Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 29 mai 2003  privind organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de admitere la programele de formare specializată în administraţia publica - anul 2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 29 mai 2003 privind organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de admitere la programele de formare specializată în administraţia publica - anul 2003

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 415 din 13 iunie 2003
──────────
    Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 615 din 29 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 415 din 13 iunie 2003.
──────────
    CAP. 1
    Principii generale
    ART. 1
    Organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de admitere la programele de formare specializată în administraţia publică au la baza prevederile Hotărârii Guvernului nr. 710/2002 privind funcţionarea Institutului Naţional de Administraţie şi ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    Institutul Naţional de Administraţie organizează programe de formare specializată în administraţia publică centrala şi locală cu durata de 2 ani şi de 1 an.

    ART. 3
    Organizarea şi desfăşurarea concursului naţional sunt de competenţa comisiei de admitere, care se numeşte prin ordin al ministrului administraţiei publice, la propunerea Institutului Naţional de Administraţie. Comisia de admitere cuprinde 3 subcomisii:
    a) de organizare a concursului;
    b) de elaborare a subiectelor;
    c) de supraveghere în sali.


    ART. 4
    Comisia de admitere publică în mass-media şi pe Internet toate informaţiile privind organizarea şi desfăşurarea concursului de admitere.

    CAP. 2
    Admiterea la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 2 ani
    SECŢIUNEA 1
    Admiterea la concurs
    ART. 5
    Admiterea la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 2 ani, se face prin concurs naţional anual, la care pot participa absolvenţi de învăţământ superior cu diploma de licenţă sau echivalenta, a căror vârsta nu poate fi mai mare de 30 de ani.

    ART. 6
    Cifra de şcolarizare pentru programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 2 ani, pentru anul 2003, este de 100 de locuri, care se finanţează de la bugetul de stat.

    ART. 7
    Programul de desfăşurare a concursului naţional de admitere 2003 este prezentat în anexa nr. 1.

    ART. 8
    Înscrierea la concursul de admitere se face pe baza următoarelor documente:
    a) cerere de înscriere;
    b) diploma de licenţă sau diploma echivalenta acesteia, în original sau copie legalizată; pentru absolvenţii care au terminat institutul de învăţământ superior în acelaşi an în care participa la concursul de admitere - adeverinta de absolvire cu examen de licenţă;
    c) certificatul de naştere în copie legalizată;
    d) certificatul de căsătorie în copie legalizată, dacă este cazul;
    e) patru fotografii tip buletin de identitate;
    f) chitanţa de plată a taxei de înscriere.


    ART. 9
    Candidaţilor înscrişi li se vor elibera legitimatii de concurs. Pe parcursul desfăşurării concursului candidaţii vor avea asupra lor actul de identitate şi legitimatia de concurs.

    ART. 10
    În vederea informării candidaţilor, pe perioada de înscriere, comisia de admitere afişează zilnic numărul candidaţilor înscrişi.

    ART. 11
    Comisia de admitere afişează cu cel puţin 48 de ore înaintea începerii probelor de concurs listele nominale ale candidaţilor înscrişi, în ordine alfabetica, şi programul desfăşurării acestora, indicandu-se: data, ora începerii şi durata de desfăşurare a probelor de concurs, repartizarea pe sali a candidaţilor.

    ART. 12
    Candidaţii au obligaţia de a verifica exactitatea datelor înscrise în listele afişate şi de a sesiza imediat comisia de admitere cu privire la eventualele neconcordante cu datele precizate în cererea de înscriere sau faţă de actele depuse în dosarul de înscriere. Orice modificări pe listele afişate se fac numai înainte de începerea concursului.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Probele de concurs
    ART. 13
    Concursul de admitere la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 2 ani, se desfăşoară în doua etape:
    1. Prima etapa consta din 3 probe scrise:
    a) Limba străină: franceza/engleza - proba eliminatorie;
    b) Economie şi finanţe publice;
    c) Elemente de drept: administrativ, comunitar şi constituţional.

    2. Etapa a doua consta din probe de evaluare stabilite cu participarea unei comisii de specialitate formate din reprezentanţii consorţiului câştigător al Programului PHARE 2001 nr. 0106.03 "Crearea unui corp profesionist de manageri în administraţia publică".

    ART. 14
    Tematica probelor de concurs din prima etapa şi bibliografia aferentă sunt prezentate în anexa nr. 2.

    ART. 15
    Subiectele pentru probele de concurs se stabilesc în ziua desfăşurării acestuia, prin tragere la sorţi, de către subcomisia de organizare. Subiectele vor fi formulate, conform tematicii, de membrii subcomisiei specializaţi în profilul probei, care sunt responsabili de corectitudinea acestora. Numărul subiectelor propuse pentru fiecare proba trebuie să fie de trei ori mai mare decât numărul subiectelor care vor fi alese pentru derularea concursului. În arhiva concursului de admitere se vor păstra toate subiectele, atât cele propuse, cat şi cele alese.

