Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 27 august 2018  al ariilor naturale protejate ROSPA0012 Braţul Borcea, împreună cu ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti, IV. 34 Pădurea Canton Hăţiş şi ROSCI0278 Borduşani - Borcea (fără partea care se suprapune cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârşova)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 27 august 2018 al ariilor naturale protejate ROSPA0012 Braţul Borcea, împreună cu ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti, IV. 34 Pădurea Canton Hăţiş şi ROSCI0278 Borduşani - Borcea (fără partea care se suprapune cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârşova)

EMITENT: Ministerul Mediului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 779 din 11 septembrie 2018
──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 879 din 27 august 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 779 din 11 septembrie 2018.
──────────
    ART. 1
    ROSPA0012 Braţul Borcea împreună cu ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti, IV.34 Pădurea Canton Hăţiş şi ROSCI0278 Borduşani - Borcea (fără partea care se suprapune cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârşova), denumite în continuare arii naturale protejate (ANP), au fost înfiinţate după cum urmează:
    1. ROSPA0012 Braţul Borcea a fost desemnat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2007 privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările şi completările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSPA0012 Braţul Borcea este situat pe teritoriile administrative ale judeţelor Ialomiţa şi Călăraşi, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică.
    2. ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti a fost desemnat prin Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti este situat pe teritoriile administrative ale judeţelor Călăraşi şi Ialomiţa, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică.
    3. ROSCI0278 Borduşani - Borcea a fost desemnat prin Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările ulterioare. Situl Natura 2000 ROSCI0278 Borduşani - Borcea este situat în procent de 100% pe teritoriul administrativ al judeţului Ialomiţa, în Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, regiunea biogeografică stepică. Situl se suprapune parţial cu ROSPA0012 Braţul Borcea şi cu ROSPA0017 Canaralele de la Hârşova.
    4. Pădurea Canton Hăţiş (IV.34) a fost desemnată prin Hotărârea Guvernului nr. 2.151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone, nu se suprapune cu celelalte 3 arii protejate enumerate mai sus, dar a fost propusă pentru atribuirea în custodie împreună cu acestea. Pădurea Canton Hăţiş este o rezervaţie naturală de tip forestier, ce se întinde pe teritoriul administrativ al comunei Borduşani, judeţul Ialomiţa, în lunca joasă îndiguită a Dunării.


    ART. 2
    Scopul ANP este conservarea, menţinerea şi, acolo unde este cazul, readucerea într-o stare de conservare favorabilă a speciilor de animale, plante şi habitate de interes conservativ prevăzute în anexele nr. 2, 3, 4A şi 4B la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 3
    Limitele ANP menţionate la art. 1 au fost stabilite prin actele normative prin care au fost înfiinţate. Acestea sunt puse la dispoziţia factorilor interesaţi pe pagina web a Ministerului Mediului (www.mmediu.ro), în format shapefile, având sistemul naţional de referinţă geografică în sistemul naţional de proiecţie Stereografic 1970.

    ART. 4
    ANP sunt situate în judeţele Călăraşi şi Ialomiţa, pe următoarele unităţi administrativ-teritoriale:
    a) ROSPA0012 Braţul Borcea - judeţul Călăraşi: Borcea, Dichiseni, Jegălia, Modelu, Roseţi, Unirea, şi judeţul Ialomiţa: Borduşani, Feteşti, Făcăeni, Stelnica;
    b) ROSCI0319 Mlaştina de la Feteşti - judeţul Călăraşi: Borcea şi judeţul Ialomiţa: Feteşti;
    c) ROSCI0278 Borduşani-Borcea - judeţul Ialomiţa: Borduşani, Făcăeni, Giurgeni, Vlădeni;
    d) IV.34 Pădurea Canton Hăţiş - judeţul Ialomiţa: Borduşani.


