Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT*) din 11 iulie 2001  privind aranjamentele comerciale aferente schimburilor neplanificate de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT*) din 11 iulie 2001 privind aranjamentele comerciale aferente schimburilor neplanificate de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: ACT INTERN
------
Regulamentul a fost aprobat de <>ORDINUL nr. 16 din 11 iulie 2001 , publicat în Monitorul Oficial nr. 523 din 31 august 2001


CAP. 1
SCOPUL ŞI DOMENIUL DE APLICARE

ART. 1
Regulamentul privind aranjamentele comerciale aferente schimburilor neplanificate de energie electrica cu alte sisteme electroenergetice, numit în continuare Regulamentul, stabileşte modul de tratare sub aspect tehnic şi economic a schimburilor neplanificate de energie electrica ale SEN cu sistemele electroenergetice interconectate sincron ale ţãrilor vecine.
ART. 2
Regulamentul se aplica de cãtre:
1) Operatorul de sistem din cadrul CN TRANSELECTRICA SA pentru gestionarea din punct de vedere tehnic a schimburilor neplanificate de energie electrica;
2) Operatorul pieţei de energie electrica - SC OPCOM SA, pentru gestionarea din punct de vedere economic a schimburilor neplanificate de energie electrica;
3) agenţii economici producãtori şi furnizori de energie, pentru asigurarea schimburilor planificate de sens contrar.

CAP. 2
DEFINIŢII ŞI ABREVIERI

ART. 3
În înţelesul prezentului Regulament, termenii utilizaţi au urmãtoarea semnificatie:
Sistem electroenergetic naţional - SEN
Ansamblu al instalaţiilor electroenergetice interconectate, situate pe teritoriul unei tari, prin care se realizeazã producerea, transportul, distribuţia şi utilizarea energiei electrice
Sistem electroenergetic interconectat
Sistem electroenergetic format prin interconectarea a doua sau mai multe sisteme electroenergetice
Operator de sistem
Entitate operationala a C.N. TRANSELECTRICA S.A. care asigura funcţionarea coordonata a instalaţiilor de producere, transport şi distribuţie (la tensiunea de 110 Kv) a energiei electrice şi termice, componente ale SEN
Operator comercial - OPCOM
Persoana juridicã romana, societate comercialã, care are ca principal obiect de activitate administrarea pieţei de energie electrica, stabilirea ordinii de merit-vânzare pentru producãtori cãtre furnizori, în scopul menţinerii echilibrului permanent dintre producţie şi consum, asigurând desfãşurarea tranzacţiilor şi contractelor comerciale ale participanţilor autorizaţi pe baza de licenţe, în conditile legii (HG 627)
Interconexiune
Legatura electrica între doua sau mai multe sisteme electroenergetice.
Monitorizare
Mãsurare/determinare continua a unor indicatori şi raportare a acestora la un set de valori prestabilite, cu scopul de a identifica deviatii sau excepţii de la rezultatele normale sau anticipate
Participant la piata
Agent economic înscris la Operatorul comercial la una sau mai multe din categoriile: producãtor de energie electrica, cumpãrãtor de energie electrica, furnizor de servicii de sistem, precum şi Operatorul de sistem, Operatorul de transport şi Operatorul de distribuţie
Preţ marginal al sistemului -PMS
Preţ al ultimului kilowatt-ora rezultat din ordinea de merit pentru acoperirea cererii de energie electrica în intervalul baza de decontare
Gestionare din punct de vedere tehnic
Gestionare cu considerarea cantitãţilor fizice
Gestionare din punct de vedere economic
Gestionare cu considerarea atât a cantitãţilor fizice cat şi a aspectelor comerciale (producãtor/furnizor, preţ)
Schimburi neplanificate de energie electrica
Schimburi de energie între SEN şi sistemele electroenergetice ale ţãrilor vecine interconectate sincron ce apar ca urmare a unui dezechilibru între cerere şi oferta în oricare dintre aceste sisteme
Schimburi planificate de compensare
Schimburi de energie între SEN şi sistemele electroenergetice ale ţãrilor vecine interconectate sincron, convenite între operatorii de sistem, pentru compensarea schimburilor neplanificate de energie electrica

