Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 11 decembrie 2008  privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 11 decembrie 2008 privind stabilirea solutiilor de racordare a utilizatorilor la retelele electrice de interes public

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 12 ianuarie 2009

CAP. I
Scop

ART. 1
(1) Prezentul regulament reglementeazã etapele şi procedurile necesare pentru stabilirea soluţiei sau a variantelor de soluţie pentru racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public.
(2) Regulamentul stabileşte normele de conţinut pentru fişele şi studiile de soluţie pentru racordarea la reţeaua electricã a tuturor categoriilor de utilizatori.
ART. 2
Aplicarea regulamentului contribuie la asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, oferind acestora posibilitatea de a alege varianta de soluţie pentru racordarea la reţea pe care, din punctul lor de vedere, o considerã cea mai avantajoasã, tehnic şi economic.

CAP. II
Domeniul de aplicare

ART. 3
(1) Prevederile prezentului regulament se aplicã la stabilirea soluţiilor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, respectiv la:
a) elaborarea studiilor de soluţie pentru utilizatorii noi sau existenţi care se dezvoltã;
b) elaborarea studiilor de modificare a soluţiilor de racordare a utilizatorilor existenţi;
c) elaborarea fişelor de soluţie;
d) emiterea avizelor tehnice de racordare de cãtre operatorii de reţea.
(2) Prevederile prezentului regulament nu se aplicã la stabilirea soluţiilor de realizare a instalaţiilor de utilizare.

CAP. III
Terminologie şi abrevieri

ART. 4
În prezentul regulament se folosesc urmãtoarele moduri de indicare a gradului de obligativitate a prevederilor conţinute:
- trebuie, este necesar, urmeazã: indicã obligativitatea strictã a respectãrii prevederilor în cauzã;
- de regulã: indicã faptul cã prevederea respectivã trebuie sã fie aplicatã în majoritatea cazurilor; nerespectarea unei astfel de prevederi trebuie sã fie temeinic justificatã în proiect;
- se recomandã: indicã o rezolvare preferabilã, care trebuie sã fie avutã în vedere la soluţionarea problemei; nerespectarea unei astfel de prevederi nu trebuie justificatã în proiect;
- se admite: indicã o soluţie satisfãcãtoare, care poate fi aplicatã în cazuri particulare, fiind obligatorie justificarea ei în proiect.
ART. 5
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile utilizate se definesc potrivit anexei nr. 1.

CAP. IV
Acte normative de referinţã

ART. 6
Aplicarea prezentului regulament se face prin coroborarea cu prevederile tuturor normelor în vigoare, dintre care menţionãm urmãtoarele acte normative:
a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 90/2008 ;
c) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.007/2004 ;
d) Metodologia de stabilire a compensaţiilor bãneşti între utilizatorii racordaţi în etape diferite prin instalaţie comunã, la reţele electrice de distribuţie, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2003;
e) Metodologia de stabilire a tarifelor de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie de medie şi joasã tensiune, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2003, cu modificãrile ulterioare;
f) Procedura de soluţionare a neînţelegerilor legate de încheierea contractelor dintre operatorii economici din sectorul energiei electrice, a contractelor de furnizare a energiei electrice şi a contractelor de racordare la reţea, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2007;
g) Procedura privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice în vecinãtate de limita zonei de activitate a unor operatori de distribuţie, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 34/2005;
h) avizele tehnice de racordare - conţinut-cadru, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 37/2005;
i) contractele-cadru de racordare la reţelele electrice de distribuţie, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 9/2006;
j) Codul tehnic al reţelei electrice de transport - Revizia I, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 20/2004;
k) Contractul-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2004, cu modificãrile ulterioare;
l) Standardul de performanţã pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 28/2007.

CAP. V
Clase de utilizatori şi principii de racordare la reţelele electrice de interes public

ART. 7
Utilizatorii reţelelor electrice de interes public se clasificã în funcţie de puterea maximã absorbitã sau evacuatã în punctele de delimitare, consideratã în analiza de stabilire a soluţiei de racordare şi dimensionare a instalaţiei de racordare, astfel:


Clasa Puterea maximã absorbitã/evacuatã (MVA)
A peste 50 MVA
B 7,5-50 MVA
C 2,5-7,5 MVA
D 0,1-2,5 MVA
E 0,03-0,1 MVA
F sub 0,03 MVA


