Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 18 octombrie 2006  de organizare si functionare a pietei de certificate verzi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 18 octombrie 2006 de organizare si functionare a pietei de certificate verzi

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 919 din 13 noiembrie 2006

1. Scop
ART. 1
Prezentul regulament stabileşte normele metodologice pentru aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.892/2004 , modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 958/2005 , respectiv:
a) modul de emitere a certificatelor verzi;
b) modul de organizare şi funcţionare a sistemului de tranzacţionare a certificatelor verzi;
c) pãrţile implicate şi responsabilitãţile acestora în desfãşurarea activitãţilor aferente sistemului de tranzacţionare a certificatelor verzi;
d) modul de înregistrare şi de gestionare a informaţiilor referitoare la certificatele verzi;
e) modul de urmãrire a îndeplinirii de cãtre furnizorii de energie electricã a cotelor obligatorii care le revin.
ART. 2
Aplicarea sistemului de cote obligatorii combinat cu comercializarea certificatelor verzi presupune parcurgerea urmãtoarelor etape:
a) stabilirea cotelor obligatorii;
b) calificarea/înregistrarea producãtorilor de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie;
c) emiterea certificatelor verzi;
d) tranzacţionarea certificatelor verzi;
e) dovedirea realizãrii cotei anuale obligatorii de cãtre furnizorii de energie electricã ("consumarea" certificatelor verzi).
2. Domeniul de aplicare
ART. 3
Prezentul regulament se aplicã:
a) participanţilor la piaţa de certificate verzi;
b) operatorului de transport şi de sistem, în calitate de emitent al certificatelor verzi;
c) operatorilor de distribuţie, în calitate de furnizori de informaţii privind cantitãţile de energie electricã din surse regenerabile de energie, livrate de producãtori în reţelele de distribuţie;
d) operatorului pieţei de certificate verzi, în calitate de administrator al pieţei de certificate verzi.
ART. 4
Certificatele verzi se tranzacţioneazã pe o piaţã paralelã, diferitã de piaţa fizicã a energiei electrice, formatã din piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi şi piaţa centralizatã de certificate verzi, în vederea:
a) promovãrii energiei electrice produse din surse regenerabile, în condiţiile legii;
b) îndeplinirii ţintei naţionale privind ponderea de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie în consumul intern brut de energie electricã.
ART. 5
(1) Beneficiarii sistemului de promovare adoptat la nivel naţional sunt producãtorii de energie electricã produsã din urmãtoarele surse regenerabile de energie: energie hidro produsã în centrale cu o putere instalatã mai micã sau egalã cu 10 MW, puse în funcţiune sau modernizate începând cu anul 2004, energie eolianã, solarã, geotermalã, a valurilor, biomasã, precum şi hidrogen produs în surse regenerabile de energie.
(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor pentru centrala modernizatã se face pe bazã de documente justificative depuse de producãtorul de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie la Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, împreunã cu raportul unui evaluator autorizat, acreditat de Asociaţia Naţionalã a Evaluatorilor din România - ANEVAR.
3. Definiţii şi abrevieri
ART. 6
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile folosite au semnificaţiile urmãtoare:
a) autoritatea competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) centralã modernizatã - centralã la care a fost executat un ansamblu de lucrãri care au condus la îmbunãtãţirea caracteristicilor tehnico-economice şi de mediu ale acesteia şi a cãror valoare a reprezentat cel puţin 30% din valoarea de înlocuire a centralei;
c) certificat verde - document care atestã o cantitate de un megawattorã de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie electricã. Certificatul verde se poate tranzacţiona distinct de cantitatea de energie electricã asociatã acestuia, pe o piaţã a contractelor bilaterale sau pe piaţa centralizatã de certificate verzi;
d) cerere anualã de certificate verzi - numãrul de certificate verzi corespunzãtoare cotei anuale legal stabilite, care se calculeazã ca produs dintre cota obligatorie şi consumul naţional brut de energie electricã din acel an;
e) certificat verde "consumat" - certificat verde utilizat de cãtre un furnizor pentru a dovedi îndeplinirea cotei anuale obligatorii; un certificat verde "consumat" nu mai poate fi tranzacţionat pe piaţa de certificate verzi;
f) cod de identificare pe piaţa centralizatã de certificate verzi - cod alfanumeric alocat fiecãrui participant la piaţa centralizatã de certificate verzi de cãtre operatorul pieţei de certificate verzi;
g) confirmare de tranzacţie - document emis de operatorul pieţei de certificate verzi, care confirmã o tranzacţie cu certificate verzi pe piaţa centralizatã;
h) convenţie de participare la piaţa de certificate verzi - convenţie standardizatã stabilitã de operatorul pieţei de certificate verzi şi operatorul de transport şi de sistem, care prevede drepturile şi obligaţiile reciproce dintre operatorul pieţei de certificate verzi, operatorul de transport şi de sistem şi fiecare participant la piaţa de certificate;
i) energie electricã produsã din surse regenerabile de energie - energia electricã produsã de centrale care utilizeazã numai surse regenerabile de energie, precum şi proporţia de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie în centrale hibride care utilizeazã şi surse convenţionale de energie, incluzând energia electricã consumatã de sistemele de stocare a purtãtorilor de energie convenţionalã şi excluzând energia electricã obţinutã din aceste sisteme;
j) furnizor de energie electricã - persoanã juridicã, titularã a unei licenţe de furnizare a energiei electrice, care asigurã alimentarea cu energie electricã a unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de furnizare;
k) interval de ofertare - primele 10 zile lucrãtoare din luna de tranzacţionare;
l) lunã de tranzacţionare - luna calendaristicã în care se desfãşoarã procesul de tranzacţionare a certificatelor verzi;
m) notã de decontare - notã întocmitã de operatorul pieţei de certificate verzi, în care sunt înregistrate toate valorile ce trebuie achitate de participanţii implicaţi în tranzacţii cu certificate verzi pe piaţa centralizatã de certificate verzi;
n) ofertã - perechea numãr/preţ de certificate verzi, pentru cumpãrare sau vânzare pe piaţa centralizatã de certificate verzi;
o) ofertã anualã de certificate verzi - numãrul de certificate verzi emise în cursul unui an de cãtre operatorul de transport şi de sistem;
p) ofertã validatã - ofertã acceptatã de operatorul pieţei de certificate verzi;
q) operator de distribuţie - persoanã juridicã, titularã a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploateazã, întreţine, modernizeazã şi dezvoltã reţeaua electricã de distribuţie;
r) operator piaţã de certificate verzi - persoanã juridicã ce asigurã tranzacţionarea certificatelor verzi şi care determinã preţurile pe piaţa centralizatã a certificatelor verzi, îndeplinind funcţiile prevãzute de prezentul regulament; operatorul pieţei de certificate verzi este Societatea Comercialã "Opcom" - S.A.;
