Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT-CADRU din 16 martie 2022  privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT-CADRU din 16 martie 2022 privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă

EMITENT: Ministerul Finantelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 265 din 18 martie 2022
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 318 din 16 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 265 din 18 martie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentul regulament-cadru stabileşte:
    a) termenii şi condiţiile generale ale operaţiunilor de piaţă cu titluri de stat efectuate de Ministerul Finanţelor (denumit în cele ce urmează MF), în scopul administrării datoriei publice guvernamentale şi implementării planului de finanţare în condiţii eficiente;
    b) obligaţiile entităţilor mandatate de MF să administreze piaţa primară şi/sau secundară a titlurilor de stat;
    c) obligaţiile entităţilor mandatate de MF să administreze sistemele de depozitare şi decontare a titlurilor de stat;
    d) drepturile şi obligaţiile dealerilor primari pe piaţa internă a titlurilor de stat.


    ART. 2
    (1) În sensul prezentului regulament-cadru, operaţiunile de piaţă cu titluri de stat cuprind:
    a) operaţiunile de plasare a titlurilor de stat emise de MF pe piaţa internă, în formă dematerializată, în monedă naţională sau în valută;
    b) operaţiunile de administrare a pasivelor, respectiv de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat sau de preschimbare a titlurilor de stat, definite la pct. 2.d) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările şi completările ulterioare (denumite în continuare Norma metodologică din 2007);
    c) operaţiunile de administrare a riscului valutar şi de dobândă, operaţiuni efectuate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normei metodologice din 2007.

    (2) În sensul prezentului regulament-cadru, plasarea şi tranzacţionarea titlurilor de stat se realizează pe pieţele primare şi secundare având următoarele caracteristici:
    a) funcţionează regulat;
    b) reglementările emise de autorităţile de reglementare, autorizare şi supraveghere sau de administratorul de piaţă definesc condiţiile de funcţionare şi de acces pe piaţa respectivă;
    c) respectă cerinţele de raportare şi transparenţă stabilite prin reglementări, în vederea asigurării protecţiei investitorilor.


    ART. 3
    (1) Titlurile de stat sunt emise conform unui program indicativ anual, stabilit şi anunţat în luna decembrie a fiecărui an de MF. În situaţii excepţionale şi justificate, până la publicarea programului indicativ anual, prospectele lunare sunt stabilite în acord cu circumstanţele bugetare specifice şi cu consultarea actorilor pieţei. Programul este detaliat prin anunţuri/prospecte de emisiune periodice şi poate fi modificat în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare şi necesităţile de finanţare.
    (2) Pentru asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului şi necesităţile de finanţare, MF poate anunţa şi alte emisiuni de titluri de stat, cel mai târziu în ziua lucrătoare precedentă datei de organizare a plasării acestora.
    (3) În vederea acoperirii riscurilor specifice unor obligaţii de natura datoriei guvernamentale existente şi/sau viitoare, MF poate anunţa în cursul anului şi alte operaţiuni de piaţă având ca activ suport titlurile de stat, aşa cum sunt menţionate la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c).
    (4) În funcţie de necesităţile de finanţare şi/sau de rezultatele din cadrul licitaţiei/subscripţiei publice, MF îşi rezervă dreptul ca valoarea adjudecată aferentă unei/unor serii să fie majorată, micşorată sau anulată.

    ART. 4
    MF poate emite reglementări, poate acţiona în calitate de administrator de piaţă şi/sau poate mandata, integral sau parţial, activităţile specifice pieţei primare şi/sau secundare a titlurilor de stat către unul sau mai mulţi administratori de piaţă în conformitate cu prezentul regulament-cadru.

    CAP. II
    Administratori de piaţă mandataţi
    ART. 5
    În sensul prezentului regulament-cadru, administratorul de piaţă reprezintă entitatea mandatată de MF prin convenţie sau acord să organizeze şi să coordoneze activitatea de plasare şi de tranzacţionare a emisiunilor de titluri de stat, să emită reglementări în acest scop şi alte documente relevante.

    ART. 6
    Administratorii de piaţă mandataţi emit, cu avizul MF, şi menţin reglementări transparente şi nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, cu privire la condiţiile de acces ale participanţilor şi metodologia de derulare a operaţiunilor cu titluri de stat pe pieţele respective, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

    ART. 7
    Administrarea pieţei primare/secundare a titlurilor de stat constă în:
    a) elaborarea, implementarea şi aplicarea reglementărilor privind condiţiile şi procedurile de acces/admitere, excludere şi suspendare a participanţilor la/de pe piaţa primară/secundară a titlurilor de stat;
    b) stabilirea condiţiilor, a procedurilor de tranzacţionare şi a obligaţiilor aferente;
    c) urmărirea activităţii participanţilor, conform prevederilor prezentului regulament şi ale reglementărilor proprii ale administratorilor de piaţă;
    d) elaborarea, implementarea şi aplicarea procedurilor privind modul de determinare şi publicare a preţurilor şi a cotaţiilor, tipurile de contracte şi operaţiuni permise, standardele contractuale;
    e) adoptarea măsurilor necesare funcţionării în mod regulat şi ordonat, inclusiv sub aspect tehnic, a pieţei primare/ secundare şi verificarea respectării regulilor acesteia;
    f) administrarea şi diseminarea către public a informaţiilor privind emisiunile de titluri de stat;
    g) asigurarea existenţei sistemelor informatice necesare operaţiunilor cu titluri de stat, elaborarea şi implementarea mecanismelor de securitate şi control al sistemelor informatice, pentru protecţia drepturilor de proprietate asupra instrumentelor financiare tranzacţionate şi a informaţiilor confidenţiale;
    h) asigurarea păstrării în siguranţă a datelor primite/create şi a informaţiilor stocate, a fişierelor şi a bazelor de date, inclusiv în situaţia unor calamităţi naturale, dezastre şi alte evenimente deosebite.


    ART. 8
    Administratorul de piaţă mandatat poate asigura şi alte servicii conexe, după cum urmează:
    a) servicii de investigare a potenţialului pieţei titlurilor de stat, a comportamentului investitorilor faţă de tranzacţionarea acestora, sondarea pieţei cu privire la oportunitatea dezvoltării de produse, operaţiuni şi instrumente noi având ca suport activ titlurile de stat, inclusiv analiza statistică a rezultatelor;
    b) organizarea de mese rotunde şi simpozioane cu scopul dezvoltării pieţei, organizarea de cursuri de pregătire profesională şi de calificare a personalului care activează pe această piaţă;
    c) editarea şi comercializarea de materiale în domeniul pieţei titlurilor de stat.


    ART. 9
    (1) Reglementările emise de administratorii de piaţă mandataţi trebuie să cuprindă obligaţiile participanţilor referitoare la:
    a) organizarea şi administrarea pieţei titlurilor de stat;
    b) condiţiile şi procedurile de acces şi categoriile de participanţi;
    c) regulile privind plasamentul şi tranzacţiile desfăşurate pe piaţa titlurilor de stat;
    d) standardele profesionale impuse participanţilor pe aceste pieţe;
    e) condiţiile de acces la sistemele informatice ale administratorului de piaţă, dacă este cazul;
    f) sancţiunile şi/sau măsurile aplicate pentru încălcarea regulilor stabilite de administratorul de piaţă.

    (2) Pentru operaţiunile de piaţă primară desfăşurate pe piaţa reglementată şi administrată de Bursa de Valori Bucureşti (denumită în cele ce urmează BVB), autorizată şi supravegheată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (denumită în cele ce urmează ASF), reglementările specificate la alin. (1) includ şi reguli emise de BVB pentru punerea în aplicare a prezentului regulament-cadru, conform cadrului specific de derulare a operaţiunilor de piaţă primară.

