Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 20 martie 2024  de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi pentru alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 20 martie 2024 de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi pentru alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024

EMITENT: Biroul Electoral Central
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 252 din 25 martie 2024
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1 din 20 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 25 martie 2024.
──────────
    ART. 1
    (1) Birourile electorale sunt alcătuite numai din cetăţeni cu drept de vot.
    (2) Candidaţii în alegeri, soţul, soţia, rudele sau afinii până la gradul III inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale. După rămânerea definitivă a candidaturilor, persoanele aflate în această situaţie de incompatibilitate sunt înlocuite de îndată din calitatea de membru în biroul electoral, la solicitarea celor care le-au propus.
    (3) În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin birourilor electorale, membrii acestora exercită o funcţie ce implică autoritatea de stat. Exercitarea corectă şi imparţială a acestei funcţii este obligatorie. Nerespectarea acestei obligaţii atrage răspunderea contravenţională sau penală, după caz.
    (4) Nimeni nu poate fi în acelaşi timp membru a două sau mai multe birouri electorale.
    (5) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii şi completării birourilor electorale atestă calitatea de membru al biroului electoral.

    ART. 2
    (1) Reprezentanţii partidelor politice, ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, ai alianţelor politice sau electorale în birourile electorale nu pot primi şi nu pot exercita alte însărcinări în afara celor prevăzute de Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru motive întemeiate, apreciate de la caz la caz, reprezentanţii partidelor politice sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri în birourile electorale pot fi înlocuiţi, la cererea celor care i-au propus, cu aprobarea biroului electoral ierarhic superior, până în preziua votării, iar în caz de deces, îmbolnăviri sau accidente, chiar şi în ziua alegerilor, în condiţiile prevăzute în acest sens de Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Calitatea de membru al unui birou electoral încetează de drept în condiţiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv ale art. 10 tezele I şi II din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 3
    (1) Birourile electorale lucrează în prezenţa majorităţii membrilor care le compun şi iau decizii sau hotărâri, după caz, cu votul majorităţii membrilor prezenţi. În caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui este hotărâtor.
    (2) Dispoziţiile din prezentul regulament referitoare la membrii birourilor se aplică atât preşedinţilor, cât şi locţiitorilor acestora.
    (3) În cazul în care membrul biroului electoral este chemat să participe la adoptarea unei decizii sau hotărâri care priveşte în mod direct sau indirect un candidat cu care are relaţii de rudenie de gradul IV, este obligat să informeze despre aceasta ceilalţi membri ai biroului electoral şi să nu ia parte la adoptarea hotărârii.

    ART. 4
    (1) Şedinţele birourilor electorale sunt conduse de către preşedinţi.
    (2) În lipsa preşedintelui biroului electoral, atribuţiile acestuia sunt îndeplinite de către locţiitorul său.
    (3) Prezenţa la şedinţe a membrilor birourilor electorale este obligatorie.
    (4) În cazuri justificate, preşedinţii birourilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la şedinţe, sub condiţia asigurării respectării art. 3 alin. (1).
    (5) La şedinţele birourilor electorale participă membrii birourilor electorale şi personalul din aparatul tehnic auxiliar care asigură secretariatul şedinţelor, precum şi, cu aprobarea prealabilă a biroului electoral, reprezentanţii altor instituţii publice având atribuţii, potrivit legii, în desfăşurarea alegerilor.
    (6) Publicitatea deciziilor/hotărârilor adoptate şi a măsurilor luate de birourile electorale se asigură în condiţiile prevăzute de lege, inclusiv ale dispoziţiilor referitoare la protecţia datelor cu caracter personal.

    ART. 5
    (1) Convocarea membrilor birourilor electorale la şedinţe se face telefonic, prin mesaj text sau prin e-mail, de regulă cu cel puţin 6 ore înainte, cu excepţia situaţiilor urgente, când se face de îndată, de către secretariatul biroului electoral, la dispoziţia preşedintelui.
    (2) În convocarea membrilor birourilor electorale se precizează data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei şi se comunică proiectul ordinii de zi împreună cu materialele ce urmează a fi dezbătute.

    ART. 6
    (1) Proiectul ordinii de zi a şedinţei se propune de către preşedinte şi se aprobă cu votul majorităţii membrilor biroului electoral prezenţi.
    (2) Membrii biroului electoral pot face propuneri pentru completarea ordinii de zi sau pentru eliminarea unora dintre problemele înscrise în aceasta.
    (3) Propunerile de modificare a ordinii de zi se supun aprobării biroului electoral. Dacă acestea sunt aprobate, preşedintele este obligat să le supună dezbaterii.

    ART. 7
    (1) Problemele înscrise pe ordinea de zi se supun dezbaterii biroului electoral în ordinea înscrierii.
    (2) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face doar cu aprobarea membrilor biroului electoral, la propunerea preşedintelui, locţiitorului sau a unuia dintre membri.