s) operator de transport şi de sistem - persoanã juridicã, titularã de licenţã pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem. Operatorul de transport şi de sistem este Compania Naţionalã de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A.;
t) participant la piaţa de certificate verzi - producãtorii de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie, furnizorii de energie electricã şi consumatorii de energie electricã care doresc sã cumpere, în mod voluntar, certificate verzi;
u) piaţã centralizatã de certificate verzi - cadrul de desfãşurare a tranzacţiilor cu certificate verzi între participanţii la piaţã, organizat şi administrat de Societatea Comercialã "Opcom" - S.A., pe baza unor reguli specifice;
v) piaţã a contractelor bilaterale de certificate verzi - totalitatea contractelor bilaterale negociate între producãtorii de energie electricã din surse regenerabile şi furnizorii de energie electricã pentru vânzarea/cumpãrarea de certificate verzi;
w) preţ de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi - preţul la care sunt încheiate tranzacţiile pe piaţa centralizatã de certificate verzi, în luna de tranzacţionare;
x) producãtor de energie electricã produsã din surse regenerabile de energie - persoanã juridicã, titularã a unei licenţe de producere a energiei electrice în centrale care utilizeazã surse regenerabile de energie;
y) producţie prioritarã - producţia calificatã de energie electricã a unui producãtor/configuraţie pentru care sunt acordate drepturi preferenţiale de preluare pe piaţa angro de energie electricã;
z) Registrul certificatelor verzi - registru întocmit şi ţinut la zi de operatorul pieţei de certificate verzi, în care sunt înregistrate:
1. tranzacţiile încheiate lunar pe piaţa de certificate verzi, cererile şi ofertele lunare de certificate verzi;
2. lista producãtorilor de energie electricã din surse regenerabile de energie, a furnizorilor de energie electricã, precum şi codurile numerice ale certificatelor verzi deţinute/consumate de producãtori, respectiv de furnizorii de energie electricã;
3. alte informaţii necesare în procesul de validare a ofertelor de certificate verzi;
) sistem de cote obligatorii - mecanism de promovare a producerii de energie electricã din surse regenerabile de energie, prin achiziţia de cãtre furnizori a unor cote obligatorii de energie electricã produsã din aceste surse, în vederea vânzãrii cãtre consumatorii deserviţi;
bb) surse regenerabile de energie - surse de energie nefosile, cum sunt: vântul, soarele, apele geotermale, valurile, mareele, hidroenergia, biomasa, gazul de fermentare a deşeurilor, denumit gazul de depozit, gazul de fermentare a nãmolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogazul;
cc) sistem de tranzacţionare - sistem informatic stabilit şi menţinut de operatorul pieţei de certificate verzi în scopul realizãrii tranzacţiilor de certificate verzi pe piaţa centralizatã a certificatelor verzi;
dd) scalã de preţ - intervalul în care trebuie sã se situeze preţul de vânzare/cumpãrare a certificatelor verzi, respectiv 24-42 euro/certificat, calculat la cursul de schimb stabilit de Banca Naţionalã a României pentru ultima zi lucrãtoare a lunii decembrie din anul precedent;
ee) tranzacţionare de certificate verzi - comercializarea certificatelor verzi prin trecerea acestora din contul vânzãtorului în contul cumpãrãtorului la preţul de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi sau la preţul negociat în contracte bilaterale de certificate verzi;
ff) valoare de înlocuire - totalitatea cheltuielilor ocazionate de construirea unui mijloc fix nou, identic cu cel existent, la nivelul preţurilor din perioada actualã (în care se fac determinãrile);
gg) zi lucrãtoare - zi calendaristicã, cu excepţia zilelor de sâmbãtã, duminicã şi a oricãrei zile declarate sãrbãtoare legalã în România;
hh) zi de tranzacţionare - ziua lucrãtoare din luna de tranzacţionare, în care se stabilesc vânzãtorii şi cumpãrãtorii de certificate verzi, numãrul de certificate tranzacţionate între aceştia şi preţul de închidere pe piaţa centralizatã de certificate verzi.
ART. 7
Abrevierile utilizate în cadrul prezentului regulament au urmãtoarele semnificaţii:
a) ANRE - autoritatea competentã;
b) CV - certificat verde;
c) E-SRE - energie electricã produsã din surse regenerabile de energie;
d) OPCV - operatorul pieţei de certificate verzi;
e) OTS - operatorul de transport şi de sistem;
f) PIPCCV - preţ de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi;
g) SRE - surse regenerabile de energie;
h) SEN - Sistemul electroenergetic naţional.
4. Documente de referinţã
ART. 8
Prezentul regulament are la bazã prevederile urmãtoarelor documente de referinţã:
a) <>Legea energiei electrice nr. 318/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003;
b) <>Hotãrârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electricã din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie 2003, cu modificãrile ulterioare;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea "Foii de parcurs din domeniul energetic din România", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 14 august 2003, cu modificãrile ulterioare;
d) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004;
e) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.429/2004 pentru aprobarea Regulamentului de certificare a originii energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 15 septembrie 2004;
f) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.892/2004 privind stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.056 din 15 noiembrie 2004, cu modificãrile ulterioare;
g) <>Hotãrârea Guvernului nr. 958/2005 pentru modificarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie din surse regenerabile şi pentru modificarea şi completarea <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie;
h) Procedura de supraveghere a emiterii garanţiilor de origine pentru energia electricã produsã din surse regenerabile de energie, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 23/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 12 octombrie 2004;
i) Codul comercial al pieţei angro de energie electricã, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 989 din 27 octombrie 2004;
j) Regulamentul de calificare a producţiei prioritare de energie electricã, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 33/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.192 din 14 decembrie 2004, modificat şi completat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.032 din 21 noiembrie 2005.
5. Stabilirea cotelor obligatorii
ART. 9
Cotele obligatorii reprezintã valori procentuale anuale din consumul naţional brut de energie electricã, calculate în mod progresiv începând din anul 2005 şi pânã în anul 2010 şi care se menţin constante şi obligatorii pânã în anul 2012. Pentru perioada ulterioarã anului 2012 se vor stabili cote obligatorii cel puţin la nivelul cotei din anul 2012, în conformitate cu evoluţia legislaţiei Uniunii Europene în domeniul promovãrii E-SRE.
ART. 10
Consumul naţional brut de energie electricã pentru anul 2010 este cel prevãzut în "Foaia de parcurs din domeniul energetic din România".
