Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 14 iulie 2005  privind procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 14 iulie 2005 privind procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 29 iulie 2005
CAP. I
Dispoziţii cu caracter general

ART. 1
Procedurile instituite prin prezentul regulament determina funcţia, scopul şi metodologia procesului de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la nivelul autoritãţilor şi instituţiilor publice din administraţia publica centrala.
ART. 2
Procedurile se aplica acelor politici publice a cãror implementare se realizeazã prin adoptarea de acte normative, cu excepţia actelor normative cu caracter individual, a actelor normative prin care se aproba norme metodologice prevãzute prin lege, a actelor normative prin care se supun ratificãrii sau aprobãrii acte cu caracter internaţional, precum şi a actelor normative prin care sunt transpuse în legislaţia interna normele comunitare.
ART. 3
(1) Procedurile se aplica de ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale care iniţiazã proiecte de acte normative.
(2) Unitãţile specializate în domeniul politicilor publice, denumite în continuare unitãţi de politici publice, se constituie la nivelul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale care iniţiazã proiecte de acte normative, prin ordin al conducatorului instituţiei.
(3) Au obligaţia de a respecta prezentele proceduri şi consiliile, comisiile, comitetele interministeriale şi grupurile de lucru interministeriale constituite conform legii.

CAP. II
Definiţii

ART. 4
În cadrul prezentului regulament vor fi folosite urmãtoarele definiţii:
a) problema de politici publice - o situaţie socialã, economicã sau ecologica care necesita intervenţia administraţiei publice centrale de specialitate, în mãsura sa identifice şi sa asigure cadrul juridic necesar implementarii unei anumite soluţii;
b) politicile publice - totalitatea activitãţilor desfãşurate de administraţia publica centrala de specialitate în scopul soluţionãrii problemelor de politici publice identificate. O anumitã soluţie poate fi implementata prin intermediul unuia sau mai multor acte normative;
c) procesul politicilor publice - totalitatea etapelor a cãror parcurgere conduce la implementarea unei anumite soluţii destinate rezolvarii unei probleme cu caracter public;
d) variantele de politici publice - soluţii tehnice care rezolva o anumitã problema de politica publica;
e) identificarea variantelor - o etapa în procesul politicilor publice, care consta în generarea unor posibilitãţi tehnice de soluţionare pentru o anumitã problema de politici publice, de cãtre colectivele speciale, cu consultarea societãţii civile. Variantele de politici publice nu reprezintã acte normative;
f) propunerea de politici publice - document care conţine informaţii despre variantele de politici publice identificate, precum şi fundamentarea atât a acestora, cat şi a celei care este recomandatã sa fie adoptatã spre implementare. Documentul conţine, de asemenea, o prezentare a planului de acţiune preconizat pentru implementarea acelei variante de politica publica care este aleasã spre implementare;
g) varianta aleasã spre a fi implementata - acea varianta dintre cele prezentate în propunerea de politici publice care obţine acordul conducerii ministerului initiator în vederea implementarii ei;
h) implementarea variantei de politici publice - etapa a procesului politicilor publice care consta în totalitatea activitãţilor prin care o varianta de politici publice este pusã în aplicare, prin adoptarea unuia sau mai multor acte normative, respectiv aplicarea unui plan de acţiune corespunzãtor;
i) monitorizarea - etapa a procesului politicilor publice care cuprinde culegerea de informaţii cu privire la modalitatea în care au fost obţinute rezultatele implementarii unei anumite politici publice;
j) activitatea de evaluare utilizeazã informaţiile prezentate în etapa de monitorizare şi are ca scop formularea unor concluzii finale cu privire la rezultatele politicii publice implementate;
k) metodologia de monitorizare şi evaluare consta într-o serie de instrumente şi metode a cãror aplicare furnizeazã date cu privire la modul în care o anumitã politica publica a fost implementata.
ART. 5
Procedurile reglementeazã urmãtoarele etape ale procesului politicilor publice desfãşurat la nivelul organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale:
a) identificarea, alegerea şi fundamentarea variantelor de politici publice;
b) monitorizarea implementarii şi evaluarea politicii publice.
ART. 6
Identificarea problemei de politici publice se realizeazã folosindu-se urmãtoarele surse:
a) Programul de guvernare;
b) strategiile sectoriale şi generale ale autoritãţilor administraţiei publice centrale iniţiatoare de proiecte de acte normative;
c) problemele care apar pe parcursul guvernarii şi care au un impact economic, social şi ecologic semnificativ.

