Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 20 decembrie 2000  de aplicare a dispozitiilor   Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 20 decembrie 2000 de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 46 din 29 ianuarie 2001
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) În sensul prezentului regulament:
1. prin cura de dezintoxicare se înţelege ansamblul de mãsuri destinate tratamentului dependentei fizice;
2. prin supraveghere medicalã se înţelege serviciile de evaluare şi îngrijire medicalã continua, serviciile de consiliere psihologicã şi psihoterapie, serviciile de postcura-reabilitare psihosociala şi mãsurile destinate reducerii consecinţelor asociate consumului de droguri.
Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala cuprind ansamblul de mãsuri destinate tratarii dependentei psihice şi redobandirii aptitudinilor sociale, profesionale, pierdute datoritã consumului de droguri.
Mãsurile destinate reducerii consecinţelor consumului de droguri cuprind programele de substitutie în ambulatoriu şi activitãţile de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina;
3. sindromul de sevraj (abstinenta) reprezintã apariţia unor simptome fizice (somatice) specifice la întreruperea administrãrii unui drog;
4. delirium reprezintã o alterare a stãrii de constienta, care poate complica sindromul de sevraj (abstinenta);
5. tratamentul de substitutie, în cadrul curei de dezintoxicare la opiacee, reprezintã administrarea unor substanţe specifice, precum metadona, levo-alfa-acetil-methadol, buprenorphina şi altele, în doze progresiv descrescãtoare, în vederea împiedicãrii apariţiei sindromului de sevraj sau ameliorãrii acestuia;
6. metabolitii reprezintã substantele ce apar în organism dupã consumarea unui drog, datoritã proceselor suferite de acesta în organism, şi care pot persista o perioada îndelungatã de la consumul ultimei doze de drog;
7. prin planta Canabis sativa, ca drog, se înţelege inflorescentele florale şi fructifere ale plantei Canabis sativa, însoţite sau nu de frunze sau de alte pãrţi ale inflorescentei, din care s-au scos seminţele;
8. prin rasina plantei Canabis sativa se înţelege rasina izolata, bruta sau purificata, obţinutã din planta Canabis sativa, din inflorescentele sau din frunzele acesteia;
9. prin uleiul plantei Canabis sativa se înţelege concentratul sub forma uleioasa, obţinut din planta Canabis sativa sau din rasina plantei Canabis sativa.
(2) Definiţiile referitoare la produsele vegetale obţinute din planta Canabis sativa, indiferent de varietatea acesteia, sunt aplicabile atunci când aceste produse vegetale au fost obţinute pentru trafic şi consum ilicit de droguri şi au avut ca destinaţie operaţiunile specifice traficului şi consumului ilicit de droguri.
ART. 2
(1) Prescrierea de cãtre medici, în scop terapeutic, a substanţelor aflate sub control naţional, astfel cum sunt definite în <>Legea nr. 143/2000 , se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu normele de practica medicalã stabilite de Colegiul Medicilor din România şi de Ministerul Sãnãtãţii.
(2) Substantele aflate sub control naţional se livreaza numai unitãţilor autorizate de Ministerul Sãnãtãţii.*)
(3) Aprovizionarea, deţinerea şi eliberarea cãtre pacienti a substanţelor aflate sub control naţional se realizeazã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Farmaciştii, cu ocazia eliberãrii medicamentelor, au obligaţia de a atrage atenţia consumatorilor asupra substanţelor aflate sub control naţional cuprinse de acestea.
(5) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament Ministerul Industriei şi Comerţului**) împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei***) vor stabili prin ordin comun lista cuprinzând produsele farmaceutice de uz uman şi veterinar care conţin substanţe ce intra sub incidenta <>Legii nr. 143/2000 , ce se vor elibera numai pe baza prescripţiei medicale. Actualizarea acestei liste se va face de cãtre aceleaşi autoritãţi ori de câte ori este necesar, urmând sa se comunice de îndatã unitãţilor beneficiare.
ART. 3
Calificarea ca drog a unui produs provenit din traficul şi consumul ilicit de droguri nu depinde de concentratia substanţei stupefiante sau psihotrope depistate în acest produs.