ART. 8
În funcţie de puterea solicitatã, distanţa faţã de elementele reţelei electrice de interes public existente şi de caracteristicile ei, racordarea instalaţiei utilizatorilor la aceasta se realizeazã, dupã caz:
a) direct la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune aferentã unui post de transformare;
b) la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune, la barele unui post de transformare;
c) la reţeaua electricã de distribuţie de medie tensiune, direct sau prin racord şi post de transformare MT/JT kV;
d) la reţeaua electricã de distribuţie de 110 kV, direct sau prin staţie de transformare 110/MT kV;
e) la reţeaua electricã de transport, direct la tensiunea reţelei sau prin staţie de transformare cu raport de transformare corespunzãtor.
ART. 9
(1) Racordarea directã la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune aferentã unui post de transformare se realizeazã:
a) pentru utilizatori care se racordeazã prin branşament monofazat. De regulã, soluţia de racordare prin branşament monofazat se adoptã pentru puteri de pânã la 11 kVA;
b) pentru utilizatori care solicitã branşament trifazat şi o putere sub 30 kVA.
(2) Pentru utilizatori care solicitã branşament trifazat şi o putere de 30 kVA sau mai mare, racordarea se realizeazã, dupã caz:
a) la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune aferentã unui post de transformare existent;
b) la bara de joasã tensiune a unui post de transformare existent sau nou;
c) la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune redistribuitã între posturile de transformare, ca urmare a construirii unui post de transformare nou;
d) la reţeaua electricã de distribuţie de medie tensiune, prin racord şi post de transformare propriu. În cazuri de excepţie, în condiţiile unor locuri de consum izolate, unde nu existã reţea electricã de distribuţie de joasã tensiune, soluţia se admite şi pentru utilizatori din categoriile prevãzute la alin. (1).
ART. 10
(1) Treptele de tensiune la care se face racordarea utilizatorilor, în funcţie de puterea solicitatã şi momentul sarcinii, sunt date orientativ în tabelul nr. 1.


Tabelul nr. 1
┌────────┬────────────┬──────────────┬─────────────┬─────────────────────────┐
│ │ Sarcina │ Momentul │ Treapta de │Posibilitãţi de racordare│
│ Clasa │ maximã │ sarcinii │ tensiune la │ a utilizatorului │
│ │ de duratã │ (MVAkm) │ punctul de ├────────────┬────────────┤
│ │ (MVA) │ │ racord │ Direct la │ Prin │
│ │ │ │ (kV) │ tensiunea │transformare│
│ │ │ │ │ reţelei │ │
│ │ │ │ │ zonale │ │
│ │ │ │ │ (kV) │ │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ A │ Peste 50 │ peste 1.500 │ 400 │ - │ 400/110 kV │
│ │ │ │ 220 │ 220 │ 220/110 kV │
│ │ │ │ │ │ 220/MT kV │
│ │ │ │ 110 │ │ 110/MT kV │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ B │ 7,5-50 │maximum 1.500 │ 110 │ 110 │ 110/MT kV │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ C │ 2,5-7,5 │ 30-80 │ 110 │ 110(20) │ 110/MT kV │
│ │ │ │ 20 │ │20/6 (10) kV│
│ │ │ │ │ │ 20/0,4 kV │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ D │ 0,1-2,5 │ maximum 8** │ 20 │ 6*-20 │ 20/0,4 kV │
│ │ │ maximum 3** │ 10* │ │ 10/0,4 kV │
│ │ │ │ 6* │ │ 6/0,4 kV │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ E │ 0,03-0,1 │maximum 0,05**│ 0,4 │ 0,4 │ MT/0,4 kV │
│ │ │ │ MT │ │ │
├────────┼────────────┼──────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤
│ F │ < 0,03 │ │ 0,4 │ 0,4 │ │
└────────┴────────────┴──────────────┴─────────────┴────────────┴────────────┘
* Tensiune existentã, dar care de regulã nu se mai dezvoltã.
** Momentul sarcinii echivalente a circuitului de medie, respectiv de joasã
tensiune (inclusiv cu sarcina noului consumator).



