Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 24 octombrie 2018  privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 24 octombrie 2018 privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 934 din 6 noiembrie 2018
──────────
    Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 845 din 24 octombrie 2018, publicată în monitorul oficial, Partea I, nr. 934 din 6 noiembrie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Recepţia construcţiilor constituie o componentă a sistemului calităţii şi este procesul prin care se certifică, în condiţiile legii, finalizarea lucrărilor pentru realizarea unor construcţii noi sau a unor intervenţii la construcţii existente, din domeniul infrastructurii rutiere şi feroviare de interes naţional, cu respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile şi în conformitate cu prevederile autorizaţiei de construire/desfiinţare, precum şi ale documentelor prevăzute în cartea tehnică a construcţiei. Procesul de recepţie se finalizează prin încheierea unui act denumit Proces-verbal de recepţie.
    (2) Prin admiterea recepţiei se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului de execuţie a lucrărilor de construcţii, ale documentaţiei privind proiectarea, ale autorizaţiei de construire/desfiinţare, precum şi ale documentaţiei privind execuţia.

    ART. 2
    (1) Prevederile prezentului regulament se aplică atât infrastructurii de transport rutier şi feroviar de interes naţional, cât şi construcţiilor şi instalaţiilor aferente acestora, denumite în continuare construcţii.
    (2) Instalaţiile aferente construcţiilor din domeniul infrastructurii de transport rutier şi feroviar de interes naţional sunt cele prevăzute în cadrul documentaţiei privind proiectarea, ale autorizaţiei de construire/desfiinţare, precum şi ale documentaţiei privind execuţia.

    ART. 3
    (1) În înţelesul prezentului regulament, investitorul este persoana juridică care încheie contractul de execuţie a lucrărilor de construcţii, urmăreşte îndeplinirea lui şi preia lucrarea, în condiţiile legii, de la executant după admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor.
    (2) Executantul este partea contractantă care realizează lucrarea de construcţie.

    ART. 4
    (1) Recepţia construcţiilor de orice categorie şi clasă de importanţă se efectuează de către investitor, atât pentru construcţii noi, cât şi în cazul intervenţiilor la construcţii existente, pentru care se emit, în condiţiile legii, autorizaţii de construire/desfiinţare şi se realizează în două etape:
    a) recepţia la terminarea lucrărilor;
    b) recepţia finală, la expirarea perioadei de garanţie.

    (2) Recepţia poate fi admisă sau respinsă, motivat.

    ART. 5
    (1) Recepţia la terminarea lucrărilor şi, respectiv, recepţia finală pot fi realizate şi pentru loturi, secţiuni, sectoare sau obiecte de lucrări incluse în autorizaţia de construire/desfiinţare, în cazul în care investitorul decide astfel, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, dacă acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) pot fi utilizate separat conform destinaţiei lor;
    b) pot fi exploatate în condiţii de siguranţă şi respectă cerinţele fundamentale aplicabile;
    c) există confirmarea scrisă a proiectantului privind îndeplinirea condiţiilor de la lit. a) şi b).

    (2) În sensul prezentului regulament, recepţia prevăzută la alin. (1) se supune regimului juridic al recepţiei la terminarea lucrărilor, respectiv al recepţiei finale.

    CAP. II
    Preluarea unor părţi de construcţie
    ART. 6
    (1) Până la terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, în cazul în care investitorul decide astfel, pot fi preluate părţi din construcţie într-un anumit stadiu fizic de execuţie, în baza unui proces-verbal de predare-primire încheiat între executant şi investitor. Procesul-verbal de predare-primire încheiat între executant şi investitor nu reprezintă un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză.
    (2) În procesul-verbal de predare-primire, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, se consemnează, în mod obligatoriu, după caz: starea părţii de construcţie în cauză, viciile constatate rezultate în urma execuţiei necorespunzătoare, pentru care au fost dispuse măsuri şi termene în vederea remedierii acestora, măsurile de conservare a lucrărilor executate. Măsurile de conservare a lucrărilor executate vor fi elaborate de către proiectant.
    (3) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor care decurg din executarea necorespunzătoare a lucrărilor.

    ART. 7
    În cazul în care investitorul a preluat părţi de construcţie, la recepţia la terminarea lucrărilor acesta trebuie să pună la dispoziţia comisiei de recepţie procesul-verbal de predare-primire prevăzut la art. 6.

    CAP. III
    Recepţia la terminarea lucrărilor
    ART. 8
    (1) Prin supunerea la recepţie a unei construcţii sau lot, secţiune, sector sau obiect din construcţie, executantul confirmă îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Executantul trebuie să comunice investitorului şi dirigintelui de şantier/operatorului economic de consultanţă specializat, în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire/desfiinţare, data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în contract şi a finalizării tuturor testărilor pentru punerea în exploatare, respectiv a lucrărilor aferente loturilor/secţiunilor/ sectoarelor/obiectelor din/de construcţie în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) şi solicită acestora, prin document scris cu confirmare de primire, efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor.
    (3) În termen de 5 zile de la comunicarea prevăzută la alin. (1), dirigintele de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat va confirma investitorului dacă sunt întrunite sau nu condiţiile de recepţie la terminarea lucrărilor în conformitate cu solicitarea executantului, caz în care investitorul va înştiinţa executantul asupra datei şi locului de întrunire a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor.

    ART. 9
    (1) În termen de 10 zile de la primirea confirmării prevăzute la art. 8 alin. (3), investitorul:
    a) solicită factorilor prevăzuţi la art. 10 desemnarea de către aceştia a reprezentanţilor în comisia de recepţie la terminarea lucrărilor;
    b) stabileşte data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia de recepţie la terminarea lucrărilor;
    c) transmite Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. comunicarea executantului către investitor prevăzută la art. 8.

    (2) Factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor comunică investitorului, în termen de 10 zile de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1) lit. a), reprezentantul desemnat să participe în comisia de recepţie.
    (3) Investitorul numeşte comisia de recepţie în maximum 3 zile de la primirea tuturor comunicărilor, potrivit alin. (2), de la factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor şi transmite membrilor comisiei de recepţie, executantului şi proiectantului data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia.

    ART. 10
    (1) Din componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor fac parte, în mod obligatoriu:
    a) un reprezentant desemnat de către investitor, care este şi preşedintele comisiei;
    b) un reprezentant desemnat de către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C.;
    c) cel puţin câte un specialist în fiecare dintre domeniile aferente lucrărilor de construcţii supuse recepţiei, în funcţie de categoria şi clasa de importanţă a construcţiilor, desemnat de investitor, aceşti specialişti fiind alţii decât cei implicaţi în proiectarea/execuţia obiectivului de investiţii; aceştia îşi desfăşoară activitatea ca angajaţi ai investitorului, cu contract de muncă sau pe bază de contract de prestări servicii, după caz, potrivit legii;
    d) un reprezentant al autorităţii administraţiei publice competente care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare.

    (2) Componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor prevăzută la alin. (1) se completează, în mod obligatoriu, cu:
    a) un reprezentant desemnat de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, pentru categoriile de construcţii prevăzute în Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) un reprezentant desemnat de către direcţiile judeţene pentru cultură/Direcţia pentru Cultură a Municipiului Bucureşti, în cazul în care contractul prevede şi reabilitarea/conservarea unor construcţii aflate în lista monumentelor istorice;
    c) un reprezentant desemnat de către ordonatorul principal de credite bugetare, care nu are sau nu se subrogă calităţii de investitor în cazul obiectivelor de investiţii care constau în realizarea de construcţii noi încadrate, conform prevederilor anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare, în categoria de importanţă A - „excepţională“ sau B - „deosebită“, respectiv la lucrări de intervenţii la aceste categorii de construcţii, finanţate total sau parţial din fonduri publice şi pentru care aprobarea documentaţiilor tehnico-economice este de competenţa Guvernului.