CAP. 2
Mãsuri de prevenire a consumului ilicit de droguri

ART. 4
Activitãţile de prevenire a consumului ilicit de droguri sunt urmãtoarele:
a) organizarea de programe educative adresate prescolarilor, ce presupun promovarea unui stil de viata sanatos în familie şi/sau în comunitate, vizând sãnãtatea publica;
b) organizarea de programe educative adresate elevilor, ce presupun activitãţi de instruire, informare, comunicare, incluse în programa şcolarã;
c) organizarea de programe educative pentru adolescenti, în afarã şcolii, ce presupun organizarea de cãtre instituţiile de învãţãmânt de activitãţi alternative pentru petrecerea timpului liber;
d) realizarea de campanii mass-media ce presupun activitãţi de informare a populaţiei prin mijloace precum: articole în presa scrisã, anunţuri publice, emisiuni, reportaje, concursuri, video- şi audioclipuri tematice;
e) furnizarea de informaţii şi sfaturi privind efectele negative ale consumului de droguri, consecinţele deţinerii şi traficului ilicit de droguri, precum şi posibilitãţile de preventie şi tratament, care pot fi aduse la cunostinta pãrinţilor, profesorilor, tinerilor şi consumatorilor de droguri prin linii telefonice de informare şi ajutorare;
f) organizarea de programe comunitare ce presupun activitãţi care implica o larga participare a membrilor unei comunitãţi;
g) organizarea de programe de consiliere psihologicã şi psihoterapeutica ce presupun activitãţi specializate.
ART. 5
(1) Ministerul Sãnãtãţii, Ministerul Educaţiei Naţionale****) şi Ministerul Tineretului şi Sportului elaboreazã, sprijinã, dezvolta şi coordoneazã programe de informare a populaţiei asupra consecinţelor consumului de droguri.
(2) Ministerul Sãnãtãţii împreunã cu Ministerul Educaţiei Naţionale elaboreazã conţinutul subiectelor referitoare la promovarea unui stil de viata sanatos, acordand o atentie sporitã activitãţilor conţinute în programa şcolarã şi a altor unitãţi din sistemul educaţional, referitoare la prevenirea consumului de droguri.
-------------
*) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 22/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001.
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 19/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2001.
***) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 12/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001.
****) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 23/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001.

CAP. 3
Mãsuri de combatere a traficului şi consumului ilicit de droguri

ART. 6
Activitatea de combatere a traficului şi/sau a consumului ilicit de droguri sau de forme farmaceutice care le conţin se organizeazã şi se realizeazã de organele administraţiei publice şi organele judiciare, de unitãţile de învãţãmânt, unitãţile medicale şi alte unitãţi din sistemul serviciilor de sãnãtate, de centrele de reeducare pentru minori, penitenciare, organizaţiile neguvernamentale, precum şi de alte instituţii interesate.
ART. 7
Mãsurile de combatere şi reducere a consumului de droguri, realizate de Ministerul Sãnãtãţii, constau în activitãţile de preventie primara şi în mãsurile destinate reducerii consecinţelor consumului de droguri, precum şi în tratamentul medical şi reabilitarea persoanelor dependente de droguri.
ART. 8
Mãsurile de combatere a consumului de droguri, întreprinse de Formatiunea centrala de reprimare a traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei, constau în:
a) organizarea şi coordonarea activitãţilor cu caracter preventiv în problematica drogurilor atât pentru populaţie, cat şi pentru cadrele Ministerului de Interne implicate în astfel de activitãţi;
b) instruirea cadrelor în scopul actionarii pentru reducerea cererii de droguri;
c) elaborarea unor materiale instructiv-educative pentru pregãtirea antiinfractionala a populaţiei;
d) participarea prin personalul propriu specializat, alãturi de specialiştii altor instituţii, la acţiunile de tipul "formare de formatori".
ART. 9
Mãsurile de combatere a traficului de droguri întreprinse de organele vamale în zona proprie de competenta constau în:
a) efectuarea de supravegheri şi verificãri pentru depistarea situaţiilor de încãlcare a legislaţiei vamale de cãtre persoanele fizice şi juridice, verificarea de registre, corespondente şi evidente financiar-contabile, inclusiv cele pe suport informatic, precum şi solicitarea altor documente şi informaţii care au legatura directa sau indirecta cu bunurile importate, exportate sau tranzitate pe teritoriul naţional ori cu alte operaţiuni vamale;
b) verificarea operativã şi supravegherea clãdirilor, depozitelor, terenurilor, sediilor sau ale altor obiective unde se gãsesc sau ar putea sa se gãseascã droguri, substanţe chimice esenţiale şi precursori, precum şi prelevarea de probe în condiţiile legii, în vederea identificarii şi expertizarii bunurilor care au fãcut obiectul operaţiunilor vamale;
c) controlul magazinelor şi al punctelor de desfacere aflate în zonele speciale vamale, în vederea identificarii drogurilor, substanţelor chimice esenţiale şi precursorilor, a cãror provenienta nu poate fi justificatã cu documente vamale;
d) executarea mãsurilor prevãzute de lege pentru reţinerea şi confiscarea, dupã caz, a drogurilor, substanţelor chimice esenţiale şi precursorilor, în cazul nerespectãrii prevederilor legale aplicabile în domeniul vamal;
e) organizarea, exploatarea şi instituirea unui sistem propriu de consemne pentru persoanele fizice şi juridice, a cãror respectare are caracter obligatoriu pentru personalul din sistemul vamal;
f) analizarea activitãţii şi a rezultatelor specifice în domeniul vamal din teritoriu şi elaborarea programelor de control, testãri şi investigaţii pe domenii;
g) verificarea accesului, depozitarii, prelucrãrii, manipulãrii şi transportului drogurilor, substanţelor chimice esenţiale şi precursorilor în zonele libere, de cãtre Serviciul antidrog din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor;
h) îndeplinirea de cãtre Serviciul antidrog din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor a sarcinilor privind cooperarea pe plan intern şi internaţional cu instituţiile specializate în domeniu, pentru asigurarea schimbului de informaţii şi documente, precum şi pentru derularea de acţiuni operative specifice;
i) realizarea de cãtre Serviciul antidrog din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor de controale şi verificãri inopinate, urmãrirea şi identificarea persoanelor suspecte de încãlcarea reglementãrilor vamale privind traficul ilicit cu substanţe stupefiante şi psihotrope, substanţe chimice esenţiale şi precursori;
j) participarea Serviciului antidrog din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor, împreunã cu organele abilitate, la efectuarea livrãrilor supravegheate, pe întregul teritoriu al României.
ART. 10
Mãsurile de combatere a traficului şi consumului ilicit de droguri, întreprinse de organele judiciare, sunt cele prevãzute de Codul de procedura penalã şi de legile speciale în domeniu.