ART. 11
(1) Valoarea anualã a cotei obligatorii poate fi modificatã în perioada 2005-2007, în prima decadã a lunii decembrie, prin ordin al preşedintelui autoritãţii competente, în cazul în care capacitatea instalatã în centralele de producere a E-SRE nu poate asigura cererea de CV.
(2) Modificarea valorii anuale a cotei obligatorii menţionate la alin. (1) se va face ţinându-se cont de numãrul de CV ofertate pe piaţa de CV în anul respectiv.
ART. 12
(1) Fiecare furnizor de energie electricã este obligat sã achiziţioneze în fiecare an un numãr de CV egal cu produsul dintre valoarea cotei obligatorii şi cantitatea de energie electricã furnizatã în acel an de acesta consumatorilor finali, exprimatã în MWh.
(2) Fracţiunile mai mari sau egale cu 0,5 MWh se rotunjesc prin adaos la 1 MWh, iar cele mai mici de 0,5 MWh nu sunt luate în considerare.
ART. 13
Autoritatea competentã stabileşte în luna martie a fiecãrui an, pe baza informaţiilor transmise de OPCV pentru fiecare furnizor privind CV achiziţionate pentru îndeplinirea cotei, gradul de realizare a cotei obligatorii impuse.
ART. 14
În cazul în care un furnizor achiziţioneazã într-un an mai multe CV decât cota obligatorie, acestea pot fi:
a) utilizate în anul/anii urmãtor/urmãtori pentru îndeplinirea cotei;
b) vândute altor furnizori prin contracte bilaterale la preţul de achiziţie a CV.
ART. 15
Furnizorul care nu realizeazã cota obligatorie impusã va plãti la OTS contravaloarea CV neachiziţionate, astfel:
a) în perioada 2005-2007, la o valoare reprezentând o datã şi jumãtate valoarea maximã de tranzacţionare a CV legal stabilitã;
b) de la 1 ianuarie 2008, la o valoare dublã faţã de valoarea maximã de tranzacţionare a CV legal stabilitã.
ART. 16
(1) Sumele provenind din neîndeplinirea cotelor obligatorii sunt colectate de OTS într-un cont separat constituit în acest sens şi alocate în baza Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate din neîndeplinirea de cãtre furnizorii de energie electricã a cotelor obligatorii de achiziţie de CV, elaboratã de autoritatea competentã, pentru:
a) achiziţia de la producãtori a CV oferite pe piaţã, dar netranzacţionate, la valoarea minimã de tranzacţionare legal stabilitã, pentru anii în care cererea de CV este mai mare decât oferta;
b) redistribuirea cãtre producãtorii de E-SRE, în funcţie de numãrul de CV vândute şi de tipul tehnologiei de producere.
(2) Producãtorii de E-SRE aflaţi în situaţia menţionatã la alin. (1) lit. b) sunt obligaţi sã foloseascã sumele de bani primite prin redistribuire pentru realizarea de investiţii necesare promovãrii utilizãrii SRE şi sã facã dovada modului de utilizare în Raportul financiar anual transmis cãtre ANRE de titularii de licenţe şi întocmit conform Procedurii de întocmire a Raportului financiar de cãtre titularii de licenţe.
ART. 17
(1) Furnizorul de energie electricã care este şi producãtor de E-SRE poate utiliza CV proprii pentru îndeplinirea cotei anuale obligatorii.
(2) Producãtorul de E-SRE care este şi furnizor de energie electricã are obligaţia sã comunice lunar la OPCV codurile numerice ale CV reţinute în vederea îndeplinirii cotei anuale obligatorii.
(3) Pentru furnizorul de energie electricã care este şi producãtor şi la barele cãruia sunt racordaţi direct consumatori, cota anualã obligatorie de CV ce trebuie achiziţionate se stabileşte cu luarea în considerare şi a consumurilor de energie electricã realizate de aceştia.
6. Calificarea şi înregistrarea producãtorilor
ART. 18
(1) Pot solicita CV producãtorii de E-SRE calificaţi de autoritatea competentã pentru producţie prioritarã, în conformitate cu prevederile Regulamentului pentru calificarea producţiei prioritare de energie electricã.
(2) Pot solicita CV şi producãtorii de E-SRE care alimenteazã locuri proprii de consum şi utilizeazã reţelele electrice ale operatorilor de transport/distribuţie.
ART. 19
(1) Anual, producãtorii de E-SRE calificaţi pentru producţie prioritarã se înscriu la OTS în baza unei cereri, pentru a obţine CV.
(2) Cererea se adreseazã, în scris şi/sau în format electronic, cãtre OTS, potrivit modelului elaborat de acesta, şi este însoţitã obligatoriu de o copie de pe licenţa de producere a E-SRE şi de pe decizia de calificare, emise de autoritatea competentã.
7. Emiterea certificatelor verzi
ART. 20
(1) OTS emite CV producãtorilor de E-SRE pentru energia electricã livratã în reţelele electrice, în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV producãtorilor de E-SRE, elaboratã de OTS şi avizatã de autoritatea competentã.
(2) Producãtorii de E-SRE primesc pentru fiecare megawattorã livrat în reţelele electrice câte un CV.
ART. 21
(1) Producãtorii de E-SRE transmit:
a) OTS, pânã cel târziu în a 4-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, în scris şi/sau în format electronic, informaţiile privind E-SRE livratã în reţelele electrice şi confirmarea preluãrii acesteia de cãtre operatorii de distribuţie;
b) operatorilor de distribuţie (la reţelele cãrora sunt racordaţi producãtorii) Decizia de calificare a producţiei de E-SRE, emisã de autoritatea competentã, precum şi lista punctelor de livrare a acestei energii în SEN.
(2) Operatorii de distribuţie transmit producãtorilor, pânã în a 3-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, informaţiile privind E-SRE preluatã de la aceştia în luna precedentã.
(3) OTS emite CV producãtorilor de E-SRE, în termen de 4 zile lucrãtoare din momentul transmiterii de cãtre producãtorii de E-SRE a informaţiilor complete şi corecte în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV, menţionatã la art. 20 alin. (1).
(4) OTS comunicã producãtorilor de E-SRE şi OPCV numãrul şi codurile numerice ale CV emise în contul producãtorilor.
ART. 22
Un CV:
a) conţine cel puţin denumirea şi adresa producãtorului de E-SRE, tipul SRE, numãrul licenţei de producere, numãrul de ordine, emitentul şi data emiterii;
b) este emis în format electronic, sistemul informatic fiind protejat pentru a se evita eventualele fraude;
c) are valabilitate pânã la data la care este "consumat".