CAP. 3
DOCUMENTE DE REFERINTA

ART. 4
Prezentul Regulament este întocmit pe baza urmãtoarelor documente:
1) Acord privind funcţionarea interconectata temporarã a Sistemului Electroenergetic Roman cu Sistemele Electroenergetice ale GRECIEI, REPUBLICILOR FOSTEI YUGOSLAVII, şi ALBANIEI;
2) Acord privind funcţionarea paralela temporarã a Sistemului Electroenergetic din Bulgaria - NEK cu Sistemele Electroenergetice coordonate de EKC (EPS, EPCG, ESM) şi Sistemele Electroenergetice din GRECIA, ROMÂNIA şi ALBANIA;
3) LICENTA acordatã de ANRE CN TRANSELECTRICA S.A. pentru dispecerizarea energiei electrice.
4) Codul tehnic ale reţelei de transport - cod 51.1.112.0.01.07/04/00
5) Codul comercial al pieţei angro de energie electrica - cod 19.2.130.02.07/06/99
6) Regulament de programare şi dispecerizare - cod 18.1.216.0.01.10/06/99

CAP. 4
REGLEMENTARE DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC A SCHIMBURILOR NEPLANIFICATE DE ENERGIE ELECTRICA

ART. 5
1) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem are competenta de a gestiona în cadrul schimburilor neplanificate o cantitate de energie de maxim 60 GWh în SEN şi în SE cu care funcţioneazã temporar interconectat (suma în valori absolute).
2) Aceasta cantitate este gestionata în contul producãtorilor şi furnizorilor de energie electrica din România şi reprezintã valoarea maxima a soldului schimburilor neplanificate.
3) Aceasta cantitate are doua componente:
a) o componenta de 15 GWh pentru acoperirea abaterilor nedorite de la programele de schimb convenite la funcţionarea interconectata;
b) o componenta de 45 GWh (15 GWh/partener) pentru acoperirea ajutoarelor acordate între partenerii de interconexiune la perturbatii neprevãzute în centrale mari sau în capacitatea de transport (rezerva operativã de putere).
4) Pentru energia ce face obiectul schimburilor neplanificate nu se percep taxe de tranzit sau de transport.
Tratarea abaterilor nedorite
ART. 6
1) Abaterile nedorite la funcţionarea interconectata rezulta din abaterile medii orare admise de 20 MW într-un sens sau în celãlalt şi se compenseazã pe baza programelor întocmite sãptãmânal.
2) Abaterile nedorite la funcţionarea interconectata pentru saptamana trecutã se determina în fiecare zi de marti a sãptãmânii curente şi se includ în programele de returnare în saptamana urmãtoare.
Tratarea rezervei operative de putere
ART. 7
1) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem are obligaţia de a pune la dispoziţia celorlalte SE din interconexiune (în limita depozitului de 45 GWh) o rezerva operativã de max.100 MW. Aceasta putere este destinatã exclusiv folosirii în cazul unei perturbatii neprevãzute în centralele mari sau în capacitatea de transport a oricãrui partener.
2) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem are dreptul de a primi de la ceilalţi parteneri de interconexiune (în limita depozitului de 45 GWh) o putere de max. 100 MW/partener;
3) Partenerul din interconexiune care a primit aceasta energie este obligat sa o returneze celorlalţi parteneri cu o putere care sa nu depãşeascã 100 MW, în aceeaşi cantitate şi în aceleaşi zone orare şi în conformitate cu prezentul Regulament;
4) Cantitatea totalã de energie primitã şi livrata pe aceasta baza nu trebuie sa depãşeascã 15 GWh corespunzãtor fiecãrui partener;
5) Cantitatea totalã de energie primitã ca ajutor de avarie în saptamana trecutã se determina în fiecare zi de marti a sãptãmânii curente şi se include în programele de returnare pentru saptamana urmãtoare.
ART.8
Cantitãţile de energie electrica stipulate la art. 5, art. 6 şi art. 7 sunt prevãzute în acordurile internaţionale de la art. 4 alin. 1) şi alin. 2) şi se pot modifica numai cu acceptul pãrţilor semnatare ale acestor acorduri şi cu acordul ANRE.

