Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 25 iunie 2015  privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 25 iunie 2015 privind activitatea de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale

EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 6 iulie 2015


    CAP. I
    Scop şi domeniu de aplicare

    ART. 1
    (1) Prezentul regulament are ca scop asigurarea informării clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale, stabilind totodată un sistem unitar de raportare de către titularii licenţei pentru activitatea de furnizare din sectorul energiei electrice şi, respectiv, al gazelor naturale la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, a datelor şi informaţiilor referitoare la activitatea desfăşurată.
    (2) Aplicarea prezentului regulament asigură informarea corectă, completă şi precisă a clienţilor finali de către titularul licenţei pentru activitatea de furnizare a energiei electrice şi, respectiv, pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale, crearea bazei de date şi furnizarea de date şi informaţii privind activitatea desfăşurată.
    ART. 2
    (1) Prezentul regulament se aplică activităţii de furnizare a energiei electrice în relaţia dintre titularul licenţei pentru activitatea de furnizare şi clienţii finali de energie electrică.
    (2) Prezentul regulament se aplică activităţii de furnizare a gazelor naturale în relaţia dintre titularul licenţei pentru activitatea de furnizare şi clienţii finali de gaze naturale.
    ART. 3
    Prezentul regulament stabileşte conţinutul Raportului privind activitatea de informare a clienţilor finali şi modul de transmitere la ANRE, în cadrul acestuia, a datelor şi documentelor referitoare la activitatea de informare desfăşurată de titularul licenţei pentru activitatea de furnizare, denumit în continuare furnizor.

    CAP. II
    Realizarea activităţii de informare a clienţilor finali

    ART. 4
    (1) Furnizorul are obligaţia de a desfăşura activităţi de informare a clienţilor finali proprii.
    (2) Pentru realizarea activităţii de informare a clienţilor finali, furnizorul are obligaţia de a-şi asigura resursele financiare necesare.
    ART. 5
    Activitatea de informare a clienţilor finali se realizează, în principal, prin următoarele modalităţi:
    a) publicarea pe pagina proprie de internet;
    b) afişarea la punctele unice de contact, inclusiv la punctele de informare regională/locală;
    c) publicarea în mass-media scrisă naţională şi/sau locală;
    d) transmiterea de materiale informative către clienţii finali;
    e) răspunsuri în scris, pe format hârtie sau e-mail, ori telefonic la întrebările clienţilor finali.
    ART. 6
    Activitatea de informare a clienţilor finali trebuie să aibă ca obiect următoarele domenii principale:
    a) drepturile şi obligaţiile clienţilor finali;
    b) preţurile şi tipurile de tarife practicate;
    c) modalităţile de măsurare, facturare, conţinutul facturii şi mijloacele de plată;
    d) principalele clauze ale contractului de furnizare;
    e) principalele condiţii generale de contractare, inclusiv durata contractului, condiţiile de reînnoire şi renunţare la servicii, denunţarea unilaterală a contractului;
    f) procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare a plângerilor clienţilor finali;
    g) procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului;
    h) procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare/mediere a neînţelegerilor precontractuale;
    i) procedura, etapele şi documentele necesare procesului de soluţionare a disputelor contractuale;
    j) principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali;
    k) alte informaţii de interes pentru clienţii finali, inclusiv cele privind eficienţa energetică prevăzute la art. 11 alin. (5) lit. d) pct. (ii) şi (iii) şi lit. f) din Legea privind eficienţa energetică nr. 121/2014.
    ART. 7
    (1) Furnizorul, de două ori într-un an calendaristic, prin mass-media scrisă, naţională şi/sau locală, are obligaţia de a informa clienţii finali asupra unuia sau mai multor domenii prevăzute la art. 6.
    (2) Anexat Raportului privind activitatea de informare a clienţilor finali, prevăzut la art. 3, furnizorul transmite la ANRE copia contractului/contractelor încheiat/încheiate cu publicaţia/publicaţiile prin intermediul căreia/cărora s-a efectuat informarea clienţilor finali, precum şi copia materialului/ materialelor informativ/informative publicat/publicate.
    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică furnizorului pentru care numărul clienţilor finali este mai mic de 1.000 pentru oricare lună a anului calendaristic.
    (4) Obligaţia stabilită la alin. (1) nu se referă la publicarea în mass-media electronică.
    ART. 8
    (1) Furnizorii au obligaţia de a elabora şi distribui clienţilor finali proprii materiale informative referitoare la unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la art. 6, de două ori într-un an calendaristic.
    (2) Anexat Raportului privind activitatea de informare a clienţilor finali, prevăzut la art. 3, furnizorii transmit la ANRE un exemplar al materialelor informative prevăzute la alin. (1).
    ART. 9
    La solicitarea ANRE, furnizorii au obligaţia de a distribui clienţilor finali proprii materialele informative elaborate de ANRE. Distribuirea acestora se face în cel mult 30 de zile de la data la care ANRE a livrat furnizorului materialele informative.
    ART. 10
    (1) În vederea realizării activităţii de informare, furnizorii au obligaţia de a înfiinţa, menţine şi actualiza periodic o pagină proprie de internet, în conţinutul căreia să se regăsească, cel puţin, datele şi informaţiile prevăzute la art. 6.
    (2) Pagina de internet trebuie astfel elaborată încât să ofere posibilitatea de a înregistra numărul de accesări.
    ART. 11
    (1) Activitatea de informare a clienţilor finali în legătură cu principalele acte normative care reglementează domeniul energiei electrice şi al gazelor naturale, relevante pentru clienţii finali, se face, cumulativ, prin publicarea pe pagina proprie de internet, precum şi prin una sau mai multe dintre modalităţile prevăzute la art. 5 lit. b), d) şi e), ori de câte ori apar noi reglementări sau modificări ale reglementărilor existente.
    (2) Informarea prevăzută la alin. (1) va cuprinde precizarea emitentului, a tipului de act normativ, numărul, anul şi titlul acestuia, partea, numărul şi data Monitorului Oficial al României în care s-a publicat, precum şi prezentarea succintă a obiectului noii reglementări, respectiv a principalelor modificări intervenite.
    ART. 12
    Informarea clienţilor finali în legătură cu procedura, etapele şi documentele necesare procesului de schimbare a furnizorului va cuprinde, în mod obligatoriu, menţiunea expresă că procesul de schimbare a furnizorului nu presupune plata niciunei taxe.
    ART. 13
    Furnizorii de gaze naturale au obligaţia de a-şi informa clienţii finali, la 2 ani, prin modalităţile prevăzute la art. 5 lit. a), b), d) şi e), în legătură cu obligaţia acestora de a asigura şi efectua pe cheltuiala proprie, la intervalele corespunzătoare de timp, verificarea şi revizia instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale, cu orice firmă autorizată de ANRE.
    ART. 14
    Informaţiile destinate clienţilor finali trebuie să fie de actualitate şi să fie redactate şi prezentate într-un mod clar, precis, accesibil şi inteligibil, care să excludă orice echivoc şi să permită parcurgerea cu uşurinţă a acestora, indiferent de mijloacele prin care acestea sunt puse la dispoziţie.
    ART. 15
    Dreptul clientului final casnic de a fi informat trebuie adus la cunoştinţa acestuia de către furnizori cel puţin prin intermediul unui afiş având conţinutul şi structura prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament, care va fi expus la toate punctele unice de contact, inclusiv la punctele de informare regională/locală, în locuri uşor accesibile şi vizibile, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.
    ART. 16
    Dimensiunile afişului prevăzut la art. 15 sunt de 50 x 70 centimetri (lăţime x lungime). Fontul folosit pentru tipărirea afişului va avea dimensiunea de minimum 25. Pentru a tipări datele de contact ale ANRE poate fi folosit un font de o dimensiune mai mică, în funcţie de spaţiul disponibil. În cazul în care se utilizează un fundal colorat (fotografie, elemente grafice, culoare plină), textul va fi tipărit cu o culoare contrastantă, care să permită citirea cu uşurinţă.

