Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 13 ianuarie 2005  privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 13 ianuarie 2005 privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 71 din 20 ianuarie 2005
CAP. I
Dispoziţii privind pregãtirea, elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative

ART. 1
Reglementarea relaţiilor sociale prin acte normative se realizeazã cu respectarea principiilor generale de legiferare proprii sistemului dreptului românesc.
ART. 2
(1) Actele normative se iniţiazã, se elaboreazã, se adoptã şi se aplicã în conformitate cu prevederile Constituţiei României, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(2) Actul normativ trebuie sã se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care:
a) proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se aflã în conexiune, precum şi cu reglementãrile comunitare şi cu tratatele internaţionale la care România este parte;
b) proiectul de act normativ, întocmit pe baza unui act de nivel superior, nu poate depãşi limitele competenţei instituite prin acel act şi nici nu poate contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestuia.
ART. 3
(1) Potrivit Constituţiei României, Guvernul adoptã hotãrâri şi ordonanţe.
(2) Hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor.
(3) Ordonanţele simple, emise în domenii care nu fac obiectul legilor organice, se adoptã numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.
(4) Ordonanţele de urgenţã se adoptã în condiţiile prevãzute de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia României, republicatã.
(5) Guvernul îşi exercitã iniţiativa legislativã potrivit Constituţiei României, prin însuşirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte autoritãţi ale administraţiei publice şi transmiterea acestora spre dezbatere şi adoptare camerei competente a Parlamentului.
ART. 4
(1) Proiectele de acte normative se elaboreazã de cãtre autoritãţile abilitate sã le iniţieze, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 24/2000 , republicatã. (2) Au dreptul sã iniţieze proiecte de acte normative, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, urmãtoarele autoritãţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum şi autoritãţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor - prin ministerele în a cãror subordine sau coordonare se aflã;
c) prefecturile, consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, potrivit legii - prin Ministerul Administraţiei şi Internelor.
ART. 5
(1) În vederea elaborãrii proiectelor de acte normative, la toate autoritãţile publice prevãzute la art. 4 alin. (2) se constituie, prin dispoziţie a conducãtorilor acestora, colective speciale în componenţa cãrora sunt desemnaţi jurişti, specialişti în domeniul integrãrii europene, precum şi specialişti din compartimentele corespunzãtoare profilului propunerilor de reglementare. Colectivul va fi coordonat de un secretar de stat, respectiv de secretarul general.
(2) Colectivul prevãzut la alin. (1) întocmeşte o primã formã a proiectului de act normativ, care este prezentatã conducãtorului autoritãţii publice iniţiatoare ori persoanei desemnate prin dispoziţie a acestuia.
(3) În procesul de elaborare a proiectelor de acte normative autoritãţile publice iniţiatoare au obligaţia sã respecte regulile procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale, prevãzute de <>Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã.
(4) Pentru asigurarea consultãrii partenerilor sociali, autoritãţile publice iniţiatoare au obligaţia sã supunã proiectele de acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor de dialog social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 314/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea comisiilor de dialog social în cadrul unor ministere şi al prefecturilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 6
(1) Proiectele de acte normative trebuie însoţite de urmãtoarele instrumente de prezentare şi motivare:
a) expuneri de motive - în cazul proiectelor de legi;
b) note de fundamentare - în cazul ordonanţelor, al ordonanţelor de urgenţã şi al hotãrârilor Guvernului;
c) referate de aprobare - pentru celelalte acte normative.
(2) Instrumentele de prezentare şi motivare a actelor normative trebuie sã cuprindã menţiunile prevãzute la <>art. 30 din Legea nr. 24/2000 , republicatã.
(3) În cazul proiectelor de ordonanţe de urgenţã, elementele de fapt şi de drept ale situaţiei extraordinare ce impune recurgerea la acest demers legislativ vor fi prezentate şi în preambulul proiectului respectiv, potrivit <>art. 41 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 , republicatã.
ART. 7
(1) Proiectul de act normativ iniţiat de autoritãţile publice competente se transmite pe circuitul de avizare numai dupã însuşirea acestuia, prin semnarea instrumentului de motivare, de conducãtorul autoritãţii publice iniţiatoare şi de ministrul de stat coordonator.