    (3) Secretariatul comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor este asigurat de dirigintele de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat implicat în verificarea calităţii lucrărilor executate pentru realizarea construcţiei şi a intervenţiilor la construcţia existentă, care întocmeşte, în numele investitorului, documentele de recepţie la terminarea lucrărilor şi constituie cartea tehnică a construcţiei.
    (4) Dirigintele de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat prevăzut la alin. (3) nu face parte din componenţa comisiei de recepţie.
    (5) Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului participă, în mod obligatoriu, în calitate de invitaţi, la recepţia la terminarea lucrărilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Pentru obiectivele de investiţii care nu se încadrează în prevederile alin. (2), componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor este cea prevăzută la alin. (1).

    ART. 11
    Conţinutul-cadru al procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul regulament.

    ART. 12
    (1) În cazul în care investitorul, în termenul prevăzut la art. 9 alin. (1), nu stabileşte data, ora şi locul de întrunire a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor sau dacă acesta nu se prezintă la data, ora şi locul de recepţie stabilite, direct sau prin împuternicit, executantul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de convocare a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor.
    (2) Investitorul este obligat să stabilească, în intervalul de 10 zile de la primirea noii cereri prevăzute la alin. (1), o nouă dată de convocare a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor, care nu va depăşi 15 zile de la data comunicării noului termen de către investitor.
    (3) În situaţia în care nici până la expirarea celui de-al doilea termen, conform prevederilor alin. (2), investitorul nu fixează data de începere a recepţiei la terminarea lucrărilor sau dacă nu se prezintă la data, ora şi locul de întrunire a comisiei de recepţie direct sau prin împuternicit legal, executantul va stabili un termen de recepţie la un interval de 10 zile de la expirarea celui de-al doilea termen. Executantul va notifica în scris investitorului, precum şi celorlalţi membri ai comisiei, în timp util, ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor.

    ART. 13
    (1) Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul după care se realizează recepţia la terminarea lucrărilor. Comisia de recepţie poate funcţiona numai în prezenţa a cel puţin 2/3 din membrii numiţi ai acesteia.
    (2) În cazul în care nu este îndeplinit cvorumul de prezenţă prevăzut la alin. (1) sau preşedintele lipseşte, se fixează un nou termen, care nu va depăşi 10 zile lucrătoare.
    (3) În vederea desfăşurării în bune condiţii a recepţiei la terminarea lucrărilor, investitorul are obligaţia de a pune la dispoziţia comisiei de recepţie documentaţia privind proiectarea şi execuţia lucrărilor, precum şi alte documente solicitate în scris şi pe care comisia le consideră necesare în acest sens.
    (4) Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor examinează:
    a) respectarea prevederilor din autorizaţia de construire/desfiinţare, precum şi avizele/acordurile şi condiţiile de execuţie impuse de autorităţile competente;
    b) executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile contractului de execuţie, ale documentaţiei de proiectare, ale documentaţiei de execuţie şi ale reglementărilor specifice, cu respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile, conform legii;
    c) terminarea tuturor lucrărilor prevăzute în contractul de execuţie a lucrărilor de construcţii încheiat între investitor şi executant şi în documentaţia anexă la contract, respectiv a lucrărilor aferente loturilor/secţiunilor/sectoarelor/obiectelor de/ din construcţie în condiţiile prevăzute la art. 5 din prezentul regulament;
    d) documentele care intră în componenţa cărţii tehnice a construcţiei, inclusiv proiectul tehnic de execuţie actualizat la data finalizării lucrărilor, ce include dispoziţiile de şantier, completate cu piese scrise şi cu piese desenate, verificate corespunzător de un verificator de proiecte atestat în condiţiile legii şi aprobate de investitor, procesele-verbale de lucrări ascunse, procesele-verbale de control în faze determinante, precum şi orice alt document aferent proiectării şi execuţiei lucrărilor;
    e) existenţa devizului general actualizat la terminarea lucrărilor şi/sau a documentelor care certifică valoarea calculată de autoritatea administraţiei publice competente care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare în vederea regularizării taxei de autorizare, din care să reiasă valoarea finală a lucrărilor executate, precum şi a cotelor legal datorate Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.;
    f) adeverinţa eliberată de Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., prin care se confirmă plăţile efectuate, respectiv dacă investitorul a virat către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. sumele aferente cotelor prevăzute în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi penalităţilor aferente, dacă este cazul; în situaţia în care cheltuielile de realizare a părţii/tronsonului/secţiunii etc. nu sunt identificate într-un deviz pe obiect, cuantumul datorat către Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. se stabileşte de către dirigintele de şantier, în baza situaţiilor de lucrări, verificate şi acceptate, corespunzătoare stadiului fizic realizat, şi este exprimat ca valoare procentuală raportată la valoarea din devizul general al investiţiei în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    g) existenţa certificatului de performanţă energetică, conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată, după caz;
    h) procesul-verbal de predare-primire, prevăzut în cazul preluării de către investitor a unei părţi din construcţie, după caz;
    i) referatele pe specialităţi întocmite şi susţinute de proiectant şi dirigintele de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat cu privire la modul în care a fost executată lucrarea;
    j) alte documente pe care le consideră necesare.

    (5) Pe parcursul examinării construcţiei şi a documentelor puse la dispoziţie, membrii comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor pot solicita investitorului, justificat, prezentarea altor documente relevante, precum şi realizarea de expertize tehnice, ridicări topografice, încercări suplimentare, probe, măsurători şi alte teste.
    (6) Recepţia se efectuează în toate cazurile prin examinarea nemijlocită a construcţiei şi analizarea documentelor prevăzute la alin. (4).
    (7) La terminarea examinării nemijlocite a construcţiei, comisia de recepţie întocmeşte procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, în care consemnează:
    a) constatări în urma examinării vizuale a construcţiei şi analizării documentelor prevăzute la alin. (4);
    b) valoarea lucrărilor executate, fără TVA;
    c) realizarea măsurilor prevăzute în avizul de securitate la incendiu şi în documentaţia de execuţie din punctul de vedere al prevenirii şi al stingerii incendiilor;
    d) aspectele prevăzute la art. 15 alin. (1) care trebuie să fie remediate, precum şi termenul de remediere;
    e) eventuale explicaţii şi/sau observaţii ale executantului;
    f) refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie, după caz;
    g) situaţiile de absenţă a unor membri ai comisiei sau invitaţi convocaţi;
    h) decizia de admitere sau de respingere a recepţiei sau, după caz, decizia de suspendare a procesului de recepţie;
    i) perioada de garanţie a lucrărilor.


    ART. 14
    (1) Decizia comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor se ia cu majoritatea simplă a membrilor comisiei, prezenţi la recepţie.
    (2) Membrii comisiei de recepţie care nu sunt de acord cu decizia adoptată, în conformitate cu alin. (1), au obligaţia de aşi prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală care se ataşează la procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
    (3) În situaţia în care nu pot fi aplicate prevederile alin. (1) se fixează un nou termen, care nu va depăşi 5 zile lucrătoare.
    (4) În situaţia în care în comisia de recepţie participă membrii prevăzuţi la art. 10 alin. (2), iar reprezentantul Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., al direcţiilor judeţene pentru cultură/Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti sau al inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă propun respingerea recepţiei, aceasta nu poate fi admisă, cu obligativitatea motivării în scris, de către cei care au formulat propunerea de respingere a recepţiei.

    ART. 15
    (1) Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor decide suspendarea procesului de recepţie la terminarea lucrărilor dacă constată următoarele:
    a) existenţa unor neconformităţi, neconcordanţe, defecte ori deficienţe care sunt de natură să afecteze utilizarea construcţiei conform destinaţiei sale;
    b) existenţa unor lucrări realizate necorespunzător, nefinalizate sau neexecutate, care pot afecta cerinţele fundamentale aplicabile;
    c) construcţia prezintă vicii a căror remediere este de durată şi strict necesară pentru asigurarea utilităţii construcţiei conform destinaţiei preconizate, potrivit Legii nr. 10/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) există, în mod justificat, dubii cu privire la calitatea lucrărilor realizate şi este nevoie de expertize tehnice şi/sau încercări şi teste suplimentare pentru a le clarifica;
    e) investitorul nu pune la dispoziţia comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor documentele prevăzute la art. 13 alin. (4).