    CAP. III
    Raportarea datelor şi informaţiilor

    ART. 17
    Furnizorii au obligaţia să întocmească şi să înainteze ANRE rapoarte privind activitatea de informare a clienţilor finali.
    ART. 18
    (1) ANRE are dreptul să solicite furnizorilor completarea, clarificarea, detalierea şi/sau exemplificarea, după caz, a datelor şi informaţiilor cuprinse în raportul înaintat.
    (2) Termenul pentru înaintarea de către furnizor a răspunsului de clarificare este stabilit de ANRE şi este de maximum 30 de zile de la data solicitării.
    ART. 19
    (1) Raportul privind activitatea de informare a clienţilor finali se întocmeşte conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul regulament, şi, împreună cu anexele sale, se transmite la ANRE anual până cel târziu la data de 31 martie a anului următor anului pentru care se face raportarea.
    (2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte pentru fiecare domeniu de activitate şi se transmite atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic editat în Microsoft Word sau Microsoft Excel, prin e-mail, la adresele anre@anre.ro şi rapinfocons@anre.ro.
    ART. 20
    ANRE înregistrează în baza de date proprie datele şi informaţiile obţinute din rapoartele primite de la furnizori, elaborează câte un raport privind activitatea de informare a clienţilor finali pentru domeniul energiei electrice, respectiv pentru domeniul gazelor naturale şi le publică pe pagina proprie de internet.
    ART. 21
    ANRE poate solicita furnizorilor accesul la datele şi informaţiile raportate, în vederea verificării acestora.

