovada recunoaşterii diplomei potrivit Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    f) copia documentului prin care se face dovada, conform legislaţiei ţării emitente, că îndeplineşte condiţia privind stagiul de cel puţin 3 ani în specialitatea în care a obţinut diploma. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    g) certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie, ori consimţământul expres al candidatului, exprimat printr-o declaraţie scrisă, pentru obţinerea de către Ministerul Justiţiei a extrasului de pe cazierul judiciar, potrivit legii. Dacă certificatul de cazier judiciar este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    h) recomandare privind buna reputaţie profesională şi socială, în original sau în copie, obţinută de la locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    i) dovada plăţii taxei de înscriere la examen;
    j) fişa de aptitudine eliberată de medicul de medicina muncii, în original sau în copie.

    (2) În vederea participării la examen, candidatul îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
    (3) Înscrierea la examen se face cu cel puţin 30 de zile înainte de data examenului, după publicarea anunţului pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (4) Dosarul de înscriere se depune personal sau prin mandatar, cu procură autentică şi specială, ori prin servicii poştale sau de curierat rapid la sediul Ministerului Justiţiei ori la Biroul local de expertize tehnice judiciare şi contabile din cadrul tribunalului în raza căruia domiciliază candidatul. Dosarul de înscriere se poate depune şi prin mijloace electronice, respectiv prin Punctul de contact unic electronic ori la adresa de e-mail indicată în anunţul privind organizarea examenului.
    (5) Pentru înscrierea la examenul pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar, candidaţii plătesc o taxă de înscriere, al cărei cuantum este stabilit prin ordin al ministrului justiţiei. Taxa de înscriere se plăteşte la casieria Ministerului Justiţiei sau în contul bancar al ministerului, deschis cu această destinaţie. Sumele astfel constituite se pot folosi pentru plata cheltuielilor cu organizarea şi desfăşurarea examenului, inclusiv pentru remunerarea membrilor comisiilor constituite în vederea organizării şi desfăşurării examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar. Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului pot fi folosite şi sumele prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Plata membrilor comisiilor constituite pentru organizarea şi desfăşurarea examenului se face la un nivel echivalent orei de muncă plătite de angajator în luna susţinerii examenului, în funcţie de numărul de ore lucrate în cadrul comisiei şi evidenţiate în fişa de pontaj aprobată de preşedintele comisiei, în condiţiile legii.
    (7) În vederea desfăşurării activităţii în Comisia de examinare şi în Comisia de soluţionare a contestaţiilor, membrii corpului didactic din învăţământul superior de specialitate desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei încheie cu Ministerul Justiţiei un contract civil de furnizare servicii al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.

    ART. 5
    (1) Examenul constă în susţinerea de către candidaţi a unei probe scrise tip grilă din tematica de examen.
    (2) Ministrul justiţiei aprobă organizarea examenului, data desfăşurării acestuia, tematica şi efectuarea demersurilor necesare pentru încheierea contractelor civile de furnizare servicii cu membrii corpului didactic din învăţământul superior de specialitate ce urmează a fi desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei ca membri în Comisia de examinare şi în Comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (3) Anunţul privind organizarea examenului, tematica pentru examen şi data examenului se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei cu cel puţin 60 de zile înainte de data susţinerii examenului. De asemenea, anunţul şi tematica se afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se un proces-verbal despre aceasta, care se transmite de îndată Ministerului Justiţiei şi se publică pe paginile de internet ale curţilor de apel.
    (4) Anunţul privind organizarea examenului cuprinde informaţii cu privire la specializarea/specializările pentru care se organizează examenul, calendarul de desfăşurare a examenului, locaţia în care se va desfăşura examenul, perioada şi modalităţile de înscriere, conţinutul dosarului de înscriere şi cuantumul şi modalităţile de plată a taxei de înscriere.
    (5) Tematica pentru verificarea cunoştinţelor candidaţilor în specializarea pentru care candidează şi a gradului de însuşire a actelor normative referitoare la specializarea respectivă se stabileşte în urma consultării cu facultăţile de profil cuprinse în Raportul anual privind metarankingul naţional, întocmit conform metodologiei privind realizarea exerciţiului naţional de metaranking, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 6
    (1) Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului se constituie următoarele comisii, care hotărăsc cu acordul majorităţii membrilor acestora:
    a) Comisia pentru organizarea examenului, constituită din 3 membri, reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, din categoria personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari;
    b) Comisia de examinare, constituită din 4 membri, respectiv 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei din categoria personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, şi 2 membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, care au cel puţin gradul de conferenţiar universitar;
    c) Comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită din 4 membri, respectiv 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei din categoria personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, şi 2 membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, care au cel puţin gradul de conferenţiar universitar.

    (2) Componenţa acestor comisii se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.
    (3) Comisiile constituie potrivit alin. (1) vor fi conduse de câte un preşedinte ales dintre reprezentanţii Ministerului Justiţiei desemnaţi în comisia respectivă, cu votul majorităţii membrilor acelei comisii.
    (4) La desemnarea membrilor corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, în Comisia de examinare, respectiv în Comisia de soluţionare a contestaţiilor, se au în vedere următoarele criterii:
    a) ramura de ştiinţă corespunzătoare specializării stabilite prin Nomenclatorul specializărilor expertizei tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.190/C/2023, pentru care se organizează examenul;
    b) clasamentul universităţilor stabilit prin Raportul anual privind metarankingul naţional, întocmit conform metodologiei privind realizarea exerciţiului naţional de metaranking, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    (5) În vederea constituirii comisiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), Ministerul Justiţiei solicită facultăţilor de profil să desemneze persoane care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (4).
    (6) În mod excepţional, în situaţia în care, pentru unele specializări, facultăţile nu desemnează membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate sau numărul persoanelor desemnate este insuficient pentru constituirea Comisiei de examinare, respectiv a Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, pot fi desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei:
    a) experţi tehnici judiciari sau specialişti autorizaţi în specializarea pentru care se organizează examenul, care sunt membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate şi au cel puţin gradul de conferenţiar universitar, aceştia fiind selectaţi pe baza unui portofoliu de minimum 5 lucrări ştiinţifice publicate (articole/manuale/tratate/rapoarte/ studii/teze de doctorat) în specializările pentru care se organizează examenul;
    b) experţi tehnici judiciari sau specialişti autorizaţi în specializarea pentru care se organizează examenul, care au o vechime de cel puţin 10 ani ca expert tehnic judiciar ori specialist, după caz, aceştia fiind selectaţi pe baza unui portofoliu de minimum 5 rapoarte de expertiză validate de organele judiciare, întocmite în specializarea pentru care se organizează examenul.