CAP. 4
Cura de dezintoxicare

ART. 11
(1) Cura de dezintoxicare se dispune pe baza expertizei medico-legale şi se realizeazã în regim de spitalizare în una dintre unitãţile medicale stabilite de Ministerul Sãnãtãţii sau, dupã caz, de Ministerul de Interne ori de Ministerul Justiţiei.
(2) Ministerul Sãnãtãţii stabileşte, prin ordin al ministrului sãnãtãţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, unitãţile medicale abilitate sa dispunã şi sa aplice cura de dezintoxicare şi supravegherea medicalã, precum şi condiţiile şi normele de avizare şi autorizare anuala care trebuie sa fie îndeplinite de acestea.
(3) Unitãţile prevãzute la alin. (1) au în structura de personal: medic psihiatru, asistent medical, psiholog, asistent social.
ART. 12
(1) Secţiile de dezintoxicare au regim închis, ce presupune primirea vizitelor conform regulamentului de ordine interioarã al acestor unitãţi medicale.
(2) Vizitele se vor desfasura în condiţii de stricta supraveghere şi în prezenta unui cadru desemnat în acest scop.
(3) Pachetele şi celelalte obiecte destinate persoanei internate vor fi controlate de serviciul de paza la intrarea în secţie.
(4) Pentru eliminarea riscului de procurare a drogurilor, pãrãsirea sectiei de dezintoxicare de cãtre persoana internatã se va face numai prin externare.
(5) Asigurarea condiţiilor de siguranta necesare în vederea aplicãrii eficiente a tratamentului revine Ministerului Sãnãtãţii, în colaborare cu Ministerul de Interne şi cu Ministerul Justiţiei.
ART. 13
Cura de dezintoxicare se realizeazã prin:
a) oprirea brusca a administrãrii drogului;
b) utilizarea unor metode nonsubstitutive simptomatice;
c) tratamentul de substitutie, prin înlocuirea drogului consumat de toxicoman cu produse, precum metadona sau alte produse farmaceutice specifice curei de dezintoxicare;
d) psihoterapie.
ART. 14
Administrarea tratamentului de substitutie se face sub stricta supraveghere de cãtre medici sau de personalul abilitat pentru aceasta activitate.
ART. 15
Tratamentul de dezintoxicare prin substitutie poate începe numai dupã confirmarea diagnosticului de dependenta, prin punerea în evidenta în sangele sau în urina toxicomanului a drogurilor consumate de cãtre acesta.
ART. 16
Perioada de dezintoxicare este stabilitã în funcţie de starea şi de evoluţia pacientului, fãrã a se depãşi 30 de zile.
ART. 17
(1) Unitãţile medicale care interneaza persoane pentru cura de dezintoxicare au obligaţia de a transmite lunar datele necesare în vederea întocmirii statisticii direcţiilor judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti, pana la data de 10 a lunii, conform anexei nr. III A.
(2) Direcţiile judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti, vor transmite lunar intreaga informaţie primitã, conform anexei nr. III B, în termen de 5 zile, Centrului de Calcul, Statistica Sanitarã şi Documentare Medicalã care va întocmi rapoarte lunar pentru Direcţia de promovare a sãnãtãţii şi sãnãtate comunitara, Direcţia generalã de asistenta medicalã şi Direcţia Farmaceutica din cadrul Ministerului Sãnãtãţii.

