Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 1 iunie 2002  de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 1 iunie 2002 de abilitare a persoanelor fizice si persoanelor juridice pentru a presta servicii in domeniul protectiei muncii

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 5 iulie 2002

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte condiţiile necesare pentru persoanele fizice şi juridice care solicita abilitarea pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu prevederile art. 39 din Normele generale de protecţie a muncii, precum şi procedura de abilitare a acestora.
ART. 2
Pe baza evaluãrii capacitãţii şi competentei solicitantului de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale emite Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.
ART. 3
(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate de cãtre Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale pot încheia contracte de prestãri de servicii cu persoane juridice care desfãşoarã activitãţi cu personal angajat, pentru urmãtoarele activitãţi din domeniul protecţiei muncii:
a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu <>art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , republicatã, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi <>art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitãţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor;
b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularitãţile proceselor de munca, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi <>art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
c) efectuarea instructajului de protecţie a muncii, precum şi testarea cunoştinţelor în domeniul protecţie a muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unitãţii contractante, în conformitate cu <>art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi cu art. 56 din Normele generale de protecţie a muncii;
d) cercetarea accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporarã de munca, în conformitate cu <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi întocmirea dosarului;
e) verificarea dotãrilor echipamentelor tehnice cu aparatura de mãsura şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotãrilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a starilor de pericol şi informarea conducatorului unitãţii în conformitate cu <>art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de munca şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesionalã, inclusiv stabilirea mãsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru;
g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, în conformitate cu <>art. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
h) elaborarea documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, în conformitate cu art. 12 alin. (4) şi <>art. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu <>art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi cu art. 80 din Normele generale de protecţie a muncii;
j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesionalã a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu <>art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitanţilor, în scopul orientarii şi îndrumãrii acestora pe locuri de munca şi profesiuni, în concordanta cu caracteristicile lor psihologice, în raport cu particularitãţile activitãţii şi cu condiţiile de munca impuse de postul de lucru, în conformitate cu <>art. 18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi cu art. 40 din Normele generale de protecţie a muncii;
l) orice alte servicii care vizeazã îmbunãtãţirea condiţiilor de munca, prevenirea accidentelor de munca şi a imbolnavirilor profesionale (sistem informaţional şi de evidenta statistica în domeniul protecţiei muncii, întocmirea registrelor de evidenta ale unitãţii şi a rapoartelor anuale, în conformitate cu prevederile stabilite de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, sau la perioadele solicitate de angajator, cu privire la situaţia condiţiilor de munca din unitãţi, întocmirea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi atentionare specifice unitãţii).
(2) Activitãţile prevãzute la alin. (1) sunt cele care revin angajatorului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 4
(1) Serviciile în domeniul protecţiei muncii se pot efectua numai de cãtre persoanele cu studii şi competenta în domeniu, dupã cum urmeazã:
a) persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de munca şi care în prezent sunt în activitate în alte unitãţi sau sunt pensionate de cel mult 3 ani;
b) persoanele cu studii superioare din compartimentele de protecţia muncii din unitãţi, aflate în activitate sau pensionate de cel mult 3 ani, având o vechime de cel puţin 5 ani în aceasta activitate;
c) persoanele cu studii medii, cu o vechime de cel puţin 10 ani în compartimentele de protecţia muncii din unitãţi;
d) persoanele cu studii superioare tehnice, care au absolvit cursuri postuniversitare de minimum 8 sãptãmâni în domeniul protecţiei muncii;
e) persoanele cu studii superioare de specialitate în psihologie;
f) persoanele care au dobândit funcţia de psiholog pana în anul 1990, cu obligaţia prezentãrii de documente justificative care sa ateste o experienta de minimum 5 ani în domeniu.
(2) Se interzice acordarea de consultanţa, în baza prezentului regulament, de cãtre persoanele aflate în activitate în cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de munca.
ART. 5
Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se acorda pentru efectuarea activitãţilor prevãzute la art. 3 alin. (1), dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 4, precum şi condiţiile generale şi specifice prevãzute în prezentul regulament.
ART. 6
