Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 4.012 din 14 mai 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 548 din 13 iunie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, denumit în continuare IŞE, este organ de specialitate, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, denumit în continuare MEC.
(2) IŞE este organizat şi funcţionează conform Hotărârii Guvernului nr. 250/2025 privind organizarea şi funcţionarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
(3) IŞE are sediul în municipiul Bucureşti, strada Ştirbei Vodă nr. 37, sectorul 1.
(4) Numărul maxim de posturi prevăzute pentru IŞE este de 61.
ART. 2
Valorile şi principiile IŞE sunt:
a) legalitatea;
b) integritatea;
c) responsabilitatea;
d) competenţa, profesionalismul, meritul profesional;
e) performanţa şi excelenţa;
f) imparţialitatea şi obiectivitatea;
g) eficacitatea şi eficienţa;
h) transparenţa;
i) buna-credinţă;
j) colaborarea şi cooperarea;
k) respectul;
l) echitatea şi egalitatea de şanse;
m) libertatea de gândire, independenţa faţă de ideologii, doctrine politice, religioase sau de altă natură;
n) principiul datelor deschise.
ART. 3
IŞE are ca scop realizarea şi promovarea de studii şi cercetări obiective şi independente care să contribuie la avansarea cunoaşterii printr-o mai bună înţelegere a contextelor, fenomenelor şi proceselor educaţionale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei.
ART. 4
Activitatea IŞE se desfăşoară în concordanţă cu politicile şi strategiile MEC, în baza unui plan anual de cercetare aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării până la data de 31 decembrie a fiecărui an, anterior aplicării acestuia.
ART. 5
(1) Pentru realizarea activităţii sale, IŞE colaborează cu direcţiile specializate din MEC, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale sau poate realiza colaborări, parteneriate sau, după caz, consorţii cu unităţi de învăţământ preuniversitar sau instituţii de învăţământ superior, inclusiv cu universităţi şi unităţi de cercetare-dezvoltare-inovare, cu instituţii publice sau persoane juridice de drept privat, cu organizaţii şi asociaţii profesionale naţionale şi internaţionale, precum şi cu organizaţii neguvernamentale cu preocupări în domeniul educaţiei sau cercetării.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, IŞE poate să colaboreze cu specialişti şi cadre didactice cu experienţă, pe bază de contracte civile, tarifele pentru plata acestora fiind stabilite prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 6
Personalul care desfăşoară activităţi în cadrul IŞE are calitatea de personal contractual, din care personal de conducere şi personal de execuţie.
ART. 7
(1) Cheltuielile curente şi de capital ale IŞE se asigură din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul MEC.
(2) Salarizarea personalului IŞE se realizează conform prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 8
(1) Activităţile generatoare de venituri proprii ale IŞE sunt:
a) elaborare de studii, cercetări, programe, proiecte în domeniul educaţiei, în baza unor raporturi contractuale, în condiţiile prevăzute de lege;
b) elaborare/derulare de programe de formare continuă a personalului didactic sau a altor categorii de beneficiari, în domeniul propriu de activitate;
c) formare sau alte servicii desfăşurate în parteneriat public-privat;
d) analiza, din punct de vedere ştiinţific, a unor propuneri de resurse educaţionale;
e) publicare, respectiv editare şi vânzare a revistelor, volumelor, cărţilor elaborate de IŞE;
f) monitorizare şi evaluare a impactului unor programe sau proiecte educaţionale implementate de instituţii publice, persoane juridice de drept privat, organizaţii neguvernamentale sau agenţi economici;
g) găzduire, administrare, facilitare şi design al cursurilor de formare derulate pe platforme electronice de învăţare;
h) consultanţă pentru elaborarea de strategii, metodologii, resurse, programe sau proiecte în domeniul educaţiei;
i) sponsorizări, donaţii şi altele asemenea;
j) alte activităţi subsumate obiectului de activitate al IŞE.
(2) Nivelul tarifelor aferente activităţilor generatoare de venituri proprii se stabileşte în funcţie de specificul fiecărei activităţi, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 9
Respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare este obligatorie pentru toţi salariaţii IŞE.
CAP. II
Atribuţiile Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
ART. 10
IŞE exercită următoarele atribuţii:
a) elaborează studii şi cercetări care generează date relevante la nivel naţional şi internaţional, cu rol de fundamentare şi de evaluare a politicilor educaţionale, bazate pe dovezi;
b) participă la realizarea de studii şi cercetări naţionale şi internaţionale pentru colectarea de date şi realizarea de analize, în scopul identificării unor soluţii ameliorative pentru sistemul naţional de învăţământ în context naţional şi internaţional;
c) asigură coordonarea şi implementarea în România, în calitate de centru naţional, a studiului internaţional al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) - Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), precum şi a altor proiecte şi programe naţionale şi/sau internaţionale în care este nominalizat prin hotărâre a Guvernului sau ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;
d) realizează, la solicitarea MEC, studii şi cercetări în vederea fundamentării strategiilor, politicilor publice, programelor-pilot şi programelor naţionale din domeniul educaţiei;
e) formulează recomandări, opţiuni şi scenarii de politică publică pentru ameliorarea/soluţionarea unor probleme din domeniul educaţiei, la solicitarea MEC;
f) realizează, la solicitarea MEC, metodologii, analize şi studii de monitorizare şi evaluare a rezultatelor şi impactului strategiilor naţionale şi politicilor publice ale ministerului, respectiv a programelor-pilot şi naţionale desfăşurate de acesta;
g) contribuie la dezvoltarea unor abordări şi produse inovative în educaţie, bazate pe dovezi, prin elaborarea de resurse educaţionale, realizarea unor programe de formare, precum şi implementarea unor cercetări experimentale/aplicaţii în unităţile şi instituţiile de învăţământ;
h) contribuie la racordarea cercetării educaţionale la spaţiul de cercetare naţional şi internaţional, prin: promovarea rezultatelor de cercetare; realizarea de publicaţii şi articole ştiinţifice; participarea la evenimente ştiinţifice; reprezentarea, în calitate de membru, în structuri, reţele şi asociaţii profesionale, naţionale sau internaţionale, în domeniul său de activitate; dezvoltarea de parteneriate de cercetare la nivel naţional sau internaţional, inclusiv prin implementarea de proiecte cu finanţare internă sau externă;
i) contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării ştiinţifice în rândul actorilor educaţionali, susţinând învăţarea pe parcursul întregii vieţi;
j) editează publicaţii de specialitate - reviste, volume, cărţi, rapoarte de cercetare în domeniul educaţiei;
k) propune MEC iniţierea unor proiecte de acte normative relevante pentru activitatea sa sau contribuie cu expertiză la fundamentarea unor proiecte de acte normative iniţiate de MEC sau instituţiile aflate în subordinea sa;
l) participă la diferite competiţii de proiecte, precum şi la implementarea unor programe şi proiecte naţionale sau internaţionale în domeniul educaţiei;
m) monitorizează şi/sau evaluează implementarea unor programe sau proiecte relevante pentru domeniul educaţiei, realizate de instituţii publice, organizaţii neguvernamentale sau agenţi economici;
n) acordă asistenţă de specialitate unităţilor de învăţământ preuniversitar şi instituţiilor de învăţământ superior, precum şi altor instituţii, organizaţii sau structuri din domeniul educaţiei sau cu preocupări în acest domeniu, pentru realizarea de studii şi cercetări sau pentru implementarea unor proiecte;
o) participă la grupuri de lucru, proiecte şi programe organizate la nivel bilateral, regional şi internaţional, la solicitarea MEC;
p) participă la proiecte şi la programe naţionale şi/sau internaţionale destinate învăţământului preuniversitar sau superior, pentru care este nominalizat prin hotărâre a Guvernului;
q) elaborează rapoarte de evaluare a unor programe internaţionale, implementate în România, conform planului anual de cercetare aprobat, la solicitarea MEC;
r) implementează programe şi proiecte finanţate din fonduri structurale sau cu finanţare externă, relevante pentru creşterea capacităţii instituţionale şi pentru îndeplinirea atribuţiilor în domeniile sale de activitate;
s) elaborează, la solicitarea şi cu finanţare din partea MEC, conform planului anual de cercetare aprobat, studii privind impactul programelor naţionale în vederea adaptării politicilor şi finanţării.