    (7) Comisia prevăzută la alin. (1) lit. a) are în componenţă un membru supleant din cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, iar comisiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) au în componenţă şi câte 2 membri supleanţi, unul dintre aceştia fiind reprezentantul Ministerului Justiţiei, iar celălalt fiind membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate. Aceştia sunt convocaţi în cazul în care unul dintre membrii titulari ai comisiilor se află în imposibilitatea de a se prezenta şi vor înlocui membrii titulari până la finalizarea lucrărilor comisiei.
    (8) Soluţionarea incidentelor neprevăzute de prezentul regulament, care privesc organizarea şi desfăşurarea examenului, intră în competenţa comisiilor prevăzute la alin. (1), în funcţie de obiectul de activitate al acestora. În cazul în care nu se întruneşte majoritatea, votul preşedintelui este hotărâtor.
    (9) Comisiile prevăzute la alin. (1) sunt sprijinite de către un specialist IT din cadrul Ministerului Justiţiei, desemnat prin ordin al ministrului justiţiei, cu scopul de a asigura suportul tehnic, prin punerea la dispoziţie a echipamentelor necesare şi îndeplinirea atribuţiilor specifice din domeniul său de activitate.
    (10) În funcţie de numărul candidaţilor, se poate hotărî suplimentarea numărului membrilor comisiilor constituite pentru organizarea şi desfăşurarea examenului. În cazul în care numărul necesar al reprezentanţilor Ministerului Justiţiei în cadrul comisiilor nu poate fi asigurat prin personalul din cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, pot fi desemnate şi persoane încadrate în alte compartimente din cadrul Ministerului Justiţiei, situaţie în care, în cadrul fiecărei comisii, va fi desemnată cel puţin o persoană din cadrul compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari.
    (11) Nu pot fi numite în cadrul comisiilor prevăzute de prezentul regulament persoanele care au calitatea de soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv sau care au stabilit relaţii asemănătoare acelora dintre soţi sau dintre părinţi şi copii, în cazul în care convieţuiesc, cu candidaţii sau cu ceilalţi membri ai comisiilor sau care au fost sancţionate disciplinar în ultimii 3 ani. Pentru a arăta că nu se află în vreuna dintre aceste situaţii, membrii comisiilor dau o declaraţie pe propria răspundere în acest sens, după expirarea perioadei de înscriere la examen.
    (12) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (11) intervine ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligaţia de a se retrage din comisie şi de a comunica această situaţie preşedintelui comisiei din care face parte, în vederea înlocuirii sale.
    (13) Dispoziţiile alin. (11) şi (12) se aplică în mod corespunzător şi specialistului IT.
    (14) O persoană desemnată ca membru în cadrul unei comisii nu poate face parte şi din altă comisie constituită pentru organizarea şi desfăşurarea aceluiaşi examen.
    (15) Membrii corpului didactic din învăţământul superior de specialitate desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei în Comisia de examinare şi Comisia de soluţionare a contestaţiilor au dreptul la decontarea sumelor reprezentând cheltuieli de transport, cazare şi diurnă, în condiţiile legii, dacă se deplasează în altă localitate decât cea de domiciliu.

    ART. 7
    (1) Cu cel puţin 10 zile înainte de data examenului, Comisia pentru organizarea examenului verifică documentele de înscriere la examen ale candidaţilor şi întocmeşte situaţia centralizată privind rezultatele verificării documentelor de înscriere la examen ale candidaţilor, pe care o aduce la cunoştinţa candidaţilor prin publicare pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (2) Cu cel mult 5 zile înainte de data examenului, Comisia de examinare stabileşte două seturi de subiecte şi baremul de corectare a lucrărilor. Fiecare dintre cele două seturi de subiecte cuprinde 100 de întrebări, respectiv câte 60 de întrebări ce privesc verificarea nivelului cunoştinţelor candidaţilor în specializarea pentru care candidează şi gradul de însuşire a actelor normative referitoare la specializarea respectivă, precum şi 40 de întrebări ce privesc dispoziţiile din codurile de procedură civilă şi penală referitoare la expertiză şi din alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză tehnică judiciară, precum şi drepturile şi obligaţiile experţilor. Fiecare răspuns corect se evaluează cu câte 1 punct, care are ca echivalent 10 sutimi în sistemul de notare de la 1 la 10.
    (3) Comisia de examinare elaborează subiectele pentru examen, cu respectarea următoarelor reguli pentru subiectele de tip grilă:
    a) să aibă trei variante de răspuns, dintre care doar una sau două variante de răspuns sunt corecte;
    b) să acopere întreaga tematică de examen;
    c) să se evite repetarea subiectelor de la examenele anterioare, prin preluarea identică a acestora.

