Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 25 iunie 2004  de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 25 iunie 2004 de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 634 din 13 iulie 2004
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Camera Auditorilor Financiari din România, denumitã în continuare Camera, persoanã juridicã autonomã, este organizaţia profesionalã, de utilitate publicã, fãrã scop lucrativ, din care fac parte auditorii financiari care au dobândit aceastã calitate în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 2
Camera organizeazã, coordoneazã şi autorizeazã, în numele statului, desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România, asigurând exercitarea independentã a profesiei de auditor financiar, potrivit legii şi prezentului regulament.
ART. 3
Auditorii financiari, membri ai Camerei, aleg, potrivit legii, organele de conducere ale acesteia, care îi reprezintã în faţa autoritãţilor publice, precum şi în raporturile cu persoane fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate.
ART. 4
Auditul financiar reprezintã activitatea de examinare, în vederea exprimãrii de cãtre auditorii financiari a unei opinii asupra situaţiilor financiare, în conformitate cu Standardele internaţionale de audit financiar ale Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC), adoptate integral de Camerã.
ART. 5
(1) Auditorul financiar este persoana fizicã sau persoana juridicã ce dobândeşte aceastã calitate în condiţiile prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã.
(2) Auditorii financiari persoane fizice sau persoane juridice, care au dobândit aceastã calitate şi sunt membri ai Camerei, în exercitarea independentã a profesiei pot desfãşura, în baza <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã:
a) activitatea de audit financiar;
b) activitatea de audit intern;
c) activitãţi de consultanţã financiar-contabilã şi fiscalã;
d) activitãţi de asigurare a managementului financiar-contabil;
e) activitãţi de pregãtire profesionalã de specialitate în domeniu;
f) activitãţi de expertizã contabilã;
g) activitãţi de evaluare;
h) activitãţi de reorganizare judiciarã şi lichidare.
(3) Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de auditor financiar pot practica activitãţile economico-financiare prevãzute la alin. (2), cu respectarea reglementãrilor specifice fiecãreia dintre activitãţile respective, dupã caz, şi a principiului independenţei.