(2) Proiectul de act normativ însuşit potrivit alin. (1) se transmite concomitent, în copie, autoritãţilor publice interesate în aplicarea acestuia, în funcţie de obiectul reglementãrii, care au obligaţia sã analizeze şi sã comunice iniţiatorului eventualele observaţii şi propuneri, în termen de cel mult 5 zile de la primirea proiectului, dacã nu s-a stabilit un alt termen. Proiectele de acte normative care urmãresc armonizarea legislaţiei naţionale cu prevederile comunitare se transmit spre analizã şi Ministerului Integrãrii Europene, însoţite de tabelul de concordanţã între actul comunitar propus sã fie transpus şi proiectul de act normativ care îl transpune. În aceastã etapã proiectul de act normativ nu se transmite Ministerului Justiţiei decât în situaţia în care acesta are calitatea de minister coiniţiator. Pentru obţinerea avizului din punct de vedere al legalitãţii, proiectul de act normativ se transmite Ministerului Justiţiei în condiţiile art. 8 alin. (6).
ART. 8
(1) Dupã obţinerea punctelor de vedere ale autoritãţilor publice care urmeazã sã avizeze, iniţiatorul definitiveazã proiectul de act normativ. La operaţiunea de definitivare de cãtre colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) pot participa şi reprezentanţi ai autoritãţilor publice avizatoare.
(2) Dacã în urma propunerilor şi observaţiilor primite de la autoritãţile publice avizatoare s-au adus modificãri proiectului de act normativ, instrumentele de prezentare şi motivare iniţiale vor fi reformulate în mod corespunzãtor, astfel încât acestea sã se refere la forma proiectului de act normativ care va fi transmisã spre avizare.
(3) Dupã definitivare originalul proiectului de act normativ, însoţit de instrumentul de prezentare şi motivare, refãcut conform modificãrilor operate, se transmite succesiv spre avizare de cãtre iniţiator autoritãţilor publice prevãzute la alin. (2), în termen de maximum 3 zile de la primirea punctelor de vedere ale acestora.
(4) Proiectele de acte normative ce transpun prevederi comunitare se transmit spre avizare şi Ministerului Integrãrii Europene.
(5) În situaţia în care între iniţiator şi autoritãţile publice avizatoare existã puncte de vedere diferite, proiectul de act normativ va fi avizat în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiecţii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul şedinţei Guvernului.
(6) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justiţiei în original, împreunã cu o copie şi numai dupã obţinerea avizelor autoritãţilor publice interesate. Ministerul Justiţiei avizeazã proiectele de acte normative exclusiv din punct de vedere al legalitãţii, încheind succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.
(7) Avizul Ministerului Justiţiei nu este obligatoriu în cazul hotãrârilor Guvernului cu caracter individual ce au ca obiect exclusiv:
a) numiri şi revocãri din funcţie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de investiţii;
d) aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale agenţilor economici şi ale instituţiilor publice, pentru cazurile prevãzute de lege, şi a rectificãrii acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţã;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat, suplimentarea bugetelor instituţiilor publice din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului şi din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului;
g) aprobarea finanţãrii de proiecte şi acţiuni din fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe şi comune.
ART. 9
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Concurenţei se supun spre adoptare Guvernului numai dupã obţinerea acestui aviz. Avizul Consiliului Concurenţei se obţine de cãtre autoritatea publicã iniţiatoare a respectivului proiect de act normativ.
ART. 10
Proiectele de acte normative pentru care, potrivit legii, este necesar avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii se supun spre adoptare Guvernului numai dupã obţinerea acestui aviz.
ART. 11
(1) Tratatele la nivel guvernamental sau departamental se negociazã şi se semneazã de cãtre persoanele desemnate în acest scop, pe baza împuternicirii Guvernului.
(2) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea şi/sau semnarea tratatelor prevãzute la alin. (1) vor fi iniţiate, în funcţie de obiectul reglementãrii, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe şi/sau cu Ministerul Integrãrii Europene şi vor fi avizate de autoritãţile publice interesate. Avizul Ministerului Justiţiei este obligatoriu în cazul în care se solicitã împuternicirea de semnare a actelor internaţionale.