    (4) Subiectele se redactează exclusiv pe calculatoare neconectate la internet, verificate în prealabil de către un specialist IT din cadrul Ministerului Justiţiei, fiind încheiat un proces-verbal în acest sens. Calculatoarele utilizate pentru redactarea subiectelor se depozitează la sediul Ministerului Justiţiei, luându-se măsurile de siguranţă ce se impun, prin sigilarea locului de depozitare la finalul fiecărei zile în care Comisia de examinare îşi desfăşoară activitatea.
    (5) Pe parcursul elaborării subiectelor, membrii Comisiei de examinare nu pot deţine asupra lor mijloace electronice de comunicare.
    (6) Cele două seturi de subiecte se semnează de toţi membrii Comisiei de examinare şi se introduc în plicuri, care se sigilează, se ştampilează cu ştampila Ministerului Justiţiei şi se depozitează la sediul Ministerului Justiţiei, împreună cu calculatoarele utilizate pentru redactarea subiectelor, luându-se măsurile de siguranţă ce se impun, prin sigilarea locului de depozitare. Răspunderea pentru securitatea şi confidenţialitatea subiectelor revine fiecărui membru al Comisiei de examinare.
    (7) La ora stabilită pentru începerea examenului, Comisia de examinare, în prezenţa Comisiei pentru organizarea examenului, prezintă candidaţilor cele 2 de plicuri sigilate cu seturile de subiecte, invitând un candidat să extragă unul dintre plicurile cu subiecte.
    (8) După extragerea şi desigilarea plicului cu subiecte se încheie un proces-verbal semnat de toţi membrii Comisiei pentru organizarea examenului şi ai Comisiei de examinare, precum şi de candidatul care a extras plicul cu subiecte, în care se menţionează subiectele extrase.
    (9) În cazul în care din cauza numărului candidaţilor examenul se susţine în mai multe săli, extragerea plicului cu subiecte se face într-o singură sală, în prezenţa a cel puţin doi candidaţi din celelalte săli, despre aceste aspecte făcându-se menţiune în procesul-verbal prevăzut la alin. (8).
    (10) Setul de subiecte extras se multiplică de îndată de către Comisia pentru organizarea examenului, cu sprijinul specialistului IT şi sub supravegherea Comisiei de examinare, într-un număr de exemplare egal cu numărul candidaţilor prezenţi la examen, şi se distribuie fiecărui candidat o copie a acestuia, exemplarul original rămânând la dispoziţia Comisiei de examinare.

    ART. 8
    (1) În sala de examen au acces candidaţii, membrii Comisiei de examinare şi ai Comisiei pentru organizarea examenului.
    (2) Accesul candidaţilor în sala de examen este permis pe baza unui act de identitate sau a paşaportului, cel mai târziu până la momentul extragerii setului de subiecte. Din momentul extragerii setului, niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea, subiectele şi ciorna şi semnează pentru predarea acestora. Candidaţii care nu se află în sală în momentul extragerii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine examenul, cu excepţia celor menţionaţi la art. 7 alin. (9).
    (3) În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, trebuie să fie însoţit până la întoarcerea în sală de către un membru al Comisiei pentru organizarea examenului.
    (4) Frauda atrage eliminarea imediată din examen. Se consideră ca fiind fraudă oricare dintre următoarele situaţii:
    a) înscrierea numelui candidatului pe lucrarea de examen în afara rubricii care se sigilează;
    b) copierea de la alţi candidaţi;
    c) comunicarea, prin orice mijloace, cu persoane aflate în afara sau în interiorul sălii de examen;
    d) deţinerea de tipărituri sau alte înscrisuri conţinând surse de informare privind materiile de examen, indiferent dacă acestea au fost sau nu au fost utilizate în timpul examenului;
    e) deţinerea de mijloace electronice de comunicare ori de informare sau care permit comunicarea ori informarea, indiferent de natura acestora (cum ar fi telefoane mobile, PDA-uri, notebookuri, ceasuri inteligente), indiferent dacă acestea au fost sau nu au fost utilizate în timpul examenului;
    f) depăşirea timpului de examen stabilit potrivit prezentului regulament;
    g) substituirea de persoană;
    h) orice alte mijloace sau modalităţi care pot conduce la fraudarea examenului.

    (5) În cazurile prevăzute la alin. (4), frauda, modul de realizare a acesteia, precum şi măsurile luate vor fi constatate şi consemnate într-un proces-verbal ce se va întocmi pe loc de către Comisia pentru organizarea examenului, iar lucrarea se va anula cu menţiunea „Fraudă“ şi se vor lua măsurile necesare pentru înlăturarea candidatului din sala de examen. În situaţia în care cazurile prevăzute la alin. (4) sunt constatate ulterior predării lucrării, procesul-verbal se va întocmi de către membrii Comisiei de examinare.
    (6) În vederea prevenirii şi identificării situaţiilor ce pot constitui fraudă, pe parcursul desfăşurării examenului se poate utiliza, în condiţiile legii, aparatură tehnică specifică. În acelaşi scop, Ministerul Justiţiei poate solicita serviciile instituţiilor, persoanelor juridice sau persoanelor autorizate să desfăşoare aceste activităţi, în condiţiile legii.

    ART. 9
    (1) Comisia de organizare a examenului, cu sprijinul specialistului IT, asigură numărul necesar de formulare de examen şi de ciorne, care sunt păstrate la sediul Ministerului Justiţiei, în locuri de depozitare sigilate, până la data susţinerii examenului.
    (2) Formularul de examen cuprinde şi instrucţiunile de completare a grilei. Candidaţii au dreptul la primirea unei ciorne.
    (3) Pe prima filă a lucrării, după înscrierea în colţul din dreapta a numelui, prenumelui şi a specializării pentru care candidează, colţul se lipeşte în faţa candidatului de către unul dintre membrii Comisiei pentru organizarea examenului, astfel încât datele înscrise să nu poată fi identificate, şi se aplică semnătura unuia dintre membrii Comisiei pentru organizarea examenului şi ştampila Ministerului Justiţiei.
    (4) Lipirea colţului din dreapta al primei file a lucrării se poate face pe toată durata examenului sau concursului, dar nu mai târziu de predarea lucrării.
    (5) Candidatul părăseşte sala de examen după predarea lucrării. Revenirea în sală a unui candidat după predarea lucrării este interzisă până la încheierea tuturor formalităţilor de examen.
    (6) La expirarea timpului alocat examenului, candidatul are obligaţia de a preda Comisiei pentru organizarea examenului lucrarea în faza în care se află, ciorna şi setul de subiecte, semnând borderoul de predare a lucrărilor. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea lucrării de către ultimul dintre aceştia.
    (7) La predarea lucrărilor, Comisia pentru organizarea examenului verifică dacă ştampila şi semnătura sunt aplicate şi solicită candidatului să semneze borderoul de predare a lucrării.
    (8) Candidaţii primesc un alt formular de examen, în cazul în care solicită să îşi transcrie lucrarea, fără a depăşi timpul stabilit. Formularul folosit iniţial se anulează pe loc de către Comisia pentru organizarea examenului, menţionându-se pe acesta „Anulat“, şi se semnează de un membru al comisiei, fiind păstrat în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise. Aceste aspecte sunt consemnate în procesul-verbal întocmit.
    (9) Pe parcursul desfăşurării examenului, membrii Comisiei pentru organizarea examenului nu pot da candidaţilor indicaţii sau informaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce modificări acestora. Comisia de examinare poate transmite candidaţilor precizări privind eventualele erori materiale constatate în redactarea subiectelor.
    (10) După predarea lucrărilor de către toţi candidaţii, acestea sunt amestecate, cu excepţia celor anulate, după care se numerotează în spaţiul special delimitat pe prima filă a lucrării, fără a fi desfăcute colţurile, şi se predau Comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal semnat de toţi membrii Comisiei pentru organizarea examenului şi ai Comisiei de examinare.
    (11) Lucrările de examen, împreună cu seturile de subiecte, ciornele, procesele-verbale, vor fi depuse de către membrii Comisiei de examinare la sediul Ministerului Justiţiei, în locuri de depozitare sigilate, până la întrunirea Comisiei de examinare. Locul de depozitare este desigilat în prezenţa membrilor acestei din urmă comisii.
    (12) La expirarea timpului alocat examenului, baremul de notare, împreună cu setul de subiecte extras, se afişează la sala de examen şi se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei, pentru a fi consultate de către candidaţi.