CAP. II
Organizarea şi funcţionarea Camerei

ART. 6
Camera, în numele statului, organizeazã, coordoneazã şi autorizeazã desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România. În acest scop, în baza prevederilor <>art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, Camera are urmãtoarele atribuţii:
a) elaborarea reglementãrilor privind:
a1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei, care va cuprinde, în principal, prevederi referitoare la:
- organele de conducere ale Camerei şi modul de desemnare a acestora;
- atribuţiile şi rãspunderile Camerei;
- regulile de atribuire şi retragere a calitãţii de auditor financiar;
- cerinţele privind asigurarea pentru riscul profesional în exercitarea activitãţii de audit financiar;
- abaterile, sancţiunile şi procedurile disciplinare;
a2) Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar;
a3) Standardele de audit financiar;
a4) Programa analiticã pentru examenul în vederea accesului la profesia de auditor financiar;
a5) Normele privind controlul calitãţii auditului financiar;
a6) Normele privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari;
a7) Normele minimale de audit financiar;
a8) Standardele de audit intern;
a9) Normele de audit intern, în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu;
a10) Normele privind perioada de pregãtire practicã profesionalã a stagiarilor în activitatea de audit financiar. Reglementãrile prevãzute la lit. a2)-a10) se aprobã prin hotãrâri ale Consiliului Camerei;
b) elaborarea şi aprobarea regulilor şi procedurilor pentru aplicarea legii, în limitele şi competenţele stabilite prin aceasta;
c) atribuirea calitãţii de auditor financiar şi emiterea de autorizaţii pentru exercitarea independentã a acestei profesii;
d) organizarea şi urmãrirea programului de pregãtire continuã a auditorilor financiari;
e) controlul calitãţii activitãţii de audit financiar;
f) promovarea actualizãrii legislaţiei prin instituţiile abilitate, precum şi a normelor de audit financiar, în concordanţã cu reglementãrile instituţiilor profesionale europene şi internaţionale;
g) elaborarea şi urmãrirea aplicãrii normelor interne privind activitatea Camerei;
h) retragerea temporarã sau definitivã a dreptului de exercitare independentã a profesiei de auditor financiar în condiţiile prevãzute de prezentul regulament;
i) reprezentarea profesiei de auditor financiar din România în instituţiile şi organizaţiile profesionale europene şi internaţionale.
ART. 7
Organizarea şi funcţionarea Camerei sunt asigurate, potrivit legii şi prezentului regulament, de cãtre organele alese, care au funcţie reprezentativã, de conducere, decizie şi control. Aplicarea hotãrârilor organelor de conducere alese ale Camerei se realizeazã de cãtre aparatul executiv al acesteia.
ART. 8
(1) Camera îşi are sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Libertãţii nr. 12, et. 5, sectorul 5.
(2) Camera poate înfiinţa reprezentanţe în ţarã şi în strãinãtate.
(3) Organele alese cu rol reprezentativ, de conducere, decizie şi control ale Camerei sunt: Consiliul Camerei şi Biroul permanent al Consiliului Camerei.
(4) Membrii Consiliului Camerei sunt aleşi de Conferinţa ordinarã a Camerei, putând îndeplini cel mult douã mandate. Consiliul alege dintre membrii sãi Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile de conducere în cadrul acestuia, prevãzute de prezentul regulament.
(5) Conferinţa ordinarã a Camerei alege în aceleaşi condiţii şi pe aceeaşi duratã a mandatului Comisia de auditori statutari şi Comisia de apel ale Camerei.
ART. 9
Potrivit <>art. 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, membrii Consiliului Camerei care în perioada mandatului devin, potrivit legii, incompatibili cu aceastã calitate sunt obligaţi sã solicite suspendarea lor din funcţia pe care o deţin în Consiliul Camerei, pe durata incompatibilitãţii.
ART. 10
Conferinţa Camerei, denumitã în continuare Conferinţa, este organul de conducere al Camerei şi poate fi ordinarã şi extraordinarã.
ART. 11
Conferinţa ordinarã a Camerei se întruneşte o datã pe an, la convocarea Consiliului Camerei, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar precedent.
ART. 12
(1) Conferinţa ordinarã a Camerei are ca principale atribuţii:
a) dezbaterea raportului anual de activitate a Consiliului Camerei;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea situaţiilor financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra gestiunii financiare a Consiliului Camerei;
d) aprobarea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) aprobarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli aferent exerciţiului financiar urmãtor;
f) aprobarea normelor de reprezentare la Conferinţã;
g) alegerea şi revocarea membrilor Consiliului Camerei;
h) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) alegerea şi revocarea membrilor Comisiei de apel;
j) stabilirea obiectivelor strategice ale Camerei;
k) aprobarea programului de activitãţi al Consiliului Camerei pe anul în curs;
l) aprobarea constituirii, reorganizãrii sau desfiinţãrii reprezentanţelor din ţarã şi din strãinãtate ale Camerei;
m) aprobarea modificãrilor şi completãrilor la Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei.
(2) Conferinţa ordinarã a Camerei poate îndeplini şi alte atribuţii, potrivit legii.
ART. 13
(1) Pentru validitatea deliberãrilor Conferinţei ordinare este necesarã prezenţa majoritãţii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotãrârile trebuie sã fie adoptate cu votul majoritãţii simple a celor prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii condiţiilor menţionate la alin. (1), Conferinţa întrunitã la a doua convocare poate sã hotãrascã asupra problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar fi numãrul membrilor prezenţi, cu majoritate simplã de voturi.
(3) Membrii Camerei cu drept de vot sunt auditorii financiari care şi-au îndeplinit toate obligaţiile cãtre Camerã la termenele stabilite prin hotãrârile acesteia.
ART. 14
Conferinţa extraordinarã a Camerei poate fi convocatã de Biroul permanent sau la cererea a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor Consiliului Camerei ori a unei cincimi din numãrul membrilor Camerei, cu drept de vot, care adreseazã cererea Secretariatului general, specificând în aceasta problemele propuse sã fie dezbãtute în cadrul Conferinţei extraordinare.
ART. 15
Pentru validitatea deliberãrilor Conferinţei extraordinare este necesarã:
a) la prima convocare, prezenţa membrilor reprezentând douã treimi din numãrul de voturi, iar hotãrârile trebuie sã fie luate cu votul unui numãr de membri, care sã reprezinte cel puţin jumãtate plus unu din numãrul de voturi valabil exprimate;
b) la a doua convocare, prezenţa membrilor reprezentând jumãtate din numãrul de voturi, iar hotãrârile trebuie sã fie luate cu votul unui numãr de membri, care sã reprezinte cel puţin jumãtate plus unu din numãrul de voturi valabil exprimate.
ART. 16
Conferinţa extraordinarã poate adopta hotãrâri în ceea ce priveşte:
a) modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei;
b) schimbarea sediului social;
c) orice altã hotãrâre pentru care este necesarã aprobarea Conferinţei extraordinare a Camerei.
ART. 17
(1) Convocarea Conferinţei se face cu cel puţin 30 de zile înainte de data întrunirii.
(2) Anunţul privind convocarea se publicã în cel puţin douã cotidiene de circulaţie naţionalã şi cuprinde locul, data de desfãşurare, precum şi ordinea de zi a Conferinţei.
(3) La anunţarea Conferinţei se stabilesc locul, ziua şi ora desfãşurãrii acesteia. În cadrul aceluiaşi anunţ se stabilesc locul, ziua şi ora pentru desfãşurarea Conferinţei la a doua convocare, în caz de neîntrunire a cvorumului statutar pentru desfãşurarea acesteia la prima convocare.
(4) Fiecare membru persoanã fizicã al Camerei are dreptul la un singur vot la Conferinţã.
(5) Membrii Camerei pot fi reprezentaţi în Conferinţã de alţi membri, în baza unei procuri speciale, autentificatã de un notar public. Procurile se depun în original la Secretariatul general, înainte de data la care are loc Conferinţa, fãcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal. Un membru nu poate reprezenta mai mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau persoanele din aparatul executiv al acesteia nu pot reprezenta alţi auditori financiari.
(6) Conferinţa se deschide de preşedintele Consiliului Camerei sau de înlocuitorul desemnat de acesta. Dupã constatarea îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfãşurarea Conferinţei, de cãtre preşedinte şi secretarii desemnaţi de acesta, se trece la dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(7) Hotãrârile Conferinţei se adoptã prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea şi revocarea membrilor Consiliului Camerei, ai Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel.
(8) Prin procesul-verbal, semnat de preşedintele şi de secretarii lucrãrilor Conferinţei, se constatã îndeplinirea formalitãţilor referitoare la convocare, data şi locul de desfãşurare a Conferinţei, numãrul membrilor prezenţi, numãrul de voturi valabil exprimate, dezbaterile în rezumat, hotãrârile luate, iar la cererea membrilor, declaraţiile fãcute de aceştia în cadrul şedinţei. Pentru a fi opozabile terţilor, hotãrârile Conferinţei sau sintezele acestora, dupã caz, se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 18
(1) Membrii Consiliului Camerei sunt aleşi în cadrul Conferinţei ordinare pentru o perioadã de 5 ani, conform procedurilor prevãzute în prezentul regulament. Consiliul Camerei are în componenţa sa 15 membri.
(2) Primul Consiliu al Camerei se compune din 6 membri aleşi de prima Conferinţã ordinarã a Camerei şi cei 9 membri ai comitetului provizoriu.
(3) Orice membru al Camerei, cu excepţia persoanelor juridice, poate fi ales ca membru al Consiliului Camerei, cu condiţia ca:
a) sã fi respectat procedura de depunere a candidaturii prevãzutã de prezentul regulament;
b) la data depunerii candidaturii sale sã aibã capacitate deplinã de exerciţiu;
c) împotriva sa sã nu se fi hotãrât anterior sancţiunea excluderii din Camerã;
d) în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii candidaturii sale sã nu se fi hotãrât de cãtre Camerã vreo sancţiune disciplinarã împotriva sa;
e) sã nu deţinã o funcţie eligibilã într-un alt organism profesional.
(4) Candidaturile se depun la Secretariatul general în termenul şi conform modelului publicat în cel puţin douã cotidiene de largã circulaţie.
(5) Consiliul Camerei poate cere unui candidat sã dea declaraţii pe care le considerã necesare privind respectarea condiţiilor de eligibilitate menţionate mai sus. Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricãrei persoane care refuzã sã facã asemenea declaraţii sau care face o declaraţie falsã ori incorectã. În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei şi una sau mai multe dintre declaraţiile sale au fost false sau incorecte, iar candidatul respectiv nu ar fi fost ales în cazul în care declaraţiile respective ar fi fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei declarã alegerea acelui membru ca fiind nulã. Orice asemenea declaraţie nu trebuie sã afecteze validitatea alegerii oricãrui alt candidat ca membru al Consiliului Camerei.
ART. 19
(1) Candidaţii trebuie sã respecte condiţiile de eligibilitate prevãzute în prezentul regulament.
(2) Alegerea se face prin vot secret, iar rezultatul se anunţã în Conferinţã.
(3) Votarea se efectueazã pe baza unui buletin de vot, în forma aprobatã de Consiliul Camerei. Buletinul de vot trebuie sã conţinã numele fiecãrui candidat.
(4) Fiecare membru al Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un numãr care sã nu depãşeascã numãrul locurilor eligibile.
(5) Conferinţa alege Comisia de votare care îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) primirea buletinelor de vot şi distribuirea acestora cãtre auditorii financiari cu drept de vot;
b) numãrarea voturilor exprimate şi stabilirea voturilor valabile şi a celor nule;
c) stabilirea candidaţilor care au fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris cãtre Conferinţã cu privire la rezultatele votãrii;
e) predarea buletinelor de vot Secretariatului general al Camerei, în vederea sigilãrii şi pãstrãrii acestora pe o perioadã egalã cu mandatul Consiliului Camerei;
f) alte atribuţii stabilite de Conferinţã.
(6) Sunt declaraţi aleşi candidaţii care au întrunit numãrul cel mai mare de voturi. În caz de egalitate candidaţii aflaţi în aceastã situaţie sunt supuşi din nou votului Conferinţei, urmând a fi declarat ales candidatul care a întrunit numãrul cel mai mare de voturi.
ART. 20
(1) La prima şedinţã membrii Consiliului Camerei aleg din rândul lor, prin vot secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi, ale cãror mandate se încheie, ca şi în cazul celorlalţi membri ai Consiliului, la data urmãtoarelor alegeri desfãşurate în cadrul Conferinţei, dacã între timp nu le înceteazã calitatea de membru al Consiliului Camerei. Orice loc vacant de preşedinte, prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în aceeaşi manierã la urmãtoarea şedinţã a Consiliului Camerei. Şedinţa, precum şi apariţia unui loc vacant trebuie anunţate tuturor membrilor Consiliului Camerei.