    (2) În cazul în care comisia de recepţie la terminarea lucrărilor decide suspendarea procesului de recepţie, aceasta încheie un proces-verbal de suspendare a procesului de recepţie la terminarea lucrărilor, al cărui conţinut-cadru este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul regulament, în care consemnează decizia de suspendare, măsurile recomandate în scopul remedierii aspectelor constatate, dintre cele prevăzute la alin. (1), precum şi termenul de remediere, iar investitorul comunică executantului decizia comisiei în maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă a procesului-verbal de suspendare a procesului de recepţie la terminarea lucrărilor, împreună cu un exemplar al acestuia.
    (3) Termenul de remediere este stabilit de comisia de recepţie la terminarea lucrărilor împreună cu executantul şi nu poate depăşi 90 de zile de la data încheierii procesului-verbal de suspendare prevăzut la alin. (2).
    (4) În cazul în care executantul nu remediază aspectele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) în termenul de remediere, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacă executantul nu dă curs somaţiei, investitorul este în drept să execute remedierile pe cheltuiala şi riscul executantului în culpă şi să pretindă plata prejudiciului produs, potrivit legii.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care condiţiile climatice sau alţi factori independenţi de voinţa părţilor determină imposibilitatea remedierii aspectelor constatate, dintre cele prevăzute la alin. (1), executantul notifică investitorul despre această situaţie şi solicită decalarea termenului de remediere cu până la 90 de zile.

    ART. 16
    (1) Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor decide admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor în următoarele situaţii:
    a) nu sunt obiecţii privind lucrările supuse recepţiei;
    b) obiecţiile constatate de membrii comisiei sunt altele decât cele prevăzute la art. 15 alin. (1) sau la art. 17;
    c) aspectele consemnate în procesul verbal de suspendare a recepţiei la terminarea lucrărilor au fost remediate de executant sau de investitor, în condiţiile art. 15 alin. (4) sau (5).

    (2) Pentru aspectele consemnate conform alin. (1) lit. b), la punctul 6.8 din procesul-verbal de recepţie, prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul regulament, comisia va stabili împreună cu executantul un termen de remediere, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3).

    ART. 17
    Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor decide respingerea recepţiei la terminarea lucrărilor în situaţia în care:
    a) comisia de recepţie la terminarea lucrărilor nu a putut examina nemijlocit construcţia;
    b) executantul nu remediază aspectele prevăzute la art. 15 alin. (1), inclusiv pe cele rezultate în urma expertizelor tehnice, ridicărilor topografice, încercărilor suplimentare, probelor, măsurătorilor şi altor teste solicitate, în termenul de remediere;
    c) nu au fost realizate măsurile prevăzute în avizul de securitate la incendiu şi în documentaţia de execuţie din punctul de vedere al prevenirii şi al stingerii incendiilor, după caz;
    d) se constată vicii care nu pot fi înlăturate şi care prin natura lor implică nerealizarea uneia sau a mai multor cerinţe fundamentale aplicabile, caz în care se impun expertize tehnice, reproiectări, refaceri de lucrări şi altele;
    e) se constată că lucrările nu respectă autorizaţia de construire/desfiinţare.


    ART. 18
    În conformitate cu decizia comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor, investitorul aprobă, în termen de 7 zile de la luarea deciziei de către comisie, admiterea sau respingerea recepţiei.

    ART. 19
    (1) Data finalizării recepţiei la terminarea lucrărilor este data aprobării de către investitor a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
    (2) Perioada de garanţie a lucrărilor stabilită prin contractul de execuţie începe la data prevăzută la alin. (1), cu respectarea reglementărilor în vigoare.
    (3) După executarea remedierilor corespunzătoare obiecţiilor prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), executantul va cere în scris investitorului anularea obiecţiilor. Perioada de garanţie se prelungeşte cu perioada remedierii aspectelor consemnate în procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
    (4) Dacă, în decurs de 30 de zile calendaristice de la data primirii cererii executantului prevăzute la alin. (3), investitorul nu anulează obiecţiile, se recurge la procedura arbitrală, dacă ea a fost prevăzută în contractul de execuţie a lucrărilor. În cazul nesoluţionării litigiului pe calea arbitrajului, precum şi în cazul în care procedura arbitrală nu a fost prevăzută în contractul de execuţie a lucrărilor, executantul poate înainta acţiune în instanţă împotriva investitorului.

    ART. 20
    După aprobarea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, investitorul nu poate emite alte solicitări de remediere de lucrări, penalizări, diminuări de valori şi altele asemenea decât cele consemnate în procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor. Fac excepţie viciile ascunse descoperite în termenul stabilit conform legii, precum şi viciile structurii de rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de proiectare şi de execuţie în vigoare la data realizării construcţiei, descoperite pe toată durata de existenţă a construcţiei.

    ART. 21
    (1) Investitorul preia construcţia de la executant în baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.
    (2) Este interzisă utilizarea construcţiei a cărei recepţie la terminarea lucrărilor a fost respinsă din cauza neîndeplinirii condiţiilor privind cerinţele fundamentale aplicabile, aceasta fiind pusă în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala investitorului.

    ART. 22
    Procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor se comunică, în termen de 5 zile de la data aprobării recepţiei, prevăzută la art. 19 alin. (1), de către investitor:
    a) executantului;
    b) proiectantului;
    c) autorităţii administraţiei publice competente, emitente a autorizaţiei de construire/desfiinţare;
    d) Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C.;
    e) tuturor factorilor implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor, care au semnat procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.


    CAP. IV
    Recepţia finală
    ART. 23
    Recepţia finală este organizată de investitor, acesta stabilind data de începere a recepţiei finale, în maximum 10 zile de la expirarea perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea menţionată în contractul de execuţie a lucrărilor de construcţii şi nu poate fi mai mică decât cea prevăzută de lege.

    ART. 24
    (1) Din componenţa comisiei de recepţie finală fac parte:
    a) un reprezentant desemnat de către investitor, care este şi preşedintele comisiei;
    b) cel puţin câte un specialist în fiecare dintre domeniile aferente lucrărilor de construcţii supuse recepţiei, în funcţie de categoria şi clasa de importanţă a construcţiilor, desemnaţi de investitor, alţii decât cei implicaţi în proiectarea/execuţia obiectivului de investiţii; aceştia îşi desfăşoară activitatea ca angajaţi ai investitorului, cu contract de muncă sau pe bază de contract de prestări servicii, după caz, potrivit legii.

    (2) Secretariatul comisiei de recepţie finală este asigurat de dirigintele de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat implicat în verificarea calităţii lucrărilor executate pentru realizarea construcţiei şi a intervenţiilor la construcţia existentă, care întocmeşte, în numele investitorului, documentele de recepţie finală şi constituie cartea tehnică a construcţiei.
    (3) Dirigintele de şantier/Operatorul economic de consultanţă specializat prevăzut la alin. (3) nu face parte din componenţa comisiei de recepţie.
    (4) Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului participă, în mod obligatoriu, în calitate de invitaţi, la recepţia finală.

    ART. 25
    (1) Decizia comisiei de recepţie finală se ia cu majoritatea simplă a membrilor comisiei, prezenţi la recepţie.
    (2) Membrii comisiei de recepţie care nu sunt de acord cu decizia adoptată în conformitate cu prevederile alin. (1) au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notă individuală, care se ataşează la procesul-verbal de recepţie finală.
    (3) În situaţia în care nu pot fi aplicate prevederile alin. (1) se fixează un nou termen, care nu va depăşi 5 zile lucrătoare.

    ART. 26
    Conţinutul-cadru al procesului-verbal de recepţie finală este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul regulament.