    ART. 10
    (1) În termen de o zi lucrătoare de la data afişării baremului de notare, candidaţii pot formula contestaţie împotriva baremului de notare, sub sancţiunea decăderii, care se depune la sediul Ministerului Justiţiei, în cadrul programului de lucru al compartimentului „Registratură“, sau prin mijloace electronice, la adresa de e-mail indicată de Ministerul Justiţiei. Termenul începe să curgă de la ora zero a zilei lucrătoare următoare celei în care a fost afişat baremul de notare şi se împlineşte la ora 24:00 a acestei zile. În acelaşi termen, în situaţia în care Comisia de examinare sesizează că există o eroare cu privire la modalitatea de întocmire a baremului de notare, cu acordul majorităţii membrilor săi, procedează la îndreptarea acesteia, întocmind un proces-verbal în acest sens, dispoziţiile alin. (2)-(4) aplicându-se în mod corespunzător. Dacă în acelaşi termen nu se formulează nicio contestaţie sau, după caz, nu se face nicio îndreptare de eroare de către Comisia de examinare, baremul de notare rămâne definitiv.
    (2) În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor împotriva baremului de notare, se apreciază că una sau mai multe întrebări din testul-grilă au trei variante de răspuns corecte sau nu au niciuna ori răspunsul excedează tematicii, Comisia de soluţionare a contestaţiilor anulează întrebările, acordând punctajul corespunzător întrebărilor anulate tuturor candidaţilor.
    (3) În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor împotriva baremului de notare, se apreciază că răspunsul corect la una dintre întrebări este altul decât cel indicat în baremul de notare, punctajul corespunzător întrebării respective se acordă numai candidaţilor care au indicat răspunsul corect stabilit prin baremul de notare rămas definitiv.
    (4) În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor împotriva baremului de notare, se apreciază că răspunsul corect indicat în baremul iniţial nu este singurul corect, punctajul corespunzător întrebării respective se acordă numai candidaţilor care au indicat răspunsul corect stabilit prin baremul de notare rămas definitiv.
    (5) Baremul de notare, rămas definitiv în condiţiile alin. (1)-(4), după caz, se publică, de îndată, pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (6) Comisia de soluţionare a contestaţiilor soluţionează contestaţiile în termen de 3 zile lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor, întocmind un proces-verbal de motivare a soluţiilor contestaţiilor la barem, care se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (7) Comisia de soluţionare a contestaţiilor nu poate modifica enunţul subiectelor extrase.
    (8) Baremul de notare rămas definitiv se publică, de îndată, pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.

    ART. 11
    (1) După rămânerea definitivă a baremului de notare, lucrările sunt corectate prin procesare electronică, în prezenţa Comisiei de examinare, cu sprijinul unui specialist IT din cadrul Ministerului Justiţiei. În situaţia în care nota lucrării este cuprinsă între 0 şi 1, aceasta va fi 1.
    (2) Sunt declaraţi admişi candidaţii care obţin la examen minimum nota 6, rezultată din obţinerea a minimum 40 de puncte la întrebările privind verificarea nivelului cunoştinţelor candidaţilor în specializarea pentru care candidează, a gradului de însuşire a actelor normative referitoare la specializarea respectivă, precum şi a minimum 20 de puncte la întrebările privind dispoziţiile din codurile de procedură civilă şi penală referitoare la expertiză şi din alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză tehnică judiciară, precum şi drepturile şi obligaţiile experţilor.
    (3) Înainte de deschiderea colţurilor lucrării cuprinzând datele de identificare ale candidatului, nota se înscrie pe lucrare, în spaţiul anume delimitat, sub semnătură, de către membrii Comisiei de examinare.
    (4) După înscrierea notelor şi a punctajelor pe toate lucrările, membrii Comisiei de examinare dezlipesc colţurile lucrărilor în ordinea numerotării acestora. La fiecare lucrare se citeşte numărul acesteia, numele şi prenumele candidatului, întocmindu-se centralizatorul nominal, care este semnat de toţi membrii Comisiei de examinare.
    (5) La sesizarea oricărui membru al Comisiei de examinare care constată că o lucrare conţine semne distinctive, înainte de desigilarea colţului lucrării, cu acordul majorităţii membrilor Comisiei de examinare, se anulează lucrarea cu menţiunea „Fraudă“. În centralizatorul nominal, în lista cuprinzând rezultatele examenului şi în procesul-verbal întocmit în acest sens se fac menţiunile corespunzătoare. Lucrările anulate nu se notează şi se deschid după stabilirea situaţiei care a generat anularea.
    (6) Pe baza centralizatorului nominal, Comisia de examinare întocmeşte lista cuprinzând rezultatele examenului, care se semnează de către toţi membrii comisiei. În cazul candidaţilor care nu s-au prezentat la examen se înscrie la toate rubricile menţiunea „Absent“, întocmindu-se în acest sens un proces-verbal.
    (7) Lista cuprinzând rezultatele examenului se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, aceasta se afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului.
    (8) Lucrările de examen, împreună cu seturile de subiecte, ciornele, centralizatorul nominal şi procesele-verbale, vor fi păstrate la sediul Ministerului Justiţiei, în locuri de depozitare sigilate, până la întrunirea Comisiei pentru organizarea examenului. În situaţia în care se depun contestaţii la notare, locul de depozitare este desigilat de membrii Comisiei pentru organizarea examenului, în prezenţa membrilor Comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
    (9) În termen de o zi lucrătoare de la data publicării listei cu rezultatele examenului, candidaţii nemulţumiţi de nota obţinută pot formula contestaţie, sub sancţiunea decăderii, care se depune la sediul Ministerului Justiţiei, în cadrul programului de lucru al compartimentului „Registratură“, sau prin mijloace electronice, la adresa de e-mail indicată de Ministerul Justiţiei. Termenul începe să curgă de la ora zero a zilei lucrătoare următoare celei în care a fost publicată lista cu rezultatele examenului şi se împlineşte la ora 24:00 a acestei zile.
    (10) În termen de o zi lucrătoare de la împlinirea termenului pentru depunerea contestaţiilor la notarea lucrărilor, Comisia pentru organizarea examenului selectează lucrările cu privire la care s-au formulat contestaţii şi le resigilează prin aplicarea de etichete şi a ştampilei Ministerului Justiţiei, astfel încât să nu se poată distinge identitatea candidatului, numărul lucrării şi nota acordată de Comisia de examinare.
    (11) Comisia pentru organizarea examenului amestecă şi renumerotează lucrările şi le predă pe bază de proces-verbal Comisiei de soluţionare a contestaţiilor.