(2) Orice loc vacant de membru al Consiliului Camerei va fi ocupat de urmãtorul candidat în ordinea descrescãtoare a numãrului de voturi întrunit la Conferinţã, conform raportului Comisiei de votare, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate prevãzute în prezentul capitol.
(3) Orice membru al Consiliului Camerei poate comunica în scris Secretariatului general intenţia sa cu privire la retragerea din Consiliul Camerei, iar de la data demisiei locul sãu devine vacant.
(4) În cazul suspendãrii unui membru al Consiliului Camerei se procedeazã conform prevederilor alin. (2), cu menţiunea cã mandatul noului membru are statut interimar, pânã la încetarea suspendãrii membrului titular.
(5) Consiliul Camerei nu poate funcţiona în condiţiile în care s-a vacantat o treime din numãrul locurilor prevãzute în prezentul regulament.
ART. 21
Calitatea de membru al Consiliului Camerei înceteazã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) pierderea calitãţii de membru al Camerei;
b) pierderea capacitãţii de exerciţiu şi interzicerea exercitãrii, în condiţiile legii, a unor drepturi, acestea fiind incompatibile cu calitatea de membru al Consiliului Camerei;
c) aplicarea de cãtre Camerã a unei sancţiuni disciplinare rãmase definitivã împotriva sa;
d) neparticiparea la 4 şedinţe consecutive ale Consiliului Camerei, fãrã o aprobare în acest sens;
e) demisia din funcţie.
ART. 22
Consiliul Camerei se întruneşte lunar şi ori de câte ori se considerã necesar, la cererea preşedintelui sau cel puţin a unei treimi din numãrul membrilor sãi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
ART. 23
(1) La prima şedinţã a Consiliului Camerei, care se desfãşoarã dupã Conferinţa în care au loc alegerile, acesta trebuie sã aprobe regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Camerei.
(2) În absenţa preşedintelui sau a prim-vicepreşedintelui, şedinţele sunt conduse de un vicepreşedinte al Consiliului Camerei, desemnat de preşedinte sau de Biroul permanent.
(3) Şedinţele Consiliului Camerei nu pot avea loc decât în prezenţa majoritãţii simple a membrilor sãi.
ART. 24
(1) Hotãrârile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simplã a voturilor membrilor prezenţi.
(2) Fiecare membru al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalitãţii voturilor, votul preşedintelui de şedinţã determinã rezultatul votului final.
(3) Secretariatul general pãstreazã procesele-verbale ale tuturor şedinţelor într-un registru special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toţi membrii Consiliului Camerei în şedinţa imediat urmãtoare celei la care se referã.
ART. 25
Consiliul Camerei coordoneazã, conduce şi controleazã activitatea Camerei.
ART. 26
(1) Consiliul Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor conferinţelor Camerei;
b) asigurã condiţiile pentru administrarea şi gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintã spre aprobare Conferinţei raportul de activitate pe perioada anterioarã, situaţiile financiare şi proiectul programului de activitate al Camerei;
e) aprobã Regulamentul intern de organizare şi funcţionare a Biroului permanent;
f) aprobã organigrama şi politica de personal ale Camerei;
g) aprobã normele privind desfãşurarea activitãţii curente a aparatului executiv al Camerei;
h) stabileşte anual indemnizaţiile membrilor Consiliului Camerei, ai Biroului permanent al Consiliului Camerei, ai Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de prezentul regulament şi de hotãrârile Conferinţei.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Consiliul Camerei emite hotãrâri.
ART. 27
(1) Preşedintele ales de Consiliul Camerei este preşedintele Camerei, al Consiliului şi Biroului permanent. Preşedintele prezideazã lucrãrile Conferinţei, Consiliului şi Biroului permanent ale Camerei.
(2) Preşedintele sau înlocuitorul de drept al acestuia reprezintã Camera în raporturile cu terţe persoane, cu autoritãţile publice, precum şi cu organizaţiile naţionale profesionale din alte ţãri şi organismele internaţionale ale profesiei contabile, apãrând prestigiul şi independenţa profesionalã a membrilor Camerei.
(3) Preşedintele, în exercitarea atribuţiilor sale, semneazã hotãrârile Consiliului Camerei şi ale Biroului permanent al acestuia.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine.
ART. 28
(1) Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit în continuare Biroul permanent, are în componenţa sa: preşedintele, prim-vicepreşedintele şi cei 5 vicepreşedinţi ai Consiliului Camerei.
(2) Biroul permanent se întruneşte cel puţin o datã pe lunã şi ori de câte ori este necesar.
ART. 29
(1) Biroul permanent exercitã urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã bugetul de venituri şi cheltuieli anual pe care îl înainteazã spre dezbatere şi aprobare Consiliului Camerei, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecãrui an anterior anului la care se referã bugetul respectiv;
b) supravegheazã lunar execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
c) examineazã şi propune spre aprobare Consiliului Camerei programul de activitate al Camerei;
d) aprobã programele de activitate ale departamentelor executive;
e) aprobã programul deplasãrilor în strãinãtate;
f) numeşte, sancţioneazã şi revocã secretarul general, şefii departamentelor Camerei şi alte persoane cu funcţii de conducere din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobã organigrama aparatului executiv al Camerei şi salarizarea pentru fiecare funcţie prevãzutã în aceasta;
h) monitorizeazã Registrul auditorilor financiari;
i) aprobã documentele emise de Camerã, supuse publicãrii.
(2) Biroul permanent exercitã şi alte atribuţii stabilite de Conferinţa şi de Consiliul Camerei.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, Biroul permanent emite decizii.
ART. 30
Comisia de auditori statutari a Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã auditul situaţiilor financiare ale Camerei;
b) întocmeşte raportul anual de audit, precum şi alte rapoarte solicitate de Consiliul Camerei şi le prezintã Conferinţei spre dezbatere şi aprobare;
c) participã la şedinţele Consiliului Camerei fãrã drept de vot.
ART. 31
Comisia de auditori statutari este alcãtuitã din 3 persoane alese dintre membrii Camerei.
ART. 32
Mandatul comisiei de auditori statutari este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singurã datã.
ART. 33
Urmãtoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului Camerei sau personalul executiv al Camerei;
b) asociaţii, angajaţii, rudele sau afinii pânã la gradul al IV-lea ai persoanelor prevãzute la lit. a).
ART. 34
Comisia de apel este compusã din 5 membri: 3 auditori financiari activi, membri ai Camerei, aleşi de Conferinţã şi care nu fac parte din alte organe de conducere ale Camerei, un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice şi un reprezentant al Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei un preşedinte, care este auditor financiar activ.
ART. 35
Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singurã datã.
ART. 36
(1) Aparatul executiv al Camerei este format din:
A. secretarul general;
B. departamentele executive, dupã cum urmeazã:
a) Departamentul de învãţãmânt şi admitere;
b) Departamentul de servicii pentru membri;
c) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã;
d) Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã;
e) Departamentul de servicii generale;
f) Departamentul de relaţii internaţionale.
(2) Secretarul general coordoneazã, conduce şi controleazã activitatea departamentelor executive ale Camerei.
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, secretarul general are în subordine un compartiment propriu a cãrui structurã se stabileşte prin organigrama Camerei.
ART. 37
(1) Secretarul general al Camerei este numit de Biroul permanent.
(2) Secretarul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) prezintã Biroului permanent al Consiliului Camerei proiectul programului de activitate al Camerei;
b) propune spre avizare Biroului permanent angajarea personalului executiv, potrivit organigramei Camerei;
c) asigurã punerea în aplicare a deciziilor Biroului permanent cu privire la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi a şedinţelor acestuia şi ale Consiliului Camerei, asigurând elaborarea şi prezentarea documentelor care fac obiectul şedinţelor respective;
e) alte atribuţii stabilite de Consiliul Camerei şi Biroul permanent.
ART. 38
Compartimentul de lucru al secretarului general asigurã, în principal, urmãtoarele:
a) serviciile de secretariat pentru lucrãrile Conferinţei, Consiliului Camerei şi Biroului permanent;
b) serviciile juridice pentru activitãţile proprii ale Camerei;
c) serviciile de relaţii publice şi protocol;
d) alte servicii stabilite de Consiliul Camerei şi Biroul permanent.
ART. 39
Departamentul de învãţãmânt şi admitere are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) organizarea şi desfãşurarea testului de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu şi a examenului de aptitudini profesionale pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar;
b) elaborarea normelor privind admiterea la stagiu a persoanelor care au promovat testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu;
c) monitorizarea auditorilor financiari activi care îndrumã pregãtirea practicã a stagiarilor în activitatea de audit financiar;
d) întocmirea documentaţiei privind atribuirea calitãţii de auditor financiar şi de membru al Camerei;
e) stabilirea cerinţelor de pregãtire profesionalã continuã şi organizarea acestor activitãţi;
f) elaborarea normelor privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari şi a programului de pregãtire a stagiarilor în audit financiar;
g) asigurarea conformitãţii cu normele Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi cu alte norme internaţionale în materie de pregãtire profesionalã;
h) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 40
Departamentul de servicii pentru membri are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) întocmirea, actualizarea şi publicarea Registrului auditorilor financiari;
b) actualizarea şi publicarea ediţiilor revizuite ale normelor profesionale privind activitatea de audit financiar;
c) organizarea activitãţii de documentare şi informare;
d) asigurarea asistenţei profesionale pentru membrii Camerei;
e) aplicarea reglementãrilor privind asigurarea pentru riscul profesional al membrilor Camerei;
f) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 41
(1) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã are, în principal, atribuţii privind respectarea de cãtre membri a normelor Camerei, care se referã la:
a) Standardele de audit financiar;
b) Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar;
c) Normele minimale de audit financiar;
d) Normele privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari;
e) Procedurile de control al calitãţii auditului financiar;
f) Standardele de audit intern;
g) Normele de audit intern;
h) alte norme de reglementare a profesiei.
(2) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã asigurã implementarea sistemului de control al calitãţii activitãţii desfãşurate de membrii Camerei, precum şi investigarea aspectelor referitoare la conduita profesionalã a membrilor.
(3) În cazul unor constatãri privind încãlcarea normelor Camerei, Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã sesizeazã Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã.
(4) Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã.
ART. 42
Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã analizeazã cazurile de abatere disciplinarã, la sesizarea Departamentului de monitorizare şi competenţã profesionalã.
ART. 43
Competenţele şi activitatea Departamentului de conduitã şi disciplinã profesionalã sunt cele prevãzute la cap. XII.
ART. 44
Biroul permanent poate stabili şi alte atribuţii pentru Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã.
ART. 45
Departamentul de servicii generale are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintã spre dezbatere şi avizare Consiliului Camerei, în vederea aprobãrii de cãtre Conferinţã;
b) conducerea şi organizarea activitãţii financiar-contabile şi de execuţie bugetarã proprie;
c) urmãrirea încasãrii cotizaţiilor, taxelor şi a altor venituri ale Camerei;
d) asigurarea serviciilor administrative şi de gestionare a patrimoniului Camerei;
e) asigurarea serviciilor de tehnologie informaticã;
f) alte atribuţii stabilite de Biroul permanent.
ART. 46
Departamentul de relaţii internaţionale are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã cunoaşterea, sistematizarea, precum şi prezentarea Consiliului Camerei şi Biroului permanent a materialelor referitoare la organismele internaţionale ale profesiei contabile şi la organizaţiile profesionale de profil din alte ţãri;
b) asigurã realizarea mãsurilor necesare în vederea aderãrii Camerei la organismele profesionale internaţionale de profil;
c) asigurã colaborarea şi cooperarea cu instituţiile din alte ţãri care activeazã în domeniul auditului financiar;
d) asigurã participarea reprezentanţilor Camerei la acţiuni de colaborare profesionalã cu organisme internaţionale şi instituţii de profil din alte ţãri;
e) alte activitãţi stabilite de Biroul permanent al Consiliului Camerei.