(3) Memorandumurile prin care se supun spre aprobare Guvernului negocierea şi/sau semnarea tratatelor prevãzute la alin. (1) vor fi însoţite şi de proiectele de acte normative prin care urmeazã sã se accepte, sã se adere la ele, sã se ratifice sau sã se aprobe respectivele tratate, dupã încheierea acestora.
(4) Dupã aprobare Secretariatul General al Guvernului comunicã autoritãţilor publice iniţiatoare decizia Guvernului.
ART. 12
(1) În cazul tratatelor care se supun Parlamentului de cãtre Guvern în vederea ratificãrii sau pentru care competenţa de aprobare revine, potrivit legii, Guvernului, proiectul de act normativ trebuie sã fie însoţit de textul actului internaţional în limba originarã şi în traducere oficialã sau autorizatã.
(2) În situaţii extraordinare, categoriile de tratate prevãzute la <>art. 19 alin. (1) lit. b)-h) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele pot fi ratificate prin ordonanţe de urgenţã.
(3) Proiectele de acte normative prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi iniţiate, în funcţie de obiectul reglementãrii, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrãrii Europene şi cu celelalte ministere sau autoritãţi publice interesate.
(4) Textele tratatelor care se supun ratificãrii sau aprobãrii se vor ştampila pe fiecare paginã, iar pe ultima paginã se vor menţiona explicit numele persoanelor semnatare şi se va atesta, prin semnãtura persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 13
(1) Proiectele de ordonanţe de urgenţã vor fi avizate în prealabil, din punctul de vedere al oportunitãţii promovãrii acestora, de ministrul delegat pentru relaţia cu Parlamentul, cu participarea conducãtorului autoritãţii publice care a iniţiat ordonanţa de urgenţã.
(2) Conducãtorul autoritãţii publice iniţiatoare va transmite proiectul de ordonanţã de urgenţã autoritãţilor publice interesate în aplicarea acestuia, potrivit art. 7, numai dupã obţinerea unui aviz favorabil conform alin. (1).
(3) În situaţia în care avizul prevãzut la alin. (1) este nefavorabil, proiectul de ordonanţã de urgenţã va fi refãcut sub forma unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor legale prevãzute în prezentul regulament.
(4) Dacã autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanţã de urgenţã susţine necesitatea promovãrii lui în aceastã formã, chiar dupã obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile alin. (1), proiectul va fi discutat în cadrul şedinţei Guvernului, unde se va adopta o hotãrâre finalã.
(5) Nici un proiect de ordonanţã de urgenţã nu poate fi inclus pe agenda de lucru a Guvernului fãrã avizul prevãzut la alin. (1).
ART. 14
Prin decizie a primului-ministru, pe lângã Secretariatul General al Guvernului se pot constitui grupuri de lucru formate din specialişti - colaboratori externi - pentru analizarea proiectelor de acte normative sub aspectul soluţiilor propuse, cerinţelor de corelare cu ansamblul reglementãrilor interne, armonizãrii cu legislaţia europeanã şi cu tratatele internaţionale la care România este parte, precum şi al respectãrii normelor de tehnicã legislativã.
ART. 15
(1) Proiectele de acte normative avizate se transmit de cãtre iniţiator Secretariatului General al Guvernului, atât în original, ştampilate pe fiecare paginã, cât şi pe suport magnetic, însoţite de fişa circuitului de avizare al cãrei model este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului va solicita de îndatã urmãtoarele avize:
a) avizul Consiliului Legislativ, ce urmeazã sã fie emis, potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
- 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de urgenţã;
- douã zile pentru proiectele de legi care urmeazã sã fie tansmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedurã de urgenţã;
- 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative;
b) avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, în cazul proiectelor de acte normative prevãzute la art. 10;
c) avizul Consiliului Economic şi Social, în cazul proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 109/1997 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care urmeazã sã fie emis, potrivit legii, în termen de:
- 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri, de ordonanţe şi de legi ordinare;
- 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice.
(3) Secretariatul General al Guvernului verificã îndeplinirea condiţiilor de formã ale fiecãrui proiect de act normativ, inclusiv respectarea normelor de tehnicã legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , republicatã, întocmind, dacã este cazul, o notã cuprinzând propuneri şi/sau observaţii.
ART. 16
Autoritãţile publice, inclusiv Secretariatul General al Guvernului, sunt obligate sã furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentaţiile necesare privind avizarea proiectelor de acte normative, în termenele şi în condiţiile stabilite prin <>Legea nr. 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ, republicatã.