    ART. 27
    (1) Comisia de recepţie finală se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul după care va fi realizată recepţia la terminarea lucrărilor. Comisia de recepţie poate funcţiona numai în prezenţa a cel puţin 2/3 din membrii numiţi ai acesteia.
    (2) În cazul în care nu este îndeplinit cvorumul de prezenţă prevăzut la alin. (1) sau preşedintele lipseşte, se fixează un nou termen, care nu va depăşi 10 zile lucrătoare.
    (3) Comisia de recepţie finală verifică obligatoriu următoarele:
    a) procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor;
    b) referatul investitorului privind urmărirea comportării în exploatare a construcţiei, pe perioada de garanţie, în conformitate cu obligaţiile ce îi revin potrivit legii;
    c) cartea tehnică a construcţiei, completată conform prevederilor prezentului regulament;
    d) remedierile efectuate ca urmare a viciilor ascunse constatate în perioada de garanţie a lucrărilor de construcţii, după caz;
    e) referatul proiectantului privind comportarea în exploatare a construcţiei, pe perioada de garanţie.

    (4) Comisia de recepţie finală poate solicita investitorului, în cazuri justificate şi/sau în cazul apariţiei unor vicii, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei, efectuarea de expertize tehnice, încercări suplimentare, probe şi alte teste.
    (5) Recepţia se efectuează în toate cazurile prin examinarea nemijlocită a construcţiei.
    (6) Referatul investitorului este întocmit de către reprezentantul acestuia responsabil cu urmărirea lucrărilor în perioada de garanţie, respectiv diriginte de şantier/operator economic de consultanţă specializat.

    ART. 28
    (1) Comisia de recepţie finală decide suspendarea procesului de recepţie finală dacă descoperă apariţia, în perioada de garanţie, a unor vicii, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei, care pot fi înlăturate.
    (2) În cazul în care comisia de recepţie finală decide suspendarea procesului de recepţie finală, aceasta încheie un proces-verbal de suspendare a procesului de recepţie finală, al cărui conţinut-cadru este prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul regulament, în care consemnează decizia de suspendare, măsurile recomandate în scopul remedierii aspectelor constatate, dintre cele prevăzute la alin. (1), precum şi termenul de remediere, iar investitorul comunică executantului decizia comisiei în maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă a procesului-verbal de suspendare a procesului de recepţie finală.
    (3) Termenul de remediere este stabilit de comisia de recepţie finală împreună cu executantul şi nu poate depăşi 90 de zile de la data încheierii procesului-verbal de suspendare a procesului de recepţie finală.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în cazul în care condiţiile climatice sau alţi factori independenţi de voinţa părţilor determină imposibilitatea remedierii viciilor descoperite, executantul notifică investitorului această situaţie şi solicită decalarea termenului de remediere cu până la 90 de zile.
    (5) În cazul în care executantul nu remediază viciile descoperite în termenul de remediere, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacă executantul nu dă curs somaţiei, investitorul este în drept să execute remedierile pe cheltuiala şi riscul executantului în culpă şi să pretindă plata prejudiciului produs, potrivit legii.

    ART. 29
    Comisia de recepţie finală decide admiterea recepţiei finale în cazul în care nu se descoperă existenţa unor vicii, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei, precum şi în cazul în care acestea au fost înlăturate, potrivit prevederilor art. 28 alin. (3).

    ART. 30
    Comisia de recepţie finală decide respingerea recepţiei finale în următoarele cazuri:
    a) apariţiei unor vicii, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei, care nu pot fi înlăturate şi care prin natura lor implică nerealizarea uneia sau a mai multor cerinţe fundamentale aplicabile, caz în care se impun expertize tehnice, reproiectări, refaceri de lucrări şi altele;
    b) nu au fost remediate viciile consemnate, în termenul de remediere, potrivit art. 28.


    ART. 31
    (1) Comisia de recepţie finală prezintă investitorului procesul-verbal de recepţie finală, cu observaţiile participanţilor şi cu decizia comisiei.
    (2) În conformitate cu decizia comisiei de recepţie finală, investitorul aprobă, în termen de 7 zile de la luarea deciziei de către comisie, admiterea sau respingerea recepţiei. Înainte de aprobarea procesului-verbal de recepţie, în cazuri temeinic motivate, investitorul poate solicita efectuarea unor verificări suplimentare, în funcţie de rezultatul acestora putând decide, după caz, reluarea procesului de recepţie sau aprobarea procesului-verbal de recepţie finală conform alin. (1).
    (3) Este interzisă utilizarea construcţiei a cărei recepţie finală a fost respinsă din cauza neîndeplinirii condiţiilor privind cerinţele fundamentale aplicabile.
    (4) Investitorul se va putea îndrepta împotriva factorilor implicaţi în realizarea construcţiei, vinovaţi de viciile descoperite cu ocazia recepţiei finale, precum şi de imposibilitatea de a utiliza construcţia, pentru recuperarea pagubelor.

    ART. 32
    Data finalizării recepţiei finale este data aprobării de către investitor a procesului-verbal de recepţie finală.

    ART. 33
    Procesul-verbal de recepţie finală se comunică de către investitor, în termen de 5 zile de la data finalizării recepţiei:
    a) autorităţii administraţiei publice competente, emitente a autorizaţiei de construire/desfiinţare;
    b) executantului.


    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 34
    Recepţia se consideră a fi începută la data la care comisia de recepţie se întruneşte şi îşi începe activitatea potrivit prezentului regulament.

    ART. 35
    Procesul-verbal încheiat cu ocazia recepţiei la terminarea lucrărilor sau a recepţiei finale, cu încălcarea prevederilor legale, poate fi anulat de către instanţele competente, potrivit legii.

    ART. 36
    În situaţia în care părţile nu ajung, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, la un acord pentru rezolvarea neînţelegerilor ivite cu ocazia încheierii procesului-verbal de recepţie sau la o poziţie comună în vederea realizării recepţiei construcţiei pe cale amiabilă, acestea se pot adresa instanţei judecătoreşti competente, potrivit legii.

    ART. 37
    (1) Cheltuielile privind activitatea comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor, precum şi cele privind recepţia finală cad în sarcina investitorului.
    (2) Cheltuielile ocazionate de încercări, probe şi alte teste realizate în laboratoare autorizate, altele decât cele care decurg din prevederile contractuale, se suportă de către investitor. În situaţiile în care în urma rezultatelor neconforme ale încercărilor, probelor şi testelor se stabileşte o culpă, cheltuielile respective se suportă de către partea în culpă.
    (3) Cheltuielile cu privire la realizarea de expertize tehnice sau cele ocazionate de asistenţa unui expert se suportă de partea care a avut iniţiativa recurgerii la serviciile expertului, şi anume investitor sau executant. În situaţiile în care în urma rapoartelor de expertiză tehnică se constată abateri de la prevederile documentaţiilor tehnice, cheltuielile respective se suportă de către partea în culpă.

    ART. 38
    (1) Pentru recepţia la terminarea lucrărilor, referatul proiectantului va cuprinde în mod obligatoriu o concluzie finală şi referiri clare asupra rezultatului examinării nemijlocite în ceea ce priveşte:
    a) respectarea prevederilor din autorizaţia de construire/desfiinţare, precum şi avizele/acordurile şi condiţiile de execuţie impuse de autorităţile competente;
    b) executarea lucrărilor în conformitate cu prevederile documentaţiei de proiectare şi documentaţiei de execuţie şi ale reglementărilor specifice, cu respectarea cerinţelor fundamentale, conform legii;
    c) terminarea tuturor lucrărilor prevăzute în documentaţia de proiectare şi în documentaţia de execuţie, respectiv a lucrărilor aferente loturilor/secţiunilor/sectoarelor/obiectelor din/de construcţie în condiţiile prevăzute la art. 5 din prezentul regulament;
    d) documentele care intră în componenţa cărţii tehnice a construcţiei, inclusiv proiectul tehnic de execuţie actualizat la data finalizării lucrărilor, ce include dispoziţiile de şantier, completate cu piese scrise si cu piese desenate, verificate corespunzător de un verificator de proiecte atestat în condiţiile legii si aprobate de investitor, procesele-verbale de lucrări ascunse, procesele-verbale de control în faze determinante, precum şi orice alt document aferent proiectării şi execuţiei lucrărilor.

