Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 18 ianuarie 1999  de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 18 ianuarie 1999 de organizare si functionare a Curtii Supreme de Justitie

EMITENT: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 10 din 18 ianuarie 1999


În temeiul <>art. 67 din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 , cu modificãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 13 iulie 1993, Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie adopta prezentul regulament de organizare şi funcţionare a Curţii.
CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Curtea Suprema de Justiţie, denumita în continuare Curtea, este organizatã şi funcţioneazã în baza <>art. 125-129 din Constituţia României, a Legii nr. 56/1993 , cu modificãrile ulterioare, şi a prezentului regulament.
ART. 2
Prin regulament se stabilesc reguli cu privire la organizarea şi funcţionarea Curţii, în limitele şi cu respectarea <>Legii nr. 56/1993 şi a altor dispoziţii legale.
ART. 3
Activitatea Curţii este organizatã şi se desfãşoarã în cadrul:
a) Secţiilor Unite, Completului de 9 judecãtori şi în cadrul celor 4 secţii - civilã, penalã, comercialã şi de contencios administrativ -, fiecare având competenta proprie;
b) Corpului magistraţilor-asistenţi;
c) Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã;
d) Cancelariei Curţii;
e) Biroului de relaţii externe.
ART. 4
Curtea este incadrata cu un preşedinte, un vicepreşedinte, 4 presedinti de secţii, judecãtori, magistraţi-asistenţi, cu alt personal de specialitate, auxiliar şi administrativ, prevãzut în statul de funcţii.

CAP. 2
Conducerea Curţii

ART. 5
Conducerea administrativã a Curţii se exercita de cãtre preşedintele Curţii, ajutat de vicepreşedinte.
ART. 6
Preşedintele Curţii are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Curtea în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale;
b) supune spre dezbatere Secţiilor Unite problemele ce trebuie rezolvate şi mãsurile necesare pentru buna desfãşurare a activitãţii Curţii;
c) aproba statul de funcţii şi de personal;
d) prezintã ministrului justiţiei lista cuprinzând persoanele recomandate pentru a fi numite judecãtori ai Curţii;
e) numeşte, promoveazã, suspenda şi dispune eliberarea din funcţie a magistraţilor-asistenţi şi a restului personalului, cu excepţia corpului judecãtorilor;
f) controleazã şi indruma activitatea secţiilor şi a aparatului funcţional al Curţii şi aproba delegarile de atribuţii; exercita direct oricare dintre atribuţiile ce revin preşedinţilor de secţii potrivit prezentului regulament;
g) acorda gradele, treptele, gradatiile, indemnizaţiile de conducere, salariile de merit, premiile şi alte drepturi, conform legii;
h) aproba propunerile de repartizare şi de redistribuire a judecãtorilor, a magistraţilor-asistenţi şi a celorlalte categorii de personal la secţii şi la celelalte compartimente ale Curţii;
i) conduce nemijlocit activitatea Secţiilor Unite, fixeazã termenele de judecata şi dispune efectuarea lucrãrilor necesare în cauzele de competenta acestora, prezideazã şedinţele şi urmãreşte îndeplinirea actelor procedurale, conform legii;
j) programeaza, împreunã cu preşedinţii de secţii, judecãtorii din fiecare secţie pentru asigurarea activitãţii completelor de judecata în perioada vacantei judecãtoreşti;
k) stabileşte, direct sau la propunerea preşedintelui de secţie, magistratul-asistentul care întocmeşte, conform legii, raportul asupra cauzei a carei judecata în recurs este de competenta Curţii;
l) autorizeaza urmãrirea penalã sau contravenţionalã ori trimiterea în judecata a magistraţilor-asistenţi;
m) desemneazã judecãtorii Completului de 9 judecãtori în materie disciplinarã, prevãzut de <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã şi de <>Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993 ;
n) prezideazã Consiliul Superior al Magistraturii cu rol de consiliu de disciplina;
o) desemneazã judecãtorii Curţii care vor face parte din comisia pentru examenul de capacitate al magistraţilor, conform <>Legii nr. 92/1992 ;
p) desemneazã, prin tragere la sorţi, judecãtorii care formeazã Biroul Electoral Central, conform <>Legii nr. 68/1992 ;
r) desemneazã judecãtorii, supleanţii şi secretarul comisiei speciale de control al averilor demnitarilor şi al altor persoane, conform <>art. 21 din Legea nr. 115/1996 ;
s) aproba Normele privind cheltuielile de protocol, drepturile şi obligaţiile personalului trimis în ţara sau în strãinãtate cu misiuni cu caracter temporar;
s(,) gestioneazã fondul preşedintelui;
t) stabileşte locurile de munca şi categoriile de personal care lucreazã în condiţii grele de munca, precum şi salariaţii care presteazã activitãţi peste programul normal de lucru; aproba sporurile de care aceştia vor beneficia, conform legii;
t(,) rezolva contestaţiile în legatura cu stabilirea indemnizaţiilor, salariilor, gradelor, treptelor, gradatiilor şi a altor drepturi;
u) este ordonator principal de credite;
v) stabileşte numãrul necesar al autoturismelor din parcul auto al Curţii şi regimul folosirii acestora;
x) stabileşte personalul de poliţie necesar pentru menţinerea ordinii în sãlile de şedinţa şi în spaţiile de acces pentru public;
y) ia orice alt act sau mãsura ce nu s-a dat prin lege în competenta altei persoane.
Dispoziţiile preşedintelui se dau prin ordin.
ART. 7
Vicepreşedintele Curţii are urmãtoarele atribuţii:
a) exercita atribuţiile ce revin preşedintelui, când acesta lipseşte sau în baza unei dispoziţii;
b) exercita acţiunea disciplinarã în condiţiile prevãzute de lege şi de prezentul regulament;
c) indruma şi supravegheazã activitatea de propuneri privind legislaţia de studii şi documentare şi de publicare a practicii judiciare a Curţii;
d) indruma şi supravegheazã activitatea Compartimentului de studii, documentare şi informatica;
e) organizeazã, controleazã şi coordoneazã studiul profesional, cunoaşterea actelor normative, dezbaterea problemelor de drept, rezumarea deciziilor secţiilor, fisarea acestora, pregãtirea publicaţiilor periodice referitoare la jurisprudenta Curţii etc.;
f) aproba fişele cuprinzând atribuţiile fiecãrui post;
g) conduce direct Cancelaria Curţii şi Compartimentul economic-financiar şi administrativ;
h) selecteaza cererile şi propune preşedintelui Curţii angajarea de personal, exceptând funcţiile de judecãtor;
i) aproba propunerile de efectuare a concediilor anuale de odihna; aproba efectuarea concediilor de odihna de cãtre personalul Curţii în alte perioade decât aceea a vacantei judecãtoreşti;
j) controleazã activitatea de notare anuala a magistraţilor-asistenţi şi a restului personalului;
k) aproba întocmirea dosarelor de pensionare;
l) controleazã şi indruma activitãţile în legatura cu paza sediului şi a bunurilor Curţii, cu apãrarea impotriva incendiilor, protecţia muncii, protecţia civilã, apãrarea impotriva dezastrelor, cu problemele militare etc.;
m) controleazã şi indruma activitatea arhivistica, potrivit legii.