    ART. 16
    Probele scrise se desfăşoară în sali care pot să asigure aşezarea candidaţilor la distanta corespunzătoare, pastrandu-se un loc liber între candidaţi. În aceste sali nu vor exista materiale didactice care ar putea influenţa desfăşurarea concursului. Este interzisă introducerea în sali a oricăror aparate şi dispozitive electronice.

    ART. 17
    Repartizarea membrilor subcomisiei de supraveghere pe sali se stabileşte de preşedintele comisiei de admitere cu doua ore înainte de începerea probei. Pentru fiecare sala se repartizează câte un responsabil şi un număr de membri, în funcţie de numărul de candidaţi din sala respectiva. Subcomisia de supraveghere este responsabilă de modul în care se derulează probele de concurs, începând cu accesul candidaţilor în sali, derularea propriu-zisa şi predarea lucrărilor la subcomisia de organizare a concursului.

    ART. 18
    Accesul candidaţilor în sala este permis numai cu maximum o ora înainte de începerea probei, conform listelor afişate, sub supravegherea responsabilului de sala. Candidaţii au obligaţia de a prezenta la intrare: actul de identitate - carte de identitate, buletin de identitate sau pasaport şi legitimatia de concurs.

    ART. 19
    Responsabilul de sala noteaza în catalog candidaţii prezenţi şi absenţi. Actul de identitate şi legitimatia de concurs vor rămâne pe masa candidatului pe toată durata probei, pentru a putea fi efectuate verificări suplimentare.

    ART. 20
    Candidaţii care nu vor fi în sala în momentul comunicării subiectelor pierd dreptul de a susţine proba de concurs.

    ART. 21
    Candidaţii nu au voie sa părăsească sala şi sa revină, în cazuri de forta majoră, cu caracter medical, şeful subcomisiei de supraveghere deleagă un membru al acesteia, care va însoţi candidatul până la grupurile sanitare şi îl va conduce înapoi în sala.

    ART. 22
    Responsabilii de sali primesc de la subcomisia de organizare a concursului: catalogul sălii, grila de raspunsuri şi instrucţiunile de derulare a probelor de concurs.

    ART. 23
    Probele de concurs din prima etapa se desfăşoară sub forma de grila, pe durata a 3 ore fiecare.

    ART. 24
    După terminarea fiecărei probe de concurs, subcomisia de organizare a concursului afişează la avizierele Institutului Naţional de Administraţie şi pe site-ul web baremurile de corectare, permitand astfel candidaţilor să îşi autoevalueze lucrările.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Evaluarea concursului
    ART. 25
    Corectarea grilelor de raspunsuri se face de subcomisia de organizare a concursului prin intermediul unui sistem automat de scanare.

    ART. 26
    Fiecare proba de concurs va fi evaluată cu un număr de puncte între 1 şi 100.

    ART. 27
    Prima proba - limba străină - este eliminatorie, punctajul minim necesar pentru a promova această probă fiind de 50 de puncte.

    ART. 28
    Punctajul general la probele scrise se va calcula ca medie aritmetica a punctajelor celor 3 probe [PG = (P1+P2+P3)/3].

    ART. 29
    Va fi admis pentru etapa a doua de concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului general obţinut la probele din prima etapa, un număr de candidaţi ce reprezintă dublul numărului de locuri = 200.

    ART. 30
    Transformarea punctajului general în nota se face pe baza relatiei: Nota = PG/10. Punctajul general minim necesar pentru a fi declarat admis este de 50 de puncte (echivalentul notei 5.00).

    ART. 31
    În cazul existenţei mai multor candidaţi cu nota egala cu cea a candidatului de pe ultimul loc, aceştia sunt departajati aplicându-se următoarele criterii:
    a) punctajul de la proba 3 "Elemente de drept";
    b) punctajul de la proba 1 "Limba străină".


    ART. 32
    În etapa a doua se va face selecţia finala cu participarea unei comisii de specialitate formate din reprezentanţii consorţiului câştigător al Programului PHARE 2001 nr. 0106.03 "Crearea unui corp profesionist de manageri în administraţia publică".

    ART. 33
    Rezultatele concursului de admitere, verificate şi aprobate de comisia de admitere, se aduc la cunoştinţa celor interesaţi prin afişare la avizier şi pe site-ul web al Institutului Naţional de Administraţie, specificându-se ora şi data afişării.

    ART. 34
    Candidaţii care îşi retrag actele înainte de afişarea rezultatelor finale sunt consideraţi respinsi.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor
    ART. 35
    Eventualele contestaţii se depun şi se rezolva după cum urmează:
    a) în termen de 24 de ore din momentul afişării rezultatelor pentru proba eliminatorie din prima etapa;
    b) în termen de 48 de ore din momentul afişării rezultatelor pentru probele 2 şi 3 din prima etapa.