    ART. 10
    Administratorii de piaţă mandataţi permit accesul participanţilor care:
    a) îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament-cadru şi condiţiile prevăzute în reglementările administratorului de piaţă;
    b) fac dovada dotării tehnice adecvate, stabilite de administratorul pieţei;
    c) au o structură organizatorică cerută prin reglementările aplicabile pieţei interne a titlurilor de stat.


    ART. 11
    (1) Banca Naţională a României (denumită în cele ce urmează BNR), în calitate de administrator de piaţă, interzice dreptul de acces unui participant dacă acesta nu mai respectă condiţiile de acces prevăzute în reglementările sale.
    (2) Interzicerea dreptului de acces se notifică MF de către BNR.
    (3) Administratorul de piaţă are obligaţia de a pune la dispoziţia MF toate fundamentările şi informaţiile care au condus la interzicerea dreptului de acces unui participant.

    CAP. III
    Piaţa titlurilor de stat administrată de BNR
    SECŢIUNEA 1
    Comitetul de evaluare şi atribuţiile MF exercitate pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR
    ART. 12
    (1) Pentru analiza activităţii entităţilor solicitante care şi-au exprimat interesul de a deveni dealeri primari, precum şi a activităţii dealerilor primari pe piaţa internă a titlurilor de stat administrată de BNR se constituie Comitetul de evaluare, format din 2 reprezentanţi ai MF şi 2 reprezentanţi ai BNR.
    (2) Membrii Comitetului de evaluare se desemnează după cum urmează:
    a) reprezentanţii MF prin ordin al ministrului finanţelor;
    b) reprezentanţii BNR prin ordin al guvernatorului BNR.

    (3) Secretariatul Comitetului de evaluare este asigurat de către BNR - Direcţia operaţiuni de piaţă.
    (4) Comitetul de evaluare este un organism permanent, cu rol consultativ, care are următoarele atribuţii:
    a) analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute în prezentul regulament-cadru şi în reglementările administratorilor de piaţă în vederea acordării calităţii de dealer primar de către MF, pentru entităţile solicitante specificate la art. 18 care şi-au exprimat interesul de a deveni dealeri primari, prin depunerea unei cereri formulate în acest sens la secretariatul Comitetului de evaluare;
    b) analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute în prezentul regulament-cadru şi în reglementările administratorilor de piaţă în vederea menţinerii/retragerii calităţii de dealer primar de către MF, în caz de fuziune sau divizare;
    c) analizează pe baze continue, cu frecvenţă lunară, activitatea dealerilor primari existenţi, în scopul:
    (i) constatării îndeplinirii/neîndeplinirii cumulative a obligaţiilor prevăzute la art. 31;
    (ii) stabilirii de către MF a unui clasament în funcţie de performanţa activităţii derulate de dealerii primari;

    d) transmite MF analizele prevăzute la lit. a), b) şi c).


    ART. 13
    MF are următoarele atribuţii pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR:
    1. Prin direcţia de specialitate decide:
    a) acordarea calităţii de dealer primar entităţilor solicitante specificate la art. 18 în baza analizei transmise de către Comitetul de evaluare conform celor specificate la art. 12 alin. (4) lit. a);
    b) menţinerea calităţii de dealer primar ca urmare a analizei Comitetului de evaluare conform celor specificate la art. 12 alin. (4) lit. b);
    c) soluţionarea contestaţiilor, pe baza prevederilor reglementărilor în vigoare aplicabile activităţii dealerilor primari, în concordanţă cu prevederile art. 46.

    2. Publică clasamentul dealerilor primari în funcţie de performanţa activităţii derulate de dealerii primari, pe baza analizei Comitetului de evaluare conform celor specificate la art. 12 alin. (4) lit. c) pct. (ii).


    SECŢIUNEA a 2-a
    Piaţa primară a titlurilor de stat administrată de BNR
    ART. 14
    (1) Piaţa primară a titlurilor de stat administrată de BNR cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de emiterea de către MF a titlurilor de stat şi plasarea acestora prin intermediul BNR în scopul atragerii, pe termen scurt, mediu sau lung, a capitalurilor financiare disponibile.
    (2) Plasarea titlurilor de stat pe piaţa primară administrată de BNR se realizează prin subscripţie publică, licitaţie, sindicalizare sau prin orice altă metodă stabilită şi agreată de emitent împreună cu BNR, în calitate de administrator de piaţă, conform prezentului regulament-cadru.

    ART. 15
    Piaţa primară a titlurilor de stat administrată de BNR funcţionează în conformitate cu prezentul regulament-cadru şi cu reglementările emise de aceasta în calitate de administrator de piaţă.

    ART. 16
    Participanţii pe piaţa primară a titlurilor de stat administrată de BNR sunt dealerii primari care pot desfăşura operaţiuni în nume şi cont propriu şi/sau în numele şi în contul clienţilor, persoane fizice şi/sau juridice, rezidente ori nerezidente.

    ART. 17
    (1) În sensul prezentului regulament-cadru, prin dealer primar se înţelege oricare dintre entităţile specificate la art. 18 care a fost acceptată de către MF, ca urmare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare, pentru a derula operaţiuni cu titluri de stat pe piaţa internă în mod direct cu MF şi care a semnat acordul bilateral prezentat ca model în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament-cadru.
    (2) Prevederile acordului pot fi modificate prin acordul părţilor fără ca modificările acestuia să creeze un tratament discriminatoriu între dealerii primari cu care MF a încheiat astfel de acorduri.

    ART. 18
    Dealeri primari pot fi:
    a) instituţii de credit, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European;
    b) societăţi de servicii de investiţii financiare, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1) pct. 74 din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
    c) instituţii echivalente celor prevăzute la lit. b), autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European;
    d) alte entităţi, cu excepţia celor menţionate la lit. a), b) şi c) acceptate de MF pentru a derula direct operaţiuni cu titluri de stat pe piaţa primară internă, cu respectarea legislaţiei în vigoare.


    ART. 19
    Entităţile care solicită dobândirea calităţii de dealer primar trebuie să respecte condiţiile de acces şi criteriile prevăzute în reglementările emise de MF şi de administratorul de piaţă în acest sens.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Piaţa secundară a titlurilor de stat administrată de BNR
    ART. 20
    Piaţa secundară a titlurilor de stat administrată de BNR reprezintă totalitatea operaţiunilor cu titluri de stat care se derulează între deţinătorii acestor instrumente financiare.

    ART. 21
    Tranzacţiile pe piaţa secundară a titlurilor de stat administrată de BNR se derulează conform reglementărilor emise în acest sens de BNR.

    ART. 22
    Prin participant pe piaţa secundară se înţelege entitatea care a fost acceptată de BNR să deruleze operaţiuni cu titluri de stat pe această piaţă ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de acces stabilite în reglementările emise de aceasta.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Operaţiunile de răscumpărare anticipată şi operaţiunile de preschimbare a titlurilor de stat efectuate de MF pe piaţa primară şi secundară a titlurilor de stat administrată de BNR
    ART. 23
    (1) În vederea administrării datoriei publice guvernamentale de către MF, BNR, în calitate de administrator de piaţă, reglementează şi organizează modul de desfăşurare a licitaţiilor pentru operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi, respectiv, de preschimbare a titlurilor de stat, menţionate la art. 2 alin. (1) lit. b).
    (2) Operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi operaţiunile de preschimbare a titlurilor de stat se desfăşoară pe piaţa primară şi secundară a titlurilor de stat administrată de BNR.

