Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 27 februarie 2019  de organizare şi funcţionare al Institutului de Medicină Legală Craiova    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 27 februarie 2019 de organizare şi funcţionare al Institutului de Medicină Legală Craiova

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 228 din 25 martie 2019
──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 269 din 27 februarie 2019, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 228 din 25 martie 2019.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Institutul de Medicină Legală Craiova este organizat şi funcţionează în baza dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală, republicată, cu modificările ulterioare, ale Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordinului ministrului justiţiei şi ministrului sănătăţii nr. 1.134/C/255/2000 pentru aprobarea Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale.

    ART. 2
    Activitatea de medicină legală, parte integrantă a asistenţei medicale, constă în efectuarea de expertize, examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor delicte, în vederea stabilirii adevărului în cauzele privind infracţiunile contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii persoanelor ori în alte situaţii prevăzute de lege, precum şi efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice şi de cercetare a filiaţiei.

    ART. 3
    (1) Activitatea de medicină legală asigură mijloace de probă cu caracter ştiinţific organelor de urmărire penală, instanţelor judecătoreşti, precum şi la cererea persoanelor interesate, în soluţionarea cauzelor penale, civile sau de altă natură, contribuind prin mijloace specifice, prevăzute de lege, la stabilirea adevărului.
    (2) În desfăşurarea activităţii de medicină legală, Institutul de Medicină Legală Craiova colaborează cu organele de urmărire penală şi instanţele judecătoreşti, în vederea stabilirii lucrărilor de pregătire şi a altor măsuri necesare pentru ca expertizele, constatările sau alte lucrări medico-legale să fie efectuate în bune condiţii şi în mod operativ.
    (3) Institutul de Medicină Legală Craiova contribuie la realizarea cercetării ştiinţifice în domeniul medicinei legale şi la îmbunătăţirea asistenţei medicale, prin elaborarea de opinii ştiinţifice medico-legale în cazurile solicitate de organele sanitare.

    ART. 4
    (1) Orice ingerinţă în activitatea medico-legală este interzisă.
    (2) Încălcarea prevederilor alin. (1) atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz.

    ART. 5
    Institutul de Medicină Legală Craiova este singura unitate sanitară din judeţul Dolj care efectuează, potrivit legii, constatări, expertize, precum şi alte lucrări medico-legale.

    ART. 6
    (1) Institutul de Medicină Legală Craiova este unitate cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătăţii.
    (2) În cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova funcţionează o comisie de avizare şi control al actelor medico-legale.

    ART. 7
    (1) Activitatea Institutului de Medicină Legală Craiova este coordonată din punct de vedere administrativ de Ministerul Sănătăţii.
    (2) Activitatea de medicină legală este coordonată sub raport ştiinţific şi metodologic de Ministerul Sănătăţii şi de Consiliul superior de medicină legală, cu sediul la Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti.
    (3) Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Justiţiei asigură controlul şi evaluarea activităţii de medicină legală.

    ART. 8
    Serviciile prestate din dispoziţia organelor de urmărire penală sau a instanţelor judecătoreşti ori la cererea persoanelor interesate se efectuează contra cost, veniturile realizate urmând să fie utilizate de Institutul de Medicină Legală Craiova conform prevederilor legale.

    ART. 9
    (1) Cheltuielile necesare pentru efectuarea constatărilor, expertizelor, precum şi a altor lucrări medico-legale dispuse de organele de urmărire penală sau de instanţele judecătoreşti constituie cheltuieli judiciare care se avansează de stat şi se suportă, în condiţiile legii, după cum urmează:
    a) dacă lucrările au fost dispuse de instanţele judecătoreşti, din bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei;
    b) dacă lucrările au fost dispuse de procurori, din bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Public;
    c) dacă lucrările au fost dispuse de organele de cercetare penală, din bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Afacerilor Interne.

    (2) Sumele recuperate de la părţi sau de la alţi participanţi la proces în condiţiile prevăzute de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentând cheltuielile prevăzute la alin. (1), se varsă la bugetul de stat.

    ART. 10
    În activitatea lor, medicii legişti au obligaţia de a sesiza autorităţilor competente orice încălcări ale legilor care constituie infracţiuni, pentru care acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu, sau ale convenţiilor internaţionale privitoare la drepturile omului la care România este parte.

    CAP. II
    Atribuţiile Institutului de Medicină Legală Craiova
    ART. 11
    Institutul de Medicină Legală Craiova, în limitele competenţei sale teritoriale, stabilite prin regulamentul de aplicare a dispoziţiilor legale în vigoare, are următoarele atribuţii principale:
    a) efectuează, din dispoziţia organelor de urmărire penală, a instanţelor judecătoreşti sau la cererea persoanelor interesate, expertize şi constatări, precum şi alte lucrări cu caracter medico-legal;
    b) efectuează noi expertize medico-legale dispuse de organele de urmărire penală sau instanţele judecătoreşti, precum şi în cazurile de deficienţe privind acordarea asistenţei medicale ori în cazurile în care, potrivit legii, sunt necesare expertize medico-legale psihiatrice;
    c) execută examene complementare de laborator, solicitate de serviciile de medicină legală judeţene, de organele de urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de persoanele interesate;
    d) efectuează cercetări ştiinţifice în domeniul medicinei legale şi pune la dispoziţie învăţământului universitar şi postuniversitar materiale documentare, precum şi alte mijloace necesare procesului de învăţământ;
    e) contribuie la sprijinirea asistenţei medicale atât prin analiza aspectelor medico-legale din activitatea unităţilor sanitare, cât şi prin efectuarea unor analize de specialitate la cererea acestora;
    f) propune Consiliului superior de medicină legală măsuri corespunzătoare în vederea asigurării, din punct de vedere metodologic, a unei practici unitare în domeniul medicinei legale pe întreg teritoriul ţării.


    ART. 12
    Directorul Institutului de Medicină Legală Craiova desemnează medicii legişti din subordine, care urmează să efectueze constatările medico-legale, expertizele şi noile expertize medico-legale.

    ART. 13
    Institutul de Medicină Legală Craiova este abilitat să efectueze lucrări medico-legale, după cum urmează:
    a) autopsii, în situaţiile prevăzute de lege, inclusiv autopsierea sau reautopsierea cadavrelor exhumate, identificarea pe material fotografic, expertiza antropologică pe elemente de cadavru sau de schelet;
    b) constatări şi expertize medico-legale, în cazurile care depăşesc nivelul de competenţă al serviciilor de medicină legală judeţene sau când acestea îşi declină competenţa, din motive temeinice, în efectuarea acestora;
    c) o nouă expertiză medico-legală, în cadrul unei comisii de expertiză, astfel: expertize medico-legale traumatologice în cazuri de omor, loviri sau vătămări cauzatoare de moarte, vătămări corporale grave, expertize medico-legale psihiatrice în materie penală şi civilă, expertize în vederea amânării sau întreruperii executării pedepsei pe motive medicale, expertize în cazuri de acordare necorespunzătoare a asistenţei medicale, expertiza medico-legală pentru evaluarea infirmităţii sau a incapacităţii de muncă determinate de afecţiuni traumatice, expertiza medico-legală a persoanelor în vederea autorizării deţinerii şi folosirii armelor şi muniţiilor, expertiza medico-legală a persoanelor pentru evaluarea capacităţii de conducere auto;
    d) expertize biocriminalistice pe corpurile delicte, precum expertiza petelor de sânge, de spermă şi a firului de păr;
    e) expertize toxicologice.