(2) Stabilirea treptei de tensiune şi a punctului de racordare la reţea, atunci când sunt mai multe posibilitãţi de racordare, se face avându-se în vedere:
a) costul lucrãrilor necesare pentru realizarea racordãrii;
b) cerinţele tehnice privind utilizarea, funcţionarea şi siguranţa reţelei electrice;
c) necesitatea menţinerii calitãţii serviciului de transport şi/sau de distribuţie pentru toţi utilizatorii din zonã.
ART. 11
Schema de racordare a unui utilizator poate fi compusã din una sau mai multe instalaţii de racordare, corelat cu nivelul de siguranţã solicitat de utilizator şi cu posibilitãţile concrete ale reţelei electrice.
ART. 12
(1) Continuitatea în funcţionare se caracterizeazã printr-o serie de indicatori (medii şi maximi) ai schemei de racordare, rezultaţi din calcule de fiabilitate şi determinaţi la punctul (punctele) de delimitare, cu un anumit nivel de risc de depãşire.
(2) Indicatorii menţionaţi la alin. (1) sunt:
a) numãrul mediu total de stãri de insucces (de defecte) în perioada de referinţã;
b) numãrul mediu de stãri de insucces (de defecte) eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţã;
c) numãrul mediu de stãri de insucces (de defecte) eliminate prin manevre manuale în perioada de referinţã;
d) numãrul mediu de stãri de insucces (de defecte) eliminate prin manevre automate în perioada de referinţã;
e) durata medie de reparaţie sau durata medie de înlocuire;
f) gradul de satisfacere a alimentãrii consumatorului de energie în perioada de referinţã;
g) probabilitatea de succes (de funcţionare) şi probabilitatea de insucces (de nefuncţionare);
h) durata medie totalã de succes (de funcţionare) în perioada de referinţã;
i) numãrul mediu de stãri de insucces (de defecte) eliminate prin reparaţii sau/şi înlocuiri în perioada de referinţã, a cãror duratã depãşeşte o duratã criticã tc;
j) numãrul maxim anual de întreruperi eliminate prin reparaţii;
k) numãrul maxim anual de întreruperi eliminate prin manevre;
l) numãrul maxim total de întreruperi (indiferent de durate);
m) durata maximã de restabilire a unei întreruperi;
n) probabilitatea producerii unui numãr de întreruperi a cãror duratã depãşeşte o anumitã valoare tc.
(3) Indicatorii precizaţi la alin. (2) reprezintã un nomenclator din cuprinsul cãruia, dupã caz, pot fi selectaţi numai unii dintre ei.
(4) Rezultatele obţinute din calculele de siguranţã sunt folosite pentru compararea variantelor de soluţie de racordare şi alegerea de cãtre utilizator a variantei de soluţie pe care, din punctul lui de vedere, o considerã cea mai avantajoasã, tehnic şi economic, pentru racordarea la reţea.
(5) La stabilirea soluţiilor de racordare se are în vedere crearea condiţiilor care sã asigure realizarea valorilor prevãzute pentru indicatorii din standardul de performanţã pentru serviciul de transport/distribuţie.
(6) Utilizatorul poate opta pentru o variantã de soluţie de racordare care oferã valori ale indicatorilor sub nivelul prevãzut în standardul de performanţã, dacã apreciazã cã aceasta este acceptabilã din punctul de vedere al condiţiilor de continuitate oferite şi convenabilã din considerente economice. În aceastã situaţie utilizatorul se angajeazã cã nu are pretenţii ca operatorul de reţea sã îi plãteascã daune decât dacã nu sunt respectaţi indicatorii acceptaţi, şi nu cei din standardul de performanţã. Acest angajament, care se precizeazã de utilizator la solicitarea avizului tehnic de racordare, se consemneazã ca atare atât în acest aviz, cât şi în contractele de utilizare a reţelei ce se încheie ulterior între pãrţi.

CAP. VI
Stabilirea soluţiei de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de interes public

ART. 13
(1) Soluţia de racordare a instalaţiei de utilizare a unui utilizator la reţeaua electricã de interes public se stabileşte, dupã caz, pe bazã de fişã de soluţie sau studiu de soluţie.
(2) Operatorul de reţea la instalaţiile cãruia se racordeazã instalaţia unui utilizator este responsabil pentru elaborarea, dupã caz, a fişei de soluţie sau a studiului de soluţie.
(3) Studiul de soluţie se elaboreazã pe bazã de contract încheiat între operatorul de reţea şi utilizator.
(4) Operatorul de reţea transmite utilizatorului oferta de contract pentru elaborarea studiului de soluţie în termen de maximum 7 zile calendaristice, dupã caz, de la data:
a) înregistrãrii comenzii utilizatorului;
b) înregistrãrii cererii utilizatorului pentru emiterea avizului tehnic de racordare, dacã soluţia de racordare, conform reglementãrilor, se stabileşte pe baza unui studiu de soluţie.
(5) Operatorul de reţea elaboreazã studiul de soluţie cu personal propriu sau atribuie altor proiectanţi de specialitate, în condiţii legale, în regim de subproiectare, contractul pentru executarea studiului de soluţie.
(6) Studiile de soluţie care analizeazã variante pentru racordarea unui loc de producere/consum pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem se elaboreazã de cãtre operatorul de distribuţie, cu consultarea/colaborarea operatorului de transport şi de sistem.
(7) Studiile de soluţie care analizeazã variante pentru racordarea unui loc de producere/consum dintre care unele la tensiunile de 220 kV sau 400 kV şi altele la tensiunea de 110 kV se elaboreazã de cãtre operatorul de transport şi de sistem, cu consultarea/colaborarea operatorului de distribuţie.
(8) Termenul de elaborare a unui studiu de soluţie, de la data depunerii de cãtre utilizator a datelor complete, este de:
a) maximum 3 luni pentru racordarea locului de producere/consum la o reţea cu tensiunea de 110 kV sau mai mare. În situaţii deosebite, justificate prin complexitatea soluţiilor, operatorul de reţea poate solicita în propunerea de contract un termen mai mare. Durata suplimentarã nu va depãşi 3 luni pentru racordare la tensiunea de 110 kV, respectiv 6 luni pentru racordare la tensiuni mai mari de 110 kV;
b) maximum o lunã pentru racordarea la o reţea de medie sau joasã tensiune.