CAP. 3
Secţiile Unite

ART. 8
Secţiile Unite ale Curţii au competenta de judecata prevãzutã de lege, precum şi urmãtoarele atribuţii:
a) soluţioneazã, în condiţiile legii, sesizãrile privind schimbarea jurisprudenţei Curţii;
b) sesizeazã, când considera necesar, Curtea Constituţionalã pentru controlul constituţionalitãţii legii, înainte de promulgare;
c) desemneazã, prin vot secret, judecãtorii Curţii care vor candida, potrivit legii, pentru alegerea ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;
d) completeazã şi modifica prezentul regulament;
e) dezbat problemele puse în discuţie de preşedintele Curţii şi iau sau propun, dupã caz, orice mãsuri necesare pentru buna desfãşurare a activitãţii Curţii;
f) aproba bugetul Curţii;
g) aproba regulamentul privind efectuarea concediilor de odihna şi a altor concedii;
h) stabilesc cazurile în care se prezintã, anual, ministrului justiţiei propuneri de imbunatatire a legislaţiei;
i) aleg judecãtorii care compun comisia disciplinarã a magistraţilor-asistenţi.
Secţiile Unite îşi îndeplinesc atribuţiile cu votul majoritãţii judecãtorilor prezenţi, pentru activitatea de judecata cvorumul fiind, potrivit legii, de cel puţin trei pãtrimi din numãrul judecãtorilor numiţi.
Deciziile de soluţionare a recursurilor declarate în interesul legii sunt acte colective ale întregii Curţi, iar nu ale unei pãrţi din numãrul membrilor care o compun. De aceea, judecãtorii care au alte opinii se vor alãturã soluţiei în drept majoritare.
Şedinţele Secţiilor Unite se programeaza ori se convoacã de preşedintele Curţii din proprie initiativa, la cererea a cel puţin o pãtrime din numãrul judecãtorilor în funcţie sau la cererea uneia dintre secţii. Convocarea se face cu anunţarea ordinii de zi, care se adopta la începutul şedinţei.
La şedinţele Secţiilor Unite, altele decât cele de judecata, pot fi invitaţi magistraţii-asistenţi şi alţi salariaţi ai Curţii, precum şi persoane din afarã instituţiei.

