Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin Ordinul nr. 1.969 din 14 decembrie 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 26 mai 2016
──────────
ART. 1
Scopul prezentului Regulament este acela de a stabili regulile ce trebuie respectate pe teritoriul Sitului Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani denumit în continuare "Situl", cu privire la activităţile umane permise şi modul lor de aprobare, precum şi activităţile restricţionate sau interzise, în acord cu prevederile legislative în vigoare.
ART. 2
Termenii şi expresiile din prezentul Regulament au aceeaşi semnificaţie cu cei definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011.
ART. 3
Situl Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani a fost declarat prin Ordinul nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, modificat prin Ordinul nr. 2387/2011.
ART. 4
Scopul principal al existenţei şi managementului Sitului este menţinerea ori restaurarea la o stare de conservare favorabilă a habitatelor naturale pentru care a fost desemnat Situl, prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, cu modificările şi completările ulterioare, Anexa nr. 2, sau a speciilor de interes comunitar pentru care a fost desemnat Situl, prevăzute în Anexa nr. 3 şi care contribuie semnificativ la coerenţa reţelei "Natura 2000" şi/sau contribuie semnificativ la menţinerea diversităţii biologice în regiunea biogeografică corespunzătoare.
ART. 5
Obiectivele de conservare ale Sitului sunt cele enumerate în Formularul Standard Natura 2000 publicat în Ordinul nr. 1964/2007, Anexa nr. 6, modificat prin Ordinul nr. 2387/2011, actualizat la data de 20 octombrie 2011.
ART. 6
Unitatea administrativ-teritorială în care este localizat Situl şi suprafaţa acesteia cuprinsă în sit, în procente, precum şi harta Sitului delimitată la scara 1:100000 sunt publicate în Ordinul nr. 1964/2007, Anexele nr. 2-5, modificat prin Ordinul nr. 2387/2011, actualizate la data de 20 octombrie 2011.
ART. 7
Planul de management al Sitului instituie zona de protecţie pentru conservarea speciilor/habitatelor de importanţă comunitară pentru care a fost declarat Situl.
ART. 8
(1) Responsabilitatea managementului Sitului Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani revine Agenţiei pentru Protecţia Mediului Prahova în conformitate cu prevederile Convenţiei de Custodie nr. 299/08.12.2011.
(2) Custodele integrează într-un plan unitar şi supraveghează toate activităţile din perimetrul şi vecinătatea Sitului, organizează şi efectuează activităţile specifice, exercită atribuţii de control, asigură sursele de finanţare pentru buna administrare a ariei naturale protejate.
ART. 9
Custodele desemnat asigură participarea tuturor factorilor interesaţi la elaborarea şi implementarea acţiunilor şi măsurilor din Planul de management al sitului prin organizarea de sesiuni de consultare/dezbatere publică şi activităţi de informare/conştientizare a comunităţilor locale.
ART. 10
Respectarea Regulamentului Sitului este obligatorie pentru custodele desemnat, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea Sitului Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani.
ART. 11
Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală, regională sau naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din interiorul/vecinătatea Sitului existente vor fi armonizate de către autorităţile administraţiilor publice responsabile, cu prevederile Planului de Management, în termen de 12 luni de la data aprobării acestuia; pentru planurile întocmite ulterior aprobării Planului de management al Sitului este obligatorie evidenţierea în documentaţie a limitelor Sitului pe suportul cartografic, a obiectivelor de conservare şi a măsurilor de conservare stipulate prin Planul de management al Sitului; pentru elaborarea/modificarea/actualizarea oricărui plan care nu are legătură directă cu managementul sitului sunt obligatorii consultarea şi obţinerea avizului din partea custodelui Sitului;
ART. 12
Fondul forestier naţional de stat şi privat din perimetrul Sitului va fi administrat de către ocoale silvice de stat sau private legal constituite. Proprietarii de teren din fond forestier vor încheia obligatoriu contracte de administrare cu structuri silvice de administrare legal constituite.
ART. 13
Scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol sau silvic de terenuri din perimetrul Sitului, se poate face numai din considerente ce vizează:
a) sănătatea sau siguranţa publică;
b) anumite consecinţe benefice de importanţă majoră pentru mediu;
c) alte motive imperative de interes public major asupra cărora s-a obţinut punctul de vedere al Comisiei Europene.
ART. 14
Pe terenurile care fac parte din fondul forestier inclus în Sit se execută numai lucrările prevăzute în amenajamentele silvice, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind zonarea funcţională a pădurilor. Pentru orice tip de lucrări este necesar avizul custodelui Sitului.