    ART. 36
    Preşedintele comisiei de admitere numeşte membrii comisiei de rezolvare a contestaţiilor dintre membrii subcomisiei de organizare a concursului care nu au participat la evaluarea concursului în prima etapa.

    ART. 37
    Rezultatele contestaţiilor se afişează la avizierele şi pe site-ul web ale Institutului Naţional de Administraţie.

    ART. 38
    După rezolvarea contestaţiilor rezultatele concursului de admitere rămân definitive.

    CAP. 3
    Admiterea la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 1 an
    ART. 39
    Admiterea la programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 1 an, se face prin concurs naţional, la care pot participa absolvenţi de învăţământ superior cu diploma de licenţă sau echivalenta.

    ART. 40
    (1) Cifra de şcolarizare pentru programul de formare specializată în administraţia publică, cu durata de 1 an, pentru anul 2003, este de 300 de locuri, care vor fi finanţate prin taxe de şcolarizare, al căror cuantum se stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei publice, la propunerea Institutului Naţional de Administraţie, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
    (2) Taxele de şcolarizare se plătesc de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, potrivit legii, sau de cursanţi.

    ART. 41
    Locurile prevăzute pentru anul 2003 vor fi distribuite pe mai multe specializări aprobate de Consiliul de administraţie al Institutului Naţional de Administraţie, în funcţie de cerinţele de formare.

    ART. 42
    Organizarea şi desfăşurarea concursului naţional sunt de competenţa subcomisiei de organizare a concursului.

    ART. 43
    Înscrierea la concursul de admitere se face pe baza următoarelor documente:
    a) cerere de înscriere;
    b) diploma de licenţă sau diploma echivalenta acesteia, în original sau copie legalizată; pentru absolvenţii care au terminat institutul de învăţământ superior în acelaşi an în care participa la concursul de admitere - adeverinta de absolvire cu examen de licenţă;
    c) foaia matricola în original;
    d) certificatul de naştere în copie legalizată;
    e) certificatul de căsătorie în copie legalizată, dacă este cazul;
    f) patru fotografii tip buletin de identitate;
    g) chitanţa de plată a taxei de înscriere.


    ART. 44
    După terminarea perioadei de înscriere comisia de admitere va afişa listele nominale ale candidaţilor înscrişi în ordine alfabetica, specificându-se media generală de absolvire a facultăţii.

    ART. 45
    Candidaţii au obligaţia de a verifica exactitatea datelor înscrise în listele afişate şi de a sesiza imediat comisia de admitere cu privire la eventualele neconcordante cu datele precizate în cererea de înscriere sau faţă de actele depuse în dosarul de înscriere. Orice modificări pe listele afişate se fac numai până la începerea concursului.

    ART. 46
    Programul de desfăşurare a concursului este prezentat în anexa nr. 3.

    ART. 47
    Evaluarea candidaţilor se va face în urma unui interviu care va testa capacitatile manageriale şi de comunicare ale acestora şi în funcţie de media generală de absolvire a facultăţii.

    ART. 48
    Rezultatul evaluării prin interviu va fi "admis" sau "respins".

    ART. 49
    Candidaţii declaraţi admişi în urma interviului vor fi ierarhizati descrescator, în funcţie de media generală de absolvire a facultăţii.

    ART. 50
    Rezultatele concursului de admitere, verificate şi aprobate de comisia de admitere, se aduc la cunoştinţa celor interesaţi prin afişare, specificându-se data şi ora afişării.

    ART. 51
    Candidaţii care îşi retrag actele înainte de afişarea rezultatelor finale sunt consideraţi respinsi.

    CAP. 4
    Dispoziţii finale
    ART. 52
    Candidaţii declaraţi admişi vor fi înmatriculaţi prin ordin al directorului general al Institutului Naţional de Administraţie.

    ART. 53
    Actele candidaţilor respinsi se restituie acestora, la cerere.

    ART. 54
    Candidaţii la concursul de admitere vor achită o taxa de înscriere de 1.500.000 lei.

    ART. 55
    Pe toată durata concursului de admitere lucrările vor fi păstrate la sediul comisiei de admitere, în dulapuri sigilate.

    ART. 56
    (1) Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage sancţionarea candidaţilor.
    (2) Sancţionarea candidaţilor se face în funcţie de gravitatea faptelor şi consta în avertisment pentru încălcarea prezentului regulament în mod izolat şi fără intenţie sau în eliminarea din concurs în situaţia de frauda.
    (3) Se considera frauda:
    a) încercarea dovedită de a copia după cărţi, caiete, notite, surse electronice sau alte materiale;
    b) transmiterea sau primirea de coli-tip sau ciorne către sau de la alt candidat;
    c) falsificarea actelor cerute pentru înscriere.