ART. 23
(1) OTS comunicã lunar autoritãţii competente lista cu producãtorii de E-SRE care au primit CV şi codurile numerice ale CV emise în contul lor.
(2) Numerele de ordine ale CV emise de OTS încep anual cu numãrul unu pentru fiecare producãtor de E-SRE.
ART. 24
OTS aplicã un tarif reglementat pentru emiterea de CV, fundamentat pe baza cheltuielilor justificate şi avizat de autoritatea competentã.
ART. 25
(1) OTS poate retrage un CV emis, dacã:
a) constatã cã a fost obţinut pe baza unui comportament fraudulos al producãtorului;
b) informaţiile furnizate de producãtor/operatorul de distribuţie nu sunt corecte.
(2) OTS notificã autoritãţii competente, OPCV şi producãtorilor în cauzã CV retrase.
8. Tranzacţionarea/transferul de certificate verzi
8.1. Consideraţii generale
ART. 26
Piaţa de CV este o piaţã concurenţialã în care CV aferente E-SRE sunt tranzacţionate pe piaţa contractelor bilaterale şi/sau pe piaţa centralizatã de CV.
ART. 27
(1) Un CV poate face obiectul unei singure tranzacţii.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1):
a) producãtorul de E-SRE angajat într-un contract bilateral cu un furnizor de energie electricã, care, în situaţia în care nu poate realiza numãrul de CV contractat, poate achiziţiona diferenţa de pe piaţa centralizatã de CV;
b) furnizorul de energie electricã, care deţine într-un an mai multe CV decât cota obligatorie, care poate sã vândã surplusul de CV altor furnizori, prin contracte bilaterale, la preţul la care acestea au fost achiziţionate.
(3) Producãtorii aflaţi în situaţia menţionatã la alin. (2) menţin preţul negociat în contractele bilaterale, indiferent de preţul de achiziţie a CV de pe piaţa centralizatã.
ART. 28
Tranzacţionarea CV emise de OTS se face lunar şi nu este condiţionatã de tranzacţionarea energiei electrice aferente.
ART. 29
Valoarea de tranzacţionare a CV se stabileşte prin mecanisme concurenţiale specifice celor douã pieţe, cu încadrare în scala de preţ.
ART. 30
Transferul CV din contul vânzãtorului în contul cumpãrãtorului se face de cãtre OPCV, orice transfer fiind înregistrat în Registrul CV.
ART. 31
Importul/exportul de CV este permis numai cu acele state membre ale Uniunii Europene cu care România a încheiat convenţii/acorduri în acest sens.
8.2. Participarea la piaţa de CV
Participanţii la piaţa de CV
ART. 32
În cadrul sistemului de tranzacţionare a CV sunt implicaţi operatorii economici care:
a) tranzacţioneazã CV, denumiţi în continuare participanţi la piaţa de CV;
b) au responsabilitãţi în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV.
ART. 33
(1) Participanţii la piaţa de CV sunt producãtorii de E-SRE şi furnizorii de energie electricã.
(2) Consumatorii de energie electricã pot achiziţiona CV, dacã doresc, de pe piaţa contractelor bilaterale şi/sau de pe piaţa centralizatã de CV.
ART. 34
Orice nou participant la piaţa de CV va fi tratat la fel ca şi participanţii preexistenţi.
ART. 35
Operatorii economici cu responsabilitãţi în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV sunt OTS, OPCV şi operatorii de distribuţie.
Înregistrarea participanţilor
ART. 36
Înregistrarea participanţilor la piaţa de CV se face la solicitarea scrisã a acestora, adresatã OPCV, conform Procedurii de înscriere a participanţilor la piaţa de CV, elaboratã de OPCV şi avizatã de autoritatea competentã.
ART. 37
OPCV şi OTS stabilesc conţinutul-cadru al Convenţiei de participare la piaţa de CV, care trebuie sã cuprindã drepturile şi responsabilitãţile reciproce ale OPCV, OTS şi ale fiecãrui participant. Convenţia este fãcutã publicã de cãtre OPCV dupã avizarea ei de cãtre autoritatea competentã.
ART. 38
Dupã semnarea de cãtre reprezentantul autorizat al solicitantului a Convenţiei de participare la piaţa de CV, înregistrarea ca participant la piaţa de CV devine efectivã începând cu data intrãrii în vigoare a acestei convenţii.
8.3. Competenţe şi atribuţii în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV
ART. 39
OTS are urmãtoarele atribuţii şi competenţe în piaţa de CV:
a) emite lunar CV producãtorilor de E-SRE, în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV, menţionatã la art. 20 alin. (1);
b) factureazã şi colecteazã sumele de bani provenite de la furnizorii care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie impusã, într-un cont separat;
c) comunicã producãtorilor de E-SRE şi OPCV numãrul şi codurile numerice ale CV emise în contul producãtorilor;
d) comunicã lunar autoritãţii competente lista producãtorilor de E-SRE care au primit CV şi codurile numerice ale CV emise în contul acestora;
e) redistribuie producãtorilor de E-SRE sumele de bani provenite din neîndeplinirea cotelor obligatorii impuse furnizorilor de energie electricã, conform procedurii menţionate la art. 16 alin. (1).
ART. 40
OPCV - organizator al pieţii centralizate de CV şi administrator al pieţei de CV - are urmãtoarele atribuţii şi competenţe:
a) înregistreazã participanţii la piaţa de CV, în conformitate cu prevederile Procedurii de înscriere a participanţilor la piaţa de CV, menţionatã la art. 36, şi cu prevederile Convenţiei de participare la piaţa de CV, menţionatã la art. 37;
b) prognozeazã anual şi face publice cererea şi oferta de CV la nivel naţional;
c) înregistreazã contractele bilaterale încheiate între producãtorii de E-SRE şi furnizori, numãrul de CV şi codurile numerice ale CV tranzacţionate lunar, necesare validãrii ofertelor pe piaţa centralizatã de CV;
d) înfiinţeazã şi ţine la zi Registrul CV;
e) asigurã preluarea, validarea şi prelucrarea ofertelor de vânzare/cumpãrare de CV de la participanţii la piaţa centralizatã de CV, conform Procedurii de preluare, validare şi prelucrare a ofertelor de vânzare-cumpãrare de CV pe piaţa centralizatã de CV, elaboratã de OPCV şi avizatã de autoritatea competentã;
f) stabileşte şi face public numãrul de CV tranzacţionate lunar pe piaţa centralizatã de CV;
g) stabileşte şi face publice PIPCCV;
h) afişeazã lunar cererea cumulatã de CV şi oferta cumulatã de CV de la începutul anului în curs;
i) stabileşte drepturile şi obligaţiile de platã ale participanţilor la piaţa centralizatã de CV, în conformitate cu Procedura de decontare a tranzacţiilor pe piaţa centralizatã de CV, elaboratã de OPCV şi avizatã de autoritatea competentã;
j) transmite lunar autoritãţii competente informaţiile referitoare la tranzacţiile realizate şi preţurile de tranzacţionare ale CV pe piaţa centralizatã de CV.