CAP. 4
Secţiile Curţii

ART. 9
Secţiile Curţii sunt încadrate cu judecãtori, magistraţi-asistenţi, grefieri, grefieri-secretari şi aprozi, repartizaţi de preşedintele Curţii.
ART. 10
Fiecare secţie este condusã de un preşedinte, care are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã, controleazã şi indruma activitatea sectiei în limitele prevãzute de lege şi de prezentul regulament, ţinând seama şi de dispoziţiile preşedintelui Curţii ori, dupã caz, ale vicepreşedintelui;
b) stabileşte atribuţiile personalului din cadrul sectiei, conform fisei fiecãrui post; efectueazã, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea personalului pe locurile de munca şi a atribuţiilor acestora;
c) fixeazã termenele de judecata în cauzele care sunt de competenta sectiei, cu asigurarea unei repartiţii echilibrate a dosarelor pe judecãtori, şi dispune citarea pãrţilor, comunicarea recursurilor, precum şi îndeplinirea oricãror alte acte procesuale, conform legii;
d) stabileşte judecãtorii care compun complete de judecata şi programeaza şedinţele acestora;
e) semnaleaza preşedintelui Curţii cauzele mai deosebite, cu recursuri de competenta sectiei, în care, potrivit legii, se întocmesc rapoarte de cãtre judecãtori sau magistraţi-asistenţi;
f) prezideazã completul de judecata, când participa la activitatea de judecata;
g) rezolva corespondenta adresatã sectiei;
h) convoacã judecãtorii sectiei şi supune dezbaterii acestora jurisprudenta Curţii şi alte probleme de interes general, în vederea luãrii mãsurilor pentru desfãşurarea unei activitãţi corespunzãtoare. La dezbateri pot participa magistraţii-asistenţi din cadrul sectiei, precum şi invitaţi din alte compartimente ale Curţii. Mãsurile se adopta cu votul majoritãţii judecãtorilor prezenţi, inclusiv al preşedintelui, magistraţii-asistenţi având doar vot consultativ;
i) aproba programul de participare a magistraţilor-asistenţi la şedinţele de judecata;
j) informeazã preşedintele Curţii cu privire la evenimentele şi la aspectele din activitatea sectiei, în vederea cunoaşterii lor, şi, când este cazul, pentru luarea mãsurilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament;
k) aduce la îndeplinire orice mãsura dispusã de Secţiile Unite, de cãtre preşedintele şi vicepreşedintele Curţii, potrivit legii şi prezentului regulament.
ART. 11
La sesizarea completelor de judecata, judecãtorii secţiilor dezbat fiecare caz privind schimbarea jurisprudenţei şi hotãrãsc, cu votul majoritãţii, sesizarea Secţiilor Unite pentru ca acestea sa decidã conform <>art. 25 lit. c) din Legea nr. 56/1993 . La dezbateri pot participa, cu vot consultativ, magistraţii-asistenţi şi, fãrã drept de vot, persoane din alte compartimente ale Curţii.
Judecata va continua dupã ce Secţiile Unite s-au pronunţat asupra sesizãrii.
ART. 12
La sfârşitul fiecãrui an, judecãtorii secţiilor dezbat cazurile în care se impune îmbunãtãţirea legislaţiei, iar propunerile se supun Secţiilor Unite pentru a hotãrî cu privire la sesizarea ministrului justiţiei, conform <>art. 56 din Legea nr. 56/1993 .

CAP. 5
Completul de 9 judecãtori

ART. 13
În afarã completelor de judecata ale secţiilor Curţii funcţioneazã un complet constituit din 9 judecãtori, având competenta de judecata prevãzutã de lege.
Completul de 9 judecãtori va fi format din rândul judecãtorilor secţiilor Curţii, ei fiind desemnaţi pentru fiecare şedinţa de cãtre preşedintele Curţii, de comun acord cu preşedinţii secţiilor din care provin.
Şedinţele sunt prezidate de vicepreşedintele Curţii sau de un preşedinte de secţie ori de un judecãtor desemnat în acest scop.
La aceste şedinţe participa magistratul-asistent şef al unei secţii sau un alt magistrat-asistent anume desemnat.

CAP. 6
Judecãtorii Curţii

ART. 14
Judecãtorii Curţii rezolva lucrãrile în termenele stabilite, pãstreazã secretul deliberãrii şi îndeplinesc toate îndatoririle ce le revin în calitate de magistraţi. Ei sunt datori sa se abţinã de la orice acte sau fapte de natura sa compromita demnitatea lor în funcţie şi în societate.
Participarea la activitatea de judecata are loc conform programarilor.
În şedinţele de judecata ale Completului de 9 judecãtori şi ale secţiilor judecãtorii poarta roba de culoare neagra, iar în şedinţele Secţiilor Unite, roba de culoare mov.
ART. 15
Abţinerea judecãtorilor de la activitatea de judecata este admisã numai în cazurile prevãzute de lege.
ART. 16
În cazurile în care preşedintele de secţie nu face parte din completul de judecata, judecãtorii prezideazã şedinţele prin rotaţie.
ART. 17
În activitatea de judecata judecãtorii se conformeazã legii şi prezentului regulament cu privire la pregãtirea şedinţelor, întocmirea rapoartelor, deliberarea, pronunţarea şi redactarea hotãrârilor, precum şi la efectuarea celorlalte activitãţi adiacente.
ART. 18
În afarã de activitatea de judecata, judecãtorii aduc la îndeplinire orice alte atribuţii stabilite de Secţiile Unite, de preşedintele şi de vicepreşedintele Curţii, precum şi de preşedinţii de secţii, dupã caz, în concordanta cu legea şi cu prezentul regulament.
ART. 19
Preşedintele completului de judecata are urmãtoarele atribuţii:
a) anterior şedinţelor de judecata, urmãreşte întocmirea de cãtre judecãtorul sau magistratul-asistent desemnat a raportului în cauzele prevãzute de lege şi ia mãsuri, personal sau prin magistratul-asistent, pentru aducerea la îndeplinire de cãtre arhiva şi grefa a tuturor lucrãrilor necesare bunei desfasurari a şedinţei de judecata;
b) în cursul dezbaterilor:
- asigura ordinea şi solemnitatea dezbaterilor, dispunând, atunci când este cazul, înlãturarea din sala de şedinţa a celor care tulbura ordinea, dacã se impune, cu ajutorul organelor de poliţie, precum şi interzicerea sau limitarea folosirii aparatelor de înregistrare a cuvantului sau a imaginii, când considera ca aceasta stinghereste desfãşurarea normalã a dezbaterilor ori când ar fi de natura sa încalce drepturile persoanelor în cauza sau sa împiedice soluţionarea impartiala a cauzelor;
- asigura secretul deliberãrii, consemneazã soluţiile în minute şi în condica de şedinţa, precum şi pronunţarea acestora în şedinţa publica la orele stabilite din timp, fiind interzisã transmiterea sub orice forma a rezultatului deliberãrii mai înainte de pronunţare;
c) dupã pronunţarea hotãrârilor repartizeazã judecãtorilor şi magistraţilor-asistenţi spre redactare hotãrârile pronunţate şi urmãreşte ca acestea sa fie motivate în bune condiţii şi în termenele legale; o data cu pronunţarea soluţiilor, de comun acord cu ceilalţi magistraţi, poate stabili considerentele principale ale hotãrârilor adoptate;
- noteaza într-o evidenta comuna a sectiei soluţiile mai importante sau de principiu şi considerentele acestora pe scurt, spre a fi cunoscute de toţi membrii sectiei, în scopul asigurãrii unei practici unitare în aceeaşi problema de drept;
- informeazã preşedintele sectiei asupra aspectelor mai importante din activitatea de judecata, în scopul luãrii mãsurilor prevãzute de lege şi de prezentul regulament.