    ART. 8
    (1) Membrii biroului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt şi numai după acordarea acestuia de către preşedinte.
    (2) În luările de cuvânt, membrii biroului electoral au obligaţia de a se limita strict la problema pusă în discuţie.
    (3) Preşedintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situaţia în care vorbitorul se abate de la subiectul în discuţie. Dacă cel în cauză nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa.
    (4) Membrii birourilor electorale trebuie să păstreze solemnitatea şedinţelor.
    (5) La finalizarea dezbaterilor privind o problemă înscrisă pe ordinea de zi, preşedintele biroului electoral sintetizează soluţiile propuse şi le supune votului membrilor biroului electoral.
    (6) Preşedintele biroului electoral asigură, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar, numărarea voturilor exprimate şi consemnarea acestora în procesul-verbal de şedinţă.
    (7) În cadrul dezbaterilor biroului electoral, membrii acestuia pot solicita punctul de vedere al personalului tehnic auxiliar.

    ART. 9
    (1) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, de Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv de Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, birourile electorale adoptă decizii şi hotărâri şi iau măsuri, potrivit competenţei lor, cu votul majorităţii membrilor prezenţi şi cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (1).
    (2) Votul se exprimă deschis şi poate fi „pentru“ sau „împotrivă“ şi va fi consemnat ca atare în procesul-verbal de şedinţă.
    (3) În caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui este hotărâtor.
    (4) Deciziile şi hotărârile se semnează de către preşedinte, de către locţiitorul acestuia şi de către membrii care au participat la adoptarea lor.
    (5) Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează valabilitatea hotărârii, deciziei sau măsurii, dacă aceasta a fost adoptată în condiţiile art. 3 alin. (1).
    (6) Decizia şi hotărârea sau măsura adoptată se motivează de către un reprezentant al majorităţii membrilor care a condus la adoptarea acesteia, numit prin dispoziţie a preşedintelui, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar.
    (7) Deciziile, hotărârile şi măsurile adoptate se aduc la cunoştinţa publică, sub semnătura preşedintelui biroului electoral, prin postare pe internet, prin orice alt mijloc de publicitate sau prin afişare la sediul propriu, conform prezentului regulament, fiind comunicate şi părţilor interesate prin e-mail, fax sau poştă.

    ART. 10
    (1) Birourile electorale sunt obligate să ţină evidenţa tuturor întâmpinărilor, contestaţiilor şi a altor cereri privind procesul electoral, precum şi a deciziilor şi hotărârilor adoptate şi a măsurilor dispuse.
    (2) După fiecare şedinţă, birourile electorale întocmesc un proces-verbal de şedinţă, care se semnează de către preşedinte (sau de către locţiitorul acestuia, în cazul în care a condus şedinţa biroului electoral) şi de către persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului electoral şi nu poate fi făcut public.
    (3) În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate:
    a) membrii biroului electoral prezenţi la şedinţă;
    b) problemele înscrise pe ordinea de zi;
    c) ordinea de zi aprobată de biroul electoral;
    d) soluţiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi;
    e) pe scurt, punctele de vedere reieşite din dezbaterile asupra punctelor înscrise pe ordinea de zi;
    f) voturile exprimate;
    g) hotărârea, decizia sau măsura adoptată pentru fiecare punct al ordinii de zi.


    ART. 11
    Deciziile şi hotărârile birourilor electorale prin care se soluţionează întâmpinări, contestaţii şi, după caz, plângeri trebuie să conţină în mod obligatoriu:
    a) denumirea, numărul şi adresa sediului biroului electoral, precum şi, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon şi/sau fax;
    b) data şedinţei;
    c) datele de identificare ale contestatarului;
    d) obiectul întâmpinării/contestaţiei;
    e) probele care au fost administrate;
    f) susţinerile tuturor părţilor interesate;
    g) soluţia dată şi măsurile luate de biroul electoral, cu arătarea motivelor, de fapt şi de drept;
    h) calea de atac şi termenul de exercitare a acesteia;
    i) semnăturile membrilor biroului electoral, conform art. 9.


    ART. 12
    (1) Pentru aplicarea prevederilor legale, precum şi pentru soluţionarea cererilor, întâmpinărilor şi contestaţiilor, Biroul Electoral Central adoptă decizii şi hotărâri, după caz, care sunt obligatorii pentru toate autorităţile, instituţiile publice, birourile şi oficiile electorale, organismele cu atribuţii în materie electorală şi competitorii electorali de la data aducerii la cunoştinţa publică.
    (2) Pentru interpretarea unitară a legii, Biroul Electoral Central adoptă hotărâri care sunt general obligatorii şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Hotărârile se semnează de preşedinte, de locţiitorul acestuia şi de membrii care au participat la adoptarea lor. Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează valabilitatea hotărârii, dacă aceasta a fost adoptată în condiţiile art. 3 alin. (1).
    (4) Hotărârile şi deciziile Biroului Electoral Central se aduc la cunoştinţa publică numai cu semnătura preşedintelui acestuia.
    (5) După fiecare şedinţă, Biroul Electoral Central emite un comunicat cu privire la hotărârile şi deciziile adoptate, ce se transmite către mass-media şi se publică pe site-ul propriu.

