Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARI din 5 august 2003  privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor si a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticitatii si identificarea vehiculelor rutiere - RNTR 7    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARI din 5 august 2003 privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor si a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticitatii si identificarea vehiculelor rutiere - RNTR 7

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 11 august 2003
REGLEMENTĂ?RI din 5 august 2003
privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor şi a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cãrţii de identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticitatii şi identificarea vehiculelor rutiere - RNTR 7
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 11 august 2003


CAP. I
Obiectul şi domeniul de aplicare. Abrevieri şi definiţii

1.1. Prezentele reglementãri se referã la:
a) metodologia de acordare a omologãrii naţionale de tip a vehiculelor rutiere construite în una sau mai multe etape, precum şi a echipamentelor şi componentelor acestora;
b) metodologia de acordare a omologãrii de tip CEEO.N.U. pentru vehicule rutiere, echipamente şi componente pentru vehicule rutiere, în conformitate cu:
- Acordul privind adoptarea de condiţii uniforme de omologare şi recunoaşterea reciprocã a omologãrii echipamentelor şi pieselor vehiculelor cu motor, încheiat la Geneva la 20 martie 1958, la care România a aderat prin <>Decretul nr. 371/1976 , cu modificãrile ulterioare; şi
- Acordul privind adoptarea de reglementãri tehnice mondiale aplicabile autovehiculelor, precum şi echipamentelor şi componentelor ce pot fi montate şi/sau utilizate pe autovehicule, încheiat la Geneva la 25 iunie 1998, la care România a aderat prin <>Legea nr. 97/2002 , denumite în continuare acordurile de la Geneva;
c) metodologia de acordare a omologãrii individuale pentru vehiculele rutiere;
d) metodologia de eliberare a cãrţii de identitate a vehiculului;
e) metodologiile de efectuare a operaţiunilor de certificare a autenticitatii şi de identificare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii.
1.2. Omologarea se acorda pentru urmãtoarele vehicule:
1.2.1. autovehiculele complete sau incomplete, destinate traficului rutier, având cel puţin 4 roti şi o viteza maxima constructivã mai mare de 25 km/h, precum şi remorcile acestora;
1.2.2. tractoarele agricole şi forestiere pe roti, având cel puţin doua axe şi o viteza maxima constructivã cuprinsã între 6 şi 40 km/h;
1.2.3. autovehiculele cu 2 sau 3 roti, având roti jumelate sau nejumelate, destinate circulaţiei pe drumurile publice, precum şi cvadriciclurile. Sunt exceptate:
a) autovehiculele având o viteza maxima constructivã care nu depãşeşte 6 km/h;
b) autovehiculele destinate sa fie conduse de cãtre un pieton;
c) autovehiculele destinate sa fie utilizate de cãtre persoane cu handicap fizic - scaune rulante;
d) autovehiculele destinate competiţiilor sportive organizate pe drumurile publice sau în afarã acestora;
e) autovehiculele concepute în special pentru utilizarea în afarã drumurilor publice şi pentru activitãţi recreative;
f) bicicletele echipate cu un motor electric auxiliar de o putere nominalã continua maxima de 0,25 kW, a cãrui alimentare este redusã progresiv şi în final întreruptã atunci când vehiculul atinge o viteza maxima de 25 km/h sau mai devreme în cazul în care ciclistul se opreşte din pedalat;