CAP. 7
Magistraţii-asistenţi

ART. 20
În cadrul Curţii funcţioneazã un corp de magistraţi-asistenţi, în numãrul şi cu structura prevãzute în statul de funcţii aprobat de preşedintele Curţii.
ART. 21
Repartizarea magistraţilor-asistenţi pe secţii şi pe alte compartimente de activitate se face de preşedintele Curţii.
ART. 22
Prim-magistratul asistent este subordonat preşedintelui şi vicepreşedintelui Curţii şi are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã activitatea magistraţilor-asistenţi din secţii, activitatea personalului repartizat Secţiilor Unite, Cancelariei Curţii şi Biroului de relaţii externe, potrivit sarcinilor menţionate în fişa fiecãrui post;
b) ia parte la şedinţele Secţiilor Unite şi întocmeşte, direct şi prin personalul desemnat, toate actele şi lucrãrile pregãtitoare, de desfãşurare, precum şi pe cele ulterioare, şi redacteazã hotãrârile repartizate lui de preşedintele instanţei;
c) asigura centralizarea, când este necesar, a datelor statistice şi a altor informaţii pe care le primeşte de la secţii, referitoare la activitatea Curţii, şi întocmeşte lucrãrile de sinteza dispuse de preşedintele Curţii;
d) executa şi întocmeşte orice alte lucrãri dispuse de preşedintele Curţii în legatura cu activitatea acesteia.
ART. 23
Magistraţii-asistenţi şefi din cadrul secţiilor Curţii sunt subordonaţi ierarhic preşedinţilor secţiilor şi au urmãtoarele atribuţii:
a) participa la şedinţele de judecata ale sectiei şi ale Completului de 9 judecãtori;
b) programeaza participarea magistraţilor-asistenţi ai sectiei la şedinţele de judecata, controleazã şi indruma activitatea acestora;
c) controleazã şi indruma activitatea grefierilor şi a celorlalţi funcţionari din cadrul sectiei;
d) se ingrijesc de ţinerea în bune condiţii a evidentelor şi de realizarea la timp a tuturor lucrãrilor;
e) coordoneazã activitatea de culegere a datelor statistice referitoare la activitatea sectiei şi de întocmire a lucrãrilor solicitate cu privire la aceste date;
f) pãstreazã fondul juridic documentar al sectiei.
Aceste dispoziţii se aplica în mod asemãnãtor magistratului-asistent şef al Secţiilor Unite.
ART. 24
Magistraţii-asistenţi din cadrul secţiilor Curţii participa la şedinţele de judecata şi îndeplinesc orice alte atribuţii ce le sunt stabilite pe linie ierarhica.
ART. 25
Magistraţii-asistenţi care participa la şedinţele de judecata au şi urmãtoarele atribuţii:
a) întocmesc, când preşedintele Curţii dispune, raportul prevãzut la art. 6 lit. k) şi îl prezintã în şedinţa înainte de a se da cuvântul pãrţilor;
b) pregãtesc şedinţele de judecata, ingrijindu-se de întocmirea şi afişarea de cãtre arhiva şi grefa a listei cuprinzând procesele; la întocmirea listelor, în ordinea vechimii dosarelor, se va urmãri gruparea cauzelor în raport cu natura cãilor de atac şi pe materii, dându-se prioritate cauzelor cu arestaţi şi celor la judecarea cãrora participa procurorul;
c) urmãresc atasarea la dosar de cãtre arhiva a dovezilor de citare a pãrţilor, de comunicare a actelor, a corespondentei, memoriilor, notelor scrise şi a oricãror alte înscrisuri;
d) verifica regularitatea citarii şi a comunicãrilor şi asigura aducerea la îndeplinire a tuturor lucrãrilor dispuse de preşedinte;
e) înaintea intrãrii în sala de şedinţa a completului de judecata, asigura prezenta la usa a aprodului şi anunţarea de cãtre acesta a intrãrii instanţei; dupã deschiderea dezbaterilor de cãtre preşedinte, anunta cauzele în ordinea stabilitã potrivit listei cuprinzând procesele, face apelul pãrţilor şi al celorlalte persoane citate, dupã care referã asupra modului în care s-a efectuat procedura de citare şi dacã s-au îndeplinit celelalte mãsuri dispuse de Curte; referã, pe scurt, asupra obiectului cauzei şi stadiului în care se afla judecata şi, când este cazul, asupra numelui judecãtorului sau al magistratului-asistent desemnat ca raportor;
f) consemneazã în caietul de note, numerotat şi parafat, numãrul dosarului, susţinerile orale ale pãrţilor şi ale procurorului, mãsurile dispuse de Curte, precum şi toate celelalte aspecte ce rezulta din desfãşurarea şedinţei;
g) întocmesc încheierile de dezbateri, în concordanta cu cele consemnate în caietul de note;
h) sub îndrumarea preşedintelui completului de judecata, asigura, pentru deliberare, consultarea actelor normative necesare şi dau informaţii privitoare la jurisprudenta şi doctrina;
i) participa cu vot consultativ la deliberãri;
j) redacteazã hotãrârile ce le sunt repartizate de preşedintele completului de judecata.
ART. 26
Dosarele se prezintã magistratului-asistent cu cel puţin 10 zile înainte de ziua fixatã pentru termenul de judecata, în vederea întocmirii listei proceselor din şedinţa la care acesta este programat sa participe.
Prin grija şi sub supravegherea magistratului-asistent se vor asigura: transmiterea listei cuprinzând procesele cãtre judecãtorii din completul de judecata şi cãtre procuror, îndatã ce a fost întocmitã; afişarea listei cuprinzând procesele în arhiva cu cel puţin 5 zile înainte de termenul de judecata şi la usa sãlii de şedinţa cu cel puţin o ora înainte de începerea şedinţei; completarea condicii de şedinţa cu cel puţin 24 de ore înainte de ziua şedinţei de judecata.
ART. 27
Magistratul-asistent care a preluat din arhiva dosarele pentru şedinţa de judecata restituie arhivei dosarele amânate, sub semnatura.
ART. 28
În şedinţele de judecata magistraţii-asistenţi poarta roba de culoare neagra.