CAP. 5
Supravegherea medicalã

ART. 18
(1) Supravegherea medicalã cuprinde serviciile de evaluare şi îngrijire medicalã continua, serviciile de consiliere psihologicã şi psihoterapie, serviciile de postcura-reabilitare psihosociala şi mãsurile destinate reducerii consecinţelor consumului de droguri şi se realizeazã în instituţii şi unitãţi medicale publice sau private stabilite de Ministerul Sãnãtãţii sau, dupã caz, de Ministerul de Interne ori de Ministerul Justiţiei.
(2) Supravegherea medicalã se dispune în baza unei expertize medico-legale.

SECŢIUNEA I
Serviciile de consiliere psihologicã şi psihoterapie

ART. 19
Serviciile de consiliere psihologicã şi psihoterapie se realizeazã în centre de consiliere din cadrul instituţiilor şi unitãţilor medicale publice sau private stabilite de Ministerul Sãnãtãţii.
ART. 20
Centrele de consiliere prevãzute la art. 19 au urmãtoarea structura de personal: psihoterapeut, cu formare de baza psiholog sau medic psihiatru, şi asistent social.

SECŢIUNEA a II-a
Serviciile de postcura-reabilitare psihosociala

ART. 21
Serviciile asigurate în etapa de postcura-reabilitare psihosociala sunt:
a) psihoterapia individualã, familialã şi de grup;
b) terapia ocupationala;
c) tratamentul tulburarilor psihice asociate.
ART. 22
(1) Postcura-reabilitarea psihosociala se realizeazã în unitãţile stabilite de Ministerul Sãnãtãţii, conform prevederilor legale. Aceste unitãţi asigura aceleaşi condiţii de siguranta ca şi secţiile de dezintoxicare.
(2) Unitãţile prevãzute la alin. (1) au în structura de personal: psiholog, psihoterapeut, ergoterapeut, terapeut ocupational şi asistent social.
(3) Dupã caz, se asigura servicii de specialitate psihiatrica prin încheierea unei convenţii civile de prestãri de servicii.
ART. 23
Durata minima a postcurei-reabilitãrii psihosociale este de 180 de zile. Pe intreaga durata se efectueazã controale periodice şi aleatorii ale metabolitilor drogurilor în sânge şi urina.
ART. 24
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale*), organele administraţiei publice locale şi organizaţiile neguvernamentale asigura condiţii de reinsertie socioprofesionala a pacientilor care au terminat postcura-reabilitarea psihosociala.
-----------
*) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 4/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 9 ianuarie 2001.