    ART. 5
     Respectarea prezentului regulament este obligatorie pentru toate persoanele fizice şi juridice care deţin sau administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfăşoară activităţi în perimetrul acestor situri, în concordanţă cu prevederile art. 21 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    Responsabilitatea administrării ANP revine custodelui desemnat de către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate.

    ART. 7
    Accesul/Vizitarea în ANP se poate face solitar sau în grupuri organizate. În ANP sunt interzise acţiuni care ar putea pune în pericol elementele de biodiversitate, respectiv:
    a) abandonarea sau depozitarea deşeurilor de orice natură;
    b) abandonarea sau depozitarea substanţelor toxice în perimetrul ANP sau în imediata apropiere a acestora (500 m);
    c) distrugerea sau degradarea panourilor informative, indicatoarelor, construcţiilor, împrejmuirilor, barierelor, plăcilor, stâlpilor, a semnelor de delimitare sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice şi a altor mijloace de amenajare şi semnalizare;
    d) intrarea în incinta oricărui stabiliment atribuit conservării biodiversităţii, loc îngrădit, pieţe de monitoring, semnalizate prin orice mijloace;
    e) aprinderea focului sau orice alte activităţi care pot provoca incendii.


    ART. 8
    Circulaţia cu autovehicule este permisă numai pe drumurile publice, de exploatare forestieră sau de exploatare agricolă până în dreptul indicatoarelor, semnelor sau barierelor care limitează accesul. Restricţiile de acces nu se aplică vehiculelor care deservesc interesele de management ale sitului şi ale administratorilor de terenuri din zonă.

    ART. 9
    Pentru diminuarea deranjului asupra biodiversităţii şi evitarea accidentelor în ANP, viteza maximă de deplasare pe drumurile de exploatare agricolă şi forestieră este de 5 km/h.

    ART. 10
    Personalul custodelui, împuternicit cu legitimaţie de custode, are drept de acces şi control pe toate terenurile deţinute cu orice titlu din ANP.

    ART. 11
    Tarifele încasate de către custode sunt percepute în conformitate cu lista de tarife aprobată de către Ministerul Mediului.

    ART. 12
    Se exceptează de la plata tarifului de vizitare următoarele categorii:
    a) personalul şi voluntarii custodelui;
    b) elevii şi pensionarii;
    c) personalul Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva;
    d) membrii Academiei Române;
    e) împuterniciţii custodelui, inclusiv reprezentanţii altor instituţii sau autorităţilor administraţiei publice aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    f) localnicii care au domiciliul în una dintre localităţile suprapuse ANP;
    g) persoanele cu dizabilităţi;
    h) personalul forţelor de ordine;
    i) persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de cercetare;
    j) reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului şi ai structurilor din subordine;
    k) proprietarii şi administratorii de terenuri, precum şi titularii de activităţi.


    ART. 13
    Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în ANP se vor executa numai lucrările prevăzute de amenajamentele silvice aprobate, cu respectarea obiectivelor de conservare ale speciilor şi habitatelor de interes conservativ.

    ART. 14
    Pe suprafaţa unui hectar de pădure se vor păstra cel puţin 9 arbori scorburoşi şi bătrâni ce au diametrul mai mare de 90 cm. În situaţia în care pe suprafaţa unui hectar de pădure numărul de arbori scorburoşi şi bătrâni cu diametrul de 90 cm este mai mic de 9 se vor menţine toţi arborii care prezintă aceste caracteristici.

    ART. 15
    Activităţile de gospodărire a vânatului se vor organiza şi desfăşura în conformitate cu: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 410/2008 pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activităţilor de recoltare, capturare şi/sau achiziţie şi/sau comercializare, pe teritoriul naţional sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante şi fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate, precum şi a plantelor şi animalelor din flora şi, respectiv, fauna sălbatice şi a importului acestora, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea vânătorii şi protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 16
    Managementul speciilor de interes cinegetic din ANP se face conform prevederilor legislaţiei specifice din domeniu şi ţine cont de măsurile de conservare a speciilor şi habitatelor de interes comunitar, precum şi de prevederile planului de management, după aprobarea acestuia.