    ART. 12
    (1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor se întruneşte în termen de două zile lucrătoare de la împlinirea termenului pentru selectarea lucrărilor de către Comisia pentru organizarea examenului.
    (2) Lucrările sunt corectate prin procesare electronică, în prezenţa Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, cu sprijinul unui specialist IT din cadrul Ministerului Justiţiei.
    (3) După înscrierea notelor pe toate lucrările, Comisia de soluţionare a contestaţiilor dezlipeşte colţurile lucrărilor în ordinea numerotării şi întocmeşte centralizatorul nominal la soluţionarea contestaţiilor, care se semnează de toţi membrii Comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
    (4) Nota lucrării acordată de Comisia de soluţionare a contestaţiilor este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
    (5) Comisia de soluţionare a contestaţiilor întocmeşte lista cuprinzând rezultatele contestaţiilor, care se semnează de toţi membrii comisiei.
    (6) În baza listei cu rezultatele examenului, întocmită de Comisia de examinare, şi a listei cuprinzând rezultatele contestaţiilor, Comisia de soluţionare a contestaţiilor întocmeşte lista cu rezultatele finale ale examenului, în care se menţionează pentru fiecare candidat nota obţinută, menţiunea „Admis/Respins“, în ordinea notei obţinute.
    (7) În situaţia în care în termenul prevăzut pentru depunerea contestaţiilor nu se depun contestaţii, Comisia de examinare întocmeşte lista cu rezultatele finale ale examenului.

    CAP. III
    Interviul pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar
    ART. 13
    (1) Ministrul justiţiei aprobă organizarea interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi perioada de desfăşurare a acestuia şi desemnează prin ordin membrii comisiilor constituite pentru organizarea şi desfăşurarea interviului.
    (2) Poate dobândi calitatea de expert tehnic judiciar într-o anumită specializare, pe baza unui interviu organizat de Ministerul Justiţiei în zile lucrătoare şi desfăşurat în limba română, persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3 şi care:
    a) a dobândit de la alte ministere sau instituţii publice de specialitate autorizarea de a realiza lucrări în specializarea pentru care susţine interviul;
    b) a dobândit calitatea cerută pentru desfăşurarea activităţii în acea specialitate, prevăzută în nomenclatorul specializărilor expertizei tehnice judiciare, în condiţiile legii speciale ce reglementează organizarea şi desfăşurarea unei activităţi sau profesii şi modul de acces în aceasta;
    c) are titlul de academician, profesor universitar sau conferenţiar universitar, doctor docent ori doctor în specialitatea respectivă.

    (3) Pentru înscrierea la interviu, candidatul va depune următoarele documente:
    a) cerere de înscriere, care se va redacta în limba română şi în care se vor înscrie date privind solicitantul: nume şi prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresă de domiciliu în statul membru UE sau SEE şi, dacă există, adresă de reşedinţă, telefon, fax, e-mail. În cerere se va face menţiune despre sesiunea de examen şi specializarea pentru care candidează;
    b) copia documentului cu care se face dovada îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (2) lit. a), b) sau c), după caz. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    c) copia actului de identitate şi, dacă este necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele membre ale UE sau aparţinând SEE;
    d) copia atestatului de cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului membru UE sau SEE, altul decât România. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    e) declaraţie pe propria răspundere că are capacitatea de exerciţiu deplină, în original sau în copie, redactată în limba română;
    f) copia diplomei de absolvire a instituţiei de învăţământ superior. Dacă diploma a fost obţinută într-un stat membru al UE ori aparţinând SEE, altul decât România, se va depune şi dovada recunoaşterii diplomei potrivit Legii nr. 200/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    g) copia documentului prin care se face dovada, conform legislaţiei ţării emitente, că îndeplineşte condiţia privind stagiul de cel puţin 3 ani în specialitatea în care a obţinut diploma. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    h) certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie, ori consimţământul expres al candidatului exprimat printr-o declaraţie scrisă pentru obţinerea de către Ministerul Justiţiei a extrasului de pe cazierul judiciar, potrivit legii. Dacă certificatul de cazier judiciar este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    i) recomandare privind buna reputaţie profesională şi socială, în original sau în copie, obţinută de la locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    j) dovada plăţii taxei de înscriere la interviu;
    k) fişa de aptitudine eliberată de medicul de medicina muncii, în original sau în copie.