Condiţiile generale pentru toate activitãţile menţionate la <>art. 3 alin. (1) sunt cunoaşterea Legii nr. 90/1996 , republicatã, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii pentru ramurile, subramurile şi activitãţile din economia nationala pentru care se solicita certificatul.
ART. 7
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. a) condiţiile specifice se referã la cunoaşterea Normelor metodologice privind autorizarea functionarii persoanelor fizice şi juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 , <>Hotãrârii Guvernului nr. 599/2001 pentru stabilirea modelului şi conţinutului cererii de înregistrare şi ale certificatului de înregistrare a comerciantului şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 625/2001 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a functionarii comercianţilor - partea referitoare la protecţia muncii.
ART. 8
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. b) nu sunt necesare condiţii specifice.
ART. 9
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. c) condiţiile specifice se referã la cunoaşterea Normelor metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii.
ART. 10
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. d) condiţiile specifice se referã la cunoaşterea Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesionalã.
ART. 11
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. e) nu sunt necesare condiţii specifice.
ART. 12
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. f) condiţiile specifice sunt dupã cum urmeazã:
a) solicitantul trebuie sa fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 sãptãmâni, dedicate metodelor de evaluare a riscurilor;
b) solicitantul trebuie sa posede cunoştinţe în domeniu.
ART. 13
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. g) condiţiile specifice se referã la cunoaşterea cerinţelor esenţiale de securitate şi sãnãtate în munca, transpuse prin norme, standarde şi alte reglementãri în vigoare.
ART. 14
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. h) condiţiile specifice sunt dupã cum urmeazã:
a) solicitantul trebuie sa fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 sãptãmâni, dedicate certificãrii;
b) solicitantul trebuie sa posede cunoştinţe despre Normele metodologice privind certificarea calitãţii de protecţie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protecţie şi de lucru şi avizarea introducerii lor în fabricaţie, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) solicitantul trebuie sa posede cunoştinţe despre Normele metodologice referitoare la certificarea calitãţii din punct de vedere al securitãţii muncii, a echipamentelor tehnice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) solicitantul trebuie sa posede cunoştinţe despre cerinţele esenţiale de securitate şi sãnãtate în munca, transpuse în norme, standarde şi alte reglementãri în vigoare;
e) solicitantul trebuie sa posede cunoştinţe despre seria de standarde ISO 9000 şi EN 45000.
ART. 15
(1) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra, cu documente, ca pentru o perioada de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la:
a) spaţiu în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii;
c) mobilier în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii.
(2) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cãrţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
(3) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca lectorii au o vechime în domeniul protecţiei muncii de cel puţin 5 ani şi se încadreazã în urmãtoarele categorii:
a) sunt din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de munca, în condiţiile tarifarii conform ordinelor ministrului muncii şi solidaritãţii sociale;
b) sunt din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti;
c) sunt pensionari proveniţi din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de munca;
d) sunt cadre didactice care predau cunoştinţe generale în domeniul protecţiei muncii pentru instituţiile de învãţãmânt liceal, tehnic, de maiştri, postliceal şi superior.
(4) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca deţine avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 16
(1) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. j) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra, cu documente, ca pentru o perioada de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la:
a) spaţiu în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii;
c) mobilier în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii.
(2) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. j) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cãrţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
(3) Condiţiile specifice pe care trebuie sa le îndeplineascã lectorii sunt similare cu cele prevãzute la art. 15 alin. (3).
ART. 17
(1) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca pentru o perioada de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la:
a) spaţiu, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii;
b) aparatura adecvatã.
(2) Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca deţine baterii de teste pentru determinarea caracteristicilor psihoprofesionale ale solicitanţilor.
(3) Solicitantul trebuie sa aibã studii superioare în domeniul psihologiei.
ART. 18
Pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. l) condiţiile specifice se referã la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre:
a) Normele metodologice privind locul de munca cu pericol deosebit şi pericol iminent de accidentare;
b) Normele metodologice privind finanţarea cheltuielilor pentru realizarea mãsurilor de protecţie a muncii;
c) Normele metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesionalã.