SECŢIUNEA 1
Fişa de soluţie

ART. 14
Soluţia de racordare se stabileşte prin fişã de soluţie pentru:
a) utilizatorii de tip consumatori casnici individuali, indiferent de puterea solicitatã;
b) utilizatorii de tip consumatori care solicitã o putere mai micã de 30 kVA, indiferent de categoria din care fac parte din punctul de vedere al activitãţii lor;
c) utilizatorii de tip consumatori care se racordeazã la reţele electrice de medie sau joasã tensiune, indiferent de puterea solicitatã, dacã soluţia de racordare este unicã şi/sau evidentã;
d) utilizatori existenţi care solicitã un spor de putere ce poate fi acordat prin instalaţiile de racordare existente, indiferent de tensiunea reţelei la care sunt racordaţi.
ART. 15
(1) Din punctul de vedere al conţinutului, o fişã de soluţie cuprinde:
a) date privind reţeaua sau elementul acesteia la care se face racordarea: caracteristici, date nominale, încãrcare, rezervã de capacitate etc;
b) datele energetice ale utilizatorului;
c) soluţia de racordare propusã şi prezentarea acesteia, cu precizarea datelor necesare pentru stabilirea tarifului de racordare;
d) implicaţiile adoptãrii soluţiei asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori;
e) dupã caz, precizarea dacã soluţia de racordare prevede folosirea unei instalaţii de racordare realizatã anterior pentru un prim utilizator şi prezentarea datelor care sã permitã calculul compensaţiei cuvenite acestuia;
f) orice alte date, informaţii şi argumente care sã justifice soluţia de racordare propusã şi/sau referitoare la condiţii pentru realizarea acesteia (avize, acorduri necesare etc.)
(2) Conţinutul concret al unei fişe de soluţie se stabileşte în funcţie de categoria utilizatorilor conform art. 8 şi de particularitãţile specifice fiecãrui caz în parte, cu respectarea principiilor menţionate la alin. (1).
(3) Un exemplu de conţinut al unei fişe de soluţie pentru racordarea unui utilizator de tip consumator la reţeaua electricã de distribuţie de joasã tensiune aferentã unui post de transformare este prezentat în anexa nr. 2. Acest conţinut poate fi modificat, completat şi/sau detaliat în concordanţã cu prevederile alin. (1).
ART. 16
Fişa de soluţie se elaboreazã, se avizeazã şi/sau se aprobã de cãtre operatorul de reţea la instalaţiile cãruia se racordeazã instalaţia utilizatorului în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi cu procedurile proprii.

SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea studiului de soluţie

ART. 17
Soluţia de racordare se stabileşte prin studiu de soluţie pentru utilizatori care:
a) se racordeazã la reţele electrice având tensiunea nominalã de 110 kV sau mai mare;
b) sunt distribuitori sau au grupuri generatoare indiferent de tensiunea reţelei la care se racordeazã;
c) se racordeazã la reţele electrice de distribuţie de medie sau joasã tensiune, în situaţiile în care sunt îndeplinite simultan condiţiile:
- utilizatorii nu se încadreazã în categoriile prevãzute la art. 14;
- sunt posibile cel puţin douã variante de soluţie de racordare, corespunzãtoare tehnic şi comparabile economic;
d) solicitã modificarea/îmbunãtãţirea instalaţiilor de racordare existente sau creşterea gradului de siguranţã în punctul de delimitare, dacã lucrãrile necesare nu pot fi stabilite prin fişa de soluţie;
e) prin tipul lor şi caracteristicile echipamentelor instalaţiilor de utilizare şi/sau al proceselor tehnologice impun necesitatea unei analize pentru stabilirea impactului racordãrii asupra reţelei şi a celorlalţi utilizatori şi stabilirea mãsurilor pentru încadrarea acestui impact în limitele normate.
ART. 18
(1) Pentru utilizatorii din categoria prevãzutã la art. 17 lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulã:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi a utilizatorului, existente şi de perspectivã;
b) variante de racordare posibile avute în vedere;
c) variante de racordare reţinute şi analizate, inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de realizare a mãsurãrii;
d) calcule de regimuri permanente de funcţionare cu n şi n -1 elemente în funcţiune;
e) calcule de regimuri de stabilitate tranzitorie pentru stabilirea impactului între sistem şi utilizator (numai pentru producãtori; dacã se considerã necesarã efectuarea calculului şi în alte cazuri sau efectuarea de calcule de regimuri de stabilitate staticã, aceasta va fi justificatã pentru fiecare caz în parte);
f) calculul solicitãrilor la scurtcircuit;
g) calculul pierderilor de putere, dupã caz, la nivel de sucursalã, filialã, SEN;
h) calculul nivelului de siguranţã al reţelei în punctul de delimitare; se calculeazã indicatorii prevãzuţi în standardele de performanţã şi/sau în contractele-cadru, precum şi cei solicitaţi de cãtre utilizator;
i) propuneri pentru furnizarea unor servicii de sistem, dacã este cazul;
j) cerinţele de monitorizare şi reglaj, inclusiv interfaţa cu sistemele SCADA şi de telecomunicaţii;
k) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RET/RED sau prin alte norme;
l) lucrãrile necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantã reţinutã şi analizatã şi evaluarea costului acestora;
m) lucrãrile strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a impactului apariţiei/dezvoltãrii utilizatorului - pentru fiecare variantã reţinutã şi analizatã - şi evaluarea costului acestora.
(2) Pentru utilizatorii din celelalte categorii prevãzute la art. 17, cu excepţia celei prevãzute la lit. a), studiul de soluţie cuprinde, de regulã:
a) prezentarea situaţiei energetice a reţelei şi utilizatorului, existente şi de perspectivã;
b) modul în care sunt îndeplinite cerinţele tehnice privind racordarea impuse prin Codul tehnic al RED sau prin alte norme;
c) variante de racordare posibile avute în vedere;
d) variante de racordare reţinute şi analizate, inclusiv plan de situaţie cu trasarea instalaţiilor de racordare, cu specificarea punctelor de racordare, a punctelor de delimitare şi a modului de realizare a mãsurãrii energiei electrice tranzitate;
e) calculul solicitãrilor la scurtcircuit;
f) calculul nivelului de siguranţã al reţelei în punctul de delimitare; se calculeazã indicatorii prevãzuţi în standardele de performanţã şi/sau în contractele-cadru, precum şi cei solicitaţi de cãtre utilizator;
g) lucrãrile necesare pentru realizarea instalaţiei de racordare, pentru fiecare variantã reţinutã şi analizatã şi evaluarea costului acestora;
h) lucrãrile strict necesare în instalaţiile operatorului de reţea, în amonte de punctul de racordare, ca urmare a impactului apariţiei/dezvoltãrii utilizatorului - pentru fiecare variantã reţinutã şi analizatã - şi evaluarea costului acestora.
(3) Studiul de soluţie trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a putea fi expertizat de un proiectant de specialitate extern.
ART. 19
(1) În funcţie de particularitãţile utilizatorului şi/sau specificul reţelei, prin derogare de la art. 18 se admite ca în studiul de soluţie:
a) sã fie fãcute suplimentar şi alte analize, considerate de operatorul de reţea ca necesare sau solicitate de utilizator;
b) sã se renunţe, cu justificare, la una sau mai multe dintre analizele prevãzute.
(2) Pentru utilizatorii perturbatori studiul de soluţie trebuie sã conţinã suplimentar faţã de prevederile art. 18 analiza valorii perturbaţiilor şi mãsuri de încadrare în prevederile normelor tehnice specifice.
ART. 20
(1) Analizele cuprinse în studiile de soluţie se elaboreazã în conformitate cu normele tehnice în vigoare.
(2) La stabilirea soluţiilor şi evaluarea lucrãrilor aferente se are în vedere şi necesarul de echipamente şi instalaţii pentru mãsurare şi transmitere/teletransmitere date şi/sau realizarea conducerii prin dispecer conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 21
Datele de intrare specifice fiecãrui caz în parte, necesare pentru efectuarea analizelor în vederea stabilirii soluţiei de racordare, se asigurã de cãtre:
a) utilizator, pentru locul de producere/consum respectiv, ca date de temã în cadrul contractului cu operatorul de reţea; de regulã, acestea sunt datele prezentate în anexele Codului tehnic al RET, respectiv RED;
b) operatorul de reţea, pentru reţeaua electricã din zonã.
ART. 22
La elaborarea studiilor de soluţie se are în vedere cã:
a) în cazul în care deţine echipamente sau instalaţii la care întreruperea alimentãrii cu energie electricã poate conduce la efecte economice şi/sau sociale deosebite - explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc. - utilizatorul are obligaţia ca prin soluţii proprii, tehnologice şi/sau energetice, inclusiv prin sursã de intervenţie, sã asigure evitarea unor astfel de evenimente în situaţiile când se întrerupe alimentarea din reţeaua operatorului de transport/distribuţie;
b) utilizatorul cãruia, din cauza specificului activitãţilor desfãşurate, întreruperea alimentãrii cu energie electricã îi poate provoca pagube materiale importante şi care necesitã o siguranţã în alimentare mai mare decât cea oferitã de operatorul de reţea este responsabil pentru luarea mãsurilor necesare evitãrii acestor pagube, inclusiv pentru analiza şi stabilirea oportunitãţii de a se dota cu surse proprii de energie electricã;
c) în cazul prevederii unei centrale electrice la consumator, care se preconizeazã a funcţiona în paralel cu sistemul energetic naţional, aceasta poate constitui o sursã de bazã sau de rezervã de alimentare a utilizatorului, dar nu reprezintã sursã de intervenţie pentru echipamentele şi instalaţiile de la pct. a);
d) indiferent de numãrul de instalaţii electrice prin care un loc de consum este racordat la reţeaua operatorului de transport/distribuţie, acestea constituie o singurã sursã de alimentare pentru locul de consum respectiv.