CAP. 8
Cancelaria Curţii

ART. 29
Cancelaria Curţii se compune din prim-grefieri, grefieri, grefieri-secretari, agenţi procedurali şi aprozi, prevãzuţi în statul de funcţii.
Personalul Cancelariei Curţii este repartizat pe secţii şi pe alte compartimente de activitate de cãtre preşedintele Curţii, potrivit nevoilor acestora, iar în cadrul sectiei, de cãtre preşedintele sectiei.
ART. 30
Personalul repartizat la Registratura generalã a Curţii are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte, înregistreazã şi repartizeazã la Secţiile Unite, la Completul de 9 judecãtori, la secţii şi la celelalte compartimente dosarele, scrisorile şi restul corespondentei;
b) expediazã dosarele soluţionate şi corespondenta şi tine gestiunea timbrelor.
În cadrul acestei activitãţi se întocmesc şi se pãstreazã:
1. registre generale, separate, pentru înregistrarea dosarelor, scrisorilor şi a corespondentei;
2. borderouri pentru expedieri prin posta şi condici de predare prin curier a dosarelor, scrisorilor şi corespondentei.
ART. 31
Personalul repartizat la Secţiile Unite, la Completul de 9 judecãtori şi la fiecare secţie a Curţii are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistreazã dosarele intrate, tine evidenta acestora, precum şi a circulaţiei lor;
b) întocmeşte conceptele pentru citarea pãrţilor din procese, întocmeşte citaţiile şi urmãreşte expedierea acestora;
c) pune dosarele la dispoziţie pãrţilor şi avocaţilor pentru studiu;
d) pregãteşte dosarele pentru şedinţele de judecata şi asigura circulaţia acestora în cadrul sectiei, precum şi trimiterea lor la instanţe;
e) întocmeşte statisticile privind activitatea de judecata;
f) efectueazã comunicãrile necesare punerii în executare a hotãrârilor;
g) întocmeşte şi elibereazã, la solicitarea pãrţilor, copii legalizate de pe hotãrâri şi de pe certificate;
h) întocmeşte corespondenta în legatura cu dosarele secţiilor;
i) informeazã persoanele venite la arhive asupra datelor solicitate din dosarele în care acestea sunt direct interesate.
În cadrul acestei activitãţi se întocmesc şi se pãstreazã:
1. registrul în care se trec, în ordinea intrãrii, toate dosarele primite de secţie, cu rubricile stabilite în acest scop; sub acelaşi numãr se vor inregistra toate cererile depuse ulterior sau corespondenta în legatura cu cauza respectiva;
2. opisul alfabetic în care se trec pãrţile din dosar;
3. registrul informativ, în care se menţioneazã, pentru fiecare dosar - trecut în ordine numericã -, primul termen de judecata şi termenele ulterioare, data iesirii dosarului din arhiva şi persoana cãreia i s-a predat, data reintrarii dosarului în arhiva, numãrul şi data sentinţei, deciziei sau ale încheierii, dupã caz, şi soluţia pe scurt;
4. registrul de termene al arhivei, în care se trec toate dosarele pe termenele de judecata fixate;
5. condica şedinţei de judecata, în care se trec toate dosarele din şedinţa respectiva, în ordinea înscrisã în lista cuprinzând cauzele, noul termen de judecata în caz de amânare a judecaţii, hotãrârea pronunţatã şi numãrul acesteia, precum şi numele celui care a redactat-o;
6. registrul de evidenta a redactarii hotãrârilor, în care se trec, în ordine numericã, dupã caz, toate sentinţele, deciziile sau încheierile pronunţate şi se noteaza circuitul dosarului în vederea redactarii, dactilografierii, semnãrii hotãrârii, precum şi data predãrii dosarului la arhiva;
7. condica de evidenta a predãrii-primirii sub semnatura a dosarelor, în circuitul acestora.
ART. 32
Toate registrele şi condicile vor fi numerotate şi parafate, iar la sfârşitul fiecãrui an se vor întocmi procese-verbale de închidere, semnate de preşedintele Curţii şi de prim-magistratul-asistent, în cazul registrelor Secţiilor Unite, ale Completului de 9 judecãtori, ale Registraturii generale, şi de preşedintele de secţie şi de magistratul-asistent şef, în cazul registrelor secţiilor.