    ART. 17
    Planurile de management cinegetic vor fi corelate cu planul de management aprobat al ANP.

    ART. 18
    Gestionarul fondului de vânătoare are obligaţia de a anunţa cu o săptămână înainte custodele despre intenţia de organizare a evaluării vânatului.

    ART. 19
    Faptele ilegale din domeniul vânătorii pot fi semnalate de personalul custodelui şi sancţionate de instituţiile statului cu atribuţii în zona ANP.

    ART. 20
    Este interzis pescuitul pe lacurile Bentul Mare, Bentul Mic şi Bentul Mic - Cotoi, cu excepţia pescuitului recreativ, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi pădurilor nr. 159/1.266/2011 privind aprobarea condiţiilor de practicarea pescuitului recreativ/sportiv, regulamentului de practicare a pescuitului recreativ/sportiv şi modelelor permiselor de pescuit recreativ/sportiv în ariile naturale protejate şi a legislaţiei în vigoare referitoare la pescuitul recreativ.

    ART. 21
    Activităţile privind protecţia fondului piscicol, pescuitul şi acvacultura se supun prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţiei specifice din domeniu.

    ART. 22
    Orice activitate de introducere a speciilor de plante şi animale alohtone în ANP se supune prevederilor Ordinului ministrul mediului nr. 979/2009 privind introducerea de specii alohtone, intervenţiile asupra speciilor invazive, precum şi reintroducerea speciilor indigene prevăzute în anexele nr. 4A  şi 4B la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, pe teritoriul naţional.

    ART. 23
    Activitatea de capturare a resurselor acvatice vii din interiorul ANP în scop industrial se va face cu avizul custodelui, în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 24
    Activitatea pastorală se supune următoarelor reglementări:
    a) păşunatul animalelor domestice este reglementat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările şi completările ulterioare. Custodele are dreptul de a verifica în teren respectarea gradului de încărcare cu animale a acestor păşuni pentru stabilirea impactului acestei activităţi asupra biodiversităţii şi pentru stabilirea unor eventuale restricţii în zonele afectate;
    b) păşunatul se efectuează în perioada 1 aprilie - 30 noiembrie a fiecărui an. În afara acestei perioade prezenţa animalelor domestice pe păşuni este interzisă;
    c) păşunatul şi tranzitarea pădurilor cu animale domestice către zonele de păşune, adăpat şi adăpostire se supun Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) proprietarii stânelor au obligativitatea de a nu lăsa câinii liberi atunci când oile nu sunt la păşunat;
    e) scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol ori silvic a terenurilor aflate pe raza ANP se supune prevederilor art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) este interzisă incendierea vegetaţiei în oricare perioadă a anului dacă nu se impune ca o măsură de carantină fitosanitară, pentru prevenirea răspândirii unor boli sau dăunători specifici, caz în care este obligatoriu acceptul autorităţii competente pentru protecţia mediului. Nu se admit nici incendieri controlate ale miriştilor, stufului, tufărişurilor, vegetaţiei de pe diguri, zone agricole şi altele asemenea;
    g) curăţarea păşunilor de arbuşti se poate face numai în perioada 1 octombrie - 15 martie.


    ART. 25
    Pentru protecţia biodiversităţii mediului acvatic din interiorul ANP se interzice:
    a) spălarea de vehicule, autovehicule, utilaje, aparatură, materiale, recipiente, produse şi altele asemenea, în apele naturale de suprafaţă sau pe malurile acestora;
    b) deversarea apelor uzate, fecaloid menajere, a detergenţilor şi substanţelor toxice în apele subterane, lacurile naturale sau de acumulare, în bălţi, heleşteie şi iazuri;
    c) introducerea sau depozitarea deşeurilor de orice fel în apele naturale de suprafaţă;
    d) introducerea în apele de suprafaţă a substanţelor explozive, tensiunii electrice, narcoticelor sau a altor substanţe periculoase;
    e) interzicerea tăierii stufului în perioada 1 martie - 31 octombrie.