    (2) Pentru recepţia finală, referatul proiectantului privind comportarea în exploatare a construcţiei, pe perioada de garanţie, va cuprinde în mod obligatoriu şi referiri asupra comportării construcţiei în raport cu remedierile efectuate şi o concluzie finală.

    ART. 39
    Referatul dirigintelui de şantier/operatorului economic de consultanţă specializat va cuprinde în mod obligatoriu detalieri privind îndeplinirea obligaţiilor şi răspunderilor ce îi revin în exercitarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii, potrivit prevederilor art. 44 din Procedura de autorizare a diriginţilor de şantier, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.496/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume documente încheiate ca urmare a verificărilor în perioada de pregătire a investiţiei, respectiv în perioada execuţiei lucrărilor şi o concluzie finală.

    ART. 40
    (1) Cartea tehnică a construcţiei, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul regulament, cuprinde documentaţia privind proiectarea, documentaţia privind execuţia, documentaţia privind recepţia şi documentaţia privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii în timp asupra construcţiei.
    (2) Cartea tehnică se întocmeşte prin grija investitorului şi cuprinde:
    a) documentaţia privind proiectarea, actualizată la data recepţiei la terminarea lucrărilor, şi documentaţia privind execuţia, la recepţia la terminarea lucrărilor;
    b) documentaţia privind recepţia, precum şi documentaţia privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii asupra construcţiei, la recepţia finală a lucrărilor de construcţii.

    (3) Investitorul are obligaţia să păstreze şi să completeze la zi documentaţiile prevăzute la alin. (2).
    (4) Prevederile din cartea tehnică a construcţiei referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru investitor.
    (5) La înstrăinarea construcţiei, cartea tehnică se predă noului administrator.

    ART. 41
    Pentru aplicarea unitară a prevederilor prezentului regulament, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pot emite proceduri şi, după caz, instrucţiuni care se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 42
    Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament




    PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE
    Nr. .... din ........
    privind stadiul fizic de execuţie a construcţiei aferente investiţiei,
    ....................., lucrări executate în cadrul Contractului nr. .......... din ..................., încheiat între ................ şi ...........................
    1. Date de identificare:
    - denumire, poziţii kilometrice sau număr cadastral sau număr topografic sau număr carte funciară;
    – adresa administrativă, respectiv localitatea/localităţile şi judeţul/judeţele.

    2. Lucrările au fost executate în baza Autorizaţiei de construire/desfiinţare nr. ........, eliberată de ............................ la data de ..............., cu valabilitate până la data: ............................................... .
    3. Au fost prezenţi: (nume şi prenume, calitatea)
    .................................................................
    .................................................................

    4. Secretariatul a fost asigurat de ..................... - diriginte de şantier/operatorul economic de consultanţă specializat în domeniul/domeniile ............., Autorizaţie nr. ............. .
    5. Stadiul fizic de execuţie:
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    6. Alte menţiuni ......................................................
    7. Prezentul proces-verbal, conţinând ........... file şi ............ anexe numerotate, cu un total de ......... file, a fost încheiat astăzi, .............., în ............. exemplare.
    Executant, Investitor,
    .............................................. ..............................................
    (numele şi prenumele, semnătura) (numele şi prenume, semnătura)
                Alţi participanţi:
    ..............................................
      (numele şi prenumele, semnătura)

    ANEXA 2

    la regulament




    Aprob admiterea/respingerea.
     Investitor,
    ..........................
    PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
    la terminarea lucrărilor
    Nr. ..... din .....
    privind execuţia lucrărilor de construcţii aferente investiţiei ..................., lucrări executate în cadrul Contractului nr. ........ din .............., încheiat între ................. şi ...............
    1. Date de identificare:
    - denumire, poziţii kilometrice sau număr cadastral sau număr topografic sau număr carte funciară;
    – adresa administrativă, respectiv localitatea/localităţile şi judeţul/judeţele.

    2. Lucrările au fost executate în baza Autorizaţiei de construire/desfiinţare nr. ....., eliberată de ..... la data de ....., cu valabilitate până la data: ................. .
    3. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat activitatea de la data: ..... până la data: ....., fiind formată din:
    Preşedinte: (numele şi prenumele) .............................
    Membri: (numele şi prenumele, autoritatea publică care i-a desemnat)
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    4. Au mai fost prezenţi: (numele şi prenumele, calitatea)
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    5. Secretariatul a fost asigurat de ..... - diriginte de şantier/operator economic de consultanţă specializat în domeniul/domeniile ....., Autorizaţie nr. ..... .
    6. Constatările comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor:
    6.1. Capacităţi fizice realizate
    6.2. Au fost/Nu au fost remediate aspectele consemnate în Procesul-verbal de suspendare a procesului de recepţie la terminarea lucrărilor, inclusiv cele rezultate în urma expertizelor tehnice, ridicărilor topografice, încercărilor suplimentare, probelor, măsurătorilor şi altor teste solicitate, în termenul de remediere, cuprinse în lista din anexa nr. 1 la prezentul proces-verbal.
    6.3. Au fost/Nu au fost realizate măsurile prevăzute în avizul de securitate la incendiu şi în documentaţia de execuţie din punctul de vedere al prevenirii şi al stingerii incendiilor, cuprinse în lista din anexa nr. 2 la prezentul proces-verbal.
    6.4. Lucrările cuprinse în lista din anexa nr. 3 la prezentul proces-verbal prezintă vicii care nu pot fi înlăturate şi care prin natura lor implică nerealizarea uneia sau a mai multor cerinţe fundamentale, caz în care se impun expertize tehnice, reproiectări, refaceri de lucrări şi altele.
    6.5. Valoarea lucrărilor executate este de ......... lei (fără TVA).
    6.6. Perioada de garanţie .....
    6.7. Alte constatări, inclusiv ca urmare a solicitărilor suplimentare ale comisiei (nu s-a putut examina nemijlocit construcţia, se constată că lucrările nu respectă autorizaţia de construire/desfiinţare, reprezentantul autorităţii administraţiei publice competente care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare, al Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C., al direcţiilor judeţene pentru cultură/Direcţiei pentru Cultură a Municipiului Bucureşti sau al inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă propun respingerea recepţiei etc.).
    6.8. Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor a constatat existenţa unor neconcordanţe, degradări, defecte, lucrări realizate necorespunzător, nefinalizate sau neexecutate, care nu sunt de natură să afecteze utilizarea construcţiei conform destinaţiei şi cerinţelor fundamentale aplicabile, cuprinse în lista din anexa nr. 4 la prezentul proces-verbal.

    7. În urma constatărilor făcute, comisia de recepţie decide:
    [] admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor;
    [] respingerea recepţiei la terminarea lucrărilor;

    8. Comisia de recepţie motivează decizia luată prin:
    .................................................................

    9. Comisia de recepţie recomandă luarea următoarelor măsuri:
    .................................................................

    10. Prezentul proces-verbal, conţinând ............ file şi ........... anexe numerotate, cu un total de .............. file, a fost încheiat astăzi, ........., în ....... exemplare.
    11. Alte menţiuni .....................................................
    Comisia de recepţie
    Preşedinte:
    ............................. ....................
        (numele şi prenumele, semnătura)
    Membri:
    ............................. ....................
    ............................. ....................
    ............................. ....................
    ............................. ....................
    ............................ .....................
    ............................. ....................
       (numele şi prenumele, semnătura)
           Au mai fost prezenţi:
    ............................. ................
      (numele şi prenumele, semnătura)

    ANEXA 3

    la regulament




    Am luat la cunoştinţă.
    Investitor,
    ...........................
    PROCES-VERBAL DE SUSPENDARE
    a procesului de recepţie la terminarea lucrărilor
    Nr. ..... din ........
    privind execuţia lucrărilor de construcţii aferente investiţiei ....................., lucrări executate în cadrul Contractului nr. ...... din ............., încheiat între .................. şi ................
    1. Date de identificare:
    - denumire, poziţii kilometrice sau număr cadastral sau număr topografic sau număr carte funciară;
    – adresa administrativă, respectiv localitatea/localităţile şi judeţul/judeţele.