SECŢIUNEA a 3-a
Avizarea studiului de soluţie

ART. 23
(1) Studiul de soluţie se avizeazã de cãtre operatorul de reţea conform procedurii proprii şi în cadrul termenului de elaborare prevãzut în contract. Timpul necesar avizãrii studiului de soluţie este inclus în durata maximã de elaborare prevãzutã la art. 13 alin. (8).
(2) Studiile de soluţie se avizeazã atât de cãtre operatorii de distribuţie, cât şi de cãtre operatorul de transport şi de sistem în toate cazurile în care prevãd:
a) racordarea la reţeaua electricã de distribuţie a locurilor de producere cu puteri instalate mai mari de 10 MW;
b) racordarea locurilor de producere sau de consum pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale staţiilor de transformare ale operatorului de transport şi de sistem;
c) mai multe variante pentru racordarea utilizatorilor, dintre care unele la tensiunile de 220 kV sau 400 kV şi altele la tensiunea de 110 kV.
(3) Studiile de soluţie, cu excepţiile de la alin. (2), se avizeazã de cãtre operatorii de distribuţie dacã prezintã numai variante de racordare la o reţea electricã de distribuţie, respectiv de cãtre operatorul de transport şi de sistem, dacã prezintã numai variante de racordare la reţeaua electricã cu tensiune de 220 kV sau 400 kV.
ART. 24
(1) Prin predarea la utilizator a studiului de soluţie, avizat, operatorul de reţea responsabil cu elaborarea acestuia confirmã existenţa tuturor acordurilor factorilor implicaţi în stabilirea soluţiei de racordare, prevãzute de reglementãrile în vigoare.
(2) Utilizatorul trebuie sã opteze pentru una dintre variantele de soluţie stabilite în studiu şi avizate de operatorul de reţea şi sã îşi exprime opţiunea în scris şi, dupã caz, sã solicite în termen de maximum douã luni emiterea avizului tehnic de racordare.
(3) Dacã utilizatorul opteazã pentru o variantã de soluţie care prevede racordarea prin linie electricã de pe barele de medie tensiune sau 110 kV ale unei staţii de transformare a operatorului de transport şi de sistem, cu punctul de delimitare a instalaţiilor la plecarea din staţie, atunci, înainte de emiterea avizului tehnic de racordare, utilizatorul şi operatorul concesionar vor conveni condiţiile de modificare ulterioarã a punctului de delimitare şi de transmitere/preluare a instalaţiei de racordare conform noului punct de delimitare.
(4) Condiţiile convenite conform prevederilor alin. (3) se includ în avizul tehnic de racordare şi în contractele ulterioare de utilizare a reţelei încheiate între pãrţi.
(5) Transmiterea şi, respectiv, preluarea de instalaţii conform prevederilor alin. (3) se fac în momentul transformãrii liniei electrice în reţea electricã de interes public prin racordarea celui de-al doilea utilizator.
(6) În condiţiile prevãzute la alin. (3), utilizatorul va asigura evidenţa contabilã necesarã pentru ca preluarea capacitãţii energetice sã poatã fi fãcutã cu justã despãgubire.
ART. 25
Avizarea studiilor de soluţie prevãzute la art. 23 alin. (2) se face conform prevederilor Procedurii privind colaborarea operatorilor de distribuţie, de transport şi de sistem pentru avizarea racordãrii utilizatorilor la reţelele electrice.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 26
Neînţelegerile între operatorii de reţea şi utilizatori privind încheierea contractelor de proiectare şi/sau conţinutul studiilor de soluţie se soluţioneazã conform reglementãrii autoritãţii competente.
ART. 27
Operatorii de reţea vor revizui şi completa/adapta procedurile proprii în vederea respectãrii prevederilor prezentului regulament, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a acestuia.
ART. 28
Anexele 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXA 1
la regulament
TERMINOLOGIE ŞI ABREVIERI