1.2.4. maşini autopropulsate pentru lucrãri care pãstreazã caracteristicile de baza ale unui tractor agricol sau forestier, pe roti şi având o viteza maxima constructivã care depãşeşte 6 km/h.
1.3. În cuprinsul prezentelor reglementãri se utilizeazã urmãtoarele abrevieri:
- CIV - Cartea de identitate a vehiculului;
- Certificatul de conformitate - certificatul de conformitate al vehiculului cu tipul/varianta/versiunea omologat(a);
- Certificatul de omologare nationala de tip - certificatul de omologare nationala de tip pentru circulaţia pe drumurile publice;
- CEE-O.N.U. - Comisia Economicã pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite;
- CEE - Comunitatea Economicã Europeanã;
- CE - Comunitatile Europene;
- Convenţie de supraveghere - Convenţia de supraveghere încheiatã între Regia Autonomã "Registrul Auto Roman" şi solicitantul omologãrii de tip în vederea verificãrii de cãtre RAR a conformitatii produsului comercializat cu cel omologat;
- RAR - Regia Autonomã "Registrul Auto Roman";
- RNTR-1 - Reglementãri privind certificarea încadrãrii vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranta circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi folosinta conform destinaţiei, prin inspecţia tehnica periodicã;
- RNTR-2 - Reglementãri privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România;
1.4. Termenii urmãtori se definesc astfel:
- chemarea vehiculelor - notificarea deţinãtorilor vehiculelor în vederea prezentãrii acestora pentru remedierea, pe cheltuiala constructorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, a neconformitatilor sistematice şi majore constatate la vehiculele livrate, ulterior eliberãrii certificatului de omologare nationala de tip, neconformitãţi care afecteazã grav siguranta rutiera şi protecţia mediului;
- directive-cadru - directive ale Uniunii Europene care prevãd condiţiile de omologare de tip a unui vehicul în ansamblul sau, dupã cum urmeazã:
a) 70/156/CEE pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.1;
b) 74/150/CEE pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.2;
c) 92/61/CEE sau 2002/24/CE , dupã caz, conform prevederilor din RNTR 2, pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.3;
- dosarul produsului - documentaţia pe care solicitantul omologãrii naţionale de tip trebuie sa o depunã o data cu cererea oficialã de omologare nationala de tip;
- importator autorizat - persoana juridicã romana imputernicita de constructorul extern sau de un distribuitor extern al sau, dacã acesta are dreptul sa o facã, sa activeze pe piata româneascã şi care are dreptul sa solicite omologarea nationala de tip a vehiculelor importate şi fabricate de constructorul în cauza;
- numãr de identificare a unui vehicul (VIN) combinatie structuralã de caractere atribuite unui vehicul de constructorul sau în vederea identificarii (SR ISO 3779:1996);
- formular tip - imprimatul care se completeazã în vederea întocmirii unui document.
1.5. Termenii vehicul, autovehicul, tip, varianta, versiune de vehicul, tractor agricol sau forestier, masina autopropulsata pentru lucrãri, cvadriciclu, sistem, componenta şi entitate tehnica independenta sunt cei definiţi în RNTR 2.
1.6. Condiţiile tehnice care se aplica la omologarea vehiculelor rutiere, echipamentelor şi componentelor pentru vehicule rutiere sunt cuprinse în Reglementãrile privind condiţiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România - RNTR 2, aprobate prin <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 .