CAP. III
Veniturile Camerei

ART. 47
(1) Camera îşi asigurã veniturile necesare pentru efectuarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare din urmãtoarele surse:
I. cotizaţii:
1. cotizaţiile fixe anuale datorate de auditorii financiari membri ai Camerei:
a) persoane fizice active;
b) persoane fizice nonactive;
c) persoane juridice;
2. cotizaţii variabile anuale datorate de auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice active şi persoane juridice, calculate procentual asupra cifrei de afaceri realizate din activitatea de audit financiar, audit intern şi a altor venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar;
II. tarife:
1. tarif pentru:
a) înscrierea la testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu;
b) înscrierea la examenul de aptitudini profesionale în vederea atribuirii calitãţii de auditor financiar;
c) monitorizarea activitãţii stagiarilor în activitatea de audit financiar;
2. tarif pentru atribuirea calitãţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul auditorilor financiari, datorat de:
a) auditorii financiari persoane fizice;
b) auditorii financiari persoane juridice;
III. încasãri din vânzarea publicaţiilor proprii;
IV. donaţii, sponsorizãri şi alte venituri potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Cuantumul şi nivelurile cotizaţiilor, tarifelor şi ale altor venituri ale Camerei se stabilesc periodic prin hotãrâri ale Consiliului Camerei, potrivit prezentului regulament.
(3) Hotãrârile Consiliului Camerei se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 48
Auditorii financiari, membri ai Camerei, sunt obligaţi sã plãteascã cotizaţiile şi tarifele datorate cãtre Camerã, în condiţiile prevãzute prin hotãrârile Consiliului Camerei, neachitarea sumelor datorate aferente unei perioade de un an de activitate atrãgând retragerea calitãţii de membru al Camerei şi interzicerea dreptului de exercitare a profesiei.

CAP. IV
Stagiarii în activitatea de audit financiar

ART. 49
Sunt, în înţelesul <>art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, stagiari în activitatea de audit financiar persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) sunt licenţiate ale unei facultãţi cu profil economic şi au o vechime în activitatea financiar-contabilã de minimum 4 ani sau au calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice;
b) au promovat testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) au satisfãcut pe parcursul stagiului cerinţele Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar.
ART. 50
Camera stabileşte normele pentru desfãşurarea programului de pregãtire a stagiarilor în activitatea de audit financiar, care constau în:
a) condiţiile de acces şi admitere la stagiu;
b) durata, organizarea şi desfãşurarea stagiului;
c) atribuţiile îndrumãtorilor de stagiu;
d) modul de completare a Caietului de practicã în activitatea de audit financiar;
e) alte obligaţii ale stagiarului, stabilite prin hotãrâre a Consiliului Camerei.
ART. 51
Stagiarii în activitatea de audit financiar vor efectua, potrivit prevederilor <>art. 10 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, programul de pregãtire practicã prin participarea la activitatea de audit financiar în cadrul cabinetelor individuale sau societãţilor de profil cu forme legale de încadrare sau fãrã remuneraţie, potrivit normelor elaborate de Camerã.

CAP. V
Norme privind atribuirea şi retragerea calitãţii de auditor financiar

ART. 52
Din punct de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, Camera are, potrivit legii, ca membri auditori financiari persoane fizice, care pot fi:
a) auditori financiari persoane fizice active;
b) auditori financiari persoane fizice nonactive.
ART. 53
Auditorii financiari, membri ai Camerei, vor fi înscrişi în Registrul auditorilor financiari în baza declaraţiei pe propria rãspundere, în una dintre cele douã secţiuni:
a) auditori financiari activi; sau
b) auditori financiari nonactivi.
ART. 54
Auditorul financiar nonactiv nu are dreptul sã exercite profesia de auditor financiar activ, cât timp se aflã în situaţiile de incompatibilitate prevãzute de lege şi de normele Camerei.
ART. 55
Schimbarea calitãţii declarate de auditor financiar activ sau nonactiv se va comunica în scris Camerei, de cãtre persoana în cauzã, în termen de 15 zile de la modificarea situaţiei existente anterior.
ART. 56
Pentru atribuirea calitãţii de auditor financiar, potrivit <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, candidaţii trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
A. Persoanele fizice:
a) sã fie licenţiate ale unei facultãţi cu profil economic şi sã aibã o vechime în activitatea financiar-contabilã de minimum 4 ani sau sã aibã calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice;
b) sã fi promovat testul de verificare a cunoştinţelor în domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) sã fi satisfãcut pe parcursul stagiului cerinţele Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar;
d) sã fi efectuat un stagiu practic de 3 ani în activitatea de audit financiar sub îndrumarea unui auditor financiar activ, stagiul putând începe numai dupã îndeplinirea cumulativã a condiţiilor prevãzute la lit. a) şi b) de mai sus;
e) sã fi promovat examenul de aptitudini profesionale, potrivit legii;
B. Persoanele juridice:
a) persoanele fizice care efectueazã auditul financiar al situaţiilor financiare în numele societãţilor de audit financiar trebuie sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la lit. A de mai sus sau cele prevãzute la <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã;
b) majoritatea drepturilor de vot trebuie deţinutã direct sau indirect de persoane fizice active ori de societãţi de audit financiar care satisfac condiţiile prevãzute la lit. A;
c) majoritatea membrilor consiliului de administraţie al unei societãţi de audit financiar trebuie sã fie persoane fizice active sau societãţi de audit financiar care îndeplinesc condiţiile prevãzute la lit. A.
ART. 57
Camera, la cerere, poate atribui calitatea şi dreptul de exercitare a profesiei de auditor financiar şi persoanelor care îndeplinesc, potrivit <>art. 12 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
A. Persoanele fizice trebuie:
a) sã posede o calificare profesionalã în audit financiar sau în profesii asimilate acestuia, atribuitã de alt stat, în acord cu reglementãrile specifice din acel stat;
b) sã fi fost pentru cel puţin 3 ani auditor financiar independent sau angajatul, asociatul, acţionarul unei societãţi ori al unui grup de societãţi care are în obiectul de activitate auditul financiar;
c) sã satisfacã cerinţele Codului de eticã profesionalã al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC);
d) sã facã dovada cã posedã cunoştinţele cerute de statul român necesare pentru desfãşurarea activitãţii de audit financiar în România.
Pentru satisfacerea cerinţelor menţionate la lit. c) solicitanţii sunt obligaţi sã prezinte documentele prevãzute la art. 63, iar pentru îndeplinirea condiţiilor menţionate la lit. d) vor trebui sã promoveze interviul-test organizat de Camerã, conform programei stabilite şi comunicate solicitanţilor de cãtre aceasta.
B. 1. Persoanele juridice care au dobândit calitatea de auditor financiar într-un stat strãin sau care fac parte dintr-un grup de societãţi în care majoritatea acţionarilor sau/şi a angajaţilor deţine calitatea de auditor financiar în statul respectiv şi care sunt membri ai Camerei.
2. La cererea persoanelor juridice în cauzã, depusã la Camerã, se vor prezenta actele şi documentele justificative potrivit legii.
C. Atribuirea calitãţii de membru al Camerei şi acordarea dreptului de exercitare a profesiei de auditor financiar persoanelor care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevãzute în prezentul articol se vor face potrivit normelor elaborate de Consiliul Camerei.
ART. 58
Auditorii financiari îşi pierd aceastã calitate în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) exercitã profesia de auditor financiar fãrã a fi membru al Camerei;
b) nu solicitã atribuirea calitãţii de membru al Camerei în termen de un an de la data la care a fost declarat admis în urma susţinerii examenului de aptitudini profesionale sau de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii cu privire la acordarea calitãţii de auditor financiar persoanelor care au dobândit aceastã calitate potrivit prevederilor altui stat, dupã caz.