Acces la reţeaua electricã de interes public - dreptul operatorilor economici care produc şi/sau furnizeazã energie electricã, precum şi al consumatorilor de energie electricã de a se racorda şi de a folosi, în condiţiile legii, reţelele electrice de transport şi distribuţie.
Autoritate competentã - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE
Aviz de amplasament - rãspunsul scris al operatorului de reţea la cererea unui solicitant, în care se precizeazã punctul de vedere faţã de propunerea de amplasament al obiectivului solicitantului referitor la îndeplinirea condiţiilor de coexistenţã a obiectivului cu reţelele electrice ale operatorului.
Aviz tehnic de racordare - avizul scris, valabil numai pentru un anumit amplasament, care se emite de cãtre operatorul de reţea, la cererea unui utilizator, asupra posibilitãţilor şi condiţiilor de racordare la reţeaua electricã a locului de producere sau de consum respectiv, pentru satisfacerea cerinţelor utilizatorului precizate în cerere.
Compensaţie (bãneascã) - suma de bani pe care un utilizator o plãteşte primului utilizator în cazul în care urmeazã sã beneficieze de instalaţia de racordare realizatã pentru acesta din urmã.
Consumator de energie electricã - clientul final, persoana fizicã sau juridicã, ce cumpãra energie electricã pentru consumul propriu.
Consumator casnic - consumatorul care cumpãrã energie electricã pentru consumul propriu al gospodãriei, excluzând consumul aferent activitãţilor comerciale sau profesionale.
Distribuţie de energie electricã - transportul energiei electrice prin reţele de distribuţie de înaltã tensiune, medie tensiune şi joasã tensiune, cu tensiune de linie nominalã pânã la 110 kV inclusiv, în vederea livrãrii acesteia cãtre clienţi, fãrã a include furnizarea.
Fişã de soluţie - documentaţia tehnicã în care se stabileşte şi se propune soluţia de racordare la reţea a unui utilizator, atunci când aceasta este unicã şi/sau evidentã, şi care conţine un minim de elemente şi date ale reţelei şi ale utilizatorului, prin care se justificã soluţia propusã.
Furnizor - persoana juridicã, titularã a unei licenţe de furnizare
Generator (electric) - aparatul, maşina sau instalaţia care serveşte la producerea energiei electrice folosind energie de o altã formã.
Instalaţie de racordare (branşament - la joasã tensiune şi racord la medie şi înaltã tensiune) - instalaţia electricã realizatã între punctul de racordare la reţeaua electricã de interes public şi punctul de delimitare dintre instalaţiile operatorului de reţea şi instalaţiile utilizatorului. Instalaţia de racordare cuprinde şi grupul de mãsurare a energiei electrice, inclusiv în cazurile de excepţie, când punctul de mãsurare este diferit de punctul de delimitare.
Instalaţie de utilizare - instalaţia electricã a utilizatorului, în aval de punctul/punctele de delimitare; în cazul mai multor puncte de delimitare se considerã o singurã instalaţie de utilizare, numai dacã instalaţiile din aval, aferente fiecãrui punct de delimitare, sunt legate electric între ele prin reţele ale utilizatorului. Prin excepţie, sursele de iluminat public sau alte sarcini distribuite, de acelaşi tip şi ale aceluiaşi utilizator, racordate la un circuit de joasã tensiune din postul de transformare sau dintr-o cutie de distribuţie (sau, în cazurile particulare, de puteri foarte mici faţã de capacitatea elementului RED, cum ar fi, de exemplu, amplificatoarele de semnal ale operatorilor de telecomunicaţii, racordate la instalaţiile dintr-o zonã a localitãţii sau din localitate), se pot considera o singurã instalaţie de utilizare.
Loc de consum - incinta sau zona în care se consumã, printr-o singurã instalaţie de utilizare, energie electricã furnizatã prin una sau mai multe instalaţii de racordare. Un consumator poate avea mai multe locuri de consum, dupã caz, în incinte sau în zone diferite ori în aceeaşi incintã sau zonã.
Loc de producere - incinta în care sunt amplasate instalaţiile de producere a energiei electrice ale unui utilizator al reţelei electrice.
Norme - standardele, codurile, regulamentele, reglementãrile, instrucţiunile, prescripţiile energetice, hotãrârile şi alte acte normative, precum şi contractele sau alte documente oficiale
Operator concesionar - operatorul de distribuţie care desfãşoarã activitatea de distribuţie pe baza unui contract de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice într-o anumitã zonã.
Operator de distribuţie (OD) - orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de distribuţie şi este titularã a unei licenţe de distribuţie prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de distribuţie într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a rãspunde cererilor rezonabile privind distribuţia energiei electrice.
Operator de transport şi de sistem (OTS) - orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de transport şi este titularã a unei licenţe de transport prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabil, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice.
Operator de reţea - dupã caz, OTS, un operator de distribuţie sau un alt deţinãtor de reţea electricã de interes public.
Prim utilizator - un utilizator pentru care în baza tarifului de racordare achitat se realizeazã o instalaţie de racordare folositã ulterior şi pentru racordarea altor utilizatori.
Producãtor de energie electricã - persoana fizicã sau juridicã, titularã de licenţã, având ca specific activitatea de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare.
Proiectant de specialitate - persoana fizicã autorizatã în domeniu sau persoana juridicã atestatã în domeniu, potrivit legii.
Punct de delimitare - locul în care instalaţiile utilizatorului se delimiteazã ca proprietate de instalaţiile operatorului de reţea.
Punct de racordare (la reţeaua electricã) - punctul fizic din reţeaua electricã la care se racordeazã un utilizator.
Regulament de racordare - regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public.
Reţea electricã - ansamblul de linii, inclusiv elementele de susţinere şi de protecţie a acestora, staţiile electrice şi alte echipamente electroenergetice conectate între ele, prin care se transmite energie electricã de la o capacitate energeticã de producere a energiei electrice la un utilizator. Reţeaua electricã poate fi reţea de transport sau reţea de distribuţie.
Reţea electricã de transport - reţeaua electricã de interes naţional şi strategic, cu tensiunea de linie nominalã mai mare de 110 kV
Reţea electricã de distribuţie - reţeaua electricã cu tensiunea de linie nominalã pânã la 110 kV inclusiv.
Reţea electricã de interes public - reţeaua electricã la care sunt racordaţi cel puţin 2 utilizatori.
Sarcina maximã - cea mai mare dintre sarcinile medii (curent sau putere) care poate apãrea într-un interval determinat de timp, denumit interval de cerere. La enunţarea sarcinii maxime trebuie precizat intervalul de cerere de referinţã pentru care se efectueazã media, în funcţie de care se disting:
a) sarcina maximã de duratã (15 sau 60 de minute), determinatã pentru alegerea elementelor reţelei din condiţii termice şi pentru calculul pierderilor de putere;
b) sarcina maximã de scurtã duratã (de vârf), care poate dura 1-10 s şi care se ia în considerare la calculul fluctuaţiilor de tensiune în reţea, reglajul protecţiei maximale a instalaţiilor etc.
Sistem electroenergetic - ansamblul instalaţiilor electroenergetice interconectate prin care se realizeazã producerea, transportul, conducerea operativã, distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice.
Sistem electroenergetic naţional (SEN) - sistemul electroenergetic situat pe teritoriul naţional. Sistemul electroenergetic naţional constituie infrastructura de bazã utilizatã în comun de participanţii la piaţa de energie electricã.
Studiu de soluţie - documentaţia tehnico-economicã în care, pe baza datelor şi cerinţelor unui utilizator şi a caracteristicilor reţelei, se stabilesc, se analizeazã şi se propun variante raţionale, posibile tehnic şi fezabile economic, pentru soluţii de racordare la reţea a instalaţiei utilizatorului.
Subcontractant - proiectantul de specialitate cãruia operatorul de reţea îi încredinţeazã, pe bazã de contract, executarea totalã sau parţialã a unui studiu de soluţie.
Sursã de intervenţie - sursa de energie electricã de rezervã, aparţinând consumatorului, care în cazul întreruperii furnizãrii energiei electrice din SEN asigurã alimentarea neîntreruptã sau realimentarea unui grup restrâns de receptoare, în scopul opririi în siguranţã a activitãţii şi/sau evitãrii unor efecte economice şi sociale deosebite (explozii, incendii, distrugeri de utilaje, accidente cu victime umane, poluarea mediului etc.).
Sursã proprie de energie electricã - instalaţia pentru producerea de energie electricã aparţinând consumatorului.
Tarif de racordare - tariful reglementat plãtit de utilizator operatorului de reţea pentru realizarea racordãrii.
Utilizator de reţea electricã - producãtorul, operatorul de transport şi de sistem, operatorul de distribuţie, furnizorul, consumatorul de energie electricã, racordaţi la o reţea electricã.
Utilizatori perturbatori - utilizatorii care perturbã reţeaua la care se racordeazã, prin producerea de armonici, nesimetrie, flicker.
JT - joasã tensiune
MT - medie tensiune
OD - operator de distribuţie
OTS - operator de transport şi de sistem
PT - post de transformare
SEN - Sistem electroenergetic naţional
SS - studiu de soluţie.

