Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 15 aprilie 2015  de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 15 aprilie 2015 de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunării" - I.N.C.D.D.D. Tulcea (Anexa 3a)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 291 din 29 aprilie 2015

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunării" - I.N.C.D.D.D. Tulcea, denumit în continuare institut naţional, cu sediul în municipiul Tulcea, str. Babadag nr. 165, judeţul Tulcea, este persoană juridică de drept public română ce îşi desfăşoară activitatea în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare (ANCSI), care este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin care acesta îşi realizează atribuţiile în domeniul cercetării ştiinţifice, dezvoltării tehnologice şi inovării.
    (2) Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente, organizează şi conduce contabilitatea potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi reglementărilor contabile aplicabile.
    (3) Institutul naţional îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
    ART. 2
    (1) Institutul naţional are ca scop desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul dezvoltării durabile, ecologiei şi protecţiei mediului, fundamentarea managementului în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării" şi în alte zone umede de interes naţional şi internaţional pentru conservarea biodiversităţii şi pentru dezvoltare durabilă.
    (2) Institutul naţional participă la elaborarea strategiilor de dezvoltare în domeniul specific, desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare pentru realizarea obiectivelor cuprinse în strategia naţională de cercetare, constituie baze de competenţă ştiinţifică şi tehnologică, de expertiză, de perfecţionare a resurselor umane şi de documentare ştiinţifică şi tehnică.

    CAP. II
    Obiectul de activitate, patrimoniul şi structura organizatorică şi funcţională

    ART. 3
    (1) Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde în principal activităţi de cercetare-dezvoltare şi cercetări fundamentale, aplicative şi de dezvoltare tehnologică în domeniul dezvoltării durabile, ecologiei şi protecţiei mediului.
    În cadrul cercetării ştiinţifice şi tehnologice în domeniul ecologiei şi protecţiei mediului, având ca scop fundamentarea managementului în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării" şi în alte zone umede de interes naţional şi internaţional pentru conservarea biodiversităţii şi pentru dezvoltare durabilă, principalele activităţi sunt:
    A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:
    1. activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare:
    1.1. în cadrul Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare:
    1.1.1. structura, evoluţia şi funcţionarea ecosistemelor specifice pentru zonele umede;
    1.1.2. monitorizarea biodiversităţii şi a factorilor de mediu;
    1.1.3. modelarea proceselor de bază în funcţionarea ecosistemelor;
    1.1.4. valorificarea durabilă a resurselor naturale (piscicole, vegetale, cinegetice şi peisagistice);
    1.1.5. evaluarea şi propunerea de măsuri pentru reducerea impactului antropic;
    1.1.6. renaturarea şi reabilitarea ecologică a ecosistemelor degradate prin intervenţii antropice inadecvate;
    1.1.7. reconstrucţia ecologică;
    1.1.8. redresarea ecologică a populaţiilor unor specii aflate în declin;
    1.1.9. armonizarea intereselor economice şi sociale cu obiectivele de conservare a diversităţii biologice;
    1.1.10. dezvoltarea sistemului informaţional geografic, spaţial planning a utilizării tehnicilor de teledetecţie;