SECŢIUNEA a III-a
Mãsuri destinate reducerii consecinţelor consumului de droguri

ART. 25
(1) Programul de substitutie în ambulatoriu reprezintã înlocuirea drogului consumat de toxicoman cu metadona sau cu alte substanţe specifice, adecvate de la caz la caz, pe o perioada îndelungatã, în vederea reducerii consecinţelor asociate consumului de droguri.
(2) Programul de substitutie în ambulator se realizeazã de spitalele de psihiatrie şi alte instituţii şi unitãţi medicale, autorizate în acest sens de Ministerul Sãnãtãţii, fiind organizat şi controlat de direcţiile judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti, cu obligativitatea informãrii în scris a medicului de familie.
(3) În programul prevãzut la alin. (1) nu pot fi incluse decât persoanele constatate ca fiind dependente de droguri, care întrunesc una dintre condiţiile prevãzute în anexa nr. II, dupã ce s-a depistat prezenta metabolitilor de droguri în organismul acestora.
(4) Responsabilul de program poate interpreta, dupã caz, aceste condiţii şi va elabora decizia finala de includere în program.
ART. 26
(1) Programele de substitutie în ambulatoriu cu metadona sau cu alte substanţe specifice se realizeazã de cãtre urmãtoarele categorii de personal: medic psihiatru, psiholog, asistent medical şi asistent social, sub conducerea responsabilului de program care este medic psihiatru.
(2) Serviciile medicale oferite în cadrul acestor programe sunt: administrarea de metadona sau de alte substanţe farmaceutice specifice tratamentului adecvat stãrii toxicomanului, consiliere psihologicã, psihoterapie şi, dupã caz, ergoterapie.
ART. 27
Metadona şi alte substanţe specifice, precum levo-alfa-acetil-metadol, buprenorphina, avizate de Ministerul Sãnãtãţii, se furnizeazã şi se livreaza unitãţilor de dezintoxicare şi celor în care se desfãşoarã programe de substitutie în ambulatoriu şi se prescriu numai de cãtre medicii specialişti psihiatri care lucreazã în aceste unitãţi.
ART. 28
(1) Administrarea de metadona sau de alte substanţe specifice se face numai dupã punerea în evidenta a substanţelor stupefiante consumate de toxicoman şi se continua sub control periodic.
(2) Pe durata programului se vor efectua controale periodice şi aleatorii ale metabolitilor drogurilor.
ART. 29
(1) Persoana inclusã într-un program de substitutie în ambulatoriu primeşte o legitimatie.
(2) În termen de 30 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament Ministerul Sãnãtãţii va stabili prin ordin al ministrului sãnãtãţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, modelul legitimatiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 30
Persoana inclusã în programul de substitutie în ambulatoriu va primi pentru zilele de sambata şi duminica cantitatea necesarã de metadona sau alte substanţe specifice pentru cele doua zile, conform prevederilor legale în vigoare, fiind instruita asupra modului de administrare zilnica.
ART. 31
(1) În cazul în care o persoana care este inclusã în programul de substitutie în ambulatoriu se afla în faza de urmãrire penalã, organul de cercetare penalã anunta responsabilul de program pentru continuarea programului de substitutie în ambulatoriu, care se va desfasura în instituţiile subordonate Ministerului de Interne şi Ministerului Justiţiei.
(2) În cazul în care o persoana care este inclusã în programul de substitutie în ambulatoriu este internatã într-o alta secţie pentru afecţiuni somatice, se anunta responsabilul de program, care va asigura terapia de substitutie pe toatã durata internãrii în secţia respectiva.

CAP. 6
Mãsuri medicale aplicate la cerere sau în cazuri de urgenta

ART. 32
(1) Mãsurile prevãzute la cap. IV şi V sunt aplicabile şi persoanelor care solicita internarea pentru cura de dezintoxicare ori aplicarea mãsurilor de supraveghere medicalã sau în cazuri de urgenta provocate de sevrajul complicat.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) expertiza medico-legalã nu este necesarã.
ART. 33
(1) Persoanelor menţionate la art. 32 li se asigura confidenţialitatea tratamentului.
(2) În cazul în care persoanele internate de urgenta pentru sevrajul complicat nu prezintã acte de identitate sau alte acte din care sa rezulte identitatea acestora, unitatea care efectueazã internarea sesizeazã secţia de poliţie în a carei raza teritorialã se afla, în vederea stabilirii identitãţii persoanei internate.
ART. 34
Internarea persoanelor lipsite de capacitate de exerciţiu sau cu capacitate de exerciţiu restrânsã se va face numai cu acordul unui reprezentant legal, cu excepţia situaţiilor de urgenta provocate de sevrajul complicat.
ART. 35
În scopul asigurãrii eficacitatii tratamentului persoanele care se interneaza din propria initiativa au obligaţia de a urma postcura-reabilitarea psihosociala la sfârşitul perioadei de dezintoxicare.
ART. 36
(1) În cazul internãrii la cerere pentru cura de dezintoxicare, pacientul va semna un angajament conform formularului prezentat în anexa nr. I.
(2) Nerespectarea angajamentului prevãzut la alin. (1) atrage externarea imediata a pacientului.
ART. 37
Internarea la cerere în vederea curei de dezintoxicare se poate face o data sau de doua ori pe an.
ART. 38
Pentru persoanele internate pentru sevrajul complicat, dupã înlãturarea stãrii de urgenta internarea poate continua numai în cazul în care persoanele solicita şi semneazã angajamentul prevãzut la art. 36.
ART. 39
(1) Programele de substitutie în ambulatoriu vor inceta prin reducerea progresiva a dozelor în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) persoana în cauza are 3 rezultate pozitive consecutive la controalele periodice privind prezenta drogurilor ori a metabolitilor acestora în sânge sau în urina;
b) personalul medical din cadrul programului a luat o decizie în acest sens, datoritã comportamentului şi atitudinii necorespunzãtoare a pacientului fata de personal sau fata de alţi pacienti ori datoritã unei contraindicatii medicale;
c) la cererea pacientului.
(2) În cazul în care o persoana a fost exclusa din programul de substitutie în ambulatoriu potrivit alin. (1) lit. a), readmiterea persoanei în program poate fi rediscutata dupã 3 luni de la excludere.
ART. 40
(1) Programele de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina constituie mãsuri de reducere a consecinţelor consumului ilicit de droguri şi se realizeazã prin acordarea de consiliere specifica şi prin facilitarea accesului la instrumentar medical steril, precum seringi de unica folosinta.
(2) Includerea persoanelor în acest program se face la cerere.
(3) Persoanelor menţionate la alin. (2) li se asigura confidenţialitatea.
(4) Persoana inclusã în programe de prevenire a afectiunilor transmise pe cale sanguina va primi o legitimatie care va cuprinde un cod de identificare şi numele organizaţiei care desfãşoarã programul.

