Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT-CADRU din 31 august 2017  de organizare şi funcţionare a claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv în unităţile de învăţământ preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT-CADRU din 31 august 2017 de organizare şi funcţionare a claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv în unităţile de învăţământ preuniversitar

EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 759 din 22 septembrie 2017

──────────
    Conţinut de Ordinul nr. 4.797 din 31 august 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 759 din 22 septembrie 2017.
──────────

    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Toate unităţile de învăţământ preuniversitar din România pot diversifica şi extinde studiul limbilor moderne, atât al limbii moderne 1, cât şi al limbii moderne 2, prin folosirea resurselor de care dispun şi prin atragerea altora noi.
    (2) În unităţile de învăţământ preuniversitar pot funcţiona clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.

    ART. 2
    (1) Prin clasă cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv se înţelege acea clasă din învăţământul preuniversitar în care o limbă modernă se studiază într-un număr mai mare cu cel puţin 2 ore faţă de numărul de ore prevăzut în trunchiul comun prin Planul-cadru de învăţământ, ore care pot fi de tip extindere, curriculum diferenţiat sau opţional (CDŞ) la nivelul disciplinei.
    (2) Studiul limbii moderne la clasele cu predare în regim intensiv se realizează pe grupe, o grupă fiind constituită din maximum 16 elevi.
    (3) Grupele pot studia fie aceeaşi limbă modernă, fie două limbi moderne diferite în regim intensiv.

    ART. 3
    (1) Prin clasă cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv se înţelege acea clasă din învăţământul preuniversitar în care o limbă modernă se studiază într-un număr mai mare cu cel puţin 3 ore faţă de numărul de ore prevăzut în trunchiul comun prin Planul-cadru de învăţământ, ore care pot fi de tip extindere, curriculum diferenţiat sau opţional (CDŞ) la nivelul disciplinei.
    (2) La clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv se studiază cel puţin o disciplină nonlingvistică în limba modernă respectivă.
    (3) Studiul unei limbi moderne în regim bilingv se realizează pe grupe, o grupă fiind constituită din maximum 16 elevi.
    (4) Grupele pot studia fie aceeaşi limbă modernă, fie două limbi moderne diferite în regim de predare bilingv.

    ART. 4
    Unităţile de învăţământ preuniversitar pot organiza clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, pentru oricare dintre limbile moderne studiate în şcoală, indiferent de nivelul de competenţă lingvistică a elevilor (începători sau avansaţi), în condiţiile existenţei resurselor umane şi materiale necesare, răspunzând astfel intereselor de cunoaştere ale elevilor şi nevoilor comunităţii locale.

    ART. 5
    (1) În învăţământul gimnazial, la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, pentru orele alocate din trunchiul comun se susţine lucrare scrisă semestrială la limba modernă respectivă, începând din clasa a VII-a.
    (2) În învăţământul liceal, la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, indiferent de filieră, profil sau specializare, pentru orele alocate din trunchiul comun se susţine lucrare scrisă semestrială la limba modernă respectivă.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin (1), la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, în sistem modular, din cadrul unităţilor de învăţământ liceal - filiera tehnologică, se susţine lucrare scrisă anuală la limba modernă respectivă.

    CAP. II
    Înscrierea la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv
    ART. 6
    (1) În unităţile de învăţământ preuniversitar în care se organizează clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, înscrierea se face pe baza opţiunilor exprimate, în scris, de către candidaţi/părinţii/tutorii legal instituiţi ai elevilor.
    (2) În învăţământul gimnazial, respectiv liceal, în cazul în care numărul opţiunilor este mai mare decât numărul de locuri alocate prin planul de şcolarizare, se organizează un test/o probă de competenţă lingvistică conform Cadrului european comun de referinţă pentru limbi (CECRL).
    (3) Testarea/Proba se organizează la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar/al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

