Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 11 aprilie 2025  privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6, 8 şi 13 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 11 aprilie 2025 privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6, 8 şi 13 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 359 din 24 aprilie 2025
──────────
    Pus în aplicare prin ORDINUL nr. 1.064 din 11 aprilie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 24 aprilie 2025.
──────────
    În temeiul art. 26 alin. (1) şi al art. 27 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament.
    CAP. I
    Introducere
    1. Prezentul regulament reglementează procedurile privind analiza şi soluţionarea de către Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6, 8 şi 13 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare TFUE.
    2. Consiliul Concurenţei doreşte să încurajeze cetăţenii, întreprinderile şi asociaţiile de protecţie a consumatorilor să i se adreseze, ca autoritate publică abilitată, pentru a semnala posibilele încălcări ale regulilor de concurenţă. La nivelul Consiliului Concurenţei există două modalităţi pentru a realiza acest lucru. Prima modalitate de denunţare a posibilelor încălcări ale regulilor de concurenţă constă în transmiterea unei plângeri. Cea de-a doua modalitate constă în furnizarea unei sesizări privind posibile comportamente anticoncurenţiale, sesizare care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi considerată plângere, dar poate constitui punctul de pornire pentru declanşarea din oficiu a unor investigaţii de către Consiliul Concurenţei.
    3. Pentru a fi admisibilă, în sensul art. 41 din lege, o plângere trebuie să conţină anumite informaţii specifice. De aceea, trebuie întocmit un formular prin care autorii plângerilor să fie ajutaţi să prezinte Consiliului Concurenţei faptele pertinente. Prezentarea informaţiilor prevăzute în acest formular constituie o condiţie indispensabilă pentru ca plângerea să fie considerată admisibilă în sensul art. 41 din lege.
    4. Persoanele fizice sau juridice care aleg să depună o plângere la Consiliul Concurenţei au posibilitatea de a fi asociate îndeaproape la procedurile iniţiate în vederea soluţionării acesteia. Astfel, autorii plângerilor au posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în cazul în care Consiliul Concurenţei consideră că nu există temeiuri suficiente pentru a da curs plângerii. Atunci când Consiliul Concurenţei suspendă procedura de analiză sau respinge o plângere, în baza art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la articolele 81 şi 82 din tratat, denumit în continuare Regulamentul nr. 1/2003, deoarece Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă a unui stat membru analizează ori a analizat plângerea respectivă, autorul plângerii este informat cu privire la identitatea autorităţii respective. De asemenea, autorii plângerilor pot transmite în scris sau prezenta verbal în faţa plenului sau a comisiei Consiliului Concurenţei punctul lor de vedere cu privire la intenţia de respingere a plângerii şi pot avea acces la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi bazează analiza preliminară.
    5. În legătură cu practicile interzise de art. 5 din lege şi de art. 101 din TFUE, Consiliul Concurenţei aplică o politică de clemenţă, în cadrul căreia un participant la o astfel de practică anticoncurenţială, în mod independent de celelalte întreprinderi implicate, cooperează în cadrul unei investigaţii desfăşurate de autoritatea de concurenţă sau în vederea declanşării de către aceasta a unei investigaţii, furnizând în mod voluntar informaţiile pe care le are despre practica anticoncurenţială şi despre rolul său în cadrul acesteia, primind în schimb, printr-o decizie sau prin încetarea procedurii, imunitate la amenzi sau o reducere a amenzilor pentru implicarea sa în practica anticoncurenţială respectivă, conform art. 55^1 alin. (1) din lege.
    6. Pentru asigurarea certitudinii juridice, comunicările de documente trebuie efectuate în termenele prevăzute.
    CAP. II
    Criterii privind admisibilitatea unei plângeri
    ART. 1
    Obiectul plângerii
    În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o plângere înaintată conform prevederilor art. 41 din lege poate avea ca obiect doar o pretinsă încălcare a art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, după caz.