    (4) În vederea participării la interviu, candidatul îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
    (5) Înscrierea la interviu se face cu cel puţin 30 de zile înainte de data interviului, după publicarea anunţului pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (6) Dosarul de înscriere se depune personal sau prin mandatar, cu procură autentică şi specială, sau prin servicii poştale ori de curierat rapid la sediul Ministerului Justiţiei ori la Biroul local de expertize tehnice judiciare şi contabile din cadrul tribunalului în raza căruia domiciliază candidatul. Dosarul de înscriere se poate depune şi prin mijloace electronice, respectiv prin Punctul de contact unic electronic ori la adresa de e-mail indicată în anunţul privind organizarea examenului.
    (7) Data şi locul susţinerii interviului, specializarea, tematica şi termenul de depunere a actelor pentru înscrierea la interviu se aduc la cunoştinţa celor interesaţi cu cel puţin 40 de zile înainte de data susţinerii interviului, prin publicare pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se aduc la cunoştinţă şi prin afişare la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului.
    (8) Pentru înscrierea la interviul pentru dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar, candidaţii plătesc o taxă de înscriere, al cărei cuantum este stabilit prin ordin al ministrului justiţiei. Taxa de înscriere se plăteşte la casieria Ministerului Justiţiei sau în contul bancar al ministerului. Sumele astfel constituite pot fi utilizate pentru plata cheltuielilor cu organizarea şi desfăşurarea interviului, inclusiv pentru remunerarea membrilor comisiilor constituite în vederea organizării şi desfăşurării interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar. Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului pot fi folosite şi sumele prevăzute la art. 25 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (9) Plata membrilor comisiilor constituite pentru organizarea şi desfăşurarea interviului se face la un nivel echivalent orei de muncă plătite de angajator în luna susţinerii interviului, în funcţie de numărul de ore lucrate în cadrul comisiei, în condiţiile legii.

    ART. 14
    (1) Pentru organizarea şi desfăşurarea interviului se vor constitui următoarele comisii:
    a) Comisia pentru organizarea interviului, constituită din 3 reprezentanţi ai compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari;
    b) Comisia de interviu, care stabileşte tematica şi verifică gradul de însuşire de către candidaţi a dispoziţiilor din codurile de procedură civilă şi penală referitoare la expertiză, precum şi a prevederilor din alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză tehnică judiciară, precum şi drepturile şi obligaţiile experţilor, constituită din 3 reprezentanţi ai compartimentului de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari.

    (2) Rezultatele evaluării prin interviu pot fi „Admis“ sau „Respins“ şi se consemnează într-un proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei. Rezultatele obţinute sunt definitive, contestaţia introdusă fiind inadmisibilă.
    (3) În cazul în care există un număr mare de candidaţi, se pot organiza mai multe comisii şi se poate face programarea candidaţilor la susţinerea interviului pe o durată de mai multe zile.
    (4) Componenţa comisiilor se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.
    (5) Comisiile prevăzute la alin. (1) au în componenţă şi câte 2 membri supleanţi, care sunt convocaţi dacă membrii titulari ai comisiilor se află în imposibilitatea de a se prezenta şi vor înlocui membrii titulari până la finalizarea lucrărilor comisiei.
    (6) Nu pot fi numite în cadrul comisiilor prevăzute la alin. (1) persoanele care au calitatea de soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv sau care au stabilit relaţii asemănătoare acelora dintre soţi sau dintre părinţi şi copii, în cazul în care convieţuiesc, cu candidaţii sau cu ceilalţi membri ai comisiilor sau care au fost sancţionate disciplinar în ultimii 3 ani. Pentru a arăta că nu se află în vreuna dintre aceste situaţii, membrii comisiilor dau o declaraţie pe propria răspundere în acest sens.
    (7) Soluţionarea incidentelor neprevăzute de prezentul regulament, care privesc organizarea şi desfăşurarea interviului, intră în competenţa comisiilor prevăzute la alin. (1), în funcţie de obiectul de activitate al acestora.

    ART. 15
    Rezultatele obţinute în urma susţinerii interviului se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se aduc la cunoştinţă şi prin afişare la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului.

    CAP. IV
    Organizarea testării specialiştilor
    ART. 16
    (1) Testarea specialiştilor se face prin interviu şi constă în verificarea gradului de însuşire a actelor normative referitoare la domeniul respectiv, a dispoziţiilor din Codul de procedură civilă şi Codul de procedură penală, referitoare la expertiză, şi din alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză tehnică judiciară, drepturile şi obligaţiile experţilor.
    (2) Dispoziţiile art. 3 şi 4 se aplică în mod corespunzător.
    (3) Tematica pentru testare, data şi locul susţinerii interviului se publică, cu cel puţin 30 de zile înainte de data susţinerii acestuia, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. De asemenea, se afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se un proces-verbal despre aceasta, precum şi pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
    (4) Comisia de testare se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei şi este constituită din 3 membri, respectiv un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, selectat în condiţiile art. 6 alin. (3)-(5), şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei.
    (5) Rezultatele testării, constând în calificativul „Admis“ sau „Respins“, se consemnează într-un proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei. Lista privind rezultatele testării se publică pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se un proces-verbal despre aceasta.

    CAP. V
    Dispoziţii privind experţii tehnici judiciari care au dobândit această calitate într-un stat membru al UE ori aparţinând SEE
    ART. 17
    (1) Cetăţeanul unui alt stat membru al UE sau aparţinând SEE şi cetăţeanul român care au dobândit calitatea de expert tehnic judiciar într-un alt stat membru al UE sau aparţinând SEE, calitate certificată de organismele profesionale recunoscute în acele state, se pot înscrie în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari, întocmit pe specialităţi şi pe judeţe de compartimentul de specialitate din Ministerul Justiţiei care îndeplineşte atribuţiile acestei instituţii privind experţii tehnici judiciari, în vederea exercitării profesiei în România, în condiţiile legii, fără susţinerea examenului sau a interviului pentru dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar.
    (2) În baza cererii formulate de solicitantul prevăzut la alin. (1), Ministerul Justiţiei recunoaşte automat titlul de calificare emis de autoritatea competentă din statul de origine şi îl înscrie în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari.
    (3) În vederea înscrierii în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari, expertul tehnic judiciar solicitant va depune la Ministerul Justiţiei următoarele documente:
    a) cererea de înscriere, care se va redacta în limba română şi în care se vor înscrie date privind expertul: nume, prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresa de domiciliu în statul membru al UE sau aparţinând SEE şi, dacă există, adresa de reşedinţă în România, specializarea expertului, telefon, fax, email;
    b) copia documentului care atestă dobândirea calificării profesionale de expert tehnic judiciar în statul de origine;
    c) copia traducerii în limba română a documentului care atestă dobândirea calificării profesionale de expert tehnic judiciar în statul de origine, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    d) copia actului de identitate şi, dacă este necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele membre ale UE sau aparţinând SEE;
    e) declaraţia pe propria răspundere că are capacitatea de exerciţiu deplină, redactată în limba română, în original sau în copie;
    f) fişa de aptitudine eliberată de medicul de medicina muncii, în original sau în copie;
    g) certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie, ori consimţământul expres al candidatului exprimat printr-o declaraţie scrisă pentru obţinerea de către Ministerul Justiţiei a extrasului de pe cazierul judiciar, potrivit legii. Dacă certificatul de cazier judiciar este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    h) recomandare privind buna reputaţie profesională şi socială, în original sau în copie, obţinută de la locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei.