CAP. III
Conducerea şi structura Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
ART. 11
(1) Conducerea IŞE este asigurată de un director general şi un secretar ştiinţific, personal contractual de conducere.
(2) Directorul general este numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, pe baza rezultatelor concursului sau examenului, după caz, în condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, pentru exercitarea cu caracter temporar a funcţiei, în condiţiile prevăzute la art. 30 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Directorul general are calitatea de ordonator terţiar de credite şi de reprezentant legal al IŞE.
(4) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, directorul general emite decizii interne.
(5) Directorul general poate delega unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile legii.
(6) Directorul general poate delega calitatea de ordonator de credite, conform prevederilor legale.
ART. 12
Directorul general exercită următoarele atribuţii:
a) emite decizii de încadrare, respectiv de încetare a contractului individual de muncă pentru personalul din cadrul IŞE, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) propune MEC proiecte de acte normative;
c) avizează proiecte de acte normative, la solicitarea MEC;
d) aprobă şi coordonează elaborarea Programului de dezvoltare a sistemului de control intern managerial şi asigură dezvoltarea continuă a sistemului de control intern managerial;
e) aprobă raportul anual asupra sistemului de control intern managerial;
f) aprobă şi coordonează elaborarea strategiei de dezvoltare şi de management a IŞE;
g) reprezintă IŞE în raporturile cu celelalte autorităţi şi instituţii publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, inclusiv în faţa instanţelor de drept;
h) emite deciziile interne referitoare la activităţile din domeniile aflate în responsabilitatea IŞE, la propunerea motivată a Consiliului ştiinţific, secretarului ştiinţific, laboratoarelor şi compartimentelor din cadrul IŞE, pe baza documentaţiei justificative;
i) coordonează realizarea activităţilor din domeniile aflate în responsabilitatea IŞE;
j) comunică obiectivele strategice ale IŞE personalului, cu respectarea principiului subordonării ierarhice;
k) coordonează activitatea personalului IŞE, în concordanţă cu atribuţiile acestuia;
l) participă la elaborarea politicilor educaţionale şi la operaţionalizarea proiectelor şi programelor din domeniul educaţiei, în cadrul structurilor consultative şi operaţionale constituite la nivelul MEC;
m) colaborează cu reprezentanţii desemnaţi ai MEC şi ai instituţiilor subordonate sau aflate în coordonarea MEC, pentru proiectarea, fundamentarea şi aplicarea strategiilor din domeniul educaţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind transparenţa decizională şi consultarea publică;
n) desemnează membrii IŞE care pot să reprezinte instituţia în vederea derulării unor activităţi sau pentru participarea la întâlniri de lucru, în conformitate cu atribuţiile IŞE;
o) aprobă fişele de post pentru salariaţii instituţiei;
p) coordonează procesul de evaluare a salariaţilor IŞE, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
q) aprobă efectuarea de plăţi conform angajamentelor legale stabilite, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
r) aprobă statele de plată pentru personalul IŞE şi colaboratori, întocmite în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
s) aprobă, prin decizie internă, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului ştiinţific;
ş) avizează planul anual de cercetare al IŞE;
t) aprobă strategia de cercetare a IŞE;
ţ) exercită conducerea executivă a IŞE;
u) elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare a IŞE şi revizuirea acestuia, atunci când este necesar;
v) elaborează regulamentul intern al IŞE, cu consultarea reprezentantului salariaţilor, regulament pe care îl aduce la cunoştinţa salariaţilor;
w) este membru de drept în Consiliul ştiinţific al IŞE.