    ART. 2
    Condiţia demonstrării unui interes legitim
    (1) Sunt îndreptăţite să înainteze Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la o posibilă încălcare a art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE doar persoanele fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim.
    (2) Autorul plângerii trebuie să demonstreze interesul său legitim direct sau indirect. Existenţa interesului nu poate fi prezumată. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.
    (3) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această condiţie. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, asociaţiilor patronale sau profesionale legal înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte, comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele a cel puţin 2 membri ai asociaţiei.
    (4) Autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale şi entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile pot avea şi ele un interes legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere. Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încălcări pro bono publico.

    ART. 3
    Completarea formularului de plângere
    (1) Plângerile depuse de către persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile minime solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face parte din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute alte informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile autorilor plângerilor.
    (2) Plângerea se transmite Consiliului Concurenţei în două exemplare, dintre care unul va fi, în măsura posibilului, în format electronic. În situaţia în care plângerea şi/sau documentele care o însoţesc conţin secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale, autorul plângerii va face o solicitare motivată pentru asigurarea confidenţialităţii acestora şi va transmite o versiune neconfidenţială a plângerii, precum şi a fiecărui document care o însoţeşte.
    (3) În cazul în care Consiliul Concurenţei constată că informaţiile, inclusiv documentele conţinute în formularul de plângere, sunt incomplete, va informa de îndată, în scris, autorul plângerii despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul căruia să completeze plângerea.
    (4) În cazuri excepţionale, Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare, în sensul ca autorul plângerii să furnizeze doar o anumită parte a informaţiilor şi/sau a documentelor prevăzute în formularul de plângere, atunci când consideră că acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Consiliul Concurenţei are în vedere că această posibilitate este menită, în special, să faciliteze întocmirea plângerilor de către asociaţiile de consumatori, atunci când acestea nu au acces la informaţii specifice provenind din sfera întreprinderilor sau asocierilor de întreprinderi ori autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale împotriva cărora se plâng, informaţii altfel necesare pentru întocmirea unei plângeri conform prevederilor formularului de plângere.
    (5) Plângerea este considerată completă la data la care Consiliul Concurenţei deţine toate informaţiile şi documentele necesare analizei acesteia, obţinute în temeiul dispoziţiilor art. 34 alin. (1) din lege. Consiliul Concurenţei va confirma, în scris, autorului plângerii data la care plângerea este considerată completă.
    (6) Dacă autorul plângerii nu furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de plângere şi nu obţine o derogare de la această obligaţie, Consiliul Concurenţei va înştiinţa, în scris, autorul plângerii asupra faptului că solicitarea depusă nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi calificată ca o plângere, iar informaţiile furnizate vor fi considerate de Consiliul Concurenţei ca o informare generală, ce poate fi utilă la declanşarea unor investigaţii din oficiu.

    CAP. III
    Procedurile de analiză a plângerilor
    ART. 4
    Analiza faptelor
    (1) Examinarea unei plângeri implică două aspecte, şi anume analiza faptelor care trebuie stabilite pentru a dovedi încălcarea art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, pe de o parte, şi încadrarea legală a comportamentului ce constituie obiectul plângerii, pe de altă parte.
    (2) În cazul în care, deşi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 1-3, în plângere nu se motivează suficient acuzaţiile avansate, aceasta poate fi respinsă. Pentru a respinge o plângere pe motiv că aceasta nu prezintă suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare circumstanţele care nu au fost aduse în atenţia sa de către autorul plângerii şi pe care le-ar fi putut descoperi doar printr-o investigare a cazului.

    ART. 5
    Încadrarea legală a faptelor
    (1) Încadrarea legală exactă a faptelor este atributul Consiliului Concurenţei. Autorii plângerilor nu sunt obligaţi să ofere o încadrare exactă a faptelor, ci doar opinia lor în această privinţă. Autorii plângerilor trebuie să se refere la regulamentele şi instrucţiunile adoptate de Consiliul Concurenţei şi, în măsura în care au cunoştinţă, la cele emise de Comisia Europeană, precum şi la practica şi jurisprudenţa europeană.
    (2) Înţelegerile şi practicile intră sub incidenţa legii atunci când pot afecta concurenţa pe piaţa românească ori pe o parte a acesteia, în cazul art. 5, 6, 8 şi 13 din lege. Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplică prevederile art. 5 şi 6 din lege, în măsura în care faptele analizate pot afecta comerţul între statele membre, acesta aplică prevederile art. 101 şi 102 din TFUE. Atunci când o înţelegere sau practică nu poate afecta semnificativ comerţul între statele membre se poate aplica legislaţia naţională, nu şi legislaţia europeană.
    (3) Acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale şi ale entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile, precum limitarea libertăţii comerţului sau a autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementărilor legale şi/sau stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, sunt interzise dacă restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa. Autorităţile, instituţiile publice şi entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile au obligaţia activă de a asigura respectarea liberei concurenţe, iar restricţiile de la aceasta trebuie să fie justificate temeinic pe motive de interes public major şi să fie limitate ca durată şi arie geografică în măsura maximă posibilă.