CAP. 2
Procedura de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii

ART. 19
În vederea obţinerii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, persoanele fizice şi juridice interesate vor inainta Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale - Direcţia securitãţii şi sãnãtãţii în munca un dosar cuprinzând documentele necesare conform prezentului regulament.
ART. 20
Pentru persoanele fizice care solicita abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii dosarul trebuie sa conţinã urmãtoarele documente:
a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original;
b) curriculum vitae;
c) copii de pe documentele care atesta pregãtirea profesionalã (diploma de studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare şi/sau instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii);
d) documente care atesta vechimea în activitatea de protecţie a muncii şi experienta în ramurile, subramurile şi activitãţile pentru care se solicita Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (copie de pe cartea de munca sau adeverinte de la locul de munca);
e) copie de pe decizia de pensionare, în cazul pensionarilor;
f) copii de pe documentele care dovedesc atestarea acestora de cãtre instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti (evaluarea riscurilor), organisme abilitate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Compania Nationala de Electricitate - S.A. (instalaţii electrice), Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale);
g) documente care sa ateste îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, dupã caz;
h) avizul scris al inspectoratului teritorial de munca din judeţul în care îşi are sediul persoana juridicã sau domiciliul persoana fizica.
ART. 21
(1) Pentru persoanele juridice care solicita abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii sunt necesare urmãtoarele documente:
a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original;
b) actul constitutiv al societãţii comerciale, cu menţionarea, în cadrul obiectului de activitate al persoanei juridice, a activitãţilor de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii;
c) fişa de prezentare a persoanei juridice;
d) acte care sa dovedeascã faptul ca persoana nominalizatã sa coordoneze activitatea de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii, desfasurata în cadrul persoanei juridice, se încadreazã în prevederile art. 4;
e) curriculum vitae al coordonatorului activitãţii şi al personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii (experţi pe domenii);
f) copii de pe documentele care atesta pregãtirea profesionalã (diploma de studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare şi/sau instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activitãţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii;
g) copii de pe documentele care sa ateste pentru personalul de specialitate angajat ca expert o vechime în protecţia muncii de minimum 3 ani;
h) cazierul personalului de conducere şi de administrare a persoanei juridice, precum şi cazierul coordonatorului activitãţii în domeniul protecţiei muncii;
i) documente care atesta vechimea în activitatea de protecţie a muncii şi experienta în ramurile, subramurile şi activitãţile pentru care se solicita abilitarea (copie de pe cartea de munca sau adeverinte de la locul de munca) persoanei care va coordona activitatea de prestãri de servicii în domeniu, precum şi documente care atesta vechimea şi experienta personalului de specialitate;
j) documente care sa ateste angajarea de cãtre persoana juridicã a coordonatorului activitãţii de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii;
k) dupã caz, în funcţie de activitãţile pentru care se solicita certificatul, documente care sa ateste îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, dupã caz.
(2) La interviu persoana juridicã va fi reprezentatã de patronul firmei şi de persoana sau persoanele nominalizate sa coordoneze activitatea în domeniul protecţiei muncii.
(3) Din fişa de prezentare a persoanei juridice, însoţitã de memoriu, trebuie sa rezulte:
a) competenta persoanei juridice, exprimatã prin numãr de salariaţi, numãr de ingineri, jurişti, alţi specialişti, documente referitoare la sediu (amplasamentul, schita spaţiului disponibil), dacã are acces la cabinet amenajat, dotarea cu mobilier, aparatura, materiale de instruire, de testare şi mijloace de propaganda, eventuale recomandãri etc.;
b) compatibilitatea obiectivelor din sfera de activitate a persoanei juridice cu cerinţele actelor normative (legi, hotãrâri ale Guvernului, norme, normative, standarde etc.) din domeniul protecţiei muncii;