CAP. III
Identificarea, alegerea şi fundamentarea variantelor de politici publice

ART. 7
(1) Identificarea şi alegerea variantelor de politici publice au ca rezultat obţinerea unei soluţii tehnice pentru o problema de politici publice.
(2) Pentru obţinerea acestei soluţii se parcurg urmãtoarele etape:
a) identificarea şi fundamentarea variantelor;
b) alegerea şi fundamentarea aprofundata a variantei de politici publice care va fi implementata.
ART. 8
(1) Activitatea de identificare a variantelor se desfãşoarã în cadrul instituţiei iniţiatoare a politicii publice de cãtre direcţiile de specialitate sub coordonarea unitãţilor de politici publice din cadrul ministerelor.
(2) Activitatea de identificare a variantelor se realizeazã cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale, partenerilor sociali, asociaţiilor profesionale şi a reprezentanţilor sectorului privat implicaţi, afectaţi sau interesaţi de modul în care este rezolvatã problema respectiva.
ART. 9
Activitatea de fundamentare a variantelor consta în realizarea de studii şi analize care furnizeazã informaţii cu privire la:
a) oportunitatea rezolvarii problemei;
b) prezentarea variantelor;
c) bugetul estimat pentru fiecare varianta;
d) impactul estimat al variantelor identificate;
e) criteriile de evaluare a variantelor şi de alegere a aceleia care este recomandatã spre implementare;
f) planul de acţiune pentru varianta recomandatã.
ART. 10
Activitatea de fundamentare are ca rezultat documentul denumit propunere de politici publice, elaborat de cãtre direcţiile de specialitate sub coordonarea unitãţilor de politici publice din cadrul ministerelor şi al altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, care cuprinde în forma concisã rezultatele studiilor şi analizelor, precum şi ale activitãţii de consultare a societãţii civile cu privire la diferitele variante de soluţionare identificate. Propunerea de politici publice cuprinde şi un plan de acţiune cu ajutorul cãruia se va implementa varianta de politici publice care a fost aleasã de conducerea organului administraţiei publice iniţiatoare pentru a fi implementata.
ART. 11
(1) Unitãţile de politici publice se înfiinţeazã în cadrul ministerelor şi al altor instituţii publice centrale, prin ordin al conducatorului instituţiei, şi se subordoneazã acestuia. Din cadrul unitãţilor de politici publice pot face parte manageri publici, consilieri de integrare, personal contractual şi funcţionari publici. Personalul unitãţilor de politici publice trebuie sa aibã experienta în domeniul politicilor publice şi al managementului de proiect.
(2) Unitatiile de politici publice îndeplinesc urmãtoarele atribuţii:
a) asigura consultanţa departamentelor de specialitate din cadrul ministerelor în ceea ce priveşte elaborarea propunerii de politici publice;
b) monitorizeazã respectarea procedurilor adoptate prin prezentul regulament în cadrul ministerului în care îşi desfãşoarã activitatea;
c) sunt responsabile cu trimiterea propunerii de politici publice Unitãţii de politici publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului;
d) elaboreazã rapoarte de monitorizare şi evaluare cu privire la politicile publice iniţiate şi implementate la nivelul ministerelor, în colaborare cu departamentele de specialitate.
ART. 12
Activitatea unitãţilor de politici publice în cadrul ministerelor se desfãşoarã, dupã caz, în colaborare cu alte ministere şi organe specializate ale administraţiei publice centrale.
ART. 13
(1) Propunerea de politici publice care conţine varianta de politici publice aleasã spre a fi implementata este aprobatã de conducãtorul instituţiei iniţiatoare.
(2) Modelul privind elaborarea propunerii de politici publice este prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 14
Propunerea de politici publice este transmisã ministerelor şi altor organe ale administraţiei publice centrale interesate, urmând ca acestea sa elaboreze şi sa transmitã observaţii şi propuneri în termen de 7 zile de la primire.
ART. 15
(1) Propunerea de politici publice se înainteazã ulterior Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Unitatea de politici publice, emite un aviz conform, semnat de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, în termen de maximum 10 zile, prin care se verifica respectarea de cãtre initiatori a procedurilor reglementate prin prezentul regulament.
ART. 16
(1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale pot demara procedura de iniţiere a proiectelor de acte normative care intra sub incidenta prezentului regulament numai dupã obţinerea avizului conform prevãzut la art. 14.
(2) Concluziile avizului conform prevãzut la art. 14 vor fi cuprinse în nota de fundamentare sau în expunerea de motive, dupã caz, a proiectului ori proiectelor de act normativ.