    ART. 26
    Recoltarea de resurse din flora şi fauna sălbatică din ANP se supune prevederilor Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 410/2008, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 27
    În ANP sunt interzise orice activităţi de obţinere, cultivare, depozitare, prelucrare şi comercializare a organismelor vii modificate genetic.

    ART. 28
    Cultivarea terenurilor arabile se supune reglementărilor specifice în domeniu:
    a) este interzisă folosirea de fertilizanţi, erbicide şi pesticide din categoria celor care sunt interzise pentru a fi aplicate în România;
    b) îngrăşămintele organice naturale (gunoiul de grajd, mustul de gunoi de grajd, urină, dejecţiile, lichide sau semifluide, compostul şi îngrăşămintele verzi în amestec cu materiale vegetale folosite la aşternut) pot fi aplicate în afara lunilor de iarnă şi după retragerea apelor de primăvară;
    c) este interzisă tăierea arborilor solitari, pâlcurilor de arbori şi aliniamentelor de arbori/arbuşti din interiorul parcelelor agricole sau de la marginea acestora fără avizul custodelui.


    ART. 29
    Regimul construcţiilor este stabilit prin planurile generale de urbanism ale localităţilor care au suprafeţe din ANP incluse în teritoriile lor administrative. Pe teritoriul ANP realizarea de construcţii permanente sau temporare se face cu respectarea legislaţiei de mediu în vigoare şi cu avizul custodelui. Orice plan sau proiect care nu are o legătură directă ori nu este necesar pentru managementul ANP, dar care ar putea afecta în mod semnificativ ariile, singur sau în combinaţie cu alte planuri ori proiecte, este supus unei evaluări adecvate a efectelor potenţiale asupra ANP, avându-se în vedere obiectivele de conservare ale acestuia, conform prevederilor art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 30
    Administratorii căilor de comunicaţii rutiere au obligaţia de a nu afecta habitatele naturale în cazul executării lucrărilor de întreţinere care pot afecta zonele din afara amprizei drumului.

    ART. 31
    Activitatea de cercetare ştiinţifică pe teritoriul ANP se va desfăşura cu avizul custodelui, care sprijină logistic, la solicitare şi în măsura posibilităţilor, activitatea de cercetare.

    ART. 32
    Persoanele şi instituţiile care derulează activităţi de cercetare pe teritoriul ANP vor transmite custodelui rezultatele cercetării, în situaţia în care aceste informaţii sunt publice.

    ART. 33
    Recoltarea de probe din ANP pentru temele de cercetare ştiinţifică, analize sau ca material educativ se poate face numai cu acordul custodelui, iar solicitantul va specifica în cerere informaţiile privind calitatea, cantitatea şi locul de prelevare a probelor.

    ART. 34
    Activitatea de repopulare în ANP cu specii de plante şi animale extincte se poate face pe baza unor studii avizate de unităţile de cercetare şi cu avizul Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii din cadrul Academiei Române.

    ART. 35
    Activităţile turistice de pe teritoriul ANP vor fi monitorizate de către custode, acesta putând face recomandări sau impune restricţii la faţa locului cu privire la problemele apărute în buna desfăşurare a activităţilor turistice.

    ART. 36
    Deschiderea de trasee turistice, întreţinerea marcajelor turistice şi amplasarea panourilor indicatoare şi informative se fac numai cu avizul custodelui şi după omologarea acestora conform prevederilor legale.

    ART. 37
    Organizarea de competiţii şi manifestări de grup de orice fel, cursuri sau tabere, care presupun accesul pe teren în ANP, se face numai cu avizul custodelui.