CAP. 7
Mãsuri de eficientizare a luptei impotriva traficului ilicit de droguri

ART. 41
(1) Instituţiile sau organele legal abilitate, prevãzute la art. 1 lit. j) şi la <>art. 20 din Legea nr. 143/2000 , aparţin structurilor Ministerului de Interne.
(2) Autorizarea de cãtre procuror a efectuãrii unei livrãri supravegheate precizeazã organele legal abilitate ale Ministerului de Interne care se implica în desfãşurarea acestei acţiuni.
(3) Formatiunea centrala de reprimare a traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei coordoneazã şi centralizeazã toate datele cu caracter naţional şi internaţional care vizeazã livrãrile supravegheate cu substanţe pe teritoriul României, care intra sub incidenta <>Legii nr. 143/2000 .
ART. 42
Dacã în timpul desfãşurãrii controlului vamal organul vamal descoperã produse care intra sub incidenta <>Legii nr. 143/2000 , acesta poate propune organelor competente iniţierea unei livrãri supravegheate, urmând ca desfãşurarea acesteia sa se realizeze cu personalul specializat din structurile Ministerului de Interne.
ART. 43
(1) Organele constatatoare abilitate, respectiv organele de poliţie şi organele vamale în zonele proprii de competenta, au dreptul sa retina mijloacele de proba consemnate în actul de constatare şi în adeverinta de reţinere eliberata care este înregistratã în evidentele unitãţii de poliţie, respectiv ale unitãţii vamale.
(2) Probele ridicate din marfa suspecta pot fi transportate spre laboratoarele de analiza din cadrul Direcţiei Generale a Vamilor numai dacã sunt însoţite de adrese de inaintare de care sa reiasã acest scop, de la cine a fost reţinutã, precum şi cantitatea detinuta şi transportatã de funcţionarul vamal.
(3) Se considera deţinute legal cantitãţile corespunzãtoare solicitate în scris de la Formatiunea centrala de reprimare a traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei în scop didactic şi de cercetare ştiinţificã.
ART. 44
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament Ministerul de Interne şi Direcţia Generalã a Vamilor vor desemna persoanele implicate în lupta impotriva traficului şi consumului ilict de droguri şi vor emite legitimatii specifice pentru aceştia.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament Ministerul de Interne şi Ministerul Finanţelor vor stabili prin ordin comun, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, modelul legitimatiilor prevãzute la alin. (1).
(3) Persoana care deţine o astfel de legitimatie are acces şi beneficiazã de sprijinul instituţiilor, în vederea exercitãrii atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii.
(4) Legitimatiile persoanelor desemnate din cadrul Ministerului de Interne şi Ministerului Finanţelor - Direcţia Generalã a Vamilor vor fi vizate de conducerea ambelor ministere.
ART. 45
(1) Supravegherea cultivarii plantelor ce conţin droguri este, conform prevederilor legale în vigoare, o activitate care implica, pe de o parte, verificarea autorizaţiilor eliberate de organele abilitate pentru culturile ce au ca destinaţie prelucrarea licita a acestora, iar pe de alta parte, obligativitatea celor care cultiva pe baza de autorizaţie astfel de plante şi le prelucreaza de a declara scopul culturilor, ce trebuie menţionat în mod expres în autorizaţie.
(2) Autorizarea, conform prevederilor legale în vigoare, pentru cultivarea plantelor ce conţin droguri şi sunt prelucrate în scop licit se realizeazã de Ministerul Sãnãtãţii prin direcţiile judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti.
(3) Direcţiile judeţene de sãnãtate publica, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate ca în termen de 7 zile de la data eliberãrii autorizaţiei sa comunice, sub confirmare de primire, o copie legalizatã de pe aceasta, în vederea luãrii în evidenta, la inspectoratele judeţene de poliţie, respectiv al municipiului Bucureşti, acestea urmând sa fie centralizate, prin fax şi sub confirmare telefonica de primire, de îndatã ce au fost obţinute, la Formatiunea centrala de reprimare a traficului şi consumului ilicit de droguri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 46
Cheltuielile ocazionate de cura de dezintoxicare sau de supravegherea medicalã se realizeazã conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 47
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abroga orice alte prevederi contrare.
ART. 48
Anexele nr. I, II, III A şi III B fac parte integrantã din prezentul regulament.
ART. 49
Mãsurile medicale şi educative aplicate toxicomanilor în penitenciare se realizeazã conform prevederilor ordinului comun al ministrului sãnãtãţii şi ministrului justiţiei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.