    1.1.11. strategii de conservare a biodiversităţii şi de valorificare durabilă a resurselor naturale;
    1.1.12. studii socioantropologice;
    1.1.13. planuri de management pentru gestionarea zonelor umede, planuri de management integrat al zonelor costiere, managementul riscului la inundaţii şi managementul resurselor acvatice;
    1.1.14. elaborarea de hărţi tematice, atlase şi monografii;
    1.1.15. fundamentarea ştiinţifică a proiectelor de acte normative care reglementează protecţia mediului;
    1.1.16. cercetări şi studii specifice pentru implementarea convenţiilor internaţionale pe probleme de mediu la care România a aderat;
    1.1.17. studii privind schimbări globale, în principal studiul modificărilor climatice şi al impactului acestora asupra mediului înconjurător;
    1.1.18. studii-suport pentru implementarea în România a directivelor-cadru ale Uniunii Europene în domeniul apelor şi protecţiei naturii;
    1.1.19. studii-suport pentru implementarea în România a directivelor-cadru ale Uniunii Europene în domeniul apelor şi protecţiei naturii;
    1.1.20. cercetare-dezvoltare în biotehnologie: cercetare genetică, ordonare/sinteză/amplificare a ADN-ului;
    1.2.1. studii de specialitate-suport pentru elaborarea soluţiilor de renaturare, reconstrucţie ecologică şi îmbunătăţire a condiţiilor de mediu;
    1.2.2. studii de impact şi bilanţuri de mediu;
    1.2.3. proiecte de cercetare internaţionale în domenii care privesc zonele umede de interes conservativ pentru floră şi faună;
    1.2.4. cercetări aplicative pentru adaptarea tehnologiilor de producţie din zonele amenajate agricol, piscicol şi silvic la cerinţele protecţiei mediului;
    1.2.5. testarea de pesticide, erbicide şi tehnologii;
    1.2.6. colaborarea cu alte institute naţionale, instituţii academice şi cu societăţi ştiinţifice în sfera preocupărilor privind protecţia mediului, pescuitul şi acvacultura;
    1.2.7. organizarea de sesiuni, simpozioane, congrese şi alte manifestări ştiinţifice cu caracter intern şi internaţional în domeniul său de activitate;
    1.3. participarea la realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu;
    1.4. participarea în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare, prin:
    1.4.1. cercetări multidisciplinare în cadrul programelor internaţionale (programele Uniunii Europene);
    1.4.2. participarea la programe internaţionale în reţeaua ariilor protejate Natura 2000;
    1.4.3. colaborări cu organisme internaţionale implicate în activităţi legate de conservarea şi protecţia mediului;
    1.4.4. colaborări cu persoane juridice pentru desfăşurarea în comun a unor cercetări în domeniul său de activitate;
    1.4.5. participarea la sesiuni, simpozioane, congrese şi la alte manifestări ştiinţifice în domeniul propriu de activitate.
    B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare:
    2.1. participarea la elaborarea strategiei domeniului prin realizarea de:
    2.1.1. studii şi proiecte pentru executarea lucrărilor de reconstrucţie ecologică şi îmbunătăţire a condiţiilor de mediu;
    2.1.2. studii de fezabilitate, proiecte tehnice şi detalii de execuţie pentru lucrări de amenajări piscicole, amenajări agricole, construcţii hidrotehnice, construcţii civile, industriale şi agrozootehnice;
    2.1.3. studii şi proiecte pentru alimentări cu apă şi canalizări, instalaţii termice, frigorifice, de ventilaţie-climatizare şi de gaze naturale pentru toate categoriile de consumatori;
    2.1.4. lucrări de cadastru, geodezie şi cartografie;
    2.1.5. studii topografice, geotehnice, pedologice şi hidrologice pentru fundamentarea proiectelor de investiţii;
    2.1.6. studii de fezabilitate, evaluări de active, documentaţii pentru participarea la licitaţii pentru lucrări de proiectare şi execuţie;