CAP. IV
Monitorizarea şi evaluarea politicilor publice

ART. 17
Monitorizarea şi evaluarea politicilor publice reprezintã activitãţi care se desfãşoarã în timpul şi dupã implementarea politicilor publice, urmãrindu-se stabilirea gradului de realizare a obiectivelor politicii publice.
ART. 18
Potrivit prezentului regulament, monitorizarea şi evaluarea politicilor publice se desfãşoarã la nivelul tuturor autoritãţilor administraţiei publice centrale şi au ca obiect activitãţile şi rezultatele procesului de elaborare a politicilor publice.
ART. 19
Metodologia monitorizarii şi evaluãrii politicilor publice este prevãzutã în propunerea de politicii publice.
ART. 20
Monitorizarea trebuie sa evidentieze urmãtoarele aspecte:
a) modificãrile instituţionale care au survenit în urma implementarii politicii publice;
b) modificãrile asupra situaţiei grupurilor-tinta vizate, atât pe parcursul implementarii, cat şi la finalizarea acesteia;
c) costurile implementarii;
d) respectarea termenelor şi a conţinutului activitãţilor din cadrul planului de acţiune;
e) întârzierile în realizarea activitãţilor şi motivul producerii lor.
ART. 21
Unitãţile de politici publice din cadrul autoritãţilor administraţiei publice centrale au obligaţia de a elabora rapoarte periodice de monitorizare, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2. Activitãţile de monitorizare şi evaluare pot fi subcontractate şi altor organizaţii din mediul privat, neguvernamental, din mediul academic şi de învãţãmânt superior.
ART. 22
Criteriile de evaluare a unei politici publice vizeazã:
a) mãsura în care rezultatele implementarii politicilor publice corespund cu cele stabilite în etapa de formulare a politicilor publice;
b) raportul dintre costurile obţinerii rezultatelor şi cele preconizate în etapa de formulare a politicilor publice şi precizate în strategia de implementare;
c) respectarea conţinutului activitãţilor şi a termenelor stabilite în planul de acţiune.
ART. 23
Activitatea de evaluare se realizeazã periodic, la termenele precizate în propunerea de politici publice, şi se finalizeazã prin elaborarea unui raport, al cãrui formular este prevãzut în anexa nr. 2.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 24
Ministerele şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale vor analiza periodic stadiul aplicãrii procedurilor stabilite prin prezentul regulament în domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a dispoziţiilor prezentelor proceduri la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
ART. 25
Prevederile prezentului regulament nu se aplica acelor programe de politici publice iniţiate anterior intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 26
Prevederile prezentului regulament intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2006.
ART. 27
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.


ANEXA 1
-------
la regulament
-------------


Cãtre
Secretariatul General al Guvernului
Unitatea de Politici Publice

PROPUNERE DE POLITICI PUBLICE

Formular
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1) Instituţia iniţiatoare
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2) Formularea problemei
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3) Denumirea politicii
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4) Scop
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5) Obiective
generale/obiective specifice
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6) Beneficiari
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7) Variante de soluţionare Varianta 1 Impact 1 Buget estimat 1
Economic
Social
Ecologic
(dacã e cazul)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Varianta 2 Impact 2 Buget estimat 2
Economic
Social
Ecologic
(dacã e cazul)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Varianta 3 Impact 3 Buget estimat 3
Economic
Social
Ecologic
(dacã e cazul)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8) Procesul de consultare Organizaţii, Rezultatul consultãrii
instituţii (variante alternative de
consultate soluţionare propuse, puncte
de vedere, poziţii exprimate)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
9) Varianta de soluţionare Prezentarea Termene Buget estimat
recomandatã variantei preconizate
- beneficii/ de realizare
riscuri;
- impact
detaliat;
- grupuri
vizate;
- modalitãţi
şi termene de
monitorizare/
evaluare;
- indicatori de
performanta.
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Planul de acţiuni
(se referã la varianta de politici publice care este aleasã spre implementare)




────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitate Termen de Responsabil Buget Rezultate Raport de Raport de
necesarã realizare monito- evaluare
implementarii rizare
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 1 Precizati data Mentionati Precizati Enumerati Precizati Precizati
limita pentru instituţia bugetul alocat rezultatele termenul termenul
Subactivi- realizarea responsabilã fiecãrei cuantificand de de
tatea 1a unei activitãţi/ şi persoana activitãţi cat mai mult realizare realizare
Subactivi- subactivitati de contact detaliat pe a a
tatea 1b principale raportului raportului
capitole de (ex: dupã (ex: dupã
cheltuieli activi- activi-
(cheltuieli tatea 4) tatea n)
materiale, de
servicii,
salarii, etc.)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 2