    ART. 24
    (1) Operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi operaţiunile de preschimbare a titlurilor de stat, efectuate de către MF pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR, se realizează prin licitaţie organizată de către BNR.
    (2) Modul de organizare a licitaţiilor menţionate la alin. (1) se stabileşte prin reglementări emise în acest sens de către BNR, în calitate de administrator de piaţă.
    (3) Participanţii la operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi operaţiunile de preschimbare a titlurilor de stat, desfăşurate pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR, sunt dealerii primari care îndeplinesc condiţiile de participare la astfel de operaţiuni, stabilite în cadrul reglementărilor BNR, în calitate de administrator de piaţă.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Comitetul de piaţă şi activitatea de formator de piaţă
    ART. 25
    (1) În scopul organizării şi funcţionării eficiente a activităţii dealerilor primari pe platforma de cotare agreată de MF se constituie Comitetul de piaţă format din câte un reprezentant al fiecărui dealer primar, trei reprezentanţi ai MF şi un reprezentant al BNR.
    (2) Membrii Comitetului de piaţă se desemnează după cum urmează:
    a) reprezentantul fiecărui dealer primar este desemnat de instituţia pe care o reprezintă printr-o scrisoare adresată MF şi BNR;
    b) reprezentanţii MF prin ordin al ministrului finanţelor;
    c) reprezentantul BNR prin ordin al guvernatorului BNR.

    (3) Comitetul de piaţă are următoarele atribuţii:
    a) stabileşte condiţiile de cotare pe platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de MF;
    b) stabileşte seriile de titluri de stat/maturităţile pentru care dealerii primari vor desfăşura activităţi specifice de formatori de piaţă, prin furnizarea de cotaţii ferme de vânzare/cumpărare.

    (4) Comitetul de piaţă este un organism permanent, care se întruneşte cu o frecvenţă stabilită prin regulamentul propriu şi care adoptă toate deciziile prin vot, membrii MF având drept de veto.

    ART. 26
    (1) În scopul asigurării şi creşterii transparenţei în formarea preţului şi a lichidităţii titlurilor de stat, dealerii primari desfăşoară activităţi specifice de formatori de piaţă pentru seriile de titluri de stat sau maturităţile stabilite de Comitetul de piaţă, prin furnizarea de cotaţii ferme de vânzare şi cumpărare pe platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de MF, în conformitate cu prevederile prezentului regulament-cadru şi în condiţiile agreate de Comitetul de piaţă.
    (2) Activitatea de cotare desfăşurată de participanţi pe platforma electronică agreată de MF nu se substituie activităţii de tranzacţionare a titlurilor de stat.

    ART. 27
    (1) Activitatea de formator de piaţă este analizată şi evaluată de către MF conform metodologiei de calcul prevăzute în această secţiune şi constituie unul dintre criteriile de evaluare a performanţei activităţii dealerilor primari pe piaţa secundară, criteriu care este preluat în reglementările administratorului de piaţă.
    (2) Analiza şi evaluarea activităţii de formator de piaţă se realizează lunar, pe baza rapoartelor de activitate furnizate zilnic de către platforma electronică agreată de MF. Perioada de evaluare cuprinde zilele lucrătoare din luna respectivă, cu ajustările prevăzute la art. 29 alin. (4) lit. d).
    (3) Activitatea de cotare a formatorilor de piaţă se analizează prin prisma indicatorilor menţionaţi la art. 28 şi a punctajelor aferente, prin aplicarea metodologiei de calcul prezentate la art. 29.

    ART. 28
    (1) Obligaţiile minime de cotare zilnică pe platforma electronică de cotare şi tranzacţionare, ce trebuie îndeplinite cumulativ, sunt următoarele:
    a) furnizarea de cotaţii de vânzare şi cumpărare pentru seriile de titluri de stat specificate la lit. d), timp de minimum 5 ore zilnic, în intervalul 9.00-17.30;
    b) marja maximă între cotaţiile de vânzare şi cumpărare să fie de 25 de puncte de bază;
    c) volumul minim pentru fiecare serie de titluri de stat cotată să fie de 10 milioane de lei, atât pentru cotaţia de vânzare, cât şi pentru cotaţia de cumpărare;
    d) cotarea a minimum 4 serii de titluri de stat dintre cele stabilite periodic de Comitetul de piaţă, astfel: două serii cu maturitatea reziduală mai mică de 5 ani şi două serii cu maturitatea reziduală mai mare sau egală cu 5 ani.

    (2) MF notifică în prealabil dealerii primari asupra oricăror modificări ale obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi asupra perioadei de aplicare a acestora.

    ART. 29
    (1) Punctajul total pentru activitatea de formator de piaţă este de 15 puncte şi este alocat fiecărui dealer primar în funcţie de respectarea obligaţiilor minime de cotare pentru perioada de evaluare, conform alin. (2) şi (3).
    (2) Dealerilor primari care îndeplinesc obligaţiile minime de cotare pentru fiecare criteriu prezentat la art. 28, în fiecare zi lucrătoare a perioadei de evaluare, li se acordă 7,5 puncte, fiind eligibili să primească punctaj şi pentru performanţele superioare obligaţiilor minime de cotare. În cazul în care una sau mai multe dintre obligaţiile minime de cotare nu este îndeplinită în oricare din zilele aferente perioadei de evaluare, punctajul alocat conform acestui alineat este zero, circumstanţă în care dealerii primari care se află în situaţia prevăzută la alin. (4) lit. c) pct. (ii) se califică pentru punctajul aferent alin. (3).
    (3) Dealerilor primari care au performanţe superioare obligaţiilor minime de cotare pentru fiecare criteriu prezentat la art. 28, în limitele prevederilor alin. (4) lit. c), li se alocă diferenţa de 7,5 puncte până la punctajul total, proporţional, după cum urmează:
    a) 2,5 puncte - media ponderată zilnică a marjei de cotare, prin cotarea fermă a marjei medii ponderate de vânzare-cumpărare mai mică de 25 de puncte de bază. Ponderarea în cazul fiecărui dealer primar se efectuează cu perioada de cotare efectivă pe fiecare serie de titluri de stat pentru care se oferă cotaţii ferme;
    b) 2,0 puncte - media ponderată zilnică a volumului de titluri cotat, prin cotarea fermă a unui volum mediu ponderat în valoare mai mare de 10 milioane de lei. Ponderarea în cazul fiecărui dealer primar se efectuează cu perioada de cotare efectivă pe fiecare serie de titluri de stat pentru care se oferă cotaţii ferme;
    c) 1,5 puncte - media zilnică a perioadei de cotare, cu un timp mediu de cotare mai mare de 5 ore;
    d) 1,0 puncte - numărul zilnic al seriilor de titluri de stat cu maturitatea reziduală egală sau mai mare de 5 ani, prin cotarea fermă a mai mult de 2 serii de titluri de stat cu maturitatea reziduală egală sau mai mare de 5 ani;
    e) 0,5 puncte - numărul zilnic al seriilor de titluri de stat cu maturitatea reziduală mai mică de 5 ani, prin cotarea fermă a mai mult de 2 serii de titluri de stat cu maturitatea reziduală mai mică de 5 ani.

    (4) Metodologia de calcul aplicabilă alin. (3) este următoarea:
    a) pentru fiecare criteriu specificat la art. 28, la sfârşitul fiecărei zile de cotare se calculează coeficienţi zilnici individuali, în funcţie de valorile medii înregistrate individual de fiecare dealer primar raportate la valorile de referinţă aferente obligaţiilor minime de cotare, astfel:
    (i) se determină diferenţa dintre valoarea individuală înregistrată de fiecare dealer primar şi valorile de referinţă, cu excepţia marjei dintre cotaţiile de vânzare şi cumpărare unde diferenţa se determină între marja maximă (25 de puncte de bază) şi cea medie realizată de dealerul primar. În cadrul unui criteriu, dacă valoarea individuală este egală cu valoarea de referinţă, coeficientul zilnic individual este egal cu zero;
    (ii) se determină valoarea maximă a indicatorului calculat la pct. (i);
    (iii) se determină coeficienţii zilnici individuali în cadrul fiecărui criteriu după următoarea formulă:
    C_zi = D_i/M_c,
    unde:
    C_zi - coeficientul zilnic individual;
    D_i - diferenţa între valoarea individuală şi valoarea de referinţă aferentă obligaţiilor minime de cotare (în cazul marjei dintre cotaţiile de vânzare şi cumpărare se calculează diferenţa dintre marja maximă de 25 de puncte de bază şi cea medie realizată de dealerul primar);
    M_c - maximul dintre valorile Di înregistrate în cadrul criteriului de către dealerii primari, în cazul în care dealerul primar îşi îndeplineşte obligaţiile minime de cotare zilnice pentru criteriul respectiv; în cazul în care dealerul primar nu îşi îndeplineşte obligaţiile minime de cotare zilnice pentru criteriul respectiv, M_c se înlocuieşte cu V_r;
    V_r - valoarea de referinţă - 25 de puncte de bază pentru marja vânzare-cumpărare, 10 milioane de lei pentru volumul de titluri cotat, 5 ore pentru timpul mediu de cotare, 2 pentru numărul de serii cotate zilnic cu maturitatea reziduală mai mare sau egală cu 5 ani şi 2 pentru numărul de serii cotate zilnic cu maturitatea reziduală mai mică de 5 ani;



    b) punctajul aferent perioadei de evaluare se calculează folosind coeficienţii zilnici individuali pentru fiecare criteriu. Etapele de calcul aferente punctajului total pentru perioada de evaluare se realizează astfel:
    (i) se calculează media lunară a coeficienţilor zilnici individuali pentru un anumit criteriu pentru fiecare dealer primar;
    (ii) punctajul individual pentru fiecare criteriu, aferent fiecărui dealer primar, se calculează după următoarea formulă:
    P_ic = (M_li/MaxM_li) x P_c,
    unde:
    P_ic - punctajul individual pentru criteriul respectiv;
    M_li - media lunară a coeficienţilor zilnici individuali pentru criteriul respectiv aferentă fiecărui dealer primar;
    MaxM_li - valoarea maximă dintre Mli aferentă dealerilor primari în cadrul criteriului respectiv;
    P_c - punctaj criteriu;


    (iii) punctajul fiecărui dealer primar aferent perioadei de evaluare pentru performanţele ce depăşesc obligaţiile minime de cotare se obţine prin însumarea valorilor P_ic pentru fiecare criteriu;
    (iv) punctajul total pentru activitatea de formator de piaţă se obţine prin însumarea punctajului obţinut conform pct. (iii) cu punctajul obţinut la alin. (2), iar pe baza acestuia se realizează clasamentul perioadei de evaluare;

    c) în cazul în care un dealer primar nu îndeplineşte toate obligaţiile minime de cotare zilnice, pentru fiecare criteriu, în perioada de evaluare:
    (i) mai mult de 5 zile lucrătoare nu primeşte punctajul aferent activităţii de formator de piaţă pentru perioada de evaluare, urmând a se aplica prevederile art. 48;
    (ii) cel mult 5 zile lucrătoare se calculează în conformitate cu alin. (4) lit. a) pct. (iii) coeficienţi zilnici individuali pozitivi pentru criteriile respectate şi negativi pentru cele nerespectate, coeficienţii zilnici individuali pozitivi rezultaţi astfel fiind acordaţi dealerului primar. Coeficienţii negativi se calculează în acelaşi mod ca şi coeficienţii zilnici individuali, prin înlocuirea M_c cu V_r. Limita pentru coeficienţii zilnici individuali negativi este de –1 în cazul dealerilor primari care nu au cotat în ziua respectivă sau au înregistrat marje de cotare superioare nivelului de 50 de puncte de bază;

    d) în cazul în care obligaţiile minime de cotare nu sunt îndeplinite într-o zi sau mai multe zile de către jumătate plus 1 sau mai mulţi dealeri primari, Comitetul de piaţă evaluează situaţia şi poate decide, în cazuri justificate datorate unor evenimente extraordinare, eliminarea zilei sau zilelor respective din cuprinsul perioadei de evaluare.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Drepturile şi obligaţiile dealerilor primari
    ART. 30
    Dealerii primari au următoarele drepturi:
    a) pot fi contraparte în relaţia cu MF, în funcţie de criteriile avute în vedere de acesta pentru fiecare tip de operaţiune cu titluri de stat, precum şi alte criterii solicitate în ceea ce priveşte derularea operaţiunilor de piaţă secundară a titlurilor de stat, răscumpărare anticipată a titlurilor de stat, preschimbare a titlurilor de stat, repo şi reverse repo, plasamente colateralizate, facilitatea de împrumut de titluri de stat, a tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate etc., atunci când cadrul procedural specific administrării datoriei publice, aferent acestor operaţiuni, prevede şi permite acest lucru, în ceea ce priveşte:
    (i) participarea directă la licitaţiile şi subscripţiile publice de titluri de stat organizate pe piaţa primară, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu şi/sau în numele şi în contul clienţilor;
    (ii) participarea directă la sesiunile suplimentare de oferte necompetitive, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în vigoare;
    (iii) participarea directă la operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi/sau de preschimbare a titlurilor de stat organizate de MF, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu şi/sau în numele şi în contul clienţilor săi;
    (iv) participarea directă la operaţiunile de administrare a lichidităţilor (tranzacţii repo şi reverse repo, plasamente colateralizate) şi utilizarea facilităţii de împrumut a titlurilor de stat (security lending facility) şi la efectuarea tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate (swap valutar, swap pe rata dobânzii) în baza documentaţiei ISDA, atunci când cadrul procedural specific datoriei publice, aferent acestor operaţiuni, prevede şi permite acest lucru;

    b) să utilizeze titlul de „Dealer primar pe piaţa internă a titlurilor de stat“ sau, după caz, titlul de „Cel mai bun dealer primar al statului român/Best Romanian Primary Dealer“ ca urmare a situării pe primul loc la ultima evaluare a performanţei activităţii pe piaţa titlurilor de stat efectuată conform prevederilor art. 35 din prezentul regulament-cadru, în perioada valabilităţii respectivului clasament;
    c) pot fi contraparte în relaţia cu MF în procesul de selecţie a administratorilor sau a intermediarilor pentru emisiunile realizate pe pieţele externe în funcţie de performanţa înregistrată în activitatea efectuată pe piaţa primară şi piaţa secundară a titlurilor de stat, de existenţa capabilităţilor în ceea ce priveşte derularea acestor operaţiuni, cu condiţia de a face parte din lista de dealeri aprobată de MF în cadrul programului de emisiuni externe; în aceste condiţii poate participa la turnee de promovare pe pieţele externe, alături de reprezentanţi ai MF şi/sau ai BNR;
    d) pot deveni contraparte a statului român prin MF în legătură cu alte tipuri de împrumuturi contractate sau garantate direct de stat, atunci când cadrul procedural specific datoriei publice prevede şi permite acest lucru;
    e) să participe la activităţile de marketing privind piaţa titlurilor de stat în rândul investitorilor, alături de reprezentanţi ai BNR şi/sau ai MF;
    f) să participe la consultări pe teme privind strategia de administrare a datoriei publice sau politica de emisiuni de titluri de stat a MF;
    g) să participe la întâlnirile Comitetului de piaţă;
    h) să ofere recomandări privind amendamente legislative în domeniul datoriei publice.