    ART. 6
    Soluţionarea plângerilor
    (1) Pe baza analizei efectuate în cadrul direcţiilor de resort, Consiliul Concurenţei va hotărî, după caz:
    a) declanşarea unei investigaţii;
    b) respingerea plângerii, prin emiterea unei decizii motivate de respingere a plângerii, în cazul în care aceasta nu prezintă suficiente temeiuri de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, inclusiv prin raportare la prevederile art. 33 alin. (2) şi (3) din lege;
    c) clasarea plângerii, în cazurile prevăzute la art. 9;
    d) transmiterea unei înştiinţări, în scris, către autorul plângerii cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii în ceea ce priveşte faptele reclamate, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii;
    e) suspendarea sau respingerea unei plângeri în temeiul art. 13 din Regulamentul nr. 1/2003, informând de îndată autorul plângerii, în scris, cu privire la autoritatea de concurenţă care instrumentează sau a instrumentat aceeaşi plângere.

    (2) În cazul plângerilor privind o posibilă încălcare a art. 8 din lege, în situaţia în care se constată, la o primă evaluare, existenţa unor posibile fapte de natură anticoncurenţială prohibite expres de lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autorităţii sau instituţiei administraţiei publice centrale ori locale ori entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile rezultatele primei sale evaluări cu privire la natura faptelor care formează obiectul plângerii şi poate da acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta măsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La expirarea termenului legal de 60 de zile lucrătoare pentru analiza plângerii, în funcţie de poziţia exprimată sau adoptată de autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea unei investigaţii sau respingerea plângerii.

    ART. 7
    Declanşarea unei investigaţii
    (1) Consiliul Concurenţei poate decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a art. 5, 6, 8 şi 13 din lege, după caz, respectiv a art. 101 şi 102 din TFUE, în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile lucrătoare de la data la care plângerea este completă. Termenul de 60 de zile lucrătoare începe să curgă de la data la care i se confirmă, în scris, autorului plângerii, faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 1-3. Hotărârea va fi luată de plen sau de comisia de caz, desemnată de preşedintele Consiliului Concurenţei, căreia i s-a delegat de către plen exercitarea acestei atribuţii. Unul sau mai mulţi dintre membrii comisiei pot solicita motivat dezbaterea plângerii de către plenul Consiliului Concurenţei, în cazurile cu un grad de complexitate ridicat. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.
    (2) Declanşarea procedurii de investigaţie poate fi făcută publică în orice mod, inclusiv pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei.
    (3) Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 42-46 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 44 alin. (1) din lege, va fi transmis spre luare la cunoştinţă persoanelor supuse investigaţiei, acordându-se acestora un termen de cel puţin 30 de zile în care să îşi formuleze, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către părţile implicate este fixat de preşedintele Consiliului Concurenţei, de la caz la caz, ţinând seama de complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de 30 de zile de la data primirii raportului asupra investigaţiei de către părţi.
    (4) În cadrul termenului pentru comunicarea observaţiilor, părţile implicate, care sunt supuse investigaţiei, pot solicita organizarea de audieri. Preşedintele Consiliului Concurenţei poate organiza audieri şi în lipsa unei solicitări din partea părţilor implicate, în cazul în care apreciază că este util pentru stabilirea adevărului în cauza investigată. Data audierii este fixată de preşedintele Consiliului Concurenţei.
    (5) În situaţia în care investigaţia a fost declanşată ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizie a plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii părţilor implicate, dacă acestea solicită organizarea de audieri.
    (6) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate desemna experţi şi poate admite audierea autorului plângerii, la finalizarea investigaţiei şi la solicitarea acestuia, precum şi a oricărei persoane fizice sau juridice care declară că deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.
    (7) Persoanelor a căror audiere a fost admisă conform art. 44 alin. (2) din lege li se va trimite, cu cel puţin două săptămâni înainte de data fixată pentru audiere, o copie a raportului asupra investigaţiei, numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei, împreună cu convocările pentru audiere.
    (8) În convocarea pentru audiere se vor preciza:
    a) titlul raportului de investigaţie;
    b) denumirea părţii implicate în investigaţia Consiliului Concurenţei;
    c) posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei la sediul Consiliului Concurenţei;
    d) data până la care părţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
    e) solicitarea privind organizarea de audieri, dacă este cazul;
    f) locul, data şi ora fixată pentru audiere;
    g) faptul că neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii nu constituie, conform art. 44 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv.