CAP. 5
REGLEMENTAREA DIN PUNCT DE VEDERE ECONOMIC A SCHIMBURILOR NEPLANIFICATE DE ENERGIE ELECTRICA

ART. 9
1) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem identifica titularul/titularii de licenta de producere sau furnizare de energie electrica din România care participa la schimbul neplanificat. Aceştia pot fi:
a) producãtori, în cazul importului neplanificat produs ca urmare a indisponibilitatii temporare a unei unitãţi de producere a acestora programata sa funcţioneze;
b) producãtori, în cazul exportului neplanificat realizat ca urmare a unui deficit de putere în sistemele vecine;
c) furnizori, în cazul importului neplanificat realizat ca urmare a unei erori de prognozare, fapt care duce la acoperirea printr-un import neplanificat de energie a diferenţei dintre consumul prognozat şi cel realizat.
2) În fiecare zi de marti, CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem, comunica în scris SC OPCOM SA şi agenţilor economici deţinãtori de licenta care au participat la schimburi neplanificate în saptamana precedenta:
a) data/datele şi intervalul/intervalele orare în care schimbul neplanificat a avut loc;
b) cantitatea orara de energie electrica exportata sau importata neplanificat;
c) data/datele şi intervalul/intervalele orare pentru care a programat schimbul planificat de compensare;
d) cantitãţile orare de energie electrica cu care agentul economic urmeazã sa participe la schimbul planificat de compensare.
3) În termen de 24 ore de la primire, agenţii economici deţinãtori de licenta pot contesta comunicarea de la alin. 2) sau propune o alta data pentru schimbul planificat de compensare, cu condiţia efectuãrii lui:
a) în aceeaşi zona orara;
b) în a doua saptamana de la efectuarea schimbului neplanificat.
4) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem comunica, în termen de 24 de ore de la primirea contestaţiei, rezultatul analizarii acesteia iar, în cazul propunerii de modificare a datei schimbului planificat de compensare, acceptarea sau respingerea acestei propuneri.
5) Realizarea schimbului planificat de compensare este obligatorie şi eventuala contestare în condiţiile art. 9, alin. 3) nu constituie motiv de nerealizare de cãtre agenţii economici deţinãtori de licenta stabiliţi de CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem conform art. 9, alin. 1).
6) SC OPCOM SA analizeazã datele transmise în zilele de marti de cãtre CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem privind schimburile neplanificate şi transmite eventuale observaţii în termen de 24 ore de la primirea datelor.
7) În cazul în care au fost acceptate modificãri, CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem comunica în cursul zilei de joi forma finala a programului pentru saptamana urmãtoare al schimburilor planificate de compensare atât deţinãtorilor de licenta implicaţi cat şi SC OPCOM SA.

CAP. 6
SCHIMBURILE PLANIFICATE DE COMPENSARE

ART. 10
1) În ziua precedenta zilei prevãzute pentru realizarea schimbului planificat de compensare, agentul/agenţii economici deţinãtori de licenta comunica SC OPCOM SA pana la ora 10.00 (în ofertare):
a) în cazul producãtorului cu realizare de export de energie, oferta de producere suplimentarã de energie electrica, la preţ zero;
b) în cazul producãtorului cu realizare de import de energie, cantitatea de energie electrica ce urmeazã sa fie asigurata de partenerul extern în contul producãtorului respectiv;
c) în cazul furnizorului cu realizare de export de energie, cantitatea de energie electrica ce urmeazã a fi achizitionata suplimentar de pe piata în contul sau.
2) SC OPCOM SA realizeazã programarea schimburilor planificate de compensare cu afectarea minima a preţului marginal de sistem, astfel:
a) în cazul producãtorului cu realizare de export de energie, programeaza unitãţile dispecerizabile fãrã considerarea exportului, determina PMS, dupã care va considera o creştere artificiala a prognozei de consum cu cantitatea de returnat şi acoperirea acesteia prin oferta cu preţ zero a producãtorului respectiv;
b) în cazul producãtorului cu realizare de import de energie, programeaza unitãţile dispecerizabile fãrã considerarea importului, determina PMS, dupã care elimina din programare în ordinea descrescãtoare a ofertelor de preţ unitãţile producãtorului pana la acoperirea cantitãţii de returnat corespunzãtoare;
c) în cazul furnizorului cu realizare de export de energie, va considera o creştere artificiala a prognozei de consum cu cantitatea de returnat şi acoperirea acesteia în contul furnizorului respectiv. Corespunzãtor SC OPCOM SA va determina doua valori ale PMS: PMS1 fãrã considerarea schimbului planificat de compensare şi PMS2 cu considerarea acestuia.
3) Schimburile planificate de compensare sunt luate în considerare la decontare astfel:
a) în cazul producãtorului cu realizare de export de energie, PMS nu este afectat;
b) în cazul producãtorului cu realizare de import de energie, PMS nu este afectat;
c) în cazul furnizorului cu realizare de export de energie, PMS1 este utilizat pentru efectuarea decontãrilor fãrã considerarea schimbului planificat de compensare. Cantitatea de energie de returnat este cumpãratã integral de furnizorul implicat la preţul dat de PMS2.
4) PMS2 nu se determina:
a) în cazul furnizorului cu realizare de export de energie, dacã acesta a contractat energie electrica cu un producãtor, sau
b) în cazul în care cantitatea de energie electrica contractatã de furnizor este mai mare sau egala cu suma dintre consumul prognozat al consumatorilor sãi şi cantitatea de energie electrica de returnat.
5) În cazul în care un producãtor este în imposibilitate de a asigura din producţie proprie schimbul planificat de compensare, va achizitiona cantitatea de energie corespunzãtoare de pe piata.
6) În cazurile de la art. 10, alin 1), lit. a) şi de la art. 10, alin. 2), lit a) în care prognoza de consum este mai mica decât suma contractelor, pentru încadrarea schimbului planificat de compensare se va recurge la o diminuare a contractelor de portofoliu în limitele prevãzute de reglementãri ANRE.