    CAP. IV
    Costuri

    ART. 22
    (1) Costurile justificate aferente activităţii de informare prevăzute în prezentul regulament sunt recunoscute la fundamentarea preţurilor şi a tarifelor reglementate din domeniul energiei electrice, în limita a maximum 1% din costurile proprii anuale, aferente activităţii de furnizare reglementată, în conformitate cu prevederile reglementărilor ANRE în materie.
    (2) Costurile justificate aferente activităţii de informare prevăzute în prezentul regulament sunt recunoscute la fundamentarea preţurilor reglementate din domeniul gazelor naturale, în limita a maximum 0,5% din valoarea costurilor operaţionale anuale fundamentate şi recunoscute pentru activitatea de furnizare în regim reglementat, din care se exclude valoarea costurilor aferente activităţii de informare care face obiectul prezentului regulament, în conformitate cu prevederile reglementărilor ANRE în materie.


    ANEXA 1
la regulament

                        DREPTUL LA INFORMARE
         al clientului final de energie electrică/gaze naturale

    Stimate client final,
    Prin lege, aveţi dreptul de a fi informat, în relaţia dumneavoastră cu ..... (denumirea furnizorului) ....... .
    Aveţi dreptul să cereţi şi să primiţi, gratuit, înainte de semnarea contractului de furnizare, o copie a acestuia şi a condiţiilor standard de furnizare a serviciului, după caz.
    Înainte de semnarea contractului de furnizare, ........ (denumirea furnizorului) ...... are obligaţia de a vă pune la dispoziţie, în scris, următoarele informaţii:
    - etapele şi documentele necesare pentru încheierea unui contract de furnizare;
    - ofertele-tip pentru care puteţi opta, după caz;
    - contractul corespunzător ofertei alese, după caz;
    - preţurile şi tarifele practicate.
    Verificaţi înainte de semnare dacă în contractul primit sunt incluse cel puţin următoarele informaţii:
    - identitatea şi adresa furnizorului;
    - serviciul furnizat, nivelurile de calitate a serviciului oferit şi continuitatea în alimentare, precum şi termenul de începere a derulării contractului;
    - preţul/tariful aplicabil;
    - durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire a contractului şi de întrerupere temporară a alimentării cu energie electrică/gaze naturale, dreptul de denunţare unilaterală a contractului;
    - compensaţiile/despăgubirile şi modalitatea de rambursare aplicabilă în caz de nerespectare a nivelurilor de calitate a serviciului prevăzut prin contract, după caz;
    - modalităţi de iniţiere a procedurilor de soluţionare a litigiilor şi informaţii privind procedura de soluţionare a plângerilor clienţilor finali;
    - penalităţile pe care trebuie să le plătiţi dacă nu respectaţi prevederile contractuale.
    Furnizorul dumneavoastră .......... (denumirea furnizorului) are obligaţia de a vă oferi, la cerere, prin intermediul punctelor unice de contact, un exemplar tipărit al procedurii privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali.
    Furnizorul dumneavoastră .......... (denumirea furnizorului) este obligat să vă informeze în legătură cu orice modificări ale preţurilor, modului de facturare, de încasare sau ale altor condiţii din contract, în mod direct şi în timp util, într-un mod transparent şi uşor de înţeles.
    Dacă nu sunteţi de acord cu modificările anunţate, aveţi dreptul de a renunţa la contract, respectând prevederile contractuale şi legale în vigoare.
    Dacă dreptul dumneavoastră de a fi informat vă este încălcat, vă puteţi adresa Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.

    AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
    Str. Constantin Nacu nr. 3, sectorul 2, Bucureşti, România
    Număr gratuit: 0800800410; fax: 021.312.43.65
    E-mail: info@anre.ro; website:www.anre.ro


    ANEXA 2
la regulament


                                  RAPORT
            privind activitatea de informare a clienţilor finali

    I. Domeniul şi modalităţile alese pentru desfăşurarea acţiunilor de informare

┌────┬─────────────────────────┬────────────┬────────────────────┐
│Nr. │ Domeniu (conform art. 6 │ │ │
│crt.│ din regulament) │ Modalitate │ Număr acţiuni │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼────────────────────┤
│ 1. │ │ │ │
├────┼─────────────────────────┼────────────┼────────────────────┤
│ 2. │ │ │ │
└────┴─────────────────────────┴────────────┴────────────────────┘


    II. Numărul solicitărilor de informaţii

┌────┬─────────────────────────────────────────────┬────────────────┐
│Nr. │ Modalitatea de informare │Număr solicitări│
│crt.│ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼────────────────┤
│ 1. │Compartimentul de informare │ │
├────┼──────────────────────────┬──────────────────┼────────────────┤
│ 2. │Pagina proprie de internet│(denumirea paginii│ │
│ │ │de internet) │ │
├────┼──────────────────────────┴──────────────────┼────────────────┤
│ 3. │Telefonic │ │
└────┴─────────────────────────────────────────────┴────────────────┘


    III. Primele 5 subiecte întâlnite cel mai des în apelurile telefonice şi sinteza
modului de rezolvare

┌────┬────────────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│Nr. │ │ │
│crt.│ Subiect │ Sinteza modului de rezolvare │
├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 1. │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 2. │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 3. │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 4. │ │ │
├────┼────────────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 5. │ │ │
└────┴────────────────────────────┴─────────────────────────────────┘

                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016