CAP. VI
Calitatea de membru al Camerei

ART. 59
(1) Candidaţii admişi la examenul de aptitudini profesionale completeazã o cerere şi prezintã documentul care atestã achitarea tarifului de atribuire a calitãţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul auditorilor financiari, inclusiv cazierul judiciar, potrivit legii.
(2) Cererile sunt analizate de Departamentul de învãţãmânt şi admitere, conform condiţiilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament.
(3) Dupã îndeplinirea condiţiilor menţionate la alin. (1) şi (2), Departamentul de învãţãmânt şi admitere propune Consiliului Camerei luarea unei decizii privind:
a) acordarea calitãţii de membru al Camerei şi înscrierea în Registrul auditorilor financiari;
b) respingerea cererii.
ART. 60
(1) În cazul aprobãrii cererii, Camera elibereazã certificatul, carnetul şi parafa de membru al Camerei.
(2) În situaţia în care cererea nu este aprobatã, Departamentul de învãţãmânt şi admitere comunicã în scris solicitantului decizia Camerei şi îi restituie acestuia jumãtate din taxa de înscriere.
(3) Dupã aprobarea cererii, solicitantul semneazã un angajament prin care se obligã ca, dupã ce este înscris ca membru al Camerei şi atât timp cât este membru, sã respecte dispoziţiile legii, ale prezentului regulament şi ale normelor interne şi sã nu uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau de altã titulaturã care ar putea sugera vreo asociere cu Camera, dupã retragerea calitãţii de membru al Camerei.
ART. 61
(1) Persoanele juridice înainteazã Departamentului de învãţãmânt şi admitere urmãtoarele documente:
a) o cerere semnatã de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada achitãrii tarifului de acordare a calitãţii de membru al Camerei şi înscriere în Registrul auditorilor financiari;
c) copii legalizate de pe documentele care atestã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 56.
(2) În cazul aprobãrii cererii, Camera elibereazã autorizaţia de funcţionare a persoanei juridice ca membru al Camerei. Dispoziţiile de procedurã aplicabile persoanelor juridice sunt cele prevãzute la art. 59 şi 60.
ART. 62
Persoanele cu calificarea profesionalã obţinutã în alt stat înainteazã Departamentului de învãţãmânt şi admitere formularul de solicitare a calitãţii de membru şi actele doveditoare prevãzute de lege şi de prezentul regulament.
ART. 63
(1) Pentru persoanele fizice cu calificarea profesionalã obţinutã în alt stat se prezintã urmãtoarele acte:
a) copie legalizatã a certificatului/diplomei sau a altor acte oficiale care atestã pregãtirea superioarã financiar-contabilã obţinutã în alt stat;
b) scrisoare de recomandare de la organismul profesional autorizat al cãrui membru este, cu precizarea expresã a calitãţii de membru pe care o deţine la data emiterii scrisorii;
c) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional cã acesta este recunoscut de Federaţia Internaţionalã a Contabililor şi cã a asimilat Codul de eticã emis de aceasta.
(2) Pentru persoanele juridice autorizate potrivit prevederilor altui stat se prezintã urmãtoarele acte:
a) copie legalizatã a autorizaţiei eliberate de un organism profesional autorizat din ţara respectivã, care atestã cã societatea de audit financiar solicitantã este membrã a acestuia;
b) scrisoare de confirmare din partea organismului profesional cã acesta este recunoscut de Federaţia Internaţionalã a Contabililor şi cã a asimilat Codul de eticã emis de aceasta.
(3) Documentele prevãzute la art. 57 trebuie sã fie însoţite de traducerea în limba românã, legalizatã la un notar public din România.
ART. 64
Pe baza actelor depuse, Departamentul de învãţãmânt şi admitere trebuie sã notifice solicitantului, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor, dacã acestea sunt sau nu sunt corespunzãtoare.
ART. 65
Condiţiile şi celelalte dispoziţii referitoare la modul de organizare şi desfãşurare a interviului-test cu solicitanţii în cauzã, modul de stabilire a rezultatelor obţinute, procedura de contestare a evaluãrii Comisiei de examinare şi alte dispoziţii în materie vor fi stabilite prin hotãrâre a Consiliului Camerei.

CAP. VII
Drepturile şi obligaţiile membrilor Camerei

ART. 66
(1) Auditorii financiari persoane fizice, membri ai Camerei, au dreptul conferit de prevederile <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, de exercitare independentã a profesiei în care aceştia trebuie sã fie liberi şi percepuţi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce atingere principiilor de independenţã, obiectivitate şi integritate profesionalã.
(2) Membrii Camerei, persoane fizice, pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) Membrii Camerei, persoane fizice, au dreptul sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere cu rol reprezentativ, de decizie şi control ale Camerei.
(4) Membrii aleşi au dreptul la un vot în şedinţele organelor de conducere cu rol reprezentativ, de decizie şi control ale Camerei.
ART. 67
Membrii Camerei, persoane fizice, în exercitarea independentã a profesiei, aplicã şi respectã:
a) Standardele internaţionale de audit financiar, adoptate integral de Camerã, Normele minimale de audit financiar, Standardele de audit intern şi Normele de audit intern, precum şi alte norme profesionale elaborate de Camerã;
b) Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar şi Normele privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari, emise de Camerã;
c) Procedurile de control al calitãţii activitãţii de audit financiar, emise de Camerã;
d) Normele referitoare la obligaţiile financiare privitoare la cotizaţii şi tarife, elaborate de Camerã;
e) Normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Camerã. Limita sumei asigurate pentru riscul profesional se stabileşte în funcţie de rãspunderea patrimonialã a auditorului financiar, conform contractului de audit încheiat cu clientul.
ART. 68
(1) Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligaţi sã transmitã, în termen de 30 de zile, notificãri în legãturã cu:
a) schimbarea numelui, situaţie în care persoana în cauzã va solicita, în scris, eliberarea unui nou carnet şi certificat de auditor financiar, membru al Camerei;
b) schimbarea adresei ori a adresei de corespondenţã;
c) orice modificare privind statutul de angajat, asociat sau administrator al unei societãţi de audit financiar ori de persoanã fizicã autorizatã;
d) orice alte date care se referã la calitatea de membru al Camerei.
(2) O datã cu notificarea înaintatã Camerei vor fi depuse şi actele, în copie legalizatã, care dovedesc solicitarea fãcutã, dupã caz.
ART. 69
Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligaţi sã notifice Camerei, în termen de pânã la 5 zile, producerea unor evenimente în activitatea acestora, menţionând toate informaţiile corespunzãtoare, dupã cum urmeazã:
a) aplicarea unor sancţiuni disciplinare auditorului financiar persoanã fizicã de cãtre o autoritate legalã sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana în cauzã;
b) orice condamnare definitivã pronunţatã de instanţa competentã;
c) existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice auditorului financiar exercitarea funcţiei de administrator al unei societãţi comerciale sau, în general, exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi comerciale;
d) orice alte informaţii pentru evaluarea reputaţiei profesionale şi etice a auditorului financiar.
ART. 70
(1) Persoanele juridice, membre ale Camerei, au dreptul conferit de lege de a exercita independent profesia de auditor financiar.
(2) Societãţile de audit financiar pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de auditor financiar "AF".
(3) În faţa organelor alese, cu rol reprezentativ, de conducere, decizie şi control, problemele, interesele, precum şi propunerile persoanelor juridice sunt susţinute de cãtre asociaţii, acţionarii sau administratorii acestor societãţi, care sunt membri ai Camerei şi care au drepturile prevãzute de lege şi de prezentul regulament.
ART. 71
Membrii Camerei, persoane juridice, în exercitarea independentã a profesiei, aplicã şi respectã:
a) Standardele internaţionale de audit financiar, adoptate integral de Camerã, Normele minimale de audit financiar, Standardele de audit intern, Normele de audit intern, precum şi alte norme profesionale elaborate de Camerã;
b) Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar şi Normele privind pregãtirea profesionalã continuã a auditorilor financiari, emise de Camerã;
c) Procedurile de control al calitãţii auditului financiar, emise de Camerã;
d) Normele referitoare la obligaţiile financiare privitoare la cotizaţii şi tarife, elaborate de Camerã;
e) Normele privind asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Camerã. Limita sumei asigurate pentru riscul profesional se stabileşte în funcţie de rãspunderea patrimonialã a auditorului financiar, conform contractului de audit încheiat cu clientul.
ART. 72
(1) Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligaţi sã notifice Camerei, în termen de 30 de zile, în legãturã cu:
a) schimbarea denumirii sub care este înregistratã persoana juridicã; modificarea denumirii trebuie sã fie însoţitã de cererea de solicitare a unei noi autorizaţii;
b) schimbarea sediului social ori a adresei de corespondenţã;
c) deschiderea sau închiderea unei filiale sau a unei subunitãţi;
d) orice modificare privind statutul angajaţilor, asociaţilor, acţionarilor sau administratorilor societãţii de audit financiar;
e) orice alte date care se referã la calitatea de membru al Camerei.
(2) O datã cu notificarea înaintatã Camerei vor fi depuse şi actele, în copie legalizatã, care dovedesc solicitarea fãcutã, dupã caz.
ART. 73
Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligaţi sã transmitã, în termen de 5 zile, notificãri în legãturã cu:
a) demisia sau demiterea unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui acţionar ori asociat al societãţii de audit financiar;
b) aplicarea unor sancţiuni disciplinare societãţii de audit financiar ori luarea de mãsuri împotriva acesteia de cãtre o autoritate sau un alt organism profesional al cãrui membru este persoana juridicã în cauzã;
c) orice condamnare definitivã pronunţatã de instanţele competente din ţarã şi din strãinãtate împotriva reprezentantului legal al societãţii de audit financiar;
d) existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice reprezentantului legal al societãţii de audit financiar exercitarea funcţiei de administrator sau exercitarea de funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societãţi;
e) orice modificãri survenite în conţinutul informaţiilor furnizate anterior Camerei;
f) numirea unui lichidator de cãtre autoritatea competentã.
ART. 74
(1) Auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice sau juridice, care doresc sã renunţe la calitatea de membru al Camerei notificã acest lucru Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris şi se transmite cu preaviz de 15 zile lucrãtoare.
(2) Consiliul Camerei poate hotãrî amânarea încetãrii calitãţii de membru şi, implicit, a radierii persoanei respective din Registrul auditorilor financiari, în urmãtoarele situaţii:
a) existenţa unor datorii ale auditorului financiar faţã de Camerã;
b) existenţa unor mãsuri sancţionatorii disciplinare împotriva auditorului financiar, aflate în curs de soluţionare, potrivit legii.
ART. 75
Calitatea de membru al Camerei se retrage în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) pierderea calitãţii de auditor financiar;
b) neachitarea cotizaţiilor şi a altor obligaţii anuale, la termenele stabilite de Consiliul Camerei;
c) aplicarea sancţiunii de excludere din Camerã prin hotãrâre rãmasã definitivã;
d) reorganizarea persoanei juridice, în condiţiile prevederilor legale.
ART. 76
Orice auditor financiar care a renunţat sau cãruia i s-a retras calitatea de membru al Camerei poate solicita redobândirea acesteia, respectând condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul regulament referitoare la procedura de atribuire a calitãţii de membru al Camerei.