c) pregãtirea profesionalã şi experienta personalului de specialitate (experţi pe domenii), a celui de conducere şi de administrare, cursuri de formare şi instruire/perfecţionare, în domeniul protecţiei muncii, absolvite. În funcţie de activitãţile pentru care se solicita Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se vor prezenta copii de pe documentele care dovedesc atestarea de cãtre instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti (evaluarea riscurilor), organisme abilitate de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Compania Nationala de Electricitate - S.A. (instalaţii electrice), Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale).
ART. 22
Persoanele fizice sau juridice care solicita acordarea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k) vor depune dosarele la Comisia de evaluare pentru psihologi ulterior verificãrii conţinutului de cãtre Direcţia securitãţii şi sãnãtãţii în munca din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 23
În situaţia în care o persoana juridicã, titulara a unui certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, intenţioneazã sa îşi deschidã filiala în alt judeţ decât cel în care îşi are sediul, va inainta comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale cererea şi documentaţia necesarã pentru abilitarea filialei de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. În acest caz dosarul va conţine şi certificatul de abilitare al persoanei juridice de care aparţine filiala, precum şi avizul scris al inspectoratului teritorial de munca din judeţul pe teritoriul cãruia îşi va desfasura activitatea filiala.
ART. 24
(1) În cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale se înfiinţeazã Comisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, ale carei atribuţii sunt:
a) analiza documentaţiei prin care se solicita abilitarea;
b) organizarea unui examen scris şi a unui interviu cu solicitantii pentru evaluarea competentei şi capacitãţii de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Examenul scris şi interviul se susţin de cãtre toţi solicitantii, fãrã excepţii;
c) evaluarea, dupã caz, în funcţie de ramurile, subramurile şi activitãţile pentru care se solicita abilitarea, a gradului de îndeplinire a condiţiilor prevãzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, dupã caz;
d) realizarea, dacã este cazul, a unui audit la sediul solicitantului;
e) aprobarea sau respingerea solicitãrii de abilitare.
(2) Componenta şi modul de organizare şi funcţionare a Comisiei de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se stabilesc prin ordin al secretarului de stat coordonator al activitãţii de securitate şi sãnãtate în munca din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 25
Pentru persoanele fizice sau juridice care solicita acordarea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k), examenul scris se va realiza de cãtre Comisia de evaluare pentru psihologi.
ART. 26
(1) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, conform anexei nr. 2, se elibereazã în urmãtoarele condiţii:
a) persoana fizica sau coordonatorul activitãţii de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii, în cazul persoanei juridice, îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 4 şi dovedeşte aceasta cu documente;
b) solicitantul îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, dupã caz;
c) documentaţia depusa la comisie este completa;
d) exista avizul favorabil scris al inspectoratului teritorial de munca din judeţul în care solicitantul îşi are sediul ori, dupã caz, domiciliul;
e) solicitantul este declarat admis la examenul susţinut în fata comisiei.
(2) În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile menţionate mai sus sau nu promoveazã examenul, dosarul se restituie pe baza de semnatura.
ART. 27
(1) Valabilitatea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii este de 3 ani. Pentru reînnoirea acestuia personalul de specialitate va absolvi în mod obligatoriu cursuri de instruire, testare şi perfecţionare. Cheltuielile pentru aceste cursuri vor fi suportate de cãtre titularul certificatului.
(2) Modificarea oricãrei condiţii iniţiale în baza cãreia s-a obţinut certificatul conduce la încetarea valabilitãţii acestuia.
ART. 28
Inspectoratele teritoriale de munca vor verifica respectarea de cãtre persoanele care deţin Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii a tuturor condiţiilor prevãzute în prezentul regulament şi vor propune comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, dacã este cazul, retragerea certificatului.
ART. 29
Pentru persoanele fizice sau juridice abilitate în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k) supravegherea activitãţii şi respectãrii condiţiilor pentru care a fost emis certificatul va fi efectuatã de cãtre Comisia de evaluare pentru psihologi împreunã cu inspectoratele teritoriale de munca.