    (4) Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de către membrii comisiei de admitere constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legii.

    ART. 57
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament
    PROGRAMUL
    de desfăşurare a concursului naţional de admitere
    la programul de formare specializată în administraţia
    publică cu durată de 2 ani
    Admitere 2003
    Sesiunea septembrie

┌───┬───────────────────────┬──────────┐
│Nr.│Etapa │Perioada │
│crt│ │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Numirea comisiei de │ │
│1. │admitere prin ordin al │1-30 iulie│
│ │ministrului │2003 │
│ │administraţiei publice │ │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │ │15 august-│
│2. │Înscrierea candidaţilor│10 │
│ │ │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Afişarea listelor │11 │
│3. │candidaţilor │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Susţinerea probelor de │13-17 │
│ │concurs din prima etapa│septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Proba 1 - Limba străină│13 │
│ │- proba eliminatorie │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Afişarea rezultatelor │14 │
│ │la proba eliminatorie │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Depunerea şi rezolvarea│15 │
│4. │contestaţiilor la proba│septembrie│
│ │eliminatorie │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Proba 2 - Economie şi │16 │
│ │finanţe publice │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Proba 3 - Elemente de │17 │
│ │drept │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Afişarea rezultatelor │18 │
│ │din prima etapa │septembrie│
│ │ │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Depunerea şi rezolvarea│19-20 │
│5. │contestaţiilor la │septembrie│
│ │probele 2 şi 3 │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Desfăşurarea │19-27 │
│6. │concursului din etapa a│septembrie│
│ │doua │2003 │
├───┼───────────────────────┼──────────┤
│ │Afişarea rezultatelor │28 │
│7. │finale │septembrie│
│ │ │2003 │
└───┴───────────────────────┴──────────┘


    ANEXA 2

    la regulament
    TEMATICA
    probelor de concurs din prima etapa
    Admitere 2003

    PROBA 1 - LIMBA STRĂINĂ
    A. Limba engleza
    1. Nivel de cunoştinţe
    Pentru evaluarea competentelor de comunicare, la examenul de limba engleza candidaţii vor trebui sa demonstreze:
    - capacitatea de a utiliza corect structurile lexico-gramaticale şi elementele de ortografie la nivel avansat de cunostere a limbii engleze;
    – înţelegerea unui text (extragerea unei anumite informaţii/idei sau înţelegerea sensului global al unui text, selectand varianta de interpretare dintr-un număr de posibilităţi date);
    – utilizarea actelor de vorbire în registrul formal şi în cel informal.


    2. Tematica
    a) Subiecte generale
    - Abilitatile fizice şi intelectuale ale omului;
    – Valorile traditionale - elemente de definire a comunităţilor umane;
    – Lumea de maine - responsabilitatea celor de azi;
    – Turismul şi avantajele sale;
    – Protecţia mediului - preocupare majoră a omenirii;
    – Tehnologia moderna şi implicatiile sale în viaţa de zi cu zi;
    – Combaterea criminalitatii - o problemă a întregii societăţi;
    – Comunicarea umană;
    – Demografia - un subiect de interes comun;
    – Mass-media şi societatea.

    b) Structuri morfosintactice
    - Determinanţi: articolul hotărât şi nehotarat; omisiunea articolului; adjectivul demonstrativ; adjectivul posesiv;
    – Substantivul: genul, pluralul regulat şi neregulat, genitivul, substantive colective, substantive numarabile şi nenumarabile;
    – Adjectivul: comparatia regulată şi neregulata; construcţia de tipul the more, the merrier;
    – Numeralul;
    – Pronumele personal; pronumele reflexiv; pronumele de intarire, pronumele reciproc (each other, one another); pronumele nehotarat (anybody etc.); pronumele relativ; funcţiile lui it;
    – Verbul: verbe regulate şi neregulate; timpuri (prezentul simplu şi continuu, trecutul simplu şi continuu, prezentul perfect simplu şi continuu, trecutul perfect simplu şi continuu, going to, viitorul simplu şi continuu, viitorul perfect simplu şi continuu); verbe modale (can, may, must, should, ought to, need, will, would) şi echivalente modale, condiţionalul; gerunziul; infinitivul; subjonctivul; participiul prezent şi trecut; diateza activa şi pasiva;
    – Adverbul: comparatia; poziţia în propozitie;
    – Prepozitia (inclusiv verbe, substantive şi adjective urmate de prepozitii);
    – Conjunctia;
    – It is vs. There is;
    – Acordul subiect-predicat;
    – Topica frazei;
    – Tipuri de propozitii: subiectiva, relativ-atributiva, completiva, circumstantiala de timp/cauza/scop, condiţională, concesiva, comparativa (as if/as though);
    – Vorbirea directa şi indirecta;
    – Corespondenta timpurilor în vorbirea indirecta, propozitii condiţionale şi temporale;
    – Construcţii verbale: acuzativ + infinitiv; nominativ + infinitiv, have/get + complement direct + participiu trecut; used to + verb; be/get/become used to + verb-ing/substantiv; it's (about/high) time...; în case vs. If; I wish.. ./If only...