ART. 41
Operatorii de distribuţie au obligaţia sã transmitã producãtorilor de E-SRE informaţiile privind E-SRE preluatã de la aceştia.
8.4. Piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi
ART. 42
Pe piaţa contractelor bilaterale de CV, participanţii sunt liberi sã se angajeze în tranzacţii bilaterale cu CV, în conformitate cu drepturile şi obligaţiile cuprinse în prezentul regulament, în baza contractului-cadru de vânzare-cumpãrare de CV emis de autoritatea competentã.
ART. 43
(1) Pe piaţa contractelor bilaterale de CV se încheie contracte de vânzare-cumpãrare de CV între participanţii la piaţa de CV, la preţuri şi în numãr negociate, pe durate determinate.
(2) Preţurile negociate trebuie sã fie cuprinse între valoarea minimã şi maximã de tranzacţionare a CV, legal stabilite.
(3) Modalitãţile de platã a CV tranzacţionate se stabilesc conform înţelegerii pãrţilor contractante.
Drepturi şi obligaţii ale participanţilor la piaţa contractelor bilaterale
ART. 44
(1) Vânzãtorul de CV are urmãtoarele drepturi:
a) sã vândã CV primite de la OTS pe piaţa contractelor bilaterale;
b) sã primeascã de la cumpãrãtor contravaloarea CV vândute lunar pe piaţa contractelor bilaterale, la termenele şi în condiţiile stabilite de pãrţile contractante;
c) sã perceapã penalitãţi pentru plãţi întârziate;
d) alte drepturi agreate de pãrţile contractante.
(2) Suplimentar faţã de drepturile contractuale prevãzute la alin. (1), vânzãtorul de CV are urmãtoarele drepturi:
a) sã achiziţioneze CV de pe piaţa centralizatã de CV, pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
b) sã vândã pe piaţa centralizatã de CV excedentul de CV faţã de obligaţiile contractuale.
(3) Vânzãtorul de CV are urmãtoarele obligaţii:
a) sã deţinã grupuri de mãsurare a energiei electrice, care respectã cerinţele reglementãrilor specifice în vigoare, în vederea asigurãrii condiţiilor necesare determinãrii corecte a cantitãţii de E-SRE produse lunar;
b) sã permitã accesul la grupurile de mãsurare, în vederea verificãrii corectitudinii datelor transmise de operatorul de distribuţie;
c) sã notifice OPCV şi autoritãţii competente contractele bilaterale încheiate;
d) sã factureze lunar contravaloarea CV vândute pe piaţa contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite prin contract;
e) sã transmitã lunar OPCV şi ANRE, odatã cu factura cumpãrãtorului, informaţiile privind CV emise şi alocate pe contractul bilateral încheiat;
f) sã suporte plata pentru numãrul de CV nelivrate conform prevederilor contractuale, la valoarea maximã a CV;
g) sã transmitã lunar autoritãţii competente datele necesare monitorizãrii pieţei de CV, în conformitate cu Procedura pentru monitorizarea pieţei de CV, elaboratã de autoritatea competentã;
h) alte obligaţii agreate de pãrţile contractante.
ART. 45
(1) Cumpãrãtorul de CV are urmãtoarele drepturi contractuale:
a) sã cumpere CV de la producãtori pe piaţa contractelor bilaterale;
b) sã solicite despãgubiri, stabilite prin contract, în cazul în care vânzãtorul nu realizeazã numãrul contractat de CV;
c) sã recupereze costurile aferente achiziţionãrii de CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la energia electricã, iar de la consumatorii eligibili, prin mãrirea corespunzãtoare a preţului de vânzare a energiei electrice;
d) alte drepturi agreate de pãrţile contractante.
(2) Cumpãrãtorul de CV angajat într-un contract bilateral are, suplimentar faţã de drepturile prevãzute la alin. (1), urmãtoarele drepturi:
a) sã utilizeze CV cumpãrate suplimentar într-un an faţã de cota obligatorie, pentru îndeplinirea obligaţiilor aferente anului/anilor urmãtor/urmãtori;
b) sã revândã altor cumpãrãtori CV cumpãrate suplimentar faţã de cota anualã obligatorie, la preţul la care acestea au fost achiziţionate;
c) sã achiziţioneze de pe piaţa centralizatã de CV numãrul de CV necesare îndeplinirii cotei obligatorii, care nu sunt asigurate prin contractele bilaterale încheiate;
d) sã încheie unul sau mai multe contracte bilaterale.
(3) Cumpãrãtorul de CV are urmãtoarele obligaţii:
a) sã plãteascã contravaloarea CV cumpãrate pe piaţa contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite prin contract;
b) sã transmitã lunar OPCV datele necesare validãrii ofertelor (codurile numerice ale CV cumpãrate, "consumate");
c) sã transmitã lunar autoritãţii competente datele necesare monitorizãrii pieţei de CV, în conformitate cu procedura menţionatã la art. 44 alin. (3) lit. g);
d) alte obligaţii agreate de pãrţile contractante.
8.5. Piaţa centralizatã de certificate verzi
Obiective
ART. 46
Regulile pieţei centralizate de CV creeazã cadrul centralizat de piaţã pentru vânzarea şi cumpãrarea de CV de cãtre participanţii la piaţa de CV din România, necesar pentru:
a) facilitarea formãrii şi funcţionãrii pieţei de CV în condiţii de concurenţã, transparenţã şi nediscriminare;
b) reducerea preţurilor de tranzacţionare a CV;
c) stabilirea preţurilor de referinţã pentru alte tranzacţii de pe piaţa de CV.
Principii de organizare şi funcţionare a pieţei centralizate de CV
ART. 47
Participarea la piaţa centralizatã de CV este permisã producãtorilor de E-SRE, furnizorilor şi consumatorilor care s-au înregistrat ca participanţi la piaţa de CV.
ART. 48
OPCV asigurã cadrul de tranzacţionare a CV pe piaţa centralizatã de CV.
ART. 49
Tranzacţiile pe piaţa centralizatã de CV se încheie, o datã pe lunã, în baza ofertelor de vânzare/cumpãrare transmise de participanţi.