    ART. 14
    Lucrările medico-legale constând în cercetarea la faţa locului şi ridicarea cadavrului, autopsii urgente, cercetarea cazurilor în care există pericolul dispariţiei unor mijloace de probă sau al schimbării unor situaţii de fapt se efectuează în regim de permanenţă.

    ART. 15
    (1) În cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova, medicii de specialitate medicină legală efectuează gărzi pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale, astfel: gardă la domiciliu între orele 14-24 şi 0-8 ale fiecărei zile în afara perioadei programului de lucru şi ore de gardă la sediul institutului în zilele de sâmbătă şi sărbători legale, între orele 8-20, în baza unei programări întocmite de şefii de laboratoare, iar programul de permanenţă al medicilor se comunică organelor de cercetare şi urmărire penală.
    (2) Programul de lucru cu publicul se afişează la loc vizibil.

    ART. 16
    (1) În caz de necompetenţă ştiinţifică, Institutul de Medicină Legală Craiova îşi declină competenţa în favoarea instituţiei ierarhic superioare.
    (2) Când două sau mai multe instituţii se recunosc competente ori îşi declină competenţa, conflictul pozitiv sau negativ de competenţă se soluţionează de instituţia de medicină legală ierarhic superioară comună. Când conflictul de competenţă se iveşte între o instituţie de medicină legală şi Institutul de Medicină Legală „Mina Minovici“ Bucureşti, soluţionarea conflictului revine Consiliului superior de medicină legală.

    ART. 17
    Institutul de Medicină Legală Craiova poate să refuze efectuarea unei expertize, examinări, constatări sau a altei lucrări medico-legale în cazul în care nu se asigură informaţiile medicale solicitate, accesul la materialul dosarului necesar în vederea efectuării acesteia, examinarea nemijlocită a persoanei.

    CAP. III
    Organizarea şi atribuţiile Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale, comisiilor psihiatrice, comisiei de expertiză a capacităţii de muncă
    ART. 18
    (1) Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova este compusă din:
    a) directorul Institutului de Medicină Legală Craiova;
    b) 4 medici primari legişti cu experienţă în specialitate, desemnaţi la propunerea directorului Institutului de Medicină Legală Craiova.

    (2) La lucrările Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale pot fi cooptaţi, în funcţie de specificul lucrărilor, profesori - şefi de disciplină din diferite specialităţi medicale.
    (3) Membrii Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale primesc o indemnizaţie pentru activitatea desfăşurată în afara funcţiei de bază, care nu face parte din salariul de bază, din bugetul Institutului de Medicină Legală Craiova.
    (4) Cuantumul indemnizaţiei, stabilit în raport cu numărul şedinţelor la care participă membrii comisiei, nu poate depăşi, în cursul unei luni, 10% din salariul de bază al funcţiei îndeplinite.

    ART. 19
    (1) Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale, care funcţionează în cadrul institutului de medicină legală, verifică, evaluează, analizează şi avizează din punct de vedere ştiinţific conţinutul şi concluziile diverselor acte medico-legale realizate de serviciile de medicină legală judeţene, conform competenţei teritoriale.
    (2) Avizarea se solicită de organele de urmărire penală şi de instanţele de judecată, în condiţiile legii, ori se realizează din oficiu în cazul noilor expertize medico-legale, înainte ca actele noilor expertize să fie transmise organelor de urmărire penală sau instanţelor judecătoreşti.

    ART. 20
    Organele judiciare care solicită avizul Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale sunt obligate să pună la dispoziţia acesteia toate documentele medicale şi medico-legale existente în dosarul cauzei, însoţite de o adresă de înaintare care cuprinde un scurt istoric al faptei, precum şi întrebările la care se aşteaptă un răspuns prin avizul Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale.

    ART. 21
    (1) În cazul în care concluziile expertizei medico-legale sunt contradictorii, Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale se pronunţă asupra acestora, putând formula anumite precizări sau completări.
    (2) În cazul în care concluziile actelor medico-legale nu pot fi avizate, Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale recomandă fie refacerea parţială sau totală a acestora, fie efectuarea unei noi expertize.
    (3) Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale nu poate elabora un aviz dacă în speţa respectivă a fost elaborat avizul Comisiei superioare medico-legale.

    ART. 22
    (1) După obţinerea avizului Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale se poate solicita efectuarea unor noi expertize medico-legale de către unităţile medico-legale ierarhic inferioare acesteia numai în cazul în care Comisia de avizare şi control al actelor medico-legale a recomandat explicit acest lucru sau dacă au apărut date noi medicale ori de anchetă, inexistente la data expertizelor anterioare.
    (2) Avizele Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale se trimit solicitanţilor în termen de cel mult 30 de zile de la data cererii, dar numai după achitarea contravalorii expertizei, şi se comunică institutului de medicină legală care s-a pronunţat în cauza respectivă.

    ART. 23
    (1) Expertiza medico-legală psihiatrică se face numai prin examinarea nemijlocită a persoanei, în cadrul unei comisii alcătuite dintr-un medic legist, care este preşedintele comisiei, şi 2 medici psihiatri.
    (2) Expertizele medico-legale psihiatrice se efectuează la sediul Institutului de Medicină Legală Craiova, cu următoarele excepţii, dacă se efectuează prima expertiză:
    a) în cazul bolnavilor psihici cronici, când transportul şi examinarea acestora nu se pot face în siguranţă deplină, comisia de expertiză medico-legală psihiatrică efectuează examinarea în cadrul spitalului de psihiatrie;
    b) în cazul bolnavilor netransportabili, cu suferinţe evolutiv letale sau aflaţi în stare gravă în condiţii de spitalizare, comisia se poate deplasa la patul bolnavului pentru efectuarea expertizei numai în situaţia în care această lucrare este necesară în vederea încheierii unui act de dispoziţie.
    Asigurarea transportului de la şi la sediul instituţiei medico-legale respective se face de către familia sau aparţinătorii persoanei respective.


    (3) La nivelul Institutului de Medicină Legală Craiova comisia este formată dintr-un medic legist primar şi 2 medici psihiatri specialişti sau primari ce pot fi cooptaţi şi din cadrul spitalelor clinice de psihiatrie, prin propunere nominală şi de comun acord cu conducerile unităţilor sanitare respective, sau al unor unităţi medico-sanitare prestatoare de servicii, acreditate de Ministerul Sănătăţii, şi cu avizul Consiliului superior de medicină legală.
    (4) Expertiza medico-legală psihiatrică se efectuează numai pentru o anumită faptă sau circumstanţă, având ca obiective principale stabilirea capacităţii psihice la momentul comiterii unei fapte prevăzute de legea penală sau al exercitării unui drept, a capacităţii psihice la momentul examinării şi aprecierea asupra periculozităţii sociale şi necesităţii instituirii măsurilor de siguranţă cu caracter medical.

    ART. 24
    În vederea efectuării expertizei psihiatrice se pun la dispoziţia comisiei toate documentele din dosar, necesare pentru efectuarea expertizei. În cazul în care expertiza priveşte persoane minore, dosarul va conţine şi ancheta socială, precum şi datele privind performanţa şcolară.

    ART. 25
    Expertiza medico-legală a capacităţii de muncă se face de către o comisie care este formată dintr-un medic legist, care este preşedintele comisiei, un medic specialist, în funcţie de afecţiunile cercetate, şi un medic specialist în expertiza medicală a capacităţii de muncă.