    2. Lucrările au fost executate în baza Autorizaţiei de construire/desfiinţare nr. ............, eliberată de ...................... la data de .........., cu valabilitate până la data: ............ .
    3. Comisia de recepţie şi-a desfăşurat activitatea de la data .................. până la data .............., fiind formată din:
    Preşedinte (numele şi prenumele): .........................
    Membri
    (numele şi prenumele, autoritatea publică care i-a desemnat):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    4. Au mai fost prezenţi (numele şi prenumele, calitatea):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    5. Secretariatul a fost asigurat de ....................... - diriginte de şantier/operator economic de consultanţă specializat în domeniul/domeniile ......................., Autorizaţie nr. ............. .
    6. Constatările comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor:
    6.1. Capacităţi fizice realizate ....................................
    6.2. Din documentaţia scrisă şi desenată prezentată au lipsit sau sunt incomplete piesele prevăzute în lista din anexa nr. 1 la prezentul proces-verbal.
    6.3. Nu au fost finalizate/executate lucrările şi cantităţile de lucrări cuprinse în lista din anexa nr. 2 la prezentul proces-verbal.
    6.4. Lucrările cuprinse în lista din anexa nr. 3 la prezentul proces-verbal au fost realizate necorespunzător, nu respectă prevederile proiectului, prezintă neconformităţi, neconcordanţe, defecte, deficienţe ori vicii a căror remediere este de durată şi strict necesară pentru asigurarea utilităţii construcţiei conform destinaţiei preconizate, potrivit Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    6.5. Alte constatări, inclusiv ca urmare a solicitărilor suplimentare ale comisiei (expertize tehnice, încercări suplimentare, alte teste şi documente etc.):
    .................................................................
    .................................................................


    7. În urma constatărilor făcute, comisia de recepţie decide suspendarea procesului de recepţie la terminarea lucrărilor, stabilind, împreună cu executantul, un termen de remediere de .................. zile.
    8. Comisia de recepţie motivează decizia luată prin:
    .................................................................
    .................................................................

    9. Comisia de recepţie recomandă luarea următoarelor măsuri:
    .................................................................
    .................................................................

    10. Prezentul proces-verbal, conţinând ............. file şi ......... anexe numerotate, cu un total de .......... file, a fost încheiat astăzi, .............., în ......... exemplare.
    11. Alte menţiuni: .............................................................................................
    Comisia de recepţie
    Preşedinte:
    ......................... .............................
        (numele şi prenumele, semnătura)
    Membri:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
     (numele şi prenumele, semnătura)
    Au mai fost prezenţi:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
     (numele şi prenumele, semnătura)

    ANEXA 4

    la regulament




    Aprob admiterea/respingerea.
    Investitor,
    .............................
    PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE FINALĂ
    Nr. ..... din .....
    privind execuţia lucrărilor de construcţii aferente investiţiei ........................, lucrări executate în cadrul Contractului nr. ..... din ..... încheiat între ................. şi ................
    1. Date de identificare:
    - denumire, poziţii kilometrice sau număr cadastral sau număr topografic sau număr carte funciară;
    – adresa administrativă, respectiv localitatea/localităţile şi judeţul/judeţele.

    2. Lucrările au fost supuse recepţiei la terminarea lucrărilor şi prin Procesul-verbal nr. ...../..... comisia de recepţie la terminarea lucrărilor a propus: ..........................
    3. Termenul de garanţie a lucrărilor: ...............................
    4. Comisia de recepţie finală şi-a desfăşurat activitatea de la ............ până la ..........., fiind formată din:
    Preşedinte (numele şi prenumele): ............................
    Membri
    (numele şi prenumele, autoritatea publică care i-a desemnat):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................


    5. Au mai fost prezenţi (numele şi prenumele calitatea):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    6. În urma examinării lucrării şi a documentelor cuprinse în cartea tehnică a construcţiei, comisia de recepţie finală a constatat următoarele:
    6.1. Lucrările au fost complet terminate la data de ................. .
    6.2. Nu au fost remediate aspectele consemnate în Procesul-verbal de suspendare a procesului de recepţie finală, inclusiv cele rezultate în urma expertizelor tehnice, ridicărilor topografice, încercărilor suplimentare, probelor, măsurătorilor şi altor teste solicitate, în termenul de remediere, cuprinse în lista din anexa nr. 1 la prezentul proces-verbal.
    6.3. Cartea tehnică a construcţiei şi fişa sintetică a lucrării au fost/nu au fost completate integral.
    6.4. Instrucţiunile de exploatare şi urmărire a comportării în timp a obiectului sunt/nu sunt în posesia investitorului.
    6.5. Construcţia s-a comportat/nu s-a comportat corespunzător în perioada de la terminarea ei la data de ............... până în prezent, respectiv pe o durată de ....... luni, viciile apărute, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei constatate de comisie fiind enumerate în anexa nr. 2 la prezentul proces-verbal.
    6.6. Valoarea finală a lucrărilor executate ....... conform listei din anexa nr. 3 la prezentul proces-verbal.

    7. În urma constatărilor făcute, comisia de recepţie decide:
    [] admiterea recepţiei finale
    [] respingerea recepţiei finale

    8. Comisia de recepţie motivează decizia luată prin:
    .................................................................
    .................................................................

    9. Comisia de recepţie recomandă luarea următoarelor măsuri:
    .................................................................
    .................................................................

    10. Prezentul proces-verbal, conţinând ........ file şi .......... anexe numerotate, cu un total de ......... file, a fost încheiat astăzi, ............, în ........exemplare.
    11. Alte menţiuni: ....................................
    Comisia de recepţie
    Preşedinte:
    ........................ ...................
    (numele şi prenumele, semnătura)
    Membri:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    (numele şi prenumele, semnătura)
    Au mai fost prezenţi:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
     (numele şi prenumele, semnătura)

    ANEXA 5

    la regulament




    PROCES-VERBAL DE SUSPENDARE
    a procesului de recepţie finală
    Nr. ........ din ..........
    privind execuţia lucrărilor de construcţii aferente investiţiei ......................, lucrări executate în cadrul Contractului nr. ....... din .......... încheiat între ................. şi ..................
    1. Date de identificare:
    - denumire, poziţii kilometrice sau număr cadastral sau număr topografic sau număr carte funciară;
    – adresa administrativă, respectiv localitatea/localităţile şi judeţul/judeţele.

    2. Lucrările au fost supuse recepţiei la terminarea lucrărilor şi prin Procesul-verbal nr. ...../.........., comisia de recepţie la terminarea lucrărilor a propus: ............... .
    3. Termenul de garanţie a lucrărilor: ..................
    4. Comisia de recepţie finală şi-a desfăşurat activitatea de la ............ până la ..............., fiind formată din:
    Preşedinte (numele şi prenumele): .....................
    Membri
    (numele şi prenumele, autoritatea publică care i-a desemnat):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................


    5. Au mai fost prezenţi (numele şi prenumele, calitatea):
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    6. În urma examinării lucrării comisia de recepţie finală a constatat următoarele:
    6.1. Lucrările au fost complet terminate la data de ..................... .
    6.2. Construcţia s-a comportat/nu s-a comportat corespunzător în perioada de la terminarea ei la data de ............. până în prezent, respectiv pe o durată de ....... luni, viciile apărute, altele decât cele rezultate din exploatarea necorespunzătoare a construcţiei constatate de comisie fiind enumerate în anexa nr. 1 la prezentul proces-verbal.

    7. În urma constatărilor făcute, comisia de recepţie decide suspendarea procesului de recepţie finală, stabilind, împreună cu executantul, un termen de remediere de .......... zile.
    8. Comisia de recepţie motivează decizia luată prin:
    .................................................................
    .................................................................

    9. Comisia de recepţie recomandă luarea următoarelor măsuri:
    .................................................................
    .................................................................