    (4) Cererea prevăzută la alin. (3), împreună cu documentele care o însoţesc, poate fi transmisă şi prin Punctul de contact unic electronic, înfiinţat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, cu modificările ulterioare.
    (5) Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale pentru exercitarea cu caracter permanent a profesiei în România, înscrierea expertului tehnic judiciar în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari se realizează de către compartimentul de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, în temeiul ordinului ministrului justiţiei emis în condiţiile art. 10^1 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cel mult 3 luni de la data prezentării de către solicitant a tuturor documentelor care fac dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege.
    (6) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi cetăţenilor aparţinând CH.

    ART. 18
    (1) Cetăţeanul unui alt stat membru al UE sau aparţinând SEE şi cetăţeanul român care au dobândit calitatea de expert tehnic judiciar într-un alt stat membru al UE sau aparţinând SEE şi exercită profesia cu titlu permanent în unul dintre aceste state pot profesa în România şi în mod temporar sau ocazional. În această situaţie, expertul tehnic judiciar este exceptat de la procedura de înscriere în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari.
    (2) În cazul în care, în vederea exercitării temporare sau ocazionale a profesiei de expert tehnic judiciar, solicitantul prevăzut la alin. (1) se află la prima aplicaţie în România ori dacă intervine o modificare substanţială a situaţiei sale, acesta va înainta Ministerului Justiţiei o declaraţie privind serviciile pe care le va presta, însoţită de următoarele documente:
    a) copia actului de identitate şi, dacă este necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele membre ale UE sau aparţinând SEE;
    b) copia documentului care atestă dobândirea calificării profesionale de expert tehnic judiciar în statul de origine;
    c) copia traducerii în limba română a documentului care atestă dobândirea calificării profesionale de expert tehnic judiciar în statul de origine, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    d) copia documentului prin care se atestă că solicitantul este legal stabilit într-un stat membru al UE sau aparţinând SEE în scopul desfăşurării de astfel de activităţi. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    e) copia documentului prin care se atestă că solicitantului nu îi este interzis să practice profesia, chiar şi cu caracter temporar, la momentul eliberării atestatului. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei;
    f) copia documentului cu care se face dovada că a desfăşurat o activitate specifică pentru calificarea profesională de expert tehnic judiciar timp de cel puţin un an în decursul ultimilor 10 ani, pentru cazul în care profesia nu este reglementată în statul de stabilire. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi copia traducerii în limba română a documentului respectiv, efectuată de un traducător autorizat de Ministerul Justiţiei.

    (3) Declaraţia prevăzută la alin. (2) poate fi înaintată prin orice mijloace, inclusiv prin Punctul de contact unic electronic, şi se reînnoieşte anual, dacă solicitantul intenţionează să exercite, în mod temporar sau ocazional, în decursul anului respectiv, profesia de expert tehnic judiciar în România.
    (4) Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale pentru exercitarea ocazională sau temporară a profesiei, luarea în evidenţă a expertului tehnic judiciar se realizează de către compartimentul de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari, în temeiul ordinului ministrului justiţiei emis în condiţiile art. 10^1 alin. (9) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cel mult 3 luni de la data prezentării de către solicitant a tuturor documentelor care fac dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege.
    (5) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi cetăţenilor aparţinând CH.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 19
    Compartimentul de specialitate care îndeplineşte atribuţiile Ministerului Justiţiei privind experţii tehnici judiciari eliberează experţilor tehnici judiciari legitimaţia de expert, iar specialiştilor adeverinţă din care rezultă calitatea dobândită.

    ANEXA 1

    la regulament
    - model -
    CONTRACT CIVIL DE FURNIZARE SERVICII
    Nr. .......
    Având în vedere dispoziţiile art. 4 alin. (7) din Regulamentul privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.059/C/2025,
    I. Părţile contractante
    1. Ministerul Justiţiei, cu sediul în municipiul Bucureşti, strada Apolodor nr. 17, sectorul 5, cod fiscal 4265841, reprezentat legal prin ........, în calitate de beneficiar, pe de o parte,
    şi
    2. Domnul/Doamna .........., domiciliat(ă) în localitatea ............, str. ............, nr. ..., judeţul ..........., posesor/posesoare al/a cărţii de identitate/paşaportului seria ..... nr. ................., eliberat(ă) de ............. la data de .........., având CNP ..........., în calitate de furnizor, pe de altă parte,
    au încheiat prezentul contract de furnizare servicii, în următoarele condiţii stabilite de comun acord:

    II. Obiectul contractului
    Ducerea la îndeplinire, de către furnizor, în termenul cerut de către beneficiar, a obligaţiilor stabilite prin Regulamentul privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.059/C/2025, ce decurg din calitatea de membru al Comisiei de examinare/Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, desemnat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. .../C/..., referitoare la următorul serviciu:
    - participarea în Comisia de examinare, în cadrul procedurii de organizare şi desfăşurare a examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar, în scopul elaborării subiectelor privind verificarea nivelului cunoştinţelor referitoare la specializare şi a gradului de însuşire a actelor normative referitoare la specializare, precum şi a baremului de notare stabilit pentru aceste subiecte;
    sau, după caz:
    – participarea în cadrul Comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în cadrul procedurii de organizare şi desfăşurare a examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar, în scopul soluţionării contestaţiilor împotriva subiectelor stabilite pentru verificarea nivelului cunoştinţelor referitoare la specializare şi a gradului de însuşire a actelor normative referitoare la specializare, împotriva baremului de notare stabilit pentru aceste subiecte, precum şi împotriva notării lucrărilor pentru aceste subiecte.