    ART. 26
    (1) Expertiza medico-legală pentru amânarea sau întreruperea executării pedepsei privative de libertate pe motive medicale se efectuează numai prin examinarea nemijlocită a persoanei de către o comisie.
    (2) Comisiile de expertiză sunt alcătuite din:
    a) un medic legist, care este preşedintele comisiei;
    b) unul sau mai mulţi medici având cel puţin gradul de medic specialist, în funcţie de bolile de care suferă cel examinat, acest medic urmând să stabilească diagnosticul şi indicaţiile terapeutice;
    c) un medic, reprezentant al reţelei sanitare a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, care, cunoscând posibilităţile de tratament din cadrul reţelei din care face parte, stabileşte împreună cu medicul legist unde se poate aplica tratamentul pentru afecţiunea respectivă: în reţeaua sanitară a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau în reţeaua sanitară a Ministerului Sănătăţii.


    CAP. IV
    Competenţa teritorială
    ART. 27
    Institutul de Medicină Legală Craiova are sediul în Craiova, judeţul Dolj, şi deserveşte judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi şi Olt.

    ART. 28
    (1) În fiecare judeţ, cu excepţia centrelor universitare, funcţionează servicii de medicină legală având sediul în localitatea reşedinţă de judeţ, care sunt conduse de un medic legist şef, funcţie care se ocupă prin concurs sau examen în condiţiile legii.
    (2) Serviciile de medicină legală din judeţele Gorj, Mehedinţi şi Olt sunt unităţi fără personalitate juridică în cadrul spitalelor judeţene de urgenţă, iar din punct de vedere ştiinţific şi metodologic sunt coordonate de Institutul de Medicină Legală Craiova în a cărui competenţă teritorială intră.
    (3) În funcţie de volumul de activitate, în structura serviciilor de medicină legală din judeţele arondate Institutului de Medicină Legală Craiova sunt înfiinţate laboratoare de specialitate, cum ar fi cele de toxicologie şi psihiatrie medico-legală.

    ART. 29
    (1) Serviciile de medicină legală din judeţele arondate, în conformitate cu competenţa lor teritorială, sunt abilitate să efectueze expertize, examinări, constatări sau alte lucrări medico-legale şi complementare, la solicitarea organelor judiciare competente sau a altor persoane fizice ori juridice.
    (2) Serviciile de medicină legală judeţene efectuează examinările complementare conform dotării tehnice de care dispun.

    ART. 30
    (1) Pentru efectuarea expertizelor şi constatărilor medico-legale în localităţile în care funcţionează servicii de medicină legală, organele judiciare sau alte persoane fizice ori juridice se adresează acestora.
    (2) Pentru efectuarea unei noi expertize, organele judiciare se adresează institutului de medicină legală competent.

    CAP. V
    Structura organizatorică a Institutului de Medicină Legală Craiova
    SECŢIUNEA 1
    Structura organizatorică
    ART. 31
    Structura organizatorică a Institutului de Medicină Legală Craiova este aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii, conform normelor legale în vigoare.

    ART. 32
    În funcţie de volumul, complexitatea şi specificul activităţii, structura organizatorică a Institutului de Medicină Legală Craiova cuprinde:
    1. conducerea;
    2. Laboratorul prosectură medico-legală;
    3. Laboratorul medicină legală;
    4. Compartimentul tanatologie medico-legală;
    5. Compartimentul toxicologie medico-legală;
    6. Compartimentul serologie medico-legală;
    7. Compartimentul R.U.N.O.S.;
    8. Compartimentul financiar-contabilitate;
    9. Compartimentul audit public intern;
    10. Biroul administrativ.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Conducerea unităţii
    ART. 33
    Conducerea unităţii sanitare acţionează cu diligenţa pe care un bun proprietar o depune în administrarea bunurilor sale şi răspunde de integritatea acestora, precum şi de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiei patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    ART. 34
    Conducerea Institutului de Medicină Legală Craiova este asigurată de un director numit prin ordin al ministrului sănătăţii, pe bază de concurs, conform legii.

    ART. 35
    Pe lângă director funcţionează un consiliu consultativ din care fac parte şefii de laboratoare, de servicii sau de birouri.

    ART. 36
    Directorul Institutului de Medicină Legală Craiova are următoarele atribuţii principale:
    a) reprezintă institutul de medicină legală în faţă autorităţilor publice şi a celorlalte persoane juridice şi fizice;
    b) organizează, îndrumă şi controlează buna desfăşurare a activităţii de asistenţă medico-legală, conform competenţei sale teritoriale;
    c) dispune formarea de comisii de expertiză, potrivit legii;
    d) supraveghează şi controlează din punct de vedere ştiinţific şi metodologic expertizele şi constatările medico-legale;
    e) fundamentează şi elaborează propuneri pentru bugetul anual, pe care le înaintează Ministerului Sănătăţii;
    f) urmăreşte şi controlează aplicarea deciziilor proprii;
    g) colaborează cu instituţiile de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului propriu;
    h) aprobă programul anual de pregătire profesională;
    i) asigură alocarea resurselor necesare pentru efectuarea instruirii personalului din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova;
    j) efectuează evaluarea personalului din subordine;
    k) urmăreşte şi controlează statul de funcţii al Institutului de Medicină Legală Craiova, conduce aparatul propriu, numeşte şi eliberează din funcţie personalul;
    l) dispun măsuri pentru asigurarea îndeplinirii de către întregul personal al Institutului de Medicină Legală Craiova a sarcinilor şi îndatoririlor care rezultă din fişele posturilor;
    m) asigură definirea şi documentarea politicilor şi obiectivelor generale ale instituţiei;
    n) asigură gestionarea imaginii publice a Institutului de Medicină Legală Craiova pe plan intern şi internaţional;
    o) asigură şi coordonează activitatea de armonizare/ actualizare/adaptare a legislaţiei naţionale în domeniul medicinei legale cu reglementările internaţionale;
    p) coordonează şi avizează, după caz, activitatea de cercetare, de elaborare a studiilor, documentarelor, sintezelor şi analizelor de fenomen în domeniul medicinei legale;
    q) asigură, prin structurile de specialitate ale Institutului de Medicină Legală Craiova, gestionarea legală a resurselor umane, financiare şi materiale alocate;
    r) fundamentează şi emite decizii pentru asigurarea îndeplinirii de către întregul personal al Institutului de Medicină Legală Craiova a sarcinilor de serviciu;
    s) decide în ceea ce priveşte efectuarea de promovări, acordarea de recompense, motivări;
    t) numeşte membrii comisiilor de prima şi de noua expertiză medico-legală;
    u) decide aplicarea de sancţiuni conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul muncii);
    v) decide în ceea ce priveşte desfacerea contractului de muncă în conformitate cu prevederile Codului muncii;
    w) este unicul ordonator de credite al instituţiei şi în această calitate autorizează operaţiunile specifice angajării, lichidării şi ordonanţării cheltuielilor efectuate pe baza propunerilor compartimentelor de specialitate ale unităţii;
    x) analizează şi repartizează lucrările de medicină legală;
    y) verifică respectarea de către întregul personal a sarcinilor de serviciu şi a normelor stabilite prin Regulamentul intern al Institutului de Medicină Legală Craiova;
    z) asigură cadrul organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public intern cu acordul Ministerului Sănătăţii;
    aa) asigură, prin structurile de specialitate ale institutului, implementarea cu celeritate a recomandărilor şi măsurilor dispuse de organele de control şi audit abilitate conform legii: Curtea de Conturi, Corpul de control şi Serviciul audit public din cadrul Ministerului Sănătăţii etc.