În funcţie de necesitaţi, la propunerea prim-magistratului asistent, preşedintele Curţii poate aproba ţinerea şi a altor registre decât cele prevãzute în prezentul capitol.
ART. 33
Personalul Registraturii generale şi cel al arhivelor vor inregistra dosarele şi cererile în ziua depunerii lor şi vor ataşa la cereri plicurile în care au fost primite.
Corespondenta adresatã personal sau confidenţial preşedintelui Curţii, vicepreşedintelui, preşedinţilor de secţii, judecãtorilor şi altor persoane cu funcţii de conducere va fi predatã acestora cu plicul nedeschis.
ART. 34
Dosarele predate arhivei Secţiilor Unite, Completului de 9 judecãtori şi arhivelor secţiilor Curţii se prezintã, fãrã întârziere, preşedintelui Curţii, vicepreşedintelui sau preşedinţilor secţiilor, dupã caz, pentru fixarea termenelor de judecata şi luarea altor mãsuri, potrivit legii şi prezentului regulament.
Mãsurile dispuse se aduc la îndeplinire fãrã întârziere, prin întocmirea şi expedierea citaţiilor, pe baza unei prealabile conceptari, prin comunicarea de acte, redactarea şi expedierea corespondentei şi prin întocmirea altor lucrãri indicate prin rezoluţie ori stabilite dinainte, cum sunt cele referitoare la înregistrarea statistica a datelor cauzei.
ART. 35
Pe coperta fiecãrui dosar se vor mentiona denumirea Curţii (Secţiilor Unite, Completului de 9 judecãtori sau secţia competenta), numãrul dat dosarului de cãtre Curte şi alte date de identificare a cauzei şi a dosarelor altor instanţe, pe care le cuprinde.
ART. 36
Toate filele dosarului vor fi cusute şi numerotate; dupã soluţionarea definitiva se va proceda la snuruire şi la aplicarea sigiliului, iar pe fata interioarã a ultimei coperte se va certifica numãrul filelor, în cifre şi litere.
ART. 37. - Scoaterea dosarelor din incinta Curţii este interzisã.
ART. 38. - Dosarele vor fi puse la dispoziţie pãrţilor şi ziaristilor acreditaţi pe lângã Curte pentru studiu, numai în arhiva, dupã identificarea şi notarea numelui şi prenumelui solicitantului, verificandu-se actele de identitate, procurile sau delegatiile, precum şi integritatea dosarului la restituire.
Programul de acces la arhive pentru pãrţi, mandatarii şi avocaţii acestora se aproba de preşedintele Curţii şi se afişeazã la loc vizibil.
Dosarele se pãstreazã în arhiva în ordine numericã sau pe termene de judecata.
ART. 39
Dactilografierea încheierilor de amânare a judecaţii, precum şi a corespondentei se va face în termen de cel mult 3 zile de la data şedinţei, iar dactilografierea sentinţelor sau a deciziilor, dupã caz, în termen de cel mult 10 zile de la redactare.
ART. 40
Dosarele se restituie arhivelor dupã redactarea şi semnarea încheierilor, sentinţelor sau deciziilor, dupã caz, ori dupã întocmirea altor lucrãri specifice.
ART. 41
Dosarele soluţionate, parafate, sigilate şi cu filele numerotate, se restituie Registraturii generale de cãtre arhive în termen de cel mult 3 zile, iar registratura expediazã dosarele cãtre instanta cãreia îi revin sau, dupã caz, parchetului în termen de cel mult 48 de ore.
ART. 42
La arhive se pãstreazã, în original, câte un exemplar din hotãrârile pronunţate la fiecare secţie, în mape speciale, în ordine numericã, pe ani. În cazurile în care s-a amânat pronunţarea, încheierea în care s-au consemnat dezbaterile va fi alãturatã hotãrârii.
ART. 43
Lucrãrile şi celelalte atribuţii prevãzute în prezentul capitol, ce nu revin magistratului-asistent, se aduc la îndeplinire de personalul sectiei, conform fisei postului.