    c) Acte de vorbire:
    - a prezenta pe cineva/a se prezenta/a răspunde la o prezentare;
    – a da informaţii despre sine, a propune, a invita; a accepta/a refuza o invitaţie/o ofertă/un cadou;
    – a-şi exprima acordul/dezacordul, a da şi a cere informaţii/indicaţii, a multumi şi a răspunde la multumiri;
    – a felicita, a (se) scuza, a-şi exprima opiniile/sentimentele/preferintele/dorintele/regretele etc.;
    – a descrie un loc, a situa în timp/spaţiu;
    – a cere cuiva să facă ceva, a interzice, a sfatui, a povesti un eveniment, a comenta o idee/un subiect, a descrie, a preciza cantitatea/calitatea, a compara, a argumenta, a convinge etc.


    BIBLIOGRAFIE
    1. Kathy Gude and Michael Duckworth, Proficiency-Masterclass, Student's Book, Oxford University Press, 1998;
    2. Raymond Murphy, English Grammar în Use, Cambridge University Press, 1991


    B. Limba franceza
    a. Subiecte generale:
    - Aspecte din viaţa tinerilor: preocupări, pasiuni, proiecte, idealuri, sentimente, timp liber;
    – Relaţii interpersonale şi viaţa socială: familia, prietenii, banii, raporturi sociale, atitudini faţă de problemele sociale;
    – Aspecte ale vieţii cotidiene: mijloace de transport, comerţ, mijloace de comunicare (presa, televiziunea), servicii (poştale, bancare etc.), sănătate, moda;
    – Educaţie şi munca: învăţământ, alegerea unei profesii, modele de viaţa, raporturi între generaţii, etica profesională;
    – Mediul înconjurător: oraşul, satul, regiunea, ţara cunoscută (preferata), călătorii, vacante, anotimpuri, meteorologia, poluarea;
    – Condiţia umană: toleranta, curaj, adevăr, minciuna, sentimentul prieteniei;
    – Spaţiul francofon: Franţa de astăzi, repere culturale şi ştiinţifice, ţările francofone.

    b. Structuri morfosintactice:
    - L'article: indefini, defini, contracte, partitif;
    – Le nom: genre/formation du feminin, nombre/formation du pluriel, formation du genitif et du datif, nominalisation;
    – L'adjectif: accord de l'adjectif qualificatif (formation du feminin et du pluriel), accord de l'adjectif de couleur (feminin, pluriel), degres de comparaison (cas particuliers), adjectifs a valeur adverbiale, adjectifs possessifs, demonstratifs, interro-exclamatifs, indefinis;
    – Le pronom: personnel, possessif, demonstratif, relatif, interrogatif, indefini, en, y. La place des pronoms personnels complements d'objet direct et indirect et des pronoms adverbiaux dans la phrase affirmative et imperative. L'adjectif numeral (ordinal et cardinal);
    – Le verbe; les modes (indicatif, condiţionnel, subjonctif, imperatif, infinitif, participe present/passe, gerondif), accord du participe passe, temps simples et temps composes, les voix (active, passive, pronominale);
    – L'adverbe: types, degres de comparaison (cas particuliers);
    – Syntaxe de la proposition: sujet, inversion du sujet, predicat, epithete, complement du nom, complement d'objet (direct, indirect), complements circonstanciels;
    – Juxtaposition, coordination et subordination. Syntaxe de la phrase et types de subordonnees: completive directe, indirecte, relative, participe; circonstancielles de temps, de lieu, de cause, de consequence, de but, de concession, de condiţion; Şi condiţionel/Şi dubitatif, le systeme comparatif, la concordance des temps de l'indicatif et du subjonctif; categories de verbes et de relateurs et types de constructions qui demandent l'emploi du subjonctif;
    – Types de phrases: declarative, imperative, exclamative, interrogative (directe et indirecte) negative, passive, impersonnelle.

    c. Acte de vorbire:
    - a se prezenta/a prezenta pe cineva/a răspunde la o prezentare;
    – a da informaţii despre sine;
    – a propune/a invita;
    – a accepta/a refuza o invitaţie, o ofertă, un cadou;
    – a-şi exprima acordul/dezacordul;
    – a da/a cere informaţii, indicaţii;
    – a multumi/a răspunde la multumiri;
    – a face urari, a felicita;
    – a se scuza/a scuza pe cineva;
    – a exprima opinii/sentimente/preferinţe/dorinte/regrete;
    – a descrie un loc, a situa în spaţiu/în timp;
    – a cere cuiva să facă ceva, a sfatui/a interzice, a se opune;
    – a povesti un eveniment/a face o descriere;
    – a comenta o idee, un subiect;
    – a preciza cantitatea, calitatea/a compara.