    CAP. III
    Admiterea la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv
    ART. 7
    Elevii care, anterior înscrierii în clasa a V-a, la clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi moderne de circulaţie internaţională, au promovat examene de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională, la un nivel de competenţă egal sau superior nivelului A1 din CECRL, sunt admişi fără a mai susţine proba de competenţe lingvistice la limba modernă respectivă, numai dacă numărul total al elevilor care optează pentru acest tip de clase este egal cu numărul de locuri aprobat pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulaţie internaţională. În cazul în care numărul total al elevilor care optează pentru clasele cu predare în regim intensiv a unei limbi de circulaţie internaţională este mai mare decât numărul de locuri aprobat pentru acest tip de clase, toţi elevii susţin testul pentru evaluarea nivelului de competenţă lingvistică.

    ART. 8
    (1) La nivelul unităţii de învăţământ care are inclusă/incluse în planul de şcolarizare clasă/clase a V-a cu predare în regim intensiv a unei limbi moderne de circulaţie internaţională se constituie, prin decizie internă, Comisia pentru recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine cu testul de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională, alcătuită din: preşedinte, secretar şi 2-4 membri. Preşedintele comisiei este directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ; secretariatul comisiei este asigurat de secretarul unităţii de învăţământ, iar membrii comisiei sunt profesorii din catedra de limbă modernă care va fi studiată în regim intensiv.
    (2) Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine cu testul de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu predare în regim intensiv a unei limbi moderne de circulaţie internaţională se realizează conform unei proceduri specifice fiecărei limbi moderne studiate în regim intensiv, emisă de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi adaptată, anual, de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.

    ART. 9
    (1) La nivelul unităţii de învăţământ care are inclusă/incluse în planul de şcolarizare clasă/clase a V-a cu program intensiv de predare a unei limbi moderne de circulaţie internaţională se constituie, prin decizie internă, Comisia de organizare şi evaluare a testului de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională, denumită în continuare Comisia de organizare şi evaluare, alcătuită din: preşedinte, secretar şi 2-8 membri. Preşedintele comisiei este directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ; secretariatul comisiei este asigurat de secretarul unităţii de învăţământ, iar membrii comisiei sunt profesorii din catedra de limbă modernă care va fi studiată în regim intensiv.
    (2) În cazul în care unitatea de învăţământ nu îşi poate constitui comisia în acest mod, se solicită sprijinul inspectoratului şcolar pentru desemnarea în comisie a unor cadre didactice de specialitate din alte unităţi de învăţământ preuniversitar.
    (3) Nu pot fi desemnaţi membri ai comisiei profesorii care au rude sau elevi printre candidaţi, fiecare membru al comisiei semnând o declaraţie scrisă în acest sens, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.
    (4) Testul se va organiza la nivelul unităţii de învăţământ, după încheierea celui de-al doilea semestru al anului şcolar, pentru absolvenţii clasei a IV-a, conform unui grafic propus de unităţile de învăţământ preuniversitar şi aprobat de inspectoratul şcolar.
    (5) Comisia de organizare şi evaluare din unitatea de învăţământ preuniversitar elaborează subiectele şi baremele de evaluare pentru testul de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională în baza unei structuri realizate conform unei proceduri emise de MEN şi specifice fiecărei limbi moderne studiate în regim intensiv.
    (6) Subiectele şi baremele de evaluare pentru testul de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională, elaborate conform anexei nr. 2, sunt avizate de inspectorul şcolar pentru limbi moderne.

    ART. 10
    (1) Admiterea în clasa a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, respectiv intensiv se face pe baza Metodologiei privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar în curs.
    (2) Elevii care, anterior înscrierii în clasa a IX-a, la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, au promovat examene de competenţă lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională sunt admişi fără a mai susţine proba de competenţe lingvistice la limba modernă respectivă.
    (3) Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene cu proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasa a IX-a cu program intensiv, respectiv bilingv de predare a unei limbi moderne de circulaţie internaţională se fac dacă certificatul obţinut/diploma obţinută validează un nivel de competenţă lingvistică egal sau superior nivelului A2 corespunzător CECRL.