CAP. II
Metodologia de acordare a omologãrii naţionale de tip pentru vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România, precum şi a echipamentelor şi componentelor acestora

2.1. Omologarea nationala de tip reprezintã procedura prin care RAR certifica conformitatea unui anumit tip de vehicul rutier nou, fabricat, importat sau introdus în ţara de regula pentru comercializare, precum şi a echipamentelor şi componentelor acestora cu cerinţele prevãzute în RNTR 2.
2.2. Omologarea nationala de tip se acorda numai persoanelor juridice romane, în calitate de constructor, reprezentant autorizat al acestuia sau importator autorizat.
2.3. Dacã o alta persoana juridicã romana, autorizata ca reprezentant legal al aceluiaşi constructor de vehicule, pentru acelaşi tip de vehicul, importa mai mult de 10 bucãţi de acest tip, ea poate, de comun acord cu persoana juridicã deţinãtoare a omologãrii, sa primeascã CIV. În cazul în care solicitantul nu a obţinut acordul persoanei juridice deţinãtoare a omologãrii, acesta poate solicita şi poate obţine o extindere a omologãrii tipului respectiv de vehicul din partea RAR.
2.4. Omologarea nationala de tip a vehiculelor rutiere se acorda de RAR dacã se constata, prin verificãri efectuate pe baza RNTR 2, conformitatea acestora cu cerinţele reglementãrii menţionate, în vigoare la data prezentãrii vehiculelor la omologare.
2.5. Omologarea de tip pentru circulaţia pe drumurile publice se acorda în condiţiile pct. 2.2-2.4, pe baza dosarului produsului întocmit de solicitantul omologãrii şi a verificãrilor efectuate pentru certificarea conformitatii vehiculelor rutiere cu RNTR 2. În funcţie de tipul omologarilor CEE/CE şi/sau CEE-O.N.U. deţinute de vehiculul în cauza şi de conţinutul dosarului, RAR va informa solicitantul cu privire la lista încercãrilor şi a verificãrilor la care va fi supus vehiculul ce se doreşte a fi omologat.
2.5.1. Dosarul produsului conţine:
a) copie de pe certificatul de înmatriculare la registrul comerţului al solicitantului;
b) copie de pe documentul prin care constructorul, dacã este cazul, împuterniceşte solicitantul omologãrii de tip;
c) copie de pe certificatul sistemului de urmãrire a calitãţii sistemului de producţie (în cazul în care nu exista se va completa un chestionar de evaluare preliminarã a calitãţii sistemului de producţie, în baza cãruia RAR va efectua un audit de produs);
d) lista cu toate certificatele de omologare CEE/CE sau CEE-O.N.U. a produsului ce se doreşte a fi omologat;
e) copii de pe certificatele de omologare CEE/CE sau CEE-O.N.U. a produsului (în forma completa: comunicare, raport de încercãri, specificaţie tehnica şi desene, dupã caz);
f) desenul placutei fabricantului, cu explicitarea datelor inscriptionate, explicitarea semnificatiei caracterelor din numãrul de identificare a vehiculului (VIN), desenele cu amplasarea mijloacelor de identificare (dacã nu sunt prezentate ca anexe la certificatele de omologare CEE/CE sau CEE-O.N.U.).
g) specificaţia tehnica în limba romana a produsului ce se doreşte a fi omologat;
h) certificatul de conformitate în original, cum este definit de directivele-cadru;
i) manualul de utilizare în limba romana.
2.6. În cazul solicitãrii de omologare a mai multor variante/versiuni ale aceluiaşi tip, dosarul produsului trebuie sa cumuleze toate caracteristicile tehnice ale vehiculelor respective, din care sa reiasã clar diferenţele dintre acestea în ceea ce priveşte datele ce se înscriu în CIV. În vederea certificãrii conformitatii, RAR va stabili unul sau mai multe vehicule reprezentative ce vor fi prezentate la verificãri şi va acorda numãr de certificare de omologare nationala de tip, generandu-se numere de omologare pentru fiecare varianta/versiune de vehicul pentru care s-a solicitat omologarea.
Vehiculele care sunt omologate în conformitate cu directivele-cadru ale Uniunii Europene se vor omologa naţional de tip în urmãtoarele condiţii:
- se furnizeazã RAR certificatul de omologare CE de la editia de baza pana la ultima extensie în vigoare şi cu anexele aferente: III, IV şi VIII, dupã caz, în cazul Directivei 70/156/CEE ; I, II şi VII, dupã caz, în cazul Directivei 2002/24/CE (sau II în cazul Directivei 92/61/CEE), respectiv I şi II cap. B şi cap. C, partea 2, dupã caz, în cazul Directivei 74/150/CEE ; se adauga desenele/fotografiile cerute de anexele menţionate, dacã este cazul;