CAP. 9
Direcţia de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã

ART. 44
Direcţia de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã are în structura sa mai multe compartimente, este incadrata cu personal de specialitate şi auxiliar, prevãzut în statul de funcţii, şi este condusã de un director.
ART. 45
În cadrul Compartimentului de studii, documentare şi informatica, condus de un magistrat-asistent şef, se asigura:
a) evidenta legislaţiei, a jurisprudenţei şi a doctrinei;
b) selectarea şi rezumarea deciziilor Curţii, în vederea publicãrii lor în Buletinul Curţii Supreme de Justiţie;
c) efectuarea de studii şi întocmirea de informãri;
d) examinarea, anterior promulgãrii, a legilor adoptate de cele doua Camere ale Parlamentului, în vederea sesizãrii de cãtre Secţiile Unite a Curţii Constituţionale, în cazul existenţei unor prevederi neconstituţionale;
e) elaborarea proiectelor de acte cu caracter normativ privitoare la activitatea Curţii;
f) examinarea şi formularea de observaţii şi propuneri la proiectele de legi iniţiate de alte autoritãţi publice şi trimise Curţii în acest scop;
g) efectuarea altor lucrãri dispuse de preşedintele Curţii;
h) funcţionarea bibliotecii Curţii, al carei fond este înscris în evidentele specifice şi aducerea lui la cunostinta judecãtorilor şi celuilalt personal de specialitate, pe mãsura achiziţionãrii.
ART. 46
În cadrul Compartimentului economic, financiar şi administrativ, a cãrui activitate este coordonata de un director adjunct, se asigura:
a) elaborarea proiectului statului de funcţii al Curţii;
b) elaborarea, fundamentarea şi executarea proiectului bugetului Curţii;
c) întocmirea lucrãrilor financiar-contabile prevãzute de lege;
d) realizarea lucrãrilor de personal şi salarizare;
e) administrarea bunurilor din patrimoniul Curţii;
f) activitatea de aprovizionare şi transport şi realizarea altor prestaţii administrative necesare pentru funcţionarea adecvatã a Curţii: reparaţii curente, curãţenie, paza etc.
ART. 47
Atribuţiile personalului Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã se stabilesc prin fişa fiecãrui post.

CAP. 10
Biroul de relaţii externe

ART. 48
Biroul de relaţii externe, încadrat cu personalul prevãzut în statul de funcţii al Curţii, este condus de un magistrat-asistent şef şi asigura:
a) îndeplinirea lucrãrilor ce revin Curţii în cadrul relaţiilor internaţionale;
b) traducerea, întocmirea şi expedierea corespondentei cu strainatatea;
c) obţinerea paşapoartelor şi a vizelor pentru deplasãri în strãinãtate;
d) organizarea acţiunilor de protocol ale Curţii;
e) primirea şi insotirea delegatiilor strãine şi din ţara în cadrul programului aprobat de preşedintele Curţii;
f) organizarea şi buna desfãşurare a relaţiilor cu publicul, presa, radioul, televiziunea şi cu organizaţiile sociale;
g) examinarea scrisorilor adresate Curţii, întocmirea şi expedierea raspunsurilor în concordanta cu constatãrile fãcute şi cu mãsurile stabilite de conducãtorii compartimentelor de activitate vizate;
h) colaborarea cu Compartimentul de studii, documentare şi informatica, precum şi cu celelalte compartimente ale Curţii, în probleme de organizare a informaticii şi de desfãşurare a acestei activitãţi în cooperare cu unitãţi şi cu instituţii din ţara şi din strãinãtate.
ART. 49
Atribuţiile personalului Biroului de relaţii externe se stabilesc prin fişele posturilor.

CAP. 11
Rãspunderea disciplinarã

Secţiunea I
Rãspunderea disciplinarã a judecãtorilor şi a magistraţilor-asistenţi

ART. 50
Judecãtorii şi magistraţii-asistenţi ai Curţii rãspund disciplinar în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã şi cu prevederile prezentului regulament.
ART. 51
Acţiunea disciplinarã impotriva judecãtorilor se exercita de vicepreşedintele Curţii, soluţionarea acesteia revenind Consiliului Superior al Magistraturii, prezidat de preşedintele Curţii.
Cercetarea prealabilã se efectueazã de preşedinţii de secţii desemnaţi în acest scop.
ART. 52
Impotriva magistraţilor-asistenţi acţiunea disciplinarã se exercita de vicepreşedintele Curţii, cu acordul preşedintelui Curţii, iar cercetarea prealabilã se efectueazã de judecãtorii desemnaţi pentru fiecare caz în parte.
Acţiunea disciplinarã se soluţioneazã de o comisie disciplinarã formatã din 5 judecãtori, aleşi pe 4 ani de Secţiile Unite ale Curţii Supreme de Justiţie.
Comisia disciplinarã este prezidata de judecãtorul cu cea mai inalta funcţie, iar în caz de funcţii egale, de judecãtorul cu cea mai mare vechime la Curte sau, în caz de vechime egala la Curte, de judecãtorul cu cea mai mare vechime în magistratura.
Secţiile Unite ale Curţii vor alege 3 membri supleanţi ai comisiei disciplinare, care îi înlocuiesc pe membrii titulari în cazul în care aceştia sunt împiedicaţi sa participe la lucrãrile comisiei.
Comisia disciplinarã are ca secretar pe prim-magistratul asistent.
Impotriva deciziilor pronunţate de comisia disciplinarã preşedintele Curţii şi magistratul-asistent sancţionat pot face contestaţii în termen de 30 de zile de la comunicarea hotãrârii.
Contestaţia se depune la comisia disciplinarã şi se judeca de cãtre Curte în complet format din 9 judecãtori.
Hotãrârea prin care se soluţioneazã contestaţia este definitiva şi irevocabilã.
ART. 53
Abaterile disciplinare, sancţiunile ce se pot aplica, procedura cercetãrii prealabile şi a dezbaterilor sunt cele prevãzute în <>Legea nr. 92/1992 .