ART. 50
Tranzacţiile încheiate pe piaţa centralizatã de CV creeazã obligaţia participantului implicat în tranzacţie de a vinde, respectiv de a achiziţiona CV, în funcţie de tipul de ofertã (de vânzare sau de cumpãrare).
ART. 51
Tariful de administrare a pieţei centralizate de CV va fi achitat de cãtre participanţii la aceastã piaţã, nivelul acestuia fiind propus de OPCV şi avizat de autoritatea competentã.
Drepturi şi obligaţii ale participanţilor la piaţa centralizatã de CV
ART. 52
Înscrierea la piaţa de CV conferã participanţilor drepturi şi impune obligaţii de a cãror respectare depinde buna funcţionare a acestei pieţe.
ART. 53
(1) Participanţii la piaţa centralizatã de CV au urmãtoarele drepturi:
a) sã oferteze CV pe piaţa centralizatã de CV;
b) sã primeascã contravaloarea CV vândute pe piaţa centralizatã, conform regulilor pieţei;
c) sã primeascã la începutul fiecãrui an de la OTS, în condiţiile în care oferta anualã de CV este mai micã decât cererea anualã de CV, contravaloarea CV ofertate, dar nevândute în anul anterior, la preţul minim al CV legal stabilit;
d) sã primeascã confirmãri de tranzacţie de la OPCV asupra CV tranzacţionate şi preţurilor de tranzacţionare a acestora;
e) sã recupereze costurile aferente achiziţionãrii de CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la energia electricã, iar de la consumatorii eligibili, prin mãrirea corespunzãtoare a preţului de vânzare a energiei electrice.
(2) Participanţii la piaţa centralizatã de CV au urmãtoarele obligaţii:
a) sã se înscrie ca participant la piaţa de CV;
b) sã deţinã grupuri de mãsurare a energiei electrice care respectã cerinţele reglementãrilor specifice în vigoare, în vederea asigurãrii condiţiilor necesare determinãrii corecte a cantitãţii de E-SRE livratã lunar;
c) sã permitã accesul la grupurile de mãsurare în vederea verificãrii corectitudinii datelor transmise de operatorul de distribuţie;
d) sã plãteascã OPCV tariful de administrare a pieţei centralizate de CV;
e) sã plãteascã contravaloarea CV cumpãrate pe piaţa centralizatã de CV, respectând regulile pieţei.
Retragerea, suspendarea şi revocarea participanţilor
ART. 54
Un participant se poate retrage din proprie iniţiativã de pe piaţa centralizatã de CV în baza unei înştiinţãri în scris, semnatã de reprezentantul autorizat al participantului la piaţã. Înştiinţarea se transmite cel târziu în a 12-a zi lucrãtoare din luna de tranzacţionare. OPCV informeazã autoritatea competentã lunar asupra participanţilor retraşi de pe piaţa de CV.
ART. 55
OPCV poate suspenda sau revoca înregistrarea unui participant la piaţa centralizatã de CV în oricare dintre urmãtoarele cazuri:
a) nu îndeplineşte condiţiile necesare pentru înregistrarea ca participant la piaţã;
b) nu îşi achitã obligaţiile de platã ce îi revin;
c) nu respectã Convenţia de participare la piaţa de CV;
d) este gãsit de cel mult trei ori vinovat de nerespectarea regulilor aplicabile pentru piaţa centralizatã de CV.
ART. 56
La îndeplinirea oricãreia dintre condiţiile stipulate la art. 55, OPCV poate dispune suspendarea participantului la piaţa centralizatã de CV pentru o perioadã care sã nu depãşeascã 3 luni, prin transmiterea unei notificãri participantului în cauzã. Notificarea trebuie sã cuprindã motivele suspendãrii, precum şi data la care aceasta intrã în vigoare.
ART. 57
Dacã un participant la piaţa centralizatã de CV nu poate dovedi cã a înlãturat cauzele care au condus la suspendarea sa în decursul perioadei specificate de OPCV, conform art. 55, OPCV poate revoca înregistrarea titularului de licenţã în cauzã ca participant la piaţa de CV, transmiţând acestuia o notificare corespunzãtoare, în care se va specifica momentul intrãrii sale în efectivitate.
ART. 58
Dacã un participant la piaţa centralizatã de CV renunţã sau dacã acesta este suspendat ori revocat de la participarea la piaţã conform art. 54 şi 55, atunci:
a) respectivul participant nu mai are dreptul sã transmitã noi oferte pe piaţa centralizatã de CV şi toate ofertele validate ale acestuia se considerã automat anulate;
b) participantul trebuie sã efectueze toate plãţile datorate;
c) dupã efectuarea tuturor plãţilor pe care le datoreazã, OPCV va anula înregistrarea acestuia în Registrul CV, informând participantul la piaţã în legãturã cu aceastã anulare.
Ofertarea pe piaţa centralizatã de CV
Tipuri de oferte
ART. 59
(1) Participanţii la piaţa centralizatã de CV pot transmite lunar oferte de cumpãrare şi oferte de vânzare de CV.
(2) Ofertele de cumpãrare şi ofertele de vânzare de CV nu pot fi combinate într-o singurã ofertã.
(3) Ofertele transmise de participanţii la piaţa centralizatã de CV reprezintã angajamente ferme ale acestora.
Transmiterea, modificarea şi anularea ofertelor
ART. 60
Un participant la piaţa centralizatã de CV poate transmite oferte la OPCV pentru ziua de tranzacţionare, numai pânã la ora 11,00 a ultimei zile a intervalului de ofertare.
ART. 61
Ofertele se transmit în format electronic, conform procedurii stabilite de OPCV. O ofertã este consideratã transmisã oficial la momentul intrãrii în sistemul de tranzacţionare. Momentul transmiterii este exprimat prin marca de timp.
ART. 62
Când o nouã ofertã a intrat în sistemul de tranzacţionare, OPCV confirmã participantului la piaţã primirea acesteia. Confirmarea trebuie sã conţinã numãrul de înregistrare, tipul ofertei şi momentul la care aceastã ofertã a intrat în sistemul de tranzacţionare.
ART. 63
În intervalul de ofertare ofertele de CV pot fi oricând modificate sau anulate de cãtre participantul la piaţa de CV care le-a transmis. Fiecare modificare stabileşte o nouã ofertã, anulând automat oferta care a fost validatã anterior pentru aceeaşi zi de tranzacţionare.
ART. 64
O ofertã validatã rãmâne validã pânã în momentul când este validatã o altã ofertã a aceluiaşi participant la piaţa centralizatã de CV pentru aceeaşi zi de tranzacţionare.