    (9) Consiliul Concurenţei nu este obligat să declanşeze o investigaţie pe baza fiecărei plângeri primite, pentru a stabili dacă a fost săvârşită o încălcare a legii. Consiliul Concurenţei are datoria de a analiza cu atenţie elementele de fapt şi de drept aduse în atenţia sa de către autorul plângerii, în scopul de a stabili dacă aceste elemente indică un comportament care este în măsură să încalce prevederile art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi prevederile art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, prezentând suficiente temeiuri în acest caz.
    (10) În luarea deciziei de respingere sau de declanşare a procedurii de investigaţie, Consiliul Concurenţei va ţine cont şi de utilizarea raţională a resurselor, în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (2) şi (3) din lege.

    ART. 8
    Respingerea plângerii
    (1) Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, ţinând cont şi de utilizarea raţională a resurselor conform prevederilor art. 7 alin. (9), va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să transmită punctul de vedere în scris. Consiliul Concurenţei poate admite ca autorul plângerii să îşi exprime punctul de vedere şi verbal, în cazul în care acesta solicită în scris, în termenul menţionat de Consiliu. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării acestui termen de către autorul plângerii, inclusiv în scris.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autorul plângerii poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru furnizarea punctului său de vedere. În funcţie de circumstanţele cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei să poată adopta soluţia finală în termenul de 60 de zile lucrătoare de la data la care autorului i s-a confirmat faptul că plângerea este completă.
    (3) În cazul în care autorul plângerii îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate sunt de natură a schimba analiza preliminară efectuată, Consiliul Concurenţei poate declanşa procedura de investigaţie privind întreprinderile împotriva cărora a fost formulată plângerea.
    (4) În cazul în care autorul plângerii îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 6 alin. (1) lit. b), prin decizia plenului sau comisiei Consiliului Concurenţei. În situaţia în care un membru al Comisiei Consiliului Concurenţei solicită motivat acest lucru, după ce autorului plângerii i s-a dat posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, propunerea direcţiei de resort se supune dezbaterii plenului Consiliului Concurenţei, care va hotărî respingerea plângerii sau declanşarea unei investigaţii. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.

    ART. 9
    Clasarea plângerii
    (1) Dacă autorul plângerii nu transmite punctul său de vedere în scris şi nu îşi exprimă punctul de vedere verbal în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, plângerea va fi considerată ca fiind retrasă şi se clasează. Autorul plângerii va fi înştiinţat în consecinţă.
    (2) În cazul în care, după soluţionarea unei plângeri în condiţiile art. 6, autorul acesteia va formula o nouă plângere cu acelaşi conţinut, fără a prezenta noi elemente de probă semnificative faţă de cele analizate de Consiliul Concurenţei în vederea soluţionării plângerii iniţiale, aceasta va fi clasată.