ART. 17
Proiectele de acte normative care nu corespund condiţiilor de formã prevãzute de prezentul regulament vor fi restituite iniţiatorilor de cãtre Secretariatul General al Guvernului, în vederea refacerii lor.
ART. 18
(1) Dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 15, Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului, dupã caz, urmãtoarele documente:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) avizul Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii;
c) avizul Consiliului Economic şi Social;
d) nota cuprinzând propunerile şi/sau observaţiile sale.
(2) Pe baza documentelor menţionate la alin. (1) colectivul prevãzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, dupã caz, de a reface proiectul de act normativ. Proiectul de act normativ refãcut va fi transmis Secretariatului General al Guvernului, ştampilat pe fiecare filã, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei Guvernului pe a cãrei agendã de lucru se solicitã sã fie înscris.
(3) În situaţia în care iniţiatorul nu acceptã, total sau parţial, observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevãzute la alin. (1), acesta va transmite Secretariatului General al Guvernului forma proiectului de act normativ ce urmeazã sã fie supusã spre adoptare Guvernului, însoţitã de o notã justificativã cuprinzând argumentele care au condus la neacceptarea observaţiilor şi/sau a propunerilor respective.

CAP. II
Dispoziţii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de acte normative

ART. 19
(1) Pregãtirea şedinţelor Guvernului se realizeazã de Secretariatul General al Guvernului.
(2) În vederea pregãtirii şedinţelor Guvernului, Secretariatul General al Guvernului organizeazã în prealabil reuniuni de lucru cu reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai ministerelor şi ai celorlalte autoritãţi publice iniţiatoare şi avizatoare, în vederea corelãrii punctelor de vedere ale acestora în legãturã cu proiectele de acte normative ce urmeazã a fi supuse Guvernului spre adoptare.
(3) Secretariatul General al Guvernului va transmite proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului din respectiva sãptãmânã, structurat în douã pãrţi, împreunã cu actele incluse în aceasta, tuturor membrilor Guvernului, precum şi conducãtorilor altor autoritãţi publice interesate.
(4) Proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului cuprinde: proiecte de acte normative, rapoarte, note, note-mandat, memorandumuri, puncte de vedere, informãri şi alte documente, în funcţie de necesitãţi şi de solicitãri.
(5) În cadrul reuniunii vor fi discutate, în principal, urmãtoarele probleme:
a) modalitatea de structurare a proiectului agendei de lucru comunicat;
b) modalitatea de soluţionare a unor chestiuni apãrute pe circuitul de avizare, în cazul proiectelor de acte normative care urmeazã sã fie înscrise pe agenda de lucru a urmãtoarelor şedinţe ale Guvernului;
c) situaţia proiectelor de acte normative adoptate de Guvern şi nefinalizate pânã la data reuniunii;
d) situaţia sarcinilor restante rezultate din actele normative publicate.
(6) În prima parte a agendei de lucru vor fi înscrise proiectele de acte normative şi alte documente, care au toate avizele ministerelor implicate, inclusiv formele refãcute conform avizelor Consiliului Legislativ, Consiliului Economic şi Social şi, dupã caz, Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii sau Consiliului Concurenţei, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, în scopul facilitãrii luãrii unei decizii rapide de cãtre Guvern asupra actelor care sunt agreate de toate ministerele implicate şi care nu mai comportã discuţii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern.
(7) În cadrul reuniunilor vor fi luate în discuţie numai actele înscrise în cele douã pãrţi ale proiectului agendei de lucru, pentru a se stabili:
a) dacã aceste acte îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezentul regulament şi nu mai comportã discuţii suplimentare pentru a fi adoptate de Guvern;
b) dacã sunt problemele actelor înscrise în a doua parte a proiectului agendei de lucru, luându-se în considerare urmãtoarele aspecte:
- dacã respectivele acte ridicã probleme care pot fi rezolvate pânã la data desfãşurãrii şedinţei Guvernului;
- dacã mai este necesar avizul altor ministere;
- dacã existã puncte de vedere divergente pentru care este necesarã o decizie a Guvernului.