ART. 15
Custodele Sitului are dreptul de a solicita organelor silvice aplicarea măsurilor necesare în scopul implementării Planului de management şi al refacerii habitatelor protejate din perimetrul Sitului.
ART. 16
Custodele Sitului are dreptul de a verifica aplicarea în practică a tipului, intensităţii şi volumului tratamentelor/tăierilor în fondul forestier naţional. În acest scop structurile de administrare silvică sunt obligate să înainteze custodelui borderoul/planul de amplasare a tăierilor de masă lemnoasă pe suprafaţa Sitului înainte de începerea noului an forestier, pentru avizare sau, dacă nu este posibil imediat, după constituirea actelor de punere în valoare.
ART. 17
În fondul forestier naţional din Sit pot fi aplicate tratamente silvice care promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor fără a se aduce atingere obiectivelor de conservare.
ART. 18
Lucrările de împădurire sau alte intervenţii propuse în vederea stabilizării terenului afectat de alunecări şi eroziune din Sit se execută numai cu avizul custodelui şi numai în baza unor studii de evaluare a necesităţii şi a impactului acestor lucrări asupra biodiversităţii de pe aceste suprafeţe.
ART. 19
Pentru valorificarea masei lemnoase rezultate din aplicarea lucrărilor de igienă, a lucrărilor speciale de conservare sau a tratamentelor, se vor adopta şi aplica tehnologii şi procedee de exploatare ecologică. Este interzisă lăsarea pe teren a deşeurilor din exploatare, precum şi amplasarea de depozite de masă lemnoasă pe terenurile învecinate cu suprafeţele împădurite.
ART. 20
Nu se admite deschiderea de noi drumuri de exploatare în afara traseelor deja existente. Organizarea traseelor de exploatare va fi comunicată custodelui Sitului.
ART. 21
Elaborarea planului de amenajament silvic va include obligatoriu o fază de consultare publică a tuturor factorilor interesaţi în protejarea şi conservarea sitului.
ART. 22
Activităţile de recoltare a faunei cinegetice se pot efectua numai de către gestionarul fondului de vânătoare, cu avizul custodelui, cu respectarea Legii vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare şi numai în scopul managementului faunei.
ART. 23
Accesul persoanelor înarmate neautorizate pe teritoriul Sitului este strict interzis.
ART. 24
Este strict interzis păşunatul pe suprafeţele incluse în fondul forestier.
ART. 25
Utilizarea raţională a pajiştii din afara fondului forestier este permisă numai cu animalele domestice proprietate a membrilor comunităţii locale ce deţin aceste păşuni sau care deţin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislaţia naţională în vigoare, pe suprafeţele, în perioadele, cu speciile şi efectivele avizate de custodele Sitului, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi nici speciile de floră şi faună protejate.
ART. 26
Se admite păşunatul extensiv cu bovine/cabaline, pe baza capacităţii de suport a pajiştii, stabilită de custode prin activităţi de monitorizare a speciilor/habitatelor naturale protejate din Sit.
ART. 27
În cazul degradării pajiştii, custodele poate opri păşunatul pe anumite suprafeţe şi pe anumite perioade de timp, în scopul refacerii habitatelor afectate.
ART. 28
Este strict interzisă târlirea în perimetrul şi în imediata vecinătate a Sitului.
ART. 29
Deţinătorii cu orice titlu ai pajiştii sunt obligaţi să menţină vegetaţia arboricolă şi tufărişurile de pe suprafaţa acesteia, cu excepţia cazurilor în care este necesară îndepărtarea vegetaţiei invazive, a celei alohtone sau refacerea unor habitate naturale protejate.
ART. 30
Este interzisă lăsarea animalelor nesupravegheate la păşunat, precum şi folosirea câinilor de turmă.
ART. 31
Activităţile de cosire şi utilizare a masei vegetale rezultate sunt permise în zonele, perioadele şi cu metodele avizate de custodele Sitului, pe baza monitorizării anuale a speciilor protejate.
ART. 32
Pentru cosit, strânsul fânului şi transportul acestuia în perimetrul Sitului se vor folosi numai mijloace manuale sau atelaje cu tracţiune animală.
ART. 33
Este interzisă executarea de lucrări de explorare a resurselor minerale în perimetrul şi imediata vecinătate a Sitului.
ART. 34
Este interzisă executarea de lucrări de exploatare a resurselor minerale în perimetrul şi imediata vecinătate a Sitului, precum şi reactivarea carierei de calcar din partea de sud-est a Sitului.