    10. Prezentul proces-verbal, conţinând .............. file şi ................ anexe numerotate, cu un total de ....... file, a fost încheiat astăzi, ............., în .......... exemplare.
    11. Alte menţiuni: ........................
    Comisia de recepţie
    Preşedinte:
    ........................ ...................
    (numele şi prenumele, semnătura)
    Membri:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    (numele şi prenumele, semnătura)
    Au mai fost prezenţi:
    ......................... ...................
    ......................... ...................
    (numele şi prenumele, semnătura)

    ANEXA 6

    la regulament




    CARTEA TEHNICĂ A CONSTRUCŢIEI
    Centralizatorul pieselor cuprinse în cartea tehnică a construcţiei
    Centralizatorul pieselor cuprinse în cartea tehnică a construcţiei:
    1. Fişa de date sintetice;
    2. Capitolul A*): Documentaţia privind proiectarea;
    3. Capitolul B*): Documentaţia privind execuţia;
    4. Capitolul C*): Documentaţia privind recepţia;
    5. Capitolul D*): Documentaţia privind exploatarea, repararea, întreţinerea şi urmărirea comportării în timp;
    6. Jurnalul evenimentelor:
    - Capitolul A*) Documentaţia privind proiectarea
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    – Capitolul B*) Documentaţia privind execuţia
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    – Capitolul C*) Documentaţia privind recepţia
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    – Capitolul D*) Documentaţia privind exploatarea, întreţinerea, repararea şi urmărirea comportării în timp
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    *) Se vor include pe capitole borderourile generale ale dosarelor documentaţiei de bază şi copiile borderourilor cu cuprinsul fiecărui dosar în parte.

     PARTEA

    Fişa de date sintetice
    1. Obiectul de construcţie (denumirea, localizarea) ...............
    .................................................................

    2. Investitorul (denumirea şi sediul unităţii) ...........................
    .................................................................

    3. Delegaţii investitorului cu sarcini de verificare a calităţii construcţiei (numele, prenumele, funcţia, atribuţia) ...................
    .................................................................

    4. Proiectantul lucrării
    a) Denumirea şi sediul sau adresa unităţii proiectant general şi a unităţilor subproiectante .....................................................
    b) Numele şi prenumele şefului de proiect ...........................
    .................................................................

    c) Numele şi prenumele proiectanţilor de specialitate, denumirea şi sediul unităţilor de care aparţin .............................
    ...............................................................................................


    5. Verificatorul (verificatorul de proiecte atestat şi/sau expertul tehnic atestat şi/sau auditorul energetic pentru clădiri atestat, după caz), numele, prenumele, numărul certificatului de atestare ........................................................................................
    ...............................................................................................

    6. Executantul construcţiei
    a) Denumirea şi sediul sau adresa unităţii executante (antreprenor general) şi, dacă este cazul, a unităţilor executante pentru instalaţiile aferente construcţiilor .......................................
    .................................................................
    .................................................................

    b) Numele şi prenumele şefului de şantier ...........................
    c) Numele şi prenumele conducătorului direct al lucrărilor (şeful punctului de lucru al obiectivului) .......................................
    .................................................................


    7. Modificări intervenite în datele de la pct. 1-6 (data modificării şi modificarea) .........................................................
    .................................................................
    .................................................................

    8. Experţii tehnici atestaţi care au verificat calitatea şi comportarea construcţiei (numele, prenumele, numărul certificatului de atestare) ............................................................
    .................................................................

    9. Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor (numele, prenumele şi unitatea de care aparţin)
    .................................................................
    .................................................................
    .................................................................

    10. Comisia de recepţie finală (numele, prenumele şi unitatea de care aparţin)
    .................................................................
    .................................................................

    11. Data începerii execuţiei ...................................................
    12. Data aprobării recepţiei la terminarea lucrărilor .................
    13. Data aprobării recepţiei finale .........................................
    14. Gradul de seismicitate luat în calcul la proiectarea construcţiei .........................
    15. Alte date ................................................
    .................................................................
    .................................................................
     PARTEA

    Norme de întocmire a cărţii tehnice a construcţiei
    CAP. 1
    Dispoziţii generale
    1. Cartea tehnică a construcţiei se compune din ansamblul de documente referitoare la proiectarea, execuţia, recepţia, exploatarea, întreţinerea, repararea şi urmărirea în timp a construcţiei.
    2. Cartea tehnică se definitivează înainte de recepţia finală.
    3. Cartea tehnică, după întocmire, se completează şi se păstrează pentru fiecare obiect de construcţii de către investitor.
    4. Cartea tehnică a construcţiei se întocmeşte de către investitor pentru toate obiectele de construcţii definitive, supuse regimului de autorizare a construcţiilor.
    CAP. 2
    Cuprinsul cărţii tehnice a construcţiei
    5. Cartea tehnică a construcţiei conţine documentaţia de bază şi centralizatorul cu părţile sale componente.
    6. Documentaţia de bază va cuprinde următoarele capitole:
    - Capitolul A: Documentaţia privind proiectarea;
    – Capitolul B: Documentaţia privind execuţia;
    – Capitolul C: Documentaţia privind recepţia;
    – Capitolul D: Documentaţia privind exploatarea, întreţinerea, repararea si urmărirea comportării în timp.

    7. Documentaţia privind proiectarea (capitolul A) va cuprinde:
    a) acte referitoare la tema de proiectare, amplasarea construcţiei şi avize de specialitate care au stat la baza întocmirii proiectului;
    b) documentaţia tehnică care se referă la construcţia respectivă (caracteristici, detalii de execuţie pentru elementele structurii de rezistenţă ca şi pentru celelalte părţi de construcţie care asigură funcţionalitatea şi siguranţa în exploatare, precum şi schemele de instalaţii efectiv realizate, cu toate modificările aduse de proiectant, executant sau investitor pe parcursul execuţiei construcţiei);
    c) breviarele de calcul pe specialităţi (acţiuni, ipoteze de calcul, rezultatele calculelor de dimensionare şi verificare etc.);
    d) indicarea distinctă a diferenţelor faţă de detaliile de execuţie iniţiale, cu precizarea cauzelor care au condus la aceste diferenţe;
    e) caietele de sarcini privind execuţia lucrărilor.

    8. Documentaţia tehnică privind execuţia (capitolul B) va cuprinde:
    a) autorizaţia de construire/desfiinţare;
    b) procesul-verbal de predare a amplasamentului şi reperului de nivelment general;
    c) înregistrările de calitate cu caracter permanent efectuate pe parcursul execuţiei lucrărilor, precum şi celelalte documentaţii întocmite conform prescripţiilor tehnice, prin care se atestă calitatea lucrărilor (rezultatul încercărilor efectuate, certificatele de calitate, condica de betoane, registrul proceselor-verbale de lucrări ascunse, notele de constatare ale organelor de control, registrul unic de comunicări şi dispoziţii de şantier, procesele-verbale de probe specifice şi speciale etc.);
    d) procesele-verbale de recepţie a terenului de fundare, a fundaţiilor şi structurii de rezistenţă, procesele-verbale de admitere a fazelor determinate;
    e) procesele-verbale privind montarea instalaţiilor de măsurare prevăzute prin proiectul de urmărire specială a construcţiilor, daca este cazul, precum şi consemnarea citirilor iniţiale de la care încep măsurătorile;
    f) expertize tehnice, verificări în teren sau cercetări suplimentare efectuate în afara celor prevăzute de prescripţiile tehnice sau caietele de sarcini, rezultate ca necesare, ca urmare a unor accidente tehnice produse în cursul execuţiei sau ca urmare a unor greşeli de execuţie;
    g) caietele de ataşament, jurnalul principalelor evenimente (inundaţii, cutremure, temperaturi excesive etc.).