ART. 13
Secretarul ştiinţific exercită următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea de cercetare a IŞE;
b) coordonează elaborarea strategiei de cercetare a IŞE (precum şi actualizările periodice în funcţie de evoluţiile înregistrate), pe care o avizează şi o înaintează directorului general al IŞE, spre aprobare;
c) coordonează procesul de elaborare a planurilor anuale de cercetare ale IŞE, pe care le avizează şi pe care le înaintează directorului general;
d) monitorizează, împreună cu şefii de laboratoare, gradul şi modul de îndeplinire a obiectivelor prevăzute în strategia de cercetare, precum şi stadiul de realizare a proiectelor şi activităţilor menţionate în planurile anuale de cercetare şi se asigură că acestea sunt finalizate conform termenelor stabilite, în caz contrar luând măsurile corective care se impun;
e) transmite periodic informări către directorul general cu privire la stadiul de realizare a proiectelor din planul anual de cercetare, oferind toate detaliile necesare, sau răspunde solicitărilor pe acest subiect venite din partea directorului general sau a conducerii MEC şi transmite forma finală a rapoartelor de cercetare către directorul general;
f) avizează metodologiile şi instrumentele de cercetare elaborate de către echipele de implementare a proiectelor din planul de cercetare, colaborând în acest proces cu coordonatorii de proiecte şi cu şefii de laboratoare, pe care le aduce la cunoştinţa directorului general, atunci când acesta din urmă nu participă la întâlnirile de lucru pentru realizarea lor;
g) asigură legătura operativă cu directorul general, în vederea informării acestuia despre activitatea de cercetare din cadrul IŞE, atât cu privire la proiectele şi activităţile din planul anual de cercetare, cât şi cu privire la alte proiecte în care IŞE are calitatea de beneficiar sau partener;
h) asigură comunicarea deciziilor interne ale directorului general către şefii structurilor din subordine sau către personalul din subordine, după caz;
i) este membru de drept în Consiliul ştiinţific al IŞE;
j) gestionează activităţile şi toate documentele Consiliului ştiinţific al IŞE;
k) este membru în comisia de concurs pentru ocuparea unor funcţii şi grade de cercetare şi înaintează către directorul general propuneri de persoane care ar putea fi numite în comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor de cercetare din cadrul IŞE;
l) reprezintă IŞE în raporturile cu terţii - institute de cercetare, instituţii sau organizaţii naţionale sau internaţionale din domeniul educaţiei sau cercetării sau alţi actori publici sau privaţi din domeniul educaţiei sau cercetării - conform mandatului dat de către directorul general sau îi propune acestuia o altă persoană pentru încredinţarea acestui mandat, după caz;
m) coordonează elaborarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului ştiinţific al IŞE, pe care îl supune spre aprobare directorului general;
n) realizează fişele de post pentru şefii de laboratoare şi avizează fişele de post pentru personalul de cercetare;
o) în cazul indisponibilităţii sale, atribuţiile îi sunt preluate de către unul dintre şefii structurilor subordonate sau de către persoana din cadrul IŞE pe care o desemnează în acest sens;
p) coordonează şi avizează răspunsurile la solicitările transmise de către MEC sau alte instituţii sau organizaţii, pe baza contribuţiilor transmise de către şefii de laborator, şi le înaintează directorului general în vederea semnării/aprobării, după caz;
q) coordonează realizarea raportului de activitate anual al IŞE, pe care îl avizează şi pe care îl înaintează directorului general, în vederea aprobării;
r) implementează sistemul de control managerial intern, la nivelul structurilor de cercetare din cadrul IŞE;
s) coordonează procesul de evaluare periodică a personalului de cercetare şi avizează fişele de evaluare a personalului de cercetare din cadrul IŞE, pe care le supune spre aprobare directorului general;
ş) urmăreşte aplicarea şi respectarea de către personalul de cercetare din cadrul IŞE a normelor de conduită morală şi profesională şi analizează cazurile referitoare la încălcarea normelor de bună conduită, în urma sesizărilor sau contestaţiilor primite sau prin autosesizare;
t) coordonează procesul de constituire a comisiei de etică în cadrul IŞE;
ţ) monitorizează activitatea comisiei de etică constituite în cadrul IŞE;
u) coordonează activităţile de diseminare a rezultatelor proiectelor şi activităţilor de cercetare ale IŞE şi avizează demersurile aferente, pe care le supune aprobării din partea directorului general;
v) îndeplineşte alte atribuţii stabilite de către directorul general, cu încadrarea în atribuţiile IŞE.
ART. 14
(1) În structura organizatorică a IŞE funcţionează un Consiliu ştiinţific.
(2) Consiliul ştiinţific al IŞE, structură fără personalitate juridică, este un organ consultativ cu rol în elaborarea strategiei de cercetare şi în elaborarea şi avizarea planului anual de cercetare.
(3) Consiliul ştiinţific funcţionează în baza unui regulament propriu de organizare şi funcţionare, aprobat prin decizie internă a directorului general al IŞE.
(4) Directorul general şi secretarul ştiinţific sunt membri de drept în Consiliul ştiinţific.
ART. 15
(1) În structura organizatorică a IŞE funcţionează, de asemenea, structuri fără personalitate juridică, şi anume trei laboratoare organizate la nivel de serviciu, o secţie de cercetare şi inovare pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale, organizată la nivel de compartiment, precum şi patru compartimente cu rol funcţional, care sprijină institutul în exercitarea atribuţiilor sale.
(2) Cele trei laboratoare sunt conduse de şefi de laborator, numiţi de către directorul general pe baza rezultatelor concursului sau examenului, după caz, în condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, pentru exercitarea cu caracter temporar a funcţiei, în condiţiile prevăzute la art. 30 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 16
Cele trei laboratoare care se organizează şi funcţionează în cadrul IŞE sunt:
a) Laboratorul de cercetare psihosocială în educaţie (LCPE);
b) Laboratorul de analiză, dezvoltare şi evaluare politici educaţionale bazate pe dovezi (LADEPE);
c) Laboratorul de teorii ale învăţării şi cercetare curriculară (LTICC).
ART. 17
Alte structuri funcţionale ale IŞE sunt:
a) Compartimentul informare-documentare şi baze de date;
b) Compartimentul suport funcţional;
c) Compartimentul financiar-contabilitate, resurse umane, achiziţii şi administrativ;
d) Compartimentul juridic.
ART. 18
Directorul general, secretarul ştiinţific şi şefii de laborator au statut de personal contractual de conducere.