    ART. 37
    (1) Directorul Institutului de Medicină Legală Craiova îndeplineşte şi alte atribuţii:
    a) zilnic: informarea în domeniile de competenţă, stabilirea sarcinilor prioritare, controlul activităţii Institutului de Medicină Legală Craiova; analiză şi sinteză, evaluări, documentare; contacte şi discuţii de lucru cu colaboratori externi, pregătire personală, corespondenţă;
    b) săptămânal: analiza activităţii Institutului de Medicină Legală Craiova, stabilirea sarcinilor pentru săptămâna următoare, avizarea lucrărilor de bază; monitorizarea activităţii în cadrul programelor aprobate/avizate, participarea la întâlniri de lucru, audienţe, corespondenţă, discuţii individuale cu subordonaţii şi controlul activităţii acestora;
    c) ocazional: analiza activităţii Institutului de Medicină Legală Craiova, cu prioritate a îndeplinirii obiectivelor din domeniul calităţii, şi stabilirea sarcinilor pentru perioada următoare; coordonarea şi controlul pregătirii continue a personalului, prezentarea de informări pentru opinia publică şi imaginea instituţiei; participă la evenimente şi manifestări publice, alte activităţi; poate participa, în limitele competenţei Institutului de Medicină Legală Craiova, la lucrările comisiei care efectuează o nouă expertiză.

    (2) Directorul Institutului de Medicină Legală Craiova este preşedinte al Comisiei de avizare şi control al actelor medico-legale şi membru al Comisiei Superioare de Medicină Legală.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Organizare
    ART. 38
    În cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova sunt organizate laboratoare, compartimente şi birouri.

    ART. 39
    Activitatea de medicină legală, efectuarea de expertize, examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi corpurilor delicte se asigură prin următoarele laboratoare şi compartimente:
    1. Laboratorul prosectură medico-legală;
    2. Laboratorul medicină legală;
    3. Compartimentul tanatologie medico-legală;
    4. Compartimentul toxicologie medico-legală;
    5. Compartimentul serologie medico-legală.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Laborator prosectură medico-legală
    ART. 40
    Activitatea laboratorului prosectură medico-legală se desfăşoară în conformitate cu reglementările legale şi metodologice în vigoare.

    ART. 41
    (1) Laboratorul de prosectură medico-legală are următoarele atribuţii:
    1. organizează şi asigură desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor specifice privind:
    a) autopsia medico-legală a cadavrelor;
    b) autopsia medico-legală a cadavrelor putrefiate/ scheletizate;
    c) autopsia medico-legală a cadavrelor de fetuşi/nou-născuţi;
    d) autopsierea sau reautopsierea cadavrelor exhumate;
    e) autopsia medico-legală a fragmentelor de cadavre;
    f) expertiza medico-legală a hainelor şi corpurilor delicte;
    g) deplasarea la faţa locului a echipei medico-legale, cercetarea şi examinarea medico-legală a cadavrelor din teren;
    h) examenul medico-legal al cadavrelor cu identitate necunoscută şi întocmirea dosarului de identificare, inclusiv efectuarea de fotografii digitale;
    i) întocmirea actelor medico-legale în vederea declarării decesului în fata instituţiilor publice;
    j) întocmirea documentaţiei medico-legale şi deplasarea la instituţiile publice în vederea declarării cadavrelor neidentificate sau fără aparţinători, în vederea înhumării de către autoritatea teritorială;
    k) efectuarea suplimentului de expertiză medico-legală pe material cadaveric;
    l) îmbălsămarea şi igienizarea cadavrelor autopsiate;

    2. elaborează actele medico-legale aferente activităţi;
    3. asigură identificarea şi trasabilitatea lucrărilor medico-legale repartizate;
    4. asigură comunicarea cu instituţiile abilitate, precum şi cu persoanele fizice interesate, în domeniul specific de activitate, cu respectarea confidenţialităţii actului medico-legal;
    5. colectează, verifică, gestionează şi analizează datele din domeniul specific de activitate;
    6. elaborează şi supune spre aprobare metodologii, instrucţiuni şi proceduri de lucru în domeniul specific de activitate;
    7. asigură aplicarea prevederilor sistemului de management al calităţii adoptat de institut;
    8. asigură păstrarea şi securitatea înregistrărilor specifice până la arhivarea şi predarea acestora la arhiva institutului;
    9. asigură păstrarea în condiţii corespunzătoare, potrivit prevederilor legale în vigoare, a cadavrelor şi probelor biologice;
    10. asigură relaţia cu aparţinătorii (în cazul în care aceştia există) sau cu instituţiile administraţiei locale, în vederea efectuării demersurilor necesare predării şi înhumării cadavrului;
    11. asigură participarea medicilor legişti la diferite comisii ce funcţionează în cadrul instituţiei;
    12. coordonează, îndrumă metodologic şi asigură instruirea în domeniul specific de activitate a medicilor legişti, precum şi a cadrelor medii din unităţile medico-legale aflate în aria de competenţă a institutului;
    13. participă la proiectele şi programele derulate de institut;
    14. propune criteriile de selecţie, bibliografia şi tematica de concurs pentru activitatea de recrutare a personalului de specialitate derulată de Compartimentul R.U.N.O.S.;
    15. participă la workshopuri, simpozioane, cursuri de educaţie medicală continuă şi sesiuni de instruire în domeniul specific de activitate, precum şi în alte domenii conexe activităţii;
    16. colaborează cu alte laboratoare/compartimente de specialitate din cadrul institutului, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
    17. exercită şi alte atribuţii în domeniul său de activitate, dispuse de conducerea institutului în cadrul legal sau care decurg din actele normative în vigoare.

    (2) Medicii legişti din cadrul Laboratorului de prosectură medico-legală desfăşoară alternativ şi activităţi specifice în cadrul Laboratorului de medicină legală.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Laborator medicină legală
    ART. 42
    Activitatea Laboratorului medicină legală se desfăşoară în conformitate cu reglementările legale şi metodologice în vigoare.