CAP. VIII
Exercitarea profesiei de auditor financiar

ART. 77
Auditorul financiar poate sã îşi exercite independent profesia numai dacã îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) are calitatea de auditor financiar;
b) este membru al Camerei, persoanã activã;
c) îndeplineşte condiţiile stabilite de prezentul regulament.
ART. 78
Profesia de auditor financiar se exercitã având la bazã:
a) contractul de audit financiar încheiat cu clientul, care va include în mod obligatoriu cel puţin elementele menţionate în art. 83 lit. f);
b) rapoartele de audit financiar;
c) viza anualã, respectiv autorizaţia pentru exercitarea profesiei.
ART. 79
(1) Auditorii financiari, membri activi ai Camerei, în exercitarea independentã a profesiei trebuie sã fie liberi şi percepuţi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce atingere principiilor de independenţã, obiectivitate şi integritate profesionalã.
(2) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot sã îşi exercite profesia de auditor financiar la o entitate economicã dacã sunt angajaţi ai acesteia ori dacã au relaţii care conduc la situaţii de incompatibilitate sau conflict de interese.
(3) Prin incompatibilitate sau conflict de interese se înţeleg toate situaţiile care pot aduce atingere cerinţei fundamentale de independenţã în exercitarea profesiei de auditor financiar activ.
(4) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, nu pot desfãşura activitãţi de audit financiar şi audit intern care prejudiciazã sau care pot prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenţa ori reputaţia profesionalã, astfel cum acestea sunt definite în Codul privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar sau al auditului intern.
ART. 80
(1) Dacã pe durata exercitãrii profesiei auditorul financiar activ nu mai îndeplineşte condiţiile pentru exercitarea acesteia, auditorul financiar activ are obligaţia sã renunţe imediat la îndeplinirea contractului şi sã notifice clientului asupra motivului renunţãrii la contract.
(2) Potrivit <>art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, în cazul în care Camera ia cunoştinţã de situaţia în care un auditor financiar activ, în timpul exercitãrii profesiei, nu a îndeplinit cerinţele profesionale conform normelor de audit şi Codului privind conduita eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar, aceasta va sesiza autoritatea statului competentã asupra acestor deficienţe şi va lua mãsuri disciplinare împotriva auditorului financiar respectiv. În situaţia în care autoritatea de stat sesizatã solicitã efectuarea unui al doilea audit financiar, entitatea economicã va lua mãsurile necesare pentru a se conforma, în cel mai scurt timp, dar înlãuntrul unui termen ce nu va depãşi 6 luni de la data primirii de cãtre entitatea economicã a comunicãrii scrise.
ART. 81
(1) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligaţia ca în exercitarea profesiei sã coopereze cu Camera şi sã se asigure cã toate persoanele în asociere cu aceştia coopereazã cu Camera în activitatea de monitorizare în aplicarea legii, normelor şi prezentului regulament.
(2) Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligaţia sã conducã evidenţa corectã a activitãţii lor şi sã prezinte Camerei toate datele şi informaţiile necesare pentru a permite acesteia sã desfãşoare în mod eficient procesul de monitorizare.
(3) Monitorizarea activitãţii auditorilor financiari activi, membri ai Camerei, se organizeazã şi se desfãşoarã potrivit Normelor privind procedurile de control al calitãţii auditului financiar emise de Camerã, potrivit cãrora:
a) auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligaţia de a întocmi şi de a prezenta acesteia, pânã la data de 31 martie a anului urmãtor, raportul anual asupra activitãţii pentru anul expirat;
b) auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice active sau persoane juridice, care sunt angajaţi, administratori sau acţionari ai unei firme de audit financiar şi nu efectueazã aceastã activitate în nume propriu, vor transmite Camerei o declaraţie, în care vor specifica aceastã situaţie;
c) nedepunerea raportului şi a declaraţiei la termenul stabilit constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit prezentului regulament.
(4) Departamentul de monitorizare şi competenţã profesionalã al Camerei va organiza inspecţii asupra realitãţii şi legalitãţii informaţiilor cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de cãtre auditorii financiari activi, membri ai acesteia.
(5) Anual, Camera va întocmi şi va transmite Ministerului Finanţelor Publice un raport sintetic asupra calitãţii activitãţii de audit financiar, în condiţiile legii.
ART. 82
(1) Auditorii financiari activi, în desfãşurarea activitãţii lor, trebuie sã dea dovadã de integritate în toate relaţiile profesionale, de afaceri şi personale. Integritatea implicã onestitate, justeţe şi corectitudine şi nu trebuie sã fie afectatã de interese de naturã familialã.
(2) Auditorii financiari activi sunt obligaţi sã dea dovadã de obiectivitate în exercitarea profesiei, urmând a fi avute în vedere toate considerentele relevante în cazul încheierii fiecãrui angajament profesional.
(3) Auditorii financiari activi trebuie sã dea dovadã de independenţã în exercitarea profesiei. Prin independenţã se înţelege exercitarea profesiei de cãtre auditorii financiari activi care nu au raporturi juridice de muncã sau civile cu clienţii şi nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau indirecte în raport cu aceştia, cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã în calitate de auditor financiar. Independenţa nu trebuie sã fie afectatã în nici un caz de interese de naturã familialã.
(4) Auditorii financiari activi trebuie sã accepte şi sã desfãşoare activitatea pentru care sunt competenţi. În cazurile în care este necesar, auditorii financiari pot colabora cu specialişti şi din alte domenii.
(5) Auditorii financiari activi trebuie sã îşi desfãşoare activitatea profesionalã cu respectarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor cu care opereazã. Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de organele competente, abilitate potrivit legii. În condiţiile pãstrãrii confidenţialitãţii informaţiilor asupra clienţilor, Camera are acces la acestea ca urmare a atribuţiei sale privind controlul calitãţii auditului financiar.
ART. 83
Auditorii financiari activi trebuie sã se conformeze, pentru asigurarea respectãrii principiilor fundamentale de desfãşurare a activitãţii de audit financiar, urmãtoarelor reguli generale:
a) sã nu încheie contractul dacã în ultimii 2 ani anteriori acceptãrii acestuia au fost administratori sau angajaţi ai clientului ori ai unei entitãţi economice din cadrul aceluiaşi grup;
b) sã nu încheie contractul dacã în conducerea sau în acţionariatul semnificativ al clientului ori al unei entitãţi economice din cadrul aceluiaşi grup se regãsesc rude sau afini pânã la gradul al IV-lea ai auditorului financiar;
c) sã nu se implice direct sau indirect în desfãşurarea activitãţii financiare a clientului, neavând dreptul sã deţinã acţiuni ori pãrţi sociale, sã încheie contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, sã încheie acte de comerţ ori sã beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia onorariilor;
d) pe parcursul desfãşurãrii activitãţii de audit financiar nu pot efectua operaţiuni contabile pentru clientul respectiv, însã pot face recomandãri privind înregistrãrile contabile;
e) dacã desfãşoarã activitãţi de contabilitate, consultanţã, fiscalitate sau alte activitãţi profesionale similare, sã nu accepte contract pentru activitatea de auditor financiar la acelaşi client;
f) contractul de audit financiar încheiat cu clientul trebuie sã cuprindã clauza de confidenţialitate şi eventualele condiţii speciale, adaptate de la caz la caz;
g) sã respecte hotãrârile Camerei referitoare la eventualele limitãri în timp ale numãrului contractelor care pot fi încheiate cu acelaşi client;
h) sã îşi organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura acceptarea sau continuarea în mod corespunzãtor a fiecãrui angajament.