    9. Documentaţia tehnică privind recepţia (capitolul C) va cuprinde:
    a) procesele-verbale de recepţie (la terminarea lucrărilor şi cel final), precum şi alte acte anexate acestora - pe care comisia de recepţie finală le consideră necesar a fi păstrate în cartea tehnică a construcţiei;
    b) alte acte încheiate ca urmare a cererii comisiilor de recepţie prin care se prevăd verificări sau cercetări suplimentare, cu indicarea rezultatelor obţinute şi a modului de rezolvare.

    10. Documentaţia tehnică privind urmărirea comportării în exploatare şi intervenţii în timp (capitolul D) va cuprinde:
    a) prevederile scrise ale proiectantului privind urmărirea comportării construcţiei, instrucţiunile de exploatare şi întreţinere şi lista prescripţiilor de bază care trebuie respectate pe timpul exploatării construcţiei, documentaţia de interpretare a urmăririi comportării construcţiei în timpul execuţiei şi al exploatării;
    b) proiectele pe baza cărora s-au efectuat, după recepţia finală a lucrărilor, modificări ale construcţiei faţă de proiectul iniţial efectiv realizat;
    c) actele de constatare a unor deficienţe apărute după recepţia executării lucrărilor şi măsurile de intervenţie luate (proces-verbal de remediere a defectelor);
    d) proiectul de urmărire specială a construcţiei (încercare prin încărcare, urmărire în timp), dacă este cazul;
    e) procesul-verbal de predare-primire a instalaţiilor de măsurare prevăzute prin proiectul de urmărire specială a construcţiei încheiat între executant şi beneficiar, dacă este cazul;
    f) referatul cu concluziile anuale şi finale asupra rezultatelor urmăririi speciale, daca este cazul;
    g) procesele-verbale de predare-primire a construcţiei în cazul schimbării administratorului;
    h) jurnalul evenimentelor, întocmit conform modelului de formular cuprins în partea III.
    Acolo unde este posibil, documentele cuprinse în cartea tehnică a construcţiei vor putea fi înregistrate pe microfilme.


    11. Pentru obiectele de construcţie, clădiri de mică importanţă, garduri, cabine poartă etc., cartea tehnică a construcţiei se rezumă la autorizaţia de construire/desfiinţare, procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor şi procesul-verbal de recepţie finală la expirarea perioadei de garanţie, precum şi alte evenimente deosebite în viaţa construcţiei.
    12. Actele ce formează documentaţia de bază a cărţii tehnice a construcţiei vor fi îndosariate pe capitolele respective, în ordinea enumerării din prezentele norme, în dosare cu file numerotate, prevăzute cu borderou şi parafate pe măsura încheierii lor; fiecare dosar va purta un indicativ format din litera corespunzătoare capitolului (A, B, C, D) şi din numărul de ordine, în cifre arabe, al dosarului.
    13. Centralizatorul cărţii tehnice a construcţiei va cuprinde fişa statistică pe obiect, borderoul general al dosarelor documentaţiei de bază şi copiile borderourilor cu cuprinsul fiecărui dosar în parte.
    CAP. 3
    Modul de întocmire, folosire şi păstrare a cărţii tehnice a construcţiei
    14. Cartea tehnică a construcţiei se întocmeşte într-un singur exemplar, ţinând seama şi de prevederile pct. 20.
    15. Pentru construcţiile noi, pentru care la data intrării în vigoare a prezentelor norme nu a avut loc recepţia finală a obiectivelor executate, cartea tehnică a construcţiei se întocmeşte de către investitor, împreună cu proiectantul, astfel:
    a) proiectantul obiectului de construcţie întocmeşte şi predă investitorului, pe măsura elaborării şi cel mai târziu până la data recepţiei finale a lucrărilor, documentaţia prevăzută la pct. 7 şi 10;
    b) comisiile de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii şi de recepţie finală a obiectului de construcţie predau investitorului documentaţia prevăzută la pct. 8, imediat după întocmirea ei;
    c) investitorul obiectului de construcţie primeşte toate actele care cad în sarcina proiectantului şi comisiilor de recepţie, le completează cu actele ce cad în sarcina sa (cele prevăzute la pct. 8), le îndosariază conform prevederilor pct. 12 şi întocmeşte centralizatorul prevăzut lapct. 13; după recepţia finală a obiectului de construcţie, investitorul reţine un exemplar complet;
    d) investitorul completează cartea tehnică a construcţiei cu documentaţia prevăzută la pct. 10 lit. h).

    16. Pentru toate construcţiile la care este întocmită cartea tehnică, aceasta se va completa în decurs de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme de către investitor sau administrator, cu aspectele apărute în timpul exploatării acesteia (inclusiv proiectele de execuţie a lucrărilor de remedieri sau modificări - acolo unde este cazul) în perioada începând de la 4 martie 1977.
    17. Investitorul sau administratorul va asigura activitatea de urmărire a comportării construcţiei în exploatare şi intervenţiile în timp asupra acesteia. Urmărirea comportării construcţiei în exploatare şi intervenţiile în timp asupra acesteia se realizează direct, fie de investitor sau administrator, fie de persoane împuternicite de aceştia, ce vor avea calitatea de responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiei.
    18. Modul de întocmire şi de completare a cărţii tehnice a construcţiei se controlează în mod obligatoriu de către:
    - comisiile de recepţie finală a obiectelor de construcţii, cu ocazia recepţiei;
    – organele de control împuternicite din cadrul organelor cu atribuţii în acest domeniu, periodic.
    Rezultatele controalelor se vor consemna în mod obligatoriu în jurnalul evenimentelor.


    19. Cartea tehnică a construcţiei se păstrează pe toată durata de existenţă a obiectului de construcţie până la demolarea sa; după demolare, investitorul predă exemplarul complet la arhiva unităţilor administrativ-teritoriale, pentru păstrare.
    Înainte de predarea cărţii tehnice a construcţiei, ea va fi completată cu modul de desfăşurare a acţiunii de postutilizare, pe baza instrucţiunilor elaborate de proiectant.

    20. La schimbarea administratorului, cartea tehnică a construcţiei va fi predată noului administrator, care va avea obligaţia păstrării şi completării acesteia, consemnând faptul în procesul-verbal de predare-primire şi în jurnalul evenimentelor.
     PARTEA

    Jurnalul evenimentelor
    Denumirea obiectului de construcţie
    .................................................................
    .................................................................

┌────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┬───────────┬───────────────┐
│ │ │ │Prezentarea │Numele, │ │
│ │ │ │evenimentului│prenumele │ │
│ │ │ │şi a │şi unitatea│Semnătura │
│ │ │ │efectelor │persoanei │responsabilului│
│Nr. │Data │Categoria │sale asupra │care │cu cartea │
│crt.│evenimentului│evenimentului│construcţiei,│înscrie │tehnică a │
│ │ │ │cu trimiteri │evenimentul│construcţiei │
│ │ │ │la actele din│şi │ │
│ │ │ │documentaţia │semnătura │ │
│ │ │ │de bază │sa │ │
├────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │
├────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────┤
└────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴───────────┴───────────────┘


    Instrucţiuni de completare:
    1. Evenimentele care se înscriu în jurnal se codifică cu următoarele litere în coloana 2 Categoria evenimentului:
    UC - rezultatele verificărilor periodice din cadrul urmăririi curente;
    US - rezultatele verificărilor şi măsurătorilor din cadrul urmăririi speciale, în cazul în care implică luarea unor măsuri;
    M - măsuri de intervenţie în cazul constatării unor deficienţe (reparaţii, consolidări, demolări etc.);
    E - evenimentele excepţionale (cutremure, inundaţii, incendii, ploi torenţiale, căderi masive de zăpadă, prăbuşiri sau alunecări de teren etc.);
    D - procese-verbale întocmite de organele de verificare, pe fazele de execuţie a lucrărilor;
    C - rezultatele controlului privind modul de întocmire şi de păstrare a cărţii tehnice a construcţiei.

    2. Evenimentele consemnate în jurnal şi care îşi au corespondent în acte cuprinse în documentaţia de bază se prevăd cu trimiteri la dosarul respectiv, menţionându-se natura actelor.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


nicu g
19 Februarie 2020
ok
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016