    ART. 43
    (1) Laboratorul medicină legală are următoarele atribuţii:
    1. organizează şi asigură desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor specifice privind:
    a) examinarea persoanelor şi constatarea leziunilor traumatice ca urmare a unor agresiuni;
    b) examinarea persoanelor şi constatarea leziunilor traumatice ca urmare a accidentelor rutiere;
    c) examinarea persoanelor şi constatarea leziunilor în agresiuni sexuale;
    d) examinarea persoanelor pentru constatarea virginităţii, deflorării, sarcinii, viduităţii sau avortului posttraumatic;
    e) examinarea persoanelor pentru constatarea infirmităţii sau incapacităţii de muncă determinate de afecţiuni patologice şi posttraumatice;
    f) examinarea persoanelor pentru constatarea consecinţelor unor greşeli medicale (culpă medicală);
    g) expertiză medico-legală pentru amânarea sau întreruperea executării pedepsei privative de libertate, din motive medicale;
    h) examinarea persoanelor şi recoltarea de probe biologice pentru determinarea alcoolemiei;
    i) prima expertiză medico-legală pe bază de acte;
    j) expertiza medico-legală cu examinarea persoanei interesate;
    k) noua expertiză medico-legală pe bază de acte;
    l) noua expertiză medico-legală cu examinarea persoanei;
    m) expertiza medico-legală a persoanelor în vederea autorizării deţinerii şi folosirii armelor şi muniţiilor;
    n) expertiza medico-legală a persoanelor pentru evaluarea capacităţii de conducere auto;
    o) expertize medico-legale psihiatrice în materie penală şi civilă;

    2. elaborează actele medico-legale aferente activităţii;
    3. asigură identificarea şi trasabilitatea lucrărilor medico-legale repartizate;
    4. asigură, cu personal de specialitate, activitatea permanenta a institutului 24 din 24 de ore;
    5. asigură comunicarea cu instituţiile abilitate, precum şi cu persoanele fizice interesate, în domeniul specific de activitate, cu respectarea confidenţialităţii actului medico-legal;
    6. colectează, verifică, gestionează şi analizează datele din domeniul specific de activitate;
    7. elaborează şi supune spre aprobare metodologii, instrucţiuni şi proceduri de lucru în domeniul specific de activitate;
    8. asigură aplicarea prevederilor sistemului de management al calităţii adoptat de institut;
    9. asigură păstrarea şi securitatea înregistrărilor specifice până la arhivarea şi predarea acestora la arhiva institutului;
    10. asigură participarea medicilor legişti la comisiile ce funcţionează în cadrul instituţiei;
    11. coordonează, îndrumă metodologic şi asigură instruirea în domeniul specific de activitate a medicilor legişti, precum şi a personalului mediu din cadrul institutului;
    12. participă la proiectele şi programele derulate de institut;
    13. propune criteriile de selecţie, bibliografia şi tematica de concurs pentru activitatea de recrutare a personalului de specialitate derulată de Compartimentul R.U.N.O.S.;
    14. colaborează cu alte laboratoare/compartimente de specialitate din cadrul institutului, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
    15. îndeplineşte şi alte sarcini ce i se repartizează, conform prevederilor legale în vigoare.

    (2) Medicii din cadrul Laboratorului medicină legală efectuează şi următoarele expertize:
    a) autopsii, în situaţiile prevăzute de lege, inclusiv autopsierea sau reautopsierea cadavrelor exhumate;
    b) expertize medico-legale în cazurile privind infracţiunile de omucidere, loviri sau vătămări cauzatoare de moarte, precum şi expertize privind sesizările de acordare a asistenţei medicale necorespunzătoare;
    c) examinarea preliminară medico-legală a cadavrului şi comunicarea rezultatului acestei examinări organelor abilitate care instrumentează cazul, cu respectarea normelor metodologice în vigoare;

    (3) Medicii răspund de exactitatea datelor înscrise în actele medico-legale pe care le întocmesc şi în adresele de solicitare a documentelor medicale, a examinărilor de specialitate clinice, paraclinice şi complementare.
    (4) Toate actele medico-legale efectuate de medicii legişti din cadrul Laboratorului de medicină legală, care pleacă în numele instituţiei (rapoarte medico-legale de constatare, expertize, adrese etc.), vor avea obligatoriu un manuscris întocmit şi semnat de aceştia şi o copie care rămâne în evidenţa instituţiei.
    (5) În cazul în care organele în drept solicită concluzii imediat, în mod excepţional, după efectuarea unei lucrări medico-legale, înaintează informaţiile solicitate sub forma de „constatări preliminare“ de îndată sau în cel mult 72 de ore de la solicitare.
    (6) Redactarea actelor medico-legale se va face citeţ şi fără prescurtări şi actele se vor semna obligatoriu.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Compartimentul tanatologie medico-legală
    ART. 44
    (1) Activitatea Compartimentului tanatologie medico-legală se desfăşoară în conformitate cu reglementările legale şi metodologice în vigoare.
    (2) Compartimentul tanatologie medico-legală din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova efectuează investigaţii histopatologice pe fragmente de organe, blocuri de parafină şi lame histologice colorate uzual sau cu coloraţii speciale, la solicitarea medicilor legişti din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova şi serviciilor de medicină legală din judeţele Gorj, Olt şi Mehedinţi.
    (3) Compartimentul tanatologie medico-legală are următoarele atribuţii:
    a) organizează şi asigură desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor specifice privind:
    1. prelucrarea în parafină şi examinarea unor piese cu diverse coloraţii;
    2. realizarea şi colorarea frotiurilor;
    3. citirea frotiurilor şi stabilirea diagnosticului;
    4. determinarea planctonului;

    b) elaborează actele medico-legale aferente activităţii;
    c) asigură identificarea şi trasabilitatea lucrărilor medico-legale repartizate;
    d) asigură comunicarea cu instituţiile abilitate, precum şi cu persoanele fizice interesate, în domeniul specific de activitate, cu respectarea confidenţialităţii actului medico-legal;
    e) asigură păstrarea lanţului de custodie al probei (recoltare, prelucrare, conservare, restituire, distrugere);
    f) elaborează şi supune spre aprobare metodologii, standarde, instrucţiuni şi proceduri de lucru în domeniul specific de activitate;
    g) asigură aplicarea prevederilor sistemului de management al calităţii adoptat de institut;
    h) asigură păstrarea şi securitatea înregistrărilor specifice până la arhivarea şi predarea acestora la arhiva institutului;
    i) stabileşte specificaţiile pentru materialele ce urmează a fi aprovizionate (reactivi, aparatură, sticlărie, kituri etc.) şi estimează cantităţile necesare pentru buna funcţionare a activităţii laboratorului;
    j) se îngrijeşte de asigurarea aprovizionării permanente cu reactivi şi material de laborator, astfel încât să nu existe perturbări în desfăşurarea activităţii;
    k) participă în comisiile de recepţie privind achiziţiile de materiale necesare realizării activităţii specifice laboratorului;
    l) ţine evidenţa precursorilor utilizaţi, conform prevederilor legale;
    m) asigură păstrarea în condiţii corespunzătoare, potrivit prevederilor legale în vigoare, a probelor biologice şi a reactivilor;
    n) asigură selectarea şi predarea către firme autorizate a probelor biologice/reactivilor, după expirarea termenului legal de păstrare, respectiv a celui de garanţie;
    o) asigură utilizarea şi păstrarea echipamentului tehnologic şi a sistemelor informatice în condiţii de siguranţă, cu respectarea instrucţiunilor/procedurilor de utilizare;
    p) participă la proiectele şi programele derulate de institut;
    q) propune criteriile de selecţie, bibliografia şi tematica de concurs pentru activitatea de recrutare a personalului de specialitate derulată de Compartimentul R.U.N.O.S.;
    r) colaborează cu alte laboratoare/compartimente de specialitate din cadrul institutului, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
    s) exercită şi alte atribuţii în domeniul său de activitate, dispuse de conducerea institutului în cadrul legal sau care decurg din actele normative în vigoare.