    ART. 38
    Turiştii sau localnicii care desfăşoară activităţi de picnic în sit au obligativitatea respectării prevederilor Legii nr. 54/2012 privind desfăşurarea activităţilor de picnic.

    ART. 39
    Este interzisă perturbarea liniştii în spaţiile deschise din interiorul ANP prin orice fel de mijloace: pocnitori, artificii, folosirea de echipamente audio (ce depăşesc limitele legale), cu excepţia zgomotelor produse de echipamentele folosite pentru îndepărtarea exemplarelor din speciile de faună de interes cinegetic.

    ART. 40
    Sunt interzise aprinderea şi eliberarea lampioanelor pe teritoriul ariilor naturale protejate şi în proximitate, la mai puţin de 1 km.

    ART. 41
    Pe teritoriul ANP, regimul deşeurilor se reglementează astfel:
    a) este interzisă abandonarea deşeurilor de orice fel;
    b) depozitarea deşeurilor se face cu respectarea condiţiilor legale;
    c) autorităţile administraţiei publice locale de pe raza ANP au responsabilitatea asigurării colectării şi transportării deşeurilor menajere din localităţi la punctele de colectare a deşeurilor;
    d) autorităţile administraţiei publice locale de pe raza ANP au responsabilitatea de a desfiinţa depozitele ilegale de deşeuri aflate pe teritoriul lor administrativ;
    e) deţinătorii de terenuri cu orice titlu de proprietate au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de curăţare a terenurilor de deşeurile abandonate.


    ART. 42
    Fotografierea sau filmarea în scop comercial fără aprobarea custodelui este interzisă.

    ART. 43
    Modalitatea de emitere a avizului se realizează în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 44
    Încălcarea dispoziţiilor prezentului regulament atrage, după caz, răspunderea contravenţională, penală, materială sau civilă, conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 45
    Încălcarea prevederilor din prezentul regulament constituie contravenţie, dacă faptele nu au fost săvârşite astfel încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni.

    ART. 46
    Indiferent de natura răspunderii, urmările prejudiciilor aduse mediului prin încălcarea prezentului regulament vor fi remediate de făptaş, indiferent de culpă, restabilind condiţiile anterioare producerii prejudiciului. Costurile pentru repararea prejudiciului vor fi suportate de autorul prejudiciului, în conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte“.

    ART. 47
    Verificarea respectării prezentului regulament se face de către custode şi de către personalul organelor statului cu competenţe în zona ANP.

    ART. 48
    Custodele are obligaţia de a sesiza instituţiile abilitate despre orice încălcare a prezentului regulament a cărei soluţionare nu ţine de competenţa sa.

    ART. 49
    Orice persoană fizică sau juridică care desfăşoară activităţi/proiecte/planuri pe suprafaţa ANP are obligaţia de a asista personalul custodelui în activitatea de verificare şi control al activităţilor al căror titular este şi de a permite prelevarea de probe din teren şi furnizarea de informaţii.

    ART. 50
    În cazul producerii de fenomene de forţă majoră, precum inundaţii, incendii, calamităţi, epizootii, focare de infecţii şi altele asemenea, instituţiile abilitate intervin conform prevederilor legale, iar custodele va participa activ, în măsura posibilităţilor, la acţiunile de alertare şi mobilizare în vederea prevenirii şi eliminării efectelor unor asemenea evenimente.

    ART. 51
    Prezentul regulament poate fi revizuit inclusiv la propunerea custodelui, în urma modificării condiţiilor sau a prevederilor legale care au stat la baza elaborării lui, în baza recomandărilor ce derivă din studii sau monitorizarea stării de conservare a speciilor sau habitatelor, respectiv a activităţilor ce se desfăşoară pe raza ariilor naturale protejate.

    ART. 52
    Prezentul regulament poate fi consultat de către factorii interesaţi pe pagina proprie de internet a custodelui şi va fi pus la dispoziţia consiliilor locale de pe raza ANP.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016