ANEXA 2
la regulament


- Exemplu -

FIŞA DE SOLUŢIE
pentru racordarea locului de consum

............... din .............., str. .................... nr. ........,
în vederea alimentãrii cu energie electricã la o putere maximã absorbitã de
.............. kW/kVA
1. Date despre PT care alimenteazã reţeaua
1.1. denumire, raport de transformare
1.2. numãr şi putere transformatoare
1.3. tensiunea pe 0,4 kV la vârf de sarcinã, mãsuratã la data de .........
1.4. sarcina de vârf T1 R S T (A)
T2 R S T (A)
1.5. curentul nominal al siguranţelor generale T1 T2 (A)

2. Date despre reţea (circuitul din care se racordeazã utilizatorul)
2.1. denumirea circuitului
2.2. secţia de 0,4 kV a PT pe care este racordatã reţeaua
2.3. curentul nominal al siguranţelor (A)
2.4. lungimea totalã a reţelei, din care pe S1 L1 material
secţiuni şi numãr de conductoare (faze) S2 L2 material
2.5. lungimea reţelei de la PT la consumator
2.6. nr. de consumatori cu S ≤ 11 kVA
- racordaţi la reţea
- de la PT pânã la noul consumator
2.7. nr. de consumatori cu S > 11 kVA racordaţi la reţea, cons.1 L1 M T
distanţa de la PT pânã la locul racordãrii şi tipul cons.2 L2 M T
branşamentului (monofazat sau trifazat) cons.3 L3 M T
2.8. încãrcarea la vârf a circuitului, mãsuratã R S T (A)
la data de ..................

3. Schema simplificatã a reţelei, cu marcarea punctelor caracteristice

4. Nivele de tensiuni la - post
- punct de racordare a noului consumator
- capãt de reţea

5. Alte informaţii privind reţeaua

6. Soluţia propusã (avizatã)

7. Detalii şi precizãri privind avizele şi acordurile necesare pentru
realizarea soluţiei propuse
8. Alte informaţii (prim utilizator, racordare la instalaţia unui prim
utilizator etc.)

Aprobat
................
Avizat
................
Elaborat
................


----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016