ART. 19
Şeful LCPE, şeful LADEPE, precum şi şeful LTICC exercită următoarele atribuţii:
a) organizează şi conduc activitatea laboratorului;
b) propun, pe baza consultărilor cu cercetătorii din cadrul laboratorului, proiecte de cercetare relevante în raport cu atribuţiile laboratorului, bazate pe nevoile sistemului educaţional, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice pe dovezi;
c) propun secretarului ştiinţific şi directorului general coordonatorii proiectelor de cercetare aferente laboratorului sau ai proiectelor translaboratoare;
d) organizează activităţile necesare pentru implementarea corespunzătoare a proiectelor din planul anual de cercetare al IŞE, aflate în responsabilitatea laboratorului, sau pentru implementarea proiectelor translaboratoare;
e) monitorizează modul în care sunt implementate proiectele de cercetare sau activităţile şi sarcinile aferente laboratorului;
f) acţionează proactiv pentru evitarea posibilelor probleme, blocaje sau întârzieri în finalizarea proiectelor de cercetare, activităţilor sau sarcinilor aferente laboratorului, în raport cu termenele stabilite;
g) avizează rapoartele de cercetare, sintezele de cercetare şi alte produse ştiinţifice realizate la nivelul laboratorului pe care îl conduc;
h) propun secretarului ştiinţific şi directorului general personalul de cercetare pentru a fi nominalizat în diverse comisii, comitete, grupuri de lucru, pentru a răspunde diferitelor sarcini, pentru a participa la evenimente ştiinţifice sau pentru a disemina rezultatele de cercetare în rândul factorilor interesaţi sau prin intermediul mijloacelor de comunicare media, conform atribuţiilor IŞE;
i) coordonează răspunsul la solicitările concrete transmise de către MEC, avizează contribuţia laboratorului la acestea şi transmit secretarului ştiinţific propunerea de răspuns în vederea avizării;
j) monitorizează modul în care sunt îndeplinite toate sarcinile sau activităţile aferente laboratorului;
k) înaintează conducerii IŞE propuneri de proceduri necesare pentru realizarea activităţii de cercetare şi a atribuţiilor laboratorului, la nivelul de calitate aşteptat;
l) colaborează cu secretarul ştiinţific, dar şi cu şefii celorlalte structuri din cadrul IŞE pentru realizarea atribuţiilor IŞE;
m) realizează fişele de post pentru personalul din subordine;
n) coordonează şi participă, după caz, alături de personalul din subordine, la realizarea rapoartelor periodice privind starea învăţământului sau la realizarea activităţilor sau proiectelor aflate în responsabilitatea laboratorului;
o) coordonează acţiunile de iniţiere şi participare la proiecte naţionale şi/sau internaţionale în domeniile de activitate aflate în responsabilitatea laboratorului/IŞE;
p) înaintează secretarului ştiinţific şi directorului general propuneri de parteneriate pentru implementarea unor proiecte relevante pentru sistemul educaţional din România, în raport cu atribuţiile IŞE/laboratorului;
q) participă activ la implementarea proiectelor în care IŞE are calitatea de beneficiar sau partener, conform solicitărilor secretarului ştiinţific şi directorului general;
r) organizează şi conduc şedinţele de lucru ale laboratorului;
s) participă la şedinţele organizate de secretarul ştiinţific sau de către directorul general;
ş) asigură legătura operativă a laboratorului cu directorul general şi secretarul ştiinţific al IŞE;
t) asigură comunicarea deciziilor directorului general al IŞE către întreg personalul laboratorului;
ţ) în domeniile de activitate ale laboratorului, reprezintă IŞE în relaţia cu terţii, conform mandatului dat de către directorul general, sau îi propun acestuia o altă persoană pentru încredinţarea acestui mandat, după caz;
u) în cazul indisponibilităţii lor, atribuţiile le sunt preluate de către unul dintre şefii celorlalte laboratoare sau de către persoana din cadrul laboratorului pe care o propun directorului general pentru a o desemna în acest sens;
v) înaintează către directorul general propunerea persoanelor pentru a fi numite în comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor din cadrul laboratorului sau din cadrul IŞE;
w) implementează sistemul de control intern managerial la nivelul laboratorului;
x) propun conducerii IŞE promovarea şi premierea personalului din cadrul laboratorului, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
y) se consultă şi colaborează cu şefii celorlalte laboratoare pentru realizarea atribuţiilor aferente IŞE, astfel încât laboratoarele şi celelalte structuri din cadrul IŞE să se susţină reciproc pentru îndeplinirea atribuţiilor IŞE;
z) asigură coordonarea apariţiilor Revistei de Pedagogie pentru numerele care revin laboratorului sau numesc coordonatorul/coordonatorii din partea laboratorului;
aa) asigură diseminarea informaţiilor relevante, de interes pentru publicul larg, prin instrumente specifice comunicării cu mass-media;
bb) participă la realizarea şi actualizarea website-ului IŞE, în raport cu necesităţile de comunicare ale instituţiei;
cc) asigură, la solicitarea scrisă sau verbală, accesul cetăţenilor la informaţiile de interes public;
dd) asigură comunicarea din oficiu a informaţiilor de interes public prevăzute în Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, modificările şi completările ulterioare;
ee) transmit răspunsurile la solicitările de informaţii de interes public, în termenele de răspuns prevăzute de Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
ff) aplică prevederile Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi monitorizează respectarea termenelor de comunicare a informaţiilor de interes public;
gg) îndeplinesc alte atribuţii stabilite de către directorul general, cu încadrarea în atribuţiile IŞE.
CAP. IV
Atribuţiile laboratoarelor şi ale secţiei de cercetare şi inovare pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale din cadrul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
ART. 20
(1) Activitatea celor trei laboratoare şi a Secţiei de cercetare şi inovare pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale este subsecventă atribuţiilor IŞE menţionate în Hotărârea Guvernului nr. 250/2025, precizate la art. 10 din prezentul regulament.
(2) În cadrul fiecărui laborator, dar şi în cadrul IŞE se pot constitui colective de cercetare, în funcţie de nevoile şi proiectele specifice.
(3) Proiectele de cercetare sunt coordonate de către un cercetător cu grad profesional minim CS III, desemnat de către şeful de laborator, secretarul ştiinţific sau directorul general, după caz, care conduce echipa de cercetare şi asigură buna desfăşurare a proiectului/temei de cercetare.