ANEXA 1
-------
la regulament
-------------

ANGAJAMENT

Subsemnatul ........ am luat cunostinta de condiţiile curei de dezintoxicare pentru care am consimţit liber şi nesilit de nimeni.
În consecinta, înţeleg sa respect condiţiile impuse de regulamentul de funcţionare a sectiei de dezintoxicare:
- respectarea stricta a tuturor indicaţiilor stabilite de echipa terapeuticã;
- respectarea regimului de secţie închisã, care nu permite pacientilor pãrãsirea sectiei din proprie initiativa; încãlcarea acestei reguli are drept consecinta externarea imediata;
- pe parcursul internãrii este permisã procurarea unor mici obiecte utile (alimente, articole de toaleta, tigari, bãuturi racoritoare, ziare, cãrţi) numai prin intermediul personalului sectiei;
- interzicerea consumului altor substanţe în afarã celor prescrise în scop terapeutic; încãlcarea acestei reguli are drept consecinta externarea imediata;
- interzicerea introducerii oricãror substanţe psihoactive (cu efect de drog) în incinta sectiei de dezintoxicare;
- acceptarea pãstrãrii în posesia pacientilor a unei sume de 100.000 lei pentru obiectele amintite mai sus şi interzicerea pãstrãrii vreunui obiect de preţ (bijuterii etc.);
- obligaţia de supunere în orice moment la investigaţiile paraclinice prescrise;
- adoptarea unui comportament civilizat fata de personalul sectiei;
- la terminarea curei de dezintoxicare am obligaţia de a continua tratamentul de postcura - reabilitare psihosociala în conformitate cu recomandãrile echipei terapeutice.
Am citit, am înţeles şi am acceptat în totalitate cele de mai sus şi sunt de acord ca nerespectarea acestor obligaţii asumate de mine sa atragã imediat externarea.

Data .......... Semnatura ..................


ANEXA 2
-------
la regulament
-------------

CRITERIILE
de includere în programul de substitutie în ambulatoriu
(menţinere pe metadona)

Includerea în programul de substitutie în ambulatoriu se realizeazã pe baza urmãtoarelor criterii:
1. diagnostic pozitiv de sindrom de dependenta de substanţe psihoactive conform ICD 10 (tulburãri mentale şi comportamentale datorate utilizãrii de substanţe psihoactive F 10-19);
2. varsta peste 18 ani; persoanele sub 18 ani care îndeplinesc criteriile pot fi incluse cu acordul pãrinţilor sau al reprezentantului legal;
3. proba biologica a dependentei (examen pozitiv al urinei);
4. minimum 2 ani de dependenta, documentata medical;
5. 3 tentative de dezintoxicare nonsubstitutiva eşuate în antecedente;
6. boli asociate dependetei (infectie HIV/SIDA, TBC, insuficienta cardiaca, hepatita cronica tip B şi C, boli psihice majore);
7. femei gravide şi dependente de opiacee;
8. politoxicomania;
9. persoane dependente de droguri, care au în întreţinere minori.
Responsabilul de program poate interpreta aceste criterii dupã caz şi va elabora decizia finala de includere în sau de excludere din program.




ANEXA 3.A


la regulament
-------------

Fişa de raportare

1. Domiciliul bolnavului (localitatea) ..... Cod SIRUTA


┌┬┬┬┬┬┬┬┐
└┴┴┴┴┴┴┴┘

2. Unitatea medicalã ..... Cod SIRUES
┌┬┬┬┬┬┬┐
└┴┴┴┴┴┴┘
3. Numãrul cazurilor de internare (a câtã internare) .....
┌┬┬┐
└┴┴┘
4. Data cererii de tratament (zi, luna, an) ../../..