    BIBLIOGRAFIE
    1. Cilianu Lascu C., Perisanu M. (2001): Le francais a l'usage des professionnels, Ed. Meteora Press.
    2. Cilianu Lascu C., Stoean C. (2002): Gramatica fundamentală a limbii franceze vol. I şi vol. II, Ed. Meteora Press.


    NOTĂ: Poate fi utilizat şi orice alt manual care acoperă programa.

    PROBA 2 - ECONOMIE ŞI FINANŢE PUBLICE
    A. Economie
    1. Tensiunea nevoi-resurse. Alegerea privată şi alegerea publică
    2. Economia cu piaţa concurentiala. Rolul guvernului în economie
    3. Alocarea resurselor pieţei. Comportamentul consumatorului. Comportamentul producătorului. Cerere şi oferta. Analiza economică a bunurilor publice
    4. Pieţe şi preţuri. Echilibrul pe termen scurt. Echilibrul pe termen lung. Externalitati. Politici de corectare a esecurilor pieţei
    5. Politica publică privind monopolul şi concurenta
    6. Politici de reglementare a pieţei muncii. Reglementarea pieţei monetare
    7. Politici economice privind sectorul public în perioada de tranzitie
    8. Transformarea sistemului instituţional. Politici de stabilizare macroeconomica. Politici de ajustare structurală
    9. Distribuţia venitului şi avutiei. Redistribuirea venitului: egalitate şi eficienta. Sistemul cheltuielilor şi veniturilor bugetare. Alegerea guvernului - echitate şi eficienta. Politici de protecţie socială
    10. Creşterea economică. Beneficii şi costuri. Politici de creştere economică
    11. Echilibrul şi dezechilibrul macroeconomic. Politici antiinflationiste. Politici privind ocuparea
    12. Evaluarea intervenţiei guvernamentale: costuri şi beneficii
    13. Globalizarea economică. Integrarea economică internationala şi regionala. Uniunea Europeană. Integrarea României şi Uniunea Europeană.
    BIBLIOGRAFIE
    1. Colectivul Catedrei de Economie şi Politici Economice, Economie, editia a V-a, Editura Economică, Bucureşti, 2001, pag. 12-18; 34-51; 54-67; 71-89; 92-103; 106-121; 124-153; 156-167; 170-173; 196-221; 256-265; 268-282; 284-293; 296-304; 308-331; 334-353; 356-367; 398-418.
    2. Colectivul Catedrei de Economie şi Politici Economice, Dictionar de economie, editia a II-a, Editura Economică (paginile cu termenii corespunzatori capitolelor recomandate), Bucureşti, 2001.
    3. Lipsey, Richard; Chrystal, Alee, Principiile economiei, Editura Economică, Bucureşti, 2002, pag. 371-431.


    B. Finanţe publice
    1. Finanţele publice. Impactul finanţelor publice în economia de piaţa. Bunuri private şi bunuri publice. Politica financiară promovata de autorităţile publice
    2. Cheltuielile financiare publice. Nivelul, structura, dinamica cheltuielilor publice; factorii care influenţează creşterea cheltuielilor publice; analiza teoretică a creşterii cheltuielilor publice; orientări moderne, teorii şi metode de dimensionare a eficientei cheltuielilor publice; cheltuieli publice pentru învăţământ, pentru finanţarea securităţii sociale; investiţiile în resurse umane; indicatorul dezvoltării umane (I.D.U.); cheltuielile publice pentru obiective şi acţiuni economice
    3. Resursele financiare publice. Conţinutul, structura resurselor financiare publice; conţinutul şi rolul impozitelor; principiile impunerii; presiunea fiscală (rata fiscalitatii); aşezarea şi perceperea impozitelor; impozitele directe (pe venit, pe avere) şi impozitele indirecte (T.V.A., accize, taxe vamale, taxe); dubla impunere juridică internationala; evaziunea fiscală.
    4. Împrumuturile de stat. Datoria publică. Conţinutul economic al creditului public; destinaţia şi rolul împrumuturilor de stat; operaţiuni privind împrumuturile de stat; datoria publică: concept, indicatori ce caracterizează gradul de îndatorare a statului şi efortul financiar generat de datoria publică; datoria externa: concept, indicatori de cuantificare; datoria publică interna şi externa a României.
    5. Sistemul bugetar. Componentele sistemului bugetar; bugetul general consolidat; bugetul de stat; echilibrul bugetar; procesul bugetar la nivel central şi local; programarea financiar-monetara macroeconomica pentru realizarea echilibrului financiar.
    BIBLIOGRAFIE
    1. Vacarel Iulian şi colectivul, Finanţe publice, Editura Didactica şi Pedagogica, Bucureşti, 1999, 2000, 2002, pag. 50-60, 127-145, 158-161, 165-168, 168-174, 179-201, 212-213, 215-228, 241-257, 331-361, 374-383, 397-398, 400-415, 420-430, 432-435, 437-443, 445-462, 464-473, 475-481, 485-486, 488-494, 496-500, 508-515, 517, 522-525, 533-535, 538-539, 541-544, 557-566, 578-581, 606-614, 708-709, 732-736.
    2. Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002
    3. Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie 2002
    4. Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998
    5. Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002.