    2.1.7. expertize privind starea şi situaţia construcţiilor, echipamentelor şi instalaţiilor aferente;
    2.2. formarea şi specializarea profesională, respectiv:
    2.2.1. pregătire profesională şi specializare de nivel mediu;
    2.2.2. pregătire profesională de nivel postuniversitar şi doctorat, potrivit legii;
    2.2.3. efectuarea practicii studenţeşti în specialităţi de profil, organizarea cursurilor de informare şi perfecţionare ştiinţifică a personalului didactic de nivel general şi mediu;
    2.2.4. formarea şi perfecţionarea personalului managerial în activitatea de protecţie a mediului şi de gestionare a resurselor biologice naturale;
    2.2.5. colaborarea cu organizaţii neguvernamentale, cu licee şi şcoli în cadrul programelor de educaţie ecologică;
    2.3. consultanţă şi asistenţă de specialitate, şi anume:
    2.3.1. acordarea de asistenţă tehnică şi consultanţă în domeniul conservării şi protecţiei mediului;
    2.3.2. consultanţă pentru armonizarea legislaţiei române cu legislaţia Uniunii Europene în domeniul mediului;
    2.3.3. asistenţă ştiinţifică, expertize de specialitate şi servicii de consultanţă în domeniul de activitate;
    2.3.4. asistenţă tehnică pentru proiectarea şi execuţia obiectivelor de investiţii;
    2.4. editarea şi tipărirea publicaţiilor de specialitate:
    2.4.1. analele ştiinţifice ale institutului;
    2.4.2. buletine de informare ştiinţifică şi tehnică;
    2.4.3. studii, rapoarte, sinteze, hărţi tematice, monografii, atlase şi alte publicaţii în domeniul propriu de activitate;
    2.5. prestări de servicii:
    2.5.1. analize de laborator fizico-chimice (apă, soluri, produse alimentare), hidrobiologice, analize genetice pentru identificarea speciilor;
    2.5.2. închirierea navelor din dotarea institutului pentru: activităţi de cercetare, de educaţie ecologică şi ecoturism;
    2.5.3. prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor;
    2.6. participarea la realizarea transferului tehnologic:
    2.6.1. rezultatele obţinute în activitatea de cercetare-dezvoltare, şi anume: rapoarte anuale, strategii, planuri de management, recomandări, publicaţii, baze de date, modele, sisteme, tehnici, soft, soluţii, hărţi tematice, vor fi utilizate conform prevederilor legale de către autorităţile publice centrale şi locale, comunitatea ştiinţifică, organizaţii neguvernamentale şi operatori economici în domeniul protecţiei mediului;
    2.6.2. organizarea de sesiuni ştiinţifice şi cursuri de instruire în domeniul protecţiei mediului;
    2.6.3. implementarea de tehnologii specifice de acvacultură, agricultură şi silvicultură în staţii-pilot;
    2.7. execuţia de unicate şi serii mici în cadrul activităţii de microproducţie, producerea şi livrarea de material biologic pentru repopularea ecosistemelor naturale, precum şi în sisteme de cultură;
    2.8. activităţi de comerţ interior şi de import-export aferente obiectului de activitate, în condiţiile legii;
    2.9. prestări de servicii sau activităţi de producţie în sfera domeniului propriu de activitate, în cooperare cu instituţii colaboratoare, pentru susţinerea transferului tehnologic, valorificarea cercetării, participarea la activităţi expoziţionale, totul în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    2.10. activităţi de comerţ interior şi de import/export în vederea susţinerii cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniul său de activitate.
    (2) Institutul naţional poate desfăşura, în secundar, activităţi comerciale şi de producţie, conform regulamentului propriu, şi se înregistrează la registrul comerţului ca Institut Naţional de Cercetare-Dezvoltare (INCD).