    ART. 11
    Unităţile de învăţământ preuniversitar pot opta şi pentru organizarea de clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, începând cu clasa a IX-a, pentru elevi care nu au studiat anterior limba modernă respectivă. În cazul acesta, înscrierea la clasa cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv se va face în ordinea descrescătoare a mediei de admitere şi pe baza opţiunii exprimate în scris de către candidaţi/părinţii/tutorii legal instituiţi ai elevilor.

    CAP. IV
    Încheierea studiilor
    ART. 12
    (1) În ultimul an de liceu, elevii din clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv susţin proba pentru obţinerea atestatului profesional la limba modernă studiată, pe baza unei tematici aprobate de comisia metodică a profesorilor de limbă modernă din unitatea de învăţământ, conform prevederilor legale privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea atestatului lingvistic de către absolvenţii claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv şi bilingv pentru anul şcolar în curs.
    (2) Organizarea, structura probei şi baremul de evaluare sunt prevăzute în Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi străine şi pentru absolvenţii claselor cu predare în limbile minorităţilor, precum şi a atestatului pentru predarea unei limbi străine la clasele I-IV de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţători - educatoare.

    CAP. V
    Resurse umane şi materiale
    ART. 13
    (1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti avizează organizarea claselor cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, în unităţi de învăţământ care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) să aibă în încadrare personal calificat, titular, pentru asigurarea continuităţii (minimum o clasă sau o grupă pe nivel de învăţământ);
    b) să deţină spaţiul corespunzător pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ de calitate, prin scindarea claselor pe grupe, atât la nivel gimnazial, cât şi la cel liceal;
    c) să aibă echipamente audiovideo şi conexiune la internet;
    d) să achiziţioneze material didactic, cărţi, reviste şi alte auxiliare curriculare pentru uzul profesorilor şi al elevilor;
    e) să deţină/să înfiinţeze o bibliotecă cu dotarea aferentă/un centru de documentare şi informare;
    f) să se încadreze în numărul de posturi maxim aprobat şi în bugetul alocat, calculat conform costului standard per elev.

    (2) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, printr-o adresă de înaintare, înştiinţează direcţia de resort din cadrul MEN cu privire la înfiinţarea claselor menţionate la alin. (1).

    ART. 14
    (1) Cadrele didactice care vor preda limba modernă la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv vor trebui să fie titulare în învăţământ şi să aibă cel puţin gradul didactic definitiv.
    (2) Cadrele didactice care solicită titularizarea, transferul pentru restrângere de activitate, pretransferul consimţit între unităţi de învăţământ, detaşarea în interesul învăţământului sau detaşarea la cerere prin concurs specific pe un post didactic/o catedră în unităţi de învăţământ având clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv susţin o probă practică/orală eliminatorie, în profilul postului didactic solicitat, conform Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar în curs. Fac excepţie cadrele didactice titulare transferate/ pretransferate/detaşate de pe posturi didactice/catedre similare.
    (3) Cadrele didactice care vor preda disciplinele nonlingvistice într-o limbă modernă la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv vor face dovada deţinerii unui atestat de competenţe lingvistice, cel puţin la nivelul B2, corespunzător CECRL.

    ART. 15
    O parte dintre orele de limbă modernă la clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv sau una din disciplinele nonlingvistice care se predau obligatoriu în limba modernă studiată poate fi predată şi de cadre didactice native, în baza acordurilor culturale dintre România şi ţările ale căror limbi moderne se studiază în unitatea de învăţământ şi a prevederilor legale privind încadrarea acestora sau a acordurilor de colaborare încheiate de MEN cu instituţii educaţionale guvernamentale/neguvernamentale.