    PROBA 3 - ELEMENTE DE DREPT
    A. Elemente de drept constituţional
    Capitolul I - Statul român şi trăsăturile sale
    a) Suveranitatea
    b) Teritoriul
    c) Unitatea poporului
    d) Pluralismul şi partidele politice
    e) Simbolurile naţionale
    f) Poziţia tratatelor ratificate de Parlament în cadrul dreptului român
    g) Cetăţenia română.

    Capitolul II - Drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale
    a) Caracterizare generală
    b) Drepturile şi libertăţile fundamentale
    c) Îndatoririle fundamentale
    d) Avocatul Poporului

    Capitolul III - Autorităţile publice
    a) Parlamentul:
    1. organizare, funcţionare, atribuţii;
    2. statutul parlamentarilor;
    3. legiferarea.

    b) Preşedintele României:
    1. alegere;
    2. atribuţii;
    3. actele Preşedintelui României.

    c) Guvernul:
    1. investitura;
    2. organizare;
    3. atribuţii;
    4. actele Guvernului;
    5. raporturile cu Parlamentul.

    d) Administraţia Publică:
    1. administraţia publică centrala de specialitate;
    2. administraţia publică locală.

    e) Autoritatea judecătorească:
    1. instanţele judecătoreşti;
    2. Ministerul Public;
    3. Consiliul Superior al Magistraturii.


    Capitolul IV - Economia şi finanţele publice
    a) Economia României:
    1. caracterizare;
    2. proprietatea;
    3. sistemul financiar;
    4. bugetul public naţional;
    5. impozite, taxe;

    b) Curtea de Conturi:

    Capitolul V - Curtea Constituţională
    1. structura
    2. atribuţii
    3. deciziile Curţii Constituţionale

    Capitolul VI - Revizuirea Constituţiei
    BIBLIOGRAFIE:
    Constituţia României


    B. Elemente de drept administrativ
    Capitolul I - Guvernul: organizare şi funcţionare
    a) Rolul şi funcţiile Guvernului;
    b) Componenta Guvernului;
    c) Atribuţiile Guvernului;
    d) Primul-ministru;
    e) Aparatul de lucru al Guvernului;
    f) Funcţionarea Guvernului.

    Capitolul II - Organizarea şi funcţionarea ministerelor
    a) Funcţiile ministerelor;
    b) Organizarea ministerelor;
    c) Conducerea ministerelor;
    d) Atribuţiile generale ale ministrilor.

    Capitolul III - Administraţia publică locală
    A. Regimul general al autonomiei locale
    B. Autorităţile administraţiei publice locale
    a) Consiliul local şi primarul:
    1. constituire;
    2. atribuţii;
    3. funcţionare;
    4. dizolvare;
    5. primarul;
    6. viceprimarul;
    7. secretarul;
    8. serviciile publice locale;
    9. aparatul propriu de specialitate.

    b) Consiliul judeţean:
    1. constituire;
    2. competenţa;
    3. atribuţii;
    4. funcţionare;
    5. preşedinte;
    6. vicepreşedinţii;
    7. secretarul general al judeţului.

    c) Prefectul
    d) Comisia judeteana consultativa


    Capitolul IV - Funcţia publică şi funcţionarii publici
    a) Raportul de serviciu - notiune
    b) Funcţia publică:
    1. definiţie;
    2. stabilirea funcţiilor publice;
    3. principiile exercitării funcţiei publice;
    4. condiţiile ocupării funcţiei publice.

    c) Funcţionarul public:
    1. definiţie;
    2. activităţi;
    3. numire;
    4. categorii de funcţionari publici;
    5. funcţionarii cu statute speciale.


    Capitolul V - Clasificarea funcţiilor publice. Categorii de funcţionari publici
    A. Clasificarea funcţiilor publice:
    a) funcţii publice generale;
    b) funcţii publice specifice;
    c) clase de funcţii publice;
    d) categorii de funcţii publice.

    B. Categorii de funcţionari publici
    a) funcţionari publici debutanti;
    b) funcţionari publici definitivi;
    c) înalţi funcţionari publici;
    d) funcţionari publici de conducere;
    e) funcţionari publici de execuţie; grade profesionale.


    Capitolul VI - Categoria inaltilor funcţionari publici
    A. Accesul la această categorie:
    a) condiţii de acces;
    b) numirea inaltilor funcţionari publici;
    c) încetarea raporturilor de serviciu ale inaltilor funcţionari publici.

    B. Rolul Institutului Naţional de Administraţie.

    Capitolul VII - Agenţia Naţionala a Funcţionarilor Publici
    a) Organizare
    b) Atribuţii
    c) Planul de ocupare a funcţiilor publice.

    Capitolul VIII - Evidenta funcţiilor publice şi a funcţionarilor publici
    Capitolul IX - Drepturile funcţionarilor publici
    Capitolul X - Obligaţiile funcţionarilor publici
    Capitolul XI - Cariera funcţionarilor publici
    a) Recrutarea funcţionarilor publici
    b) Perioada de stagiu
    c) Numirea funcţionarilor publici
    d) Promovarea funcţionarilor publici şi evaluarea performantelor profesionale.

    Capitolul XII - Acorduri colective
    a) Acorduri cu sindicatele
    b) Comisii paritare.

    Capitolul XIII - Încălcarea îndatoririlor de către funcţionarii publici
    a) Abaterile disciplinare
    b) Sancţiunile disciplinare
    c) Comisiile de disciplina
    d) Cazierul administrativ
    e) Răspunderea penală a funcţionarului public.

    Capitolul XIV - Modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu
    A. Modificarea raportului de serviciu:
    a) delegarea;
    b) detasarea;
    c) transferul;
    d) mutarea în cadrul altui compartiment;
    e) exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere.

    B. Suspendarea raportului de serviciu:
    a) suspendarea de drept;
    b) suspendarea la iniţiativa funcţionarului public;
    c) reluarea activităţii.

    C. Încetarea raportului de serviciu:
    a) încetarea de drept;
    b) încetarea prin acordul părţilor;
    c) încetarea prin eliberare din funcţia publică;
    d) încetarea prin destituire din funcţia publică;
    e) încetarea prin demisie.

    D. Redistribuirea funcţionarilor publici
    E. Corpul de rezerva al funcţionarilor publici
    F. Reintegrarea funcţionarului în funcţia publică deţinută

    BIBLIOGRAFIE:
    1. Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificările la zi, inclusiv cele aduse prin Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003.
    2. Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, cu modificările la zi, inclusiv cele aduse prin Legea nr. 161/2003.
    3. Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificările la zi, inclusiv cele aduse prin Legea nr. 161/2003.


    C. Elemente de drept comunitar
    A. Izvoarele (sursele) primare ale dreptului comunitar: Tratatul de la Paris (CECO), tratatele de la Roma (CEE şi EURATOM), Actul Unic European, Tratatul de la Maastricht, Tratatul de la Amsterdam şi Tratatul de la Nisa.
    B. Izvoarele (sursele) secundare ale dreptului comunitar conform art. 249 TCE;
    a) regulamentul;
    b) directiva;
    c) decizia;
    d) recomandările;
    e) avizele.

    C. Alte surse de drept derivat (jurisprudenta Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene).

    D. Instituţiile comunitare:
    a) Consiliul Uniunii Europene - organizare, funcţionare, atribuţii;
    b) Parlamentul European - organizare, funcţionare, atribuţii;
    c) Comisia Europeană - organizare, funcţionare, atribuţii;
    d) Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene şi Tribunalul de Prima Instanţa - organizare, funcţionare, atribuţii şi categorii de recursuri;
    e) Curtea de Conturi.

    E. Organele comunitare:
    a) Comitetul Economic şi Social;
    b) Comitetul Regiunilor;
    c) Consiliul Reprezentanţilor Permanenţi etc.

    F. Consiliul European
    BIBLIOGRAFIE:
    Cornelia Lefter - Fundamente ale dreptului comunitar instituţional (cap. 1, 2, 5 şi 6), Editura Economică, Bucureşti, 2003.


    ANEXA 3

    PROGRAMUL
    de desfăşurare a concursului de admitere la programul
    de formare specializată în administraţia publică,
    cu durată de 1 an
    Admiterea 2003
    Sesiunea septembrie

┌────┬────────────────┬────────────────┐
│Nr. │Etapa │Perioada │
│crt │ │ │
├────┼────────────────┼────────────────┤
│1. │Înscrierea │15 august- 15 │
│ │candidaţilor │septembrie 2003 │
├────┼────────────────┼────────────────┤
│3. │Interviu │20-27 septembrie│
│ │ │2003 │
├────┼────────────────┼────────────────┤
│ │Afişarea │28 septembrie │
│4. │rezultatelor │2003 │
│ │finale │ │
└────┴────────────────┴────────────────┘


    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016