CAP. 3
Procedura de reinnoire şi/sau extindere a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii

ART. 30
Reînnoirea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se face la expirarea termenului sau la modificarea condiţiilor iniţiale ori în situaţia extinderii domeniului de valabilitate a acestuia.
ART. 31
Cererea de reinnoire a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se va depune cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate.
ART. 32
În vederea reînnoirii şi/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate vor prezenta urmãtoarele documente:
a) cerere pentru reînnoirea şi/sau extinderea certificatului (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original;
b) avizul scris al inspectoratului teritorial de munca, care sa conţinã o evaluare a activitãţii desfãşurate de solicitant;
c) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în original;
d) originalul şi copia de pe documentele care justifica reînnoirea şi/sau extinderea certificatului (certificatul de absolvire a cursurilor de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii ori de pregãtire profesionalã în alte ramuri şi subramuri de activitate etc.);
e) document de la primãrie, care sa ateste ca persoana fizica este autorizata sa desfãşoare activitãţi independente, potrivit legii, sau în cazul persoanei juridice, actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) şi dovada înmatriculãrii societãţii comerciale în registrul comerţului.
ART. 33
Solicitantii vor susţine un examen scris şi un interviu în vederea reînnoirii şi/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Pentru persoanele fizice şi juridice abilitate în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevãzutã la art. 3 alin. (1) lit. k) reînnoirea se va face şi pe baza unui acord de principiu dat de cãtre Comisia de evaluare pentru psihologi.

CAP. 4
Obligaţiile şi rãspunderile persoanelor fizice atestate şi persoanelor juridice abilitate sa presteze servicii în domeniul protecţiei muncii

ART. 34
Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate sa presteze servicii în domeniul protecţiei muncii au urmãtoarele obligaţii:
a) prezentarea unui raport semestrial asupra activitãţii desfãşurate în domeniul protecţiei muncii, care se va inainta la inspectoratul teritorial de munca pana la data de 20 a lunii urmãtoare încheierii semestrului, întocmit conform formularului prevãzut în anexa nr. 3;
b) cunoaşterea legislaţiei în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în munca, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii pentru unitãţile cu care încheie contracte de prestãri de servicii;
c) cunoaşterea Normelor metodologice de aplicare a <>Legii nr. 90/1996 , republicatã, elaborate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale - Protecţia muncii;
d) cunoaşterea metodelor de evaluare a nivelului de risc profesional şi de stabilire a locurilor de munca cu pericol deosebit;
e) evaluarea situaţiei protecţiei muncii, potrivit contractului de prestãri de servicii, în stricta corelare cu prevederile actelor normative în vigoare;
f) respectarea stricta a regulilor şi mãsurilor de protecţie a informaţiilor confidenţiale privind persoanele juridice contractante de prestãri de servicii;
g) menţinerea capacitãţii tehnice şi organizatorice care sa permitã prestarea serviciilor în domeniul protecţiei muncii în condiţiile pentru care a fost emis Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.
ART. 35
Persoanele fizice şi juridice care deţin Certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii au rãspunderea pentru:
a) calitatea şi legalitatea serviciilor prestate;
b) sesizarea în scris a patronului sau managerului asupra unor deficiente ale echipamentelor tehnice (lipsa sau nefunctionarea aparaturii de mãsura şi control, a dispozitivelor de protecţie etc.) care pot genera accidente de munca sau boli profesionale;
c) sesizarea în scris a inspectoratelor teritoriale de munca asupra unor riscuri care pot genera accidente cu urmãri grave, constatate cu prilejul prestãrii serviciilor;
d) prestarea serviciilor numai în domeniile (ramuri, subramuri şi activitãţi) şi condiţiile pentru care s-a eliberat Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.

CAP. 5
Dispoziţii finale

ART. 36
Contractul de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii, încheiat între prestator şi beneficiar, nu absolvã patronul sau managerul de rãspunderea ce îi revine, potrivit legii, pentru asigurarea securitãţii şi sãnãtãţii salariaţilor sãi în exercitarea profesiei şi a atribuţiilor pentru care au fost angajaţi.
ART. 37
Tarifele pentru plata serviciilor prestate se stabilesc, în funcţie de complexitatea acestor servicii, pe baza de negocieri între pãrţile contractante.
ART. 38
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul regulament şi au urmãtorul conţinut:
- anexa nr. 1 - Cerere de solicitare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii;
- anexa nr. 2 - Certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii;
- anexa nr. 3 - Raport de activitate semestrial.