    (3) În cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    Activităţile principale şi secundare desfăşurate de institutul naţional sunt clasificate conform Clasificării activităţilor din economia naţională (Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN), astfel:
    I. Activitatea principală:
    7219 - Cercetare-dezvoltare în alte ştiinţe naturale şi inginerie
    II. Activităţi secundare:
    7211 - Cercetare-dezvoltare în biotehnologie;
    7220 - Cercetare-dezvoltare în ştiinţe sociale şi umaniste;
    7111 - Activităţi de arhitectură;
    7010 - Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate;
    7112 - Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea;
    7120 - Activităţi de testări şi analize tehnice;
    7490 - Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice;
    7021 - Activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al comunicării;
    7022 - Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management;
    7711 - Activităţi de închiriere şi leasing cu autoturisme şi autovehicule rutiere uşoare;
    7734 - Activităţi de închiriere şi leasing cu echipamente de transport pe apă;
    6820 - Închirierea şi subînchirierea bunurilor proprii sau închiriate;
    8299 - Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.;
    8412 - Reglementarea activităţilor organismelor care prestează servicii în domeniul îngrijirii sănătăţii, învăţământului, culturii şi al altor activităţi sociale, exclusiv protecţia socială;
    8541 - Învăţământul superior non-universitar;
    8559 - Alte forme de învăţământ n.c.a.;
    8411 - Servicii de administraţie publică generală;
    8230 - Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor;
    8219 - Activităţi de fotocopiere, de pregătire a documentelor şi alte activităţi specializate de secretariat;
    6209 - Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiilor;
    6312 - Activităţi ale portalurilor web;
    6910 - Activităţi juridice;
    6203 - Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul;
    6311 - Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe;
    5814 - Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor;
    5811 - Activităţi de editare a cărţilor;
    5812 - Activităţi de editare a ghidurilor, compendii, liste, liste de adrese şi similare;
    5819 - Alte activităţi de editare;
    5911 - Activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune;
    1814 - Legătorie şi servicii conexe;
    4618 - Intermedieri în comerţul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific, n.c.a.;
    4623 - Comerţul cu ridicata al animalelor vii;
    3700 - Colectarea şi epurarea apelor uzate;
    3900 - Activităţi şi servicii de decontaminare;
    1020 - Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor;
    0129 - Cultivarea altor plante permanente;
    0130 - Cultivarea plantelor pentru înmulţire;
    0312 - Pescuitul în ape dulci.
    ART. 4
    (1) Patrimoniul institutului naţional se stabileşte pe baza raportărilor contabile la data de 30 iunie sau pe baza situaţiilor financiare anuale la data de 31 decembrie, după caz.
    (2) Institutul naţional administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, prevăzute în anexa nr. 3.b) la hotărâre, se înregistrează distinct în contabilitate potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
    (3) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.
    (4) Bunurile proprietate publică a statului sunt inalienabile, insesizabile, imprescriptibile şi nu pot fi constituite drept garanţii.
    (5) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate.
    (6) Bunurile proprietate publică a statului pot fi închiriate, în condiţiile legii, cu aprobarea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    ART. 5
    (1) Rezultatele cercetărilor obţinute pe baza derulării unui contract de cercetare-dezvoltare sau inovare finanţat parţial sau total din fonduri publice aparţin contractorilor care execută în mod direct activităţile prevăzute în contractul de finanţare şi/sau angajaţilor acestora, conform contractelor de finanţare şi legislaţiei în vigoare referitoare la titlurile de proprietate industrială şi drepturile de autor. În cazul execuţiei de către mai mulţi contractori, repartizarea între contractori a drepturilor asupra rezultatelor se face conform acordului prealabil al contractorilor, stabilit în scris.
    (2) Rezultatele cercetărilor prevăzute la alin. (1) sunt administrate de proprietarii acestora, cu toate drepturile care decurg din calitatea de proprietar.
    (3) Pentru valorificarea rezultatelor proprii de cercetare-dezvoltare, institutul naţional poate înfiinţa societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau poate dobândi acţiuni ori părţi sociale în cadrul unor societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conform legii, cu acordul consiliului de administraţie şi al consiliului ştiinţific ale institutului naţional. Pentru aceasta, institutul naţional îşi poate angaja exclusiv experienţa ştiinţifică şi tehnologică acumulată, metode, tehnici, scheme, planuri, procedee, reţete sau alte forme de cunoaştere şi experienţă, inclusiv cele protejate prin titluri de proprietate intelectuală.
    ART. 6
    (1) Institutul naţional poate avea în structură subunităţi, cu sau fără personalitate juridică, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. Înfiinţarea sau desfiinţarea acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
    (2) Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la alin. (1), şi următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit public intern, birou relaţii publice şi mass-media, achiziţii.
    (3) În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.