    III. Durata contractului
    Contractul de furnizare servicii se desfăşoară în perioada ........., în vederea organizării şi desfăşurării examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar în specializarea ........... .

    IV. Preţul contractului
    4.1. Contravaloarea serviciilor furnizate se stabileşte prin raportare la un nivel echivalent orei de muncă la care furnizorul este remunerat în cadrul unităţii de învăţământ superior unde îşi desfăşoară activitatea, conform adeverinţei eliberate de aceasta din urmă, în funcţie de numărul de ore lucrate în cadrul comisiei, în condiţiile legii.
    Suma de plată se determină după prestarea serviciului, prin înmulţirea numărului de ore lucrate în cadrul comisiei cu valoarea brută a orei de muncă.
    Preţul reprezintă echivalentul tuturor activităţilor/operaţiunilor, prevăzute la pct. II din prezentul contract, desfăşurate de furnizor şi cuprinse în fişa de pontaj întocmită de furnizor şi aprobată de preşedintele Comisiei de examinare/Comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
    Suma brută/netă urmează să fie achitată la finalizarea serviciului efectuat şi validat, în luna următoare validării acestuia, pe baza documentelor justificative, sub semnătura persoanelor implicate în realizarea acestora.
    Furnizorul are dreptul la decontarea sumelor reprezentând cheltuieli de transport, cazare şi diurnă.

    4.2. Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului prevăzut la art. 4.1 include toate costurile ocazionate de îndeplinirea serviciului ce fac obiectul contractului.
    4.3. Din contravaloarea serviciului furnizat se reţine în mod obligatoriu impozitul legal aplicabil.

    V. Garanţii
    5.1. Furnizorul garantează pentru calitatea, corectitudinea şi legalitatea activităţilor efectuate, în conformitate cu prevederile Codului civil şi ale Regulamentului privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.059/C/2025.
    5.2. Toate documentele vor fi redactate în limba română.

    VI. Obligaţiile părţilor
    6.1. Furnizorul se obligă:
    - să execute activităţile ce decurg din calitatea de membru în Comisia de examinare/Comisia de soluţionare a contestaţiilor, astfel cum acestea sunt definite în prezentul contract şi în Regulamentul privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.059/C/2025;
    – să execute activităţile ce decurg din calitatea de membru în Comisia de examinare/Comisia de soluţionare a contestaţiilor, respectând nivelul de calitate impus, cu maximă eficienţă şi standardele de etică profesională şi morală;
    – să respecte obligaţiile ce decurg din calitatea de membru în Comisia de examinare/Comisia de soluţionare a contestaţiilor cu privire la asigurarea securităţii şi confidenţialitatea tematicii, subiectelor şi baremului de notare, precum şi a oricăror documente sau informaţii de care ia cunoştinţă cu ocazia desfăşurării activităţii în cadrul comisiei;
    – să respecte toate prevederile legale specifice activităţii pe care o desfăşoară;
    – să respecte deciziile beneficiarului privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi să ţină seama de recomandările acestuia;
    – să respecte prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, şi să nu folosească în alte scopuri datele personale prelucrate.

    6.2. Beneficiarul serviciilor se obligă să achite contravaloarea serviciului, în contul furnizorului, conform termenului şi sumei stabilite de comun acord prin prezentul contract.

    VII. Încetarea contractului de prestări servicii
    7.1. Contractul încetează la data îndeplinirii de către părţi a obligaţiilor asumate prin contract sau la data stabilită, de comun acord, de către părţile semnatare.
    7.2. Prezentul contract poate fi reziliat de beneficiar în condiţiile în care furnizorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile contractuale.
    7.3. În caz de reziliere, furnizorul va fi îndreptăţit să primească cuantumul reprezentând contravaloarea serviciului efectuat şi validat în temeiul prezentului contract, până la data efectivă a rezilierii.
    7.4. Rezilierea prezentului contract nu va avea niciun efect asupra obligaţiilor deja scadente între părţile contractante.

    VIII. Forţa majoră
    8.1. Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod necorespunzător - totală sau parţială a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.
    8.2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să notifice cealaltă parte, în termen de 5 zile calendaristice, despre producerea evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.
    8.3. Dacă evenimentul care constituie forţă majoră nu încetează în termen de 15 zile calendaristice de la producerea sa, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de plin drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune- interese.

    IX. Litigii
    9.1. Părţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanţii lor.
    9.2. În cazul în care nu este posibilă rezolvarea litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti competente.

    X. Clauze finale
    10.1. Modificarea prezentului contract se face numai prin act adiţional încheiat între părţile contractante.
    10.2. În cazul în care părţile îşi încalcă obligaţiile, neexercitarea de partea care suferă vreun prejudiciu a dreptului de a cere executarea întocmai sau prin echivalent bănesc a obligaţiei respective nu înseamnă că aceasta a renunţat la acest drept al său.
    10.3. Prezentul contract de furnizare servicii este guvernat de dispoziţiile art. 1.766 şi 1.768, precum şi de cele cuprinse în capitolul I - Contractul din titlul II - Izvoarele obligaţiilor al cărţii a V-a - Despre obligaţii din Codul civil, care se aplică în mod corespunzător, precum şi de prevederile Regulamentului privind desfăşurarea examenului şi a interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi testarea profesională a specialiştilor care efectuează expertize tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.059/C/2025.
    10.4. Prezentul contract nu reglementează activităţile de muncă specifice Codului muncii, iar prestarea activităţilor în cadrul prezentului contract nu dă dreptul furnizorului de a cere transformarea contractului în raport de muncă.
    10.5. Prezentul contract a fost încheiat astăzi, ........, în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte.


┌─────────────────────┬─────────────────────┐
│Beneficiar, │Furnizor, │
│.....................│.....................│
└─────────────────────┴─────────────────────┘


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016