    ART. 10
    Decizia de respingere a unei plângeri
    (1) Atunci când Consiliul Concurenţei respinge o plângere prin decizie, în baza art. 41 alin. (2) din lege, trebuie să arate motivele care au stat la baza acestei decizii, într-un mod care este adecvat actului în discuţie şi luând în considerare circumstanţele fiecărui caz în parte.
    (2) Expunerea motivelor avute în vedere trebuie să se facă într-un mod clar şi neechivoc, astfel încât să îi permită autorului plângerii să verifice motivele deciziei, iar instanţei judecătoreşti competente să exercite controlul asupra deciziei respective. Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei nu este obligat să adopte o poziţie asupra fiecărui argument invocat de autorul plângerii în susţinerea plângerii sale, fiind suficient să expună considerentele de fapt şi de drept care justifică adoptarea deciziei.
    (3) Decizia de respingere a plângerii va fi adoptată de Consiliul Concurenţei în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care autorului plângerii i se confirmă faptul că plângerea este completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 1-3. Decizia de respingere a plângerii se comunică autorului plângerii în termen de 120 de zile de la deliberare. Decizia de respingere a plângerii poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.
    (4) Decizia de respingere a plângerii îl împiedică pe autorul acesteia să solicite redeschiderea procedurii, în afară de cazul în care acesta aduce noi elemente de probă semnificative. Corespondenţa ulterioară cu autorul plângerii cu privire la aceeaşi presupusă încălcare a legii nu va fi considerată ca fiind o nouă plângere, cu excepţia cazului în care informaţii şi documente noi semnificative, care susţin afirmaţiile din cuprinsul plângerii, sunt aduse în atenţia Consiliului Concurenţei. Cu toate acestea, dreptul Consiliului Concurenţei de a redeschide din oficiu un caz rămâne rezervat.

    ART. 11
    Drepturi procedurale ale autorului plângerii
    (1) În cazul în care Consiliul Concurenţei informează autorul plângerii cu privire la intenţia sa de a respinge plângerea în temeiul art. 41 alin. (2) din lege, autorul plângerii poate solicita accesul la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi bazează analiza preliminară. Autorul plângerii nu poate avea acces la secretele de afaceri şi la alte informaţii confidenţiale care aparţin altor părţi implicate în procedură. Autorul plângerii nu poate avea acces nici la documentele interne ale Consiliului Concurenţei, inclusiv la corespondenţa Consiliului Concurenţei cu alte autorităţi publice care nu sunt destinatari ai raportului de investigaţie, precum şi la documentele interne primite de aceste autorităţi.
    (2) Documentele la care autorul plângerii a avut acces în contextul procedurilor puse în aplicare de Consiliul Concurenţei în temeiul art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi al art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, nu pot fi utilizate de acesta decât în proceduri judiciare sau administrative având ca obiect aplicarea respectivelor dispoziţii din lege, respectiv tratat.
    (3) Dacă în urma analizei unei plângeri se declanşează procedura de investigaţie, la finalul investigaţiei, preşedintele Consiliului Concurenţei, conform prevederilor art. 44 alin. (2) din lege, poate admite audierea autorului plângerii, la cererea acestuia. Cu toate acestea, procedurile Consiliului Concurenţei în cazurile de concurenţă nu constituie proceduri contradictorii între autorul plângerii, pe de o parte, şi întreprinderile sau asocierile de întreprinderi investigate ori autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale ori locale sau entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile, pe de altă parte. Din acest motiv, drepturile procedurale ale autorilor plângerilor sunt mult mai limitate decât dreptul la apărare al părţilor investigate.
    (4) Autorului plângerii a cărui audiere a fost admisă de către preşedintele Consiliului Concurenţei i se va trimite o copie a raportului de investigaţie numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei. În acest caz, Consiliul Concurenţei transmite autorului plângerii o copie a versiunii neconfidenţiale a raportului de investigaţie şi stabileşte un termen în care acesta îşi poate exprima punctul de vedere în scris.
    (5) Conform prevederilor art. 44 alin. (3) din lege, neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie.