    CAP. III
    Organele de conducere

    ART. 7
    Conducerea institutului naţional este asigurată de:
    a) consiliul de administraţie;
    b) comitetul de direcţie;
    c) directorul general.
    ART. 8
    Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
    ART. 9
    (1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
    (2) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
    ART. 10
    (1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit o singură dată.
    (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
    a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
    b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
    c) un reprezentant al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
    d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
    e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
    (3) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniul specific de activitate al institutului naţional, numiţi prin ordin emis de conducătorul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (4) Din categoria specialiştilor pot face parte şi reprezentanţi ai ministerului de specialitate în domeniul specific de activitate al institutului naţional.
    (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
    (6) Mandatul de reprezentare se aprobă de către conducătorul organului administraţiei publice centrale reprezentat în consiliul de administraţie, dacă este cazul.
    ART. 11
    (1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate.
    (2) Pentru activitatea desfăşurată în calitatea de membri ai consiliului de administraţie aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
    (3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
    (4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni ori asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.
    ART. 12
    (1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;
    b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia;
    c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în vederea aprobării conform reglementărilor legale;
    d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;
    e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;
    f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institutul naţional;
    g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
    h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
    i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 33 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
    j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
    k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
    l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional.
    (2) Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale.
    ART. 13
    (1) Consiliul de administraţie hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.
    (2) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare avizat de conducătorul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    ART. 14
    (1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor consiliului de administraţie.
    (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedintele ales de către membrii acestuia.
    ART. 15
    (1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
    (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor.
    ART. 16
    La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
    ART. 17
    Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
    ART. 18
    (1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru administrarea patrimoniului institutului naţional.
    (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator.
    (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 11 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
    ART. 19
    În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare un raport asupra activităţii institutului naţional şi a consiliului de administraţie desfăşurate în anul precedent, precum şi asupra programului de activitate al acestora pentru anul în curs.
    ART. 20
    Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
    ART. 21
    (1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional.
    (2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
    ART. 22
    (1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
    (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
    a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
    b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
    c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
    d) programul de investiţii;
    e) sistemul de asigurare a calităţii;
    f) alte obligaţii.
    ART. 23
    Comitetul de direcţie se întruneşte săptămânal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.
    ART. 24
    (1) La nivelul subunităţilor din institutul naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunităţii respective.
    (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
    ART. 25
    (1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi aprobate prin hotărâre a Guvernului. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
    (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (3) Directorul general, numit în condiţiile alin. (1), încheie un contract de management cu conducătorul autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (4) Evaluarea modului de îndeplinire a atribuţiilor şi obligaţiilor directorului general, stabilite prin contractul de management, se face pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    ART. 26
    Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
    a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi operatori economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;
    b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
    c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
    d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
    e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
    f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
    g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
    h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
    i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
    j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;
    k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
    l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
    ART. 27
    (1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 5 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
    (2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
    (3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional.
    (4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific.
    (5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
    ART. 28
    Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:
    a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
    b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
    c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
    d) avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
    e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
    f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific;
    g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
    h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate.

    CAP. IV
    Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare

    ART. 29
    (1) Institutul naţional întocmeşte anual buget de venituri şi cheltuieli potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice, şi situaţiile financiare, conform reglementărilor contabile aplicabile.
    (2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în condiţiile legii.
    ART. 30
    (1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
    (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
    ART. 31
    Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.
    ART. 32
    (1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit, potrivit legii.
    (2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
    ART. 33
    (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
    (2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    ART. 34
    (1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator potrivit legii.
    (2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional.
    (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează potrivit legii.
    ART. 35
    (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România şi prin unităţi de trezorerie.
    (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare.
    (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România.
    ART. 36
    Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    ART. 37
    Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de competenţe, conform legislaţiei în vigoare.
    ART. 38
    Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare a institutului naţional se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    ART. 39
    Statutul de institut naţional se reînnoieşte la termenul şi în condiţiile stabilite de prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016