ART. 65
Dacã un participant la piaţa centralizatã de CV nu primeşte de la OPCV confirmarea de primire a ofertei pânã la ora 15,00 a ultimei zile a intervalului de ofertare, participantul la piaţa de CV va contacta imediat OPCV.
Formatul şi conţinutul ofertelor
ART. 66
Formatul şi conţinutul-cadru ale ofertelor pentru piaţa centralizatã de CV sunt stabilite de OPCV în conformitate cu prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. e).
ART. 67
Preţul CV din ofertele participanţilor la piaţa centralizatã de CV se încadreazã în scala de preţ a CV.
ART. 68
Ofertele trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) codul de identificare al participantului pe piaţa centralizatã de CV;
b) ziua de tranzacţionare pentru care este valabilã oferta;
c) tipul ofertei - ofertã de cumpãrare sau ofertã de vânzare;
d) numãrul de certificate de tranzacţionat şi preţul acestora;
e) codurile numerice ale certificatelor de tranzacţionat, în cazul ofertelor de vânzare.
Validarea ofertelor
ART. 69
Dupã încheierea intervalului de ofertare, OPCV începe procesul de verificare a ofertelor şi informeazã participantul la piaţa centralizatã de CV despre acceptarea sau respingerea motivatã a unei oferte, în maximum o zi lucrãtoare de la încheierea intervalului de ofertare.
ART. 70
Dacã un participant la piaţa centralizatã de CV nu primeşte o notificare de la OPCV despre acceptarea sau respingerea ofertei sale pânã la ora 15,00 a celei de-a 11-a zile lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, respectivul participant trebuie sã contacteze imediat OPCV.
ART. 71
Procesul de verificare a ofertelor şi informarea participanţilor la piaţa de CV despre acceptarea sau respingerea acestora se desfãşoarã astfel:
a) în a 11-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare se valideazã ofertele de cãtre OPCV şi se transmit rezultatele (validat/nevalidat) participanţilor la piaţa de CV;
b) în a 12-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare se refac de cãtre participanţi ofertele nevalidate şi se retransmit OPCV, care valideazã în aceeaşi zi ofertele retransmise şi comunicã participanţilor la piaţa centralizatã de CV rezultatele validãrii.
Stabilirea numãrului de CV tranzacţionate şi a preţului de închidere pe piaţa centralizatã de CV
ART. 72
Dupã ce toate ofertele transmise în intervalul de ofertare au fost validate, OPCV începe, în a 13-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, calcularea PIPCCV şi a numãrului de CV tranzacţionate pe piaţa centralizatã de CV în ziua de tranzacţionare respectivã.
ART. 73
Calculul PIPCCV şi al numãrului de CV tranzacţionate pe piaţa centralizatã de CV se face luându-se în considerare numai ofertele validate.
ART. 74
(1) OPCV stabileşte în ziua de tranzacţionare din fiecare lunã, pe baza ofertelor de CV validate:
a) curba ofertei, prin combinarea într-o singurã ofertã a tuturor ofertelor de vânzare, sortate în ordinea crescãtoare a preţurilor;
b) curba cererii, prin combinarea într-o singurã ofertã a tuturor ofertelor de cumpãrare, sortate în ordinea descrescãtoare a preţurilor;
c) PIPCCV şi numãrul de CV tranzacţionate la intersecţia dintre curba cererii şi cea a ofertei.
(2) Stabilirea PIPCCV şi a numãrului de CV tranzacţionate se face în conformitate cu procedura menţionatã la art. 40 lit. e).
ART. 75
Tranzacţiile nu pot avea loc pe piaţa centralizatã de CV în ziua de tranzacţionare în care:
a) curba ofertei nu se intersecteazã cu curba cererii şi preţul minim din oferta de vânzare este mai mare decât preţul maxim din oferta de cumpãrare;
b) oferta este zero;
c) cererea este zero, cazuri în care toate ofertele pentru luna de tranzacţionare respectivã se anuleazã; CV netranzacţionate în aceste condiţii pot fi tranzacţionate în lunile urmãtoare.
Confirmarea şi acceptarea tranzacţiilor pe piaţa centralizatã de CV
Confirmarea tranzacţiilor
ART. 76
OPCV informeazã participanţii la piaţa centralizatã de CV asupra tuturor tranzacţiilor încheiate prin intermediul confirmãrilor de tranzacţie, pânã în a 13-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, ora 11,00.
ART. 77
Fiecare confirmare de tranzacţie cuprinde cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numele şi codul de identificare ale participantului pe piaţa centralizatã de CV;
b) ziua şi luna de tranzacţionare;
c) numãrul de CV vândute, respectiv cumpãrate de participantul la piaţa centralizatã de CV;
d) PIPCCV - preţul la care s-a încheiat tranzacţia;
e) codurile numerice ale CV tranzacţionate.
ART. 78
Dacã OPCV identificã o eroare în procesul de închidere a pieţei sau dacã decide sã anuleze o ofertã ori o tranzacţie, procesul de închidere a pieţei se reia şi OPCV va transmite confirmãri de tranzacţie corectate, nu mai târziu de ora 16,00 a celei de-a 13-a zile lucrãtoare a lunii de tranzacţionare.
Contestaţii la confirmãrile de tranzacţie
ART. 79
(1) Sunt acceptate contestaţii la conţinutul confirmãrilor de tranzacţie numai în cazul unor erori rezultate din acţiunile OPCV.
(2) Orice contestaţie la conţinutul confirmãrilor de tranzacţie trebuie sã fie transmisã la OPCV în a 14-a zi lucrãtoare din luna de tranzacţionare.
(3) Dacã în intervalul de timp specificat la alin. (2) un participant la piaţa centralizatã de CV nu contestã confirmarea de tranzacţie primitã, aceasta se considerã ca fiind acceptatã.
(4) Orice contestaţie transmisã nu exonereazã participanţii în cauzã de îndeplinirea obligaţiilor rezultate din tranzacţiile contestate.
(5) OPCV rezolvã contestaţiile şi transmite rezultatele participanţilor la piaţa de CV pânã cel târziu în a 16-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare.
(6) În cazul contestaţiilor justificate, OPCV va opera regularizãrile corespunzãtoare în luna imediat urmãtoare.
Alte prevederi
ART. 80
Pentru cazul apariţiei unor condiţii de urgenţã, cum ar fi:
a) incapacitatea totalã sau parţialã de funcţionare ori altã defecţiune a sistemului de tranzacţionare sau a altui sistem informatic utilizat de OPCV pentru procesul de închidere a pieţei;
b) întreruperea liniilor de comunicaţie ale OPCV.