    SECŢIUNEA a 7-a
    Compartimentul toxicologie medico-legală
    ART. 45
    (1) Compartimentul toxicologie medico-legală din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova efectuează expertize toxicologice cum ar fi determinarea concentraţiei de alcool în sânge şi urină la persoanele în viaţă şi la cazurile de deces şi determinarea calitativă şi cantitativă, din probe biologice, a toxicelor volatile şi nevolatile.
    (2) În cadrul Compartimentului de toxicologie medico-legală se efectuează următoarele expertize toxicologice:
    a) determinarea concentraţiei de alcool în sânge/urină;
    b) determinarea prezenţei etilenglicolului;
    c) investigaţii orientative pe conţinut gastric, corpuri delicte;
    d) determinarea carboxihemoglobinei;
    e) determinarea methemoglobinei;
    f) dozarea alcoolului metilic;
    g) determinarea formaldehidei;
    h) determinarea conţinutului de clor;
    i) determinarea conţinutului de acizi;
    j) determinarea conţinutului de baze;
    k) examenul cromatografic pe placă;
    l) extracţia eterică;
    m) determinare carbofuran;
    n) determinarea prezenţei carpbetoxului;
    o) determinarea prezenţei parationului;
    p) determinarea DNOC (dinitro-orto-crezol);
    q) determinarea prezenţei nitraţilor;
    r) determinarea prezenţei nitriţilor;
    s) screening pentru prezenţa de droguri, kit immunoassay pe urina recoltată de la cadavre.

    (3) Compartimentul toxicologie medico-legală are următoarele atribuţii:
    a) elaborează actele medico-legale aferente activităţii;
    b) asigură păstrarea în condiţii corespunzătoare, potrivit prevederilor legale în vigoare, a probelor biologice şi a reactivilor;
    c) ţine evidenţa precursorilor de droguri utilizaţi, conform prevederilor legale;
    d) asigură selectarea şi predarea către firme autorizate a probelor biologice/reactivilor, după expirarea termenului legal de păstrare, respectiv a celui de valabilitate;
    e) colaborează cu alte laboratoare/compartimente de specialitate din cadrul institutului, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
    f) exercită şi alte atribuţii în domeniul său de activitate, dispuse de conducerea institutului în cadrul legal sau care decurg din actele normative în vigoare.


    SECŢIUNEA a 8-a
    Compartimentul serologie medico-legală
    ART. 46
    În cadrul Compartimentului de serologie medico-legală se efectuează următoarele expertize:
    1. expertize pe produse biologice şi cadaverice:
    a) determinarea grupei sanguine pe sânge recoltat de la persoane vii şi cadavre;
    b) determinarea prezenţei spermei şi eventual a grupei sanguine a persoanei de la care provine sperma, în secreţii (vaginală, anală, orală), provenind de la persoane vii şi cadavre;
    c) stabilirea statusului secretor/nesecretor la persoane vii şi cadavre;

    2. expertize pe corpuri delicate:
    a) determinarea prezenţei sângelui, a naturii umane sau animale a acestuia şi a grupei sanguine;
    b) determinarea prezenţei spermei şi eventual a grupei sanguine a persoanei de la care provine sperma;
    c) examenul firului de păr;

    3. spermograma.


    SECŢIUNEA a 9-a
    Activitatea economico-financiară şi administrativă
    ART. 47
    Activitatea economico-financiară şi administrativă se asigură prin următoarele compartimente:
    1. Compartimentul R.U.N.O.S.;
    2. Compartimentul financiar-contabilitate;
    3. Compartimentul audit public intern;
    4. Biroul administrativ.


    ART. 48
    Compartimentul R.U.N.O.S. are următoarele atribuţii:
    1. întocmirea statului de funcţii şi organigrama conform legislaţiei în vigoare, la cererea Ministerului Sănătăţii;
    2. întocmirea contractelor individuale de muncă pentru personalul nou-încadrat;
    3. ţinerea evidenţei salariaţilor, păstrarea pe timpul angajării a dosarelor de personal;
    4. întocmirea dosarelor cerute de legislaţia în vigoare în vederea pensionării;
    5. întocmirea actelor adiţionale privind modificările intervenite în contractele individuale de muncă ale salariaţilor ca urmare a legislaţiei în vigoare;
    6. întocmirea şi actualizarea Registrului general de evidenţă al salariaţilor şi depunerea la timp la Institutul Teritorial de Muncă Dolj;
    7. întocmeşte documentele necesare privind scoaterea la concurs a posturilor vacante;
    8. organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante şi temporar vacante din unitate, precum şi a examenelor de promovare conform legislaţiei în vigoare;
    9. verifică foile colective de prezenţă şi graficele de gărzi întocmite de şefii de compartimente şi aprobate de conducerea unităţii, a personalului medico-sanitar şi întocmeşte statele de plată pe baza acestora;
    10. calculează şi verifică, în sistem electronic, drepturile salariale cuvenite salariaţilor conform normelor legale în vigoare;
    11. asigură cadrul organizatoric pentru evaluarea permanentă a performanţelor profesionale individuale ale fiecărui angajat de către şeful ierarhic, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    12. colaborează cu şefii de compartimente pentru întocmirea fişelor de evaluare a posturilor, în conformitate cu obiectivele şi priorităţile stabilite pentru instituţie şi legislaţia în vigoare;
    13. se îngrijeşte de aducerea la cunoştinţă a fişei postului pentru personalul din unitate şi verificarea existenţei fişelor postului pentru fiecare angajat în parte;
    14. eliberarea adeverinţelor pentru personalul unităţii privind calitatea de salariat în funcţie de necesităţi;
    15. furnizarea datelor privind numărul de personal şi fondul de salarii în vederea elaborării bugetului de venituri şi cheltuieli;
    16. prelucrează documentele necesare acordării drepturilor salariale în fiecare lună în termenul stabilit;
    17. asigură transmiterea către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a declaraţiei privind obligaţiile de plată, a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate;
    18. răspunde de depunerea anuală a fişelor fiscale la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Dolj, conform normelor legale;
    19. completează certificatele de concediu medical şi întocmeşte dosarele privind suma de recuperat pentru concedii şi indemnizaţii de la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi le depune la Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, conform normelor legale în vigoare;
    20. Întocmeşte şi transmite corespunzător la Institutul Naţional de Statistică, la Direcţia Judeţeană de Statistică Dolj şi la Ministerul Sănătăţii dările de seamă statistice lunare, trimestriale, semestriale şi anuale privind personalul şi fondul de salarii, conform machetelor întocmite;
    21. ţine evidenţa concediilor de odihnă, concediilor medicale şi concediilor fără plată;
    22. colaborează cu conducerea unităţii pentru emiterea deciziilor privind angajarea, promovarea în funcţii, încetarea de activitate;
    23. întocmeşte deciziile pentru modificările salariale survenite prin aplicarea legislaţiei în vigoare;
    24. elaborează şi întocmeşte lunar monitorizarea cheltuielilor de personal conform machetelor Ministerului Sănătăţii;
    25. întocmeşte nota contabilă pentru cheltuielile de personal;
    26. ţine evidenţa şi emite decizii pentru solicitările de acordare a concediilor de îngrijire copil în vârstă de până la 2 ani;
    27. elaborează, pe baza propunerilor tuturor compartimentelor, proiectul pentru regulamentul intern, supunându-l spre aprobare conducerii unităţii;
    28. efectuează lucrările legate de încadrarea, suspendarea sau încetarea contractelor de muncă pentru personalul instituţiei;
    29. centralizează de la şefii de laboratoare/compartimente programarea concediilor de odihnă ale tuturor salariaţilor, ţinând evidenţa efectuării acestora, a rechemărilor, a reprogramărilor, a compensărilor;
    30. prelimină fondul de salarii ce va fi prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli;
    31. exercită viza de control financiar preventiv pentru toate operaţiunile care ţin de capitolele „Bunuri şi servicii“ şi „Cheltuieli de capital“, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv şi a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfăşoară activitatea de control financiar preventiv propriu, republicat, cu modificările şi completările ulterioare. Operaţiunile supuse vizei control financiar preventiv sunt cele prevăzute în Cadrul general - anexa la Dispoziţia nr. 8/27.02.2015, emisă de directorul Institutului de Medicină Legală Craiova.