Subactivi-
tatea 2a

Subactivi-
tatea 2b
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 3

Subactivi-
tatea 3a

Subactivi-
tatea 3b
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 4

Subactivi-
tatea 4a

Subactivi-
tatea 4b
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea n

Subactivi-
tatea na

Subactivi-
tatea nb
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────




ANEXA 2
-------
la regulament
-------------

PROPUNERE DE POLITICI PUBLICE
Instrucţiuni de completare

1. Instituţia iniţiatoare
Denumirea instituţiei care iniţiazã politica publica
2. Formularea problemei
● La acest capitol se descrie pe scurt problema care a condus la necesitatea initierii unei politici publice în domeniu.
● Este recomandabila descrierea problemei, prin precizarea posibilelor efecte ale nonactiunii guvernamentale (de exemplu: Populaţia urbana de varsta şcolarã creste cu x persoane pe an, iar capacitatea de construcţie de noi facilitãţi de învãţãmânt nu poate face fata acestei cresteri).
● Nu este recomandatã sugerarea în prezentarea problemei a rãspunsului sau a unei soluţii (de exemplu: Exista prea putine case pentru tineri - o definitie de acest gen induce rãspunsul ca problema locativã a tinerilor poate fi rezolvatã prin construcţia de locuinţe şi nu permite identificarea altor alternative de rezolvare a problemei).
● Este recomandabila limitarea la o problema importanta şi nu listarea tuturor problemelor dintr-un domeniu dat.
3. Denumirea politicii publice
● Denumirea programului de politici publice astfel încât sa apara clar atât domeniul major de acţiune, cat şi activitatea guvernamentalã specifica.
Exemplu: Domeniu major - reforma administraţiei publice
Program - Profesionalizarea corpului funcţionarilor publici
4. Scop
● La acest capitol trebuie precizat scopul general al rezolvarii problemei. Scopul este general şi desemneazã situaţia care va exista la sfârşitul implementarii politicii publice (de exemplu: îmbunãtãţirea calitãţii învãţãmântului preuniversitar).
5. Obiective generale/obiective specifice
● Obiectivele generale precizeazã direcţiile majore de acţiune (de exemplu: îmbunãtãţirea siguranţei cetãţenilor).
● Obiectivele specifice trebuie sa fie concrete şi masurabile astfel încât sa fie posibila evaluarea rezultatelor implementarii politicii publice. Obiectivele specifice reprezintã etapele intermediare care vor fi parcurse în vederea atingerii obiectivului general. Obiectivele trebuie sa fie temporal stabilite, conţinând indicaţii generale asupra perioadei în care vor fi atinse (reducerea cu 15% a infractionalitatii contra integritãţii persoanei pana în anul 2007 şi/sau introducerea programelor de calificare profesionalã în penitenciarele româneşti).
● Numãrul obiectivelor trebuie sa fie limitat, pentru a nu dispersa eforturile şi cheltuielile, dar acestea trebuie sa trateze dimensiunile-cheie ale problemei, mai ales în condiţiile existenţei unor resurse limitate.
6. Beneficiari
● Beneficiarii reprezintã orice individ, comunitate, grup social vizat (direct sau indirect) de implementarea politicii publice.
● Beneficiarii trebuie sa fie identificati şi descrisi, luându-se în considerare toate caracteristicile socioeconomice relevante. Pentru toate categoriile de beneficiari trebuie prezentate date şi estimari statistice atunci când sunt disponibile.
● Beneficiarii pot fi caracterizaţi de mai mulţi indicatori: gen, grupe de varsta, nivel de educaţie, profesie, mediul de rezidenţã, zona geograficã, statut economic, etnie etc.
● Beneficiarii direcţi sunt acele categorii de persoane care constituie grupul-tinta al politicii publice (de exemplu, somerii sunt beneficiarii direcţi ai politicii de ocupare a forţei de munca).