ART. 21
LCPE are, pe lângă atribuţiile menţionate la art. 10, şi următoarele atribuţii specifice:
a) studiază influenţa factorilor psihologici, familiali, culturali, economici şi comunitari asupra procesului de educaţie, bunăstării elevilor şi studenţilor, precum şi asupra traiectoriilor educaţionale şi profesionale ale tinerilor;
b) analizează relaţia dintre sistemul de educaţie şi piaţa muncii şi fenomenele asociate tranziţiei tinerilor de la şcoală la muncă;
c) realizează studii asupra comportamentelor, valorilor, atitudinilor, percepţiilor şi motivaţiilor elevilor, studenţilor şi tinerilor, relevante pentru integrarea socială şi participarea la viaţa publică a acestora;
d) desfăşoară activităţi de cercetare aplicativă pentru identificarea factorilor determinanţi ai unor fenomene problematice care apar în mediul şcolar sau care au impact asupra acestuia (de exemplu, excluziune, discriminare, inechitate, segregare, bullying, abuz etc.) şi formulează recomandări de intervenţie, în vederea realizării unui climat educaţional incluziv;
e) realizează studii asupra nevoilor de servicii psihopedagogice şi modalităţilor de intervenţie în domenii precum consilierea şi orientarea de carieră, dezvoltarea personală a elevilor, formarea profesională a cadrelor didactice;
f) dezvoltă resurse pentru diverse categorii de profesionişti sau alţi actori ai sistemului de educaţie, pentru diagnoza şi intervenţia psihopedagogică, precum şi pentru facilitarea gestionării situaţiilor problematice, în contexte educaţionale şi sociale variate;
g) asigură respectarea de către personalul de cercetare a următoarelor obligaţii specifice:
- buna conduită, deontologia, normele şi valorile etice în activitatea de cercetare;
– drepturile de proprietate intelectuală, precum şi clauzele de confidenţialitate convenite cu colaboratorii şi cu finanţatorii cercetării;
– prevenirea conflictelor de interese sau concurenţei neloiale în cazul cumulului de activităţi de cercetare, efectuat în condiţiile legii;
– participarea la formarea cercetătorilor tineri şi transmiterea cunoştinţelor şi experienţei proprii în activitatea de cercetare;
– utilizarea infrastructurii de cercetare şi a altor resurse ale IŞE exclusiv pentru activităţi profesionale în interesul IŞE;
– participarea la evaluarea activităţii de cercetare;
– participarea la competiţii în cadrul programelor naţionale şi internaţionale de finanţare a cercetării sau a intervenţiilor în domeniul educaţional;
– desfăşurarea activităţii de cercetare fără a încălca drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
– dezvoltarea cunoştinţelor ştiinţifice şi profesionale şi contribuţia la diseminarea informaţiei şi culturii ştiinţifice, precum şi la conştientizarea publicului şi a factorilor de decizie asupra rolului ştiinţei;
– participarea la utilizarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a rezultatelor activităţii proprii de cercetare;
– diseminarea şi promovarea rezultatelor activităţii de cercetare;
– desfăşurarea activităţilor pentru promovarea intereselor IŞE;
– colaborarea la furnizarea de informaţii privind rezultatele de cercetare, cu excepţia celor cu regim de confidenţialitate;
– utilizarea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie pentru obţinerea rezultatelor activităţii de cercetare;
– neutilizarea, la încetarea activităţii, a rezultatelor ştiinţifice care au fost obţinute în cadrul unor proiecte finanţate din fonduri publice, fără acordul IŞE, pe o durată de cel puţin 5 ani.
ART. 22
LADEPE are, pe lângă atribuţiile menţionate la art. 10, şi următoarele atribuţii specifice:
a) realizează analize, studii, evaluări pentru fundamentarea ştiinţifică a deciziilor publice în domeniul educaţiei;
b) desfăşoară activităţi de analiză, monitorizare şi evaluare a politicilor publice în domeniul educaţiei (strategii, programe, proiecte, măsuri);
c) formulează recomandări pentru dezvoltarea iniţiativelor de politici publice, pe baza expertizei şi a rezultatelor de cercetare;
d) elaborează resurse pentru decidenţii de la diferite niveluri manageriale, din sistemul de educaţie, pentru buna implementare a politicilor publice în acest domeniu;
e) asigură respectarea de către personalul de cercetare a următoarelor obligaţii specifice:
- buna conduită, deontologia, normele şi valorile etice în activitatea de cercetare;
– drepturile de proprietate intelectuală, precum şi clauzele de confidenţialitate convenite cu colaboratorii şi cu finanţatorii cercetării;
– prevenirea conflictelor de interese sau concurenţei neloiale în cazul cumulului de activităţi de cercetare, efectuat în condiţiile legii;
– participarea la formarea cercetătorilor tineri şi transmiterea cunoştinţelor şi experienţei proprii în activitatea de cercetare;
– utilizarea infrastructurii de cercetare şi a altor resurse ale IŞE exclusiv pentru activităţi profesionale în interesul IŞE;
– participarea la evaluarea activităţii de cercetare;
– participarea la competiţii în cadrul programelor naţionale şi internaţionale de finanţare a cercetării sau a intervenţiilor în domeniul educaţional;
– desfăşurarea activităţii de cercetare fără a încălca drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
– dezvoltarea cunoştinţelor ştiinţifice şi profesionale şi contribuţia la diseminarea informaţiei şi culturii ştiinţifice, precum şi la conştientizarea publicului şi a factorilor de decizie asupra rolului ştiinţei;
– participarea la utilizarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a rezultatelor activităţii proprii de cercetare;
– diseminarea şi promovarea rezultatelor activităţii de cercetare;
– desfăşurarea activităţilor pentru promovarea intereselor IŞE;
– colaborarea la furnizarea de informaţii privind rezultatele de cercetare, cu excepţia celor cu regim de confidenţialitate;
– utilizarea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie pentru obţinerea rezultatelor activităţii de cercetare;
– neutilizarea, la încetarea activităţii, a rezultatelor ştiinţifice care au fost obţinute în cadrul unor proiecte finanţate din fonduri publice, fără acordul IŞE, pe o durată de cel puţin 5 ani.