ANEXA 1

Numãrul şi data de înregistrare
la persoana solicitanta
.........../..............

Cãtre
MINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALE

Comisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor
juridice pentru a presta servicii în domeniul
protecţiei muncii

Prin prezenta va rugãm sa analizati dosarul anexat, în vederea eliberãrii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Avem competenta, capacitate şi personal cu pregãtire corespunzãtoare.
În susţinerea celor de mai sus va prezentam urmãtoarele:
1. Denumirea/Numele şi prenumele, precum şi sediul/adresa persoanei juridice/fizice ..................................................
..............................................................
........................, codul poştal .......................
Telefon acasã ............., telefon serviciu ......, fax ....
2. Numele şi prenumele patronului sau ale persoanei fizice
..............................................................
3. Numele şi prenumele, pregãtirea profesionalã şi experienta personalului care va presta asemenea servicii*1):



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. crt. Numele şi prenumele Pregãtirea profesionalã Funcţii
îndeplinite*2)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



4. Activitãţile pentru care se solicita certificatul (conform art. 3 din Regulamentul de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii):
...........................................................................
...........................................................................
5. Ramurile şi subramurile economiei naţionale pentru care se solicita certificatul (conform Clasificarii Activitãţilor din Economia Nationala):
...........................................................................
...........................................................................

-------------
*1) Se va completa numai de cãtre persoanele juridice.
*2) Se vor completa funcţiile îndeplinite în activitatea de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul persoanei juridice (coordonator al activitãţii, expert tehnic, executant etc.).

ANEXA 2

România
Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale

CERTIFICAT DE ABILITARE
pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii

Nr. 43PS ............ din ...............

Se abiliteaza persoana fizica/juridicã .................*1) pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru urmãtoarele ramuri, subramuri şi activitãţi:
- ramurile şi subramurile .......................................
- activitãţile conform anexei care face parte integrantã din prezentul certificat.
Serviciile prestate vor respecta cu stricteţe prevederile <>Legii protecţiei muncii nr. 90/1996 , republicatã, Normele generale de protecţie a muncii, normele metodologice, normele specifice de securitate a muncii şi celelalte acte normative referitoare la securitatea şi sãnãtatea în munca.
Valabil pana la ....................., cu posibilitate de prelungire.

Secretar de stat,
...........................

Preşedintele
Comisiei de abilitare a persoanelor fizice
şi persoanelor juridice pentru a presta
servicii în domeniul protecţiei muncii,
..................................

--------------
*1) Se vor completa denumirea şi adresa persoanei fizice/juridice.

ANEXA 1
-------
la Certificatul nr. ....
------------------------

LISTA
cuprinzând activitãţile de prestãri de servicii în domeniul
protecţiei muncii pentru care se elibereazã certificatul

.....................................................*)

---------
*) Se vor completa denumirea şi adresa titularului de autorizaţie (persoana fizica sau persoana juridicã), precum şi numele şi prenumele coordonatorului activitãţii de prestãri de servicii în domeniul protecţiei muncii, dupã caz.