● Se menţioneazã beneficiarii indirecti, cum ar fi: familiile, în cazul în care politica publica are în vedere un membru al ei, sau comunitatile/localitãţile, în cazul în care mai multe persoane beneficiazã de acea politica publica.
7. Variante de soluţionare
● În aceasta secţiune variantele de soluţionare trebuie expuse succint, inclusiv cea care ulterior va fi supusã spre implementare.
● Fiecare varianta trebuie sa explice clar cum intenţioneazã sa rezolve problema sau sa atinga obiectivele propuse ale politicii publice.
● Fiecare varianta trebuie caracterizatã în funcţie de eficienta, fezabilitate administrativã, eficacitate.
● Pentru fiecare varianta de soluţionare trebuie menţionat impactul din punct de vedere economic, social şi eventual ecologic. Impactul este precizat succint, fiind posibila anexarea la acest document a unor analize mai detaliate în funcţie de complexitatea variantelor prezentate şi de impactul acestora.
● Se precizeazã beneficiile şi riscurile, dupã caz, pe termen scurt, mediu şi lung pentru fiecare dintre variantele prezentate.
● Pentru fiecare varianta se precizeazã bugetul estimat pentru implementarea ei.
● Pentru fiecare dintre variantele prezentate se precizeazã modul în care ele ar putea fi implementate (proiectele de acte normative care trebuie elaborate, acţiunile pe care respectiva implementare le presupune etc.).
8. Procesul de consultare
● Scopul consultãrilor vizeazã creşterea transparenţei procesului decizional şi permite în acelaşi timp acumularea de informaţii utile necesare rezolvarii unei probleme de politica publica.
● Propunerea de politici publice conţine o evidenta a consultãrilor, precum şi a rezultatelor acestora.
● În aceasta secţiune se precizeazã instituţiile care au fost consultate în procesul identificarii variantelor de soluţionare (de exemplu: instituţii guvernamentale, organizaţii neguvernamentale, parteneri sociali, sectorul privat).
● Se menţioneazã formele prin care au fost realizate consultarile cu fiecare dintre instituţiile/organizatiie aparţinând societãţii civile (de exemplu: intalniri directe, conferinţe etc.).
● Se precizeazã contribuţia specifica a fiecãreia dintre instituţiile/organizaţiile consultate la identificarea şi fundamentarea variantelor.
9. Varianta de soluţionare recomandatã
● Se precizeazã varianta recomandatã dintre variantele prezentate la pct. 5.
● Se enumera principalele motive care au stat la baza alegerii opţiunii recomandate. Detaliati în acest scop beneficiile şi riscurile anticipate, precum şi perioada în care acestea se vor produce.
● Se prezintã impactul pe care implementarea variantei recomandate îl va avea în plan economic, social şi eventual ecologic.
● Sunt descrise grupurile sociale vizate de respectiva opţiune de politica publica, precum şi mãsura în care acestea vor beneficia sau vor fi afectate în urma implementarii opţiunii recomandate.
● Se enumera tipurile de analize realizate pentru fundamentarea opţiunii recomandate (de exemplu: analiza cost-beneficiu, analiza de risc) şi principalele concluzii ale acestora.
● Documentele anexate la prezentul formular trebuie sa conţinã materiale relevante pentru fundamentarea variantei recomandate.
● Se precizeazã compatibilitatea variantei recomandate cu legislaţia romana în vigoare, precum şi cu normele europene în domeniu.
● Prezentarea variantei trebuie sa conţinã şi o enumerare a activitãţilor preconizate pentru susţinerea implementarii acesteia.
● Pentru fiecare dintre aceste acţiuni trebuie sa existe o estimare a bugetului necesar realizãrii respectivei acţiuni.