(8) În funcţie de rezultatul dezbaterilor şi clarificãrilor aduse în cadrul reuniunilor, documentele urmeazã sã fie înscrise în una dintre cele douã pãrţi ale proiectului agendei de lucru sau sã fie amânate pentru înscrierea pe agenda de lucru a urmãtoarelor şedinţe ale Guvernului.
(9) Proiectul agendei de lucru, avizat de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, este prezentat de acesta spre aprobare primului-ministru. Agenda de lucru aprobatã se comunicã de Secretariatul General al Guvernului tuturor membrilor Guvernului, precum şi conducãtorilor altor autoritãţi publice interesate, cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea şedinţei Guvernului.
(10) Şedinţele de lucru ale Guvernului se desfãşoarã utilizându-se Sistemul informatic pentru şedinţele Guvernului.
(11) Membrii Guvernului, reprezentanţii autoritãţilor publice interesate, precum şi ceilalţi invitaţi a cãror prezenţã este necesarã pentru buna desfãşurare a şedinţelor Guvernului se convoacã de ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, conform dispoziţiei primului-ministru.
ART. 20
(1) Înainte de începerea dezbaterilor sau în cursul acestora, iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de acte normative aflate pe agenda de lucru.
(2) În cazuri excepţionale primul-ministru poate aproba ca pe durata desfãşurãrii şedinţei Guvernului sã fie luate în discuţie şi proiecte de acte normative sau materiale neînscrise pe agenda de lucru. În cazul adoptãrii de cãtre Guvern a acestor proiecte de acte normative, iniţiatorul are obligaţia sã îşi însuşeascã observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi legalitatea acestor proiecte, cuprinse în documentele prevãzute la art. 18 alin. (1).
(3) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de act normativ, luatã ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcatã prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, dupã caz.
ART. 21
(1) Dupã adoptare, Secretariatul General al Guvernului finalizeazã proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de tehnicã legislativã.
(2) În situaţia în care în şedinţa Guvernului au fost formulate observaţii de fond, Secretariatul General al Guvernului le va comunica iniţiatorilor atât prin fax, cât şi prin poşta specialã, imediat dupã ce stenograma şedinţei Guvernului a fost redactatã.
(3) În termen de cel mult douã zile de la primirea observaţiilor formulate în şedinţa Guvernului, iniţiatorul este obligat sã transmitã Secretariatului General al Guvernului reformulãrile textelor vizate de acestea; în acest rãspuns vor fi cuprinse, dacã este cazul, şi reformulãrile textelor vizate de observaţiile de fond cuprinse în documentele prevãzute la art. 18 alin. (1). Iniţiatorul aplicã ştampila conducãtorului instituţiei pe fiecare paginã ce conţine textele reformulate. Reformulãrile textelor vizate, însoţite de o adresã din partea iniţiatorului, se transmit prin fax, precum şi prin poşta specialã, originalul urmând sã fie ataşat la dosarul actului normativ în cauzã.
(4) Dupã finalizare Secretariatul General al Guvernului transmite autoritãţii publice iniţiatoare forma finalã a actului normativ.
(5) În situaţia în care iniţiatorul nu acceptã propunerile şi/sau observaţiile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
ART. 22
(1) Proiectele de acte normative cãrora li s-au adus modificãri de fond ca urmare a discutãrii şi adoptãrii lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizãri a Consiliului Legislativ, a Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii şi a Consiliului Economic şi Social, dupã caz. În situaţia în care, ca urmare a noii avizãri de cãtre aceste autoritãţi, este necesarã operarea unor modificãri de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 20 alin. (2), dacã:
a) acceptarea ulterioarã a observaţiilor cuprinse în documentele prevãzute la art. 18 alin. (1) determinã modificãri de fond ale proiectului;
b) avizul Consiliului Legislativ şi/sau avizul Consiliului Economic şi Social sunt negative, dupã transmiterea de cãtre iniţiator a punctului sãu de vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) În toate cazurile, dacã ulterior adoptãrii iniţiatorul solicitã operarea altor modificãri care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia sã repunã respectivul proiect de act normativ pe agenda de lucru.
ART. 23
(1) Dupã şedinţa Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în condiţiile art. 21;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, în vederea semnãrii, şi miniştrilor care au obligaţia punerii lui în executare, în vederea contrasemnãrii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnãrii lui de cãtre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei Guvernului în care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Camera Deputaţilor sau, dupã caz, la Senat, a proiectelor de legi, însoţite de expunerile de motive ale acestora şi de hotãrârile de supunere a lor spre adoptare, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea cãtre secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârilor şi ordonanţelor Guvernului, însoţite, dupã caz, de notele de fundamentare ale acestora, semnate de ministrul sau de miniştrii iniţiatori. Sunt exceptate de la publicare hotãrârile Guvernului care intrã sub incidenţa prevederilor art. 108 alin. (4) ultima tezã din Constituţia României, republicatã, care se comunicã numai instituţiilor interesate;
f) publicarea notelor de fundamentare ale hotãrârilor şi ordonanţelor adoptate, pe pagina de Internet a Guvernului;
g) transmiterea la Senat sau la Camera Deputaţilor, dupã caz, a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului, însoţite de expunerile de motive ale proiectelor de legi pentru aprobarea acestora şi de hotãrârile de adoptare, semnate de primul-ministru.
(2) În vederea publicãrii de pagina de Internet a Guvernului sau, dupã caz, în Monitorul Oficial al României, Partea I, iniţiatorilor le revine obligaţia sã transmitã Secretariatului General al Guvernului, imediat dupã adoptare, nota de fundamentare semnatã numai de conducãtorul/conducãtorii autoritãţii/autoritãţilor publice iniţiatoare, care sã se refere la forma finalã a actului normativ, precum şi la avizul Consiliului Legislativ.
(3) În conformitate cu dispoziţiile art. 75 din Constituţia României, republicatã, se supun spre dezbatere şi adoptare:
a) Camerei Deputaţilor, ca primã Camerã sesizatã, proiectele de legi prevãzute la art. 86 alin. (2) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin <>Hotãrârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994 , republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.030 din 8 noiembrie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Senatului, ca primã Camerã sesizatã, proiectele de legi prevãzute la <>art. 38^1 din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotãrârea Senatului nr. 16/1993 , republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 2 februarie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
Instrumentele de prezentare şi motivare, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se pãstreazã de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sã se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
ART. 25
(1) Actul normativ modificat sau completat în mod substanţial va fi republicat în temeiul unei dispoziţii exprese cuprinse în actul de modificare, respectiv de completare.
(2) Republicarea actelor normative modificate sau completate prin ordonanţe ale Guvernului se poate face numai dupã aprobarea acestora din urmã prin lege, pentru a nu se crea eventuale discrepanţe cu actul de aprobare, în cazul în care acesta aduce alte modificãri ordonanţei supuse aprobãrii.
(3) Legile, precum şi ordonanţele şi hotãrârile Guvernului vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija autoritãţii publice care a emis actul de modificare, respectiv de completare. În acest sens autoritãţile publice iniţiatoare ale proiectelor de ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului de modificare, respectiv de completare, au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textul actului normativ de bazã, în forma republicabilã, cu solicitarea de republicare, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 , republicatã.
(4) Forma republicabilã conţine textul actului normativ de bazã, în care se integreazã prevederile modificate sau cele de completare, se actualizeazã denumirile schimbate între timp, cum ar fi cele ale unor instituţii sau localitãţi, şi se dã, atunci când s-a dispus în mod expres, o nouã numerotare alineatelor, articolelor, capitolelor şi celorlalte structuri ale actului normativ în cauzã.
(5) Legile, precum şi ordonanţele şi hotãrârile Guvernului vor fi republicate cu avizul Consiliului Legislativ asupra noului text, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului adresatã secretarului general al Camerei Deputaţilor.
ART. 26
(1) În cazul în care dupã publicarea actelor normative adoptate de Guvern se descoperã erori materiale în cuprinsul acestora, se procedeazã la publicarea unei note cuprinzând rectificãrile necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor normative adoptate de Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului adresatã secretarului general al Camerei Deputaţilor. În acest sens autoritãţile publice iniţiatoare ale proiectelor de acte normative care conţin erori materiale au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma rectificabilã, justificând necesitatea îndreptãrii erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea necesarã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 , republicatã.

CAP. III
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi celelalte acte normative emise de conducãtorii ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de prefecţi

ART. 27
(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului.
(2) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se emit atunci când se prevede aceasta printr-o dispoziţie legalã, cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor fi elaborate respectându-se normele de tehnicã legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic propriu.
(4) Actele prevãzute la alin. (1) se semneazã numai de cãtre conducãtorii autoritãţilor publice emitente.
ART. 28
(1) Toate ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte cu caracter normativ ale miniştrilor şi conducãtorilor celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefecţii vor dispune publicarea ordinelor emise în monitoarele oficiale ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacã legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementãri din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 29
(1) Pe întregul parcurs al elaborãrii proiectelor de acte normative se interzice personalului autoritãţilor publice iniţiatoare şi avizatoare furnizarea în afara instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) actele, datele sau informaţiile referitoare la proiectele de acte normative, care sunt furnizate în afara instituţiilor cu adresã oficialã, datatã şi sub semnãtura conducerii autoritãţilor publice iniţiatoare ori avizatoare sau în condiţiile <>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public şi ale <>Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã.
ART. 30
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecţii vor analiza periodic stadiul aplicãrii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementãrilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
ART. 31
(1) În situaţia în care împotriva unui act al Guvernului se formuleazã o plângere prealabilã sau o reclamaţie administrativã în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, adresatã Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunicã de îndatã iniţiatorului, care are obligaţia sã reanalizeze actul respectiv şi sã comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare şi/sau de completare ori de abrogare a acestuia.
(2) În situaţia în care iniţiatorul propune menţinerea actului administrativ, Secretariatul General al Guvernului comunicã reclamantului soluţia de respingere a plângerii prealabile sau, dupã caz, a reclamaţiei administrative. Secretariatul General al Guvernului va asigura susţinerea soluţiei de menţinere a actului administrativ în faţa instanţelor de contencios administrativ.
(3) În situaţia în care iniţiatorul propune admiterea plângerii prealabile sau, dupã caz, a reclamaţiei administrative, acesta are obligaţia de a promova un proiect de modificare, de completare sau de abrogare, dupã caz, a actului administrativ contestat, respectând dispoziţiile prezentului regulament şi ale legislaţiei privind contenciosul administrativ.

ANEXĂ
------
la regulament
-------------


Fisa circuitului de avizare


┌──────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│ Proiectul │......... (titlul) │
├──────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│Initiator │..........(institutia initiatoare) │
├──────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│Avizatori │......... (institutiile avizatoare) │
└──────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘

┌─────────────────┬────────────────┬──────────────┬────────────────────────────┐
│Avizator: │Data solicitarii│Data obtinerii│Observatii: │
│................ │avizului: │avizului: │(daca este cazul - pentru │
│(se completeaza │...... 2005 - │...... 2005 - │situatii in care proiectul a│
│cu institutia de │adresa nr. .... │adresa nr. ...│necesitat refacere conform │
│la care s-a │ │ │unor observatii sau │
│solicitat avizul)│ │ │furnizarea altor informatii │
│ │ │ │relevante) │
├─────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│Avizator: │Data solicitarii│Data obtinerii│Observatii: │
│................ │avizului: │avizului: │(daca este cazul - pentru │
│(se completeaza │...... 2005 - │...... 2005 - │situatii in care proiectul a│
│cu institutia de │adresa nr. .... │adresa nr. ...│necesitat refacere conform │
│la care s-a │ │ │unor observatii sau │
│solicitat avizul)│ │ │furnizarea altor informatii │
│ │ │ │relevante) │
├─────────────────┼────────────────┼──────────────┼────────────────────────────┤
│Avizator: │Data solicitarii│Data obtinerii│Observatii: │
│................ │avizului: │avizului: │(daca este cazul - pentru │
│(se completeaza │...... 2005 - │...... 2005 - │situatii in care proiectul a│
│cu institutia de │adresa nr. .... │adresa nr. ...│necesitat refacere conform │
│la care s-a │ │ │unor observatii sau │
│solicitat avizul)│ │ │furnizarea altor informatii │
│ │ │ │relevante) │
└─────────────────┴────────────────┴──────────────┴────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┐
│Data transmiterii la S.G.G. pentru includerea proiectului │ ......... 2005 │
│pe agenda de lucru a sedintei Guvernului │ │
└──────────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────┘

Ministru/Secretar de Stat

.....................
(numele si semnatura)


------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016