OPCV elaboreazã o procedurã de urgenţã pentru piaţa centralizatã de CV, care va fi supusã avizãrii autoritãţii competente.
Decontarea şi plata pe piaţa centralizatã de CV
ART. 81
Separat pentru fiecare participant la piaţa centralizatã de CV, OPCV întocmeşte şi transmite acestor participanţi, în conformitate cu prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. i), în a 17-a şi a 18-a zi lucrãtoare a lunii de tranzacţionare, notele de decontare care vor cuprinde cel puţin informaţii referitoare la:
a) valoarea netã a decontãrii;
b) valoarea rezultatã prin aplicarea tarifului aferent OPCV;
c) valoarea TVA-ului;
d) datele complete de identificare ale participantului/ participanţilor la piaţa de CV, care au cumpãrat/vândut CV de la participantul respectiv.
ART. 82
Fiecare parte care primeşte o notã de decontare trebuie sã plãteascã, respectiv este îndreptãţitã sã primeascã valoarea netã cuprinsã în notã, pânã la data limitã de platã.
ART. 83
În baza notelor de decontare transmise de OPCV, vânzãtorul este obligat sã emitã facturile la cumpãrãtor pânã la sfârşitul lunii de tranzacţionare.
ART. 84
Notele de decontare trebuie achitate pânã în a 5-a zi lucrãtoare a lunii urmãtoare lunii de tranzacţionare.
ART. 85
Un participant la piaţa centralizatã de CV se aflã într-o situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor în oricare dintre cazurile urmãtoare:
a) nu îşi îndeplineşte obligaţiile financiare rezultate din notele de decontare pânã la data limitã menţionatã la art. 84;
b) devine insolvabil.
ART. 86
OPCV va elabora o procedurã pentru situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor, care va fi avizatã de autoritatea competentã.
8.6. Registrul CV
ART. 87
(1) OPCV înfiinţeazã şi actualizeazã Registrul CV.
(2) Registrul CV se realizeazã în format electronic.
ART. 88
Participanţii la piaţa de CV sunt înregistraţi în Registrul CV, care conţine pentru fiecare participant cel puţin urmãtoarele informaţii:
a) numele complet, adresa sediului oficial şi detalii de contact ale participantului la piaţa de CV;
b) data şi numãrul Convenţiei de participare la piaţa de CV;
c) codul de identificare al participantului la piaţã pe piaţa centralizatã de CV;
d) numãrul şi codurile numerice ale CV emise lunar de OTS fiecãrui producãtor;
e) evidenţa tuturor CV tranzacţionate pe piaţa centralizatã de CV;
f) evidenţa contractelor bilaterale şi a pãrţilor contractante;
g) numãrul de CV contractate în cadrul fiecãrui contract bilateral;
h) numãrul de CV transferate lunar de vânzãtor/ cumpãrãtor în cadrul contractului bilateral şi codurile numerice ale acestora.
ART. 89
Fiecare participant la piaţa de CV are dreptul sã consulte informaţiile din Registrul CV referitoare la situaţia CV pe care acesta le deţine, asupra tranzacţiilor efectuate într-o anumitã perioadã şi, totodatã, sã solicite corectarea oricãrei inexactitãţi identificate.
9. Monitorizarea pieţei de certificate verzi
ART. 90
Autoritatea competentã monitorizeazã dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV în baza Procedurii pentru monitorizarea pieţei de CV.
ART. 91
În cadrul activitãţilor de monitorizare a pieţei de CV, autoritatea competentã urmãreşte:
a) colectarea, analizarea şi diseminarea informaţiilor relevante privind dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV;
b) respectarea prevederilor prezentului regulament de cãtre toţi participanţii la piaţa de CV şi de cãtre instituţiile cu responsabilitãţi în organizarea şi funcţionarea acestei pieţe, respectiv OTS şi OPCV;
c) identificarea eventualelor cazuri de comportament anticoncurenţial sau a oricãror alte cazuri de comportament inadecvat al participanţilor la piaţa de CV;
d) sesizarea, dupã caz, a Consiliului Concurenţei sau aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege în cazul nerespectãrii prevederilor prezentului regulament.
ART. 92
În activitatea de monitorizare, autoritatea competentã primeşte lunar informaţii, conform cerinţelor prevãzute în procedura menţionatã la art. 90, de la:
a) producãtorii de E-SRE;
b) furnizorii de energie electricã;
c) OTS;
d) OPCV.
ART. 93
(1) Pe baza informaţiilor transmise de OTS, producãtorii de E-SRE, furnizorii de energie electricã şi OPCV, autoritatea competentã stabileşte prin decizie şi comunicã OTS, pânã la data de 25 martie a fiecãrui an, lista furnizorilor de energie electricã care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie şi sumele de bani datorate pentru aceasta.
(2) OTS, în baza deciziei autoritãţii competente, factureazã furnizorilor de energie electricã sumele de bani datorate pentru neîndeplinirea cotelor obligatorii de CV şi le colecteazã în contul deschis în acest scop.
ART. 94
În cazul în care un furnizor nu îşi achitã obligaţiile de platã pe care le datoreazã pentru neîndeplinirea cotei anuale obligatorii, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data emiterii facturii de cãtre OTS, plãteşte majorãri de întârziere corespunzãtoare ca procent cu cele datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor cãtre bugetul de stat pentru fiecare zi de întârziere de la data scadenţei pânã la data plãţii.
ART. 95
În vederea realizãrii obiectivelor prezentate la art. 91, autoritatea competentã întocmeşte şi face public un raport anual, care cuprinde informaţii referitoare la:
a) evoluţia pieţei de CV, cu evidenţierea, în principal, a evoluţiei numãrului de CV tranzacţionate, a evoluţiei preţurilor de tranzacţionare pe cele douã pieţe, a evoluţiei numãrului de participanţi;
b) menţinerea preţului de tranzacţionare a CV între valorile minimã şi maximã legal stabilite;
c) modul de îndeplinire a cotelor anuale obligatorii stabilite pentru fiecare furnizor de energie electricã în parte.
10. Dispoziţii finale
ART. 96
(1) Orice neînţelegere sau disputã care poate apãrea pe piaţa de CV va fi soluţionatã pe cale amiabilã între pãrţile implicate, în termen de cel mult 15 zile de la data apariţiei unei astfel de neînţelegeri sau/şi dispute.
(2) Dacã neînţelegerea/disputa respectivã nu a putut fi rezolvatã pânã la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), pe cale amiabilã, se va apela la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României, în conformitate cu Regulile de procedurã arbitralã ale acestei Curţi. Locul arbitrajului va fi la Bucureşti. Hotãrârea arbitralã este definitivã şi obligatorie.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016