    ART. 49
    (1) Compartimentul financiar-contabilitate prin contabilul-şef are următoarele atribuţii:
    1. organizarea contabilităţii conform normelor legale în vigoare şi asigurarea efectuării corecte şi la timp a înregistrărilor;
    2. verifică efectuarea la timp a înregistrărilor în contabilitate privind intrările de materiale, obiecte de inventar, mijloace fixe, alţi debitori, alţi creditori şi unele decontări cu bugetul local;
    3. luarea măsurilor necesare, împreună cu celelalte birouri şi servicii din unitate, în ceea ce priveşte evitarea apariţiei sau anularea stocurilor supranormative şi greu vandabile, pentru prevenirea imobilizărilor de fonduri;
    4. asigurarea întocmirii la timp şi în conformitate cu dispoziţiile legale a tuturor raportărilor contabile;
    5. asigurarea întocmirii, circulaţiei şi păstrării documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor contabile;
    6. urmăreşte şi răspunde de recuperarea pagubelor aduse unităţii;
    7. urmărirea efectuării controlului preventiv asupra actelor ce intră în competenţa serviciului;
    8. exercită viza de control financiar preventiv pentru toate operaţiunile care ţin de capitolul „Cheltuieli de personal“;
    9. organizează anual inventarierea patrimoniului conform normelor legale;
    10. verifică lunar, anual sau ori de câte ori este nevoie corectitudinea evidenţei contabile cu evidenţa tehnico-operativă a gestionarilor;
    11. asigurarea măsurilor de păstrare, manipulare şi folosire a formularelor cu regim special;
    12. analizarea şi pregătirea din punct de vedere financiar a evaluării eficienţei utilizării mijloacelor băneşti puse la dispoziţia unităţii;
    13. întocmirea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli bugetare şi extrabugetare;
    14. asigurarea efectuării corecte şi în conformitate cu dispoziţiile legale a operaţiunilor de încasare şi plăţi în numerar;
    15. verificarea documentelor justificative de cheltuieli sub aspectul formei, conţinutului şi legalităţii operaţiunilor;
    16. întocmirea şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli conform cu prevederile legale;
    17. întocmirea bilanţului contabil.

    (2) Atribuţiile specifice Compartimentului financiar-contabilitate sunt următoarele:
    1. ţinerea evidenţei contabile a veniturilor şi cheltuielilor;
    2. întocmirea balanţelor de verificare-analitică şi sintetică-lunară;
    3. întocmirea situaţiilor cerute de forurile superioare;
    4. încasarea veniturilor proprii şi urmărirea situaţiei mişcării acestora;
    5. facturarea serviciilor prestate terţilor;
    6. verificarea tuturor operaţiunilor consemnate de Trezoreria Statului în extrasele de cont;
    7. efectuarea plăţilor drepturilor băneşti ale salariaţilor şi colaboratorilor;
    8. asigură plata la termen către buget a sumelor datorate;
    9. verificarea şi înregistrarea în contabilitate a documentelor care stau la baza operaţiunilor de încasări şi plăţi;
    10. asigurarea păstrării numerarului şi a altor valori în casa de fier sau dulapuri care se încuie;
    11. urmăreşte şi răspunde de întocmirea notelor contabile pentru documentele de bancă şi casieria institutului, precum şi depunerea numerarului la bancă în termenele stabilite;
    12. urmărirea încasării contravalorii facturilor emise;
    13. întocmirea facturilor pentru decontarea serviciilor şi documentelor de plată pentru operaţiunile financiare, potrivit reglementărilor în vigoare;
    14. asigură păstrarea şi securitatea înregistrărilor specifice până la arhivarea şi predarea acestora la arhiva institutului;
    15. are obligaţia de a stabili necesarul de produse în vederea realizării corespunzătoare a Planului anual de achiziţii al Institutului;
    16. cunoaşterea şi respectarea legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice şi orice alt fel de achiziţii;
    17. întocmirea conform prevederilor legale a documentaţiei aferente fiecărui mod de achiziţie şi răspunderea pentru daunele sau prejudiciile produse unităţii prin întocmirea greşită a acestora;
    18. întocmirea listelor cu membrii comisiilor de recepţie şi ai comisiilor de evaluare a ofertelor;
    19. cunoaşterea şi aplicarea prevederilor legislaţiei privind atribuirea contractelor de achiziţii publice, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
    20. întocmirea anunţului de participare care se publică în SEAP;
    21. asigurarea aprovizionării unităţii cu materiale, instrumentar, aparatură, în cele mai bune condiţii;
    22. efectuarea în permanenţă a studiului de piaţă cu solicitarea ofertelor de preţ;
    23. stabilirea necesarului de produse pentru funcţionarea normală a unităţii, asigurând realizarea părţii corespunzătoare a Planului anual de achiziţii;
    24. efectuarea licitaţiei electronice;
    25. recepţionarea calitativă şi cantitativă a materialelor primite de la furnizori şi asigurarea depozitării acestora în condiţii conform cu normele în vigoare;
    26. urmăreşte şi răspunde de modul de desfăşurare a operaţiunilor de decontare cu furnizorii şi beneficiari;
    27. întocmirea lunară a facturilor;
    28. elaborează documentaţia necesară privind parcurgerea celor patru faze ale execuţiei bugetare a cheltuielilor, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor. Ţine evidenţa şi raportează angajamentele bugetare şi legale;
    29. raportează în aplicaţia „Controlul Angajamentelor Bugetare“ din cadrul site-ului Ministerului Finanţelor Publice, secţiunea FOREXEBUG, angajamentele iniţiale şi definitive, recepţiile, respectiv plăţile efectuate.


    ART. 50
    (1) Compartimentul audit public intern are următoarele atribuţii:
    1. respectă normele metodologice elaborate de Serviciul audit public din cadrul Ministerului Sănătăţii;
    2. elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani, şi pe baza acestuia proiectul planului anual de audit public intern;
    3. efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
    4. informează structura de audit din cadrul Ministerului Sănătăţii despre recomandările neînsuşite, însoţite de documentaţia relevantă, precum şi despre consecinţele neimplementării acestora;
    5. raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;
    6. transmite structurii de audit din cadrul Ministerului Sănătăţii la cererea acesteia rapoarte periodice privind constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activitatea de audit;
    7. elaborează Raportul anual al activităţii de audit public intern; raportul anual privind activitatea de audit public intern cuprinde principalele constatări, concluzii şi recomandări rezultate din activitatea de audit, progresele înregistrate prin implementarea recomandărilor, eventualele iregularităţi/prejudicii constatate în timpul misiunilor de audit public intern, precum şi informaţii referitoare la pregătirea profesională. Raportul anual privind activitatea de audit public intern se transmite la Serviciul audit din cadrul Ministerului Sănătăţii până la data de 30 ianuarie a fiecărui an;
    8. în cazul identificării unor iregularităţi semnificative sau posibile prejudicii, raportează imediat direct directorului Institutului de Medicină Legală Craiova şi structurii de control intern abilitate;
    9. respectă normele, instrucţiunile, precum şi Codul privind conduita etică în cadrul compartimentului de audit intern şi poate iniţia măsurile corective necesare, în cooperare cu directorul.