    ART. 12
    Tratamentul informaţiilor confidenţiale
    (1) Informaţiile, inclusiv documentele primite în cadrul procedurii de analiză a unei plângeri, nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei, în măsura în care acestea conţin secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ale oricărei persoane.
    (2) Pentru orice informaţii şi documente transmise Consiliului Concurenţei în baza art. 41 din lege, precum şi pentru orice alte informaţii şi documente transmise în cadrul aceleiaşi proceduri, autorul plângerii trebuie să identifice în mod clar toate informaţiile confidenţiale, motivând caracterul confidenţial, părţile faţă de care informaţiile sunt confidenţiale şi să furnizeze o variantă neconfidenţială a acestora.
    (3) Dacă autorul plângerii nu respectă cerinţele prevăzute la alin. (2), se consideră că plângerea şi documentele care o însoţesc nu conţin informaţii confidenţiale.
    (4) Persoanele fizice care semnalează Consiliului Concurenţei eventualele încălcări ale art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi ale art. 101 şi 102 din TFUE, după caz, pot solicita să nu li se dezvăluie identitatea faţă de întreprinderile ori asocierile de întreprinderi sau faţă de autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale ori locale şi entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile vizate de acuzaţiile în cauză. Consiliul Concurenţei va respecta solicitarea acestora de a rămâne anonime, mai puţin în cazul în care o astfel de cerere este vădit nejustificată.
    (5) Consiliul Concurenţei poate solicita autorilor plângerilor, întreprinderilor sau asocierilor de întreprinderi, autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale sau entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile, care furnizează informaţii şi documente în cadrul procedurii de analiză a plângerii, să identifice documentele sau părţile din anumite documente pe care aceştia le consideră a conţine secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale aparţinând lor şi să identifice părţile faţă de care aceste documente să fie considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care autorul plângerii, întreprinderile sau asocierile de întreprinderi şi autorităţile, instituţiile administraţiei publice centrale ori locale sau entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile să detalieze solicitarea de protejare a confidenţialităţii cu privire la fiecare document sau parte dintr-un document, să furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţială a documentelor ori declaraţiilor în care pasajele confidenţiale au fost şterse şi să furnizeze o descriere concisă a fiecărei piese ce conţine o informaţie ştearsă.
    (6) Dacă autorul plângerii, întreprinderile ori asocierile de întreprinderi sau autorităţile, instituţiile administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile către care acestea îşi deleagă atribuţiile nu se conformează cererii Consiliului Concurenţei, documentele ori declaraţiile în cauză sunt considerate a nu conţine informaţii confidenţiale.
    (7) Calificarea informaţiilor ca fiind confidenţiale nu împiedică Consiliul Concurenţei să divulge şi să folosească aceste informaţii atunci când este necesar să probeze o încălcare a prevederilor art. 5, 6, 8 şi 13 din lege şi a prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE, după caz. Atunci când secretele de afaceri sau alte informaţii confidenţiale sunt necesare pentru demonstrarea unei încălcări a legii, Consiliul Concurenţei trebuie să analizeze, pentru fiecare document în parte, dacă necesitatea de a dezvălui acea informaţie este mai mare decât afectarea care ar rezulta din dezvăluire.

    ART. 13
    Prevederi finale
    Prezentul regulament este pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ANEXA 1

    la regulament
    FORMULAR DE PLÂNGERE
    I. Informaţii privind autorul plângerii şi întreprinderea/asocierea de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile precum societăţi comerciale, regii autonome şi altele asemenea către care aceasta îşi deleagă atribuţiile/întreprinderile implicate în operaţiunea de concentrare economică, împotriva căreia/cărora se formulează plângerea
    1. Furnizaţi informaţii complete cu privire la identitatea persoanei fizice sau juridice care depune plângerea. În cazul în care autorul plângerii este o întreprindere, identificaţi grupul de întreprinderi din care face parte şi furnizaţi o prezentare succintă a naturii şi a domeniului de activitate. Furnizaţi numele unei persoane de contact, inclusiv număr de telefon, adresă poştală şi electronică, de la care pot fi obţinute explicaţii suplimentare.
    2. Identificaţi întreprinderea/întreprinderile/asocierea de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile către care aceasta îşi deleagă atribuţiile/întreprinderile implicate în operaţiunea de concentrare economică, al cărei/căror comportament constituie obiectul plângerii. În cazul întreprinderilor, furnizaţi toate informaţiile disponibile dumneavoastră cu privire la grupul de întreprinderi din care acestea fac parte şi cu privire la domeniul de activitate al acestora. Indicaţi poziţia autorului plângerii faţă de întreprinderea/asocierea de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale ori entităţile către care aceasta îşi deleagă atribuţiile/întreprinderile implicate în operaţiunea de concentrare economică pârâte, de exemplu: client, furnizor, concurent şi altele asemenea.