- se prezintã certificatul de conformitate CE, în original, personalizat pe un vehicul din tipul/varianta/versiunea ce se doreşte a fi omologat de tip.
Dacã aceste condiţii, precum şi cele de la pct. 2.5.1. lit. a)-d), f), g) şi i) sunt îndeplinite, omologarea nationala de tip se acorda fãrã prezentarea vehiculului.
Vehiculele pentru care nu se poate prezenta certificatul de conformitate CE vor fi tratate ca orice alt vehicul pentru care s-au emis certificate de omologare pentru anumite sisteme, componente şi entitãţi tehnice independente şi vor fi supuse unor verificãri ce se vor stabili de cãtre RAR (a se vedea pct. 2.5). Pentru aceste vehicule, precum şi pentru celelalte de altfel, se vor prezenta toate certificatele de omologare conform listelor anexate în RNTR 2.
2.7. Dacã se constata ca vehiculul corespunde condiţiilor tehnice precizate de RNTR 2, RAR emite certificatul de omologare nationala de tip. În baza certificatului de omologare nationala de tip se emit CIV cãtre solicitantul omologãrii.
2.8. Certificatul de omologare nationala de tip are valabilitate nelimitatã, cu excepţia omologarilor de tip acordate pe baza de derogare în condiţiile stabilite de RNTR 2.
Modificãrile datelor tehnice iniţiale de omologare ale vehiculului impun obţinerea extinderii omologãrii sau a unei omologari noi.
Dacã prin prevederile RNTR 2, datoritã introducerii unor condiţii tehnice noi, se impune interzicerea primei înmatriculãri, certificatul de omologare nationala de tip îşi pierde valabilitatea şi nu se mai pot acorda CIV.
2.9. Pe durata valabilitãţii certificatului de omologare de tip verificãrile efectuate în vederea certificãrii conformitatii vehiculelor comercializate cu documentaţia care a stat la baza omologãrii în cauza se executa de RAR în baza Convenţiei de supraveghere.
Solicitantul omologãrii naţionale de tip poate cere acordarea unui numãr limitat de CIV anterior obţinerii omologãrii naţionale de tip. Acestea vor putea fi eliberate dupã maximum 5 zile lucrãtoare de la data prezentãrii vehiculului la RAR, timp necesar pentru finalizarea verificãrilor de conformitate în vederea completãrii datelor înscrise în CIV.
Dacã se constata neconformitãţi ale tipului de vehicul, se vor efectua verificãri suplimentare pentru atestarea încadrãrii caracteristicilor vehiculului în cerinţele RNTR 2. În cazul în care neconformitãţile constatate sunt remediate de solicitantul omologãrii, pentru a se putea obţine certificatul de omologare nationala de tip, solicitantul omologãrii va fi obligat sa rezolve totodatã şi neconformitãţile constatate la vehiculele pentru care a obţinut un numãr limitat de CIV. În acest caz, în vederea eliberãrii în continuare a altor CIV, solicitantul omologãrii naţionale de tip trebuie sa prezinte la RAR documentele care sa ateste chemarea vehiculelor de la clienţi pentru remedierile impuse.
2.10. Extinderea omologãrii de tip pentru circulaţia pe drumurile publice se poate acorda în cazul în care vehiculul este o varianta constructivã a unui tip/varianta/versiune de vehicul care a obţinut de la RAR omologarea nationala de tip.
În toate cazurile de solicitare a extinderii omologãrii naţionale de tip vehiculele trebuie sa corespundã RNTR 2 în vigoare la data prezentãrii la omologare a vehiculului pentru care se cere extinderea omologãrii.
2.11. RAR nu va acorda omologarea nationala de tip dacã se constata ca producãtorul nu are stabilite condiţiile pentru asigurarea repetabilitatii în producţia de serie a caracteristicilor şi a performantelor vehiculului prezentat la omologare.
2.12. În cazul în care la controlul efectuat la constructorul vehiculului sau la vânzãtor, în baza prevederilor legale în vigoare, se constata neconformitãţi, RAR poate impune solicitantului omologãrii naţionale de tip mãsuri privind sistarea comercializãrii şi/sau retragerea lotului respectiv de vehicule, cu interdicţia comercializãrii sau a folosirii pana la remediere ori retragerea din circulaţie a vehiculelor.
2.13. Prevederile prezentului capitol se aplica şi în cazul omologãrii naţionale de tip a componentelor şi echipamentelor noi destinate a fi montate pe vehicule rutiere.