Secţiunea a II-a
Rãspunderea disciplinarã a personalului Cancelariei Curţii, a funcţionarilor Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã şi ai Biroului de relaţii externe

ART. 54
Personalul Cancelariei Curţii, functionarii Direcţiei de studii, documentare, informatica, economicã şi administrativã şi ai Biroului de relaţii externe rãspund disciplinar în cazurile în care nu executa îndatoririle de serviciu prevãzute de lege şi de prezentul regulament sau când se abat de la vreuna dintre obligaţiile ce le revin.
ART. 55
Stabilirea şi sancţionarea abaterilor disciplinare sãvârşite de salariaţii prevãzuţi la articolul precedent sunt de competenta preşedintelui Curţii.
Funcţionarul sancţionat se poate plange, în termen de 10 zile de la comunicarea ordinului preşedintelui Curţii, unei comisii de contestaţii formate dintr-un preşedinte de secţie şi 2 magistraţi-asistenţi şefi, desemnaţi prin tragere la sorţi.
Comisia are ca secretar un magistrat-asistent.
Comisia de contestaţii se constituie pentru fiecare caz în parte, iar dupã pronunţare îşi înceteazã activitatea.
Pentru abaterile stabilite se pot aplica urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment;
b) reducerea salariului şi a indemnizaţiei de conducere cu 10-15% pe o durata de cel mult 3 luni;
c) retrogradarea din funcţie sau din categorie, din cadrul aceleiaşi profesii, pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din funcţie.

CAP. 12
Dispoziţii finale

ART. 56
Judecãtorilor Curţii, magistraţilor-asistenţi şi celorlalte persoane încadrate la Curte li se interzice divulgarea datelor considerate secret de serviciu.
ART. 57
Condiţiile privind angajarea şi avansarea personalului Curţii sunt prevãzute în prezentul regulament.
ART. 58
Salariul de merit se acorda salariaţilor Curţii care s-au remarcat în mod deosebit în activitatea depusa şi care au avut o conduita exemplara în cadrul instituţiei.
ART. 59
Atribuţiile personalului Cancelariei Curţii şi ale celorlalţi funcţionari şi muncitori se stabilesc, în detaliu, prin fişa fiecãrui post, care se întocmeşte de conducãtorul compartimentului, se aproba de vicepreşedintele Curţii şi se aduc la cunostinta funcţionarului, sub semnatura.
Fişele posturilor se actualizeazã ori de câte ori intervin modificãri ale atribuţiilor.
ART. 60
Concediile anuale de odihna se efectueazã în perioada vacantei judecãtoreşti, respectiv între 1 iulie -31 august, în condiţiile stabilite prin regulamentul elaborat în baza legii şi aprobat de Secţiile Unite ale Curţii.
ART. 61
La programarea concediilor de odihna, în perioada prevãzutã la art. 60, se va urmãri asigurarea prezentei judecãtorilor, a magistraţilor-asistenţi şi a celuilalt personal, necesar activitãţii de judecata privind judecarea cauzelor cu arestaţi în materie penalã şi, în toate materiile, a cauzelor considerate urgente potrivit legii sau apreciate astfel de Curte.
Preşedintele Curţii împreunã cu preşedinţii secţiilor stabilesc, în prealabil, numãrul judecãtorilor şi al magistraţilor-asistenţi din fiecare secţie, necesari formãrii completelor de judecata în perioada vacantei, iar desemnarea nominalã a acestora se face, în caz de divergenta, prin tragere la sorţi.
Personalul necesar activitãţii curente în perioada vacantei judecãtoreşti, altul decât judecãtorii şi magistraţii-asistenţi, se desemneazã de preşedintele fiecãrei secţii şi de conducãtorii celorlalte compartimente de munca ale Curţii.
ART. 62
În cursul lunii ianuarie a fiecãrui an se fac aprecierea şi notarea activitãţii din anul precedent a magistraţilor-asistenţi, a personalului Cancelariei Curţii şi a celorlalţi funcţionari şi muncitori, conform normelor aprobate de preşedintele Curţii.
ART. 63
Personalul Curţii se încadreazã în posturi vacante, pe baza de recomandãri temeinic motivate sau prin concurs, dupã caz.
ART. 64
Persoanele angajate pe orice funcţie vor fi supuse unei perioade de proba. Dacã la sfârşitul perioadei de proba, stabilitã, în fiecare caz, de preşedintele Curţii, persoana angajata s-a dovedit corespunzãtoare, angajarea va fi definitiva de la începutul perioadei de proba. Definitivarea se acorda pe baza notarilor şefului ierarhic. Dupã expirarea acestei perioade, dacã persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin, va fi trecutã pe un post vacant, potrivit pregãtirii şi competentei, sau, dupã caz, îi va inceta contractul de munca.
ART. 65
Personalul Curţii poate fi avansat în grade şi trepte profesionale, precum şi în funcţii superioare vacante, pe baza bunelor rezultate ale activitãţii depuse şi aptitudinilor dovedite, confirmate de şefii ierarhici.
ART. 66
Preşedintele Curţii poate dispune, de la caz la caz, avansarea într-un anume post prin concurs.
ART. 67
Dispoziţiile art. 63-66 nu se aplica:
- judecãtorilor, a cãror numire se face de Preşedintele României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, conform legii;
- magistraţilor-asistenţi care sunt numiţi pe baza unor interviuri şi a recomandãrilor conducãtorilor instanţelor judecãtoreşti sau ai parchetelor şi care sunt avansati pe baza notarilor anuale şi a aprecierilor sefilor ierarhici.
ART. 68
Prezentul regulament a fost aprobat de cãtre Secţiile Unite ale Curţii în şedinţa din 22 decembrie 1998 şi intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pe aceeaşi data înceteazã aplicarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii Supreme de Justiţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 2 noiembrie 1993, cu modificãrile aduse prin <>Hotãrârea nr. 1 din 5 iulie 1995 a aceloraşi Secţii Unite, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 20 iulie 1995.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016