Monitorizarea şi evaluarea politicilor publice

Formular

I. Monitorizarea
1. Denumirea politicii publice (precizarea propunerii de politici publice care a stat la baza implementarii)
2. Instituţii şi departamente însãrcinate cu monitorizarea politicii publice
3. Metodologia monitorizarii (indicatori utilizaţi)
4. Respectarea termenelor


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Termen preconizat Termen realizat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea ...
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


5. Costurile implementarii


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cost preconizat Cost realizat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Activitatea ...
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



6. Descrierea desfãşurãrii activitãţilor cuprinse în planul de acţiune şi compararea acestora cu conţinutul activitãţilor prezentat în propunerea de politici publice corespunzãtoare
7. Întârzieri, neconcordante, depasiri de buget (motivatii)
8. Recomandãri.

II. Evaluarea

1. Denumirea politicii publice (precizarea eventualelor instituţii care au contribuit la realizarea evaluãrii şi tipul contribuţiei)
2. Metodologia de evaluare utilizata (indicatorii evaluãrii)
3. Realizarea obiectivelor în raport cu cele precizate în propunerea de politici publice


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiective stabilite (cele precizate în Obiective realizate
propunerea de politici publice) (consultarea rapoartelor de
monitorizare)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


4. Descrierea activitãţilor desfãşurate, precum şi evaluarea acestora în funcţie de indicatorii precizati

5. Concluziile evaluãrii.

Instrucţiuni de completare a formularelor de monitorizare şi evaluare

I. Monitorizarea
1. Denumirea politicii publice
Se precizeazã denumirea oficialã a politicii publice, asa cum apare în propunerea de politici publice.
2. Instituţii responsabile
Se precizeazã structurile responsabile şi poziţia administrativã a acestora în cadrul instituţiei. În cazul în care activitatea de monitorizare este desfasurata şi de alte instituţii publice, organizaţii civice şi sociale, organizaţii internaţionale sau companii private, institute de cercetare, universitãţi, prezentaţi-le şi descrieti contribuţia acestora.
3. Metodologia de monitorizare (indicatori)
Mentionati indicatorii urmãriţi în activitatea de monitorizare.
Exemple de indicatori:
- indicatori administrativi - prezintã acţiunea guvernamentalã din punct de vedere administrativ şi managerial şi redau capacitatea de planificare eficienta, capacitatea de a respecta termene limita, capacitatea de a utiliza raţional resursele pentru atingerea obiectivelor stabilite etc.;
- indicatori de performanta - pot fi economici, politici şi sociali, ecologici ai dezvoltãrii umane etc. şi sunt urmãriţi pentru a evalua impactul efectiv al politicilor publice. De exemplu, pentru evaluarea succesului unei politici de dezvoltare a turismului, indicatorii ar putea fi: numãrul sosirilor în unitãţile de cazare, numãrul innoptarilor în unitãţile de cazare sau indicele de utilizare neta a locurilor de cazare. În funcţie de sectoare, pot fi utilizaţi indicatori specifici.
4. Respectarea termenelor
Pe coloana din stanga se precizeazã termenele de realizare a activitãţilor, asa cum apar formulate în propunerea de politici publice. Pe coloana din stanga se precizeazã termenele reale de realizare a activitãţilor.
5. Costurile implementarii
Pe coloana din stanga se precizeazã costurile preconizate în propunerea de politici publice. Pe coloana din dreapta se precizeazã costurile reale ale implementarii.
6. Descrierea activitãţilor
Se descriu activitãţile desfãşurate pana în prezent, precizându-se, acolo unde este cazul, dacã au existat întârzieri în realizarea lor sau modificãri în conţinutul lor, comparativ cu activitãţile incluse în planul de acţiune.
7. Întârzieri, neconcordante, depasiri de buget (motivatii)
Se precizeazã principalele neconcordante, întârzieri în respectarea termenelor propuse, precum şi eventualele depasiri de buget. Se precizeazã motivele de producere a acestora.
8. Recomandãri
Se menţioneazã principalele concluzii rezultate în urma activitãţii de monitorizare, precum şi mãsurile corective recomandate.

II. Evaluarea politicii publice

1. Denumirea politicii evaluate
Sunt denumite structurile responsabile şi poziţia administrativã a acestora. În cazul în care activitatea de evaluare este desfasurata împreunã cu alte instituţii publice, organizaţii civice şi sociale, organizaţii internaţionale sau sunt preluate prin contractare de companii private, institute de cercetare, universitãţi, prezentaţi-le şi descrieti contribuţia acestora.
2. Metodologie
Se descriu metodologia de evaluare şi împãrţirea în timp/etape a acesteia. Sunt mentionati indicatorii de evaluare utilizaţi.
3. Realizarea obiectivelor
În momentul evaluãrii se utilizeazã datele obţinute în etapa de monitorizare. Sunt enumerate rezultatele implementarii politicii publice, descriindu-se în ce mãsura corespund cu obiectivele stabilite iniţial. Atunci când sunt enumerate rezultatele, se cuantifica, acolo unde este cazul, şi se detaliazã modificãrile instituţionale produse, precum şi impactul realizat asupra grupurilor-tinta.
4. Descrierea activitãţilor
Se descriu modul de desfãşurare a activitatilor, precum şi modul în care acestea se conformeazã activitãţilor prezentate în planul de acţiune.
5. Concluziile evaluãrii
Se menţioneazã principalele concluzii rezultate în urma activitãţii de evaluare, în special în ceea ce priveşte urmãtoarele aspecte:
- în ce mãsura problema de politica publica a fost rezolvatã;
- dacã se recomanda reluarea întregului proces al politicii publice sau numai a anumitor aspecte ale acestuia şi cum anume.
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016