ART. 23
LTICC are, pe lângă atribuţiile menţionate la art. 10, şi următoarele atribuţii specifice:
a) desfăşoară activităţi de cercetare-documentare, valorificând tendinţele actuale din sfera ştiinţelor învăţării (psihologie, pedagogie, neuroştiinţe şi alte ştiinţe conexe), pentru o bună proiectare şi implementare a curriculumului;
b) realizează studii cu privire la implementarea şi evaluarea componentelor curriculumului naţional;
c) elaborează resurse metodologice şi desfăşoară programe de formare a cadrelor didactice, pentru o bună implementare a curriculumului;
d) poate să ofere consultanţă pentru elaborarea, aplicarea şi evaluarea documentelor curriculare proiectate la nivel local;
e) asigură respectarea de către personalul de cercetare a următoarelor obligaţii specifice:
- buna conduită, deontologia, normele şi valorile etice în activitatea de cercetare;
– drepturile de proprietate intelectuală, precum şi clauzele de confidenţialitate convenite cu colaboratorii şi cu finanţatorii cercetării;
– prevenirea conflictelor de interese sau concurenţei neloiale în cazul cumulului de activităţi de cercetare, efectuat în condiţiile legii;
– participarea la formarea cercetătorilor tineri şi transmiterea cunoştinţelor şi experienţei proprii în activitatea de cercetare;
– utilizarea infrastructurii de cercetare şi a altor resurse ale IŞE exclusiv pentru activităţi profesionale în interesul IŞE;
– participarea la evaluarea activităţii de cercetare;
– participarea la competiţii în cadrul programelor naţionale şi internaţionale de finanţare a cercetării sau a intervenţiilor în domeniul educaţional;
– desfăşurarea activităţii de cercetare fără a încălca drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
– dezvoltarea cunoştinţelor ştiinţifice şi profesionale şi contribuţia la diseminarea informaţiei şi culturii ştiinţifice, precum şi la conştientizarea publicului şi a factorilor de decizie asupra rolului ştiinţei;
– participarea la utilizarea şi valorificarea, în condiţiile legii, a rezultatelor activităţii proprii de cercetare;
– diseminarea şi promovarea rezultatelor activităţii de cercetare;
– desfăşurarea activităţilor pentru promovarea intereselor IŞE;
– colaborarea la furnizarea de informaţii privind rezultatele de cercetare, cu excepţia celor cu regim de confidenţialitate;
– utilizarea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie pentru obţinerea rezultatelor activităţii de cercetare;
– neutilizarea, la încetarea activităţii, a rezultatelor ştiinţifice care au fost obţinute în cadrul unor proiecte finanţate din fonduri publice, fără acordul IŞE, pe o durată de cel puţin 5 ani.
ART. 24
Secţia de cercetare şi inovare pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale are atribuţii de analiză, dezvoltare şi evaluare a politicilor educaţionale pentru elevii care învaţă în limbile minorităţilor naţionale, precum şi atribuţii de cercetare curriculară în acest domeniu.
CAP. V
Organizarea şi funcţionarea altor structuri funcţionale ale Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
ART. 25
Compartimentul financiar-contabilitate, resurse umane, achiziţii şi administrativ are, pe componente, următoarele atribuţii:
A. Componenta financiar-contabilă:
1. are drept obiectiv general asigurarea şi gestionarea eficientă şi eficace a resurselor financiare pentru a sprijini atingerea obiectivelor şi îndeplinirea atribuţiilor IŞE, precum şi asigurarea funcţionării şi dezvoltării infrastructurii IŞE;
2. are următoarele funcţii şi atribuţii:
a) Fundamentarea şi executarea bugetului anual al IŞE:
(i) consultarea factorilor interesaţi şi colectarea datelor pentru întocmirea bugetului anual;
(ii) actualizarea bugetului, după caz;
(iii) executarea bugetului;
b) Asigurarea planificării, organizării, coordonării, efectuării şi controlului activităţilor de încasări şi plăţi:
(i) efectuarea operaţiunilor de încasări şi plăţi prin casierie şi virament bancar;
(ii) întocmirea şi verificarea deconturilor, elaborarea documentelor de plată/încasare pentru drepturile ce revin titularilor de deconturi;
(iii) asigurarea legăturii instituţiei cu unităţile de trezorerie ale statului şi cu unităţile bancare, urmărirea cu maximă operativitate a operaţiunilor şi fluxurilor financiare care se derulează prin aceste unităţi;
(iv) organizarea, funcţionarea şi verificarea casieriei;
(v) gestiunea conturilor bancare deschise la Trezorerie şi bănci comerciale;
c) Asigurarea planificării, organizării, coordonării şi controlului activităţilor contabile:
(i) înregistrarea cronologică şi sistematică, prelucrarea şi păstrarea informaţiilor/documentelor cu privire la situaţia financiară;
(ii) pregătirea şi întocmirea raportărilor financiare atât pentru managementul instituţiei, cât şi pentru grupuri exterioare managementului, precum ministere etc.;
(iii) constituirea, înregistrarea, urmărirea şi întocmirea documentelor financiar-contabile necesare recuperării debitelor provenite din reclamaţii şi litigii conform procedurilor;
(iv) întocmirea, aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare lunare, trimestriale şi anuale, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
(v) urmărirea execuţiei bugetare lunare;
(vi) urmărirea creditorilor şi recuperarea debitelor;
(vii) organizarea şi efectuarea controlului financiar preventiv propriu;
(viii) organizarea şi funcţionarea operaţiunilor de angajare, lichidare, ordonanţare şi plată a cheltuielilor;
(ix) urmărirea executării întocmai şi la timp a contractelor în care IŞE este parte;
d) Gestionarea optimă a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor adresate IŞE, referitoare la componenta financiar-contabilă:
(i) analizarea problemelor semnalate în textul petiţiilor şi al memoriilor şi transmiterea răspunsurilor către petenţi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
(ii) identificarea de măsuri privind problemele semnalate în textul petiţiilor şi al memoriilor;
(iii) valorificarea răspunsurilor prin elaborarea de propuneri de măsuri corective şi/sau de îmbunătăţire a activităţii;
(iv) elaborarea, la cererea MEC, de rapoarte anuale privind derularea activităţilor din domeniile aflate în responsabilitatea compartimentului - componenta financiar-contabilă;
e) Atribuţii ale compartimentului în raport cu conducerea IŞE:
(i) informarea periodică a directorului general cu privire la execuţia bugetară;
(ii) îndrumarea, controlarea şi verificarea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale ale IŞE şi aducerea acestora la cunoştinţa directorului general;
(iii) coordonarea fundamentării şi elaborării proiectului de buget al instituţiei;
(iv) informarea conducerii IŞE în legătură cu utilizarea raţională şi eficientă a fondurilor bugetare alocate instituţiei;
(v) supunerea spre aprobare conducerii IŞE a documentaţiei pentru scoaterea din funcţiune a bunurilor, în urma inventarierii anuale a patrimoniului instituţiei;
(vi) supunerea spre avizare directorului general a calculului drepturilor personalului care se deplasează în străinătate;
(vii) coordonarea formulării de răspunsuri la solicitările adresate IŞE în domeniul financiar-contabil;
(viii) coordonarea aplicării legislaţiei în vederea salarizării personalului nou angajat şi a celui existent în ceea ce priveşte modificările ulterioare apărute în legislaţie;
(ix) coordonarea activităţilor privind calcularea drepturilor băneşti pentru salariaţii angajaţi şi pentru colaboratorii IŞE;
(x) coordonarea activităţii privind întocmirea declaraţiilor, evidenţelor statistice şi a altor documente specifice din domeniul financiar-contabil;
(xi) coordonarea activităţii privind înregistrarea şi gestionarea contractelor de furnizare de servicii ale colaboratorilor externi IŞE.