a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, potrivit <>art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 , republicatã, precum şi art. 1 alin. (4) şi <>art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitãţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor;
b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularitãţile proceselor de munca, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi <>art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
c) efectuarea instructajului de protecţia muncii, precum şi testarea cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unitãţii contractante, potrivit <>art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi art. 56 din Normele generale de protecţie a muncii;
d) cercetarea accidentelor de munca ce au produs incapacitate temporarã de munca, potrivit <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi întocmirea dosarului;
e) verificarea dotãrilor echipamentelor tehnice cu aparatura de mãsura şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotãrilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a starilor de pericol şi informarea conducatorului unitãţii potrivit <>art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de munca şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesionalã, inclusiv stabilirea mãsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru;
g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, potrivit <>art. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
h) elaborarea documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, potrivit art. 12 alin. (4) şi <>art. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, potrivit <>art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi art. 80 din Normele generale de protecţie a muncii;
j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesionalã a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, potrivit <>art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996 , republicatã;
k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitanţilor în scopul orientarii şi îndrumãrii acestora pe locuri de munca şi profesiuni, în concordanta cu caracteristicile lor psihologice, în raport cu particularitãţile activitãţii şi cu condiţiile de munca impuse de postul de lucru, potrivit <>art. 18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996 , republicatã, şi art. 40 din Normele generale de protecţie a muncii;
l) orice alte servicii care vizeazã îmbunãtãţirea condiţiilor de munca, prevenirea accidentelor şi a imbolnavirilor profesionale (sistem informaţional şi de evidenta statistica în domeniul protecţiei muncii, intomirea registrelor de evidenta ale unitãţii şi a rapoartelor anuale, în conformitate cu cerinţele Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, sau la perioadele solicitate de client, cu privire la situaţia condiţiilor de munca din unitãţi, întocmirea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi atentionare specifice unitãţii).

Secretarul Comisiei de abilitare
a persoanelor fizice şi persoanelor juridice
pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii,
......................................................


ANEXA 3



Denumirea persoanei juridice/numele persoanei fizice .... Nr. ....../.......
Adresa ..................................................
Localitatea .................., judeţul .................
Cod poştal ............, telefon .........., fax ........
Posesor al Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în
domeniul protecţiei muncii nr. ........ din ................


RAPORT DE ACTIVITATE SEMESTRIAL
┌──┬─────┬────┬──────────────────────────────────────────────────────────┬────┐
│N │Acti-│ │ Date referitoare la beneficiar │ │
│r.│vita-│Be- ├────┬────┬────┬─────────┬─────────────────────────────────┤ │
│c │tea │ne- │Pro-│Nr. │Nr. │Dacã s-au│ │Ob- │
│r │des- │fi- │fi- │to- │de │inregis- │ │ser-│
│t.│fasu │ci- │lul │tal │par-│trat eve-│ Felul evenimentelor │va- │
│ │rata │arul│ac- │de │ti- │nimente │ │tii │
│ │ │ │ti- │sa- │ci- ├────┬────┼────┬────┬────┬─────┬──────┬─────┤ │
│ │ │ │vi- │la- │pan-│ DA │ NU │Ac- │Ac- │Ac- │În- │Im- │Cauza│ │
│ │ │ │ta- │ri- │ti │ │ │ci- │ci- │ci- │ci- │bol- │e- │ │
│ │ │ │tii │aţi │la │ │ │den-│den-│den-│den- │na- │ve- │ │
│ │ │ │ │ │ac- │ │ │te │te │te │te │viri │ni- │ │
│ │ │ │ │ │ti- │ │ │u- │de │de │pe- │pro- │men- │ │
│ │ │ │ │ │vi- │ │ │soa-│mun-│tra-│ri- │fe- │tu- │ │
│ │ │ │ │ │ta- │ │ │re │ca │seu │cu- │sio- │lui │ │
│ │ │ │ │ │tea │ │ │ │ │sau │loa- │na- │ │ │
│ │ │ │ │ │des-│ │ │ │ │de │se │le │ │ │
│ │ │ │ │ │fa- │ │ │ │ │cir-│ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │su- │ │ │ │ │cu- │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ra- │ │ │ │ │la- │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ta │ │ │ │ │tie │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──┴─────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴─────┴──────┴─────┼────┘
│ TOTAL: │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Titularul Certificatului Coordonatorul activitãţii
de abilitare pentru a presta de prestãri de servicii
servicii în domeniul în domeniul protecţiei muncii*2)
protecţiei muncii*1)

--------------
*1) Semnatura persoanei fizice sau semnatura şi ştampila conducatorului persoanei juridice.
*2) Valabil numai pentru persoane juridice.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016