Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 13 octombrie 2006  privind monitorizarea si gestionarea riscurilor cauzate de caderile de grindina si seceta severa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 13 octombrie 2006 privind monitorizarea si gestionarea riscurilor cauzate de caderile de grindina si seceta severa

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 2 din 3 ianuarie 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Monitorizarea şi gestionarea riscurilor cauzate de cãderile de grindinã şi secetã severã sunt activitãţi de interes naţional, având în vedere frecvenţa de producere şi dimensiunile efectelor acestor tipuri de riscuri.
ART. 2
(1) Scopul prezentului regulament este acela de a monitoriza şi a gestiona riscurile cauzate de cãderile de grindinã şi secetã severã pe suprafeţele special amenajate, incluse în Sistemul naţional antigrindinã şi de creştere a precipitaţiilor, denumit în continuare Sistem.
(2) Definiţiile termenilor folosiţi în cadrul regulamentului sunt prevãzute în anexa la prezentul regulament.
ART. 3
Domeniul de aplicare a prezentului regulament cuprinde reglementarea modului de efectuare a intervenţiilor active în atmosferã, denumite în continuare Activitãţi, precum şi atribuţiile structurilor implicate în desfãşurarea Activitãţilor.

CAP. II
Modul de desfãşurare a Activitãţilor şi structurile implicate

ART. 4
Activitãţile se desfãşoarã prin implementarea şi exploatarea operaţionalã şi/sau de cercetare a Sistemului.
ART. 5
(1) Implementarea Sistemului se face eşalonat, pe baza Programului de realizare a Sistemului naţional antigrindinã şi de creştere a precipitaţiilor, denumit în continuare Program.
(2) Programul este naţional, strategic, pe termen lung, interdisciplinar, cu caracter bivalent: de cercetare ştiinţificã şi operaţional.
ART. 6
Activitãţile se desfãşoarã în exclusivitate în cadrul structurii Sistemului, sub controlul Direcţiei antigrindinã din Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, care reprezintã autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 7
Programul se realizeazã de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor, cu participarea proiectantului general al Sistemului şi a beneficiarilor Sistemului.
ART. 8
Proiectantul general al Sistemului elaboreazã, împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, concepţia de realizare a acestuia şi avizeazã documentele necesare creãrii şi implementãrii Sistemului.
ART. 9
Sistemul cuprinde:
a) o structurã formatã din centre zonale de coordonare, unitãţi operaţionale şi/sau de cercetare pentru desfãşurarea Activitãţilor, zone de comparaţie pentru monitorizarea obiectivã a Activitãţilor şi puncte de combatere a grindinei, precum şi orice alte structuri care desfãşoarã activitãţi de modificare artificialã a vremii, cu infrastructurã informaticã, de comunicaţii şi logisticã aferente;
b) unitãţi colaboratoare din domeniul meteorologiei, navigaţiei aeriene şi cercetãrii ştiinţifice;
c) organe ale administraţiei publice centrale şi locale.
ART. 10
(1) Exploatarea Sistemului se realizeazã prin operatori selectaţi de autoritatea de coordonare a Activitãţilor, care stabileşte caietele de sarcini privind exploatarea Sistemului pentru fiecare unitate componentã.
(2) Operatorii Sistemului sunt, de regulã, societãţi comerciale cu regim special de funcţionare, care corespund criteriilor de selecţie, monitorizare, atestare, garanţii şi patrimoniu, stabilite în caietele de sarcini.
ART. 11
Activitatea operatorilor pentru exploatarea unitãţilor din structura Sistemului se desfãşoarã pe bazã de contract de centrele zonale de coordonare, aprobat de autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 12
Activitatea operatorilor se evidenţiazã prin documentele operaţionale stabilite de proiectantul general al Sistemului împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, pentru fiecare unitate.
ART. 13
(1) Dupã fiecare Activitate, operatorul trebuie sã întocmeascã Raportul privind intervenţia activã în atmosferã, denumit în continuare Raport, care trebuie sã conţinã, în principal, urmãtoarele date:
a) denumirea unitãţii de intervenţie;
b) data intervenţiei;
c) natura intervenţiei;
d) ora alarmãrii;
e) numãrul de lansãri de rachete antigrindinã;
f) tipul celulelor purtãtoare de grindinã;
g) ora încetãrii;
h) rezultatul intervenţiei.
(2) Raportul se transmite, în cel mult douã ore, la inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţã şi la Centrul operativ pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 14
Sarcinile privind coordonarea activitãţii unitãţilor operaţionale şi/sau de cercetare, precum şi urmãrirea implementãrii Sistemului în aria teritorialã de responsabilitate, conform etapelor de dezvoltare aprobate, revin centrelor zonale de coordonare. În prezent, sarcinile centrelor zonale de coordonare sunt asigurate de direcţiile judeţene pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã.
ART. 15
Centrele zonale de coordonare întocmesc, la cel mult 30 de zile de la data încheierii sezonului Activitãţilor, Sinteza privind sezonul anual de intervenţii active în atmosferã, denumitã în continuare Sinteza, care se transmite la Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, iar dupã avizarea acesteia de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor se transmite la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
ART. 16
(1) Monitorizarea Activitãţilor se efectueazã de cãtre organizaţii neguvernamentale care opereazã în zona de comparaţie şi în zona protejatã (ţintã), organizatã pe lângã fiecare unitate.
(2) Organizarea, dotarea şi exploatarea zonelor de comparaţie fac parte integrantã din activitatea de implementare a Sistemului şi se prevãd în Program, prin grija autoritãţii de coordonare a Activitãţilor.
ART. 17
Selecţia organizaţiei neguvernamentale care monitorizeazã Activitãţile se face de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor, pe bazã de criterii de selecţie stabilite prin caietele de sarcini.
ART. 18
(1) Pentru activitatea de monitorizare, autoritatea de coordonare a Activitãţilor alocã fonduri şi mijloace care se includ în obiectivele etapelor anuale, în limita obiectivelor prevãzute în Program.
(2) Mijloacele şi echipamentele necesare activitãţii organizaţiei neguvernamentale care monitorizeazã Activitãţile se predau şi se primesc de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor.

CAP. III
Atribuţiile structurilor implicate în Activitãţile privind monitorizarea şi gestionarea riscurilor cauzate de cãderile de grindinã

ART. 19
Asigurarea coordonãrii implementãrii Programului revine Direcţiei antigrindinã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, care are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã Programul pe termen lung şi îl supune aprobãrii Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
b) coordoneazã activitatea de implementare a Programului;
c) elaboreazã strategia de dezvoltare în domeniul intervenţiilor active în atmosferã;
d) elaboreazã strategia de reducere a factorilor de risc la fenomenele meteorologice periculoase, colaborând în acest sens cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi cu Centrul operativ pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
e) stabileşte structura generalã de organizare a Sistemului şi etapele sale de dezvoltare, potrivit prevederilor Programului aprobat;
f) organizeazã activitatea de cooperare cu structurile implicate în Program;
g) elaboreazã etapele anuale de dezvoltare a Programului;
h) planificã şi solicitã introducerea în proiectul de buget al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale a fondurilor anuale necesare pentru fiecare etapã a Programului;
i) organizeazã, potrivit legii, activitatea de aprobare a investiţiilor prevãzute în Program;
j) organizeazã, potrivit legii, activitatea de omologare şi punere în funcţiune a unitãţilor din componenţa Sistemului;
k) organizeazã, inspecteazã şi controleazã activitatea de exploatare operaţionalã în domeniul intervenţiilor active în atmosferã, desfãşurate de unitãţile din Sistem;
l) coordoneazã, urmãreşte şi controleazã activitatea de investiţii în toate fazele, potrivit legii;
m) organizeazã recepţia lucrãrilor de cercetare, exploatare, dezvoltare şi investiţii pentru toate fazele acestora, cu participarea direcţiilor judeţene pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã;
n) organizeazã, împreunã cu direcţiile judeţene pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, gestionarea patrimoniului realizat în cadrul Programului;
o) organizeazã, împreunã cu toate structurile implicate, analize periodice ale implementãrii Programului şi întocmeşte rapoarte de informare pentru conducerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
p) elaboreazã strategia de extindere a utilizãrii infrastructurii create în cadrul Programului şi pentru alte domenii de aplicaţii;
q) reprezintã Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale în relaţiile cu organismele internaţionale din domeniu şi propune programe specifice de colaborare internaţionalã;
r) elaboreazã şi urmãreşte promovarea actelor normative necesare implementãrii Sistemului.
ART. 20
Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor şi instituţiile din subordinea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) stabilesc zonele cu potenţial ridicat de risc la cãderile de grindinã şi le comunicã autoritãţii de coordonare a Activitãţilor;
b) asigurã cu produse meteorologice specializate unitãţile din structura Sistemului;
c) comunicã autoritãţii de coordonare a Activitãţilor modificãrile majore aduse reţelei naţionale de meteorologie;
d) elaboreazã studii şi documentaţii de specialitate, la solicitarea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor;
e) asigurã avizele de mediu necesare Activitãţilor;
f) participã, împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, la elaborarea rapoartelor internaţionale şi la stabilirea obiectivelor colaborãrii internaţionale în domeniu.
ART. 21
Ministerul Economiei şi Comerţului şi instituţiile din subordinea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) participã la elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare tehnologicã în domeniu;
b) stabilesc, împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, strategia de dezvoltare a mijloacelor tehnice utilizate în Activitãţi.
ART. 22
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi instituţiile din subordinea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã managementul situaţiilor de crizã corespunzând Activitãţilor, potrivit legii;
b) participã la activitatea de protecţie civilã ocazionatã de derularea Activitãţilor;
c) la solicitarea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor, stabilesc obiectivele speciale din zonele de acţiune ale unitãţilor din structura Sistemului, precum şi mãsurile speciale de protecţie pentru fiecare obiectiv;
d) participã la activitãţi de pazã şi investigaţii, potrivit legii;
e) la solicitarea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor, asigurã sprijin specific la acţiunile de monitorizare şi inspecţii.
ART. 23
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) includ temele de cercetare specifice Activitãţilor în programele proprii şi stabilesc nivelul şi modul de finanţare a acestora;
b) includ specialiştii autoritãţii de coordonare a Activitãţilor şi ai proiectantului Sistemului în organismele de selecţie a temelor de cercetare din acest domeniu;
c) avizeazã cursurile de pregãtire a personalului specializat în derularea Activitãţilor, întocmite şi susţinute de proiectantul Sistemului, la propunerea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor.
ART. 24
Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei stabileşte procedurile necesare includerii în Codul ocupaţiilor din România a noilor profesii ale personalului specializat în activitãţi de intervenţii active în atmosferã, potrivit legii.
ART. 25
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, protocoalele din domeniul siguranţei spaţiului aerian;
b) stabilesc zonele de desfãşurare a Activitãţilor în porturi şi aeroporturi;
c) asigurã accesul la bazele aeriene şi aeroporturi pentru desfãşurarea Activitãţii, potrivit legii.
ART. 26
Ministerul Apãrãrii şi instituţiile de sub autoritatea acestuia au urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, împreunã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, protocoalele din domeniul siguranţei spaţiului aerian;
b) stabilesc zonele de desfãşurare a Activitãţilor în porturi şi aeroporturi;
c) asigurã accesul la bazele aeriene, poligoane şi aeroporturi pentru desfãşurarea Activitãţii, potrivit legii;
d) pun la dispoziţia autoritãţii de coordonare a Activitãţilor depozite pãzite pentru materialele pirotehnice utilizate la intervenţii, conform legii.
ART. 27
Autoritãţile publice locale (comisiile judeţene şi consiliile locale, dupã caz) au urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã relaţia de cooperare cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor, unitãţile şi operatorii din Sistem;
b) integreazã Sistemul în Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţã;
c) pun la dispoziţie terenurile necesare implementãrii Sistemului, în limita posibilitãţilor;
d) participã, împreunã cu organizaţiile neguvernamentale de monitorizare, la informarea populaţiei din zonele de protecţie şi de comparaţie referitor la activitãţile din domeniu;
e) acordã prioritate întreţinerii cãilor de acces la unitãţile din zonã;
f) sprijinã activitatea de selecţie a personalului de operare necesar în zonã;
g) participã cu fonduri la acţiunea de implementare şi funcţionare a Sistemului, potrivit legii.

CAP. IV
Asigurarea funcţionãrii Sistemului

ART. 28
Administraţia Naţionalã de Meteorologie furnizeazã produsele meteorologice specializate necesare Activitãţii, în mod gratuit, unitãţilor operaţionale şi altor unitãţi din Sistem, prin Centrul Naţional de Prognozã şi/sau prin centrele meteorologice regionale şi/sau prin unitãţile din structura acestora.
ART. 29
Furnizarea produselor meteorologice specializate se realizeazã gratuit, pe bazã de protocoale de colaborare încheiate între Administraţia Naţionalã de Meteorologie şi autoritatea de coordonare a Activitãţilor pentru fiecare unitate din structura Sistemului.
ART. 30
Cheltuielile ocazionate de transmiterea produselor meteorologice specializate cãtre unitãţile din structura Sistemului, precum şi cheltuielile necesare realizãrii radiosondajelor se suportã din fondurile asigurate de autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 31
Siguranţa spaţiului aerian pe timpul desfãşurãrii Activitãţilor se asigurã prin respectarea strictã de cãtre toate pãrţile implicate a protocoalelor privind intervenţiile active în atmosferã, încheiate între autoritatea de coordonare a Activitãţilor şi instituţiile responsabile cu siguranţa spaţiului aerian.
ART. 32
(1) Protocoalele privind intervenţiile active în atmosferã se aprobã prin ordin comun al autoritãţii de coordonare a Activitãţilor şi al organelor centrale ale administraţiei publice implicate.
(2) Aceste protocoale se completeazã/se modificã cu acordul tututor pãrţilor implicate pe mãsura modificãrilor legilor şi acordurilor în domeniu.
ART. 33
Transportul şi depozitarea rachetelor antigrindinã şi ale altor mijloace pirotehnice utilizate în Activitãţi, de la furnizor sau depozite, se asigurã cu mijloace de transport special amenajate şi echipate, conform reglementãrilor în vigoare, de cãtre operatori atestaţi ai Sistemului, pentru fiecare unitate.
ART. 34
Proiectele de amenajare specialã a mijloacelor de transport se elaboreazã şi se efectueazã de cãtre proiectantul mijloacelor pirotehnice şi/sau rachetelor antigrindinã utilizate în Activitãţi şi se avizeazã de autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 35
Atestatea şi reatestarea amenajãrilor prevãzute la art. 34 revin proiectantului mijloacelor tehnice sau furnizorului acestora, dupã caz, ca activitate de asistenţã tehnicã la exploatarea Sistemului, contractatã cu autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 36
Însoţirea transporturilor de rachete antigrindinã şi/sau de mijloace pirotehnice se executã de militari din unitãţile zonale ale jandarmeriei, în mod gratuit, la solicitarea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor.
ART. 37
Condiţiile de depozitare în depozitele proprii sau ale unitãţilor din cadrul Ministerului Apãrãrii sau ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi obţinerea avizului de funcţionare pentru depozitele proprii sunt cele prevãzute de reglementãrile în domeniu.
ART. 38
Atestarea şi reatestarea personalului angrenat în manipularea rachetelor antigrindinã şi/sau a mijloacelor pirotehnice utilizate în Activitãţi se asigurã de cãtre proiectantul general al Sistemului şi/sau de fabricantul acestor mijloace, potrivit procedurii stabilite de proiectantul general şi avizate de autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 39
(1) Asigurarea pazei obiectivelor din componenţa Sistemului se executã astfel:
a) pentru depozitele de rachete antigrindinã sau mijloacele pirotehnice utilizate în Activitãţi, de cãtre fabricant sau de cãtre unitatea militarã din subordinea Ministerului Apãrãrii sau Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe teritoriul cãrora acestea se construiesc sau sunt situate în localitatea de reşedinţã a acestor unitãţi, în mod gratuit, pe bazã de protocol încheiat între pãrţi;
b) cu personal propriu, atestat, al operatorului, cu firme de pazã sau poliţia comunitarã, pe bazã de protocol şi/sau contract încheiat între pãrţi, contra cost, din bugetul autoritãţii de coordonare a Activitãţilor pentru celelalte obiective.
(2) Poliţia localã este obligatã sã se implice în asigurarea mãsurilor specifice protecţiei acestor obiective, la solicitarea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor sau a unitãţilor din structurã.
ART. 40
(1) Avizul de mediu pentru exploatarea Sistemului se acordã pentru fiecare unitate, la cererea autoritãţii de coordonare a Activitãţilor, potrivit prevederilor legale.
(2) Avizul de mediu se acordã de autoritatea competentã, în baza documentelor care atestã lipsa nocivitãţii materialelor folosite şi/sau rezultate la acţiunea mijloacelor pirotehnice şi/sau rachetelor antigrindinã ori a altor materiale utilizate la Activitãţi.
ART. 41
Documentele de atestare se pun la dispoziţie autoritãţii de coordonare a Activitãţilor de cãtre proiectantul şi/sau fabricantul rachetelor antigrindinã sau al mijloacelor pirotehnice utilizate la Activitãţi.
ART. 42
(1) Asigurarea mãsurilor privind protecţia muncii pentru desfãşurarea Activitãţilor se face astfel:
a) de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor, pentru personalul propriu şi al unitãţilor din structurã;
b) de cãtre operator, pentru personalul acestuia, pe timpul exploatãrii Sistemului.
(2) Cheltuielile necesare asigurãrii protecţiei muncii se asigurã de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor, în limita normelor şi potrivit prevederilor de dotare a acestora.

CAP. V
Controlul şi inspecţia Activitãţilor

ART. 43
Controlul şi inspecţia Activitãţilor se exercitã de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor.
ART. 44
Controlul se exercitã asupra tuturor activitãţilor legate de exploatarea Sistemului şi asupra integritãţii patrimoniului.
ART. 45
Activitãţile se apreciazã dupã eficienţa fizicã a intervenţiei sau atingerea obiectivelor de cercetare ştiinţificã şi se evidenţiazã în documentele operaţionale ale fiecãrei unitãţi.
ART. 46
(1) Documentele operaţionale, stabilite conform prevederilor art. 12, se elaboreazã, se înregistreazã, se evidenţiazã, se pãstreazã şi se arhiveazã de autoritatea de coordonare a Activitãţilor şi unitãţile din structurã, dupã caz.
(2) Documentele operaţionale constituie baza documentelor pentru recepţia serviciului operaţional şi pentru plata cãtre operatorii Sistemului, alãturi de celelalte documente de platã întocmite potrivit legii.
ART. 47
Documentele operaţionale constituie documente juridice opozabile în acţiunile ce privesc Activitãţile, alãturi de documentele constatative elaborate de organizaţiile care monitorizeazã exploatarea Sistemului.
ART. 48
Inspecţia se exercitã, în principal, pentru:
a) constatarea integritãţii patrimoniului dat în folosinţã operatorilor Sistemului;
b) participarea în comisii de cercetare-constatare a unor evenimente ivite în timpul Activitãţilor;
c) constatarea nerespectãrii normelor de protecţie a muncii;
d) participarea la constatarea eficienţei fizice şi economice a Activitãţii;
e) controlul activitãţii operaţionale desfãşurate de operatorii din Sistem;
f) participarea la recepţii de lucrãri, atestãri de tehnicã şi persoane;
g) activitãţi de arbitraj.

CAP. VI
Atestarea calitãţii Activitãţilor

ART. 49
Atestarea calitãţii Activitãţilor revine autoritãţii de coordonare a Activitãţilor, organizaţiilor neguvernamentale de monitorizare prevãzute la art. 16 şi beneficiarilor Activitãţilor, dupã caz.
ART. 50
Atestarea calitãţii Activitãţilor de cãtre autoritatea de coordonare a Activitãţilor se efectueazã în scopul:
a) aprecierii calitative a activitãţii operatorilor din Sistem;
b) elaborãrii, întocmirii, analizei şi arhivãrii documentelor de atestare a calitãţii Activitãţilor;
c) efectuãrii plãţilor cãtre operatorii din Sistem şi cãtre organizaţiile neguvernamentale de monitorizare;
d) aprecierii comparative a activitãţii organizaţiilor de monitorizare;
e) opozabilitãţii ştiinţifice faţã de acţiunile ce privesc activitãţile de intervenţii active în atmosferã, în ţarã şi strãinãtate;
f) constatãrii şi calificãrii dezastrelor naturale meteorologice de proporţii.
ART. 51
Atestarea calitãţii Activitãţilor de cãtre organizaţiile neguvernamentale de monitorizare se efectueazã în scopul obţinerii unei aprecieri calitative independente a Activitãţii, credibilã şi opozabilã în acţiunile ce privesc Activitãţile.
ART. 52
Atestarea calitãţii Activitãţilor se poate efectua şi de cãtre beneficiari, în folos propriu, pentru susţinerea cauzei în acţiuni care privesc Activitatea.
ART. 53
Atestarea calitãţii Activitãţilor se referã în exclusivitate la eficienţa fizicã a intervenţiilor active în atmosferã în zonele protejate.
ART. 54
Documentele de atestare a calitãţii sunt, în principal, urmãtoarele:
a) documentele operaţionale, rapoarte şi acte elaborate de autoritatea de coordonare a Activitãţilor;
b) rapoarte de atestare a calitãţii elaborate de organizaţiile neguvernamentale;
c) actele de atestare a calitãţii, elaborate de beneficiari potrivit normelor proprii de funcţionare.

CAP. VII
Activitãţi experimentale şi de evaluare a efectelor şi riscurilor în domeniu

ART. 55
Activitãţile experimentale în domeniul intervenţiilor active în atmosferã sunt activitãţi de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã şi se referã, în principal, la:
a) combaterea cãderilor de grindinã în folosul economiei şi populaţiei, având în vedere protecţia principalelor bazine pomicole, viticole, serelor şi a culturilor din zona de responsabilitate a unitãţilor din Sistem;
b) combaterea secetei severe, îndeosebi în Câmpia Românã, Dobrogea şi sud-estul Moldovei;
c) uniformizarea precipitaţiilor, în principal în zonele colinare şi de munte;
d) combaterea ceţei dense, în porturi şi aeroporturi;
e) combaterea tornadelor locale, în principal în Câmpia Românã şi Câmpia de Vest;
f) combaterea fulgerelor intense.
ART. 56
Activitãţile experimentale de acest tip se prevãd obligatoriu în program.
ART. 57
Activitãţile experimentale ale autoritãţii de coordonare a Activitãţilor se desfãşoarã obligatoriu pe bazã de programe de experimentare, în baza unor teme de cercetare ştiinţificã elaborate de autoritatea de coordonare a Activitãţilor, în colaborare cu instituţii române sau strãine din domeniu, în scopul dezvoltãrii tehnologiilor, perfecţionãrii metodologiilor de evaluare a efectelor şi a riscurilor Activitãţilor, precum şi ca activitate preliminarã de exploatare.
ART. 58
Introducerea în dotare a mijloacelor tehnice pentru intervenţii active, achiziţionate din producţia internã sau import, parcurge obligatoriu etapa de activitate experimentalã pentru confirmarea calitãţii acestora şi evaluarea efectelor şi a riscurilor generate de utilizarea lor.
ART. 59
(1) Utilizarea agenţilor de tip nou în domeniu este permisã numai dupã prezentarea buletinelor de analize care sã confirme ecologitatea şi compatibilitatea acestora, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.
(2) Buletinele de analizã se emit de laboratoare autorizate internaţional sau de laboratoare naţionale acreditate metrologic pentru acest tip de agenţi.
ART. 60
(1) Activitãţile experimentale se desfãşoarã obligatoriu cu amploare gradualã, în cadrul experimentelor ştiinţifice trebuind sã se parcurgã etapele privind simularea în laborator, expertiment local de micã amploare şi experiment ştiinţific cu obiectiv funcţional.
(2) Omologarea tehnologiei rezultate se face dupã procedura utilizatã la omologarea unitãţilor din Sistem, cu concluzii privind evaluarea efectelor şi a riscurilor acestor activitãţi.

CAP. VIII
Sancţiuni. Dispoziţii finale

ART. 61
Încãlcarea prevederilor prezentului regulament atrage rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã, civilã sau penalã, potrivit legii.
ART. 62
Anexa face parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXĂ
-----
la regulament
-------------

DEFINIŢII

1. Intervenţiile active în atmosferã sunt acţiuni de modificare a stãrii microfizice şi macrofizice a atmosferei pentru înlãturarea sau atenuarea efectelor distructive ori dãunãtoare ale fenomenelor meteorologice prognozate sau constatate cu mijloace tehnico-ştiinţifice ori pentru obţinerea de condiţii meteorologice favorabile.
În sintezã, pot fi definite ca activitãţi de modificare artificialã a vremii.
2. Sistemul naţional antigrindinã şi de creştere a precipitaţiilor (Sistemul) este un ansamblu coerent organizatoric şi funcţional, conţinând mijloace tehnice şi personal specializat în acţiuni de intervenţii active în atmosferã.
3. SIMIN este Sistemul naţional meteorologic integrat, din structura Administraţiei Naţionale de Meteorologie.
4. Centrul zonal de coordonare este partea Sistemului care coordoneazã acţiuni de intervenţie activã în atmosferã la care participã mai multe unitãţi de combatere a cãderilor de grindinã şi/sau unitãţi de creştere a precipitaţiilor şi/sau în colaborare cu unitãţi similiare din ţãrile vecine, într-o zonã geograficã şi fizicã a României.
5. Unitatea de combatere a cãderilor de grindinã este partea operaţionalã a Sistemului, autonomã operaţional, care înlãturã sau atenueazã efectele distructive ale cãderilor de grindinã din zona sa de protecţie.
6. Unitatea de creştere a precipitaţiilor este partea operaţionalã şi/sau de cercetare a Sistemului destinatã sã realizeze intervenţii active în atmosferã, singurã sau împreunã cu unitãţi similare din ţarã ori ţãrile vecine, în scopul modificãrii vremii în zona de interes, în cadrul unor programe experimentale sau operaţionale.
7. Mijloacele tehnice de combatere a grindinei sunt ansambluri complexe mecanice, pirotehnice, chimice, utilizate în unitãţile de combatere a cãderilor de grindinã, conform tehnologiei aplicate.
8. Tehnologia de combatere a cãderilor de grindinã reprezintã totalitatea metodelor şi activitãţilor din Sistem destinate sã previnã sau sã micşoreze pagubele produse de grindinã, în zonele protejate.
9. Produsele meteorologice specializate sunt produsele meteorologice elaborate potrivit normelor stabilite de Administraţia Naţionalã de Meteorologie şi autoritatea de coordonare a Activitãţilor, utilizate în domeniul Activitãţii.
10. Racheta antigrindinã este vectorul purtãtor al agentului activ utilizat în cadrul tehnologiei de combatere a cãderilor de grindinã.
11. Punctul de comandã este centrul decizional al unei unitãţi, din care se asigurã conducerea întregii activitãţi în conformitate cu tehnologia de intervenţii active în atmosferã.
12. Punctul de lansare este componenta de execuţie a unitãţii din care se asigurã lansãrile rachetelor antigrindinã la timp şi în condiţii de siguranţã.
13. Zona protejatã (ţintã) este o arie stabilitã sã fie protejatã la cãderile de grindinã.
14. Zona cu precipitaţii crescute şi/sau uniformizate este o arie geograficã extinsã în care se executã acţiuni de intervenţie activã în atmosferã pentru creşterea şi/sau uniformizarea precipitaţiilor, numitã şi zonã de interes.
15. Zona de comparaţie este suprafaţa adiacentã zonei protejate, stabilitã conform criteriilor din domeniu, în care se executã activitatea de monitorizare a Activitãţilor.
16. Eficienţa fizicã a intervenţiei active în atmosferã reprezintã eficienţa acestei activitãţi, comensuratã numai prin elementele definitorii pentru succesul acesteia şi calculatã ca atare.
17. Eficienţa economicã a intervenţiei active în atmosferã reprezintã protecţia asiguratã operatorilor economici şi populaţiei din zona protejatã/zona de intervenţie, calculatã ca atare.
18. Proiectantul general al Sistemului este persoana juridicã românã care elaboreazã concepţia pentru Sistem şi asigurã avizele şi activitãţile conform prezentului regulament.
19. Organizaţia neguvernamentalã de monitorizare este instituţia care se ocupã cu supravegherea şi evaluarea calitãţii intervenţiilor active în atmosferã.
20. Dezastre naturale meteorologice de proporţii, în sensul prezentului regulament, reprezintã cãderea de precipitaţii în cantitate cel puţin triplã faţã de media multianualã consideratã, pe bazin hidrografic, care s-a datorat Activitãţilor şi care a condus la inundaţii de proporţii în bazinul respectiv.
La combaterea grindinei se considerã dezastru natural meteorologic de proporţii atunci cînd, ca urmare a Activitãţilor, se produce un strat de grindinã de minimum 5 cm pe mai mult de 25% din suprafaţa zonei protejate.
21. Forţa majorã la siguranţa spaţiului aerian este situaţia demonstrabilã prin probe înregistrate în momentul producerii, în care din motive tehnice, accidentale, cursul unui zbor nu poate fi scos în afara zonelor în care se executã acţiuni de combatere a grindinei.
22. Mijloacele tehnice de intervenţii active (altele decât cele de combatere a grindinei) sunt mijloacele tehnice şi echipamentele folosite în intervenţii active în atmosferã.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016