ART. 35
Este interzisă înstrăinarea din domeniul public a suprafeţei carierei de calcar dezactivate.
ART. 36
Este interzisă folosirea suprafeţei carierei pentru realizarea de depozite de deşeuri de orice tip.
ART. 37
Orice proiect de reconstrucţie ecologică a terenului degradat din Sit, apărut în urma lucrărilor de exploatare, se implementează numai cu avizul şi sub directa supraveghere a custodelui Sitului.
ART. 38
Deschiderea şi amenajarea captărilor de apă în perimetrul Sitului se fac numai cu avizul custodelui şi numai dacă reprezintă obiective de interes public major.
ART. 39
Este interzisă recoltarea de floră şi faună, precum şi a eşantioanelor minerale şi a fosilelor, în scopuri personale sau comerciale, cu excepţia cazurilor în care se derulează activităţi de cercetare ştiinţifică.
ART. 40
Pe teritoriul Sitului este interzisă realizarea de construcţii şi reţele de utilităţi noi, în afara celor existente la momentul preluării în custodie a Sitului. Excepţie fac construcţiile provizorii şi de infrastructură necesare managementului Sitului cum ar fi marcaje, panouri informative, borne limite, mobilier uşor pentru amenajare locuri de popas.
ART. 41
Realizarea de lucrări speciale sau modernizarea/repararea celor existente cum ar fi: aducţiuni de apă, linii de înaltă şi medie tensiune, conducte de transport gaz metan şi altele asemenea se va face numai după întocmirea unui Studiu de evaluare a impactului asupra mediului şi de evaluare adecvată şi numai în cazul în care reprezintă obiective de interes public major, prin adoptarea unor soluţii de proiectare alternative cu impact minim asupra Sitului.
ART. 42
Este interzisă amplasarea de organizări de şantier în interiorul sau în imediata vecinătate a Sitului.
ART. 43
Este interzisă utilizarea resurselor naturale ale Sitului în lucrări de construcţii.
ART. 44
Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a prevedea în documentaţiile de urbanism limitele şi caracteristicile Sitului.
ART. 45
Orice modificare operată în planurile de amenajare a teritoriului judeţean şi urbanistice şi care are legătură cu situl se va supune procedurii de obţinere a Avizului de mediu sau a Avizului Natura 2000, după caz.
ART. 46
Construcţiile existente la data elaborării Regulamentului şi a Planului de Management îşi păstrează folosinţa actuală. Deţinătorii pot solicita aprobarea execuţiei lucrărilor de modernizare şi reparaţii ale acestora.
ART. 47
Custodele Sitului are dreptul de a solicita autorităţilor administraţiei publice locale sau persoanelor juridice/fizice orice acte de reglementare, documentaţii sau date cu privire la planurile/programele/proiectele ce se implementează în perimetrul sau în imediata vecinătate a Sitului şi sunt susceptibile de a avea impact negativ asupra integrităţii Sitului.
ART. 48
Cercetarea ştiinţifică în Situl Natura 2000 ROSCI0235 Stânca Tohani are ca scop punerea în valoare a patrimoniului natural al zonei, iar activităţile specifice de cercetare se derulează cu înştiinţarea prealabilă a custodelui, obţinerea unui aviz din partea acestuia, precum şi în prezenţa unui reprezentant al acestuia, după caz.
ART. 49
Rezultatele cercetării vor fi aduse obligatoriu la cunoştinţa custodelui şi vor fi păstrate în arhiva acestuia. Aceste rezultate vor putea fi folosite atât pentru îmbunătăţirea activităţii interne, cât şi în diferite materiale informative precum monografii, broşuri şi altele asemenea, doar cu acordul autorului şi/sau a editurii în cazul în care rezultatele ştiinţifice vor face obiectul unor lucrări publicate sau în curs de publicare. Custodele are obligaţia de a menţiona sursele bibliografice pentru orice informaţie preluată din lucrări publicate sau în curs de publicare.
ART. 50
Activităţile de reconstrucţie ecologică a habitatelor naturale deteriorate, programele de eliminare a speciilor invazive/alohtone/organisme modificate genetic se derulează în baza măsurilor prevăzute în Planul de management sau a unor studii ştiinţifice.
ART. 51
În cazul în care degradarea habitatelor se datorează unor activităţi umane desfăşurate în mod ilegal, contravaloarea proiectului de reconstrucţie va fi suportată de către cei vinovaţi.
ART. 52
Activităţile de voluntariat şi educaţie ecologică, indiferent de natura şi scopul lor, se desfăşoară numai pe baza avizului custodelui şi cu participarea acestuia.
ART. 53
Organizaţiile ce iniţiază acţiuni de voluntariat şi educaţie ecologică în Sit au obligaţia de a prezenta custodelui spre aprobare obiectivele şi calendarul acţiunilor, traseele de lucru şi numărul de participanţi.
ART. 54
Recoltarea de floră şi de faună se poate face numai în scop de cercetare ştiinţifică. Numărul de exemplare recoltate din fiecare specie va fi comunicat custodelui şi aprobat de acesta.
ART. 55
Este interzisă recoltarea de floră şi faună în cursul acţiunilor de voluntariat şi educaţie ecologică.
ART. 56
Este permisă realizarea de filme şi fotografii în scopuri informative, educative şi publicitare, persoanele interesate având obligaţia de a informa custodele sitului asupra calendarului acţiunilor, traseelor de lucru şi numărului de participanţi.
ART. 57
Pe suprafaţa Sitului sunt premise activităţi de turism exclusiv cu caracter ecologic, controlat, numai cu avizul custodelui, cu grup de maxim 5-6 persoane la o singură ieşire şi o singură dată pe zi. Accesul minorilor este permis numai cu însoţitori adulţi.
ART. 58
Este strict interzisă hrănirea voluntară sau involuntară a animalelor sălbatice, precum şi recoltarea de floră şi faună.
ART. 59
Este interzisă camparea, montarea corturilor, amenajarea de adăposturi prin ruperea vegetaţiei, aprinderea focului/utilizarea de vegetaţie uscată pentru foc, amenajarea de vetre/utilizarea gropilor pentru foc şi părăsirea potecilor existente sau a traseelor special amenajate.
ART. 60
Este permisă realizarea de filme şi fotografii, fără părăsirea potecilor/traseelor amenajate. Pentru acces în zona de protecţie se va solicita avizul custodelui şi se vor respecta condiţiile impuse de acesta.
ART. 61
Accesul turiştilor însoţiţi de câini în Sit este permis doar în condiţiile în care câinii sunt ţinuţi permanent în lesă.
ART. 62
Este strict interzisă distrugerea sau degradarea panourilor informative şi indicatoare, precum şi a plăcilor, bornelor, semnelor de marcaj de pe trasee şi a mobilierului outdoor din locurile de odihnă.
ART. 63
Este interzis accesul cu autovehicule în perimetrul Sitului.
ART. 64
Este permisă practicarea sportului cu parapanta de către o singură persoană/zi, cu o singură lansare/zi, în perioadele şi zonele instituite de către custodele Sitului.
ART. 65
Este interzisă practicarea sporturilor de tipul ciclismului, căţărării, deltaplanismului, călăriei.
ART. 66
Manifestările socio-culturale de grup, de orice fel, cum sunt festivalurile, competiţiile, târgurile, taberele şi altele asemenea, legate sau nu de protecţia naturii şi imaginea Sitului, sunt permise doar în afara perimetrului Sitului, în locuri special amenajate în acest scop.
ART. 67
Este interzisă abandonarea, incinerarea sau depozitarea în gropi săpate în sol a deşeurilor de orice fel. Persoanele care tranzitează sau vizitează Situl au obligaţia de a evacua deşeurile pe care le generează şi de a le depozita în locuri special amenajate pentru colectare.
ART. 68
Administratorii şi/sau proprietarii terenurilor aflate în perimetrul Sitului au obligaţia de a igieniza permanent suprafeţele afectate de abandonul deşeurilor, resturilor menajere şi alte asemenea şi, în acelaşi timp, de a lua măsuri de prevenire a poluării mediului pe suprafaţa avută în proprietate.
ART. 69
Este interzisă deversarea de ape uzate în perimetrul sau în vecinătatea Sitului, precum şi executarea de operaţiuni de spălare cu diverse substanţe în perimetrul Sitului.
ART. 70
Este interzisă capturarea fără drept a oricăror specii din inventarul faunei sălbatice a Sitului, distrugerea vizuinelor, adăposturilor, cuiburilor păsărilor sau colectarea ouălor acestora, cu excepţia cazurilor bine justificate din punct de vedere ştiinţific.
ART. 71
Recoltarea humusului şi decopertarea solului este interzisă pe întreaga suprafaţă a Sitului.
ART. 72
Este interzisă utilizarea explozibililor sau a altor materiale pirotehnice în perimetrul Sitului.
ART. 73
Este interzisă practicarea de activităţi comerciale neautorizate sau pentru care nu s-a obţinut avizul custodelui, în perimetrul Sitului.
ART. 74
Activităţile ştiinţifice de cercetare arheologică şi conservare primară a siturilor arheologice, precum şi lucrările de restaurare la obiectivele arheologice şi monumente istorice sunt permise cu avizul Ministerului Culturii sau al serviciilor sale deconcentrate, după caz, cu condiţia respectării legislaţiei de mediu în vigoare;
ART. 75
Finanţarea activităţilor şi a implementării măsurilor de protecţie şi conservare necesare administrării Sitului se realizează din:
a) fonduri provenite de la bugetul de stat, alocate anual de Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice;
b) fonduri structurale alocate de Uniunea Europeană, obţinute prin depunerea de cereri de finanţare;
c) finanţări diverse obţinute ca urmare a implementării unor proiecte;
d) sponsorizări cu bani, bunuri sau prin diverse activităţi realizate în folosul Sitului;
e) tarife instituite de custodele Sitului.
ART. 76
Încălcarea dispoziţiilor prezentului Regulament atrage după caz răspunderea disciplinară, contravenţională, penală, materială sau civilă conform legislaţiei în vigoare.
ART. 77
Verificarea respectării prezentului Regulament se face de către personalul împuternicit al custodelui, precum şi de către personalul altor instituţii abilitate ale statului în limita competenţelor acestora. Personalul împuternicit să verifice respectarea Regulamentului îşi va dovedi identitatea cu legitimaţii emise de Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice.
ART. 78
Personalul custodelui împuternicit cu legitimaţie de custode are dreptul de acces nelimitat pe terenurile din cuprinsul Sitului, indiferent de forma de proprietate a acestora.
ART. 79
În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul custodelui are dreptul de a solicita legitimarea persoanelor care au comis fapte sau au fost surprinse încercând să comită fapte care contravin prezentului Regulament sau legislaţiei în vigoare.
ART. 80
Constituie contravenţie neprezentarea documentelor ce reglementează activităţile desfăşurate de către persoanele fizice şi juridice în perimetrul Sitului, la solicitarea personalului împuternicit al custodelui.
ART. 81
Constatarea faptelor ce constituie contravenţii şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul imputernicit al custodelui şi de către personalul altor instituţii ale statului, în baza competenţelor legale.
ART. 82
În exercitarea atribuţiilor de serviciu privind paza, apărarea şi administrarea Sitului, precum şi în activitatea de constatare şi sancţionare a contravenţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare, personalul custodelui este asimilat personalului care îndeplineşte funcţii ce implică exerciţiul autorităţii de stat.
ART. 83
Respectarea Regulamentului este obligatorie pentru autorităţile ce reglementează activităţi pe teritoriul sitului, precum şi pentru persoanele fizice şi juridice ce deţin terenuri/bunuri sau desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea Sitului.
ART. 84
Prezentul Regulament poate fi modificat la iniţiativa custodelui Sitului în funcţie de informaţiile şi datele relevante apărute ca rezultat al unor studii ştiinţifice sau ca urmare a modificării prevederilor legislative în vigoare.
ART. 85
Custodele Sitului pune la dispoziţia publicului şi a factorilor interesaţi prezentul Regulament şi Planul de management al sitului şi realizează popularizarea acestora prin diverse mijloace de informare.
ART. 86
În cazul producerii fenomenelor de forţă majoră, instituţiile abilitate intervin pentru eliminarea sau limitarea efectelor acestor fenomene conform prevederilor legale.
ART. 87
Avizarea de către custode a planurilor/programelor/proiectelor din perimetrul şi din imediata vecinătate a Sitului, precum şi a activităţilor desfăşurate de persoane fizice/juridice, se face în conformitate cu prevederile legislative în vigoare. Pentru acele activităţi care nu intră sub incidenţa legislaţiei de mediu în vigoare, custodele are dreptul să solicite date a căror complexitate este stabilită de la caz la caz.
ART. 88
Custodele Sitului are obligaţia de a verifica în teren veridicitatea datelor furnizate de solicitanţi şi are dreptul de a refuza acordarea avizului în cazul în care constată discrepanţe majore între informaţiile furnizate de solicitant şi situaţia din teren.
ART. 89
Tarifele practicate de custodele Sitului pentru analizarea documentaţiilor sunt cele prevăzute de legislaţia în vigoare, iar sumele încasate sunt utilizate în scopul finanţării activităţilor necesare managementului Sitului.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: