Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA RACR-LCTA din 18 iunie 2008  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA RACR-LCTA din 18 iunie 2008 "Licentierea controlorilor de trafic aerian", editia 1/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 561 din 24 iulie 2008

1. PREAMBUL
Prezentul document stabileşte cerinţele generale de reglementare a siguranţei pentru întregul personal de control al traficului aerian din domeniul serviciilor de navigaţie aerianã furnizate traficului aerian general, în conformitate cu prevederile Directivei 2006/23/CE privind licenţa comunitarã de controlor de trafic aerian, precum şi ale cerinţelor EUROCONTROL de reglementare a siguranţei ESARR 5, ediţia a 2-a, secţiunea 5.2. În spaţiul aerian naţional, asemenea servicii sunt furnizate în prezent exclusiv de cãtre furnizori civili de servicii de navigaţie aerianã, certificaţi şi desemnaţi, dupã caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare a Cerului European Unic (SES).
Competenţa personalului de control al traficului aerian (CTA) şi, dupã caz, satisfacerea de cãtre acesta a cerinţelor medicale reprezintã elemente fundamentale pentru realizarea siguranţei şi, drept urmare, pentru managementul siguranţei, în furnizarea serviciilor de management al traficului aerian (ATM). Aplicarea cerinţei EUROCONTROL de reglementare a siguranţei în acest domeniu are drept scop stabilirea unor niveluri minime armonizate în ceea ce priveşte competenţa şi profesionalismul personalului care deţine responsabilitãţi specifice siguranţei în domeniul ATM.
Prin competenţã se înţelege deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe, a abilitãţilor, experienţei şi, acolo unde este cazul, a unor cunoştinţe corespunzãtoare de limba englezã, care permit furnizarea eficientã şi în condiţii de siguranţã a serviciilor ATM.
În România, autoritãţile naţionale de supervizare (NSA), stabilite în contextul prezentei reglementãri, sunt:
- Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, în calitate de autoritate naţionalã de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilã, desemnatã prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" ca autoritate naţionalã de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilã, la nivel naţional; şi
- Direcţia generalã a aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor, în calitate de autoritate naţionalã de supervizare în domeniul securitãţii aeronautice, în baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 443/2005 pentru aprobarea Programului naţional de securitate aeronauticã, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.869/2005 pentru aprobarea Programului naţional de asigurare a calitãţii în domeniul securitãţii aeronautice - PNAC - SECA.
2. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI
2.1. Definiţii
În sensul prezentei reglementãri, urmãrind realizarea unui grad de conformitate cât mai ridicat faţã de Directiva 2006/23/CE privind licenţa comunitarã de controlor de trafic aerian şi faţã de ESARR 5, termenii definiţi sunt aceiaşi, cu precizarea cã acolo unde un termen a fost deja definit prin Codul aerian civil, republicat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aceastã definiţie a prevalat faţã de definiţia din Directiva 2006/23/CE şi ESARR 5, iar diferenţa este notificatã printr-o notã separatã.
Autorizare de unitate - autorizarea înscrisã într-o licenţã, care face parte din aceasta şi precizeazã indicatorul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) pentru locaţia unitãţii de trafic aerian şi sectoarele şi/sau poziţiile operaţionale pe care titularul licenţei este competent sã îşi desfãşoare activitatea.
Autorizare asociatã unei calificãri - autorizarea constituind parte integrantã a unei calificãri, prin care sunt precizate anumite condiţii speciale, drepturi/atribuţii sau limitãri aplicabile respectivei calificãri.
Autorizare privind competenţa lingvisticã - autorizarea înscrisã într-o licenţã, care face parte din aceasta şi precizeazã competenţele lingvistice ale titularului.
Autorizare asociatã licenţei - autorizarea asociatã unei licenţe de controlor de trafic aerian, constituind parte integrantã a acelei licenţe şi care desemneazã o calificare de specialist asociatã cu calificarea/calificãrile valabilã/valabile înscrisã/înscrise în licenţa respectivã.
Autorizare de instructor - autorizarea înscrisã într-o licenţã, care face parte integrantã din aceasta şi care precizeazã competenţa titularului de a furniza instruire în trafic real (OJT)/servicii de pregãtire profesionalã practicã sau de a furniza instruire la clasã şi la simulator (SIM-I).
Calificare - autorizarea înscrisã sau asociatã unei licenţe de controlor de trafic aerian, constituind parte integrantã a acelei licenţe, prin care sunt stabilite anumite condiţii speciale, drepturi/atribuţii sau limitãri referitoare la acea licenţã. Calificãrile înscrise pe licenţã cuprind cel puţin una dintre urmãtoarele activitãţi:
a) control de aerodrom, la vedere;
b) control de aerodrom, instrumental;
c) control de apropiere, procedural;
d) control de apropiere, supraveghere;
e) control regional, procedural;
f) control regional, supraveghere.
Cerinţã privind siguranţa - un mijloc de reducere a riscului, derivat din strategia de reducere a riscurilor şi prin care se îndeplineşte un anumit obiectiv privind siguranţa. Cerinţele privind siguranţa pot fi sub diverse forme, inclusiv cerinţe organizatorice, operaţionale, procedurale, funcţionale, de performanţã şi de interoperabilitate sau cerinţe privind caracteristicile de mediu.
Competenţã pusã la îndoialã - termenul generic care acoperã diferite situaţii când un controlor a fost implicat într-un incident sau accident, în condiţiile în care siguranţa aeronavei a fost afectatã, ori când s-a stabilit cã persoana în cauzã fie nu este competentã, potrivit schemei de evaluare a competenţei aplicate de unitatea de trafic, fie nu se mai conformeazã procedurilor unitãţii referitoare la menţinerea competenţei.
Evaluare - aprecierea bazatã pe argumentare/judecatã din punct de vedere operaţional şi ingineresc, precum şi/sau pe metode de analizã.
Furnizor de servicii de navigaţie aerianã - orice entitate publicã sau privatã care furnizeazã servicii de navigaţie aerianã pentru traficul aerian general (GAT).
Furnizor de servicii ATM - organizaţia responsabilã şi certificatã sã furnizeze un serviciu (servicii) ATM.
Furnizor de servicii de pregãtire - organizaţia certificatã de cãtre NSA competentã pentru a furniza unul sau mai multe tipuri de pregãtire.
Incident - evenimentul, altul decât un accident, asociat cu utilizarea unei aeronave şi care afecteazã sau ar putea afecta siguranţa exploatãrii acesteia.
Indicator OACI de locaţie - codul din 4 litere, format în conformitate cu regulile prevãzute de OACI în manualul sãu Doc. 7910 şi care denumeşte locaţia unei staţii aeronautice fixe.
Licenţã - certificatul, indiferent de denumirea sub care este cunoscut, eliberat şi aprobat în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri şi care îl autorizeazã pe titularul sãu legal sã furnizeze servicii de control al traficului aerian în conformitate cu calificãrile şi autorizãrile conţinute în acesta.
NOTĂ: Definiţia este echivalentã cu definiţia Licenţei de controlor trafic aerian (Licenţã CTA), prevãzutã în ESARR 5 şi care reprezintã un document ce identificã o persoanã ca fiind controlor de trafic aerian atestat şi care conţine atestãrile personale, medicale şi profesionale, inclusiv detalii privind calificãrile, autorizãrile asociate calificãrilor, autorizãrile de unitate, precum şi competenţa acestuia/valabilitatea documentului la momentul respectiv.
Managementul traficului aerian - ansamblul de componente şi funcţii asigurate la sol (care includ serviciile de trafic aerian - ATS, managementul spaţiului aerian - ASM, managementul fluxurilor de trafic aerian - ATFM) şi la bordul aeronavelor şi care este necesar pentru mişcarea sigurã şi eficientã a aeronavelor pe durata tuturor fazelor de operare.
Medicamente - termenul care acoperã atât medicamentele administrate pe bazã de prescripţie medicalã, cât şi pe cele administrate fãrã prescripţie medicalã.
Obiectiv privind siguranţa - finalitatea planificatã din punctul de vedere al siguranţei. Realizarea unui obiectiv poate fi demonstratã prin mijloace corespunzãtoare, care se stabilesc de comun acord cu autoritatea de reglementare a siguranţei.
Pregãtire/Instruire aprobatã - asigurã un nivel corespunzãtor al competenţei personalului, astfel încât acesta sã îndeplineascã sarcinile desemnate, incluzând însuşirea/integrarea în practicã a cunoştinţelor şi abilitãţilor dobândite, dupã caz.
Instruire în trafic real (instruire OJT) - integrarea în practicã, în situaţie de trafic real, a cunoştinţelor şi abilitãţilor având legãturã cu serviciul, dobândite în prealabil, sub supravegherea unui instructor OJT calificat.
Pregãtire - totalitatea cursurilor teoretice, a exerciţiilor practice, inclusiv a exerciţiilor la simulator şi pregãtirea în trafic real, necesare pentru a dobândi şi a menţine competenţele pentru furnizarea unor servicii de control al traficului aerian sigure şi de calitate ridicatã; aceasta constã în:
a) pregãtirea iniţialã, care constã în pregãtirea de bazã şi pregãtirea pentru calificare, necesare pentru eliberarea unei licenţe de controlor de trafic aerian stagiar;
b) pregãtirea la unitatea de trafic, inclusiv pregãtirea în faza de tranziţie anterior pregãtirii în trafic real (pregãtire OJT) şi pregãtirea OJT, necesare pentru eliberarea unei licenţe de controlor de trafic aerian;
c) pregãtirea continuã, care permite menţinerea valabilitãţii autorizãrilor înscrise şi/sau asociate licenţei;
d) pregãtirea instructorilor OJT, necesarã pentru eliberarea unei autorizãri de instructor;
e) pregãtirea examinatorilor şi/sau a evaluatorilor.
Plan de pregãtire/instruire în cadrul unitãţii - planul aprobat care detaliazã etapele şi durata necesare pregãtirii pentru a permite ca procedurile unitãţii sã fie aplicate la nivel local sub supravegherea unui instructor OJT.
Pregãtire operaţionalã - pregãtirea/instruirea furnizatã în situaţia de lucru în regim operaţional, în continuarea pregãtirii/instruirii la nivel instituţional. Cuprinde pregãtirea de tranziţie, pregãtirea pre-OJT (pregãtire pe simulator, premergãtoare instruirii OJT) şi pregãtirea/instruirea în trafic real (OJT).
Realizarea siguranţei - rezultatul proceselor şi/sau metodelor aplicate cu scopul atingerii unui nivel de siguranţã acceptabil sau tolerabil.
Servicii de trafic aerian [conform Codului aerian civil] - serviciile de control al traficului aerian (serviciile de control regional, de apropiere şi de aerodrom), serviciile de informare a zborului, serviciile consultative de trafic aerian şi serviciile de alarmare, definite conform reglementãrilor specifice aplicabile.
Serviciu de control al traficului aerian (serviciul ATC) - serviciul furnizat cu scopul:
1. de a preveni coliziunile:
a) între aeronave; şi
b) pe suprafaţa de manevrã între aeronave şi obstacole; precum şi
2. de a accelera şi de a menţine un flux regularizat de trafic aerian.
Sector - o parte a unei regiuni de control şi/sau o parte a unei regiuni superioare/inferioare de informare a zborurilor.
Schemã de competenţã la nivelul unitãţii de trafic - schema aprobatã care prezintã metoda prin care unitatea menţine competenţa titularilor sãi de licenţã.
Substanţe psihoactive - alcool, opium, canabis, sedative şi hipnotice, cocainã, alte psihostimulente, halucinogene şi substanţe volatile. Cafeaua şi tutunul sunt excluse din categoria substanţelor menţionate.
NOTĂ: Denumite, de regulã, în limba românã substanţe psihotrope care au acţiune asupra psihicului.
Trafic aerian general (GAT) - toate mişcãrile aeronavelor civile, precum şi toate mişcãrile aeronavelor de stat, inclusiv cele ale aeronavelor militare, de vamã şi poliţie, care se efectueazã în conformitate cu procedurile Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale.
2.2. Abrevieri
AACR - Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã
ATS - servicii de trafic aerian
ATC - serviciul de control al traficului aerian
ADV - control de aerodrom, la vedere
ADI - control de aerodrom, instrumental
AIR - controlul zborului
APP - control de apropiere, procedural
APS - control de apropiere, supraveghere
ACC - control regional
ACP - control regional, procedural
ACS - control regional, supraveghere
ADS - supraveghere dependentã automatã
ASM - managementul spaţiului aerian
ATFM - managementul fluxurilor de trafic aerian
ATM - managementul traficului aerian
ECAC - Conferinţa Europeanã a Aviaţiei Civile
EUROCONTROL - Organizaţia Europeanã pentru Siguranţa Navigaţiei Aeriene
ESARR - cerinţe pentru reglementarea siguranţei emise de EUROCONTROL
GMC - controlul mişcãrii la sol
GMS - controlul mişcãrii la sol cu echipament de supraveghere
CTA - controlor de trafic aerian
GAT - trafic aerian general
NSA - autoritatea naţionalã de supervizare
OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale
OJT - instruire în trafic real
OJTI - instructor pentru instruire în trafic real
PAR - radar de apropiere de precizie
RAD - control radar de aerodrom
SIM - simulator
SIM-I - instructor simulator
SNA - servicii de navigaţie aerianã
SRA - apropiere supravegheatã radar
TCL - control terminal
TWR - turn de control de aerodrom
3. APLICABILITATEA
Cerinţele prezentei reglementãri se aplicã:
a) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi NSA în domeniul securitãţii aeronautice;
b) furnizorilor de servicii de navigaţie aerianã certificaţi şi desemnaţi pentru furnizarea de servicii GAT;
c) întregului personal al serviciilor de control al traficului aerian - CTA şi CTA stagiari care îşi exercitã atribuţiile sub responsabilitatea furnizorilor de servicii de navigaţie aerianã care furnizeazã cu precãdere servicii pentru GAT.
4. OBIECTIVUL PRIVIND SIGURANŢA
Obiectivul prezentei reglementãri este creşterea standardelor de siguranţã şi îmbunãtãţirea funcţionãrii sistemului comunitar de control al traficului aerian, prin eliberarea unei licenţe comunitare de CTA.
Obiectivul general privind siguranţa este asigurarea competenţei pentru şi, acolo unde este cazul, satisfacerea cerinţelor medicale de cãtre personalul serviciilor ATC.
5. CERINŢELE PRIVIND SIGURANŢA
5.1. Cerinţe generale
5.1.1. (1) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã asigurã, prin aplicarea principiilor şi proceselor de reglementare corespunzãtoare, competenţa organizaţiilor şi a personalului de a-şi îndeplini sarcinile considerate a avea legãturã cu siguranţa traficului aerian sau a serviciilor conexe acestora.
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã asistã furnizorii de servicii de navigaţie aerianã în identificarea tuturor acelor sarcini care sunt considerate ca având legãturã cu siguranţa în furnizarea ATS sau care asistã furnizarea acestora.
(2) În România, NSA sunt separate cel puţin la nivel funcţional faţã de furnizorii de servicii de navigaţie aerianã şi furnizorii de servicii de pregãtire a personalului şi îşi exercitã competenţele în mod imparţial şi transparent.
(3) Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, informeazã Comisia Europeanã în legãturã cu numele şi coordonatele NSA, cu orice modificãri aduse acestor date, precum şi cu mãsurile adoptate pentru a asigura respectarea alin. (2).
5.1.2. Furnizorul de ATS, respectiv orice unitate ATS din cadrul unui furnizor de servicii de navigaţie aerianã certificat, asigurã, ca parte a responsabilitãţilor sale generale privind siguranţa, cã întregul personal CTA care îndeplineşte sarcini considerate a avea legãturã cu siguranţa în furnizarea serviciilor de trafic aerian sau care asistã furnizarea acestora este competent sã îndeplineascã acele sarcini şi totodatã satisface cerinţele medicale corespunzãtoare.
5.1.3. Persoana responsabilã pentru sarcini considerate a avea legãturã cu siguranţa în furnizarea ATS sau care asistã furnizarea acestora:
a) nu îndeplineşte asemenea sarcini dacã nu a fost declaratã a fi competentã şi nu a fost autorizatã în acest sens;
b) este supusã la ori iniţiazã*1) mãsuri corespunzãtoare în scopul asigurãrii menţinerii competenţei;
c) satisface cerinţele medicale corespunzãtoare sarcinilor sale, dupã caz.
-----------
*1) Sintagma "va iniţia" se referã la acţiunile întreprinse de fiecare persoanã pentru a se asigura cã satisface cerinţele medicale. Pentru CTA, a se vedea cerinţele enunţate în paragraful 5.2.3.1 lit. e), f) şi g).

5.2. Cerinţe pentru CTA
Suplimentar faţã de cerinţele precizate în secţiunea 5.1, urmãtoarele cerinţe se aplicã pentru CTA:
5.2.1. Cerinţe aplicate de cãtre NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã:
5.2.1.1. emite o licenţã CTA oricãrui solicitant care se conformeazã prevederilor obligatorii conţinute în prezenta reglementare;
5.2.1.2. emite o licenţã de CTA stagiar persoanelor care nu deţin o licenţã CTA sau un certificat de competenţã corespunzãtor, în scopul de a le permite sã furnizeze un serviciu de trafic aerian sub supravegherea unui instructor OJT (on-thejob) calificat în mod corespunzãtor;
5.2.1.3. emite o autorizare de instructor OJT, asociatã licenţei CTA calificaţi corespunzãtor, cu scopul de a le permite sã îi supravegheze pe deţinãtorii licenţelor de CTA stagiar sau pe CTA aflaţi în pregãtire, atât timp cât aceştia furnizeazã un serviciu operaţional de ATC în cadrul instruirii lor în trafic real (OJT).
Autorizarea asociatã licenţei de instructor indicã faptul cã titularul licenţei este competent sã furnizeze servicii de pregãtire/instruire şi supraveghere a deţinãtorilor de licenţe de CTA stagiar sau licenţe CTA aflaţi în pregãtire, în limitele calificãrilor şi autorizãrilor asociate valabile pe care le deţine;
5.2.1.4. emite o autorizare de SIM-I asociatã licenţei CTA calificaţi corespunzãtor, cu scopul de a le permite sã instruiascã la clasã şi la simulator personalul de control al traficului aerian pentru a dobândi experienţa necesarã obţinerii unei licenţe CTA şi calificãri asociate sau pentru menţinerea competenţei, conform schemei privind competenţa.
Autorizarea asociatã licenţei SIM-I indicã faptul cã titularul acesteia este competent sã furnizeze servicii de pregãtire/instruire la clasã şi la simulator deţinãtorilor de licenţe de CTA stagiar sau licenţe CTA aflaţi în pregãtire în limitele calificãrilor şi autorizãrilor asociate valabile pe care le deţine sau le-a deţinut.
Fãrã a aduce atingere paragrafului 5.2.1.3, autorizarea asociatã licenţei de SIM-I este o autorizare naţionalã şi nu afecteazã libera circulaţie a CTA;
5.2.1.5. autorizeazã personalul CTA care, potrivit criteriilor pe care le stabileşte, sã efectueze, conform cerinţelor, examinãrile sau evaluãrile în scopul de a se asigura cã solicitanţii de licenţe CTA sunt competenţi şi satisfac cerinţele corespunzãtoare;
5.2.1.6. se asigurã cã licenţele de CTA emise conţin una sau mai multe calificãri dintre cele menţionate mai jos.
Pentru a fi valabilã, o calificare este fie asociatã cu una sau mai multe autorizãri, conform paragrafelor 5.2.1.7 şi, respectiv, 5.2.1.9, care precizeazã unitatea de trafic aerian şi, dupã caz, poziţiile operaţionale sau sectoarele pentru care controlorul este competent sã furnizeze serviciul de ATC şi/sau alte tipuri specifice de servicii potrivit licenţei de CTA deţinute, incluzând orice tip de echipament folosit pentru supraveghere, dupã caz:
" control de aerodrom, la vedere (ADV) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de ATC la un aerodrom unde nu existã publicate proceduri instrumentale de apropiere sau de plecare;
" control de aerodrom, instrumental (ADI) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de ATC la un aerodrom unde existã publicate proceduri instrumentale de apropiere şi/sau de plecare;
" control de apropiere, procedural (APP) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de control de apropiere traficului aerian care soseşte, pleacã sau tranziteazã în cuprinsul unei zone de control, fãrã utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
" control de apropiere, supraveghere (APS) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de control de apropiere traficului aerian care soseşte, pleacã sau tranziteazã în cuprinsul unei zone de control, cu utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
" control regional, procedural (ACP) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de control de rutã traficului aerian într-o regiune de control, fãrã utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
" control regional, supraveghere (ACS) - calificarea ce poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi sã furnizeze serviciul de control de rutã traficului aerian într-o regiune de control, cu utilizarea echipamentelor de supraveghere (radar sau ADS);
5.2.1.7. se asigurã cã orice calificare are asociatã una sau mai multe autorizãri, dupã cum urmeazã:
(1) Calificarea ADV nu are asociate autorizãri. O calificare ADV valabilã include o autorizare de unitate.
(2) Calificarea ADI este însoţitã de una sau mai multe autorizãri, dupã cum urmeazã:
a) control TWR (TWR) - controlul de aerodrom poate consta într-o singurã poziţie operaţionalã sau poate fi divizat între douã poziţii operaţionale, respectiv GMC şi AIR. Acolo unde controlul de aerodrom este furnizat de la o singurã poziţie operaţionalã, acest lucru este indicat în licenţa ATC prin emiterea unei autorizãri TWR asociate calificãrii ADI;
b) controlul mişcãrii la sol (GMC) - autorizarea "Controlul mişcãrii la sol (GMC)" indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza serviciul GMC. Recunoaşterea GMC ca autorizare distinctã permite controlorului ale cãrui sarcini se limiteazã strict la furnizarea acestui serviciu sã îi fie emisã licenţa ATC cu o calificare ADI;
c) controlul mişcãrii la sol cu echipament de supraveghere (GMS) - autorizarea "Controlul mişcãrii la sol cu echipament de supraveghere (GMS)" indicã faptul cã un controlor este competent pentru a utiliza sistemele de control şi ghidare a mişcãrii pe suprafaţa aerodromului (ASMCGS) în furnizarea serviciului de control de aerodrom. Aceste sisteme se pot baza pe utilizarea echipamentului radar sau pe alte tehnologii de supraveghere şi sunt folosite în timpul aplicãrii procedurilor în condiţii de vizibilitate redusã şi în scopul îmbunãtãţirii serviciului de control de aerodrom în zonele în care nu este posibilã supravegherea vizualã. Autorizarea GMS poate fi emisã numai unui controlor care deţine o autorizare TWR sau GMC.
Autorizarea GMS poate fi acordatã controlorilor care sunt competenţi a utiliza un sistem ASMCGS, inclusiv un radar de mişcare la sol (SMR), în furnizarea serviciului de control de aerodrom.
Autorizarea specialã GMS poate permite deţinãtorului sã utilizeze echipamentul pentru a furniza serviciul de control de aerodrom aeronavelor pe suprafaţa de manevrã în timpul condiţiilor de vizibilitate redusã şi pentru a suplimenta observarea vizualã;
d) controlul zborului (AIR) - autorizarea "Controlul zborului (AIR)" indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza traficului de aerodrom aflat în zbor serviciul de control. Recunoaşterea AIR ca autorizare distinctã permite controlorului ale cãrui sarcini se limiteazã strict la controlul traficului aerian de aerodrom aflat în zbor sã îi fie emisã licenţa CTA cu o calificare ADI;
e) control radar de aerodrom (RAD) - acolo unde se solicitã controlorilor sã furnizeze traficului de aerodrom aflat în zbor un serviciu de RAD, ei sunt instruiţi în scopul dobândirii abilitãţilor suplimentare necesare. Totuşi, fãrã a se face referire la o altã pregãtire suplimentarã, autorizarea RAD într-o licenţã CTA denotã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza serviciul de bazã RAD, aşa cum este el definit de OACI. Autorizarea RAD poate fi emisã numai unui controlor care deţine o autorizare TWR sau AIR.
(3) Calificarea "control de apropiere, supraveghere" (APS) este însoţitã de una sau mai multe autorizãri, dupã cum urmeazã:
a) autorizarea "Radar (RAD)" indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza serviciul de control de apropiere cu utilizarea radarului primar şi/sau secundar;
b) autorizarea "Radar de apropiere de precizie" (PAR) indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza serviciului de control al apropierilor de precizie utilizând echipamentul radar de apropiere de precizie. Pentru a fi emisã o autorizare PAR, este necesarã deţinerea unei autorizãri RAD;
c) autorizarea "Apropiere supravegheatã radar (SRA)" indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza controlul de apropiere non-precizie utilizând echipament de supraveghere radar. Pentru a fi emisã o autorizare SRA, este necesarã deţinerea unei autorizãri RAD;
d) autorizarea "Supraveghere dependentã automatã" (ADS), care indicã faptul cã titularul licenţei este competent sã furnizeze servicii de control al apropierii cu utilizarea echipamentului de supraveghere automatã dependentã;
Observaţii: Acest paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii ADS în România.
e) autorizarea "Control terminal" (TCL), acordatã pe lângã autorizarea "radar" sau autorizarea "supraveghere dependentã automatã", care indicã faptul cã titularul licenţei este competent sã furnizeze servicii de ATC cu ajutorul oricãrui tip de echipament de supraveghere, pentru aeronavele care opereazã într-o zonã determinatã a terminalului şi/sau în sectoare adiacente.
Observaţii: Acest paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii TCL în România.
(4) Calificarea "Control regional, supraveghere" (ACS) este însoţitã de una sau mai multe autorizãri, dupã cum urmeazã:
a) radar (RAD) - O autorizare RAD indicã faptul cã un controlor este competent pentru a furniza serviciul ATC în regiuni de control, cu utilizarea unui echipament de supraveghere radar;
b) supraveghere dependentã automatã (ADS) - autorizarea "supraveghere dependentã automatã" (ADS), care indicã faptul cã titularul licenţei este competent sã furnizeze servicii de ACC, cu utilizarea echipamentului pentru supraveghere dependentã automatã;
Observaţii: Acest paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii ADS în România.
c) control terminal (TCL) - autorizarea "control terminal" (TCL), acordatã pe lângã autorizarea RAD sau autorizarea ADS, care indicã faptul cã titularul licenţei este competent sã furnizeze servicii de ATC cu ajutorul oricãrui tip de echipament de supraveghere pentru aeronavele care opereazã într-o zonã determinatã a terminalului şi/sau în sectoare adiacente.
Observaţii: Acest paragraf se va dezvolta ulterior, în contextul introducerii TCL în România.
(5) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (2), (3) şi (4), România, în circumstanţe excepţionale, care ar putea interveni exclusiv datoritã unor caracteristici speciale pe care le-ar putea avea traficul aerian aflat în zona sa de responsabilitate, poate sã stabileascã şi sã emitã şi alte autorizãri asociate calificãrilor, altele decât cele prevãzute la alin. (1), (2) şi (3). Aceste autorizãri naţionale asociate calificãrilor nu afecteazã libera circulaţie generalã a CTA.
5.2.1.8. Atestãri privind competenţa lingvisticã
(1) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei reglementãri toţi ATC pot demonstra abilitãţile lor de a vorbi şi a înţelege limba englezã la un nivel satisfãcãtor. Competenţa lor lingvisticã se stabileşte în conformitate cu grila de evaluare a competenţelor lingvistice stabilitã în anexa nr. 3.
(2) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã poate stabili, prin proceduri şi instrucţiuni de aviaţie civilã, cerinţe suplimentare de competenţã lingvisticã, în cazul în care considerã cã acest lucru este necesar din motive de siguranţã.
(3) Nivelul solicitat în temeiul alin. (1) şi (2) este nivelul 4 din grila de evaluare a competenţelor lingvistice stabilitã în anexa nr. 3.
(4) Fãrã a contraveni alin. (3), NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã poate solicita prin proceduri şi instrucţiuni de aeronauticã civilã specifice, nivelul 5 din grila de evaluare a competenţelor lingvistice din anexa nr. 3, în temeiul prevederilor alin. (1) şi/sau (2), în situaţiile în care condiţiile operaţionale de exercitare a anumitor calificãri sau autorizãri asociate licenţei justificã un nivel superior din motive imperative de siguranţã. O asemenea cerinţã se va justifica prin procedurile respective în mod obiectiv, nediscriminatoriu, proporţional şi transparent.
(5) Competenţa lingvisticã se stabileşte printr-un atestat/certificat eliberat în urma aplicãrii unei proceduri transparente şi obiective de evaluare, elaboratã şi aprobatã de NSA.
5.2.1.9. NSA se asigurã cã orice licenţã valabilã are înscrisã o autorizare de unitate.
5.2.1.10. NSA se asigurã cã sunt îndeplinite condiţiile de menţinere a calificãrilor, a valabilitãţii autorizãrilor de unitate şi a valabilitãţii autorizãrilor asociate licenţei CTA, dupã cum urmeazã:
(1) Autorizãrile de unitate se emit cu o valabilitate iniţialã de 12 luni. Valabilitatea acestor autorizãri se prelungeşte pentru urmãtoarele 12 luni în cazul în care furnizorul de SNA demonstreazã urmãtoarele:
a) candidatul a exercitat atribuţiile licenţei pentru un numãr minim de ore de control al traficului aerian, conform prevederilor schemei de menţinere a competenţei la nivelul unitãţii de trafic aerian aprobate;
b) competenţa candidatului a fost evaluatã în conformitate cu prevederile pãrţii C din anexa nr. 2;
c) candidatul deţine un certificat medical valabil.
Numãrul minim de ore de control al traficului aerian, pe lângã atribuţiile de asigurare a pregãtirii, necesare pentru menţinerea valabilitãţii autorizãrii de unitate, poate fi redus în cazul instructorilor OJT proporţional cu perioada de timp în care aceştia asigurã pregãtirea personalului CTA pentru poziţiile operaţionale pentru care solicitã prelungirea valabilitãţii autorizãrii de unitate.
(2) Titularul unei calificãri sau al unei autorizãri de unitate care nu a furnizat servicii ATC corespunzãtoare respectivei calificãri sau respectivei autorizãri pe o perioadã de 4 ani consecutivi, poate sã înceapã pregãtirea în cadrul unitãţii pentru reluarea activitãţii operaţionale doar dupã evaluarea corespunzãtoare a nivelului de cunoştinţe şi a abilitãţilor necesare exercitãrii prerogativelor conferite de acea calificare şi autorizarea de unitate, precum şi dupã îndeplinirea cerinţelor de pregãtire care rezultã din respectiva evaluare, respectiv dupã parcurgerea planului de pregãtire la nivelul unitãţii de trafic aerian aprobat.
(3) Competenţa lingvisticã a candidatului se evalueazã oficial periodic, cu excepţia candidaţilor care au demonstrat nivelul 6 de competenţã.
Intervalul nu va depãşi 3 ani pentru candidaţii care au demonstrat nivelul 4 de competenţã şi nu va depãşi 6 ani pentru candidaţii care au demonstrat nivelul 5 de competenţã.
(4) Autorizarea asociatã licenţei CTA de instructor OJTI şi/sau SIM este valabilã pe o perioadã de 36 de luni, cu posibilitatea de reînnoire.
(5) Autorizaţia asociatã licenţei CTA de examinator este valabilã pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire.
5.2.1.11. Condiţii pentru obţinerea unei licenţe de CTA stagiar
Înainte de a acorda o licenţã de CTA stagiar, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã solicitantul:
a) are vârsta de minimum 18 ani şi deţine cel puţin o diplomã de absolvire a învãţãmântului secundar sau o diplomã care sã îi dea dreptul sã urmeze o facultate ori o instituţie de învãţãmânt de nivel echivalent;
b) a efectuat pregãtirea iniţialã corespunzãtoare aprobatã şi a promovat orice examinãri sau evaluãri potrivit disciplinelor aferente calificãrii pentru care solicitantul va fi autorizat sã parcurgã pregãtirea în trafic real sub supravegherea unui instructor OJT autorizat, cu scopul de a deveni CTA, în conformitate cu prevederile pãrţii A din anexa nr. 2. Criteriile de evaluare şi selecţie în vederea începerii pregãtirii iniţiale se stabilesc prin proceduri specifice;
c) deţine un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
d) a demonstrat un nivel corespunzãtor de competenţã lingvisticã, în conformitate cu cerinţele enunţate în anexa nr. 3.
Licenţa conţine cel puţin o calificare şi o autorizare asociatã calificãrii, dupã caz.
5.2.1.12. Condiţii de obţinere a unei licenţe de CTA. Înainte de a acorda o licenţã de CTA, precum şi calificarea/calificãrile, autorizarea/autorizãrile de unitate şi autorizarea/autorizãrile asociatã/asociate, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã solicitantul:
a) deţine o licenţã de CTA stagiar, a efectuat pregãtirea iniţialã corespunzãtoare şi a promovat toate examinãrile sau evaluãrile asociate;
b) a încheiat cu succes toate etapele planului de pregãtire/instruire al unitãţii de trafic aerian, corespunzãtoare calificãrii solicitate, în conformitate cu cerinţele prevãzute în partea B din anexa nr. 2;
c) a fost evaluat şi declarat competent;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
e) a demonstrat un nivel corespunzãtor de competenţã lingvisticã în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa nr. 3;
f) are vârsta de cel puţin 21 de ani. Cu toate acestea, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã poate stabili o limitã de vârstã inferioarã, în situaţii justificate în mod corespunzãtor.
Licenţa este valabilã numai dacã are înscrisã una sau mai multe calificãri şi autorizãri asociate acestora, autorizãri de unitate şi lingvistice, pentru care a fost finalizatã cu succes pregãtirea.
5.2.1.13. Licenţa rãmâne proprietatea persoanei cãreia îi este eliberatã şi care o semneazã.
5.2.1.14. Condiţii de obţinere a unei autorizãri asociate licenţei de instructor OJT (OJTI)
Înainte de a acorda unui CTA autorizarea de a efectua activitãţi de instruire operaţionalã ca instructor OJT, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã solicitantul:
a) deţine o licenţã CTA valabilã, cu demonstrarea asigurãrii competenţei pe o perioadã de minimum 5 ani;
b) deţine minimum un an de experienţã în calificarea pentru care va instrui, la poziţia sau sectorul operaţional la care va efectua actul de instruire;
c) a parcurs un curs corespunzãtor pentru OJTI aprobat de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi NSA în domeniul securitãţii aeronautice, dupã caz, şi a promovat orice examinãri şi/sau evaluãri cerute, stabilite prin proceduri specifice.
5.2.1.15. Condiţii de obţinere a unei autorizãri asociate licenţei de SIM-I
Înainte de a acorda unui CTA autorizarea de a efectua activitãţi de instruire la clasã şi la simulator ca SIM-I, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã solicitantul:
a) deţine sau a deţinut o licenţã CTA valabilã, cu demonstrarea asigurãrii competenţei pe o perioadã de minimum 5 ani;
b) a parcurs un curs corespunzãtor în domeniul tehnicilor de instruire la clasã şi la simulator şi a promovat orice evaluãri cerute, stabilite prin proceduri specifice.
5.2.1.16. solicitã parcurgerea unor cursuri de pregãtire ATC iniţialã, cu satisfacerea, cel puţin, a recomandãrilor privind conţinutul pregãtirii de bazã comunã la nivelul statelor membre ale ECAC (ECAC Guidelines for Common Core Content training);
5.2.1.17. solicitã unitãţilor de trafic aerian operaţionale sã deţinã planuri aprobate de pregãtire/instruire;
5.2.1.18. introduce proceduri sau cere unitãţilor de trafic operaţionale sã deţinã proceduri aprobate prin care se asigurã menţinerea competenţei CTA, inclusiv o metodologie bazatã pe experienţa operaţionalã sau pe un sistem de evaluare a competenţei ori pe o combinaţie a acestor douã elemente, prin care CTA sunt monitorizaţi sau testaţi cu regularitate în scopul asigurãrii faptului cã ei îşi menţin competenţa. Schema proceduralã pentru evaluarea (asigurarea) competenţei este temeinic documentatã şi precizeazã:
a) procesul prin care CTA sunt evaluaţi;
b) obiectivele operaţionale pe care le îndeplinesc;
c) persoana/persoanele care este/sunt responsabilã/responsabile pentru acceptarea în mod oficial a faptului cã procesul respectiv a fost corect desfãşurat;
d) mecanismul oficial prin care NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã va notifica atât CTA, cât şi organizaţiei furnizoare de servicii rezultatul oricãrei evaluãri a competenţei;
e) metoda prin care se pãstreazã evidenţe privind competenţa CTA;
5.2.1.19. se asigurã cã procedurile prevãzute în paragraful
5.2.1.18 privind evaluarea competenţei CTA sunt supuse auditãrii;
5.2.1.20. stabileşte intervale de timp în cadrul cãrora, începând de la data la care un CTA a exercitat pentru ultima oarã prerogativele conferite de o calificare deţinutã anterior, el trebuie sã exercite din nou prerogativele respectivei calificãri ori va fi evaluat în scopul de a urma o pregãtire pre-OJT, înaintea instruirii OJT pentru calificarea respectivã;
În conformitate cu paragraful 5.2.1.10 alin. (3), în cazul în care intervalul de timp depãşeşte 4 ani, persoana în cauzã trebuie evaluatã şi urmeazã planul de pregãtire aprobat la nivelul unitãţii de trafic unde îşi va relua activitatea;
5.2.1.21. solicitã CTA care furnizeazã ATC, precum şi CTA stagiari, care furnizeazã ATC sub supraveghere, sã deţinã certificat medical valabil;
5.2.1.22. solicitã furnizorilor de ATS sã deţinã, la nivelul unitãţilor, proceduri prin care sã monitorizeze controlorii privind abuzul de substanţe psihoactive şi prin care sã consilieze controlorii aflaţi sub medicaţie;
5.2.1.23. solicitã furnizorilor de ATS sã deţinã, la nivelul unitãţilor, proceduri prin care se împiedicã exercitarea prerogativelor unei licenţe de cãtre deţinãtor atunci când existã vreo degradare a aptitudinii medicale ori când deţinãtorul se aflã sub influenţa oricãrei substanţe psihoactive care l-ar putea face incapabil sã exercite prerogativele respective în mod sigur şi corespunzãtor*2);
-----------
*2) Documentaţia de îndrumare pentru metodele potrivite de identificare (ce pot include testare biochimicã în ocazii, cum ar fi preangajarea, cazurile când existã un nivel întemeiat de suspiciune, dupã accidente/incidente, la intervale regulate de timp şi/sau aleatoriu), precum şi pentru alte aspecte privind prevenirea se gãseşte în Manualul de prevenire privind problematica utilizãrii substanţelor la locul de muncã în aviaţie (OACI Doc. 9654).

5.2.1.24. solicitã furnizorilor de ATS sã deţinã, la nivelul unitãţilor, proceduri prin care se împiedicã exercitarea atribuţiilor unei licenţe de cãtre deţinãtor atunci când existã o situaţie sau un eveniment care poate pune la îndoialã nivelul de competenţã al persoanei respective. În cazul în care existã probe suficiente înaintate în urma unor investigaţii corespunzãtoare, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã revocã, suspendã sau modificã orice astfel de licenţã.
5.2.1.25. (1) Licenţa conţine elementele menţionate în anexa nr. 1.
(2) Dacã licenţa este eliberatã în altã limbã decât engleza, aceasta include şi traducerea în limba englezã a elementelor menţionate în anexa nr. 1. Licenţele CTA eliberate de cãtre NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã conţin elementele menţionate în anexa nr. 1 în limbile românã şi englezã.
5.2.1.26. NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi NSA în domeniul securitãţii aeronautice se asigurã cã pregãtirea controlorilor de trafic aerian este corespunzãtoare în materie de siguranţã, securitate şi management al crizelor, în pãrţile ce le revin.
5.2.1.27. Certificate medicale
(1) Certificatele medicale sunt eliberate de un organism certificat/autorizat de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã competentã în domeniul medical sau de un medic examinator autorizat de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã, în condiţiile prevãzute de procedurile şi instrucţiunile elaborate în aplicarea prezentei reglementãri.
(2) Eliberarea certificatelor medicale se face în conformitate cu prevederile anexei I la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilã internaţionalã şi cu cerinţele de certificare medicalã europeanã categoria 3 pentru controlorii de trafic aerian, stabilite de EUROCONTROL.
(3) Certificatele medicale sunt valabile de la data examenului medical, pe o perioadã de 24 de luni pentru CTA în vârstã de pânã la 40 de ani şi pe o perioadã de 12 luni pentru CTA care au depãşit aceastã vârstã. Certificatele medicale pot fi retrase în orice moment, în cazul în care starea de sãnãtate a titularului impune acest lucru.
(4) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã asigurã punerea în aplicare a unor proceduri eficace de revizuire sau cãi de atac, cu implicarea corespunzãtoare a unor consultanţi medicali independenţi, în condiţiile prevãzute de procedurile şi instrucţiunile elaborate în aplicarea prezentei reglementãri.
5.2.1.28. Certificarea organizaţiilor de pregãtire a personalului în domeniul ATC
(1) Furnizarea serviciilor de pregãtire a CTA, inclusiv procedurile de evaluare aferente, face obiectul certificãrii de cãtre NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi NSA în domeniul securitãţii aeronautice, dupã caz, conform procedurilor emise de acestea în acest scop.
(2) Cerinţele de certificare se referã la competenţa tehnicã şi operaţionalã, precum şi la capacitatea de a organiza cursuri de pregãtire, în conformitate cu pct. 1 din anexa nr. 4.
(3) Solicitãrile de certificare se înainteazã cãtre NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi/sau cãtre NSA a securitãţii aeronautice, dupã caz, de cãtre organizaţii care îşi propun sã furnizeze servicii de pregãtire în domeniul ATC, care au sediul principal al activitãţii în România.
NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi/sau NSA a securitãţii aeronautice, dupã caz, elibereazã certificate de furnizor de servicii de pregãtire pentru solicitanţii care se conformeazã cu cerinţele enunţate la pct. 1 din anexa nr. 4.
Certificatele pot fi eliberate pentru fiecare tip de pregãtire sau în combinaţie cu alte servicii de navigaţie aerianã, caz în care tipul de pregãtire şi tipul de servicii de navigaţie aerianã se certificã sub forma unui pachet de servicii.
(4) Certificatele acordate conţin informaţiile prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 4.
(5) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã şi/sau NSA în domeniul securitãţii aeronautice, dupã caz, monitorizeazã, prin proceduri specifice emise, respectarea cerinţelor şi condiţiilor de certificare. În cazul în care NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã sau NSA în domeniul securitãţii aeronautice, dupã caz, constatã cã titularul unui certificat de furnizor de servicii de pregãtire nu mai îndeplineşte aceste cerinţe şi/sau condiţii, întreprind mãsurile corespunzãtoare, care pot include limitarea sau retragerea certificatului.
(6) România recunoaşte certificatele acordate furnizorilor de servicii de pregãtire din alte state, cu condiţia ca acestea sã fi fost emise în conformitate cu prevederile Directivei 2006/23/CE.
5.2.1.29. Garantarea respectãrii standardelor de competenţã
(1) Pentru a asigura nivelurile de competenţã indispensabile pentru CTA, care sã le permitã desfãşurarea activitãţii la cele mai ridicate standarde de siguranţã, Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, se asigurã cã NSA monitorizeazã şi supravegheazã pregãtirea acestora. Printre sarcinile NSA, conform competenţelor fiecãreia, în completarea prevederilor enunţate la paragrafele 5.2.1, 5.2.1.5, 5.2.1.16, 5.2.2.3, 5.2.2.9, 5.2.2.11, 5.2.2.13, sunt incluse urmãtoarele:
a) eliberarea şi revocarea licenţelor, calificãrilor şi autorizãrilor asociate pentru care s-au efectuat pregãtirea şi evaluarea corespunzãtoare, în domeniul aflat în responsabilitatea NSA;
b) menţinerea şi suspendarea calificãrilor şi autorizãrilor, ale cãror atribuţii se exercitã sub responsabilitatea NSA;
c) certificarea organizaţiilor de pregãtire;
d) aprobarea cursurilor de pregãtire, a planurilor de pregãtire la nivelul unitãţii de trafic şi a schemelor de menţinere a competenţei la nivelul unitãţii de trafic;
e) monitorizarea şi auditarea sistemelor de pregãtire;
f) instituirea unor cãi de atac şi a unor mecanisme de notificare corespunzãtoare, în condiţiile prevãzute de procedurile şi instrucţiunile elaborate în aplicarea prezentei reglementãri.
(2) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã furnizeazã informaţiile pertinente şi asistenţã reciprocã NSA din alte state membre, pentru a asigura aplicarea efectivã a prevederilor Directivei 2006/23/CE transpuse prin prezenta reglementare, în special în situaţiile care presupun libera circulaţie a CTA în Comunitatea Europeanã.
(3) NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã se asigurã cã este actualizatã o bazã de date în care figureazã datele referitoare la competenţele tuturor titularilor de licenţã aflaţi sub responsabilitatea lor, precum şi datele de valabilitate ale autorizãrilor acordate acestora.
În acest scop, unitãţile operaţionale ale furnizorilor SNA ţin o evidenţã a orelor efectiv lucrate în sectoarele, grupele de sectoare sau în posturile de lucru de cãtre fiecare titular de licenţã care lucreazã în unitate şi comunicã aceste informaţii NSA, la cererea acesteia.
(4) În completarea paragrafului 5.2.1.5, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã autorizeazã, conform criteriilor stabilite prin proceduri specifice, titularii de licenţã care au dreptul de a desfãşura activitãţi în calitate de examinatori sau evaluatori ai competenţelor pentru pregãtirea în cadrul unitãţii sau pregãtirea continuã. Conform paragrafului 5.2.1.10 alin. (5), autorizaţia asociatã licenţei CTA de examinator este valabilã pe o perioadã de 3 ani, cu posibilitatea de reînnoire.
(5) NSA auditeazã în mod regulat organismele de pregãtire, în vederea garantãrii respectãrii efective a standardelor stabilite de prezenta reglementare.
Pe lângã procedurile obişnuite de audit, NSA pot face vizite la faţa locului pentru a verifica punerea efectivã în aplicare a prezentei reglementãri şi respectarea standardelor conţinute în aceasta.
(6) NSA pot decide sã delege parţial sau integral sarcinile de auditare şi de inspecţie menţionate la alin. (5) cãtre organizaţiile recunoscute în conformitate cu art. 3 din Regulamentul CE nr. 550/2004.
(7) Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, prezintã Comisiei un raport privind punerea în aplicare a Directivei 2006/23/CE privind licenţa comunitarã de CTA pânã la 17 mai 2011 şi, ulterior, la intervale de câte 3 ani. În acest sens, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã prezintã cu cel puţin 30 de zile în avans faţã de termenele-limitã de raportare un draft de raport în ceea ce priveşte implementarea Directivei 2006/23/CE în domeniul sãu de competenţã.
5.2.1.30. Recunoaşterea reciprocã a licenţelor de CTA
(1) Sub rezerva paragrafului 5.2.1.8, România recunoaşte licenţele şi calificãrile, autorizãrile asociate calificãrilor şi atestãrile lingvistice asociate acestora, eliberate de NSA a unui alt stat membru al Uniunii Europene, precum şi certificatele medicale însoţitoare, în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri.
(2) Atunci când un titular de licenţã exercitã în România atribuţiile obţinute în baza licenţei într-un stat membru, titularul licenţei are dreptul sã schimbe licenţa sa cu o licenţã eliberatã de cãtre România, fãrã a-i fi impuse condiţii suplimentare.
(3) Pentru a acorda o autorizare de unitate, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã solicitã candidatului sã întruneascã anumite condiţii asociate respectivei autorizãri, specificând unitatea, sectorul sau poziţia de lucru. Atunci când se stabileşte planul de pregãtire în cadrul unitãţii, organizaţia de pregãtire ţine seama de competenţele dobândite şi de experienţa candidatului.
(4) NSA aprobã şi iau o decizie justificatã cu privire la planul de pregãtire în cadrul unitãţii, care conţine propunerea de pregãtire pentru candidat, în termen de 6 sãptãmâni de la depunerea cererii, fãrã a aduce atingere întârzierii rezultate ca urmare a unei eventuale proceduri de recurs. La luarea deciziilor, NSA asigurã respectarea principiilor de nediscriminare şi proporţionalitate.
5.2.2. Cerinţe aplicate de cãtre furnizorul de ATS
Furnizorul de ATS se asigurã cã la unitatea/unitãţile sa/sale ATC:
5.2.2.1. orice CTA care furnizeazã servicii ATC:
a) deţine calificarea (calificãrile), autorizaţia (autorizaţiile) de unitate, precum şi autorizaţiile speciale asociate licenţei şi/sau calificãrii, valabile şi corespunzãtoare serviciului ATC pe care îl furnizeazã;
b) deţine un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
c) este competent sã furnizeze serviciile ATC înscrise în licenţã;
5.2.2.2. orice CTA stagiar deţine:
a) o licenţã valabilã de CTA stagiar care îl autorizeazã sã furnizeze serviciul ATC pentru care se aflã în pregãtire OJT sub supravegherea unui instructor OJT;
b) un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
5.2.2.3. unitatea/unitãţile deţine/deţin planuri de pregãtire aprobate de NSA, care detaliazã procesele prin care un CTA stagiar sau aflat în pregãtire este instruit/pregãtit cu scopul de a îndeplini standardele cerute privind îndeplinirea obiectivului furnizãrii unui serviciu sigur de ATC;
5.2.2.4. orice CTA stagiar sau aflat în pregãtire este instruit în mod corespunzãtor, anterior OJT, prin fazele de pregãtire de tranziţie şi pre-OJT;
5.2.2.5. orice CTA, înainte de a i se permite sã efectueze instruire în regim operaţional, ca instructor OJT:
a) deţine o calificare (calificãri), autorizaţia (autorizaţii) de unitate, precum şi autorizaţie (autorizaţii) asociatã (asociate) calificãrii (calificãrilor), valabilã (valabile) şi corespunzãtoare serviciului ATC pentru care asigurã instruire/pregãtire;
b) deţine o autorizaţie de instructor OJT, valabilã, asociatã licenţei ATC, emisã de cãtre NSA ca urmare a aplicãrii prevederilor şi condiţiilor precizate în paragraful 5.2.1.14;
c) îşi dovedeşte competenţa privind furnizarea serviciilor ATC menţionate în licenţa de CTA deţinutã;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
5.2.2.6. Unitatea/unitãţile deţine/deţin scheme procedurale aprobate de evaluare (asigurare) a competenţei, în scopul satisfacerii cerinţei privind menţinerea competenţei operaţionale şi a experienţei. Aceste proceduri includ, pentru controlori, urmãtoarele cerinţe:
a) efectuarea unui numãr minim precizat de ore de dirijare în cadrul unei perioade precizate de timp, la sectoarele sau poziţiile operaţionale pentru care deţin calificãri valabile;
b) evaluarea continuitãţii competenţei;
c) efectuarea periodicã de pregãtire/instruire recurentã şi pentru situaţii de urgenţã;
d) asigurarea competenţei operaţionale la revenirea dupã perioade de întrerupere a activitãţii;
5.2.2.7. unitatea/unitãţile aplicã procedurile pentru monitorizarea CTA privind abuzul de substanţe psihoactive şi consilierea controlorilor aflaţi sub medicaţie;
5.2.2.8. unitatea/unitãţile aplicã procedurile prin care se împiedicã exercitarea prerogativelor de cãtre deţinãtorul unei licenţe atunci când existã o degradare a aptitudinii medicale ori atunci când deţinãtorul se gãseşte sub influenţa unei substanţe psihoactive care l-ar putea face incapabil sã exercite aceste prerogative în mod sigur şi corespunzãtor.
5.2.2.9. NSA a siguranţei în aviaţia civilã este înştiinţatã atunci când:
a) competenţa unui CTA este pusã la îndoialã*3); ori
b) un CTA nu mai este considerat competent sã furnizeze serviciul ATC corespunzãtor unei calificãri valabile; ori
c) un CTA sau un CTA stagiar a fost evaluat ca necorespunzãtor din punct de vedere medical pentru a furniza un serviciu ATC;
d) un instructor OJT nu mai este considerat competent sã efectueze instruire în regim operaţional;
------------
*3) Vezi definiţia.

5.2.2.10. un CTA a cãrui competenţã este pusã la îndoialã se conformeazã la unitatea/unitãţile proprie/proprii oricãror cerinţe ce îi sunt impuse de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã;
5.2.2.11. atunci când un CTA nu mai satisface procedura privind menţinerea competenţei, unitatea dispune mãsuri corespunzãtoare şi informeazã fãrã întârziere NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã;
5.2.2.12. procesul prin care se evalueazã competenţa este temeinic documentat şi indicã metoda prin care competenţa va fi apreciatã, aceasta realizându-se fie prin evaluare continuã, fie prin examinare, ori printr-o combinaţie a celor douã metode.
5.2.2.13. În cazurile în care NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã a luat mãsura ori se presupune cã va lua mãsura suspendãrii, revocãrii sau modificãrii unei licenţe şi/sau a calificãrii/calificãrilor asociatã/asociate şi/sau a autorizãrilor speciale asociate licenţei/calificãrilor, CTA în cauzã nu mai este planificat de cãtre unitatea respectivã la o poziţie de lucru operaţionalã fãrã o supraveghere corespunzãtoare;
5.2.2.14. Licenţa poate fi revocatã şi în caz de neglijenţã gravã sau abuz.
5.2.3. Cerinţe aplicate de cãtre personal în mod individual
5.2.3.1. CTA licenţiat/certificat
Un CTA licenţiat/certificat se asigurã cã:
a) deţine calificarea/calificãrile, autorizaţia/autorizaţiile de unitate, precum şi autorizaţia/autorizaţiile asociatã/asociate licenţei şi/sau calificãrilor, valabile, corespunzãtore serviciului/serviciilor ATC pe care le furnizeazã;
b) se conformeazã cu schema proceduralã de evaluare (asigurare) a competenţei aplicatã de unitate şi este competent sã furnizeze serviciile ATC menţionate în licenţa sa;
c) se conformeazã oricãror condiţii care pot fi solicitate de NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã atunci când competenţa sa este pusã la îndoialã;
d) deţine un certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
e) informeazã*4) conducerea unitãţii atunci când nu mai este apt din punct de vedere medical sã furnizeze serviciul ATC;
f) nu furnizeazã servicii ATC atât timp cât se gãseşte sub influenţa unor substanţe psihoactive;
g) nu exercitã prerogativele conferite de licenţa deţinutã atunci când are loc o degradare a aptitudinii medicale care l-ar putea face incapabil sã exercite aceste prerogative în mod sigur şi corespunzãtor.
-------------
*4) Cerinţele paragrafului 5.2.3.1 lit. e), f) şi g) se aplicã, de asemenea, cerinţelor mai generale prevãzute la paragraful 5.1.3 lit. b).

5.2.3.2. CTA stagiar
Un CTA stagiar se asigurã cã:
a) deţine o licenţã valabilã de CTA stagiar;
b) se conformeazã schemei procedurale de evaluare a competenţei, aplicatã de unitate, şi este competent pentru a fi instruit în trafic real (OJT);
c) deţine certificat medical valabil, de clasã corespunzãtoare;
d) informeazã conducerea unitãţii atunci când devine inapt din punct de vedere medical sã furnizeze servicii ATC;
e) nu participã la instruire OJT atât timp cât se gãseşte sub influenţa unor substanţe psihoactive;
f) nu participã la instruire OJT atât timp cât starea sa de sãnãtate este degradatã sau cât timp se aflã sub influenţa oricãror substanţe psihoactive, ceea ce l-ar putea face sã nu îşi mai poatã exercita prerogativele în mod sigur şi corespunzãtor.
5.2.4. Sancţiuni
În cazul nerespectãrii prevederilor prezentului ordin, licenţa de CTA şi/sau certificatul emis pentru organizaţiile de pregãtire pot fi restricţionate sau suspendate, dupã caz, pânã la remedierea neconformitãţilor, în condiţiile prevãzute de procedurile elaborate în aplicarea prezentei reglementãri. În acest sens, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã prezintã Ministerului Transportului, în cel mai scurt timp de la intrarea în vigoare a acestei reglementãri, normele privind sancţiunile aplicabile, spre a putea fi comunicate Comisiei Europene.
6. ANEXE LA RACR-LCTA
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta reglementare.


ANEXA 1
-------
la reglementare
---------------

SPECIFICAŢII APLICABILE LICENŢELOR

Licenţele eliberate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene în temeiul reglementãrii sunt conforme cu urmãtoarele specificaţii:
1. Informaţii
1.1. Urmãtoarele informaţii sunt înscrise pe licenţã, indicându-se printr-un asterisc elementele care trebuie traduse în limba englezã:
a) *numele statului sau al autoritãţii care elibereazã licenţa (înscris cu caractere îngroşate);
b) *titlul licenţei (înscris cu caractere foarte îngroşate);
c) seria licenţei, cu cifre arabe, atribuitã de autoritatea care elibereazã licenţa;
d) numele complet al titularului (şi cu litere romane, în cazul în care limba naţionalã foloseşte un alfabet diferit de alfabetul roman);
e) data naşterii;
f) cetãţenia titularului;
g) semnãtura titularului;
h) *certificare privind competenţa şi autorizarea titularului pentru exercitarea drepturilor/atribuţiilor corespunzãtoare licenţei, care sã indice:
(i) calificãrile, autorizãrile asociate calificãrilor, competenţele lingvistice, autorizãrile asociate licenţei de instructor şi autorizãrile de unitate;
(ii) datele la care au fost eliberate pentru prima datã;
(iii) datele expirãrii termenului lor de valabilitate.
i) semnãtura funcţionarului care elibereazã licenţa şi data eliberãrii;
j) ştampila sau sigiliul autoritãţii care elibereazã licenţa.
1.2. Licenţa este însoţitã de un certificat medical valabil.
2. Material
Este utilizatã hârtie de cea mai bunã calitate sau un alt material adecvat, iar elementele menţionate la pct. 1 sunt clar vizibile.
3. Culoare
3.1. În cazul în care pentru toate licenţele personalului aeronautic civil eliberate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene se foloseşte material de aceeaşi culoare, aceastã culoare este albul.
3.2. În cazul în care licenţele personalului aeronautic civil eliberate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene conţin marcaje de culoare distincte, culoarea folositã pentru licenţele de CTA este galbenul.
Detalii privind formatul licenţei de CTA se regãsesc în procedurile de aplicare a prezentei reglementãri emise de NSA.


ANEXA 2
-------
la reglementare
----------------

CERINŢE PRIVIND PREGĂTIREA PERSONALULUI CTA

PARTEA A
Cerinţele privind pregãtirea iniţialã pentru CTA


În completarea cerinţei prevãzute la paragraful 5.2.1.16 din reglementare, pregãtirea iniţialã garanteazã cã toţi CTA stagiari respectã cel puţin obiectivele de pregãtire de bazã şi de dobândire a calificãrilor enunţate în "Guidelines for air traffic controller Common Core Content Initial Training" ("Material de îndrumare privind cerinţele comune de pregãtire de bazã pentru pregãtirea iniţialã a controlorilor de trafic aerian") emise de EUROCONTROL, ediţia din 10 decembrie 2004, cu amendamentele ulterioare, astfel încât CTA sã fie capabili sã gestioneze traficul aerian într-un mod sigur, rapid şi eficient.
Pregãtirea iniţialã va acoperi urmãtoarele subiecte: legislaţia în domeniul aviaţiei, managementul traficului aerian, inclusiv proceduri în materie de cooperare civilo-militarã, meteorologie, navigaţie, aeronave şi principii de zbor, inclusiv o bunã înţelegere între CTA şi pilot, factori umani, echipamente şi sisteme, mediu profesional, siguranţã şi cultura siguranţei, sisteme de management al siguranţei, situaţii neobişnuite/de urgenţã, sisteme degradate, cunoştinţe lingvistice, inclusiv frazeologie radiotelefonicã.
Aceste discipline vor fi predate astfel încât sã pregãteascã candidaţii pentru diferite tipuri de ATS şi sã accentueze aspectele privind siguranţa. Pregãtirea iniţialã va consta în cursuri practice şi teoretice, inclusiv pregãtire la simulator, iar durata acesteia se va stabili în planurile de pregãtire iniţialã aprobate. Competenţele dobândite garanteazã cã respectivul candidat poate fi considerat competent pentru a gestiona situaţii de trafic complex şi dens, facilitând astfel trecerea la pregãtirea în cadrul unitãţii. Competenţa candidatului dupã pregãtirea iniţialã este evaluatã prin examene corespunzãtoare sau printr-un sistem de evaluare continuã.


PARTEA B
Cerinţe în materie de pregãtire în cadrul unitãţii pentru CTA


Planurile de pregãtire în cadrul unitãţii prezintã în detaliu etapele şi durata acestora, necesare pentru a permite punerea în aplicare a procedurilor locale la nivelul unitãţii de trafic sub supravegherea unui instructor de pregãtire practicã. Planul aprobat conţine indicaţii privind toate elementele sistemului de evaluare a competenţelor, inclusiv modalitãţi de lucru, evaluarea progreselor înregistrate şi examene, împreunã cu procedurile de notificare a NSA. Pregãtirea în cadrul unitãţii poate include unele elemente ale pregãtirii iniţiale, specifice condiţiilor naţionale.
Durata pregãtirii în cadrul unitãţii se stabileşte prin planul de pregãtire la nivelul unitãţii. Competenţele solicitate vor fi evaluate prin examenele corespunzãtoare sau printr-un sistem de evaluare continuã, de cãtre examinatori sau evaluatori autorizaţi, care vor fi obiectivi şi imparţiali. În acest scop, NSA a siguranţei zborului în aviaţia civilã pune în aplicare mecanisme adecvate de contestare, pentru a asigura un tratament echitabil al candidaţilor.

PARTEA C
Cerinţe privind pregãtirea continuã pentru CTA

Valabilitatea calificãrilor şi atestãrilor înscrise pe licenţele CTA va fi menţinutã printr-o pregãtire continuã autorizatã, care constã în pregãtirea necesarã pentru a menţine competenţele CTA, cursuri de pregãtire recurentã, pregãtire pentru situaţii de urgenţã şi, dacã este necesar, pregãtirea competenţelor lingvistice.
Pregãtirea continuã constã în cursuri teoretice şi practice, precum şi pregãtire la simulator. În acest scop, organismul de pregãtire stabileşte schemele/programele de competenţã la nivelul unitãţii, care prezintã în detaliu procesele, resursele umane şi durata necesare pentru asigurarea pregãtirii continue corespunzãtoare şi pentru verificarea competenţelor. Aceste programe/scheme vor fi revizuite şi aprobate cel puţin o datã la 3 ani. Durata pregãtirii continue se stabileşte în conformitate cu necesitãţile operaţionale ale CTA care lucreazã în unitate, în special avându-se în vedere modificãrile realizate sau planificate ale procedurilor ori echipamentelor sau având în vedere cerinţele generale în materie de management al siguranţei.
Schema de menţinere a competenţei fiecãrui CTA este evaluatã în mod corespunzãtor cel puţin o datã la 3 ani. Furnizorul de SNA asigurã aplicarea mecanismelor pentru a garanta tratamentul echitabil al titularilor de licenţã pentru care nu poate fi prelungitã valabilitatea autorizãrilor.


ANEXA 3
--------
la reglementare
---------------

CERINŢE ÎN MATERIE DE COMPETENŢE LINGVISTICE


Cerinţele în materie de competenţe lingvistice, prevãzute la paragraful 5.2.1.8 din reglementare, se aplicã în cazul utilizãrii atât a expresiilor convenţionale, cât şi a limbajului clar. Pentru respectarea cerinţelor în materie de competenţe lingvistice, candidatul sau titularul unei licenţe este evaluat şi demonstreazã cunoştinţe cel puţin la nivelul operaţional (nivelul 4) din grila de evaluare a competenţelor lingvistice cuprinse în tabelul de mai jos.
Vorbitorii competenţi:
a) sã comunice eficient atât în situaţiile de comunicare în care interlocutorul nu este prezent (numai prin voce: telefon/radiotelefon), cât şi în prezenţa interlocutorului;
b) sã comunice pe teme comune, concrete şi de naturã profesionalã, cu acurateţe şi claritate;
c) sã foloseascã strategiile de comunicare corespunzãtoare pentru a schimba mesaje şi pentru a recunoaşte şi a rezolva neînţelegerile (de exemplu, sã verifice, sã confirme sau sã clarifice informaţiile) într-un context general sau profesional;
d) sã trateze cu succes şi cu o relativã uşurinţã dificultãţile lingvistice prezentate de o complicaţie sau de o conjuncturã neaşteptatã care intervine în contextul unei situaţii profesionale de rutinã sau al unei sarcini de comunicare cu care este în general familiar; precum şi
e) sã utilizeze un dialect sau accent care sã fie inteligibil pentru comunitatea aeronauticã.

Grila de evaluare a competenţelor lingvistice:
nivelurile "expert", "avansat" şi "operaţional"




┌──────┬──────────────────┬──────────────────────┬────────────────┬────────────────────────┬──────────────────────────┬───────────────────┐
│ │ │ Structurã │ │ │ │ │
│ │ Pronunţie │ │ │ │ │ │
│ │ │ Structurile │ │ │ │ │
│ │ Foloseşte un │gramaticale relevante │ │ │ │ │
│ Nivel│ dialect şi/sau │ şi construcţia │ Vocabular │ Fluenţã │ Înţelegere │ Interacţiune │
│ │accent inteligibil│ propoziţiilor sunt │ │ │ │ │
│ │pentru comunitatea│determinate de funcţii│ │ │ │ │
│ │ aeronauticã │ lingvistice adaptate │ │ │ │ │
│ │ │ sarcinii │ │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│Expert│Pronunţia, │Atât structurile │Bogãţia şi │Capabil sã │Înţelegerea este │Interacţioneazã │
│ 6 │accentul, ritmul │gramaticale de │acurateţea │vorbeascã fluent, │exactã în mod │cu uşurinţã în │
│ │şi intonaţia, cu │bazã, cât şi cele │vocabularului │natural, fãrã eforturi. │constant în aproape │aproape orice │
│ │toate cã pot fi │complexe, │sunt suficiente │Variazã gradul de │toate contextele şi │situaţie. Este │
│ │influenţate de │precum şi │pentru a │fluenţã al discursului │include înţelegerea │sensibil la replici│
│ │prima limbã │construcţia │comunica │pentru a obţine │subtilitãţilor lingvistice│verbale şi non- │
│ │sau de o │propoziţiilor sunt │eficient pe o │efecte stilistice, de │şi culturale. │verbale şi │
│ │variantã │bine stãpânite, │varietate de │exemplu pentru a │ │rãspunde la │
│ │regionalã, nu │fãrã excepţie. │subiecte │accentua un anumit │ │acestea în mod │
│ │afecteazã │ │familiare şi │aspect. Foloseşte în │ │corespunzãtor. │
│ │aproape │ │nefamiliare. │mod spontan şi │ │ │
│ │niciodatã │ │Vocabularul este│corect marcatori şi │ │ │
│ │uşurinţa │ │idiomatic, │conectori ai │ │ │
│ │înţelegerii. │ │nuanţat şi │discursului. │ │ │
│ │ │ │sensibil la │ │ │ │
│ │ │ │registrul │ │ │ │
│ │ │ │stilistic. │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│ Avan-│Pronunţia, │Structurile │Bogãţia şi │Capabil sã │Înţelegere exactã pe │Rãspunsurile │
│sat 5 │accentul, ritmul │gramaticale de │acurateţea │vorbeascã îndelung │teme comune, │sunt imediate, │
│ │şi intonaţia, │bazã şi │vocabularului │cu relativã uşurinţã │concrete şi de naturã │corespunzãtoare │
│ │deşi │construcţia │sunt, în │pe teme familiare, │profesionalã şi │şi informative. │
│ │influenţate de │propoziţiilor sunt │general, │însã nu poate varia │aproape exactã atunci │Gestioneazã │
│ │prima limbã │bine stãpânite, │suficiente │gradul de fluenţã al │când vorbitorul este │relaţia vorbitor/ │
│ │sau de o │fãrã excepţie. │pentru a │discursului pentru a │confruntat cu o │ascultãtor în mod │
│ │variantã │Structurile │comunica │obţine efecte │complicaţie lingvisticã │eficient. │
│ │regionalã, │complexe sunt │eficient pe │stilistice. Poate folosi│sau cu o conjuncturã │ │
│ │afecteazã │formulate însã cu │teme comune, │în mod adecvat │neaşteptatã. Poate │ │
│ │rareori uşurinţa │greşeli, care │concrete şi de │marcatori sau │înţelege o varietate de │ │
│ │înţelegerii. │uneori afecteazã │naturã │conectori ai │discursuri (dialect │ │
│ │ │înţelesul. │profesionalã. │discursului. │şi/sau accent) sau │ │
│ │ │ │Parafrazeazã │ │registre stilistice. │ │
│ │ │ │cu succes şi │ │ │ │
│ │ │ │în mod │ │ │ │
│ │ │ │constant. │ │ │ │
│ │ │ │Vocabularul │ │ │ │
│ │ │ │este uneori │ │ │ │
│ │ │ │idiomatic. │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│Opera │Pronunţia, │Structurile │Bogãţia şi │Formuleazã enunţuri │Înţelegere destul de │Rãspunsurile │
│ţional│accentul, ritmul │gramaticale de │acurateţea │într-un ritm adecvat. │exactã pe teme │sunt, în general, │
│ 4 │şi intonaţia │bazã şi │vocabularului │Ocazional se pot │comune, concrete şi │imediate, │
│ │sunt │construcţia │sunt, în │înregistra pierderi de │de naturã profesionalã │corespunzãtoare │
│ │influenţate de │propoziţiilor sunt │general, │fluenţã la tranziţia de │atunci când accentul │şi informative. │
│ │prima limbã │utilizate în mod │suficiente │la discursul repetat │sau complexitatea │Iniţiazã şi │
│ │sau de o │creativ şi sunt în │pentru a │sau standard la o │discursului sunt │întreţine │
│ │variantã │general bine │comunica │interacţiune │suficient de inteligibile │schimburile de │
│ │regionalã, însã │controlate. Pot │efectiv pe │spontanã, însã │pentru o comunitate │informaţii chiar şi│
│ │doar ocazional │apãrea greşeli, │teme comune, │aceste situaţii nu │internaţionalã de │atunci când se │
│ │afecteazã │în special în │concrete şi de │împiedicã realizarea │utilizatori. Atunci când │confruntã cu o │
│ │uşurinţa │situaţii │naturã │efectivã a │vorbitorul este │conjuncturã │
│ │înţelegerii. │neobişnuite sau │profesionalã. │comunicãrii. Poate │confruntat cu o │neaşteptatã. Se │
│ │ │neaşteptate, însã │În mod │folosi în mod adecvat │complicaţie lingvisticã │descurcã │
│ │ │înţelesul este │frecvent, │marcatori sau │sau o conjuncturã │satisfãcãtor în │
│ │ │rareori afectat. │poate sã │conectori ai │neaşteptatã, │situaţii de │
│ │ │ │parafrazeze │discursului. Cuvintele │înţelegerea poate fi │aparentã │
│ │ │ │atunci când │de umpluturã nu │mai greoaie sau poate │neînţelegere, │
│ │ │ │nu stãpâneşte │distrag atenţia. │necesita strategii de │verificând, │
│ │ │ │vocabularul în │ │clarificare. │confirmând sau │
│ │ │ │situaţii │ │ │clarificând │
│ │ │ │neobişnuite │ │ │situaţia. │
│ │ │ │sau │ │ │ │
│ │ │ │neaşteptate. │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│ Pre- │Pronunţia, │Structurile │Bogãţia şi │Formuleazã enunţuri, │Înţelegere destul de │Rãspunsurile │
│opera │accentul, ritmul │gramaticale de │acurateţea │însã formularea şi │exactã pe teme │sunt uneori │
│ţional│şi intonaţia │bazã şi │vocabularului │pauzele sunt de │comune, concrete şi │imediate, │
│ 3 │sunt influenţate │construcţia │sunt deseori │multe ori nepotrivite. │de naturã profesionalã │corespunzãtoare │
│ │de prima limbã │propoziţiilor │suficiente │Ezitãrile sau ritmul │atunci când accentul │şi informative. │
│ │sau de o │asociate unor │pentru a │lent de prelucrare a │sau complexitatea │Poate iniţia şi │
│ │variantã │situaţii previzibile │comunica pe │limbajului pot │discursului este │întreţine │
│ │regionalã şi │nu sunt │teme │împiedica realizarea │suficient de inteligibilã │schimburile de │
│ │afecteazã în │întotdeauna bine │comune, │efectivã a │pentru comunitatea │informaţii cu o │
│ │mod frecvent │controlate. │concrete sau │comunicãrii. │internaţionalã de │relativã uşurinţã │
│ │uşurinţa │Greşelile │de naturã │Cuvintele de │utilizatori. Este posibil │pe teme familiare │
│ │înţelegerii. │afecteazã │profesionalã, │umpluturã distrag │sã nu înţeleagã o │şi în situaţii │
│ │ │deseori înţelesul. │însã este │uneori atenţia. │complicaţie lingvisticã │predictibile. În │
│ │ │ │limitat, iar │ │sau o conjuncturã │general nu se │
│ │ │ │alegerea │ │neaşteptatã. │descurcã în │
│ │ │ │cuvintelor │ │ │schimbãri de │
│ │ │ │este deseori │ │ │situaţie │
│ │ │ │inadecvatã. În │ │ │neaşteptate. │
│ │ │ │mod frecvent │ │ │ │
│ │ │ │nu este │ │ │ │
│ │ │ │capabil sã │ │ │ │
│ │ │ │parafrazeze │ │ │ │
│ │ │ │atunci când │ │ │ │
│ │ │ │nu │ │ │ │
│ │ │ │stãpâneşte │ │ │ │
│ │ │ │vocabularul. │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│Ele- │Pronunţia, │Stãpâneşte doar │Vocabular │Poate formula doar │Înţelegerea se │Timpul de │
│mentar│accentul, ritmul │câteva structuri │limitat, │enunţuri foarte │limiteazã la propoziţii │rãspuns este │
│ 2 │şi intonaţia │gramaticale şi │constând │scurte, izolate, │izolate, memorate, │mare şi de multe │
│ │sunt puternic │construcţii de │doar în │memorate, cu pauze │atunci când sunt │ori rãspunsul nu │
│ │influenţate de │propoziţii simple, │cuvinte │frecvente şi o folosire │articulate distinct şi │este │
│ │prima limbã │memorate. │izolate şi │deranjantã a │lent. │corespunzãtor. │
│ │sau de o │ │propoziţii │cuvintelor de │ │Interacţiunea se │
│ │variantã │ │memorate. │umpluturã pentru a │ │limiteazã la │
│ │regionalã şi, de │ │ │cãuta expresii şi │ │schimburi simple, │
│ │obicei, │ │ │pentru a articula │ │de rutinã. │
│ │afecteazã │ │ │cuvinte mai puţin │ │ │
│ │uşurinţa │ │ │familiare. │ │ │
│ │înţelegerii. │ │ │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────────────────────┼────────────────┼────────────────────────┼──────────────────────────┼───────────────────┤
│ Pre- │Performanţe la │Performanţe la │Performanţe │Performanţe la un │Performanţe la un │Performanţe la │
│ele- │un nivel inferior │un nivel inferior │la un nivel │nivel inferior nivelului│nivel inferior nivelului │un nivel inferior │
│mentar│nivelului │nivelului │inferior │elementar │elementar │nivelului │
│ 1 │elementar │elementar │nivelului │ │ │elementar │
│ │ │ │elementar │ │ │ │
└──────┴──────────────────┴──────────────────────┴────────────────┴────────────────────────┴──────────────────────────┴───────────────────┘



ANEXA 4
--------
la reglementare
---------------

CERINŢE
anexate certificatului emis pentru organizaţiile de pregãtire


1. Respectarea cerinţelor menţionate la paragraful 5.2.1.18 din reglementare este demonstratã prin dovezi care probeazã faptul cã organizaţiile de pregãtire dispun de personalul şi dotãrile corespunzãtoare şi funcţioneazã într-un mediu adecvat pentru furnizarea serviciilor de pregãtire necesare obţinerii sau menţinerii licenţelor de CTA stagiar sau a licenţelor de CTA. În mod special, organizaţiile de pregãtire trebuie:
a) sã dispunã de o structurã administrativã eficientã şi de personal suficient cu calificãrile corespunzãtoare şi experienţa necesarã pentru a furniza serviciile de pregãtire în conformitate cu standardele stabilite de reglementare;
b) sã dispunã de posibilitãţile necesare, de echipamentul şi dotãrile adecvate pentru tipul de servicii de pregãtire furnizate;
c) sã prezinte metodologia pe care o vor aplica pentru a stabili detaliile privind conţinutul, organizarea şi durata cursurilor de pregãtire, planurile de pregãtire în cadrul unitãţii şi programele privind asigurarea competenţei la nivelul unitãţii; aceasta include modul în care vor fi organizate examinãrile sau evaluãrile. În cazul examinãrilor privind pregãtirea iniţialã, inclusiv pregãtirea la simulator, calificãrile examinatorilor sunt prezentate în detaliu;
d) sã facã dovada sistemului de asigurare a calitãţii pus în aplicare pentru a monitoriza conformitatea şi adecvarea sistemelor şi procedurilor care asigurã faptul cã serviciile de pregãtire furnizate respectã standardele stabilite de reglementare;
e) sã demonstreze cã existã fonduri suficiente pentru a organiza cursurile de pregãtire în conformitate cu standardele stabilite prin reglementare şi cã activitãţile se desfãşoarã în mod corespunzãtor în conformitate cu tipul de formare furnizat.
2. Certificatele precizeazã:
a) NSA care elibereazã certificatul;
b) numele şi adresa organizaţiei de pregãtire;
c) tipul de servicii certificate;
d) o declaraţie privind respectarea de cãtre candidat a cerinţelor definite la pct. 1;
e) data eliberãrii şi termenul de valabilitate ale certificatului.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016