B. Componenta resurse umane:
1. are ca obiectiv general asigurarea şi gestionarea eficientă şi eficace a resurselor umane pentru a sprijini atingerea obiectivelor şi îndeplinirea atribuţiilor IŞE;
2. are următoarele funcţii şi atribuţii:
a) gestionarea şi dezvoltarea profesională a resurselor umane ale IŞE;
b) recrutarea, încadrarea şi gestionarea promovării personalului IŞE;
c) identificarea nevoilor de formare profesională şi gestionarea instruirii angajaţilor prin punerea la dispoziţia personalului IŞE a ofertelor de cursuri de formare, conform recomandărilor făcute de către şefii de laborator în cuprinsul fişelor anuale de evaluare;
d) gestionarea activităţilor privind întocmirea şi actualizarea fişelor de post, prin colaborarea cu personalul de conducere şi de execuţie al IŞE;
e) întocmirea, respectiv revizuirea statului de personal pe baza organigramei IŞE;
f) întocmirea documentelor necesare pensionării personalului, potrivit prevederilor legale;
g) organizarea procesului de evaluare anuală a performanţelor profesionale ale salariaţilor;
h) redactarea, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, a deciziilor de numire, încadrare, salarizare, detaşare sau delegare, de încetare, precum şi a oricăror alte dispoziţii referitoare la modificarea raporturilor de muncă;
i) stabilirea vechimii în specialitate şi a vechimii asimilate, în vederea acordării unor drepturi, conform legislaţiei în vigoare;
j) asigurarea confidenţialităţii documentelor şi a informaţiilor gestionate în cadrul Compartimentului;
k) asigurarea accesului controlat al persoanelor desemnate de către conducerea IŞE la documentele şi informaţiile privind resursele umane, potrivit legii;
l) informarea angajaţilor IŞE cu privire la noile apariţii sau modificări de acte legislative din domeniul resurselor umane şi salarizării;
m) asigurarea unei bune colaborări şi comunicări cu personalul de conducere şi personalul de execuţie al IŞE;
n) asigurarea promovării personalului, la propunerea personalului de conducere al IŞE, având în vedere cerinţele specifice de ocupare a posturilor, prevăzute de lege, necesităţile IŞE, performanţele profesionale individuale ale personalului, în condiţiile legii, cu încadrarea în sumele aprobate în bugetul IŞE, cu această destinaţie;
o) eliberarea legitimaţiilor de serviciu pentru personalul IŞE;
p) coordonarea procesului de depunere a declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese, conform procedurilor Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi transmiterea lor pentru postarea pe site-ul IŞE, conform cerinţelor legale;
q) asigurarea păstrării şi completării registrului declaraţiilor de avere, respectiv al declaraţiilor de interese;
r) întocmirea, gestionarea şi păstrarea dosarelor profesionale/personale ale angajaţilor;
s) informarea angajaţilor IŞE cu privire la modificările drepturilor salariale şi înmânarea deciziilor de încadrare;
ş) analizarea problemelor semnalate în textul petiţiilor şi al memoriilor aferente domeniului resurselor umane şi transmiterea răspunsurilor către petenţi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
C. Componenta achiziţii:
1. are ca obiectiv general asigurarea aplicării şi desfăşurării procedurilor de achiziţie publică, conform reglementărilor legale;
2. are următoarele funcţii şi atribuţii:
a) centralizarea necesarului de achiziţii pentru desfăşurarea activităţii IŞE;
b) elaborarea, actualizarea şi monitorizarea programului anual de achiziţii publice;
c) elaborarea documentelor obligatorii pentru demararea şi derularea procedurilor de achiziţie publică de produse, servicii şi lucrări;
d) derularea procedurilor de achiziţie publică de produse, servicii şi lucrări şi atribuirea contractelor de furnizare/prestări servicii/execuţie de lucrări;
e) întocmirea evidenţei dosarelor de achiziţii publice;
f) participarea, ca membri, în comisiile de evaluare sau recepţie;
g) întocmirea şi transmiterea de raportări, la solicitarea conducerii IŞE, privind procedurile de achiziţii publice desfăşurate, în condiţiile şi la termenele prevăzute de lege;
h) gestionarea optimă a activităţii de soluţionare a petiţiilor şi memoriilor adresate IŞE:
(i) analizarea problemelor semnalate în textul petiţiilor şi al memoriilor şi transmiterea răspunsurilor către petenţi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
(ii) identificarea de măsuri privind problemele semnalate în textul petiţiilor şi al memoriilor;
(iii) valorificarea răspunsurilor prin elaborarea de propuneri de măsuri corective şi/sau de îmbunătăţire a activităţii;
(iv) elaborarea, la cererea MEC, de rapoarte anuale privind derularea activităţilor de achiziţii;
i) monitorizarea respectării legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice;
j) întocmirea documentaţiei aferente procedurilor de achiziţie, având în vedere concordanţa dintre documentele solicitate în documentaţia de atribuire şi cele prezentate pentru asigurarea respectării prevederilor legale în vigoare;
k) publicarea anunţurilor în Sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), respectând termenele legale în vigoare;
l) elaborarea caietului de sarcini, aplicând reglementările legale în vigoare;
m) elaborarea strategiei de contractare stabilind criteriile de evaluare şi de calificare în cadrul procedurilor de achiziţie publică;
n) evaluarea ofertelor depuse;
o) derularea şi finalizarea procedurilor de achiziţii publice;
p) întocmirea acordurilor-cadru/contractelor de furnizare;
q) întocmirea dosarelor de licitaţie publică;
r) întocmirea programului anual al achiziţiilor publice;
s) păstrarea dosarelor de achiziţii publice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
ş) gestionarea contestaţiilor formulate în procedurile de atribuire;
t) întocmirea programului anual al achiziţiilor publice;
ţ) formularea de răspunsuri la solicitările adresate IŞE în domeniul achiziţiilor publice;
u) monitorizarea şi actualizarea în raport cu legislaţia nou- apărută în domeniul achiziţiilor publice.