CAP. III
Metodologia de acordare a omologãrii de tip CEE-O.N.U. a vehiculelor rutiere, echipamentelor şi componentelor pentru vehicule rutiere

3.1. Omologarile de tip CEE-O.N.U. se acorda în conformitate cu prevederile acordurilor de la Geneva.
3.2. În vederea eliberãrii certificatelor de omologare de tip CEE-O.N.U. a vehiculelor rutiere, echipamentelor şi componentelor pentru vehicule rutiere, în conformitate cu acordurile de la Geneva, Ministerul Transporturilor (19/A) şi RAR (19/B) au fost notificate la Secretariatul General al Organizaţiei Naţiunilor Unite ca Departament administrativ şi, respectiv, Serviciu tehnic, însãrcinate cu aplicarea prevederilor acordurilor mai sus menţionate. Prin delegare, RAR poate desemna alte servicii tehnice notificate.
3.3. RAR atesta corectitudinea şi obiectivitatea rapoartelor de încercãri pe baza cãrora se elibereazã certificatele de omologare de tip CEE-O.N.U.
3.4. RAR tine evidenta certificatelor de omologare de tip CEE-O.N.U. eliberate în România şi a celor primite de la departamentele administrative ale celorlalte tari care sunt parte la acordurile de la Geneva.
3.5. Pentru eliberarea certificatelor de omologare de tip CEE-O.N.U. producãtorii de vehicule rutiere, echipamente sau componente pentru vehicule rutiere adreseazã cererea însoţitã de documentele precizate în fiecare regulament la RAR. Documentele respective trebuie sa poarte antetul producãtorului şi sa fie redactate în limba romana, precum şi în limba franceza sau engleza.
3.6. Dupã primirea cererii de eliberare a certificatului de omologare de tip CEE-O.N.U. şi în urma analizei documentelor, RAR stabileşte dacã efectueazã incercarile în laboratoarele proprii sau deleagã unul dintre serviciile tehnice menţionate la pct. 3.2.
3.7. Serviciul tehnic delegat conform pct. 3.2 va comunica data la care se vor efectua incercarile, în vederea participãrii unui reprezentant al RAR, care sa asiste la efectuarea încercãrilor şi care sa confirme decizia sa serviciului tehnic respectiv.
3.8. În ceea ce priveşte conformitatea producţiei, RAR, prin structurile sale specializate, va verifica, pe parcursul procesului de omologare, existenta la fabricant a dispoziţiilor adecvate şi a programelor de inspecţie documentate privind verificarea conformitatii vehiculelor, echipamentelor sau componentelor produse cu certificatul de omologare de tip CEE-O.N.U. RAR va conveni împreunã cu fabricantul ca pentru fiecare omologare sa se efectueze, la intervale specificate, încercãri sau controale conexe, pentru a verifica dacã producţia rãmâne conformã cu tipul omologat, incluzând, unde este cazul, incercarile specificate în regulamentul respectiv, anexa la acordurile de la Geneva.
3.9. Pe baza rapoartelor de încercãri şi a auditului efectuat de structurile specializate ale RAR, acesta redacteazã comunicarea privind acordarea/extinderea/refuzul/retragerea omologãrii sau oprirea definitiva a producţiei, îi acorda numãrul de ordine şi o prezintã spre aprobare departamentului administrativ naţional.
3.10. Dupã semnare un exemplar al comunicãrii se transmite solicitantului omologãrii prin RAR, un exemplar se arhiveaza de cãtre RAR şi câte un exemplar se transmite departamentelor administrative din ţãrile care sunt parte la regulamentul respectiv, prin departamentul administrativ naţional.

CAP. IV
Metodologia de acordare a omologãrii individuale pentru vehicule rutiere

4.1. Omologarea individualã reprezintã procedura prin care RAR atesta ca un vehicul rutier fabricat, importat sau introdus în ţara, prezentat pentru omologare, respecta reglementãrile şi normele tehnice privind admiterea acestuia în circulaţie pe drumurile publice din România.
Omologarea individualã se efectueazã la cererea scrisã a deţinãtorului - persoana fizica ce prezintã vehiculul la RAR şi solicita omologarea acestuia. Cererea va conţine referiri la provenienta vehiculului şi la proprietarul acestuia, declarate pe propria rãspundere.
Omologarea individualã se acorda de cãtre RAR prin reprezentantele judeţene sau reprezentanta municipiului Bucureşti, dupã caz, în funcţie de localitatea în care îşi are domiciliul persoana care solicita omologarea.
4.2. Omologarea individualã se acorda pentru:
a) vehiculele rutiere noi, fabricate, importate sau introduse în România, în numãr de cel mult 10 bucãţi de acelaşi tip, de cãtre aceeaşi persoana juridicã sau fizica;
b) vehiculele rutiere care au mai fost înmatriculate anterior în alta ţara şi care se afla la prima înmatriculare în România;
c) vehiculele rutiere construite din piese, echipamente şi/sau subansambluri detasate;
d) vehiculele rutiere înmatriculate în România, dar la care s-au schimbat:
- categoria de folosinta sau tipul/structura caroseriei;
- caroseria/sasiul în cadrul aceluiaşi tip de vehicul;
- motorul cu un alt motor decât cel care este precizat în CIV.
4.3. Omologarea individualã a vehiculelor rutiere se acorda de cãtre RAR în urma verificãrilor şi, dupã caz, a încercãrilor efectuate conform prevederilor reglementãrilor şi normelor tehnice în transporturile rutiere (RNTR), ca urmare a validãrii rezultatelor acestor verificãri şi, dupã caz, încercãri, conform cãrora vehiculele respective îndeplinesc condiţiile tehnice în vederea admiterii în circulaţie în România.
Omologarea individualã include, de asemenea, operaţiunile de identificare şi de verificare a conformitatii vehiculului cu configuraţia codificata în numãrul de identificare şi cu datele din documentele insotitoare ale vehiculului şi din baza de date a RAR, precum şi operaţiunile de control pe liniile de inspecţie tehnica.
4.4. Pentru vehiculele rutiere, cu excepţia celor noi, prezentate la omologarea individualã, verificarea îndeplinirii condiţiilor în vederea admiterii în circulaţie include şi operaţiunea de certificare a autenticitatii sau de identificare, dupã caz.
4.5. Documentul care atesta acordarea omologãrii individuale este cartea de identitate a vehiculului, document care se elibereazã de RAR dacã sunt îndeplinite prevederile pct. 4.3 şi care este completat şi luat în evidenta conform legislaţiei în vigoare.