    (2) Auditul public intern se exercită asupra tuturor activităţilor desfăşurate în cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public.
    (3) Compartimentul de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
    a) angajamentele bugetare şi legale din care derivă direct sau indirect obligaţii de plată, care afectează bugetul institutului;
    b) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale;
    c) vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri;
    d) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
    e) alocarea creditelor bugetare;
    f) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
    g) sistemul de luare a deciziilor;
    h) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
    i) sistemele informatice.

    (4) În situaţia în care în timpul misiunilor de audit public intern se constată abateri de la regulile procedurale şi metodologice, respectiv de la prevederile legale, aplicabile structurii/activităţii/ operaţiunii auditate, auditorul intern trebuie să înştiinţeze directorul unităţii în termen de 3 zile. Cazurile de identificare a iregularităţilor şi fraudelor sunt prezentate în capitolul referitor la raportările periodice şi anuale din Hotărârea Guvernului nr. 1.086/2013 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activităţii de audit public intern.
    (5) În cazul identificării unor iregularităţi majore auditorul intern poate continua misiunea sau poate să o suspende cu acordul directorului care a aprobat-o, dacă din rezultatele preliminare ale verificării se estimează că prin continuarea acesteia nu se ating obiectivele stabilite (limitarea accesului, informaţii insuficiente etc.).

    ART. 51
    Biroul administrativ are următoarele atribuţii:
    1. primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri - mijloace fixe, obiecte de inventar, reactivi şi materiale necesare laboratoarelor, materiale de birou şi gospodăreşti, combustibil, carburanţi, lubrefianţi, ambalaje, echipament de lucru, aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea chiar temporară a instituţiei;
    2. recepţionarea calitativă şi cantitativă a materialelor primite de la furnizori şi asigurarea depozitării acestora în condiţii conforme cu normele în vigoare;
    3. la primirea bunurilor controlează dacă acestea corespund datelor înscrise în actele însoţitoare, identifică viciile apărute şi semnează pentru primirea bunurilor;
    4. răspunde de primirea, păstrarea şi eliberarea materialelor;
    5. comunică contabilului-şef cantităţile de materiale ce nu corespund cu stocurile maxime şi minime stabilite;
    6. ţine la zi evidenţa cantitativă a materialelor;
    7. execută toate operaţiile premergătoare inventarierii, conform legislaţiei în vigoare;
    8. participă la recepţia bunurilor primite;
    9. stabileşte împreună cu contabilul-şef cantităţile care trebuie aprovizionate;
    10. organizează, controlează şi se îngrijeşte de efectuarea curăţeniei în toate sectoarele unităţii şi ia măsuri corespunzătoare;
    11. analizează, face propuneri şi ia măsuri pentru utilizarea raţională a materialelor de consum cu caracter administrativ;
    12. sortează şi înregistrează corespondenţa primită în registrul de intrări-ieşiri;
    13. asigură o bună comunicare cu toate compartimentele/ laboratoarele şi transmite corect şi în timp util informaţiile;
    14. răspunde de ţinerea corectă şi la zi a evidenţei primare privind activităţile de încasări şi plăţi prin casierie;
    15. încasează sume de bani de la persoanele care se prezintă la sediul institutului pentru expertize medico-legale, prin numărare faptică, în prezenţa acestora, şi emite chitanţe;
    16. întocmeşte zilnic Registrul de casă fără corecturi, ştersături sau tăieturi, iar dacă se fac totuşi, din greşeală, suma greşit trecută se barează cu o linie şi se semnează de către casierul care a efectuat corectura;
    17. predă zilnic în contabilitate primul exemplar din Registrul de casă, pentru operarea încasărilor în programul de contabilitate, împreună cu exemplarul 1 al borderourilor-monetar şi cu documentele de casă;
    18. ridică zilnic de la trezorerie extrasul de cont şi îl predă în contabilitate pentru a fi înregistrat;
    19. răspunde de depunerea integrală a numerarului încasat în fiecare zi la trezorerie în contul unităţii;
    20. respectă plafonul de casă, plafonul de plăţi/zi şi încasarea maximă/client/zi, conform legislaţiei în vigoare;
    21. răspunde de exactitatea calculelor din documentele întocmite;
    22. eliberează numerar din casierie numai pe baza unei dispoziţii de plată semnate de contabilul-şef şi director;
    23. asigură activitatea de transport şi asigură executarea la timp şi în bune condiţii a transporturilor specifice activităţii institutului: transportul echipei medicale la morgile din cadrul judeţului, transportul personalului serviciului financiar-contabil şi compartimentului R.U.N.O.S. în scopul depunerii actelor specifice;
    24. răspunde de controlul zilnic al autovehiculelor, de efectuarea la timp a reviziilor tehnice, a reparaţiilor curente sau capitale ale autovehiculelor;
    25. asigură efectuarea întreţinerii tehnice periodice a autovehiculelor aflate în parcul auto al institutului;
    26. asigură efectuarea la timp a controlului tehnic al autovehiculelor din dotarea institutului, înaintea ieşirii acestora din parcul auto;
    27. asigură păstrarea şi securitatea înregistrărilor specifice până la predarea acestora la arhiva compartimentului financiar-contabil;
    28. exercită şi alte atribuţii în domeniul său de activitate, dispuse de conducerea institutului în cadrul legal sau care decurg din actele normative în vigoare.


    CAP. VI
    Finanţarea activităţii Institutului de Medicină Legală Craiova
    ART. 52
    (1) Finanţarea activităţii Institutului de Medicină Legală Craiova se asigură din subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii de la capitolul „Sănătate“ şi din veniturile proprii.
    (2) Veniturile proprii prevăzute la alin. (1) se constituie din contravaloarea prestaţiilor medico-legale.
    (3) În proiectul de buget al Institutului de Medicină Legală Craiova sunt cuprinse şi fondurile alocate pentru finanţarea serviciilor de medicină legală judeţene arondate (Olt, Gorj şi Mehedinţi).
    (4) Institutul de Medicină Legală Craiova are obligaţia să asigure fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale şi a cheltuielilor materiale pentru bunuri şi servicii pentru funcţionarea serviciilor de medicină legală arondate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
    (5) Institutul de Medicină Legală Craiova are obligaţia să organizeze evidenţa contabilă a cheltuielilor serviciilor de medicină legală arondate, pe surse de finanţare şi pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, atât în prevederi, cât şi în execuţie.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 53
    Directorul, şefii de laboratoare şi birouri din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova au toate drepturile conferite funcţiei pe care o îndeplinesc şi au îndatorirea de a acţiona cu imparţialitate şi de a respecta obligaţiile şi interdicţiile la care sunt supuşi potrivit legii.

    ART. 54
    Elaborarea prezentului Regulament de organizare şi funcţionare a fost realizată de Compartimentul R.U.N.O.S. bazându-se pe propunerile şefilor de laboratoare şi responsabililor de compartimente.

    ART. 55
    Prezentul regulament este aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii.

    ART. 56
    Orice modificare a prevederilor prezentului regulament se face prin ordin al ministrului sănătăţii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016