D. Componenta administrativă are următoarele funcţii şi atribuţii:
a) asigurarea funcţionării infrastructurii IŞE;
b) administrarea sediului IŞE, asigurarea întreţinerii şi deservirii tuturor spaţiilor;
c) implementarea activităţilor de prevenire şi de stingere a incendiilor;
d) asigurarea şi gestionarea furnizării de servicii, utilităţi, pază, transport şi bază materială, necesare funcţionării IŞE;
e) gestionarea patrimoniului IŞE;
f) administrarea şi gestionarea bunurilor mobile şi imobile din patrimoniul propriu;
g) organizarea gestionării mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, a materialelor şi pieselor de schimb, a carburanţilor şi a altor valori materiale aflate în dotare şi asigurarea înscrierii numerelor de inventar pe mijloacele fixe;
h) urmărirea executării întocmai şi la timp a contractelor de lucrări, furnizare şi de servicii;
i) întocmirea planului de prevenire şi protecţie, compus din măsuri tehnice, sanitare, organizatorice, de medicina muncii şi de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor, corespunzător condiţiilor de muncă specifice IŞE;
j) elaborarea referatelor pentru solicitarea de avans în numerar, pentru procurarea de materiale şi efectuarea de plăţi, care sunt înaintate directorului general;
k) supravegherea executării lucrărilor necesare instituţiei (reparaţii, reabilitări, întreţinere, igienizare etc.);
l) elaborarea listei cheltuielilor administrative (energie electrică, gaze, apă, facturi, service, bonuri de consum, rechizite, consumabile, reparaţii auto etc.), care sunt înaintate directorului general spre avizare;
m) gestionarea mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar din dotarea instituţiei, inclusiv gestionarea existenţei bunurilor de inventar pe locurile de folosinţă şi mişcarea acestora;
n) formularea de răspunsuri la solicitările adresate IŞE în domeniul administrativ.
ART. 26
(1) Compartimentul juridic are drept obiectiv general asigurarea activităţii juridice la nivelul IŞE.
(2) Compartimentul juridic îndeplineşte următoarele funcţii şi atribuţii:
a) asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale IŞE, în conformitate cu Constituţia României, republicată, şi cu legile ţării, în raporturile acestuia cu celelalte autorităţi publice, instituţii de orice natură, precum şi cu orice persoană juridică sau fizică, română sau străină, în condiţiile legii;
b) reprezintă interesele legitime ale IŞE în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură consultanţă de specialitate structurilor din cadrul instituţiei cu privire la lucrările al căror conţinut necesită informaţii de natură juridică;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) răspunde de îndeplinirea atribuţiilor şi de realizarea lucrărilor, la termenele stabilite de conducerea IŞE.
f) asigură soluţionarea altor lucrări cu caracter juridic, conform solicitărilor primite din partea conducerii IŞE;
g) asigură soluţionarea legală a adreselor, memoriilor şi sesizărilor repartizate, adresate instituţiei, în măsura în care este necesar un punct de vedere juridic;
h) soluţionează lucrările cu caracter juridic, la cererea conducerii IŞE;
i) acordă avizul de legalitate actelor emise de către IŞE, pentru care avizul de legalitate este expres prevăzut de lege;
j) elaborează, în cadrul colectivelor special constituite, propuneri şi observaţii pentru proiectele de acte normative iniţiate de instituţie, precum şi pentru actele administrative cu caracter normativ şi instrucţiuni, pe care le propune spre însuşire conducerii IŞE.
ART. 27
Compartimentul informare-documentare şi baze de date asigură suportul tehnic pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare de la nivelul IŞE şi are următoarele atribuţii specifice:
a) gestionează bazele de date ale cercetărilor cantitative şi calitative, realizate în cadrul IŞE, constituind arhive tematice, în format digital;
b) asigură vizibilitatea analizelor, studiilor, cercetărilor, resurselor educaţionale elaborate în cadrul IŞE, facilitând accesul factorilor interesaţi la rezultate şi produsele de cercetare şi metodologice realizate;
c) gestionează biblioteca IŞE;
d) sprijină editarea Revistei de Pedagogie şi diseminarea acesteia în mediile relevante;
e) realizează procesul de eşantionare a populaţiei vizate în cadrul studiilor realizate prin tehnica sondajului de opinie publică;
f) susţine infrastructura de tehnologie a informaţiei în cadrul IŞE;
g) oferă consultanţă în vederea achiziţionării de noi echipamente de calcul, dar şi pentru achiziţia softurilor aferente echipamentelor IT din cadrul IŞE, realizând demersurile necesare pentru procurarea licenţelor software;
h) asigură instruirea angajaţilor IŞE în vederea utilizării diverselor aplicaţii software;
i) asigură actualizarea aplicaţiilor software;
j) susţine demersurile în vederea achiziţionării echipamentelor de tehnică de calcul (calculatoare, imprimante, videoproiectoare etc.) şi a consumabilelor aferente acestora (hârtie, tonere etc.);
k) asigură întreţinerea şi actualizarea site-ului IŞE.
ART. 28
(1) Compartimentul suport funcţional asigură suportul tehnic pentru desfăşurarea activităţilor şi realizarea atribuţiilor IŞE.
(2) Atribuţiile compartimentului sunt următoarele:
a) asigurarea fluxului informaţional atât între IŞE şi alte entităţi publice şi private, cât şi între structurile din cadrul IŞE;
b) gestionarea corespondenţei zilnice;
c) înregistrarea corespondenţei în registrul IŞE, fizic şi electronic, conform prevederilor legale în vigoare;
d) copierea/redactarea/tehnoredactarea diferitelor materiale, conform solicitărilor;
e) sprijinirea activităţilor de introducere de date;
f) sprijinirea activităţii de codificare;
g) sprijinirea activităţilor de contactare a unităţilor de învăţământ sau a altor actori educaţionali, în vederea implementării proiectelor din planul anual de cercetare al IŞE.
CAP. VI
Elementele de identitate vizuală ale Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei
ART. 29
(1) Logoul*) IŞE este:
*) Logoul şi antetul sunt reproduse în facsimil.
(a se vedea imaginea asociată)
(2) Antetul*) pe care IŞE îl utilizează este: (a se vedea imaginea asociată)
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 30
Regulile privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă, respectarea principiului nediscriminării şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii, drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor, procedura de soluţionare a cererilor sau a reclamaţiilor individuale ale salariaţilor, regulile concrete privind disciplina muncii, abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile, regulile referitoare la procedura disciplinară, modalităţile de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice sunt stabilite prin Regulamentul intern al IŞE.
ART. 31
Regulamentul de organizare şi funcţionare a IŞE intră în vigoare la data publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: