Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
REGULAMENT din 13 noiembrie 2025 privind organizarea şi funcţionarea Colegiului Geodezilor din România şi de exercitare a profesiei de geodez
────────── Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 7 din 13 noiembrie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1122 din 5 decembrie 2025. ────────── CAP. I Organizarea şi funcţionarea Colegiului Geodezilor din România ART. 1 (1) Colegiul Geodezilor din România, denumit în continuare CGR, înfiinţat prin Legea nr. 267/2024 privind organizarea, exercitarea profesiei de geodez, precum şi înfiinţarea Colegiului Geodezilor din România, se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor legale şi ale prezentului Regulament de organizare şi funcţionare a Colegiului Geodezilor din România şi de exercitare a profesiei de geodez, denumit în continuare regulament. (2) CGR este organizaţia profesională, la nivel naţional, a geodezilor cu drept de semnătură, cu personalitate juridică, nonprofit, apolitică, de interes public, cu patrimoniu şi buget proprii, autonomă şi independentă.
ART. 2 CGR are, potrivit legii, rolul de a reprezenta şi de a ocroti, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, profesia de geodez ca profesie liberală, independentă şi reglementată, atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional.
ART. 3 Sediul CGR este în municipiul Bucureşti.
ART. 4 (1) La nivelul fiecărui judeţ, inclusiv la nivelul municipiului Bucureşti se constituie şi se înfiinţează, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, filiale teritoriale ale CGR cu personalitate juridică. (2) Filialele teritoriale reprezintă CGR la nivel teritorial şi exercită atribuţiile prevăzute de prezentul regulament.
ART. 5 În vederea realizării scopului pentru care a fost înfiinţat, CGR exercită atribuţiile prevăzute de lege, respectiv: a) urmăreşte ca exercitarea profesiei de geodez pe teritoriul României să se facă de către persoane calificate şi competente profesional şi conform legii, prezentului regulament şi prevederilor codului deontologic; b) acordă, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, dreptul de semnătură geodezilor care, negăsindu-se într-o situaţie de incompatibilitate, întrunesc condiţiile de calificare, competenţă profesională şi de onorabilitate; c) dezvoltă şi administrează Registrul naţional al geodezilor care au drept de semnătură şi pot practica profesia de geodez pe teritoriul României; d) înscrie în Registrul naţional al geodezilor geodezii cetăţeni ai altor state care, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, exercită profesia de geodez pe teritoriul României cu caracter temporar sau ocazional; e) gestionează, împreună cu Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Registrul naţional al geodezilor; f) protejează şi promovează, în orice mod şi în condiţiile legii, calitatea serviciilor efectuate de către geodezii cu drept de semnătură; g) propune Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară reglementări normative specifice, în vederea promovării lor; h) reprezintă interesele membrilor săi în faţa beneficiarilor, autorităţilor publice şi în faţa organismelor patronale interne şi internaţionale, precum şi în faţa organismelor profesionale interne şi internaţionale, astfel încât independenţa profesională a geodezului să fie respectată; i) înscrie în Registrul naţional al geodezilor şi ţine evidenţa formelor liberale de exercitare a profesiei de geodez; j) sesizează Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în vederea efectuării controlului de legalitate prevăzut de lege; k) organizează şi gestionează un sistem de protecţie a dreptului de autor al geodezilor cu drept de semnătură pentru proiectele şi/sau lucrările elaborate, inclusiv prin acordarea de dată certă respectivelor proiecte sau lucrări; l) aprobă încheierea unor protocoale cu Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, precum şi cu alte instituţii ale statului ori cu alte organizaţii profesionale; m) înscrie în Registrul naţional al geodezilor, la capitolul persoane juridice, societăţile cu personalitate juridică furnizoare de servicii de geodezie.
ART. 6 În condiţiile aprobate de către Consiliul naţional al CGR şi în limita fondurilor aprobate pentru o anumită destinaţie, CGR poate desfăşura şi alte activităţi, după cum urmează: a) organizează şi susţine proiecte de interes pentru profesia de geodez sau pentru membrii săi; b) iniţiază şi sprijină, la nivel naţional şi internaţional, proiectele elaborate de membrii săi, prin facilitarea accesului la informaţii şi resurse relevante, promovarea colaborărilor profesionale, organizarea de evenimente informative şi reprezentarea intereselor acestora în faţa autorităţilor, în vederea susţinerii unei dezvoltări durabile a României; c) organizează şi susţine financiar, din surse proprii sau atrase, expoziţii tematice specifice profesiei, editarea de cărţi, cataloage, albume şi reviste de specialitate şi acordă premii de excelenţă pentru lucrări şi activitate profesională şi ştiinţifică şi/sau burse de studii/cercetare pentru membri şi studenţi din domeniul geodeziei; d) iniţiază şi sprijină, prin acţiuni de informare, colaborare şi promovare, programe naţionale destinate creşterii calităţii vieţii, valorificând mijloacele şi expertiza oferite de domeniul geodeziei, în parteneriat cu instituţii publice, organizaţii nonguvernamentale şi alte entităţi relevante; e) iniţiază şi, după caz, finanţează cercetări de specialitate prin programe de cercetare proprii sau desfăşurate în parteneriat, studii de specialitate, acordă burse de studii sau de cercetare pentru membrii săi şi studenţii la geodezie; f) iniţiază şi, după caz, finanţează cheltuielile pentru documentare profesional-ştiinţifică în ţară şi în străinătate, schimburi de experienţă, dezbateri profesionale şi ştiinţifice, conferinţe, seminare, mese rotunde, alte tipuri de manifestări ştiinţifice; g) participă la programele culturale naţionale şi europene, în mod special ale Uniunii Europene, şi încheie în acest scop contracte de asociere şi colaborare cu autorităţi publice centrale şi locale, cu parteneri publici şi privaţi din ţară şi din străinătate, inclusiv pentru obţinerea unor finanţări nerambursabile din fonduri europene; h) cooperează cu organisme şi asociaţii profesionale din domeniul geodeziei sau din domenii complementare; i) acordă ajutoare financiare membrilor aflaţi în dificultate.
ART. 7 Organele de conducere ale CGR sunt: a) Conferinţa naţională; b) Consiliul naţional; c) Colegiul director; d) preşedintele CGR.
ART. 8 Conferinţa naţională a CGR este organul suprem de conducere şi este constituită din delegaţi ai filialelor teritoriale ale CGR desemnaţi potrivit prevederilor prezentului regulament.
ART. 9 (1) Conferinţa naţională se întruneşte în şedinţe ordinare, odată la doi ani, precum şi în şedinţe extraordinare. (2) Şedinţele ordinare se organizează, după caz, în ultimul trimestru al anului sau cu 3 luni înaintea datei ajungerii la termen a mandatelor membrilor organelor de conducere sau de control ori de disciplină care au fost aleşi în şedinţele precedente ale Conferinţei naţionale. (3) Şedinţele extraordinare se convoacă ori de câte ori este necesară o hotărâre a Conferinţei naţionale. (4) Conferinţa naţională se convoacă în şedinţe ordinare de către Consiliul naţional, preşedintele CGR sau de către Colegiul director, cu minimum 30 de zile înaintea datei la care urmează să aibă loc şedinţa, iar cea extraordinară cu minimum 10 zile. (5) Convocarea membrilor Conferinţei naţionale se face prin transmiterea adresei de convocare la sediul filialei locale prin e-mail, precum şi prin publicare pe site-ul CGR. Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informaţii despre şedinţă: a) data şi ora desfăşurării; b) modalitatea de desfăşurare a şedinţei, respectiv fizic, online, mixt; c) locul desfăşurării, în cazul şedinţelor desfăşurate cu participarea fizică, sau aplicaţiile electronice folosite, în cazul şedinţelor desfăşurate prin mijloace electronice; d) ordinea de zi; e) materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi; f) invitaţia de a formula şi depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri; g) termenul până la care se pot depune amendamentele.
ART. 10 (1) Conferinţa naţională a CGR este legal constituită, la prima convocare, în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul delegaţilor filialelor teritoriale, iar hotărârile se adoptă cu votul pozitiv al majorităţii membrilor prezenţi. (2) Dacă la prima convocare condiţia de prezenţă nu este îndeplinită, la a doua convocare, ce va avea loc după cel puţin 14 zile de la data la care ar fi trebuit să aibă loc şedinţa, Conferinţa naţională este legal constituită în prezenţa majorităţii absolute a membrilor ei şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi. (3) Data la care se organizează a doua şedinţă a Conferinţei naţionale se poate prevedea în prima convocare sau, după caz, se organizează o nouă convocare. Ordinea de zi stabilită pentru prima şedinţă rămâne nemodificată. (4) Dacă nici la a doua convocare nu se îndeplineşte condiţia de prezenţă a membrilor, se reia întreaga procedură de organizare şi de convocare a Conferinţei naţionale. În măsura în care este cazul, după consultarea Colegiului director, preşedintele CGR convoacă Consiliul naţional pentru a se lua, dacă este cazul, anumite decizii cu privire la activitatea CGR.
ART. 11 Conferinţa naţională a CGR are următoarele atribuţii: a) adoptă şi modifică, cu avizul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Regulamentul de organizare şi funcţionare a CGR şi de exercitare a profesiei de geodez; b) adoptă şi modifică, cu avizul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Codul deontologic al profesiei de geodez; c) adoptă şi modifică, cu avizul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Regulamentul-cadru pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea filialelor teritoriale; d) adoptă organigrama şi statul de funcţii ale CGR; e) alege şi revocă preşedintele CGR; f) alege şi revocă membrii Consiliului naţional al CGR; g) alege membrii Comisiei de cenzori şi membrii Comisiei de disciplină organizate la nivelul CGR; h) aprobă valoarea cotizaţiilor anuale unice ale membrilor CGR şi a penalităţilor pentru întârzierea la plata cotizaţiei; i) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al CGR pe o perioadă de 2 ani; j) aprobă execuţia bugetară.
ART. 12 (1) Delegaţii filialelor teritoriale la Conferinţa naţională sunt desemnaţi prin votul conferinţei teritoriale a filialei pentru fiecare convocare a Conferinţei naţionale. O filială are dreptul de a desemna un delegat dacă are cel puţin 25 de membri înregistraţi şi, suplimentar, câte un delegat în plus pentru fiecare nou prag depăşit de 25 de membri înregistraţi. (2) În şedinţa de desemnare a delegaţilor, conferinţa teritorială desemnează şi membri supleanţi corespunzător numărului de membri delegaţi. (3) Delegaţii supleanţi vor înlocui delegaţii titulari, care comunică filialei teritoriale, cu cel puţin 24 de ore înainte de data Conferinţei naţionale, imposibilitatea participării la lucrările acesteia. Preşedintele filialei teritoriale va notifica delegatul supleant despre preluarea de către acesta a calităţii de delegat al filialei la şedinţa Conferinţei naţionale. (4) Poate avea calitatea de delegat, titular sau supleant, al filialei la Conferinţa naţională a CGR membrul conferinţei teritoriale care are cotizaţia de membru plătită la zi. (5) Numărul membrilor filialei, la data desemnării delegaţilor, numele delegaţilor titulari şi ale supleanţilor, precum şi datele lor de contact, respectiv adresa de corespondenţă, numărul de telefon şi adresa de e-mail, vor fi comunicate CGR în cel mult 3 zile de la data desemnării acestora. (6) Filialele constituite prin asocierea membrilor CGR din judeţele limitrofe în care nu s-au putut constitui filiale vor asigura prezenţa a câte unui delegat dintre membrii fiecărui judeţ pe care filiala îl reprezintă.
ART. 13 Conferinţa naţională îşi aprobă propriul regulament de organizare şi de desfăşurare a şedinţelor. Conform propriului regulament, şedinţele Conferinţei naţionale se pot desfăşura şi în sistem online de videoconferinţă.
ART. 14 Consiliul naţional este organul de conducere al CGR care coordonează activitatea CGR între reuniunile conferinţelor naţionale.
ART. 15 (1) Consiliul naţional al CGR este format din reprezentanţi ai filialelor aleşi de către Conferinţa naţională pentru un mandat de 4 ani dintre candidaţii desemnaţi de fiecare filială. Preşedintele CGR este membru de drept al Consiliului naţional. (2) Numărul reprezentanţilor la care are dreptul fiecare filială este de un reprezentant dacă are până la 100 membri şi, în măsura în care este cazul, câte un reprezentant pentru fiecare 100 de membri. Numărul de reprezentanţi se stabileşte la data la care filiala trimite către Conferinţa naţională lista de candidaţi. (3) Desemnarea reprezentanţilor se face prin vot secret şi în ordinea numărului de voturi obţinut, de Conferinţa naţională, din lista de candidaţi comunicată de fiecare filială teritorială. Fiecare membru al Conferinţei naţionale îşi exprimă votul doar pentru un candidat din fiecare listă a filialei teritoriale. În caz de egalitate a numărului de voturi se organizează un nou tur de scrutin doar cu respectivii candidaţii clasaţi la egalitate de voturi.
ART. 16 (1) Filialele pot propune ca membru al Consiliului naţional doar persoanele care şi-au exprimat în scris voinţa de a primi şi exercita mandatul de membru al Consiliului naţional şi care îndeplinesc următoarele condiţii: a) sunt membri ai filialei; b) au drept de semnătură; c) au cotizaţia de membru plătită la zi.
(2) Membrii în Consiliul naţional nu pot exercita mai mult de două mandate consecutive în aceeaşi funcţie. (3) Pot fi propuşi de filiale ca membru al Consiliului naţional inclusiv persoanele care sunt delegaţi în Conferinţa naţională a CGR.
ART. 17 O filială are dreptul de a propune câte un candidat pentru fiecare 25 de membri ai filialei.
ART. 18 Consiliul naţional al CGR are următoarele atribuţii: a) avizează propunerea Colegiului director pentru proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ce urmează să fie aprobat de Conferinţa naţională; b) în vederea îndeplinirii operaţiunilor de raportare anuale, aprobă execuţia bugetară operaţională a anului fiscal încheiat, pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de Conferinţa naţională şi a raportului Comisiei de cenzori; c) aprobă cuantumul indemnizaţiilor lunare ale preşedintelui CGR, celor doi vicepreşedinţi, secretarului, indemnizaţia de şedinţă a membrilor Comisiei de disciplină de la nivel naţional, precum şi indemnizaţia membrilor Colegiului director; d) aprobă cuantumul cheltuielilor ce pot fi decontate, ocazionate de deplasări în alte localităţi decât cea de domiciliu; e) aprobă încheierea contractelor a căror valoare depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 50.000 de euro; f) aprobă proiectele CGR referitoare la organizarea şi implementarea la nivel naţional a unor mijloace organizatorice, administrative, logistice, inclusiv de IT, de natură a servi derulării în condiţii optime a activităţii sale la nivel naţional, a activităţii filialelor teritoriale sau membrilor săi; g) aprobă, la propunerea Colegiului director, desfăşurarea unor activităţi cu caracter economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare şi patrimoniale ale CGR; h) avizează proiectele de modificare a Regulamentului de organizare şi funcţionare a CGR şi de exercitare a profesiei de geodez, ce urmează a fi supuse aprobării Conferinţei naţionale; i) avizează proiectul regulamentului-cadru de înfiinţare, organizare şi funcţionare a filialelor, precum şi proiectele de modificare; j) fundamentează, prin comisii anume desemnate, valoarea cotizaţiilor anuale unice ale membrilor CGR, ce urmează a fi propuse Conferinţei naţionale spre aprobare; k) avizează proiectul de organigramă şi de stat de funcţii ale CGR, ce urmează a fi supuse aprobării Conferinţei naţionale, precum şi proiectele de modificare a acestora; l) analizează activitatea Colegiului director şi stabileşte, dacă este cazul, luarea unor măsuri organizatorice sau efectuarea unor acţiuni; m) alege şi revocă, după caz, membrii Colegiului director; n) aprobă valoarea taxelor percepute de CGR pentru înscrierile în Registrul naţional al geodezilor efectuate.
ART. 19 (1) Consiliul naţional se convoacă de către preşedintele CGR, de către majoritatea simplă a membrilor Colegiului director sau de către majoritatea calificată a membrilor Consiliului naţional cel puţin o dată la 6 luni sau ori de câte ori este necesar. (2) Convocarea membrilor Consiliului naţional se face prin transmiterea adresei de convocare la sediul filialei locale şi la adresa de e-mail a membrului Consiliului naţional cu minimum 5 zile înaintea datei la care urmează să aibă loc şedinţa. (3) Consiliul naţional lucrează în prezenţa majorităţii absolute a membrilor săi şi ia decizii cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. (4) Dacă la prima convocare condiţia de prezenţă nu este îndeplinită, se organizează o nouă şedinţă, ce va avea loc după cel puţin 5 zile de la data şedinţei în care condiţia de cvorum nu a fost îndeplinită. La aceasta a doua şedinţă, Consiliul naţional este legal constituit în prezenţa majorităţii absolute a membrilor săi şi ia decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi. (5) Data la care se organizează a doua şedinţă a Consiliului naţional se poate prevedea în prima convocare sau, după caz, se organizează o nouă convocare. Ordinea de zi stabilită pentru prima şedinţă rămâne nemodificată, lucru care se precizează în convocare. (6) Dacă nici la a doua convocare nu se îndeplineşte condiţia de prezenţă, se reia întreaga procedură de organizare şi de convocare a Consiliului naţional. (7) Consiliul naţional îşi aprobă propriul regulament de pregătire, organizare şi de desfăşurare a şedinţelor. Conform propriului regulament, şedinţele Consiliului naţional se pot desfăşura şi în sistem online de videoconferinţă.
ART. 20 Colegiul director este format din 13 membri, după cum urmează: a) preşedintele CGR; b) doi vicepreşedinţi; c) secretarul general al CGR; d) reprezentantul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară; e) câte un reprezentant al fiecărei regiuni de dezvoltare a României, aşa cum sunt acestea prevăzute de Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 21 (1) Vicepreşedinţii şi secretarul general al CGR, precum şi reprezentanţii regiunilor de dezvoltare se aleg de către Consiliul naţional dintre membrii săi. (2) Alegerea reprezentantului fiecărei regiuni de dezvoltare se face, pe fiecare regiune în parte, în baza candidaturilor depuse de către reprezentanţii în Consiliul naţional ai filialelor din regiunea respectivă. (3) Unul dintre cei doi vicepreşedinţi coordonează şi răspunde de activităţile şi proiectele cu caracter profesional, iar celălalt coordonează şi răspunde de activităţile şi proiectele cu privire la organizarea şi funcţionarea CGR.
ART. 22 (1) Colegiul director se întruneşte lunar, potrivit propriei decizii, sau ori de câte ori este cazul, la convocarea preşedintelui CGR, a reprezentantului Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau la solicitarea a cel puţin cinci dintre membrii săi. (2) Colegiul director este legal constituit dacă sunt prezenţi cel puţin şapte dintre membrii săi şi ia decizii cu majoritate simplă de voturi. În caz de egalitate a numărului de voturi, votul preşedintelui CGR este hotărâtor. (3) Şedinţele Colegiului director sunt conduse de către preşedintele CGR şi se pot desfăşura şi online în sistem videoconferinţă.
ART. 23 Colegiul director supraveghează şi asigură, luând deciziile necesare funcţionării şi îndeplinirii atribuţiilor legale de către CGR.
ART. 24 Colegiul director al CGR are următoarele atribuţii: a) decide cu privire la emiterea certificatului privind acordarea dreptului de semnătură şi înscrierea în Registrul naţional al geodezilor; b) decide cu privire la înscrierea în Registrul naţional al geodezilor, Partea a V-a, a geodezilor cetăţeni ai altor state care au dreptul de a exercita profesia pe teritoriul României ca urmare a recunoaşterii dreptului obţinut în alt stat din Uniunea Europeană; c) aprobă încheierea contractelor în numele CGR; d) fundamentează şi susţine spre aprobare propunerea valorii cotizaţiilor unice ale membrilor CGR; e) întocmeşte proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli şi îl supune avizării Consiliului naţional, inclusiv rectificările acestuia; f) elaborează şi fundamentează organigrama şi statul de funcţii ale CGR; g) aprobă regulamentul intern privind funcţionarea aparatului administrativ al CGR; h) acceptă sponsorizările, donaţiile, legatele sau alte liberalităţi făcute către CGR; i) întocmeşte raportul anual de activitate şi îl supune spre aprobare Consiliului naţional; j) propune ordinea de zi a Consiliului naţional şi a Conferinţei naţionale; k) îndeplineşte orice altă atribuţie legală, precum şi orice altă sarcină stabilită prin hotărârea Conferinţei naţionale sau decizia Consiliului naţional ori necesară bunei funcţionări a CGR.
ART. 25 Preşedintele CGR este ales de către Conferinţa naţională dintre membrii săi care au o vechime în profesie de cel puţin 7 ani şi are următoarele atribuţii: a) conduce întreaga activitate curentă a CGR; b) convoacă şi conduce şedinţele Conferinţei naţionale, Consiliului naţional şi Colegiului director; c) reprezintă CGR în relaţiile sale cu persoane fizice sau juridice ori cu autorităţi din România şi din străinătate; d) încheie contractele în numele CGR; e) ordonanţează cheltuielile bugetare ale CGR; f) aprobă ordinea de zi a Colegiului director; g) semnează, pentru conformitate, hotărârile Conferinţei naţionale, deciziile Consiliului naţional şi ale Colegiului director, precum şi orice alt document care reflectă deciziile instituţiei; h) exprimă public poziţia oficială a CGR; i) îndeplineşte alte sarcini stabilite de celelalte organe de conducere ale CGR.
ART. 26 (1) În situaţia în care preşedintele CGR este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, din motive medicale sau ca urmare a lipsei sale din ţară, pentru o perioadă mai mare de 10 zile, poate delega, parţial sau total, exercitarea atribuţiilor sale către un vicepreşedinte. Dacă în actul de delegare nu sunt precizate atribuţiile delegate, se prezumă că au fost delegate toate atribuţiile. (2) Delegarea atribuţiilor nu se poate face pentru o perioadă mai mare de 30 de zile. (3) Atunci când, din motive obiective, preşedintele CGR este în imposibilitatea delegării atribuţiilor sale către unul dintre vicepreşedinţi, îşi dă demisia din funcţia de preşedinte sau este în imposibilitatea exercitării funcţiei pentru o perioadă mai mare de 30 de zile se convoacă Consiliul naţional, care decide care dintre cei doi vicepreşedinţi exercită funcţia de preşedinte interimar până la data organizării noilor alegeri.
ART. 27 (1) Secretarul general exercită atribuţii de coordonare şi control în domeniul administrativ şi formal organizatoric, având rolul de a asigura coerenţa şi legalitatea proceselor instituţionale din perspectiva formalizării acestora, colaborând în mod direct cu Serviciul juridic al CGR. (2) În exercitarea funcţiei, secretarul general are următoarele atribuţii principale: a) coordonează activităţile de înregistrare, evidenţă, circulaţie, păstrare şi arhivare a documentelor oficiale ale CGR, inclusiv a tuturor registrelor CGR, în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative aplicabile; b) organizează şi coordonează procesul de convocare a organelor de conducere ale CGR, potrivit dispoziţiilor legale, statutare şi regulamentare; c) coordonează activităţile legate de organizarea şi desfăşurarea şedinţelor structurilor de conducere, Conferinţa naţională, Consiliul naţional şi Colegiul director, cu privire la pregătirea documentaţiei, ordinea de zi, redactarea şi arhivarea proceselor-verbale, comunicarea hotărârilor etc.; d) organizează şi gestionează un sistem unitar de evidenţă, arhivare şi urmărire a hotărârilor şi deciziilor adoptate de organele de conducere, asigurând accesibilitatea, trasabilitatea şi respectarea termenelor de aplicare; e) asigură respectarea normelor şi procedurilor interne privind circuitul documentelor, transparenţa decizională şi formalizarea actelor administrative; f) colaborează cu celelalte compartimente pentru asigurarea integrării şi armonizării procedurilor administrative la nivelul instituţiei; g) informează Colegiul director de îndată cu privire la orice disfuncţionalitate constatată şi solicită sprijinul preşedintelui CGR pentru realizarea atribuţiilor sale ori de câte ori se impune; h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin regulamentul intern, dispoziţii ale preşedintelui CGR sau acte normative în vigoare, care decurg din natura funcţiei şi sunt necesare bunei funcţionări a CGR.
ART. 28 (1) După alegerea noilor organe de conducere ale CGR, secretarul general asigură şi realizează predarea evidenţei hotărârilor şi deciziilor adoptate de organele de conducere, a proiectelor aflate în lucru şi a arhivei CGR şi a registrelor CGR către noul secretar general ales. Predarea se face pe bază de proces-verbal. (2) Până la finalizarea procesului de predare-primire a întregii evidenţe, hotărârilor şi deciziilor adoptate de organele de conducere, a proiectelor aflate în lucru şi a arhivei CGR, secretarul general nu este descărcat de gestiune. Procesulverbal de predare-primire se redactează în 5 exemplare, din care unul rămâne la persoana care predă, un exemplar la persoana care primeşte, un exemplar se înmânează preşedintelui căruia îi încetează mandatul, un exemplar preşedintelui ales, iar un exemplar se păstrează în arhiva CGR. Preşedinţii şi secretarii semnează pe fiecare proces-verbal confirmând primirea a câte unui exemplar.
ART. 29 (1) Comisia de cenzori funcţionează cu 3 membri aleşi de către Conferinţa naţională dintre membrii ei, pentru un mandat de 4 ani, şi un expert contabil autorizat. Calitatea de membru al Comisiei de cenzor este incompatibilă cu cea de membru al Consiliului naţional sau al Colegiului director. (2) Membrul expert autorizat, persoană fizică sau persoană juridică autorizată să presteze activităţi de contabilitate şi/sau audit, se propune de către Colegiul director şi se aprobă de către Conferinţa naţională.
ART. 30 Comisia de cenzori asigură controlul financiar intern al CGR şi are următoarele atribuţii: a) verifică modul în care s-au colectat veniturile şi s-au efectuat cheltuielile, modalitatea în care este administrat patrimoniul CGR, precum şi bilanţul contabil, sub aspectul corectitudinii datelor şi a evidenţelor în documentele contabile; b) verifică dacă operaţiunile financiare ale CGR se regăsesc în hotărârile Colegiului director şi dacă acestea sunt conforme cu bugetul aprobat; c) întocmeşte rapoartele trimestriale de verificare, precum şi raportul anual de descărcare de gestiune a forurilor alese ale CGR şi îl prezintă Consiliului naţional şi, după caz, Conferinţei naţionale; d) întocmeşte un raport general de descărcare de gestiune a forurilor alese ale CGR pe perioada mandatului şi îl prezintă Conferinţei naţionale spre aprobare.
ART. 31 (1) Raportul Comisiei de cenzori se elaborează de către expertul contabil autorizat în termen de maximum 60 de zile de la data încheierii anului fiscal. După finalizarea raportului de către acesta, împreună cu ceilalţi membri ai comisiei de cenzori, raportul se semnează obligatoriu de toţi membrii comisiei. Un exemplar al raportului se înmânează şi preşedintelui CGR în termen de maximum 10 zile de la întocmire. Eventualele opinii separate ale membrilor Comisiei de cenzori se vor consemna în raport. (2) Raportul Comisiei de cenzori se prezintă de către expertul contabil sau de către un alt membru al comisiei în faţa Conferinţei naţionale sau, după caz, Consiliului naţional.
ART. 32 Alegerea şi revocarea membrilor organelor de conducere, a preşedintelui, a membrilor Comisiei de cenzori şi ai comisiei de disciplină se fac prin vot secret.
ART. 33 Mandatele de membru în Consiliul naţional, în Colegiul director şi de preşedinte al CGR nu pot fi dobândite şi exercitate mai mult de două ori consecutiv în aceeaşi funcţie.
ART. 34 (1) Încetarea mandatului de membru al organelor de conducere intervine în următoarele situaţii: a) demisie; b) deces; c) pierderea calităţii de membru al CGR; d) revocare; e) imposibilitatea exercitării funcţiei.
(2) În cazul membrilor organelor de conducere ale filialei, încetarea mandatului intervine şi în situaţia în care membrul respectivei filiale se transferă la o altă filială.
ART. 35 (1) Revocarea din funcţie sau din calitatea de reprezentant în organele de conducere ale CGR, atât la nivel naţional, cât şi la nivel teritorial, se face de către forul care l-a ales pe cel în cauză, la sesizarea Colegiului director sau din oficiu. (2) Revocarea se poate face pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce decurg din mandatul primit sau pentru atingeri grave aduse imaginii corpului profesional.
ART. 36 (1) Veniturile CGR pentru realizarea atribuţiilor, desfăşurarea activităţilor aprobate şi pentru funcţionare se constituie din: a) cotizaţia membrilor; b) taxa de înscriere în CGR; c) venituri rezultate din manifestări ştiinţifice; d) venituri rezultate din desfăşurarea unor activităţi economice; e) venituri ce rezultă din drepturi editoriale; f) taxe pentru serviciile prestate membrilor săi; g) donaţii legale, sponsorizări, legatele sau alte liberalităţi făcute către CGR; h) penalităţile percepute pentru întârzierea la plata cotizaţiei; i) alte surse, în condiţiile legii.
(2) Valoarea cotizaţiei şi a penalităţilor datorate pentru neplata cotizaţiei la termen se aprobă de către Conferinţa naţională în baza fundamentării făcute de către Consiliul naţional şi în corelare cu prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli ce urmează a fi adoptat.
ART. 37 Veniturile CGR se folosesc, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de către Conferinţa naţională, pentru realizarea atribuţiilor şi a activităţilor şi derularea proiectelor stabilite de către Conferinţa naţională, Consiliul naţional sau Colegiul director.
ART. 38 (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al CGR este multianual, respectiv pe 2 ani, şi se aprobă de către Conferinţa naţională. (2) În vederea îndeplinirii obligaţiilor legale de raportare, anual, în primul trimestru al fiecărui an, Colegiul director, în baza raportului cenzorilor, aprobă bugetul operaţional de execuţie pentru anul fiscal încheiat. (3) În baza aprobărilor anuale ale Colegiului director şi a raportului cenzorilor, Conferinţa naţională aprobă execuţia bugetară şi descărcarea de gestiune a Colegiului director şi a preşedintelui CGR.
ART. 39 Bugetul anual şi bilanţul anual de venituri şi cheltuieli ale CGR sunt publice în ceea ce priveşte membrii CGR, putând fi consultate, la cerere, la sediul CGR sau, la cererea acestora, comunicate prin e-mail.
ART. 40 (1) Activitatea administrativă a CGR se va organiza conform organigramei prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul regulament, iar activitatea anumitor departamente ale CGR, total sau parţial, poate fi externalizată cu aprobarea Colegiului director. (2) În conformitate cu statul de funcţii şi în limita numărului de posturi aprobate de către Conferinţa naţională, Colegiul director aprobă angajarea personalului de specialitate, tehnic şi administrativ. Statul de funcţii se aprobă de către Conferinţa naţională.
ART. 41 Pentru efectuarea unor servicii de consultanţă sau lucrări de specialitate, care nu presupun o activitate curentă, Colegiul director poate contracta servicii plătite pe lucrare, temă sau proiect.
CAP. II Filialele teritoriale ART. 42 (1) Filialele teritoriale reprezintă la nivel teritorial CGR şi exercită atribuţiile date în competenţa acestora prin prezentul regulament sau prin hotărârea Conferinţei naţionale. (2) Filialele teritoriale se organizează şi funcţionează în temeiul prezentului regulament şi al Regulamentului-cadru pentru filialele teritoriale, aprobat de Conferinţa naţională.
ART. 43 (1) Filiala teritorială se constituie de către membrii care au domiciliul pe raza judeţului sau în municipiul Bucureşti, în cazul acestei filiale. (2) În cadrul unui judeţ sau într-o zonă formată din două ori mai multe judeţe limitrofe, precum şi în municipiul Bucureşti se poate constitui şi înfiinţa o singură filială a CGR, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament. (3) O filială se poate constitui, înfiinţa şi funcţiona pe raza mai multor judeţe doar pentru judeţele limitrofe în care numărul de membri ai CGR este mai mic de 25. (4) Sediul filialei se aprobă, iniţial, de conferinţa teritorială de constituire, iar ulterior de către colegiul director al filialei. Ca regulă, sediul se stabileşte în municipiul reşedinţă de judeţ ori în oraşul în care sunt cei mai mulţi membri.
ART. 44 (1) Denumirea filialei teritoriale este formată din sintagma „Filiala“ urmată de denumirea unităţii administrativ-teritoriale şi sintagma „Colegiul Geodezilor din România“. (2) Denumirea filialei teritoriale, sediul şi codul fiscal, însoţite de emblema CGR, vor fi înscrise în toate documentele, actele şi înscrisurile care emană de la aceasta.
ART. 45 (1) Hotărârea de constituire a unei filiale teritoriale, în condiţiile legii, aparţine majorităţii geodezilor dintr-un judeţ sau majorităţii geodezilor din fiecare judeţ, în cazul unui grup de judeţe limitrofe, întruniţi în şedinţa de constituire. (2) În conferinţa de constituire, membrii prezenţi vor aproba: a) denumirea filialei; b) aria de competenţă teritorială a filialei; c) oraşul de reşedinţă a filialei teritoriale şi sediul acesteia; d) componenţa organelor de conducere; e) componenţa comisiei de disciplină.
(3) Procesul-verbal al şedinţei se întocmeşte în trei exemplare originale şi constituie actul de constituire a filialei. (4) Procesul-verbal de constituire a filialei se comunică Colegiul director al CGR, care, după caz, în termen de maximum 10 zile de la comunicarea lui, poate decide luarea în evidenţă a filialei, dacă procedurile de constituire au fost respectate, ori refacerea conferinţei de constituire. (5) Decizia Colegiului director al CGR reprezintă actul de înfiinţare a filialei.
ART. 46 Organele de conducere a filialei sunt: a) conferinţa teritorială; b) consiliul teritorial; c) colegiul director teritorial; d) preşedintele filialei.
ART. 47 Filialele au următoarele atribuţii: a) înscriu în evidenţele proprii membrii CGR cu domiciliul pe raza de competenţă teritorială a filialei; b) eliberează Certificatul de atestare a dreptului de semnătură emis de către CGR; c) aprobă înscrierea formelor de exercitare a profesiei de geodez în Registrul naţional al geodezilor; d) iau act de mutarea sediului profesional al formelor de exercitare a profesiei şi informează CGR cu privire la adresa noului sediu; e) iau în evidenţă înfiinţarea unui sediu secundar de către formele de exercitare a profesiei; f) aprobă înscrierea în Registrul naţional al geodezilor a persoanelor juridice care desfăşoară activităţi în domeniul geodeziei şi au sediul pe teritoriul filialei.
ART. 48 (1) Veniturile filialei se constituie din: a) cotizaţiile anuale ale membrilor aflaţi în evidenţă; b) penalităţile percepute pentru întârzierea la plata cotizaţiei; c) taxa pentru acordarea de dată certă; d) taxa pentru aprobarea înscrierii formelor de exercitare a profesiei de geodez în Registrul naţional al geodezilor; e) venituri rezultate din manifestări ştiinţifice; f) venituri rezultate din desfăşurarea unor activităţi economice; g) venituri ce rezultă din drepturi editoriale; h) taxe pentru serviciile prestate membrilor săi; i) donaţii, legate, sponsorizări; j) alte surse, în condiţiile legii.
(2) Valoarea taxelor prevăzute la alin. (1) lit. c), d) şi h) se aprobă de către consiliul teritorial al filialei.
ART. 49 Veniturile filialei se folosesc, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat anual de către conferinţa teritorială, pentru realizarea atribuţiilor şi a activităţilor stabilite în sarcina sa de către conferinţa teritorială, consiliul teritorial sau colegiul director teritorial.
ART. 50 (1) Plata cotizaţiilor anuale către CGR şi filială de către fiecare membru se face o singură dată pe an, până cel târziu la data de 31 martie a anului pentru care se plăteşte cotizaţia. (2) În caz de neplată a cotizaţiei în termenul prevăzut de prezentul regulament, CGR sau, după caz, filiala teritorială notifică în scris, la adresa de corespondenţă sau e-mail indicată în cererea de înscriere, membrul care nu a plătit cotizaţia cu privire la neplata acesteia şi îi acordă un termen de 30 de zile pentru plata cotizaţiei, sub sancţiunea aplicării penalităţilor de întârziere. (3) În cazuri excepţionale, în baza documentelor justificative care dovedesc imposibilitatea plăţii cotizaţiei, Colegiul director naţional sau, după caz, colegiul director teritorial poate aproba eşalonarea plăţilor, la cererea membrului interesat. (4) Geodezii cărora li s-a suspendat dreptul de semnătură pentru neplata cotizaţiei, la reluarea dreptului de semnătură, vor achita integral plata restantă.
CAP. III Membrii Colegiului Geodezilor din România ART. 51 (1) Sunt membri ai CGR geodezii cu drept de semnătură înscrişi în Registrul naţional al geodezilor. (2) Calitatea de membru al CGR se dobândeşte la data acordării dreptului de semnătură. (3) Fiecare membru al CGR se ia în evidenţa filialei în raza căreia îşi are domiciliul.
ART. 52 (1) Calitatea de membru al CGR se suspendă: a) temporar, la cererea persoanei înscrise; b) pe perioada în care geodezul are calitatea de funcţionar public sau de personal contractual în cadrul unei autorităţi publice fără atribuţii specifice activităţii de geodez; c) după 6 luni, în caz de neplată nejustificată a cotizaţiilor din anul precedent către CGR sau filiala teritorială, până la achitarea lor integrală; d) cu titlu de sancţiune disciplinară, pe toată durata sancţiunii; e) în temeiul şi pe durata stabilită printr-o hotărâre judecătorească definitivă prin care a fost aplicată pedeapsa accesorie sau/şi complementară a interzicerii dreptului de exercitare a profesiei de geodez.
(2) Suspendarea calităţii de membru al CGR atrage şi suspendarea dreptului de semnătură pe durata existenţei cauzei de suspendare. (3) Suspendarea pe cale administrativă se dispune prin decizia Colegiului director al CGR. (4) Pe durata suspendării calităţii de membru al CGR, în mod corelativ, se suspendă drepturile şi obligaţiile membrului CGR, inclusiv obligaţia de plată a cotizaţiei către CGR, precum şi cea de membru al filialei.
ART. 53 (1) Calitatea de membru al CGR încetează: a) prin renunţarea scrisă la exerciţiul dreptului de semnătură; b) dacă persoana înscrisă a fost condamnată definitiv pentru o faptă prevăzută de lege, săvârşită în legătură directă cu exercitarea dreptului de semnătură, sau dacă i s-a aplicat pedeapsa complementară a interdicţiei exercitării profesiei printr-o hotărâre judecătorească definitivă.
(2) Încetarea calităţii de membru al CGR atrage pierderea dreptului de semnătură şi radierea din Registrul naţional al geodezilor. (3) Încetarea calităţii de membru se dispune prin decizie a Consiliului naţional. (4) Încetarea calităţii de membru al CGR atrage, pe cale de consecinţă, şi încetarea calităţii de membru al filialei.
ART. 54 Membrii CGR au în această calitate următoarele drepturi: a) să exercite profesia de geodez în condiţiile legii, ale prezentului regulament şi ale codului de deontologie; b) să participe la toate activităţile organizate de CGR sau de către filialele teritoriale; c) să aleagă şi să fie aleşi în forurile de conducere şi comisiile CGR; d) să fie informaţi asupra activităţii desfăşurate de CGR, respectiv de către filialele teritoriale; e) să consulte materialele documentare aflate la CGR şi să beneficieze de programe de perfecţionare a pregătirii profesionale organizate de CGR sau de către filialele teritoriale; f) să formuleze amendamente şi propuneri la toate documentele supuse aprobării de către Conferinţa naţională/conferinţa teritorială; g) să utilizeze alături de nume şi calitatea de membru al CGR; h) să beneficieze de consiliere şi sprijin din partea organizaţiei; i) să aibă acces la date şi informaţii din domeniul geodeziei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; j) să se constituie în asociaţii profesionale, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
ART. 55 Membrii CGR au în această calitate următoarele obligaţii: a) să respecte Codul deontologic al profesiei de geodez şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a CGR şi de exercitare a profesiei de geodez; b) să respecte hotărârile şi deciziile forurilor de conducere ale CGR şi filialelor, emise potrivit competenţelor şi atribuţiilor acestora; c) să participe la lucrările organelor de conducere la care au fost delegaţi ori mandataţi; d) să nu desfăşoare şi să nu angajeze activităţi politice în cadrul şi pe seama CGR; e) să participe şi să contribuie la activitatea desfăşurată în cadrul grupurilor de lucru pentru care au optat; f) să se preocupe de perfecţionarea calificării profesionale; g) să plătească anual cotizaţiile către CGR şi filiala în evidenţa căreia figurează. Neplata cotizaţiei la termen atrage obligaţia de plată a unor penalităţi de întârziere, calculate pentru fiecare zi de întârziere, în procent din suma datorată aprobat de Conferinţa naţională; h) să anunţe în scris CGR, în termen de 30 de zile, direct sau prin intermediul filialei în evidenţa căreia figurează, despre orice modificare a condiţiilor care au determinat acordarea dreptului de semnătură;
ART. 56 (1) CGR poate acorda distincţii şi institui titlul de „membru de onoare“ unor geodezi, unor personalităţi recunoscute profesional sau care au contribuit substanţial la promovarea geodeziei în România. Titlul de onoare poate fi acordat şi personalităţilor din alte domenii a căror activitate este relevantă pentru domeniul geodeziei. (2) Distincţiile şi condiţiile de acordare a titlului de „membru de onoare“ se stabilesc printr-un regulament aprobat de către Consiliul naţional.
CAP. IV Răspunderea disciplinară ART. 57 Membrii CGR răspund disciplinar pentru nerespectarea prevederilor legii privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez, a regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Colegiului Geodezilor din România şi de exercitare a profesiei de geodez, a codului deontologic al profesiei, a hotărârilor adoptate de organele de conducere ale CGR, precum şi pentru orice abatere disciplinară săvârşită în legătură cu exercitarea profesiei sau în afara acesteia care aduce prejudicii prestigiului profesiei sau al CGR.
ART. 58 (1) La nivelul CGR şi la nivelul fiecărei filiale se organizează câte o comisie de disciplină. (2) Organele de conducere de la nivel naţional, respectiv cele de la nivelul filialei teritoriale sunt obligate să asigure mijloacele logistice şi umane necesare desfăşurării activităţii de către comisia de disciplină.
ART. 59 (1) Comisiile de disciplină de la nivelul CGR, precum şi din cadrul filialelor teritoriale sunt alcătuite din 5 geodezi cu drept de semnătură, cu minimum 10 ani de experienţă profesională, pentru un mandat de 4 ani, prin vot secret, de Conferinţa naţională a CGR, respectiv a filialelor teritoriale. (2) Membrii comisiei de disciplină aleg preşedintele comisiei. (3) Calitatea de membru al comisiei de disciplină este incompatibilă cu cea de membru al Consiliului naţional ori al Colegiului director.
ART. 60 Preşedintele Comisiei naţionale de disciplină, precum şi cel al comisiei de disciplină din cadrul filialei teritoriale au următoarele atribuţii: a) reprezintă comisia şi comunică public punctele de vedere în legătură cu activitatea comisiei de disciplină; b) organizează din punct de vedere administrativ şi logistic şedinţele comisiei de disciplină, sens în care colaborează direct şi personal cu conducerea executivă a CGR sau a filialei teritoriale; c) convocă comisia de disciplină; d) desemnează pe unul dintre membrii comisiei de disciplină în vederea pregătirii unui raport referitor la fapta reclamată, legislaţia aplicabilă şi practica comisiei cu privire la cazul dedus analizei comisiei de disciplină; e) redactează deciziile comisiei de disciplină; f) organizează arhiva comisiei de disciplină; g) predă, la încetarea mandatului, arhiva comisiei de disciplină către noul preşedinte al comisiei de disciplină.
ART. 61 (1) Sesizarea cu privire la activitatea profesională a unui membru al CGR se depune la filiala căreia îi aparţine geodezul. Sesizarea poate fi depusă în termen de maximum 2 ani de la data la care s-a cunoscut sau ar fi trebuit să se cunoască fapta de către persoana care formulează sesizarea. (2) Sesizarea poate fi făcută şi cu privire la fapte care aduc prejudicii prestigiului profesiei de geodez ori corpului profesional.
ART. 62 (1) Pentru a fi admisibilă, sesizarea se formulează de către petent în scris şi va conţine următoarele elemente: a) numele şi prenumele persoanei care face sesizarea; b) datele de contact; c) descrierea faptelor; d) prezentarea motivelor de fapt şi de drept; e) probele pe care îşi întemeiază sesizarea; f) semnătura.
(2) Semnarea sesizării este obligatorie şi poate fi făcută olograf sau cu semnătură electronică calificată. Sunt admisibile şi sesizările semnate şi comunicate filialei teritoriale în format PDF, dacă semnătura persoanei care formulează sesizarea este vizibilă, iar adresa de e-mail de pe care se trimite sesizare este indicată în cuprinsul sesizării.
ART. 63 Cercetarea disciplinară se poate declanşa şi prin decizia motivată a Colegiului director al CGR, a colegiului director teritorial ori la propunerea motivată a reprezentantului Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în Colegiul director al CGR.
ART. 64 (1) Comisia de disciplină va analiza sesizarea şi va administra probele necesare, inclusiv audierea geodezului reclamat, şi va propune o soluţie de stingere a acţiunii disciplinare sau de sancţionare, având în vedere următoarele aspecte: a) circumstanţele săvârşirii faptelor reclamate; b) întinderea prejudiciului; c) eventualele antecedente ale geodezului cercetat disciplinar; d) conduita geodezului pe parcursul cercetării disciplinare.
(2) Recunoaşterea faptei de către geodez şi punerea la dispoziţia comisiei de disciplină din proprie iniţiativă a tuturor probelor, precum şi demersurile de înlăturare sau diminuare a prejudiciului constituie circumstanţe atenuante. (3) Împăcarea părţilor stinge acţiunea disciplinară.
ART. 65 (1) Sesizarea se înregistrează la comisia de disciplină teritorială, care, după ce ascultă părţile şi după administrarea oricărei probe pe care o consideră utilă cauzei, propune o soluţie de respingere ca netemeinică a sesizării sau formulează o propunere motivată de sancţionare, pe care o înaintează spre aplicare către colegiul director teritorial, dacă sancţiunea propusă este avertismentul, sau Comisiei naţionale de disciplină, dacă propunerea de sancţionare este una dintre sancţiunile prevăzute de art. 35 alin. (2) lit. b), c) sau d) din Legea nr. 267/2024. (2) Hotărârea comisiei de disciplină prin care se propune aplicarea uneia dintre sancţiunile prevăzute de art. 35 alin. (2) lit. b), c) sau d) din Legea nr. 267/2024 se comunică Comisiei naţionale de disciplină împreună cu întregul dosar disciplinar. (3) Dacă hotărârea Comisiei naţionale de disciplină este de aprobare a propunerii de sancţionare a comisiei de disciplină teritoriale, se comunică Consiliului naţional al CGR în vederea aplicării sancţiunii. (4) Dacă hotărârea Comisiei naţionale de disciplină este de respingere, în parte sau total, a propunerii comisiei de disciplină teritoriale, dosarul disciplinar se retrimite comisiei de disciplină teritoriale pentru stingerea acţiunii disciplinare sau, după caz, refacerea propunerii de sancţionare. (5) Decizia Consiliului naţional al CGR sau a colegiului director teritorial se comunică persoanei care a făcut sesizare, precum şi membrului cercetat disciplinar.
ART. 66 (1) Hotărârea comisiei teritoriale de disciplină cu propunerea de aplicare a sancţiunii prevăzute de art. 35 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 267/2024 se comunică şi membrului CGR căruia urmează să i se aplice sancţiunea. (2) În termen de 30 de zile de la data la care i s-a comunicat propunerea comisiei de disciplină teritoriale, membrul CGR poate face contestaţie împotriva respectivei hotărâri. Dacă hotărârea nu este contestată, colegiul director al filialei teritoriale poate aplica sancţiunea propusă sau, după caz, să o respingă. (3) Contestaţia formulată împotriva propunerii comisiei de disciplină teritoriale se poate depune la sediul filialei teritoriale, prin poştă sau mijloace electronice, şi se soluţionează de către Comisia naţională de disciplină, care o poate admite sau respinge.
ART. 67 (1) Hotărârea comisiei de disciplină prin care se stinge acţiunea disciplinară sau se propune sancţionarea se adoptă cu votul pozitiv a cel puţin 3 dintre membrii comisiei de disciplină şi va avea următoarea structură: a) numele şi prenumele membrilor comisiei; b) descrierea faptelor ce au făcut obiectul cercetării disciplinare; c) probele administrate; d) eventualele circumstanţe atenuante identificate; e) temeiul care determină caracterul ilicit al faptei; f) soluţia propusă; g) eventualele opinii contrare soluţiei adoptate.
(2) Eventualele opinii contrare se vor redacta de către susţinătorii lor şi se vor consemna în hotărârea adoptată. (3) Hotărârea se redactează într-un număr de exemplare corespunzător părţilor şi un exemplar suplimentar ce va rămâne în arhiva comisiei de disciplină împreună cu întregul dosar disciplinar. (4) Hotărârile redactate în numărul prevăzut la alin. (3) se semnează de toţi membrii comisiei de disciplină.
ART. 68 (1) În situaţia în care propunerea motivată de sancţionare se înaintează spre aplicare către Consiliul naţional, acesta aplică una dintre sancţiunile prevăzute de art. 35 alin. (2) lit. b), c) sau d) din Legea nr. 267/2024 ori respinge propunerea comisiei de disciplină teritoriale, conform deciziei Comisiei naţionale de disciplină sau hotărârii instanţei de judecată. (2) Comisia naţională de disciplină analizează propunerea formulată de către comisia de disciplină de la nivel teritorial, precum şi dosarul disciplinar şi, după caz, poate decide: a) aprobarea propunerii; b) respingerea propunerii ca fiind netemeinică sau nelegală; c) retrimiterea dosarului disciplinar la comisia de disciplină teritorială pentru completarea cercetării disciplinare, indicând şi aspectele ce urmează a fi lămurite ori stabilite de către comisia de disciplină teritorială; d) aprobarea unei alte sancţiuni disciplinare sau retrimiterea cauzei disciplinare la comisia teritorială de disciplină.
ART. 69 (1) Decizia Comisiei naţionale de disciplină se comunică Consiliului naţional, petentului, precum şi membrului CGR cercetat disciplinar. (2) În termen de 30 de zile de la data comunicării hotărârii Comisiei naţionale de disciplină prin care s-a aprobat aplicarea unei sancţiuni se poate formula plângere la judecătoria în a cărei rază teritorială se află domiciliul petentului. (3) Dacă în termenul prevăzut la alin. (2) nu se formulează plângere sau soluţia instanţelor de judecată rămâne definitivă, Consiliul naţional aplică sancţiunea aprobată de către Comisia naţională de disciplină. (4) Până la rămânerea definitivă a hotărârii instanţei de judecată se suspendă aplicarea hotărârii de sancţionare.
CAP. V Exercitarea profesiei de geodez ART. 70 (1) Geodezul este specialistul în inginerie geodezică, absolvent al studiilor superioare de specialitate, pregătit profesional pentru efectuarea lucrărilor de geodezie, topografie, fotogrammetrie, teledetecţie, cadastru, cartografie, topografie minieră, sisteme informaţionale geografice şi în colectarea şi prelucrarea datelor geospaţiale. (2) Activitatea profesională a geodezului constă în realizarea de proiecte, activităţi de cercetare, studii, consultanţă, lucrări tehnice şi documentaţii în geodezie, gravimetrie, cadastru şi înregistrarea proprietăţilor, exproprieri, topografie, topografie inginerească, topografie minieră, topografie pentru urbanism şi amenajarea teritoriului, urmărirea comportării în timp a construcţiilor, modelarea informatică a construcţiilor, modelare tridimensională, fotogrammetrie, cartografie, hidrografie, teledetecţie, scanare laser aeriană, terestră sau subacvatică, relevee, sisteme de informaţii geografice şi managementul informaţiei spaţiale.
ART. 71 Lucrările şi activităţile profesionale rezervate geodezilor se exercită de către geodezi titulari ai dreptului de semnătură înscrişi în Registrul naţional al geodezilor.
ART. 72 Geodezii titulari ai dreptului de semnătură pot fi autorizaţi de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate, potrivit prevederilor legale, în vederea realizării şi verificării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României, supuse recepţiei de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate.
ART. 73 (1) Geodezul cu drept de semnătură îşi poate desfăşura activitatea profesională fie ca salariat, în sectorul public sau privat, fie prin exercitarea profesiei în una dintre formele de exercitare a profesiei, respectiv birou individual, birouri asociate, societăţi civile profesionale sau alte forme legale de asociere, fără restricţii din partea CGR sau a altor entităţi. (2) Profesia de geodez, ca salariat, poate fi exercitată doar în cadrul unor entităţi înscrise în Registrul naţional al geodezilor atunci când activitatea implică exercitarea dreptului de semnătură.
ART. 74 Indiferent de forma şi locul exercitării profesiei, geodezului îi este garantată independenţa profesională.
ART. 75 (1) Independenţa profesională a geodezului, în exercitarea profesiei sale liberale, astfel cum este prevăzută la art. 4 şi art. 7 alin. (4) din Legea nr. 267/2024, se manifestă prin dreptul acestuia în alegerea soluţiilor tehnice şi metodologice adecvate în realizarea lucrărilor şi proiectelor de specialitate. (2) În exercitarea dreptului său de semnătură, geodezul nu poate fi obligat, direct sau indirect, de beneficiar, de autorităţi publice sau de alte persoane fizice sau juridice să adopte soluţii tehnice ori metodologii contrare competenţei sale profesionale sau care ar putea aduce atingere legislaţiei specifice sau standardelor profesionale.
ART. 76 Caracterul liberal al profesiei de geodez implică, cu necesitate, libertatea formelor de exercitare a profesiei de a-şi negocia liber tarifele şi condiţiile contractuale ale serviciilor profesionale prestate către beneficiari.
ART. 77 (1) CGR asigură respectarea efectivă a independenţei profesionale şi a caracterului liberal al profesiei prin măsuri clare de protecţie împotriva ingerinţelor externe, inclusiv prin: a) interzicerea expresă a exercitării unor presiuni sau influenţe asupra geodezului privind soluţiile profesionale adoptate; b) obligaţia membrilor CGR şi a autorităţilor publice de a sesiza imediat CGR asupra oricăror încercări de încălcare a independenţei profesionale; c) instituirea unor proceduri rapide şi eficiente pentru sancţionarea situaţiilor de imixtiune nepermisă în activitatea profesională a geodezului.
(2) Orice ingerinţă în independenţa profesională a geodezului sau limitare nejustificată a caracterului liberal al profesiei de către un partener contractual, angajator sau beneficiar al lucrărilor geodezului constituie o atingerea adusă caracterului independent şi liberal al profesiei, care dă dreptul CGR să acţioneze prin toate mijloacele legale pentru apărarea drepturilor membrilor săi. Exercitarea acestui drept se face prin intermediul filialei teritoriale căreia îi aparţine geodezul.
ART. 78 CGR poate adopta norme interne care reglementează procedurile şi măsurile concrete, inclusiv prin înfiinţarea unor comisii sau structuri administrative al căror obiect de activitate să îl constituie garantarea independenţei profesionale şi a caracterului liberal al profesiei de geodez, în aplicarea prezentului articol.
CAP. VI Dreptul de semnătură ART. 79 (1) Exercitarea, pe teritoriul României, a activităţilor prevăzute de art. 5 alin. (3) din Legea nr. 267/2024 se poate face de către persoanele înscrise în Registrul naţional al geodezilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, inclusiv cu cele ale prezentului regulament. (2) Înscrierea în Registrul naţional al geodezilor se face în condiţiile prezentului regulament şi asigură dreptul pentru exercitarea profesiei de geodez în întreaga ţară.
ART. 80 (1) Dreptul de semnătură se acordă de către CGR persoanelor titulare ale unui titlu de absolvire de studii superioare în inginerie geodezică eliberat de o facultate acreditată din România sau de către un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European şi care îndeplinesc condiţiile de onorabilitate şi de stagiu profesional prevăzute de lege. (2) Prin excepţie, în condiţiile alin. (1), pot dobândi dreptul de semnătură şi persoanele titulare ale altor certificări şi diplome de studii asimilate domeniului geodeziei care sunt recunoscute de statul român prin Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor.
ART. 81 (1) Cererea privind acordarea dreptului de semnătură se depune la CGR fie în format letric, fie în format electronic cu semnătură calificată, însoţită de documentele doveditoare îndeplinirii condiţiilor de onorabilitate şi profesionale, respectiv: a) copia actului de identitate; b) diploma de studii şi anexele acesteia sau adeverinţă emisă de instituţia de învăţământ prin care se dovedeşte absolvirea studiilor de specialitate; c) cazier judiciar. d) adeverinţă de vechime în profesie, pentru persoanele care, anterior intrării în vigoare a Legii nr. 267/2024, au desfăşurat, în mod legal, profesia de geodez; e) portofoliul de lucrări efectuate în perioada de stagiatură, precum şi certificatul de evaluare prevăzut de art. 12 din Legea nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenţii de învăţământ superior, cu modificările şi completările ulterioare, după caz. Portofoliul este certificat şi de către îndrumătorul de stagiu, denumit şi mentor; f) copia documentului de autorizare emis de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau de către instituţiile subordonate, în cazul persoanelor autorizate pentru efectuarea lucrărilor de cadastru. Se va depune doar de persoanele care nu figurează în evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară comunicate CGR; g) fişa de atribuţii a postului semnată de angajator, pentru geodezii care exercită profesia în cadrul unor autorităţi sau instituţii publice.
(2) Documentele se depun în copie certificată prin semnătura titularului ca fiind conforme cu originalul. La solicitarea CGR, titularul prezintă spre verificare şi conformare originalele documentelor depuse. (3) Modelul de cerere se aprobă de către Colegiul director al CGR şi se publică pe site-ul acestuia. (4) Persoanele autorizate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară vor depune cererea de acordare a dreptului de semnătură însoţită de documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), c), precum şi la lit. g) de către cei care au calitatea de angajaţi ai unor autorităţi sau instituţii publice.
ART. 82 (1) Colegiul director, pe baza unui referat motivat, decide cu privire la acordarea dreptului de semnătură. Dacă apreciază că este necesar, Colegiul director sau referentul împuternicit cu analiza dosarului poate solicita informaţii sau lămuriri suplimentare. (2) Decizia privind admiterea sau respingerea cererii de acordare a dreptului de semnătură se adoptă în termen de maximum 30 de zile de la data la care s-au depus toate documentele şi se comunică solicitantului. Decizia trebuie să cuprindă termenul şi instanţa jurisdicţională unde aceasta poate fi contestată.
ART. 83 CGR emite şi eliberează, direct sau prin intermediul filialei teritoriale, certificatul de drept de semnătură, conform anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezentul regulament.
ART. 84 Înregistrarea în evidenţele CGR a certificatelor se face în ordinea cronologică a emiterii lor.
ART. 85 În cazul pierderii sau distrugerii certificatului de drept de semnătură, în baza declaraţiei titularului, se emite de către CGR un duplicat. Duplicatul se identifică prin numărul iniţial al certificatului de drept de semnătură urmat de un număr exprimat în cifre romane care reprezintă numărul de duplicate. Emiterea unui duplicat se înregistrează în registrul de evidenţă.
ART. 86 (1) Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene, precum şi ai altor state cu care Uniunea Europeană a încheiat acorduri în acest sens, titulari ai unui document de calificare în profesia de geodez, care doresc accesul iniţial la profesia de geodez sau să exercite profesia de geodez cu caracter permanent pe teritoriul României, beneficiază de acces la profesie şi de dreptul de semnătură, acordate de CGR în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenilor români, inclusiv în ceea ce priveşte dobândirea şi păstrarea calităţii de membru al CGR pe toată perioada exercitării dreptului de semnătură. (2) Accesul la profesie şi acordarea dreptului de semnătură prevăzute la alin. (1) sunt condiţionate de recunoaşterea documentului de calificare în profesia de geodez de către autorităţile române competente şi de îndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute de lege pentru cetăţenii români.
ART. 87 Exercitarea dreptului de semnătură este incompatibilă cu situaţiile în care geodezul îndeplineşte, pentru aceeaşi lucrare, funcţia de verificator, de expert sau de consilier în cadrul administraţiei publice implicate în procesul de avizare, recepţie sau autorizare.
CAP. VII Stagiul profesional ART. 88 (1) Stagiul profesional se desfăşoară în condiţiile Legii nr. 335/2013, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentului regulament. (2) Geodezul stagiar desfăşoară activitatea sub îndrumarea unui îndrumător de stagiu, denumit, potrivit Legii nr. 335/2013, cu modificările şi completările ulterioare, mentor. Îndrumătorul de stagiu este responsabil pentru formarea profesională a stagiarului şi avizarea lucrărilor incluse în portofoliul stagiarului. (3) Modelul portofoliului de lucrări se aprobă de către Colegiul director al CGR şi se publică pe site-ul său. Modelul se publică astfel încât să poată fi descărcat şi editabil. (4) Poate avea calitatea de îndrumător de stagiu geodezul cu drept de semnătură care nu a avut abateri disciplinare în ultimii doi ani.
ART. 89 (1) Stagiul profesional are durata de 2 ani pentru absolvenţii cu diplomă de licenţă, respectiv 1 an pentru absolvenţii cu diplomă de master. (2) Absolvenţii cu diplomă de doctor în unul dintre domeniile prevăzute de art. 5 alin. (1) din Legea nr. 267/2024 nu efectuează stagiu profesional. (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), absolvenţii cu diplomă de licenţă, respectiv cu diplomă de master, încadraţi cu contract de muncă sau de colaborare, în sectorul public sau cel privat, la data intrării în vigoare a prezentului regulament, pot solicita acordarea dreptului de semnătură, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, la împlinirea perioadei corespunzătoare de stagiu, fără prezentarea portofoliului de lucrări.
ART. 90 Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament, pe perioada stagiului, stagiarul trebuie să efectueze lucrări cel puţin în două dintre următoarele domenii: a) cadastru şi publicitate imobiliară; b) măsurători inginereşti şi topografie; c) cartografie şi sisteme informaţionale geografice. d) fotogrammetrie şi teledetecţie; e) geodezie.
ART. 91 Stagiul poate fi efectuat în baza unui contract de muncă sau de colaborare, atât în sectorul public, cât şi în cel privat, încheiat şi executat în condiţiile Legii nr. 335/2013, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 92 (1) Pe perioada stagiului, stagiarul va participa personal la elaborarea proiectelor şi lucrărilor profesionale specifice profesiei de geodez şi va efectua activităţile şi operaţiunile specifice profesiei delegate ori solicitate de îndrumătorul său de stagiu. (2) Lucrările executate vor fi consemnate într-un portofoliu profesional, validat periodic de către îndrumătorul de stagiu.
ART. 93 Portofoliul de stagiu pe care stagiarul trebuie săl fi realizat la finalizarea stagiului trebuie să includă: a) identificarea şi descrierea lucrărilor efectuate; b) perioada de desfăşurare a lucrărilor; c) certificarea portofoliului de lucrări la care a participat stagiarul de către îndrumător prin semnătură.
ART. 94 Stagiul poate fi suspendat în condiţiile Legii nr. 335/2013, cu modificările şi completările ulterioare. Suspendarea se notifică filialei teritoriale care a aprobat începerea stagiului anterior începerii suspendării sau în termen de maximum 7 zile de la data la care a fost suspendat.
ART. 95 La finalizarea perioadei de stagiu, certificată în condiţiile Legii nr. 335/2013, cu modificările şi completările ulterioare, stagiarul poate solicita CGR acordarea dreptului de semnătură şi a calităţii de membru.
ART. 96 (1) În baza cererii şi a dovezilor finalizării perioadei de stagiatură, analizând portofoliul de lucrări şi referatul de evaluare a îndrumătorului de stagiu, în termen de maximum 3 luni de la data depunerii documentelor prevăzute la art. 90, Colegiul director al CGR decide cu privire la acordarea dreptului de semnătură. (2) În situaţia în care portofoliul de lucrări prezentat nu reflectă efectuarea de către stagiar a unor lucrări în domeniile prevăzute la art. 90, Colegiul director al CGR poate solicita completarea stagiului cu efectuarea unor lucrări care să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 90.
CAP. VIII Registrul naţional al geodezilor ART. 97 (1) Evidenţa geodezilor cu drept de semnătură, membri ai CGR, se asigură prin intermediul Registrului naţional al geodezilor. (2) Registrul naţional al geodezilor cuprinde toţi geodezii cu drept de semnătură care pot exercita profesia de geodez pe teritoriul României. (3) Înscrierea în Registrul naţional al geodezilor se face după dobândirea dreptului de semnătură şi asigură dreptul pentru exercitarea profesiei de geodez în România, conform prevederilor legale şi prezentului regulament. (4) Registrul naţional al geodezilor se publică anual în Monitorul Oficial al României, Partea I, în baza deciziei Colegiului director al CGR, şi pe site-ul CGR.
ART. 98 (1) Pentru realizarea Registrului naţional al geodezilor în format electronic, CGR dezvoltă şi implementează un sistem informatic propriu. (2) Interoperabilitatea dintre Registrul naţional al geodezilor şi sistemele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară se realizează, în urma încheierii unui protocol, prin servicii web prin intermediul serviciilor API.
ART. 99 Potrivit protocolului prevăzut la art. 98 alin. (2), Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară poate prelua din Registrul naţional al geodezilor date pentru actualizarea sistemelor proprii şi, în aceleaşi condiţii, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară poate transmite date şi informaţii din sistemele proprii către Registrul naţional al geodezilor, în vederea actualizării lui.
ART. 100 Registrul naţional al geodezilor are 5 părţi: a) Partea I - geodezi cu drept de semnătură cu diplomă de studii superioare în domeniul geodeziei recunoscută de statul român, precum şi cetăţeni români care au obţinut un astfel de document într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European; b) Partea a II-a - geodezi cu drept de semnătură autorizaţi de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate ei care pot executa şi lucrări supuse recepţiei de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau de către instituţiile subordonate; c) Partea a III-a - Formele de exercitare a profesiei de geodez, cu: (i) secţiunea 1 - Birouri individuale; (ii) secţiunea a 2-a - Birouri asociate; (iii) secţiunea a 3-a - Societăţi civile profesionale; (iv) secţiunea a 4-a - Persoane fizice autorizate sau persoane fizice independente;
d) Partea a IV-a - Persoane juridice furnizoare de servicii de geodezie; e) Partea a V-a - Persoane de cetăţenie străină care prestează temporar sau ocazional servicii de geodezie pe teritoriul României.
ART. 101 Partea I a Registrului naţional al geodezilor cuprinde următoarele informaţii: a) numele şi prenumele geodezului; b) numărul şi data emiterii certificatului cu dreptul de semnătură; c) forma de exercitare a profesiei, respectiv angajat, titular al unui birou individual sau asociat al unei societăţi civile profesionale, persoană fizică autorizată sau persoană fizică independentă. Pentru înscriere în registru, calitatea de angajat se dovedeşte cu adeverinţă de la angajator; d) datele de contact profesionale ale geodezului.
ART. 102 Partea a II-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde următoarele informaţii: a) numele şi prenumele geodezului; b) numărul şi data obţinerii certificatului cu dreptul de semnătură; c) numărul şi data autorizaţiei emise de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau de către instituţiile subordonate ei; d) categoria pentru care este autorizat titularul; e) forma de exercitare a profesiei; f) datele de contact profesionale ale geodezului.
ART. 103 Secţiunea 1 a Părţii a III-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde: a) denumirea biroului individual; b) adresa sediului profesional; c) datele de contact; d) data înscrierii în registrul naţional.
ART. 104 Secţiunea a 2-a a Părţii a III-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde: a) denumirea birourilor individuale asociate; b) adresa sediului profesional indicat de către membrii asociaţi; c) datele de contact; d) data înscrierii în registrul naţional.
ART. 105 Secţiunea a 3-a a Părţii a III-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde: a) denumirea societăţii civile profesionale; b) numele şi prenumele membrilor asociaţi; c) adresa sediului profesional; d) datele de contact; e) data înscrierii în registrul naţional.
ART. 106 Secţiunea a 4-a a Părţii a III-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde: a) numele şi prenumele geodezului; b) forma de exercitarea a profesiei, respectiv persoană fizică autorizată sau persoană fizică independentă; c) adresa sediului profesional; d) datele de contact; e) data înscrierii în registrul naţional.
ART. 107 Partea a IV-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde următoarele informaţii: a) denumirea persoanei juridice; b) adresa sediului persoanei juridice; c) datele de contact; d) data înscrierii în registrul naţional.
ART. 108 Partea a V-a a Registrului naţional al geodezilor cuprinde următoarele informaţii: a) numele şi prenumele geodezului; b) statul de origine; c) titlul, numărul şi data emiterii documentului de acordare a dreptului de exercitare a profesiei, precum şi numele autorităţii emitente din statul de origine; d) forma de exercitare a profesiei în statul de origine; e) durata pentru care exercită profesia pe teritoriul României sau, după caz, datele în care se prestează servicii de geodezie pe teritoriul României.
ART. 109 (1) Geodezii care nu mai îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru înscrierea în Registrul naţional al geodezilor, respectiv de onorabilitate, vor fi informaţi de către colegiul director teritorial, în scris, cu menţiunea de a depune în termen de 10 zile dovezi în sensul îndeplinirii condiţiilor cerute de lege. (2) Semnalarea cazului de radiere din Registrul naţional al geodezilor a geodezilor prevăzuţi la alineatul precedent, precum şi în caz de deces se poate face şi printr-un referat motivat al colegiului director teritorial, însoţit de documentele doveditoare, care se înaintează Colegiului director al CGR în vederea emiterii deciziei de radiere. (3) Geodezul care renunţă la exerciţiul profesiei depune o cerere scrisă la colegiul director teritorial, care o va înainta Colegiului director al CGR în vederea emiterii deciziei de radiere din Registrul naţional al geodezilor. (4) În situaţia prevăzută la art. 38 din Legea nr. 267/2024, radierea din Registrul naţional al geodezilor se face prin decizie a Colegiului director al CGR. (5) Decizia privind radierea se semnează de către preşedintele CGR şi îşi produce efectele de la data comunicării. (6) În situaţia în care persoana juridică înscrisă în Partea a IV-a a Registrului naţional al geodezilor nu mai îndeplineşte condiţiile de înscriere, aceasta se radiază conform procedurilor prevăzute de prezentul articol.
ART. 110 (1) Dreptul de semnătură se suspendă în una dintre următoarele situaţii: a) la cererea titularului său; b) pe perioada în care titularul său are suspendată calitatea de membru al CGR; c) în baza şi pe durata stabilită printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă prin care, temporar, i-a fost aplicată pedeapsa interzicerii exercitării profesiei; d) ca urmare şi pe durata sancţiunii disciplinare de suspendare a dreptului de semnătură.
(2) Suspendarea dreptului de semnătură se decide de către Colegiul director al CGR. (3) În baza protocolului încheiat între CGR şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, CGR comunică de îndată un exemplar al deciziei Colegiului director privind acordarea dreptului de semnătură către aceasta.
ART. 111 Dreptul de semnătură se retrage la cererea titularului sau în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă prin care i-a fost aplicată pedeapsa interzicerii definitive a exercitării profesiei ori în cazul pierderii calităţii de membru al CGR.
CAP. IX Prestarea serviciilor de geodezie ART. 112 (1) Profesia de geodez se exercită, ca profesie liberală, exclusiv de către persoanele care au dobândit dreptul de semnătură, în una dintre următoarele forme juridice furnizoare de servicii de geodezie, denumite în continuare formele profesiei: a) birou individual de geodezie; b) birouri asociate de geodezie; c) societate civilă profesională de geodezie; d) persoană fizică autorizată sau persoană fizică independentă, de către geodezii care, la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului regulament, exercitau profesia cu una dintre aceste titulaturi.
(2) Geodezii cu drept de semnătură pot opta liber între formele profesiei prevăzute la alin. (1), având posibilitatea să schimbe oricând forma juridică aleasă, în condiţiile prezentului regulament. (3) Formele profesiei pot începe exercitarea activităţii profesionale după comunicarea deciziei colegiului director teritorial al filialei de aprobare a înscrierii respectivei forme în Registrul de evidenţă a geodezilor. Decizia de aprobare a înscrierii formei de exercitare a profesiei se comunică din oficiu inclusiv CGR. (4) Geodezii au obligaţia de a anunţa în scris filiala teritorială a CGR din care fac parte imediat ce intervin modificări în forma profesiei, anexând actele justificative corespunzătoare. (5) Formele profesiei îşi pot înfiinţa puncte secundare de lucru în judeţul unde au fost înfiinţate sau în alt judeţ, inclusiv în municipiul Bucureşti.
ART. 113 Formele profesiei pot angaja ca salariaţi alţi geodezi, precum şi personal tehnic, administrativ sau de specialitate.
ART. 114 Taxele pentru aprobarea înscrierii în Registrul naţional al geodezilor a formelor profesiei se aprobă de consiliul teritorial al filialei şi se plătesc anticipat. În cazul respingerii cererilor de aprobare a înscrierii taxele nu se restituie.
ART. 115 (1) Înscrierea în Registrul naţional al geodezilor a biroului individual de geodezie se aprobă de către colegiul director al filialei teritoriale la care este înregistrat geodezul cu drept de semnătură, în baza unei cereri şi a dovezii deţinerii legale a spaţiului în care urmează să funcţioneze biroul individual. (2) Filiala teritorială eliberează dovada de înscriere în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
ART. 116 (1) Biroul individual de geodezie este individualizat prin denumire, care cuprinde numele geodezului titular, urmat de sintagma „Birou individual de geodezie“, de exemplu: „ION IONESCU - Birou individual de geodezie“. (2) Denumirea poate figura pe firma biroului şi se utilizează în actele profesionale, cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
ART. 117 Biroul individual de geodezie se desfiinţează prin renunţarea scrisă a titularului, cu obligaţia finalizării contractelor existente şi notificarea filialei teritoriale cu cel puţin 60 de zile înainte, sau de drept, prin încetarea dreptului de semnătură al titularului sau prin decesul acestuia.
ART. 118 (1) Două sau mai multe birouri individuale de geodezie se pot asocia printr-un contract scris, în scopul exercitării în comun a profesiei. (2) Asocierea nu poate restrânge drepturile geodezilor asociaţi, cu excepţia interdicţiei justificate de a angaja clienţi cu interese contrare. (3) Birourile individuale de geodezi asociate intră în relaţiile cu clienţii în numele propriu.
ART. 119 (1) Birourile individuale de geodezi asociate se individualizează prin denumire, care cuprinde numele tuturor titularilor, urmate de sintagma „Birouri individuale de geodez asociate“ (de exemplu: „ION IONESCU, ION POPESCU - Birouri individuale de geodez asociate“. (2) Denumirea va figura pe firma asocierii, precum şi în actele profesionale.
ART. 120 (1) Înscrierea asocierii în Registrul naţional al geodezilor se aprobă de filiala în raza căreia se află sediul asocierii în baza: a) cererii-tip semnate de toţi asociaţii; b) contractului de asociere; c) dovezii deţinerii legale a spaţiului.
(2) Orice modificare a asocierii sau renunţarea la aceasta se anunţă filialei teritoriale în scris, în termen de 7 zile.
ART. 121 (1) Societatea civilă profesională de geodezi este constituită din 2 sau mai mulţi geodezi cu drept de semnătură, care contribuie în natură şi/sau în numerar la constituirea unui patrimoniu de afectaţiune în vederea desfăşurării activităţii profesionale. (2) Raportul juridic civil profesional se naşte între client şi societatea civilă profesională de geodezi, serviciile profesionale urmând să fie îndeplinite de oricare dintre geodezii desemnaţi de către geodezul coordonator. (3) Pentru litigiile născute din desfăşurarea activităţii profesionale, societatea civilă profesională de geodezi poate sta în judecată ca reclamant sau pârât, chiar dacă nu are personalitate juridică.
ART. 122 (1) Societatea civilă profesională de geodezi se individualizează printr-o denumire specifică, cuprinzând numele a cel puţin unuia dintre asociaţi, urmat de sintagma „Societate civilă profesională de geodezi“, de exemplu: „ION IONESCU - Societate civilă profesională de geodezi“. (2) Denumirea va figura pe firma asocierii, precum şi în actele profesionale.
ART. 123 (1) Contractul de societate civilă şi statutul acesteia sunt încheiate în formă scrisă între geodezii asociaţi, potrivit legii civile. (2) Societatea civilă profesională de geodezi se poate reorganiza prin absorbţie, fuziune, divizare totală sau divizare parţială (desprindere). (3) Divizarea se realizează prin împărţirea patrimoniului de afectaţiune profesională între una sau mai multe forme de exercitare a profesiei de geodez, care există sau care iau astfel fiinţă. (4) Societatea civilă profesională de geodezi nu încetează în situaţia divizării parţiale (desprindere) în cazul în care o parte din patrimoniul său de afectaţiune profesională se desprinde şi se transmite către o altă formă de exercitare a profesiei de geodez, care există sau care ia astfel fiinţă.
ART. 124 (1) Înscrierea în Registrul naţional al geodezilor a societăţii civile profesionale de geodezi se aprobă de filiala în raza căreia se află sediul asocierii în baza: a) cererii semnate de toţi asociaţii; b) contractului de societate civilă; c) dovezii deţinerii legale a spaţiului.
(2) Orice modificare a asocierii sau renunţarea la aceasta se anunţă filialei teritoriale în scris, în termen de 7 zile.
ART. 125 (1) Mutarea sediului formei de exercitare a profesiei de geodez se comunică filialei teritoriale în raza căreia funcţionează, pentru luare în evidenţă. (2) Decizia de luare în evidenţă a noului sediu se comunică titularului, respectiv titularilor formei de exercitare a profesiei.
ART. 126 (1) Formele profesiei pot înfiinţa puncte de lucru inclusiv pe teritoriul altor judeţe sau în municipiul Bucureşti. (2) Înfiinţarea punctului secundar de lucru se înregistrează de către filiala în raza căreia se înfiinţează punctul secundar de lucru, iar decizia de luare în evidenţă se comunică din oficiu şi către filiala unde este autorizată şi înregistrată forma de exercitare a profesiei.
CAP. X Furnizorii de servicii de geodezie cu personalitate juridică ART. 127 (1) Furnizorii de servicii de geodezie înfiinţaţi în temeiul Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt înscrişi în Registrul naţional al geodezilor, Partea a IV-a. (2) Furnizorii de servicii de geodezie cu personalitate juridică au cel puţin un geodez cu drept de semnătură ca persoană angajată, prestând servicii geodezice, în limita responsabilităţii geodezului cu drept de semnătură angajat. (3) Furnizorii de servicii sistează orice serviciu de geodezie în cazul în care nu mai are angajat cel puţin un geodez cu drept de semnătură.
ART. 128 (1) Cererea privind înscrierea societăţii în Registrul naţional al geodezilor se depune la filiala teritorială în raza căreia îşi are sediul social societatea, fie în format letric, fie în format electronic cu semnătură calificată, însoţită de documentele doveditoare îndeplinirii condiţiilor de furnizor de servicii de geodezie, respectiv: a) un certificat constatator de la registrul comerţului cu privire la obiectul de activitate, nu mai vechi de 3 luni; b) copia contractului de muncă a cel puţin unui angajat geodez; c) fişa sau, după caz, fişele atribuţiilor postului de geodez; d) declaraţia reprezentantului societăţii cu privire la respectarea independenţei profesionale a geodezilor, aşa cum este ea reglementată de prevederile legale în vigoare; e) dovada deţinerii legale a sediului social sau a punctului de lucru pe raza filialei.
(2) Documentele se depun în copii certificate ca fiind conforme cu originalul. La solicitarea filialei teritoriale, solicitantul prezintă spre verificare şi conformare originalele documentelor depuse. (3) Modelul de cerere se aprobă de către Colegiul director al CGR şi se publică pe site-ul CGR. (4) Valoarea taxei de înscriere în Registrul naţional al geodezilor, Partea a IV-a, a furnizorilor de servicii de geodezie înfiinţaţi în temeiul Legii nr. 31/1990, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte de către consiliul teritorial al filialei.
ART. 129 (1) Colegiul director al CGR, pe baza unui referat motivat, decide cu privire la înscrierea societăţii ca furnizor de servicii de geodezie. Dacă apreciază că este necesar, colegiul director teritorial poate solicita informaţii sau lămuriri suplimentare. (2) Decizia privind respingerea cererii de luare în evidenţă se comunică solicitantului.
ART. 130 CGR emite şi eliberează certificatul de înscriere a societăţii în Registrul naţional al geodezilor. Certificatul de înscriere a societăţii în Registrul naţional al geodezilor poate fi eliberat şi în format electronic.
ART. 131 Înscrierea în Registrul naţional al geodezilor, Partea a IV-a, a societăţilor luate în evidenţa CGR se face în ordinea cronologică.
ART. 132 Modelul certificatului de înseriere şi numerotare a certificatelor se aprobă de către Colegiul director al CGR.
ART. 133 În cazul pierderii sau distrugerii certificatului de înscriere în Registrul naţional al geodezilor, în baza declaraţiei reprezentantului societăţii, se emite de către CGR un duplicat. Duplicatul se identifică prin numărul iniţial al certificatului de drept de semnătură, urmat de un număr exprimat în cifre romane care reprezintă numărul de duplicate.
ART. 134 (1) Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene, precum şi ai altor state cu care Uniunea Europeană a încheiat acorduri în acest sens, care sunt legal stabiliţi şi autorizaţi să exercite profesia de geodez în statul de origine, pot exercita această profesie cu caracter temporar sau ocazional pe teritoriul României, după depunerea unei declaraţii prealabile la CGR. (2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi societăţilor cu personalitate juridică legal stabilite şi autorizate în statele menţionate la alin. (1), care doresc să furnizeze servicii de geodezie pe teritoriul României cu caracter temporar sau ocazional. (3) După înscrierea furnizorului de servicii de geodezie, CGR informează şi filiala, respectiv filialele pe teritoriul cărora urmează să fie desfăşurată activitatea cu privire la datele de identificare ale furnizorului, beneficiarul pentru care urmează a fi prestată activitatea şi perioada prestării ei. (4) Modelul declaraţiei prevăzute la alin. (1) se aprobă prin decizie a Colegiului director al CGR şi se publică pe site-ul CGR.
CAP. XI Dispoziţii finale şi tranzitorii ART. 135 (1) Proiectele, planurile, hărţile, documentaţiile ştiinţifice şi studiile, precum şi desenele din domeniul topografiei elaborate de către geodezi pentru care se doreşte obţinerea de dată certă se depun, într-un exemplar original, la filiala teritorială în evidenţa căreia se află geodezul membru al CGR. (2) Procedura privind darea de dată certă a proiectelor şi a celorlalte documente prevăzute la alin. (1) se aprobă de către Colegiul director al CGR, prin hotărâre.
ART. 136 (1) În termen de un an de la data intrării în vigoare a Legii nr. 267/2024, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, se vor înscrie în Registrul naţional al geodezilor, Partea a II-a, la cerere, toţi geodezii care au fost autorizaţi, până la această dată, de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi îndeplinesc şi cerinţele de onorabilitate prevăzute de lege. (2) Înscrierea în Partea a II-a a Registrului naţional al geodezilor ţinut în format electronic a persoanelor autorizate în vederea realizării şi verificării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României se poate face şi de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi instituţiile subordonate acesteia în baza protocolului încheiat cu CGR.
ART. 137 Pentru desemnarea organelor de conducere şi de control de la nivelul filialelor teritoriale, precum şi al CGR se vor organiza alegeri pentru primul mandat de 4 ani, după cum urmează: a) în 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, pentru desemnarea organelor de conducere şi de control de la nivelul filialelor teritoriale; b) în termen de maximum 60 de zile de la împlinirea termenului prevăzut la lit. a), pentru desemnarea organelor de conducere şi control de la nivelul CGR.
ART. 138 Termenele prevăzute de prezentul regulament se calculează pe zile calendaristice.
ANEXA 1 la regulament *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil. ORGANIGRAMA Colegiului Geodezilor din România (a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2 la regulament *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email