    II. Detalii privind presupusa încălcare a legii. Informaţii şi documente solicitate în susţinerea plângerii
    3. Prezentaţi cât mai în detaliu faptele din care rezultă, în opinia dumneavoastră, că s-a săvârşit o încălcare a prevederilor art. 5, 6, 8 şi 13 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare TFUE, după caz. Indicaţi, în special, natura produselor precum bunuri sau servicii afectate de pretinsa încălcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre înţelegerile sau practicile întreprinderilor ori asocierilor de întreprinderi/acţiunile sau inacţiunile autorităţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale sau entităţilor către care acestea îşi deleagă atribuţiile/concentrările economice, care constituie obiectul plângerii. Indicaţi, în măsura posibilului, cotele de piaţă estimative deţinute de către întreprinderea/întreprinderile împotriva căreia/cărora este formulată plângerea.
    4. Transmiteţi toate documentele aflate în posesia dumneavoastră referitoare sau aflate în directă legătură cu faptele din plângere, de exemplu: texte ale acordurilor, minute ale întâlnirilor sau ale negocierilor, termeni ai tranzacţiilor, documente de afaceri, circulare, corespondenţă, note ale conversaţiilor telefonice şi altele asemenea. Precizaţi numele şi datele de contact ale persoanelor în măsură să depună mărturie asupra faptelor susţinute în plângere şi, în particular, ale persoanelor afectate de pretinsa încălcare a prevederilor legii. Transmiteţi statistici sau alte date aflate în posesia dumneavoastră referitoare la faptele susţinute, de exemplu: referitoare la evoluţia preţurilor, cantităţi vândute şi altele asemenea.
    5. Prezentaţi punctul dumneavoastră de vedere referitor la dimensiunea pieţei geografice pe care a avut loc presupusa încălcare a legii şi explicaţi, dacă nu reiese în mod evident, în ce măsură a fost afectată concurenţa.
    6. Menţionaţi dacă, din informaţiile de care dispuneţi, întreprinderea/asocierea de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale ori locale sau entităţile precum societăţi comerciale, regii autonome şi altele asemenea către care aceasta îşi deleagă atribuţiile/întreprinderile implicate în operaţiunea de concentrare economică, împotriva căreia/cărora formulaţi plângerea, are/au cunoştinţă de intenţia dumneavoastră de a vă adresa autorităţii de concurenţă în legătura cu faptele prezentate în plângere.

    III. Soluţionarea plângerii de către Consiliul Concurenţei şi interesul legitim
    7. Explicaţi ce concluzii sau măsuri aşteptaţi ca rezultat al procedurii întreprinse de Consiliul Concurenţei.
    8. Prezentaţi motivele în temeiul cărora invocaţi un interes legitim ca autor al plângerii în temeiul art. 41 din lege. Prezentaţi, în special, modul în care comportamentul reclamat vă afectează în mod real şi direct şi explicaţi modul în care, din punctul dumneavoastră de vedere, intervenţia Consiliului Concurenţei va putea remedia prejudiciul prezumat.

    IV. Proceduri declanşate în faţa altor autorităţi de concurenţă şi a instanţelor judecătoreşti
    9. Specificaţi dacă v-aţi adresat cu privire la aceleaşi probleme sau la probleme strâns legate de acestea unei autorităţi de concurenţă dintr-un alt stat membru sau Comisiei Europene şi/sau dacă a fost intentat un proces în faţa instanţelor judecătoreşti. În caz afirmativ, furnizaţi informaţii complete referitoare la autoritatea administrativă sau judecătorească în cauză şi informaţiile pe care le-aţi prezentat.
    10. Prezentaţi o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexele la acesta sunt de bună-credinţă.

    Data şi semnătura
    .................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016