CAP. V
Metodologia de eliberare a cãrţii de identitate a vehiculului

5.1. Cartea de identitate completatã numai cu datele despre vehicul se elibereazã de cãtre RAR:
- cãtre solicitantul omologãrii, în cazul omologãrii individuale şi în cazul vehiculelor rutiere deja înmatriculate în România, dacã vehiculul se încadreazã în normele tehnice de siguranta a circulaţiei, de protecţie a mediului şi în categoria de folosinta cãreia îi este destinat;
- cãtre solicitantul omologãrii naţionale de tip la vehiculele omologate de tip, în baza certificatului naţional de omologare de tip. Pentru aceasta solicitantul omologãrii naţionale de tip va inainta RAR o cerere cuprinzând urmãtoarele date pentru vehiculele la care doreşte CIV: numãrul certificatului de omologare nationala de tip valabil pentru vehiculele în cauza, numãrul (numerele) de omologare aferent(e), tipul/varianta/versiunea, numãrul de identificare (VIN), seria/seriile de motor (dacã este cazul), culoarea fiecãrui vehicul şi anul de fabricaţie. În urma transmiterii listei RAR va verifica existenta şi corectitudinea datelor înscrise în cerere, iar în cazul apariţiei unor neconcordante va înştiinţa solicitantul omologãrii. Dacã nu exista neconcordante, solicitantul omologãrii primeşte numãrul CIV solicitate, cu toate datele tehnice şi de identificare înscrise. Solicitantul omologãrii naţionale de tip are obligaţia sa verifice corespondenta dintre datele sus-menţionate de pe CIV cu cele ale vehiculului.
Totodatã solicitantul omologãrii de tip va atesta conformitatea vehiculului comercializat cu tipul omologat prin furnizarea cãtre cumpãrãtor a urmãtoarelor:
- CIV semnatã şi stampilata la rubrica corespunzãtoare atestarii conformitatii;
- certificatul de conformitate CE în original sau, dupã caz, o copie a certificatului de omologare nationala de tip pe care atesta conformitatea.
5.2. Vehiculele rutiere care nu pot fi identificate de cãtre RAR datoritã alterarii sau lipsei numerelor lor de identificare, asa cum au fost ele prevãzute de cãtre constructor sau de o alta autoritate competenta, nu vor fi omologate pentru circulaţie, respectiv nu pot obţine eliberarea sau modificãrile în CIV. În astfel de cazuri se va solicita expertizarea de cãtre serviciile specializate ale Ministerului Administraţiei şi Internelor. În urma acestui demers RAR va putea efectua activitãţile sale specifice în cazul în care serviciile respective stabilesc identitatea vehiculului şi provenienta legalã a acestuia.
5.3. La epuizarea spaţiului destinat înscrierii caracteristicilor tehnice ale vehiculului ori a datelor de identificare ale deţinãtorilor RAR va elibera un duplicat al CIV persoanei comunicate ca "proprietar" de cãtre autoritatea competenta pentru înmatriculare.
În cazul pierderii, furtului sau distrugerii cãrţii de identitate a vehiculului, RAR poate elibera un duplicat al CIV persoanei comunicate ca "proprietar" de cãtre autoritatea competenta pentru înmatriculare, cu respectarea celorlalte condiţii legale.
5.4. RAR poate elibera CIV cu valabilitate limitatã de 30 de zile pentru:
a) vehiculele care nu corespund integral condiţiilor pe care trebuie sa le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România, în vederea scoaterii lor din ţara;
b) vehiculele care urmeazã a fi exportate, dupã caz.
5.5. În situaţii speciale Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate aproba eliberarea CIV cu valabilitate limitatã mai mare de 30 de zile, dar nu mai mult de un an.