    ART. 31
    Dealerii primari au următoarele obligaţii, care trebuie îndeplinite cumulativ:
    a) să adjudece în nume propriu şi/sau în numele clienţilor minimum 3% din totalul valorii adjudecate de către MF, aferentă emisiunilor de titluri de stat plasate în perioada evaluată pe piaţa internă, denominate în monedă naţională şi/sau în valută; metodologia de calcul şi perioada evaluată se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    b) să adjudece în nume propriu o valoare ponderată de minimum 2% din totalul valorii ponderate adjudecate de către MF, aferentă emisiunilor de titluri de stat plasate în perioada evaluată pe piaţa internă, denominate în monedă naţională şi/sau în valută; coeficienţii de ponderare, metodologia de calcul, precum şi perioada de evaluare se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    c) să deruleze în nume propriu pe piaţa secundară tranzacţii de vânzare şi cumpărare cu titluri de stat emise pe piaţa internă în moneda naţională sau în valută, cu o valoare de decontare ponderată de minimum 3% din totalul ponderat al tranzacţiilor cu titluri de stat derulate pe piaţa secundară în perioada evaluată; coeficienţii de ponderare, metodologia de calcul, precum şi perioada de evaluare se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    d) să îndeplinească cumulativ condiţiile minime de cotare zilnică, specificate la art. 28, în platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de MF;
    e) să menţină în evidenţele proprii conturi de custodie pentru clienţi.


    ART. 32
    Dealerii primari colaborează cu MF prin realizarea următoarelor activităţi:
    a) oferă consultanţă MF, respectiv furnizează date şi analize privind condiţiile de piaţă, inclusiv opinii primite din partea clienţilor, asigură accesul la rapoartele de analiză emise de propriile departamente de cercetare pe subiecte relevante pieţei titlurilor de stat şi activităţii de administrare a datoriei publice, cum ar fi: situaţia macroeconomică şi financiară, piaţa instrumentelor cu venit fix, strategii de alocare pe clase de active etc., atât la nivel local, cât şi internaţional;
    b) furnizează rapoarte lunare în formatul solicitat de MF, rezultat după consultarea prealabilă a dealerilor primari, precum şi orice informaţii şi/sau documente solicitate de acesta în legătură cu activitatea derulată pe piaţa titlurilor de stat;
    c) încurajează schimbul de informaţii şi experienţă, pe teme, cum ar fi administrarea portofoliului, tehnici de administrare a riscului etc., şi oferă recomandări specifice privind amendamente legislative în domeniul datoriei publice;
    d) furnizează la cererea MF cotaţii ferme sau indicative pentru tranzacţiile cu titluri de stat din piaţa secundară, operaţiunile de răscumpărări/preschimbări de titluri de stat înainte de scadenţă, tranzacţii reversibile, plasamente colateralizate şi accesează facilitatea de împrumut de titluri de stat, atunci când cadrul procedural specific datoriei publice prevede şi permite acest lucru;
    e) pot organiza acţiuni pentru lărgirea şi diversificarea bazei de clienţi ce investesc în titluri de stat emise pe piaţa internă în moneda naţională sau în valută, prin activităţi de promovare, întâlniri/turnee de promovare de tip non-deal roadshow/conferinţe telefonice organizate cu şi pentru investitori şi prin conturi deschise pentru clienţi noi.


    SECŢIUNEA a 7-a
    Evaluarea şi monitorizarea activităţii dealerilor primari pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR
    ART. 33
    (1) Administratorul pieţei primare şi/sau secundare a titlurilor de stat stabileşte şi menţine proceduri eficiente pentru asigurarea respectării prevederilor prezentului regulament-cadru şi ale reglementărilor proprii.
    (2) Administratorul de piaţă urmăreşte activitatea desfăşurată de către dealerii primari pentru a identifica încălcarea regulilor pieţei primare sau secundare, cu excepţia activităţii de formator de piaţă reglementată la secţiunea a 5-a a capitolului III din prezentul regulament-cadru.

    ART. 34
    (1) Pentru menţinerea/retragerea calităţii de dealer primar de către MF, Comitetul de evaluare monitorizează pe baze continue, cu frecvenţă lunară, îndeplinirea cumulativă de către dealerii primari a obligaţiilor prevăzute la art. 31. Metodologia de calcul, perioada de monitorizare, precum şi coeficienţii de ponderare cu privire la obligaţiile prevăzute la art. 31 sunt stabiliţi în reglementările administratorului de piaţă, cu avizul MF.
    (2) Rezultatul monitorizării conform alin. (1) a activităţii dealerilor primari pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR împreună cu decizia MF, prin direcţia de specialitate, de menţinere/retragere a calităţii de dealer primar, sunt comunicate fiecărui dealer primar, lunar, de către Comitetul de evaluare.

    ART. 35
    (1) În scop statistic, precum şi în vederea stabilirii unui clasament al dealerilor primari de către MF, Comitetul de evaluare evaluează pe baze continue, cu frecvenţă lunară, activitatea desfăşurată pe piaţa titlurilor de stat, fiind urmărite elemente cantitative, precum şi elemente de ordin calitativ. Criteriile de evaluare care conduc la stabilirea unui punctaj corespunzător elementelor cantitative şi calitative, metodologia de calcul, perioada de evaluare şi coeficienţii de ponderare sunt prevăzute în reglementările administratorului de piaţă, cu avizul MF.
    (2) Rezultatul evaluării conform alin. (1) a activităţii dealerilor primari pe piaţa titlurilor de stat administrată de BNR, împreună cu decizia MF privind clasamentul dealerilor primari, este notificat fiecărui dealer primar, lunar, de către Comitetul de evaluare.

    ART. 36
    În monitorizarea şi evaluarea activităţii dealerului primar se iau în considerare activităţile desfăşurate în conformitate cu prevederile prezentului regulament-cadru şi cu reglementările administratorului de piaţă.

    CAP. IV
    Piaţa titlurilor de stat administrată de BVB
    SECŢIUNEA 1
    Operaţiunile de piaţă primară desfăşurate pe piaţa reglementată administrată de BVB, autorizată şi supravegheată de ASF
    ART. 37
    (1) Piaţa primară a titlurilor de stat cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de emiterea de către MF a titlurilor de stat şi plasarea acestora prin mecanismele BVB, în scopul atragerii pe termen scurt, mediu sau lung a capitalurilor financiare disponibile.
    (2) Pe piaţa primară administrată de BVB reglementată şi supravegheată de ASF, MF poate emite titluri de stat pentru diferite categorii de investitori, cum ar fi persoane fizice, sau alte categorii de investitori.
    (3) Derularea operaţiunilor se efectuează în conformitate cu prevederile convenţiei încheiate între MF, ASF, BVB, Depozitarul Central, precum şi ale documentelor emise în aplicarea acesteia, care pot viza şi alte elemente specifice pentru derularea operaţiunilor de piaţă primară, cum ar fi perioada de alocare, metoda de alocare, dreptul altor participanţi la BVB de a efectua operaţiuni de cumpărare şi altele.
    (4) Metoda de vânzare, categoriile de investitori, caracteristicile emisiunilor de titluri de stat, precum şi intermediarii care asigură vânzarea acestora se anunţă de MF prin prospecte de emisiune.
    (5) Derularea activităţilor de intermediere prevăzute la alin. (4) se efectuează de către intermediarii care au calitatea de participanţi la BVB, conform reglementărilor acesteia.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Operaţiunile de piaţă secundară desfăşurate pe piaţa reglementată administrată de BVB, autorizată şi supravegheată de ASF
    ART. 38
    Piaţa secundară a titlurilor de stat a BVB se organizează şi funcţionează conform reglementărilor emise în acest sens de ASF şi reglementărilor BVB, aprobate de ASF.

    CAP. V
    Depozitarii titlurilor de stat
    ART. 39
    (1) Depozitarea şi decontarea operaţiunilor cu titluri de stat au loc în cadrul sistemelor de depozitare şi decontare a titlurilor de stat, administrate de entităţile mandatate de MF în calitate de depozitari ai titlurilor de stat, în conformitate cu cadrul legal incident sistemelor respective şi cu regulile acestora.
    (2) Sistemele de depozitare şi decontare a titlurilor de stat asigură funcţia de depozitar pentru aceste instrumente şi sunt organizate pe baza sistemului deţinerilor directe şi/sau indirecte, sistemul deţinerilor indirecte fiind caracterizat prin existenţa unuia sau mai multor niveluri de intermediari între depozitarul titlurilor de stat şi deţinătorul final al titlurilor de stat.
    (3) În sensul prezentului capitol, prin intermediar se înţelege entitatea care păstrează în custodie şi administrează titluri de stat pentru clienţii săi, în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (4) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, pentru participanţii la sistemul de depozitare şi decontare, se dobândeşte prin înscrierea titlurilor de stat în conturile în nume propriu deschise în evidenţele depozitarului. În toate celelalte cazuri, în funcţie de sistemul de deţineri, dreptul de proprietate se dobândeşte prin înscrierea în conturile deschise în numele clienţilor în evidenţele intermediarilor, sub rezerva existenţei titlurilor de stat în evidenţele depozitarului, în cazul sistemului deţinerilor indirecte, sau prin înscrierea în conturile individuale deschise de către participanţi în sistemul depozitarului, în cazul sistemului de deţineri directe.
    (5) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, precum şi determinarea opozabilităţii, conţinutului, întinderii şi efectelor asupra titlurilor de stat constituite drept garanţie sunt guvernate de legea statului unde drepturile au fost valabil înscrise, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Procesarea operaţiunilor cu titluri de stat în cadrul sistemelor de depozitare şi decontare a tranzacţiilor cu titluri de stat se face în conformitate cu reglementările emise de depozitarii titlurilor de stat.

    ART. 40
    Intermediarii evidenţiază deţinerile clienţilor lor separat de deţinerile proprii.

    ART. 41
    (1) Decontarea tranzacţiilor cu titluri de stat în cadrul sistemelor de depozitare şi decontare se face cu respectarea principiului „livrare contra plată“ (principiul DvP) potrivit căruia livrarea instrumentelor financiare se realizează dacă şi numai dacă are loc plata fondurilor băneşti corespunzătoare. În cadrul sistemelor de depozitare şi decontare se pot realiza şi transferuri fără plată, numai pentru acele operaţiuni cu instrumente financiare care nu necesită un transfer corespunzător de fonduri, cu respectarea regulilor respectivelor sisteme.
    (2) Depozitarul titlurilor de stat nu este răspunzător de transferul dreptului de proprietate în conturile deschise în evidenţele intermediarilor.
    (3) Intermediarii pieţei titlurilor de stat sunt direct răspunzători de asigurarea respectării principiului DvP pentru decontarea tranzacţiilor derulate în numele clienţilor lor, inclusiv în numele altor participanţi pentru care acţionează în calitate de agent de decontare în sistem, în conformitate cu reglementările emise de depozitarul titlurilor de stat.
    (4) În cazul titlurilor de stat admise la tranzacţionare pe piaţa reglementată, administrată de BVB, autorizată şi supravegheată de ASF, transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat se realizează în conformitate cu cadrul juridic aplicabil pieţelor de capital.

    ART. 42
    Sistemele de depozitare şi decontare a titlurilor de stat gestionează diferit contractele de garanţie, după cum acestora le sunt aplicabile, după caz, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garanţie financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.

    ART. 43
    Înregistrarea ipotecilor mobiliare şi a oricăror sarcini asupra titlurilor de stat se realizează cu respectarea reglementărilor emise de depozitarii titlurilor de stat şi în concordanţă cu prevederile legale incidente.

    ART. 44
    Decontarea fondurilor aferente operaţiunilor cu titluri de stat se efectuează cu respectarea reglementărilor în domeniu şi a regulilor sistemelor în care se efectuează decontarea fondurilor.

    ART. 45
    În zilele declarate de Guvernul României drept zile nelucrătoare, dar care sunt zile bancare, evenimentele de plată de tipul cupon/dobândă, răscumpărare parţială/totală, răscumpărare opţională, aferente emisiunilor de titluri de stat scadente în aceste zile, sunt amânate pentru prima zi lucrătoare următoare, fără plata de dobânzi moratorii.

    CAP. VI
    Sancţiuni
    ART. 46
    Sancţiunile pentru încălcarea prevederilor prezentului regulament-cadru se aplică de către MF, BVB şi de ASF potrivit prevederilor prezentului capitol şi legislaţiei în vigoare.

    ART. 47
    (1) MF, prin direcţia de specialitate, aplică următoarele tipuri de sancţiuni:
    1. avertisment scris pentru nerespectarea de către dealerii primari a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 31 lit. a)-c) şi e);
    2. suspendarea calităţii de dealer primar ca urmare a nerespectării prevederilor art. 10 şi în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) şi (3);
    3. retragerea calităţii de dealer primar în următoarele situaţii:
    a) ca urmare a analizei Comitetului de evaluare conform celor specificate la art. 12 alin. (4) lit. b);
    b) ca urmare a solicitării de reziliere a acordului bilateral între dealerul primar şi MF de către oricare dintre cele două părţi;
    c) în situaţia deschiderii procedurii de insolvenţă pentru dealerul primar.


    (2) Retragerea calităţii de dealer primar pentru un participant nerezident se comunică de către MF autorităţii de supraveghere/autorităţii competente din statul de origine.

    ART. 48
    Pentru nerespectarea obligaţiilor aferente activităţii de formator de piaţă prevăzute la art. 31 lit. d), în condiţiile stabilite la art. 29 alin. (4) lit. d), MF aplică dealerilor primari sancţiuni ce pot consta în suspendarea parţială sau totală a drepturilor dealerilor primari prevăzute la art. 30.

    ART. 49
    Acumularea a trei sancţiuni aplicate în conformitate cu prevederile art. 47 alin. (1) pct. 1 în decursul unei perioade de 12 luni consecutive conduce în mod automat la retragerea calităţii de dealer primar.

    ART. 50
    (1) Sancţiunea prevăzută la art. 47 alin. (1) pct. 1 se comunică de către MF printr-o notificare trimisă dealerului primar.
    (2) Dealerul primar poate formula contestaţie împotriva sancţiunilor comunicate conform alin. (1) prin înregistrarea acesteia la sediul MF în termen de 5 zile calendaristice de la primirea notificării.
    (3) Soluţionarea contestaţiei se comunică dealerului primar de către MF prin scrisoare semnată de către MF în termen de 5 zile bancare lucrătoare de la primirea contestaţiei.
    (4) În cazul în care ultima zi a termenului de depunere/ comunicare a contestaţiei este o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare următoare.

    ART. 51
    (1) Sancţiunile prevăzute la art. 47 alin. (1) pct. 2 şi art. 48 se comunică de către MF printr-o notificare trimisă dealerului primar, cu menţionarea datei şi a perioadei de aplicare.
    (2) Dealerul primar poate formula contestaţie împotriva sancţiunilor comunicate conform alin. (1) prin înregistrarea acesteia la sediul MF în termen de 5 zile calendaristice de la primirea notificării.
    (3) Soluţionarea contestaţiei se comunică dealerului primar de către MF prin scrisoare semnată de către MF în termen de 5 zile bancare lucrătoare de la primirea contestaţiei.
    (4) În cazul în care ultima zi a termenului de depunere/comunicare a contestaţiei este o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare următoare.
    (5) În perioada soluţionării contestaţiei, aplicarea sancţiunii privind retragerea calităţii de dealer primar se suspendă.

    ART. 52
    MF transmite dealerului primar notificarea de retragere a calităţii de dealer primar în cazurile prevăzute la art. 47 alin. (1) pct. 3, respectiv notificarea de constatare a retragerii calităţii de dealer primar în cazul prevăzut la art. 49.

    ART. 53
    (1) Sancţiunile aplicate dealerilor primari, precum şi eventualele contestaţii şi soluţionarea acestora sunt transmise Comitetului de evaluare pentru informare de către MF.
    (2) Sancţiunile aplicate dealerilor primari pot fi făcute publice de către MF.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 54
    (1) Dealerii primari, precum şi salariaţii acestora pot înfiinţa asociaţii profesionale având drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduită şi etică profesională în desfăşurarea operaţiunilor pe piaţa titlurilor de stat din România.
    (2) Entităţile care deţin calitatea de dealer primar atribuită conform Regulamentului-cadru privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.245/2016, îşi menţin această calitate, dacă până la data de 1 mai 2022 semnează acordul cu Ministerul Finanţelor, prevăzut în anexă, ce va produce efecte juridice de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

    ANEXA 1

    la regulamentul-cadru
    Model de acord bilateral între dealerul primar şi Ministerul Finanţelor
    Între
    Ministerul Finanţelor (MF), cu sediul în Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, cod fiscal/unic de înregistrare 8609468, în calitate de emitent al titlurilor de stat, reprezentat prin ...................................., având funcţia de ministru al finanţelor,
    şi

    ..........................., cu sediul în ........................................, cod fiscal/unic de înregistrare .........., în calitate de dealer primar, reprezentat prin ..................................., având funcţia de ............................,

    se încheie prezentul acord.
    1. Obiectul acordului
    Prezentul acord are ca obiect formalizarea relaţiilor între emitent şi dealerul primar, în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile dealerului primar în scopul promovării unei organizări şi funcţionări eficiente a pieţei interne a titlurilor de stat, în conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 318/2022, denumit în continuare Regulament-cadru.

    2. Drepturile şi obligaţiile dealerului primar
    2.1. Dealerul primar are următoarele drepturi:
    a) poate fi contraparte în relaţia cu MF, în funcţie de criteriile avute în vedere de emitent pentru fiecare tip de operaţiune cu titluri de stat, precum şi alte criterii solicitate în ceea ce priveşte derularea operaţiunilor de piaţă secundară a titlurilor de stat, răscumpărare, preschimbare înainte de scadenţă, repo şi reverse repo, plasamente colateralizate, facilitatea de împrumut de titluri de stat, a tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate etc., atunci când cadrul procedural specific datoriei publice, aferent acestor operaţiuni, prevede şi permite acest lucru, în ceea ce priveşte:
    (i) participarea directă la licitaţiile şi subscripţiile publice de titluri de stat organizate pe piaţa primară, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu şi/sau în numele şi în contul clienţilor;
    (ii) participarea directă la sesiunile de oferte necompetitive, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în vigoare;
    (iii) participarea directă la operaţiunile de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat şi/sau de preschimbare a titlurilor de stat organizate de MF, prin transmiterea de oferte în nume şi cont propriu şi/sau în numele şi în contul clienţilor săi;
    (iv) participarea directă la operaţiunile de administrare a lichidităţilor (tranzacţii repo şi reverse repo, plasamente colateralizate) şi utilizarea facilităţii de împrumut al titlurilor de stat (security lending facility) şi la efectuarea tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate (swap valutar, swap pe rata dobânzii) în baza documentaţiei ISDA;

    b) să utilizeze titlul de „Dealer primar pe piaţa internă a titlurilor de stat“ sau, după caz, titlul de „Cel mai bun dealer primar al statului român/Best Romanian Primary Dealer“ ca urmare a situării pe primul loc la ultima evaluare a performanţei activităţii pe piaţa titlurilor de stat efectuată conform prevederilor art. 35 din regulamentul-cadru, în perioada valabilităţii respectivului clasament;
    c) poate fi contraparte în relaţia cu MF în procesul de selecţie a administratorilor sau a intermediarilor pentru emisiunile realizate pe pieţele externe în funcţie de performanţa înregistrată în activitatea efectuată pe piaţa primară şi piaţa secundară a titlurilor de stat, de existenţa capabilităţilor în ceea ce priveşte derularea acestor operaţiuni, cu condiţia de a face parte din lista de dealeri aprobată de MF în cadrul programului de emisiuni externe; în aceste condiţii poate participa la turnee de promovare pe pieţele externe, alături de reprezentanţi ai MF şi/sau ai BNR;
    d) poate deveni contraparte a statului român prin MF în legătură cu alte tipuri de împrumuturi contractate sau garantate direct de stat;
    e) să participe la activităţile de marketing privind piaţa titlurilor de stat în rândul investitorilor, alături de reprezentanţi ai BNR şi/sau ai MF;
    f) să participe la consultări pe teme privind strategia de administrare a datoriei publice sau politica de emisiuni de titluri de stat a MF;
    g) să participe la şedinţele Comitetului de piaţă;
    h) poate oferi recomandări privind amendamente legislative în domeniul datoriei publice.

    2.2. Dealerul primar are următoarele obligaţii, care trebuie îndeplinite cumulativ:
    a) să adjudece în nume propriu şi/sau în numele clienţilor minimum 3% din totalul valorii adjudecate de către MF, aferentă emisiunilor de titluri de stat plasate în perioada evaluată pe piaţa internă, denominate în monedă naţională şi/sau în valută; metodologia de calcul şi perioada evaluată se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    b) să adjudece în nume propriu o valoare ponderată de minimum 2% din totalul valorii ponderate adjudecate de către MF, aferentă emisiunilor de titluri de stat plasate în perioada evaluată pe piaţa internă, denominate în monedă naţională şi/sau în valută; coeficienţii de ponderare, metodologia de calcul, precum şi perioada de evaluare se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    c) să deruleze în nume propriu pe piaţa secundară tranzacţii de vânzare şi cumpărare cu titluri de stat emise pe piaţa internă în moneda naţională sau în valută, cu o valoare de decontare ponderată de minimum 3% din totalul ponderat al tranzacţiilor cu titluri de stat derulate pe piaţa secundară în perioada evaluată; coeficienţii de ponderare, metodologia de calcul, precum şi perioada de evaluare se stabilesc în reglementările administratorului de piaţă;
    d) să îndeplinească cumulativ condiţiile minime de cotare zilnică, specificate la art. 28 din regulamentul-cadru în platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de Ministerul Finanţelor;
    e) să menţină în evidenţele proprii conturi de custodie pentru clienţi.

    2.3. În situaţia nerespectării termenului de decontare, specificat în documentele aferente licitaţiilor/subscripţiilor pentru operaţiunile de piaţă cu titluri de stat efectuate de emitent, a sumelor aferente rezultatelor operaţiunilor de plasare de titluri de stat şi a rezultatelor operaţiunilor de răscumpărare anticipată a titlurilor de stat sau de preschimbare a titlurilor de stat efectuate de MF prin intermediul BNR, în calitate de administrator de piaţă, dealerul primar va plăti o dobândă penalizatoare pentru fiecare zi de întârziere, nivelul acesteia urmând a fi stabilit de către administratorul de piaţă în reglementările proprii.

    3. Colaborarea cu MF
    Dealerul primar colaborează cu MF şi îndeplineşte atribuţii, după cum urmează:
    a) oferă consultanţă MF, respectiv furnizează date şi analize privind condiţiile de piaţă, inclusiv opinii primite din partea clienţilor, asigură accesul la rapoartele de analiză emise de propriile departamente de cercetare pe subiecte relevante pieţei titlurilor de stat şi activităţii de administrare a datoriei publice, cum ar fi: politica monetară, situaţia macroeconomică şi financiară, piaţa instrumentelor cu venit fix, strategii de alocare pe clase de active etc., atât la nivel local, cât şi internaţional;
    b) furnizează rapoarte lunare în formatul solicitat de MF, rezultat după consultarea prealabilă a dealerilor primari, precum şi orice informaţii şi/sau documente solicitate de acesta în legătură cu activitatea derulată pe piaţa titlurilor de stat;
    c) încurajează schimbul de informaţii şi experienţă, pe teme, cum ar fi administrarea portofoliului, tehnici de administrare a riscului etc., şi oferă recomandări specifice privind amendamente legislative în domeniul datoriei publice;
    d) furnizează la cererea MF cotaţii ferme sau indicative pentru tranzacţiile cu titluri de stat din piaţa secundară, operaţiunile de răscumpărări anticipate/preschimbări de titluri de stat înainte de scadenţă, tranzacţii reversibile, plasamente colateralizate şi accesează facilitatea de împrumut de titluri de stat atunci când cadrul procedural specific datoriei publice prevede şi permite acest lucru;
    e) depune eforturi pentru lărgirea şi diversificarea bazei de clienţi ce investesc în titluri de stat emise pe piaţa internă în moneda naţională sau în valută, prin activităţi de promovare, întâlniri/turnee de promovare de tip non-deal roadshow/conferinţe telefonice organizate cu şi pentru investitori.


    4. Activitatea de formator de piaţă pe platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de MF
    4.1. În scopul asigurării şi creşterii transparenţei în formarea preţului şi a lichidităţii titlurilor de stat, dealerul primar va desfăşura activităţi specifice de formator de piaţă pentru seriile de titluri de stat/maturităţile stabilite de Comitetul de piaţă prin furnizarea de cotaţii ferme de vânzare/cumpărare pe platforma electronică de cotare şi tranzacţionare agreată de MF, în conformitate cu prevederile secţiunii a 5-a din capitolul III al regulamentului-cadru, în condiţiile agreate de Comitetul de piaţă.
    4.2. Activitatea de formator de piaţă va fi analizată şi evaluată de către MF conform metodologiei de calcul prevăzute în art. 29 din regulamentul-cadru şi constituie unul dintre criteriile de evaluare a performanţei activităţii dealerilor primari pe piaţa secundară ce va fi preluat în reglementările administratorului de piaţă.

    5. Monitorizarea şi evaluarea dealerului primar
    Comitetul de evaluare va monitoriza şi analiza activitatea dealerilor primari pe baze continue, cu frecvenţă lunară, din două perspective:
    a) menţinerea/retragerea calităţii de dealer primar de către MF, fiind urmărită îndeplinirea cumulativă a obligaţiilor prevăzute la pct. 2.2;
    b) stabilirea unui clasament în funcţie de performanţa activităţii derulate de dealerii primari, fiind urmărite elemente cantitative, referitoare la activitatea desfăşurată pe piaţa primară şi secundară, precum şi elemente de ordin calitativ. Criteriile de evaluare care conduc la stabilirea unui punctaj corespunzător elementelor calitative şi cantitative vor fi prevăzute în reglementările administratorului de piaţă.


    6. Perioada acordului
    6.1. Acordul de dealer primar este valabil pe perioada deţinerii calităţii de dealer primar obţinute în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare.
    6.2. Părţile pot solicita rezilierea prezentului acord cu o înştiinţare scrisă în prealabil cu 30 de zile în care vor fi precizate argumentele care stau la baza deciziei. În cazul în care înştiinţarea vine din partea dealerului primar, acesta îşi pierde calitatea de dealer primar la expirarea perioadei de 30 de zile.

    7. Amendamente
    7.1. Prevederile prezentului acord pot fi modificate prin acordul părţilor fără ca modificările acestuia să creeze un tratament discriminatoriu între dealerii primari cu care emitentul a încheiat astfel de acorduri.
    7.2. Aspectele de natură tehnică cu privire la cotarea şi tranzacţionarea pe platforma electronică agreată de emitent pot fi modificate la propunerea Comitetului de piaţă, prin modificarea regulamentului-cadru.

    8. Sancţiuni
    În cazul în care dealerul primar nu îndeplineşte prevederile prezentului acord, se aplică sancţiunile prevăzute la capitolul VI din regulamentul-cadru.

    9. Confidenţialitate
    9.1. Părţile vor asigura confidenţialitatea tuturor informaţiilor, a datelor (inclusiv a datelor cu caracter personal), a documentelor la care au acces, ca urmare a derulării prezentului acord, şi se obligă că nu vor dezvălui şi nu vor utiliza aceste informaţii, date, documente confidenţiale, în totalitate sau parţial în interes propriu sau în orice alt scop, nici după încetarea acestuia, fără consimţământul prealabil al celeilalte părţi. Informaţiile, datele (inclusiv cele cu caracter personal), documentele confidenţiale la care părţile au acces ca urmare a derulării prezentului acord vor fi folosite şi/sau prelucrate de părţi numai în scopul executării acordului.
    9.2. Cu titlu de excepţie, informaţiile, datele, documentele obţinute ca urmare a derulării prezentului acord vor putea fi divulgate în aceleaşi condiţii aplicabile dealerului primar către orice entităţi din cadrul grupului de companii din care face parte dealerul primar.

    10. Dispoziţii finale
    10.1. Dealerul primar se angajează să respecte prevederile legislaţiei incidente în vigoare, în ceea ce priveşte drepturile, responsabilităţile şi obligaţiile sale şi procedurile aferente.
    10.2. În situaţia existenţei de discrepanţe între prevederile prezentului acord şi legislaţia în vigoare se vor aplica prevederile legale în vigoare.
    10.3. Prezentul acord va produce efecte începând cu data de .........................*).
    *) Data de la care prezentul acord va produce efecte juridice nu poate fi mai devreme de data intrării în vigoare a regulamentului-cadru.

    10.4. Prezentul acord s-a semnat la data de ......................, la Bucureşti, în două exemplare originale, ambele având valoare juridică egală, din care un exemplar pentru emitent şi un exemplar pentru dealerul primar.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016