    CAP. VI
    Schimburi culturale
    ART. 16
    Conducerile unităţilor de învăţământ care organizează clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv sunt sprijinite de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi de Ministerul Educaţiei Naţionale în stabilirea de contacte culturale şi educaţionale şi de parteneriate cu unităţi de învăţământ preuniversitar din alte ţări, în realizarea schimburilor de elevi, în obţinerea de burse de perfecţionare pentru cadre didactice şi elevi, în vederea îmbunătăţirii competenţelor lingvistice şi a lărgirii orizontului cultural al elevilor, precum şi a asigurării unei mai uşoare şi rapide integrări în structurile educaţionale şi economice internaţionale.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 17
    Clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv, respectiv bilingv, existente la dată intrării în vigoare a prezentului regulament, vor funcţiona în conformitate cu prevederile legale care au stat la baza constituirii lor.

    ART. 18
    Prezentul regulament intră în vigoare începând din anul şcolar 2017-2018.

    ART. 19
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA NR. 1
    la regulament
    Model de declaraţie
    DECLARAŢIE
    Subsemnatul(a), ………………………..., profesor de …..………. la ………, în calitate de…….. în Comisia de organizare şi evaluare a testului de competenţe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională, declar pe propria răspundere că nu am elevi/rude printre participanţi.
    Prin prezenta declaraţie mă angajez că voi păstra confidenţialitatea tuturor subiectelor, a baremelor, a modalităţilor de rezolvare a subiectelor şi a informaţiilor cu caracter intern, până la afişarea/comunicarea publică oficială a acestora, şi că nu voi întreprinde nicio acţiune care să pună la îndoială corectitudinea examenului.
    Data ……………....
    Semnătura
    …………………….
    ANEXA NR. 2
    la regulament
    STRUCTURA
    subiectelor aferente testului de competenţă lingvistică
    pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de
    studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională
    Testul de competenţă lingvistică pentru admiterea în clasa a V-a cu program intensiv de studiu al unei limbi moderne de circulaţie internaţională vizează competenţele şi cunoştinţele acumulate în clasele a IIIa şi a IV-a şi constă într-o probă orală şi o probă scrisă.
    Proba orală
    a) Etapa I - lecturarea cu voce tare a unui text în limba modernă. Textul înscris pe biletul de testare trebuie să fie selectat din unul dintre manualele alternative pentru clasele a III-a şi a IV-a.
    Lecturarea textului este urmată de formularea de răspunsuri la 2-3 întrebări înscrise pe biletul de testare, răspunsuri care să dovedească înţelegerea globală şi detaliată a textului.

    b) Etapa a II-a - realizarea unui dialog interactiv (elev-elev) pe o temă dată, având unul dintre membrii comisiei drept moderator.
    Biletele necesare pentru proba orală vor fi elaborate astfel:
    - pentru etapa I - un set de bilete (grupate conform manualelor alternative aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale) conţinând fiecare un text de 50-75 de cuvinte şi 2-3 întrebări de verificare a înţelegerii globale şi detaliate a textului respectiv. Elevul extrage un bilet din setul de bilete care corespunde manualului studiat la clasă sau, dacă doreşte, din setul care corespunde altui manual;
    – pentru etapa a II-a - un set de bilete conţinând subiecte de interacţiune verbală în conformitate cu programa şcolară pentru clasele a III-a şi a IV-a. Elevii (în perechi numite de comisie) extrag un bilet pentru fiecare pereche, pregătesc interacţiunea verbală timp de 3-5 minute şi apoi revin în faţa comisiei pentru a prezenta conversaţia.


    Proba scrisă - timp de lucru - 1 oră
    Proba scrisă presupune redactarea unui text de 50-75 de cuvinte pe o temă dată şi care să demonstreze capacitatea de exprimare în scris şi însuşirea principalelor funcţii/acte de limbaj, conform nivelului A1 prevăzut de programele şcolare pentru clasele a III-a şi a IV-a.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016