CAP. IX
Auditul intern

ART. 84
(1) Entitãţile economice ale cãror situaţii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului financiar sunt obligate sã organizeze şi sã asigure exercitarea activitãţii profesionale de audit intern, potrivit normelor legale în vigoare.
(2) La regiile autonome, companiile/societãţile naţionale, precum şi la celelalte entitãţi economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit intern se organizeazã şi funcţioneazã potrivit cadrului legal privind auditul intern din entitãţile publice.
(3) Auditul intern reprezintã activitatea de examinare obiectivã a ansamblului activitãţilor entitãţii economice în scopul furnizãrii unei evaluãri independente a managementului riscului, controlului şi proceselor de conducere a acestuia.
(4) Activitatea de audit intern se exercitã în cadrul entitãţii economice de cãtre persoane din interiorul sau exteriorul acesteia. Practicile de audit intern se diferenţiazã în funcţie de scopul, mãrimea, structura şi domeniul de activitate al entitãţii economice.
ART. 85
În baza prevederilor <>art. 22 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, obiectivele auditului intern sunt urmãtoarele:
a) verificarea conformitãţii activitãţilor entitãţii economice auditate cu politicile, programele şi managementul acestuia, în conformitate cu prevederile legale;
b) evaluarea gradului de adecvare şi aplicare a controalelor financiare şi nefinanciare dispuse şi efectuate de cãtre conducerea unitãţii în scopul creşterii eficienţei activitãţii entitãţii economice;
c) evaluarea gradului de adecvare a datelor şi/sau informaţiilor financiare şi nefinanciare destinate conducerii pentru cunoaşterea realitãţilor din entitatea economicã;
d) protejarea elementelor patrimoniale bilanţiere şi extrabilanţiere şi identificarea metodelor de prevenire a fraudelor şi pierderilor de orice fel.
ART. 86
(1) Camera elaboreazã norme de audit intern în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu, scopul acestora fiind:
a) definirea principiilor de bazã privind modul în care trebuie sã se exercite auditul intern;
b) asigurarea cadrului de lucru pentru exercitarea şi promovarea activitãţilor de audit intern;
c) stabilirea criteriilor de bazã pentru evaluarea exercitãrii auditului intern;
d) supravegherea proceselor, a structurilor organizatorice, a managementului organizatoric, precum şi a operaţiunilor entitãţii economice.
(2) Normele elaborate de Camerã cuprind reguli de organizare, reguli de exercitare, reguli de implementare şi Codul de eticã pentru profesia de auditor intern. Regulile de organizare se referã la elementele definitorii ale entitãţilor şi ale persoanelor care exercitã activitatea de audit intern. Regulile de exercitare se referã la natura activitãţilor de audit intern şi stabilesc criterii de calitate pe baza cãrora exercitarea acestor servicii poate fi evaluatã. Regulile de implementare se elaboreazã în funcţie de tipurile specifice de angajamente. Codul de eticã pentru profesia de auditor intern se bazeazã pe încredere în asigurarea obiectivitãţii sale referitoare la managementul riscului, controlului şi conducerii.
ART. 87
Responsabilii pentru organizarea activitãţii de audit intern, coordonarea lucrãrilor/angajamentelor şi semnarea rapoartelor de audit intern trebuie, potrivit <>art. 23 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, sã aibã calitatea de auditor financiar.
ART. 88
Cu ocazia exercitãrii independente a profesiei de auditor financiar, indiferent de cadrul legal care se aplicã pentru organizarea şi funcţionarea auditului intern la entitãţile economice menţionate la art. 84, auditorii financiari efectueazã şi evaluarea funcţiei de audit intern; aceasta se referã la gradul de adecvare a ariei de cuprindere a programelor conexe aplicate, precum şi la performanţele acestuia, pentru a determina mãsura în care auditorii financiari se pot baza pe rezultatele auditului intern în desfãşurarea activitãţii lor.

CAP. X
Rolul, atribuţiile şi drepturile autoritãţii de stat

ART. 89
(1) Activitatea Camerei se desfãşoarã, potrivit prevederilor <>art. 26 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, sub supravegherea autoritãţii de stat reprezentate de Ministerul Finanţelor Publice. Autoritatea de stat va urmãri permanent ca reglementãrile emise de Camerã şi deciziile şi hotãrârile luate de organele de conducere ale acesteia sã nu contravinã reglementãrilor legale.
(2) În cazul în care autoritatea de stat constatã cã nu sunt respectate condiţiile şi obligaţiile prevãzute de lege, aceasta va lua mãsurile legale care se impun.
(3) Supravegherea autoritãţii de stat nu aduce atingere independenţei Camerei ca organism profesional, aceastã activitate fiind privitã în contextul colaborãrii, astfel încât activitatea de audit financiar sã corespundã exigenţelor în domeniu impuse de normele şi standardele europene.
ART. 90
(1) În baza <>art. 29 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, categoriile de entitãţi economice ale cãror situaţii financiare vor fi auditate, potrivit legii, se stabilesc de cãtre Ministerul Finanţelor Publice în acord cu Programul de implementare a reglementãrilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 a CEE şi cu standardele internaţionale de contabilitate.
(2) La entitãţile economice care aplicã reglementãrile contabile armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 a CEE şi cu standardele internaţionale de contabilitate auditul financiar se efectueazã în condiţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, ale normelor şi ale prezentului regulament.
(3) Entitãţile economice care nu au obligaţia, potrivit legii, sã aplice reglementãrile contabile prevãzute la alin. (1) şi (2) pot opta pentru auditarea situaţiilor financiare în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã.

CAP. XI
Registrul auditorilor financiari

ART. 91
(1) Conform prevederilor <>art. 31 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, auditorii financiari activi şi nonactivi, persoane fizice şi juridice, vor fi înscrişi în Registrul auditorilor financiari, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi actualizat şi publicat anual cu modificãrile intervenite.
(2) În Registrul auditorilor financiari vor fi menţionate cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) pentru persoanele fizice: numele, prenumele, adresa, numãrul de telefon şi numãrul certificatului, carnetului şi parafei de auditor financiar, membru al Camerei;
b) pentru persoanele juridice:
- denumirea societãţii, adresa sediului social, numãrul de telefon şi numãrul autorizaţiei de funcţionare;
- numele, prenumele, adresa şi numãrul de telefon ale persoanelor fizice active care efectueazã auditul financiar în numele şi în contul societãţii de audit financiar;
- numele, prenumele, adresa şi numãrul de telefon ale asociaţilor sau ale acţionarilor;
- numele, prenumele, adresa şi numãrul de telefon ale membrilor consiliului de administraţie.