CAP. 7
REGLEMENTARE DIN PUNCT DE VEDERE ECONOMIC A SCHIMBURILOR NEPLANIFICATE DE ENERGIE ELECTRICA ÎN CONDIŢIILE DECONTĂRII LUNARE

ART. 11
1) Pana la aplicarea sistemului de decontare orara a cantitãţilor de energie electrica tranzacţionate pe piata angro, se aplica art. 9 şi art. 10 modificate, conform procedurii simplificate prevãzute la alin. 2)-6) ale prezentului articol.
2) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem stabileşte şi transmite la SC OPCOM SA pana la data de 15 a lunii curente:
a) cantitatea de energie totalã, import sau export, realizatã în luna precedenta, ca diferenţa dintre soldul din prima zi (ora 00,00) şi din ultima zi (ora 24,00);
b) cantitatea/cantitãţile de energie din valoarea de la pct. a) corespunzãtoare unor schimburi de putere de ajutor de avarie, convenite de Operatorul de sistem şi intervalul/intervalele de timp în care s-au efectuat acestea;
c) producãtorii/furnizorii implicaţi în ajutorul de avarie.
3) SC OPCOM SA va evidenţia separat în cadrul decontãrii lunare datele furnizate de Operatorul de sistem.
4) Pentru cantitãţile de energie de la art. 11 alin. 2) nu se stabilesc obligaţii de plata.
5) Operatorul de sistem este responsabil de efectuarea schimbului planificat de compensare.
6) În cazul ajutoarelor de avarie, Operatorul de sistem va avea în vedere ca schimbul planificat de compensare sa fie realizat în contul agentului/agenţilor economici care au fost implicaţi.

CAP. 8
RESPONSABILITĂŢI

ART. 12
1) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem este responsabil de convenirea cu partenerii strãini asupra schimburilor neplanificate, precum şi de realizarea obligaţiilor ce îi revin conform art. 9, art. 10 şi art. 11.
2) SC OPCOM SA rãspunde de realizarea obligaţiilor ce-i revin conform art. 9, art. 10 şi art. 11.
3) CN TRANSELECTRICA SA prin Operatorul de sistem va prezenta sãptãmânal la ANRE o informare privind valoarea soldurilor în condiţiile art. 5 sau art. 11, dupã caz.
4) Agenţii economici participanţi la piata angro rãspund de efectuarea schimbului planificat de compensare, conform celor stabilite de CN TRANSELECTRICA SA şi SC OPCOM SA.

CAP. 9
CAI DE APEL

ART. 13
1) Eventualele dispute privind schimburile neplanificate de energie electrica se arbitreaza în prima instanta de cãtre CADPEE, în conformitate cu regulamentul de funcţionare al CADPEE.
2) În cazul neinsusirii deciziei CADPEE de cãtre pãrţile în disputa, acestea o pot contesta la ANRE în termen de 15 zile lucrãtoare de la data comunicãrii.

CAP. 10
DISPOZIŢII FINALE

ART. 14
1) Prezentul Regulament se aplica pe durata de valabilitate a acordurilor internaţionale precizate la art. 4 alin. 1) şi art. 4 alin. 2).
2) Pana la aplicarea sistemului de decontare orara, CN TRANSELECTRICA SA şi SC OPCOM SA vor elabora norme de aplicare a prezentului Regulament, ce vor fi supuse aprobãrii ANRE.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016