5. Tipul contractului: 1. pacient nou 2. pacient vechi 9. nespecificat
┌┐
└┘
6. Tratamente anterioare la orice unitate:

1. nici unul 2. tratat anterior 9. nespecificat
┌┐
└┘
7. Numãrul de luni de la ultimul tratament:

999. niciodatã tratat
┌┐
└┘
8. a) Aflat sub tratament la alta unitate sanitarã:
1. da 2. nu 9. nespecificat
┌┐
└┘
b) Sursa trimiterii la tratament:
9. singur/familia/prietenii
10. alt centru de tratament
11. medic generalist
12. spitalul
13. servicii sociale
14. justiţia/poliţia
15. nespecificat
┌┐
└┘
9. Sexul: 1. masculin 2. feminin
┌┐
└┘
10. Data naşterii (zi, luna, an)
┌┬┬┬┬┬┬┬┐
└┴┴┴┴┴┴┴┘
11. Varsta (ani)
┌┬┐
└┴┘
12. Condiţii de locuit 1. singur
2. cu pãrinţii
3. cu prietenii
4. cu partener
5. în cadru institutionalizat
6. fãrã locuinta
8. altele
9. nespecificat
┌┐
└┘
13. Dacã locuieşte cu utilizatori de droguri:
1. da 2. nu 9. nespecificat
┌┐
└┘
14. Dacã este rezident al oraşului:
1. da 2. nu 9. nespecificat
┌┐
└┘
15. Cetãţenia
1. romana 2. strãinã 9. nespecificat
┌┐
└┘
16. Naţionalitatea
9. roman
10. maghiar
11. rrom
12. german
99. nespecificat
┌┐
└┘
17. Ocupaţia:
1. salariat
2. somer
9. nespecificat
┌┐
└┘
18. Nivelul educaţional:
1. primar
2. gimnazial
3. profesional
4. liceal
5. postliceal
6. superior
9. nespecificat
┌┐
└┘
19. Varsta pãrãsirii şcolii (ani)
┌┬┐
└┴┘
20. Substanta psihoactiva utilizata
┌──────────┬────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬─────────────┐
│ │ Denumirea │ │ │ Varsta │ Durata │
│ │ substanţei │ Calea de │ Frecventa │ la prima │utilizãrii în│
│ │psihoactive │administrare│ în ultima │ utilizare │ mod regulat │
│ │ (cod) │ (cod) │ luna (ani) │ (ani) │ (ani) │
├──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│Primul │ │ │ │ │ │
│drog │ │ │ │ │ │
├──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│Al doilea │ │ │ │ │ │
│drog │ │ │ │ │ │
├──────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼─────────────┤
│Al treilea│ │ │ │ │ │
│drog │ │ │ │ │ │
└──────────┴────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴─────────────┘

Calea de administrare: 1. injecţie
2. fumat
3. mancat/baut
4. prizat
9. nespecificat
Frecventa în ultima luna: 1. o data pe saptamana
2. 2-6 zile pe saptamana
3. zilnic
4. nu a folosit în ultima luna
9. nespecificat
21. Varsta la prima utilizare a oricãror substanţe psihoactive (ani)
┌┬┐
└┴┘
22. Dacã este injectare curenta: 1. da 2. nu 9. nespecificat
┌┐
└┘
23. Utilizare în comun a seringii în ultima luna:
1. da 2. nu 8. nu se injecteaza 9. nespecificat
┌┐
└┘
24. Vreodata injectat:
1. da 2. nu 9. nespecificat
┌┐
└┘
25. Varsta la prima injectare (ani):
┌┬┐
└┴┘
26. Dacã a utilizat vreodata în comun seringa:
1. da 2. nu 8. nu este cazul 9. nespecificat
┌┐
└┘
27. HIV:
1. test pozitiv
2. test negativ
3. test cu rezultat necunoscut
4. netestat
9. nespecificat
┌┐
└┘
28. Tratamentul aplicat:
1. dezintoxicare
2. fãrã medicatie şi terapie psihosociala
3. sfatuire, suport
4. trimitere la un alt centru
5. tratament neinitiat
9. nespecificat
┌┐
└┘





ANEXA 3.B


la regulament
-------------

Unitatea sanitarã ..............
Adresa ......................



SITUAŢIA
toxicomanilor prin substanţe psihoactive
în luna .... anul ....




┌────┬───────┬───────┬──────┬─────┬──────┬───────┬──────────┬─────────┬──────┐
│ │Numãrul│ │ │ │ │ │Modul de │ │Trata-│
│ │foii de│ Domi- │ │ │Ocupa-│Stupe- │procurare │Caz nou, │mentul│
│ Nr.│obser- │ ciliul│Varsta│Sexul│ tia │fiantul│(licit, │recidiva │apli- │
│crt.│vatie │ │ │ │ │folosit│ ilicit)│ │ cat │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼──────┼─────┼──────┼───────┼──────────┼─────────┼──────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───────┴──────┴─────┴──────┴───────┴──────────┴─────────┴──────┘


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016