CAP. XII
Sancţiuni disciplinare

ART. 92
În condiţiile prevãzute de <>art. 32 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/1999 , republicatã, poate fi stabilitã rãspunderea disciplinarã a auditorilor financiari.
ART. 93
Abaterile disciplinare sãvârşite de auditorii financiari sunt urmãtoarele:
a) nerespectarea Codului de conduitã eticã şi profesionalã în domeniul auditului financiar al Camerei;
b) desfãşurarea activitãţii profesionale în condiţii nesatisfãcãtoare, ineficiente sau cu incompetenţã, care au avut ca efect prejudicierea gravã a reputaţiei profesionale;
c) încãlcarea dispoziţiilor legale aplicabile, ale prezentului regulament şi hotãrârilor, normelor sau ale altor acte emise de cãtre Camerã;
d) încãlcarea dispoziţiilor legale, ale prezentului regulament şi ale celorlalte hotãrâri, norme sau acte emise de Camerã de cãtre un angajat, asociat, acţionar sau administrator al unei societãţi de audit financiar, membrã a Camerei;
e) încãlcarea altor reglementãri legale în vigoare, incidente, din domeniul propriu de activitate;
f) existenţa unei hotãrâri a unei instanţe de judecatã din România sau din altã ţarã privind comiterea unei fapte care atrage, în condiţiile legii, sancţiunea de excludere din Camerã.
ART. 94
(1) Auditorii financiari, persoane fizice active sau juridice, membri ai Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) suspendarea calitãţii de membru al Camerei pe o perioadã de la 6 luni pânã la un an;
d) excluderea din Camerã.
(2) Sancţiunile disciplinare se comunicã în termen de 30 de zile de la data hotãrârii de sancţionare. Sancţiunile se publicã prin intermediul mijloacelor de comunicare în masã ale Camerei, în condiţiile legii.
ART. 95
Abaterile disciplinare se constatã, iar sancţiunile disciplinare se aplicã prin procedurile disciplinare care se desfãşoarã potrivit competenţelor urmãtoarelor organe ale Camerei:
a) Consiliul;
b) Comisia de apel.
ART. 96
Toate problemele, faptele sau circumstanţele care sunt de naturã sã atragã rãspunderea disciplinarã a unui membru se aduc la cunoştinţã Secretariatului general. Dupã analizã Secretariatul general transmite documentaţia Departamentului de conduitã şi disciplinã profesionalã.
ART. 97
(1) Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã efectueazã cercetãri asupra documentaţiei primite, putând sã solicite informaţiile pe care le considerã necesare, inclusiv registre, documente, dosare sau evidenţe, auditorul financiar fiind obligat sã le prezinte.
(2) Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã se pronunţã asupra unei sancţiuni disciplinare, stabilind termene pentru furnizarea de cãtre persoana în cauzã a informaţiilor necesare, oferindu-i posibilitatea de a face declaraţii scrise sau verbale înainte de a înainta propuneri Consiliului Camerei.
ART. 98
(1) În situaţia în care Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã considerã cã nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea rãspunderii disciplinare, persoana reclamatã şi reclamantul primesc o notificare corespunzãtoare.
(2) În situaţia în care Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã considerã cã sunt îndeplinite condiţiile pentru atragerea rãspunderii disciplinare, hotãrãşte:
a) emiterea unui ordin, cu consimţãmântul persoanei reclamate ("ordin cu consimţãmânt");
b) sesizarea Consiliului Camerei în vederea aprobãrii sancţiunii propuse.
(3) În cazul în care Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã hotãrãşte sã sesizeze Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzând faptele reclamate la adresa unui auditor financiar şi o sintezã a probelor care vin în sprijinul reclamaţiei, precum şi orice alte informaţii pe care s-a bazat opinia sa, în sensul propunerii unei sancţiuni disciplinare.
(4) Dupã sesizarea Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia, Departamentul de conduitã şi disciplinã profesionalã va continua investigarea cazului pânã la clarificarea deplinã a acestuia.
ART. 99
În vederea soluţionãrii sesizãrilor primite, Consiliul Camerei respectã procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare şi comunicare a hotãrârii.
ART. 100
Consiliul Camerei comunicã în scris persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizãrii, urmãtoarele:
a) conţinutul reclamaţiei aduse, locul şi data la care va avea loc audierea persoanei respective;
b) elementele care stau la baza reclamaţiei;
c) o sintezã a procedurilor Consiliului Camerei privind soluţionarea reclamaţiei, în forma aprobatã de acesta;
d) solicitarea adresatã persoanei reclamate de a confirma, în termen de 15 zile de la primirea comunicãrii, acceptarea totalã sau parţialã a faptelor puse în sarcina acesteia, intenţia de a participa la audiere şi de a fi reprezentatã sau asistatã de avocat ori de un alt specialist. Pentru faptele neacceptate, persoana reclamatã poate prezenta probe în apãrarea sa.
ART. 101
(1) Audierea se stabileşte în termen de pânã la 60 de zile de la data primirii sesizãrii. În acest scop persoanele sunt citate la Camerã.
(2) Persoana reclamatã sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisã adresatã Consiliului Camerei, amânarea audierii pentru o datã ulterioarã, în vederea formulãrii apãrãrii, în caz de boalã sau în alte împrejurãri temeinic motivate.
(3) În absenţa nemotivatã a persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia audierea nu are loc şi se trece la procedura urmãtoare.
ART. 102
(1) Dupã procedura audierii sau, dupã caz, fãrã îndeplinirea acestei proceduri, Consiliul Camerei se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul Camerei delibereazã în raport cu fiecare faptã pusã în sarcina persoanei reclamate şi emite o hotãrâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile prevãzute în prezentul regulament.
(3) În cazul în care Consiliul Camerei a constatat cã faptele reclamate au fost neîntemeiate, emite o hotãrâre de respingere.
(4) Consiliul Camerei anunţã hotãrârea sa în şedinţã şi informeazã pãrţile implicate despre dreptul de a ataca hotãrârea în faţa Comisiei de apel. Hotãrârea se comunicã în scris pãrţilor implicate, în termen de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotãrârea Consiliului Camerei devine executorie de la data împlinirii termenului de apel, cu excepţia cazului în care, înainte de împlinirea termenului, pãrţile atacã hotãrârea Consiliului Camerei la Comisia de apel a acesteia.
(6) Şedinţele Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii, aceasta urmând a fi hotãrâtã de Consiliul Camerei, precum şi la solicitarea pãrţilor.
ART. 103
Hotãrârile Consiliului Camerei pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicãrii scrise, atât de persoana reclamatã, cât şi de reclamant. Cererea de apel trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie formulatã în scris şi sã fie adresatã Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) sã prezinte motivele atacãrii hotãrârii Consiliului Camerei.
ART. 104
(1) Comisia de apel notificã ambelor pãrţi data şi locul judecãrii apelului. La judecare, apelantul are dreptul sã fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat în absenţa apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea comunicãrii scrise. Prezenţa celeilalte pãrţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea apelului pentru o datã ulterioarã, în vederea formulãrii apãrãrii, în caz de boalã sau în alte împrejurãri temeinic motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este similarã cu cea din faza audierii în faţa Consiliului Camerei.
ART. 105
(1) La încheierea judecãrii apelului, Comisia de apel poate hotãrî confirmarea, modificarea sau anularea hotãrârii Consiliului Camerei.
(2) Comisia de apel anunţã hotãrârea sa în şedinţã publicã. Hotãrârea Comisiei de apel se va comunica în scris pãrţilor în termen de 15 zile de la pronunţarea apelului.
(3) Şedinţele Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusã atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul confidenţialitãţii, aceasta urmând a fi hotãrâtã de Consiliul Camerei, precum şi la solicitarea pãrţilor.
(4) Hotãrârile Comisiei de apel privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate prin grija Consiliului Camerei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Hotãrârile Comisiei de apel sunt de naturã disciplinarã şi pot fi atacate, în condiţiile legii, la instanţa competentã. Mãsurile sancţionatorii luate pot fi contestate, în condiţiile legii şi direct, la instanţele judecãtoreşti competente.

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016