CAP. VI
Metodologiile de efectuare a operaţiunilor de certificare a autenticitatii şi de identificare a vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii

6.1. Certificarea autenticitatii se efectueazã pentru autoturismele prezentate la omologarea individualã în vederea primei înmatriculãri în România, precum şi în alte cazuri stabilite prin protocol între Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Administraţiei şi Internelor. În celelalte cazuri, pentru înmatricularea vehiculelor se va elibera nota de identificare. Se excepteazã cazurile prevãzute la <>art. 13 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere şi eliberarea cãrţii de identitate a acestora, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 230/2003 .
6.2. Metodologia de efectuare a operaţiunii de certificare a autenticitatii
6.2.1. Certificarea autenticitatii unui vehicul rutier reprezintã atestarea de cãtre RAR sau de cãtre reprezentanţii autorizaţi ai RAR a faptului ca vehiculul respectiv şi principalele sale elemente de identificare sunt originale şi/sau nu au fost supuse unor modificãri neautorizate, precum şi a faptului ca documentele de provenienta eliberate de autoritãţile competente strãine sunt autentice. Prin documente de provenienta eliberate de autoritãţile competente se înţelege cartea de identitate a vehiculului sau documentul de înmatriculare din ţara respectiva. La certificarea autenticitatii se atesta şi faptul ca, la data solicitãrii, vehiculul nu este reclamat ca fiind furat din ţara sau strãinãtate potrivit bazei de date a autoritãţii competente la care RAR are acces.
6.2.2. Certificarea autenticitatii vehiculelor se efectueazã în vederea depistarii eventualelor modificãri ale seriilor de identificare, controlului unor însemne de identificare specifice ale fabricantului şi verificãrii altor date ale fabricantului care permit stabilirea exactã a conformitatii vehiculului şi a componentelor acestuia cu cele originale.
6.2.3. Certificarea autenticitatii documentelor de provenienta consta în verificarea originalitatii elementelor de securitate ale formularului tip.
6.2.4. Verificarea dacã vehiculul este reclamat furat se efectueazã dupã numãrul de identificare al acestuia la data efectuãrii certificãrii autenticitatii, potrivit bazei de date a autoritãţii competente la care RAR are acces.
6.2.5. În cazul în care rezultatul verificãrilor efectuate conform pct. 6.2.2., 6.2.3. şi 6.2.4. este corespunzãtor, se elibereazã persoanei care a prezentat vehiculul certificatul de autenticitate al cãrui termen de valabilitate este de 30 de zile de la data emiterii.
6.3. Metodologia de efectuare a operaţiunii de identificare a vehiculelor rutiere, în vederea înmatriculãrii
6.3.1. Identificarea unui vehicul rutier în vederea înmatriculãrii sale se efectueazã de cãtre RAR şi consta în verificarea şi atestarea identitãţii vehiculului în raport cu datele menţionate în CIV.
6.3.2. Identificarea unui vehicul rutier în vederea înmatriculãrii sale se finalizeazã prin eliberarea notei de identificare cãtre persoana care a prezentat vehiculul.
6.3.3. Termenul de valabilitate a notei de identificare este de 30 de zile de la data eliberãrii.

CAP. VII
Dispoziţii finale

7.1. Aplicarea ultimei modificãri a unei directive de baza, precizatã prin RNTR 2, impune respectarea tuturor celorlalte directive anterioare, aplicabile omologãrii naţionale de tip în situaţia respectiva, cu excepţia cazului în care se prevede altfel.
7.2. Pana la notificarea modificãrii denumirii departamentului administrativ naţional, în comunicãrile privind omologarea de tip CEE-O.N.U. a vehiculelor rutiere, echipamentelor şi componentelor pentru vehicule rutiere transmise conform prevederilor acordurilor de la Geneva, se va introduce o nota de subsol cu urmãtorul conţinut: "Vechea denumire a Departamentului administrativ este Ministerul Transporturilor".



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016