    ART. 13
    (1) Programul de lucru cu publicul al Biroului Electoral Central, al biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi al birourilor electorale de circumscripţie nu poate avea mai puţin de 8 ore, în fiecare zi a săptămânii, acesta trebuind să fie fixat între orele 9.00-17.00. Relaţia cu publicul şi accesul la informaţiile de interes public se asigură, de regulă, prin telefon şi/sau alte mijloace electronice.
    (2) În zilele în care se împlinesc termene privind activităţi care ţin de competenţa lor, birourile electorale îşi încheie programul de lucru cu publicul la ora 24.00.
    (3) În ziua votării şi până la finalizarea procedurilor de numărare şi de consemnare a rezultatelor votării, birourile electorale asigură permanenţa.

    ART. 14
    Publicitatea actelor adoptate de Biroul Electoral Central se asigură prin intermediul paginii proprii de internet gestionate de Autoritatea Electorală Permanentă, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripţie judeţeană şi de biroul electoral de circumscripţie a municipiului Bucureşti se asigură prin intermediul paginilor de internet ale instituţiilor prefectului, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală şi de sector al municipiului Bucureşti se asigură prin intermediul paginilor de internet ale autorităţilor administraţiei publice locale, iar publicitatea actelor adoptate de biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate se asigură prin intermediul paginii de internet a Ministerului Afacerilor Externe.

    ART. 15
    (1) Biroul Electoral Central are un purtător de cuvânt din rândul membrilor săi sau din cadrul personalului tehnic auxiliar, desemnat prin votul majorităţii membrilor prezenţi. În cazul în care purtătorul de cuvânt face parte din cadrul personalului tehnic auxiliar, acesta participă la şedinţele Biroului Electoral Central.
    (2) Purtătorul de cuvânt este singura persoană abilitată să transmită punctul de vedere oficial al Biroului Electoral Central către mass-media.
    (3) În cazul în care se consideră necesară emiterea unui comunicat de presă, conţinutul acestuia se aprobă de Biroul Electoral Central.

    ART. 16
    (1) Birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară nu pot funcţiona cu mai puţin de 5 membri, dintre care unul este preşedintele.
    (2) Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate nu pot funcţiona cu mai puţin de 3 membri, dintre care unul este preşedintele.
    (3) Locţiitorii şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare efectuează, sub coordonarea preşedinţilor acestora, operaţiunile necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor care revin birourilor electorale ale secţiilor de votare, conform legii.

    ART. 17
    (1) Membrul biroului electoral al secţiei de votare are obligaţia de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele şi funcţia în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.
    (2) În relaţiile cu ceilalţi membri ai biroului electoral al secţiei de votare, precum şi cu alegătorii şi persoanele acreditate, fiecare membru al biroului electoral este obligat să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credinţă, corectitudine şi amabilitate, fiindu-i interzise manifestările indecente.

    ART. 18
    Birourile electorale de circumscripţie, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi birourile electorale ale secţiilor de votare îşi încetează activitatea la data stabilită prin decizie a Biroului Electoral Central, după predarea către birourile electorale ierarhic superioare a proceselor-verbale de consemnare şi centralizare a rezultatelor votării pe care le-au întocmit, cu condiţia confirmării lipsei oricăror erori sau neconcordanţe în acestea.

    ART. 19
    Biroul Electoral Central îşi încetează activitatea în termen de 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului alegerilor, potrivit prevederilor legale.

    ART. 20
    (1) Pe toată perioada exercitării atribuţiilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi pentru alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, personalul tehnic auxiliar se subordonează birourilor electorale a căror activitate o sprijină.
    (2) Personalul tehnic auxiliar are obligaţia de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege.

    ART. 21
    Personalul tehnic auxiliar are următoarele atribuţii:
    a) realizează lucrările de secretariat ale biroului electoral;
    b) asigură primirea, înregistrarea şi arhivarea documentelor, precum şi secretariatul şedinţelor biroului electoral;
    c) asigură redactarea proceselor-verbale de şedinţă, deciziilor/hotărârilor şi a oricăror alte acte emise de birourile electorale;
    d) elaborează proiecte de decizii, hotărâri şi puncte de vedere la solicitarea biroului electoral;
    e) asigură relaţia cu publicul a biroului, precum şi accesul la informaţiile de interes public, conform legislaţiei aplicabile;
    f) efectuează operaţiunile materiale privind centralizarea candidaturilor şi a rezultatelor alegerilor, precum şi operaţiunile materiale de predare-primire şi arhivare a materialelor electorale;
    g) întocmeşte listele de prezenţă şi le supune aprobării preşedintelui biroului electoral;
    h) îndeplineşte orice alte sarcini dispuse de birourile electorale, necesare îndeplinirii atribuţiilor acestora.



    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016